Sähkökitaran virittäminen

sormetonwnbkitaristi

Eli näihinhän hyvin usein on niitä digitaalisia virittimiä, ja kysymys koskeekin lähinnä sitä että onko kaikissa biiseissä jne kitara viritetty siihen tiettyyn EADGBE tms viritykseen, vai onko jotkut biisit erilaisessa järjestyksessä virityksen suhteen? Usein jossain kuulee puhuttavan jostain esim drop D ymsyms, mitä nämä tarkoittavat? Voiko kitaran kielet virittää digitaalisella virittimellä ihan mihin tahansa sointuun tarkasti?

15

1104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mika2

.... joo voi kyllä. Riippuu tietenkin virittimestä miten tuo on toteutettu, mutta totta kai voi. Se drop D on englantia ja tarkoittaa pudotettua D:tä kuten täällä suomessa sanomme. Varsinkin heavymusiikissa suosittu tyyli on tuo. Eli tiputetaan E-kielen vire yksi sävelaskel jolloin se muuttuu D:ksi jotkut voi tiputtaa sen peräti kaksi sävelaskelta C:ksi. Sillä haetaan sitä murinaa sinne alapäähän eli orkesterissa kitarat tukevat bassoa tulemalla lähemmäs sen taajuuksia alapään vireen pudottamiseen liittyy tietysti se myös että sinne laitetaan vähän paksumpia kieliä tyypillinen kielisetti on 0,10-0,46 niin nykyisin jo normivireessä monet käyttää esim. 10-52 ja jos tykkää sitä eetä tiputtaa alaspäin niin jopa sitäkin paksumpia kieliä. Sitten toinen tapa on pudottaa koko viritystä esim puolisävelaskelta (kuulemma Steve Ray Vaughan käytti sitä tyyliä). Edellä mainittujen lisäksi on olemassa avoimet vireet eli kitara viritetään suoraan johonkin sointuun (tällaista viritystä käytetään erityisesti kun soitetaan pullonkaulalla (tai slide nimitystä myös käytetään)).

Aloittelijalle suosittelen tutustumaan soittamiseen ensin ihan sillä perus virityksellä ja miettii sitten myöhemmin josko haluaa kokeilla jotain eksoottisia juttuja.

• sormetonwnbkitaristi

Ok, eli vain E tiputetaan D:ksi? Mutta muut pysyvät samoina? Paljonkos tollanen kohtuuhyvä digiviritin maksaa? Ja voiko ihan "normaaleja" kieliä (eli ihan suoraan kaupan hyllyltä, valmiiks kitarassa) virittää tolleen, vai tarviiko vaihdella paksumpia lankoja? Tiettyhän se riippuu siitä että mitkä siinä valmiiks oli, mutta jokatapaukses.. Entäs jos jos joku tietty biisi soitetaan ihan siinä drop D:ssä ko. bändin toimesta niin voiko sitä paukutella ihan normivirityksilläkin tästä huolimatta, että ei kuitenkaan kärsi pahasti laatu siitä?

• mika2
        sormetonwnbkitaristi kirjoitti:

Ok, eli vain E tiputetaan D:ksi? Mutta muut pysyvät samoina? Paljonkos tollanen kohtuuhyvä digiviritin maksaa? Ja voiko ihan "normaaleja" kieliä (eli ihan suoraan kaupan hyllyltä, valmiiks kitarassa) virittää tolleen, vai tarviiko vaihdella paksumpia lankoja? Tiettyhän se riippuu siitä että mitkä siinä valmiiks oli, mutta jokatapaukses.. Entäs jos jos joku tietty biisi soitetaan ihan siinä drop D:ssä ko. bändin toimesta niin voiko sitä paukutella ihan normivirityksilläkin tästä huolimatta, että ei kuitenkaan kärsi pahasti laatu siitä?

.... en minä osaa noista virittimistä sanoa, kun nykyisin niitä on niin joka lähtöön (itselläni on yksi kännykässäkin). Kieli kyllä saa kaupan hyllyltä monenlaista settiä ja ainakin kymppistä viiskakkoseen löytyy varmaan joka paikasta koska se on hyvin yleisesti käytettävä. Jos sitä eetä tiputtaa, niin kannattaa laittaa se vähintään 10-52 setti koska normisetti menee niin veltoksi että voi se e-kieli läpsyä nauhoihin liikaa.

