Kohta taas uusi ja toivottavasti hieno kesä edessä, sitähän me kaikki veneilijät odotamme. Toivottavasti yhteistyö satamissa, saapuvien ja lähtevien veneiden auttamisessa paranisi aiemmista kesistä. Itse liikun, hyvin paljon yksinäni, isohkolla rautaveneellä, vanhalla rotiskolla, pituutta 13m ja painoa 12 tonnia. Olen sen kanssa pärjännyt yllättävän hyvinkin mutta myös vaikeuksia on ollut lähinnä tuulen vaikutuksesta rantautuessa. Yksi tapaus viimekesältä jäi mieleen. Olin menossa tuttuun laituriin, sen toinenpuoli on "poijutettu" ja toinen, syvempi puoli kylkikiinnitykseen varattu. Saavuin lähelle laituria aikomuksenani mennä kylkipuolelle mutta siellä oli 2 purjevenettä peräkkäin, eli en mahtunut. Jonkunaikaa mietin asiaa ja päätin kuitenkin "vekslata" veneeni ahtaammalle poijupuolelle kun tuulikaan ei kovinpaha ollut. Aikani kun siinä touhusin edestakaisin sain "rotiskon" ajettua paikalleen ja poijun ja laituriköydet kiinnitettyä. Toisen purjeveneen porukat katselivat laiturilla touhujani "kädet taskussa" ja jotain kommenttiakin tuli...onnistuneesta kiinnittymisestä....Mutta sitten ! Kun sain hommani tehtyä..he alkoivatkin irroitella omia kiinnitysköysiään ja lähtivät pois, jäi vapaa kylkipaikka. Minusta olisi ollut fiksua sanoa minulle hieman aikaisemmin aikeistaan, että ovat lähdössä, olisin hyvin joutanut odottelemaan sitä. Tämmöiset pienet asiat joskus ottavat päähän. Toki heillä on oikeus olla laiturissa ihan niin kauan kuin haluavat ja voivat lähteä juuri silloin kun haluavat...asia ei saa minulle kuulua. Mutta kuitenkin !
Joskus tuntuu että laiturilla seisoskeliat odottavat jotain ikävää tapahtuvaksi, olisihan siinä nauramista kun joku töppöilee veneensä kanssa, voi jopa kolhia muita veneitä. En sano että itse olisin ensimmäisenä juoksemassa auttamaan joka rantautujaa, asia riippuu olosuhteista, henkilöiden määrästä saapuvassa veneessä ja muutenkin siitä miten homma näyttää sujuvan. Heti kyllä menen jos huomaan apua tarvittavan, varsinkin jos on vaan yksi ihminen sieltä tulossa. Itse olen yli 20v.veneillyt isohkoilla? veneillä mutta nykyään on paljon porukoita liikkeellä joilla ei käytännössä ole juurikaan kokemusta veneilystä, ovat kaverin tai vuokraveneellä liikkeellä, sen huomaa kyllä helposti jo veneen lähestyessä satamaa. Niitä pitää auttaa, se varmasti kaikkien hyväksi.
Aurinko lämmittää jo, vettä tippuu räystäiltä...kesä tulee !
Satamakäyttäytyminen
23
678
Vastaukset
- uuuuuuu uuuuu
Mua vituttaa eniten kun rantaudun vaikka sadan metrin päähän lähimmästä veneestä niin jo on joku kuitenkin siinä rannalla käsi ojossa ottamassa köyttä kauhealla kiireellä vaikka ei apua kaipaa.
- 22
Minuakin harmittaa moinen ylikohteliaisuus,kyllä veneellä pitää päästä omalla miehistöllä rantaan ja pois eikä aina odotella että jos vaikka joku ulkopuolinen auttaisi.
