Suomi taitaa olla ainoa sivistynyt maa, jossa äiti ei itse saa päättää synnytystapaa ja vauvan ruokintapaa sairaalassa. Esim. synnytysosastolla hoitajat automaattisesti antavat lapsen imetettäväksi eikä pulloruokinta ole edes vaihtoehto - hoitajat eivät edes kysy haluaako äiti imettää vai ei (onhan paljon äitejä, jotka eivät syystä tai toisesta halua edes yrittää imettää). Tämä ei nyt ole mikään kanta siihen, että en kannustaisi ihmisiä imettämään ja imetys on sinänsä tosi hyvä juttu (itsekin imetin 7kk esikoista), mutta eikö äidin itse tulisi päättää ja kertoa asiasta jo sairaalassa? Vallalla tuntuu olevan käsitys, että jos inahdatkaan A) halusta saada sektio synnytystavaksi tai B) halusta pulloruokkia lapsesi, niin ne ovat niin tabuja, että ei niistä edes kysytä neuvolasta, ja jos joku kysyy, häntä pidetään hulluna tai huonona äitinä. Itse aion kyllä taas alateitse synnyttää tämän lapsen ja ainaskin yritän imettää, mutta eikös jokaisella äidillä pitäisi olla itse oikeus päättää? Esim. USA:ssa ainaskin hoitajat kysyvät synnytyssalissa, meinaako äiti imettää ja jos ei, niin he kunnioittavat tätä päätöstä eivätkä rupea haukkumaan! Saksassa näille äideille jopa annetaan lääke, joka estää maidon nousun jos äiti ei halua imettää.
äitien oikeudet
14
442
Vastaukset
- hohoijaa.
Miksi otat USAn esiemerkiksi. Onko USA sinulle jokin esikuva? Tiesitkö että Usassa kuolee kertaluokkaa enemmän vauvoja kuin Suomessa. Olisiko sinunkin syytä noudattaa Suomen kätilöiden ohjeita, kun omat tiedot on jostain USASTA.
Taidat olla niitä äitejä jotka tekee lapsia vain suurten tukiaisten vuoksi- ap.
no ei ole USA mulle mikään esikuva, toi nyt oli vaan esimerkki. Mistä ihmeestä teet johtopäätöksen, että teen lapsia tukiaisten vuoksi? Ensinnäkin, olen korkeasti koulutettu ja töissä ollut aina (ennen äitiyslomaa)! Toiseksi, jos joku haluaisikin tehdä lapsia tukiaisten vuoksi, niin mun puolesta siitä vaan, koska työ on monin verran rankempi kuin perus toimistotyö ja saatava korvaus (esim. itse saan 230e hoitovapaalla nyt) naurettavan pieni :-). Yhteiskuntahan säästää aivan sikana rahaa jos joku jaksaa hoitaa lapsensa kotona! (päivähoitopaikka per lapsi maksaa yhteiskunnalle 800-1000e/kk). Siis musta on hyvä, että Suomessa kannustetaan imetykseen ja alatiesynnytykseen, mutta kyse oli vain siitä, että minun mielestä äideillä pitäisi olla oikeus valita omasta kehostaan.
- hohohooihoohijaa
ap. kirjoitti:
no ei ole USA mulle mikään esikuva, toi nyt oli vaan esimerkki. Mistä ihmeestä teet johtopäätöksen, että teen lapsia tukiaisten vuoksi? Ensinnäkin, olen korkeasti koulutettu ja töissä ollut aina (ennen äitiyslomaa)! Toiseksi, jos joku haluaisikin tehdä lapsia tukiaisten vuoksi, niin mun puolesta siitä vaan, koska työ on monin verran rankempi kuin perus toimistotyö ja saatava korvaus (esim. itse saan 230e hoitovapaalla nyt) naurettavan pieni :-). Yhteiskuntahan säästää aivan sikana rahaa jos joku jaksaa hoitaa lapsensa kotona! (päivähoitopaikka per lapsi maksaa yhteiskunnalle 800-1000e/kk). Siis musta on hyvä, että Suomessa kannustetaan imetykseen ja alatiesynnytykseen, mutta kyse oli vain siitä, että minun mielestä äideillä pitäisi olla oikeus valita omasta kehostaan.
Ei sinulla ole mitään oikeutta valita oman mukavuutesi ja lapsen terveyden välillä.
Ja tuon 230 päälle tulee vielä lapsilisät. Ne kun laittaa liiviin eikä anna lapselle mitään, niin onhan se ihan helppoa rahantuloa. Näitä äitejä on Suomessa yllättävän paljon.