Kyllä ne biisit voi soittaa ilman sitä pudotettua deetäkin, mutta muuttuuhan se soundi olennaisesti jos sitä matalaa ääntä ei käytetä se pitää itse arvioida minkä verran kärsii. Riippuu vähän bändin kokoonpanosta ja miten se biisi on sovitettu. Yleensähän jos on kaksi kitaristia niin toinen voi hyvin soittaa korkeammalta ja siten kasvattaa harmoniaa. Mutta mutta noi on nyt niitä luovia taiteellisia ratkaisuja jotka kuuluu sen bändin tehtäväksi eikä siihen kukaan ulkopuolinen voi sanoa, että miten se pitää tehdä. Itse en pidä pudotettuja vireitä minään hevin vaatimuksina, vaan heviä kuten kaikkea musiikkia voi soittaa monella tavalla. Noi pudotetut vireet ovat nyt niin muodikkaita, että saattaa jopa vähän erottua massasta jos kokeilee jotain muita sovitusratkaisuja.

• sormetonwnbkitaristi
        mika2 kirjoitti:

.... en minä osaa noista virittimistä sanoa, kun nykyisin niitä on niin joka lähtöön (itselläni on yksi kännykässäkin). Kieli kyllä saa kaupan hyllyltä monenlaista settiä ja ainakin kymppistä viiskakkoseen löytyy varmaan joka paikasta koska se on hyvin yleisesti käytettävä. Jos sitä eetä tiputtaa, niin kannattaa laittaa se vähintään 10-52 setti koska normisetti menee niin veltoksi että voi se e-kieli läpsyä nauhoihin liikaa.

Kyllä ne biisit voi soittaa ilman sitä pudotettua deetäkin, mutta muuttuuhan se soundi olennaisesti jos sitä matalaa ääntä ei käytetä se pitää itse arvioida minkä verran kärsii. Riippuu vähän bändin kokoonpanosta ja miten se biisi on sovitettu. Yleensähän jos on kaksi kitaristia niin toinen voi hyvin soittaa korkeammalta ja siten kasvattaa harmoniaa. Mutta mutta noi on nyt niitä luovia taiteellisia ratkaisuja jotka kuuluu sen bändin tehtäväksi eikä siihen kukaan ulkopuolinen voi sanoa, että miten se pitää tehdä. Itse en pidä pudotettuja vireitä minään hevin vaatimuksina, vaan heviä kuten kaikkea musiikkia voi soittaa monella tavalla. Noi pudotetut vireet ovat nyt niin muodikkaita, että saattaa jopa vähän erottua massasta jos kokeilee jotain muita sovitusratkaisuja.

Mitenkäs ku sanoit jotain 10-52 kieli setistä, ni mitä noi numerot kuvaa tossa? Jotain langan paksuuksia, eli paksuin 52 (jotain yksikköä) ja ohuin 10? Vai mikä tossa on pointtina...

• Välineurheilu

Mitenkäs ku sanoit jotain 10-52 kieli setistä, ni mitä noi numerot kuvaa tossa? Jotain langan paksuuksia, eli paksuin 52 (jotain yksikköä) ja ohuin 10? Vai mikä tossa on pointtina...

Niin se on. Ymmärsit aivan oikein. Tarkemmin ottaen taisi olla jotain tuuman osia nämä numerot. Itse soitan 09- setillä, (joissa paksuin kieli 42) mutta ei 010 tunnu olevan juuri sen kummempi. Siis ei sen parempi tai huonompi. Sen sijaan jotain eroja voi olla valmistajien suhteen. Jotkut boomersit ja rotot, ok. En sano, että jotkut Dean Markleyt olisivat paremmat, mutta ... siltä tuntuu nyt. Että kolme alinta kieltä soisivat heleämmin niissä. Jep, mutta siinä on vasta kolmen valmistajan kielien vertailu. Että ollaan ihan valmiita kuuntelemaan muiden kokemuksia kitaran kielistä.