Itse olen liikkunut pääasiassa yksinäni isolla veneellä (14 metriä /20 tonnia)vuodesta 75 lähtien enkä olisi koskaan vielä tarvinnut muilta apua rantautumisessa,rantautumispaikka vaan pitää valita olosuhteiden ja kykyjen mukaan. - 24
Totta. Itse jeesasin jonkun venekurssin väkeä luonnonsatama rantautumisessa. En tosin silloin tajunnut olevan joku koulutusjuttu. Oli vaan niin heikon näköistä homma, että menin näyttämään missä on hyvä kohta ja ottamaan narua vastaan. Luonnollisesti kurssin kokenut ohjaaja ei kittänyt tai noin muutenkaan minusta ollut kiinnostunut (paitsi ehkä häiriömielessä). Ei siis kiitosta tai mitään hymyä tms... näin niitä uusia veneilijöitä koulutetaan ynseään käytökseen. No se oli kieltämättä purjevene ja samaisessa paikassa yleensä pyörii moottoriveneitä, jotka ovat olleet oikein tyytyväisiä apuun.
- 13+16
22 kirjoitti:
Minuakin harmittaa moinen ylikohteliaisuus,kyllä veneellä pitää päästä omalla miehistöllä rantaan ja pois eikä aina odotella että jos vaikka joku ulkopuolinen auttaisi.
Itse olen liikkunut pääasiassa yksinäni isolla veneellä (14 metriä /20 tonnia)vuodesta 75 lähtien enkä olisi koskaan vielä tarvinnut muilta apua rantautumisessa,rantautumispaikka vaan pitää valita olosuhteiden ja kykyjen mukaan.Toisinaan on mukava kun rannalta joku ottaa vastaan kun on yksin liikkeellä, joskus taas ei niin. Yli-innokas vastaanottaja luuli kai tuulenvirettä myrskyksi ja repi venettäni laituriin niin raivokkaasti että toisen puolen kulkuvalo repeytyi naapurin kaiteeseen. Fendareita oli välissä ja olisi pitänyt ottaa rauhallisesti. Harmitti.
- Paljon veneillyt
24 kirjoitti:
Totta. Itse jeesasin jonkun venekurssin väkeä luonnonsatama rantautumisessa. En tosin silloin tajunnut olevan joku koulutusjuttu. Oli vaan niin heikon näköistä homma, että menin näyttämään missä on hyvä kohta ja ottamaan narua vastaan. Luonnollisesti kurssin kokenut ohjaaja ei kittänyt tai noin muutenkaan minusta ollut kiinnostunut (paitsi ehkä häiriömielessä). Ei siis kiitosta tai mitään hymyä tms... näin niitä uusia veneilijöitä koulutetaan ynseään käytökseen. No se oli kieltämättä purjevene ja samaisessa paikassa yleensä pyörii moottoriveneitä, jotka ovat olleet oikein tyytyväisiä apuun.
kun ei apu kelpaa???
Miksi tuolla etelä suomessa vain on tällaista väkeä veneineen?? ainakin Perämerellä lähes aina ollaan tyytyväisiä jos joku laittaa narut kiinni laituriin tullessa ja samoin missä vain muuallakin Euroopassa ollaan hyvin tyytyväisiä molemmin puolin veneessä ja laiturilla ja autetaan toisiaan. - Euroopasta...
Paljon veneillyt kirjoitti:
kun ei apu kelpaa???
Miksi tuolla etelä suomessa vain on tällaista väkeä veneineen?? ainakin Perämerellä lähes aina ollaan tyytyväisiä jos joku laittaa narut kiinni laituriin tullessa ja samoin missä vain muuallakin Euroopassa ollaan hyvin tyytyväisiä molemmin puolin veneessä ja laiturilla ja autetaan toisiaan.Taitaa olla kovin turhaa kuvitella, että jossain päin Suomea olisivat sellaisia ja toisaalla tällaisia käytökseltään, vaikka maakunnallisia eroja yleisissä luontenpiirteissä olisikin. Enkä allekirjoittaisi tuota eroa muunkaan Euroopan kanssa. Vaikka siitä nyt on jo jonkin aikaa, kun vene Välimeren puolella oli. Sanoisin tottuneeni lähinnä siihen, että joku sanoi ääneen "Well done", kun köydet olivat kiinni. Ja noin se meni Välimeren molemmissa päissä ja niiden välillä. Niiden päivien jälkeen ovat kyllä charter-veneilijät vallanneet maisemat. Ehkä he käyttäytyvät sitten toisin, sitä en ole käynyt aikoihin katsomassa.