Tuo korkea koulutus on nykyään pelkkä vitsi, ei sitä tarvitse mainita tällaisissa yhteyksissä - --------------------
hohohooihoohijaa kirjoitti:
Ei sinulla ole mitään oikeutta valita oman mukavuutesi ja lapsen terveyden välillä.
Ja tuon 230 päälle tulee vielä lapsilisät. Ne kun laittaa liiviin eikä anna lapselle mitään, niin onhan se ihan helppoa rahantuloa. Näitä äitejä on Suomessa yllättävän paljon.
Tuo korkea koulutus on nykyään pelkkä vitsi, ei sitä tarvitse mainita tällaisissa yhteyksissäSynnytystapa ja imetys eivät merkittävästi kumpikaan vaikuta lapsen terveyteen. Sekä alatiesynnytyksessä että sektiossa on riskinsä. Samoin äidinmaidossa on riskinsä. Aikuisen terveyteen nämä seikat taas vaikuttavat, sillä kehoon ja jaksamiseen niillä on iso merkitys. Jokainen aikuinen ihminen päättäköön, mitkä riskit haluaa ottaa ja mikä on se itselle sopivin vaihtoehto.
- zxvczcxv
hohohooihoohijaa kirjoitti:
Tuo korkea koulutus on nykyään pelkkä vitsi, ei sitä tarvitse mainita tällaisissa yhteyksissämielestäni ansiotyöni, josta saan 3500e/kk kun palaan taas töihin, mikä on todella "helppoa rahaa" verrattuna tuohon kodinhoitotukeen lapsilisiin, joten jos noista tuista haluat olla kateellinen, niin ole vaan :-). Helpommalla itse kyllä pääsisin, jos pistäisin lapseni hoitoon ja nostaisin hyvää liksaa töissä. Jos olisit lukenut alkuperäisen viestini, niin olisit huomannut, että olen kyllä imettänyt lastani ja sekä synnyttänyt lapseni alateitse, mutta ei se tee kenestäkään hyvää äitiä! Miten voit väittää, että valitsin oman mukavuuden ja lapsen terveyden välillä?? Kyseessä oli se, että mielestä meidän pitäisi ymmärtää ja hyväksyä erilaisia ratkaisuja ja antaa naisten itse päättää omasta kehostaan!
- jkkfkiyuir
zxvczcxv kirjoitti:
mielestäni ansiotyöni, josta saan 3500e/kk kun palaan taas töihin, mikä on todella "helppoa rahaa" verrattuna tuohon kodinhoitotukeen lapsilisiin, joten jos noista tuista haluat olla kateellinen, niin ole vaan :-). Helpommalla itse kyllä pääsisin, jos pistäisin lapseni hoitoon ja nostaisin hyvää liksaa töissä. Jos olisit lukenut alkuperäisen viestini, niin olisit huomannut, että olen kyllä imettänyt lastani ja sekä synnyttänyt lapseni alateitse, mutta ei se tee kenestäkään hyvää äitiä! Miten voit väittää, että valitsin oman mukavuuden ja lapsen terveyden välillä?? Kyseessä oli se, että mielestä meidän pitäisi ymmärtää ja hyväksyä erilaisia ratkaisuja ja antaa naisten itse päättää omasta kehostaan!
Eli mielestäsi naisen pitäisi esim saada synnyttää sektiolla ihan vain siksi että haluaa niin? Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä että sektio tehdään vain silloin kun alatiesynnytys ei ole mahdollinen.
Miksi joku haluaisi tieten tahtoen kivuliaan leikkaushaavan ja perään pullorumban, kun kaikesta voi selvitä paljon helpommallakin? Ja nyt en todellakaan tuomitse enkä syyllistä niitä joille sektio ja pulloruokinta ovat olleet ainoat vaihtoehdot, ihmettelen miksi joku haluaisi tehdä asiat vaikeiksi jos ne voi tehdä helpomminkin ja samalla lapsiystävällisemmin. - safdadsf
jkkfkiyuir kirjoitti:
Eli mielestäsi naisen pitäisi esim saada synnyttää sektiolla ihan vain siksi että haluaa niin? Itse olen kyllä vahvasti sitä mieltä että sektio tehdään vain silloin kun alatiesynnytys ei ole mahdollinen.