• sormetonwnbkitaristi
        Välineurheilu kirjoitti:

Niin se on. Ymmärsit aivan oikein. Tarkemmin ottaen taisi olla jotain tuuman osia nämä numerot. Itse soitan 09- setillä, (joissa paksuin kieli 42) mutta ei 010 tunnu olevan juuri sen kummempi. Siis ei sen parempi tai huonompi. Sen sijaan jotain eroja voi olla valmistajien suhteen. Jotkut boomersit ja rotot, ok. En sano, että jotkut Dean Markleyt olisivat paremmat, mutta ... siltä tuntuu nyt. Että kolme alinta kieltä soisivat heleämmin niissä. Jep, mutta siinä on vasta kolmen valmistajan kielien vertailu. Että ollaan ihan valmiita kuuntelemaan muiden kokemuksia kitaran kielistä.

Näitäkös sitten myydään jossain musiikkikaupoissa ihan SETTEINÄ? Ettei tarvi ostaa erikseen jokaista? Koska mistäs helvetistä nyt tietäisin kuinka paksu toinen kieli tossa 52 setissä nyt on? Meneekö ne jotenkin järjestälmillesesti alaspäin, että jos 52 vaikka olisi toi paksuin niin seuraava ois esim. 44 ja sitten 36 jne?

• fdfdf

Näitäkös sitten myydään jossain musiikkikaupoissa ihan SETTEINÄ? Ettei tarvi ostaa erikseen jokaista? Koska mistäs helvetistä nyt tietäisin kuinka paksu toinen kieli tossa 52 setissä nyt on? Meneekö ne jotenkin järjestälmillesesti alaspäin, että jos 52 vaikka olisi toi paksuin niin seuraava ois esim. 44 ja sitten 36 jne?

Joo setteinähän niitä saa.

• Yksostaja

Rotolla on niitä "normaalisettejä" 08 - 011. Sitten niistä seteistä on jotain erilaisia versioita. Sellaisia missä on ohkaset alimmat kielet, ja paksut vaijeritttttttt ylimpinä. Ja jotain muuta. Ei tullut kysyttyä enempää kun oli kiire.

Tota, ei mene järjestelmällisesti. Eri valmistajat tekevät ihan kuin lystäävät. Ei siis ole standardia minkä mukaan tehtäisiin. Vaikka aloitetaankin saman paksuisesta ensimmäisestä kielestä seuraava ei ole välttämättä samanpaksuinen toisella valmistajalla. Puhumattakaan kolmannesta ja neljännestä valmistajasta. Eikä mene edes niin, että kun jollain on hitusen ohuempi toinen kieli, niin sillä olisi myös kolmas kieli ohkaisempi kuin muilla valmistajilla.

• Takamäen taikuri
        Yksostaja kirjoitti:

Rotolla on niitä "normaalisettejä" 08 - 011. Sitten niistä seteistä on jotain erilaisia versioita. Sellaisia missä on ohkaset alimmat kielet, ja paksut vaijeritttttttt ylimpinä. Ja jotain muuta. Ei tullut kysyttyä enempää kun oli kiire.

Tota, ei mene järjestelmällisesti. Eri valmistajat tekevät ihan kuin lystäävät. Ei siis ole standardia minkä mukaan tehtäisiin. Vaikka aloitetaankin saman paksuisesta ensimmäisestä kielestä seuraava ei ole välttämättä samanpaksuinen toisella valmistajalla. Puhumattakaan kolmannesta ja neljännestä valmistajasta. Eikä mene edes niin, että kun jollain on hitusen ohuempi toinen kieli, niin sillä olisi myös kolmas kieli ohkaisempi kuin muilla valmistajilla.

Tälläinen kysymys olisi että mulla on teräskielinen akustinen jolla olen soitellut ja sen virittänyt aina Korgin viritysmittarilla 440Hz. ..

Nyt sitten kylässä kävi ihan kokenut kitarista, joka osaa oikeesti soittaa ja heittää keikkojakin aika paljon. Kaveri soitteli kitarallani ja virittikin sitä aluksi (korvakuulolta). Tarkistin myöhemmin Korgilla huvikseni ja kaikki kielet oli viritetty 450Hz korkeudelle eli ylikireelle Korgin mukaan. Siis mitä hittoa? Eikö kaveri osaa virittää vai onko joittekin tapana soittaa tollasella virityksellä??

