Millaista on huippu-urheilun sovittaminen lääkiksessä opiskeluun? Riittääkö aikaa molempien "täyspainoiseen" kehittämiseen? Entä miten on sitten muun vapaa-ajan kanssa, jos perhettäkin haluaisi perustaa? Olen huomannut, että ei se mahdotonta ole, (sillä olen nähnyt entisiä huippu-urheilijoita lääkärin tehtävissä), mutta rankkaa varmasti. Onko kellään kokomusta/tietoa. Tälläisten "ex-urheilija-nykyinen lääkäri" haastattelut olisi kivoja jos joku löytäisi. Itse löysin yhden mutta, se ei kerro opiskelusta ollenkaa.
- www.sairaalaorton.fi/.../urheiluklinikka/.../urheiluklinikka/_.../Orton109_urheilulaakari.pdf -
Itseäni tuollainen "urheilulääketieteeseen" erikoistuminen kiinnostaisi. Tosin olen vasta lukion loppusuoralla, että matkaa tuonne on pitkästi. Kun nyt pääsisi edes opiskelemaan lääkikseen kun lukiosta pääsen...
Tähän asti olen kuitenkin kyennyt yhdistämään urheilun ja opiskelun, ja opiskelu on ollut lukiossa loppujenlopuksi rentoa, mutta miten on jatkossa? Yliopisto maailma on kuitenkin aivan toisenlaista.
Urheilu+lääkis
3
1774
Vastaukset
- -.-.-.-.-.-
Kyseinen tekstipätkä löytyy täältä:
http://www.sairaalaorton.fi/vastaanotot/urheiluklinikka/fi_FI/urheiluklinikka/ - vierestä seurannut
Omalla kurssillani ja muutenkin lääkistuttavapiirissäni on/oli sekä SM- että EM-tason huippu-urheilijoita. Heistä pari lopetti urheilun opiskelukiireiden hankalaan yhteensovittamiseen liittyen jo opiskelun alkuvaiheissa, jokunen jatkoi noin puoliväliin ja piti sitten pari välivuotta, mutta yksikään ei pystynyt jatkamaan molempia opintojen loppuun asti. Klinikkavaiheessa esim. amanuenssipalvelun sovittaminen harjoitusaikatauluihin voi olla kertakaikkiaan mahdotonta.
Eli arvelisin että ekat 3-4 vuotta onnistuu öisin pänttäämällä, paljon poissa olemalla ja jälkikäteen paikkaamalla, yhden urheilijan sanoin "aina oli jäljessä ja pihalla".
Huippu-urheilijana ei kukaan leipäänsä tienaa koko loppuelämää. Lääkikseen on hinkumassa satoja ihmisiä jotka olisivat valmis luopumaan paljon enemmästäkin kuin urheilu-urasta jos sillä opiskelupaikan saisivat. Kannattaa ainakin varautua asenneongelmiin osan kurssikavereista suunnalta; kaikki eivät ymmärrä miksi joku haluaa aina erivapauksia ja hoitaa tärkeät, potilasturvallisuudenkin kannalta välttämättömät opinnot vasemmalla kädellä vain siksi että kiekon paiskominen jäällä tai ringin juokseminen areenalla on niin paljon tärkeämpää... - kandi7675467
Aivan samat sanat kuin edellisellä. Niin se vaan on, että urheilua voi harrastaa paljon lääkiksen ohella, mutta huipputasolla se ei oo mahdollista esim. sellaisissa lajeissa kuten hiihto, yleisurheilu, futis, lätkä jne. Jollain marginaalilajeilla voi olla eri tilanne, mut parikin treeniä päivässä alkaa oleen haastavaa etenkin ekojen vuosien jälkeen kun klinikat alkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k1263943On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole402436Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi732396Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732302Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.432059Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma781630- 791566
Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl121274Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?711097Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?581091