- poppopop
22 kirjoitti:
Itse olen liikkunut pääasiassa yksinäni isolla veneellä (14 metriä /20 tonnia)vuodesta 75 lähtien enkä olisi koskaan vielä tarvinnut muilta apua rantautumisessa,rantautumispaikka vaan pitää valita olosuhteiden ja kykyjen mukaan.Totta. Mulla palaa myös ihan totaalisesti päreet, jos mulle sanotaan kaupan kassalla "ole hyvä". Muija joskus erehtyi sanomaan "hyvää huomenta", mutta mä vedin sitä lättyyn ja se oppi olemaan sanomatta mitään.
Sun eukko sanoo kyllä naapurin ukolle "kiitos" vaakamambon jälkeen :)
- Höpöhöpöhööö
Olin aikoinaan eräässä saaressa, tuuli oli melko navakka ja sinne saaren satamaan tuli lohisopalle erään tunnetun veneveistämön veneitä 4 kpl. Asiakkaita kyydissä.
Veneet nykyaikaisia keveitä katettuja moottoriveneitä, kokoluokassa 30 ft.
Tuuli oli navakka, sivutuuli ja veneet lähestyivät laituria, muutama otti kunniakierroksen ja ajattelin että menempäs tästä hyvää hyvyyttäni jelppimään hemmoja rantaan.
Kun olin ottamssa veneen keulasta kiinni, niin kippari (yrityksen myyntimies) huusi kattoluukusta vihaisena että "EI TARVI AUTTAA, EI TÄSSÄ EKÄÄ KERTAA OLLA POJU MERILLÄ". No annoin olla, ja katselin kun otti vielä kerran vauhtia ja koitti keretä venettä kiinnittämään ja pitämään sen paikallaan.....
Onnistuhan se, mutta ei ollut kyllä kovin kokeneen merikarhun toiminnan oloista.
Olenkin sitten jatkossa mennyt auttamaan kun joku on huikannut että "viitsitkö kuule....".- mukava ele
Köyden vastaanottaminen on ikiaikainen kohtelias satamarituaali, -mukava sanaton ele toivottaa vieras tervetulleeksi, tarvii hän oikeasti apua tai ei. Ei se paljoa vaivaa vaadi. En tarkoita sitä, että sinne aina ryntäillään kun vieras paatti on lähestymässä. Vaan hieman silmäillään tilannetta, jos siinä paikalla ollaan. En todellakaan halua nähdä sitä aikaa, että apua täytyy erikseen pyytää.
- mieti ennen kuin lau
mukava ele kirjoitti:
Köyden vastaanottaminen on ikiaikainen kohtelias satamarituaali, -mukava sanaton ele toivottaa vieras tervetulleeksi, tarvii hän oikeasti apua tai ei. Ei se paljoa vaivaa vaadi. En tarkoita sitä, että sinne aina ryntäillään kun vieras paatti on lähestymässä. Vaan hieman silmäillään tilannetta, jos siinä paikalla ollaan. En todellakaan halua nähdä sitä aikaa, että apua täytyy erikseen pyytää.
mitä laki ei vaadi, siitä ei tarvitse välittää. Sinä et nyt ole riittävän valistunut. Lukisit huolellisemmin tätä palstaa.
- -Mika-
mieti ennen kuin lau kirjoitti:
mitä laki ei vaadi, siitä ei tarvitse välittää. Sinä et nyt ole riittävän valistunut. Lukisit huolellisemmin tätä palstaa.
ihan täysin. Koko homman pointti on ollut kokoajan, että älä tule multa vaatimaan mitään "kultaisen käytöksen kirjan" mukaista toimintaa. Ei se tarkoita, että on ihan ok olla epäkohtelias, ei sinnepäinkään.