Miksi joku haluaisi tieten tahtoen kivuliaan leikkaushaavan ja perään pullorumban, kun kaikesta voi selvitä paljon helpommallakin? Ja nyt en todellakaan tuomitse enkä syyllistä niitä joille sektio ja pulloruokinta ovat olleet ainoat vaihtoehdot, ihmettelen miksi joku haluaisi tehdä asiat vaikeiksi jos ne voi tehdä helpomminkin ja samalla lapsiystävällisemmin.jos naisella on esim. todella paha synnytyspelko tai traumat synnytyksestä. Eikös se ole jokaisen oma asia, jos joku haluaa sen kivuliaan leikkaushaavan ja perään pullorumban, itse ainaskin olin helpottunut kun myös mies osallistui välillä syöttöihin yöllä että sain nukuttua univelkaa pois, joten kyllä moni haluaa siksi valita pullorumban, koska tällöin hoitovastuuta voi jakaa. Toiseksi, itselleni tuli imetyshormoneista lievää masennusta ja unettomuutta, jotka loppuivat heti kun lopetin imetyksen tytön ollessa 7kk ikäinen. Lääkärin mukaan imetyksen aikana hormonit laskee vaihdevuosien tasolle, jonka vuoksi monikin kärsii vielä unettomuudesta, jos olisin tämän tiennyt, en varmaan olisi imettänyt niin pitkään koska se unettomuus todellakin haittasi jo jokapäiväistä elämää ( lisäksi muut normaalit valvomiset). Jollekin toiselle alatiesynnytys ja imetys sopii ja toiselle ei, niin se vain on!
- ghjkghkg
jkkfkiyuir kirjoitti:
Miksi joku haluaisi tieten tahtoen kivuliaan leikkaushaavan ja perään pullorumban, kun kaikesta voi selvitä paljon helpommallakin? Ja nyt en todellakaan tuomitse enkä syyllistä niitä joille sektio ja pulloruokinta ovat olleet ainoat vaihtoehdot, ihmettelen miksi joku haluaisi tehdä asiat vaikeiksi jos ne voi tehdä helpomminkin ja samalla lapsiystävällisemmin.ei oo enää trendikästä olla tavallinen imettävä äiti jonka pimppa on revenny synnytyksessä. nykyään pitää synnytyksestä toipua vuorokaudessa ja annas perkele jos tissit riipahtaa niin se on sitten seksielämän loppu. Jumpassa on oltava kuukauden sisällä synnytyksestä ja vartalon normaaleissa mitoissa kahdessa kuukaudessa. muuten olet reppana joka ei enää jaksa huolehtia itsestään lapsen saatuaan. "hei, mä oon nainen, kyllä mä saan päättää mihin rintojani käytän, miesten huomioon keräämiseen vai jälkeläisteni ruokkimiseen!!!" ja lähes sama lause pätee sinne alakertaankin...
- PsshoISH
ghjkghkg kirjoitti:
ei oo enää trendikästä olla tavallinen imettävä äiti jonka pimppa on revenny synnytyksessä. nykyään pitää synnytyksestä toipua vuorokaudessa ja annas perkele jos tissit riipahtaa niin se on sitten seksielämän loppu. Jumpassa on oltava kuukauden sisällä synnytyksestä ja vartalon normaaleissa mitoissa kahdessa kuukaudessa. muuten olet reppana joka ei enää jaksa huolehtia itsestään lapsen saatuaan. "hei, mä oon nainen, kyllä mä saan päättää mihin rintojani käytän, miesten huomioon keräämiseen vai jälkeläisteni ruokkimiseen!!!" ja lähes sama lause pätee sinne alakertaankin...
USA onkin hyvä esimerkki just tähän mitä edellinen kommentoi. Heti vaan jumppaamaan ja pikkuriikkisiin vaatteisiin. Pimppa on oltava tiukka ja treenattu ja tissit kohti taivaita - eihän miehenkään tarvitse ymmärtää mitä naisen keho on käynyt läpi. Sen sijaan on näytettävä samalta kuin teinitytöt.
Sektio on leikkaus, ei muistakaan lääketieteellisistä toimenpiteistä päätetä yksinomaan sen perusteella, mitä potilas haluaa. - lapsestakin kyse
ap. kirjoitti:
No,eihän kaikkia äitejä voi estää tupakoimasta tai juomasta viinaakaan raskausaikana.Saa päättää omasta kehostaan.Ehkä tässäkin jutussa ajatellaan lapsen parasta ja siksi toimitaan sillä tavalla,että suositaan imettämistä ja alatiesynnytystä(jos siinä ei ole mitään ongelmaa).
Minä ainakin olen saanut päättää synnytykseni kulusta tietyiltä osin,ponnistustavasta,kipulääkkeiden määrästä ym.
Kai olisin voinut olla imettämättä ,mutta miksi olisin ollut,jos se on lapselleni nykytiedon mukaan paras alku elämälle.
- selviö
eikä Suomessa ihminen voi noin vain määrätä tehdäänkö hänelle joku leikkaus vai ei - missään asiassa. Synnytykset hoidetaan julkisella sektorilla yhteiskunnan rahoittamana. Siksi hoidosta päätetään lääketieteellisin perustein (joita on lukuisia, mm. se vakava synnytyspelko) eikä pelkkien mukavuussyiden tai vain vanhempien toiveen perusteella.
Mm. Etelä-Amerikassa on kyllä nähty, että yksityiset synnytyslääkärit jotka saavat hoidosta palkkion itselleen tekevät mieluusti sektion (enemmän rahaa lääkärille!). Siellä sektioprosentti onkin luokkaa 50 % ja komplikaatioluvut aivan omaa luokkaansa. - vxcxvxc
yleensä tuo synnytys on alateitse turvallisempaan jonka takia sitä myöskin lääkäritkin suosii enemmän kuin sektiota. ja siis yleensä, joskushan se sektiokin tehdään, syystä tai toisesta, kuten se on joskus parempi ja turvallisempi vaihtoehto synnyttää kuin alakautta.
ja tuohon imetykseen, olen ihan samaa mieltä! itse en saanut edes nukkua yhtä yötä rauhassa synnytyksen jälkeen. eli siis annoin lapsen hoitajille ja sanoin että pitäisivät yön siellä luonaan ja antaisivat pullosta maitoa jotta saisin nukkua. en siis ollut nukkunut neljään yöhön silmäystäkään ja juuri takana 40tunnin synnytys reilun parin tunnin ponnistusvaiheella. mutta ei, ei voineet antaa sitä maitoa pullosta jotta olisin yhden yön saanut nukuttua. kolmen tunnin päästä oli jo hoitaja herättelemässä yöllä että vauvalla ois nyt nälkä.
kamalaa tuo pullosta ruokkimis vastaisuus oli. en kyllä uskaltanut neuvolassakaan myöntää ruokkivani lastani korvkkeella..
hyvin tuo neiti on silti jo kolme vuotta kasvanut vaikka korvikkeella mentiinkin :)
jokainen tehköön omat ratkaisunsa imetyksen suhteen, imettämättömyys ei tee huonoa äitiä - rewjm
minä taas en ymmärrä sitä, että nykyaikana kaikki pitäisi tapahtua niinkuin ostoskeskuksessa: mulle kolme kiloa vauvaa 12.5 kello 15.32 kiitos. Synnytystavaksi haluan alatiesynnytyksen ja imettää en ainakaan aijo, kun tissit venyy. YMMÄRRÄN, että jotkut äidit tarvitsevat sektion syystä tai toisesta, mutta kuka maksaa ne kaikki valinnaiset "mulletota"-sektiot? Ja varmasti saa päättää imettääkö vai ei, kunhan uskaltaa suunsa avata. Ihmeellisiä ihmisiä on maailmassa, kun täältä palstalta saa lukea, että "en viitsinyt sanoa sairaalassa, ettei mulle aleta tuputtaan".
Luonnollisesti jokaisen meidän pitäisi olla henkilökohtaisessa elämässämme suvaitsevaisempia toisia äitejä kohtaan, etenkin kun emme tiedä kaikkien päätösten taustoja. Se vain on ihan hullu ajatus, että koko yhteiskunnan pitäisi pyöriä rajattoman itsemääräämisoikeuden ympärillä huolimatta ammattilaisten näkemyksistä. Toki jokaisen toiveita pitäisi kuulla ja jos toiveet on esim. imetystä koskevia niin niitä tulisi tukea. SIltikin on hyvä kerrata hyödyt ja haitat, eikä äitien pitäisi heti olla "älä ala mulle inkuttamaan".- bbggb
Heh, minä vaadinaikoinaan sketion ja ilmoitin, etten sitten imetä enää kotona vaa käytön pulloruokintaa. Sain vielä synnytyssairaalasta reseptin, jolla maidon tulo lopetettiin. Tämä tapahtui Helsingissä, ehkä muualla on tiukkapippoisempaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192136Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi352016Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä161889Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma461347- 711267
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46853Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8711Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?49700- 49651
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32648