• Tanner
        Takamäen taikuri kirjoitti:

Tälläinen kysymys olisi että mulla on teräskielinen akustinen jolla olen soitellut ja sen virittänyt aina Korgin viritysmittarilla 440Hz. ..

Nyt sitten kylässä kävi ihan kokenut kitarista, joka osaa oikeesti soittaa ja heittää keikkojakin aika paljon. Kaveri soitteli kitarallani ja virittikin sitä aluksi (korvakuulolta). Tarkistin myöhemmin Korgilla huvikseni ja kaikki kielet oli viritetty 450Hz korkeudelle eli ylikireelle Korgin mukaan. Siis mitä hittoa? Eikö kaveri osaa virittää vai onko joittekin tapana soittaa tollasella virityksellä??

Villi veikkaus on että se kaverisi vaan tykkää soitella ylävireisellä kitaralla??
        Käytä sinä vaan sitä 440Hz viritystä sillä viritysmittarilla. Parempi oppia miltä oikea vire kuulostaa.

• Mihinuskoa?
        Takamäen taikuri kirjoitti:

Kaveri kysyi, että saako hän virittää kitarani?

Tietenkin minä suostuin. Kaveri sanoi, että minulla on tavallista löysemmällä setti. Että ihan okoo jos oon aloittanut vasta soittamisen. Sitten kuunneltiin soittoa.

No joo. Viritin kertoi minulle seuraavana päivänä, että kielet oli ylävireessä. Okei. Jos minä viritän korvakuulolta, minun korvani on 20 verran yläkanttiin. Ja useimmiten 1-kieli paskana.

Tämä Seikon viritysmittarin mukaan ja kokemuksen mukaan.

• Iknowwhatihear
        Mihinuskoa? kirjoitti:

Kaveri kysyi, että saako hän virittää kitarani?

Tietenkin minä suostuin. Kaveri sanoi, että minulla on tavallista löysemmällä setti. Että ihan okoo jos oon aloittanut vasta soittamisen. Sitten kuunneltiin soittoa.

No joo. Viritin kertoi minulle seuraavana päivänä, että kielet oli ylävireessä. Okei. Jos minä viritän korvakuulolta, minun korvani on 20 verran yläkanttiin. Ja useimmiten 1-kieli paskana.

Tämä Seikon viritysmittarin mukaan ja kokemuksen mukaan.

mittariin?

• tuuka matas

olet ihan oikeassa

• SatchTL

Ne droppi jutut kannattaa jättää ammattilaisille. Sitten vasta joskus kun oppi soittamaan(siis soittamaan oikeasti oikeilla vireillä ilman efektejä) ja tuntuu siltä että e-vireet hallitsee "täydellisesti". Sitten voi harkita vaikka droppeja.(Tosi hemmot ei tarvitse niitä)

• Skebaristi3648263428

Kommentoin tuota "Tosi hemmot ei tarvitse niitä" kohtaa.

Kyllä vaan nuo "Tosi hemmot" soittaa myös ns. erikoisvireillä olipa ne vireet sitten Droppi D tai muita vireitä kuten slideputkella soitettua rock/country musaa.

E-vire on vain yksi vire ja varmaankin se yleisin.
      Aika moni vetelee myös Eb ja D vireillä.

Mutta joo, kyllä ne tosi hemmot soittelee osaltaan aika monellakin eri vireellä ja kaikkea musaa ei edes pysty soittamaan esim. normi E-vireellä (tiedät varmaan mitä tällä tarkoitan).

Sinänsä samaa mieltä kyllä että alkuun kandee ihan soitella vaikkapa tuolla E-vireellä tai sitten Eb tai D-vireillä, riippuen vähän kitarastakin sekä mitkä kielet siinä on kiinni sekä soittajan mieltymyksen mukaan.

Niin ja lopuksi totetan vielä tuohon kohtaan "oikeasti oikeilla vireillä" että kyllähän ne kaikki vireet on oikeita, olipa ne sitten vaikka vähän erikoisempia ;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      20
      2212
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      72
      2157
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      30
      2009
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      47
      1406
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1356
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      893
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      56
      822
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      761
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      743
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      33
      734
    Aihe