Se tarkoittaa siis edelleen vaan sitä, että kun laki ei vaadi mua laskemaan lippua auringon laskiessa, niin älä sinä tule sitä myöskään multa vaatimaan johonkin käyttäytymismalliin vedoten. Tai älä vaadia mua tulemaan sinne laiturille vastaan, kun se nyt vaan kuuluu tapoihin... kyllä mä näen, että jos tulijalla on vaikeuksia ja kukaan muu ei mene auttamaan niin menenhän mä silloin... vaikka laki ei kai ihan mua siihen suoraan velvoitakaan.
Jos mua ollaan vastassa laiturilla ja otetaan se köysi vastaan, niin kyllä mä huikkaan sille vastaanottajalle että "thanks". Vaikka en apua olisi tarvinnutkaan. Sillä siitä tilanteesta pääsee helpointen ja molemmat unohtaa kohta koko asian. Mutta jos alkaisin meuhkaamaan edellisen kirjoittajan kuvaaman tilanteen malliin, etten apuja kaipaa, niin kyräilyä ja jupinaa kuuluisi koko rannassaolon ajan. Ei sinänsä, ei sekään mua paljoa heilauttais, mutta ei se nyt aina mukavaakaan ole.
Siis lyhyesti: Älä oleta minun käyttäytyvän jotenkin vain siksi, että kohteliaisuussäännöt tai käytöksen kultainen kirja kertoo niin olevan oikein. Ja älä vedeä hernettä nenään, kun en noudatakaan aina niitä "kohteliaisuussääntöjä". Haittaa en silti sulle aio aiheuttaa, tai vittuilla jos tuut ottamaan köyttä vastaan kun tuun rantaan. - Höpöhöpöhööö
mukava ele kirjoitti:
Ajattelin ihan avuksi olla, kun tilanne näytti siltä että nämä "ammattilaiset" pyörivät vuorotellen siinä satama-altaassa loppupäivän, mutta ei.
Yleensä en ryntää suin päin auttamaan, jos huomaa että homma sujuu hyvin, turha siihen keulaan on mennä köyttä kärkkymään tyynellä kelillä kun vene nätisti lipuu laituriin, frouva valmiina astumaan laiturille ja isännällä poju koukussa.
Vaan kun ei koskaan ihmisestä tiedä, toinen tykkää kun autetaan, toinen on härmäläinen "EI TARVI AUTTAA"-tyyppi. - C/R 37
-Mika- kirjoitti:
ihan täysin. Koko homman pointti on ollut kokoajan, että älä tule multa vaatimaan mitään "kultaisen käytöksen kirjan" mukaista toimintaa. Ei se tarkoita, että on ihan ok olla epäkohtelias, ei sinnepäinkään.
Se tarkoittaa siis edelleen vaan sitä, että kun laki ei vaadi mua laskemaan lippua auringon laskiessa, niin älä sinä tule sitä myöskään multa vaatimaan johonkin käyttäytymismalliin vedoten. Tai älä vaadia mua tulemaan sinne laiturille vastaan, kun se nyt vaan kuuluu tapoihin... kyllä mä näen, että jos tulijalla on vaikeuksia ja kukaan muu ei mene auttamaan niin menenhän mä silloin... vaikka laki ei kai ihan mua siihen suoraan velvoitakaan.
Jos mua ollaan vastassa laiturilla ja otetaan se köysi vastaan, niin kyllä mä huikkaan sille vastaanottajalle että "thanks". Vaikka en apua olisi tarvinnutkaan. Sillä siitä tilanteesta pääsee helpointen ja molemmat unohtaa kohta koko asian. Mutta jos alkaisin meuhkaamaan edellisen kirjoittajan kuvaaman tilanteen malliin, etten apuja kaipaa, niin kyräilyä ja jupinaa kuuluisi koko rannassaolon ajan. Ei sinänsä, ei sekään mua paljoa heilauttais, mutta ei se nyt aina mukavaakaan ole.
Siis lyhyesti: Älä oleta minun käyttäytyvän jotenkin vain siksi, että kohteliaisuussäännöt tai käytöksen kultainen kirja kertoo niin olevan oikein. Ja älä vedeä hernettä nenään, kun en noudatakaan aina niitä "kohteliaisuussääntöjä". Haittaa en silti sulle aio aiheuttaa, tai vittuilla jos tuut ottamaan köyttä vastaan kun tuun rantaan.Minulla on oletus, että kaikki muut ovat idiootteja. Toisin sanoen heiltä voi odottaa mitä tahansa. Lähes aina petyn odotuksissani, sillä useimmiten muut käyttäytyvät ihan fiksusti. Muutaman kerran ollen olettanut oikein. Kaksi kertaa idiootti tai ainakin rajoitetulla huomiokyvyllä varustettu on yrittänyt ajaa kolmion takaa moottoripyöräni alle. Kumpikaan ei onnistunut. Viime kesänä Linjet 33 yritti Ruotsin puolella paapuurin halssilla ajaa päälleni, kun itse tulin styyralla. Ei hänkään onnistunut. Jos muut eivät ole idioottetja, niin ovat he ainakin kummallisia.
Itsekin olen välillä vähän kummallinen. Lasken lipun aina ohjeiden mukaisesti. Myöhemmin syksyllä otan huomioon myös aurinkon laskuajan. Varaudun aina ottamaan köysiä vastaan. Olen todella kiitollinen, jos joku näyttää minulle sopivaa rantautumispaikkaa ja muutenkin avustaa rantautumisessa, vaikka pääsisin omin avuinkin. Ihmisestä, joka katsoo lakikirjasta, miten pitää käyttäytyä, minulle tulee mieleen rikollinen. Muut ihmiset käyttävät maalaisjärkeä ohjenuoranaan. Muiden auttaminen on kivaa. Jos "avulias aatu" joskus aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin auttamista, mitä sillä on väliä, jos hän kuitenkin tuntee tehneensä hyvän työn. Seuraavalla kerralla hän saattaa kokeneempana olla hyödyllisempi. - pyhä jysäys
-Mika- kirjoitti:
Siis lyhyesti: Älä oleta minun käyttäytyvän jotenkin vain siksi, että kohteliaisuussäännöt tai käytöksen kultainen kirja kertoo niin olevan oikein. Ja älä vedeä hernettä nenään, kun en noudatakaan aina niitä "kohteliaisuussääntöjä". Haittaa en silti sulle aio aiheuttaa, tai vittuilla jos tuut ottamaan köyttä vastaan kun tuun rantaan.Täällä näsäviisastellaan siitä, että kuinka ne ne "hyvät tavat" oikein määritellään. Ja koska niitä ei voida selkeästi määritellä (??? minun mielestäni kyllä voi, jos haluaa???), niitä ei tarvitse kenenkään noudattaa.
Sitten kuitenkin sanotaan ympäripyöreästi, että vaikka ei kultaisen käytöksen kirjaa noudattaisikaan, niin ei silti pidä aiheuttaa muille haittaa!?!?!?
No niin, siinä sitä ollaan. Kuinkas tämä "haitta" sitten määritellään? Ja miten kaikki ymmärtäisivät sen samalla tavalla? Kyllä menee vaikeaksi, kun ollaan saivartelijoiden kanssa liikkeellä. - Järki käteen
-Mika- kirjoitti:
Siis lyhyesti: Älä oleta minun käyttäytyvän jotenkin vain siksi, että kohteliaisuussäännöt tai käytöksen kultainen kirja kertoo niin olevan oikein. Ja älä vedeä hernettä nenään, kun en noudatakaan aina niitä "kohteliaisuussääntöjä". Haittaa en silti sulle aio aiheuttaa, tai vittuilla jos tuut ottamaan köyttä vastaan kun tuun rantaan.varmaan kirjoitella vähemmän, ettei itsekin sekoile ajatuksissaan ja saati sitten vielä tekemisissään.
- -Mika-
C/R 37 kirjoitti:
Minulla on oletus, että kaikki muut ovat idiootteja. Toisin sanoen heiltä voi odottaa mitä tahansa. Lähes aina petyn odotuksissani, sillä useimmiten muut käyttäytyvät ihan fiksusti. Muutaman kerran ollen olettanut oikein. Kaksi kertaa idiootti tai ainakin rajoitetulla huomiokyvyllä varustettu on yrittänyt ajaa kolmion takaa moottoripyöräni alle. Kumpikaan ei onnistunut. Viime kesänä Linjet 33 yritti Ruotsin puolella paapuurin halssilla ajaa päälleni, kun itse tulin styyralla. Ei hänkään onnistunut. Jos muut eivät ole idioottetja, niin ovat he ainakin kummallisia.
Itsekin olen välillä vähän kummallinen. Lasken lipun aina ohjeiden mukaisesti. Myöhemmin syksyllä otan huomioon myös aurinkon laskuajan. Varaudun aina ottamaan köysiä vastaan. Olen todella kiitollinen, jos joku näyttää minulle sopivaa rantautumispaikkaa ja muutenkin avustaa rantautumisessa, vaikka pääsisin omin avuinkin. Ihmisestä, joka katsoo lakikirjasta, miten pitää käyttäytyä, minulle tulee mieleen rikollinen. Muut ihmiset käyttävät maalaisjärkeä ohjenuoranaan. Muiden auttaminen on kivaa. Jos "avulias aatu" joskus aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin auttamista, mitä sillä on väliä, jos hän kuitenkin tuntee tehneensä hyvän työn. Seuraavalla kerralla hän saattaa kokeneempana olla hyödyllisempi.Mulla on myös oletus, että kaikki muut ovat sokeita ja idiootteja, varsinkin moottoripyörällä tai purjeveneellä liikkuessani.
Toisinaan petyn odotuksissani, mutta en ollenkaan niin usein, kun haluaisin...
Itse olen vähän kummallinen, lippu on veneen perässä aina kun olen veneellä, on se vene kulussa tai ei. Otan köysiä vastaan, jos näyttää selvästi siltä, että tulijalla ei ole homma hanskassa. Ja toisinaan olen kiitollinen siitä, kun joku rannassa näyttää mulle paikan mihin saan omani tuupattua.
Kyllä se maalaisjärki on mullakin ohjenuorana. Ainoa mitä vastaan kapinoin, on "kohteliaisuussäänöt" sääntöjen itsensä vuoksi. Mulla voi olla purjehtiessa varusteina buutsit, farkut ja nahkatakki. Jos Mustoihin tai valkoisiin prässihousuihin pukeutununut ottaa siitä herneen nenään niin siitä vaan.
Erot "vastakkaisten leirien" käyttäytymisessä on on tuolla vesillä lopulta aika pieniä, mulla vaan on se ajatus, että anna mun tehdä asiat niin kun mua huvittaa, jos se ei vaaranna sua tai sun venettä.
Meinasin kirjoittaa, että "tai häiritse pahasti", mutta siinä tulee ne ihmeelliset erot esiin. Maalaisjärki sanoo, että en laula ja soita kitaraa illalla kymmenen jälkeen, jos naapuriveneessä on pieniä lapsia. Mutta kun jotain voi "häiritä pahasti" sekin, että miten mä pukeudun tai koilaan köydet mun veneessä niin siihen ei enää mun ymmärrys vaan riitä... Silloin rupeen kyselemään sitä lakia, joka kieltää mua purjehtimasta buutit jalassa mun omalla veneellä... - 55
-Mika- kirjoitti:
Mulla on myös oletus, että kaikki muut ovat sokeita ja idiootteja, varsinkin moottoripyörällä tai purjeveneellä liikkuessani.
Toisinaan petyn odotuksissani, mutta en ollenkaan niin usein, kun haluaisin...
Itse olen vähän kummallinen, lippu on veneen perässä aina kun olen veneellä, on se vene kulussa tai ei. Otan köysiä vastaan, jos näyttää selvästi siltä, että tulijalla ei ole homma hanskassa. Ja toisinaan olen kiitollinen siitä, kun joku rannassa näyttää mulle paikan mihin saan omani tuupattua.
Kyllä se maalaisjärki on mullakin ohjenuorana. Ainoa mitä vastaan kapinoin, on "kohteliaisuussäänöt" sääntöjen itsensä vuoksi. Mulla voi olla purjehtiessa varusteina buutsit, farkut ja nahkatakki. Jos Mustoihin tai valkoisiin prässihousuihin pukeutununut ottaa siitä herneen nenään niin siitä vaan.
Erot "vastakkaisten leirien" käyttäytymisessä on on tuolla vesillä lopulta aika pieniä, mulla vaan on se ajatus, että anna mun tehdä asiat niin kun mua huvittaa, jos se ei vaaranna sua tai sun venettä.
Meinasin kirjoittaa, että "tai häiritse pahasti", mutta siinä tulee ne ihmeelliset erot esiin. Maalaisjärki sanoo, että en laula ja soita kitaraa illalla kymmenen jälkeen, jos naapuriveneessä on pieniä lapsia. Mutta kun jotain voi "häiritä pahasti" sekin, että miten mä pukeudun tai koilaan köydet mun veneessä niin siihen ei enää mun ymmärrys vaan riitä... Silloin rupeen kyselemään sitä lakia, joka kieltää mua purjehtimasta buutit jalassa mun omalla veneellä...jos lopettaisit tyhjänpäiväisen lässytyksen.
- 25
55 kirjoitti:
jos lopettaisit tyhjänpäiväisen lässytyksen.
jos painuisit vittuun tältä palstalta ja vaikka muualtakin? Tuon Mikan tekstit ovat ilman muuta "parasta A-ryhmää" näillä palstoilla.
Enkä ole Mika. - 20
pyhä jysäys kirjoitti:
Täällä näsäviisastellaan siitä, että kuinka ne ne "hyvät tavat" oikein määritellään. Ja koska niitä ei voida selkeästi määritellä (??? minun mielestäni kyllä voi, jos haluaa???), niitä ei tarvitse kenenkään noudattaa.
Sitten kuitenkin sanotaan ympäripyöreästi, että vaikka ei kultaisen käytöksen kirjaa noudattaisikaan, niin ei silti pidä aiheuttaa muille haittaa!?!?!?
No niin, siinä sitä ollaan. Kuinkas tämä "haitta" sitten määritellään? Ja miten kaikki ymmärtäisivät sen samalla tavalla? Kyllä menee vaikeaksi, kun ollaan saivartelijoiden kanssa liikkeellä.oikeassa olet siinä, ettei sitä haittaakaan voi yleispätevästi määritellä. Joidenkin mielestä haittaa on siitä, että heidän näköpiiriinsä ilmestyy vene, jonka ulkonäöstä he eivät pidä. Jotkut toiset pitävät haitallisena, että purjevene ajaa moottorilla. Kolmannet jotain muuta.
Minun kirjoissani sen haitan pitää olla varsin konkreettista ja fyysistä laatua. Lähinnä sellaista, että se estää minua tekemästä jotain sellaista, jota haluaisin tehdä ja jonka tekemiseen minulla pitäisi olla oikeus. Jotain suuntaviivoja:
-moottorin ääni päivällä ei ole haitta
-kovalla soitettu musiikki kello kolme yöllä on haitta
-ohikulkevan veneen aallot eivät ole haitta
-omalla kulkulinjalla edessä hortoileva vene on haitta
-mikään "esteettinen ongelma" ei ole haitta
-se, että jokin ei toimi tai johonkin ei pääse, on haitta
-merirosvolippu jonkun veneessä tai yöksi paikoilleen jätetty muukaan lippu ei ole haitta
-kolmen veneen tilan tökeröllä kiinnityksellä vievä vene on haitta
-omilla tavoillaan asioita tekevät eivät yleensä ole haitta
-toisten tekemisiin puuttuvat ovat haitta
- - 55
25 kirjoitti:
jos painuisit vittuun tältä palstalta ja vaikka muualtakin? Tuon Mikan tekstit ovat ilman muuta "parasta A-ryhmää" näillä palstoilla.
Enkä ole Mika.Onko laissa vai hyvissä tavoissa kielletty mielipiteenilmaisu tai arvostelu.
- pointti?
-Mika- kirjoitti:
Siis lyhyesti: Älä oleta minun käyttäytyvän jotenkin vain siksi, että kohteliaisuussäännöt tai käytöksen kultainen kirja kertoo niin olevan oikein. Ja älä vedeä hernettä nenään, kun en noudatakaan aina niitä "kohteliaisuussääntöjä". Haittaa en silti sulle aio aiheuttaa, tai vittuilla jos tuut ottamaan köyttä vastaan kun tuun rantaan.Kaiken kaikkiaan käyttäydyt siis aika hyvin käytöksen kultaisen kirjan mukaan. Sanoisinpa, että ne ohjeet ovat tulleet noudatetuiksi, kun ei omalla käytöksellään aiheuta haittaa muille ja olet sen köyden vastaanottamisenkin kanssa toiminut harkitusti. Tuskin jätät vastaamatta tervehdykseenkään. Mitä muuta voisi vaatia? Tapoja voi noudattaa ja tapoja voi orjallisesti noudattaa.
- HR
Merikarhuilla se avun tarjoaminen kuuluu siihen käyttäytymisetikettiin. Välillä on vähän koomisia tilanteita, kun vene, jossa on usempi raavas mies kannella, rantautuu suojaisaan satamaan ison komitean ottaessa köysiä vastaan. Mutta siitä huolimatta pidän käytäntöä hyvänä. Se on tapa toivottaa tulija tervetulleeksi. No samaa ei tietysti tarvitse odottaa vierassatamissa, vaan se mainittu pelisilmä on usein paikallaan.
Liikun veneellä usein yksin ja silloin sitä apua osaa arvostaa. Jo pienikin sivutuuli aiheuttaa helposti kiirettä rantautumisessa, kun ei voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Tämä ei ole tosin suurempi ongelma, jos on tilaa manöveerata. Mutta jos on joku ahdas väli, johon pitää änkeä, niin silloin kyllä mielellään ottaa avun vastaan. 90 % tapauksista apua saa satamissa ihan pyytämättä. Kuitenkin mielummin pyydän nöyrästi sitä apua, kun tutustun naapuriin myöhemmin korvausvastuiden setvimisen merkeissä.- 9
meidän seurassa tuntuu olevan normaalia, että sekä kotisatamassa että saaressa autetaan kiinnittymisessä ja ikään kuin otetaan vastaan. Siellä itsekin kiinnittää oikein huomiota siihen, jos joku ei näin tee.
Muualla suhtaudun toisin, en odotakaan kenenkään auttavan. Siellähän on yleensä vieraita, ei minun kavereitani. Se, menenkö vierassatamissa muita auttamaan, riippuu monesta asiasta. Jopa ihan senhetkisestä omasta viitseliäisyydestä, mutta myös tilanteesta, saapuvasta veneestä jne. Yksi perussääntö on: jos veneessä näkyy Merikarhujen vihreä lippu, niin silloin ei värähdä eväkään sinnepäin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole202252Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi782206Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä422081Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma551458- 741376
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?65908Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46903Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8791- 52763
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi34760