Sunnuntai 12.2.2012
Nimipäivät: Elma ja Elmi
Tekstikoko:
  loading...
liity jäseneksi!
 /   /  /  / Havisten poistelu
6 Vastausta 301 Lukukertaa

Havisten poistelu

Paikallisessa lintuyhdistyksessä tosiaan epäillään minun, mutta myös monien muitten havaintoja. Lintuyhdistystä johtaa miehet, jotka suhtautuvat ylimielisesti ja lapsellisesti sekä eriarvoisesti osan ihan luotettavien harrastajien havaintoihin. Minun havainnot poistetaan kaikki muitten nähtäviltä ihan perusteitta ja minun ja monien muitten mielestä se on minun kunnian loukkaamista ja olen aika masentunut tästä kun harrastukseltani on viety sisältö pois. Näitten miesten kanssa ei voi edes normaalisti keskustella asiasta. Miten nämä vallan väärinkäyttäjät saisi tekosistaan vastuuseen kun Birdlife Suomeltakaan ei tule apua ?

Kyllä voi olla oikeinkin

Nimittäin tuo havaintojen poistaminen. Ilmoitapa millaisia havaintoja olet tehnyt ja missä päin ja milloin, niin sanon arvioni, ovatko oikeita!
Aika vaikea asia tuo havaintojen oikeellisuuden valvonta on, silloin kun havaintojen oikeellisuutta ruvetaan epäilemään. Jotkut havainnot tietysti voivat olla niin mahdottomia että ne voi varmasti sanoa virheiksi (mutta onko kyse lajimäärityksestä vai virheellisestä päivämäärästä?). Toinen asia on se, että jonkun havainnoista voi suurin osa olla oikeitakin, mutta jonkin verran "mahdottomia" joukossa, jonka vuoksi havaintovastaavat rupeavat epäilemään kaikkia haviksia.

Käytännössä pitäisi olla jotain kokeita joilla havainnoijien lajintunnistustaidot testattaisiin, näin voitaisiin kohtuullisesti arvioida hänen taitonsa ja minkä verran hänen ilmoituksiinsa voi luottaa. Toisaalta kohtuullisen hyväkin määrittäjä tekee joskus virheitä ja jos itsekritiikkiä ei riittävästi ole niin myös helposti ilmoittaa hiukan epävarmojakin haviksia ajoittain. Täydellistä valvontaa on mahdoton toteuttaa, mutta toivon että heiltäkin joiden havaintoja on poistettu näkyviltä, riittäisi ymmärrystä sille että jotain valvontaa täytyy olla. Jos on vakuuttunut siitä että poistetut havainnot olivat oikeita, on syytä olla yhteydessä havaintoja valvoviin henkilöihin ja pyrkiä vakuuttamaan heidät asiasta. Tai osallistua vaikka tulevaisuudessa yhteisille retkille joilla voi näyttää taitonsa ja tietonsa muille.
Eli lyhyesti, ei juurikaan hyödytä ottaa itseensä ja loukkaantua havaintojen poistosta, vaan pyrkiä vakuuttamaan valvojat omista taidoistaan ja myös miettiä onko itsekritiikkiä ollut riittävästi havaintoja ilmoittaessa.

havisten poistelu

Minun kohdallani havaintojen poistelu on pelkkää kiusantekoa eli haviksia valvovien henkilöiden kiusantekoa minua kohtaan ! Tässä lintuyhdistyksessä on johdossa sellaisia henkilöitä, jotka suhtautuvat hyvin ylimielisesti minun ja monen muun havaintoihin ja käyttäytyminen on tosi lapsellista. Olen muitten harrastajien keskuudessa luotettava harrastaja ja ohjaan retkiä yleisölle. Minun havaintoni ovat varmasti oikeita havaintoja, sillä olen sen niin monesti todistanut myös lintuyhdistyksen pomoille, mutta he vaan haluavat syrjiä ja käyttää valtaansa väärin.

poistoista

Täältä voisit tosiaan saada puolueettoman arvion siihen onko havaintojen poisto ollut aiheetonta, jos antaisit jonkun esimerkin poistetusta havainnosta. Mikäli on kyse Tiiraan ilmotetuista havainnoista niin kuin ymmärsin, havaintoja ei poisteta ilman perusteltua syytä tai ainakin vahvaa epäilyä. Joissakin yhdistyksissä on myös käytäntönä että havainnot, jotka edellyttävät rariteettikomitean tai vastaavan paikallisen elimen käsittelyä poistetaan julkisesta näkymästä, mikäli ilmoitusta ei ole määräaikaan tullut.

Onko kyseessä henkilökemioista johtuva aiheeton kiusanteko selviäisi muutamalla esimerkillä poistetuista havainnosta. Anonyymit henkilöt voisivat arvioida havaintoja tietämättä havainnon tekijää. Tarkkoja kuntia ei tarvitsisi ilmoittaa jos pelkäät paljastuvasi.

Tiiran yhdistyskäyttäjät ovat kokeneita, vastuuntuntoisia lintuharrastajia, enkä usko että havaintoja poistetaan ilman syytä.

itket nyt

väärällä palstalla, täältä ei varmaan saa apua. Ehkäpä noiden havaintojen poisteluun on syytä?

niin eipä kuulunut

yhtään poistettua havista tänne, ehkä tosiaan on ollut syytäkin poistaa.
 /   /  /  / Havisten poistelu

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua