Maanantai 13.2.2012
Nimipäivät: Sulo, Sulho ja Algot
Tekstikoko:
  loading...
liity jäseneksi!
 /   /  /  / Diabeetikko vhhlla?
29 Vastausta 342 Lukukertaa

Diabeetikko vhhlla?

Olen 1 tyypin diabeetikon sisko ja haluaisin tietää kokemuksia vhh:lla olevilta 1-2 tyypin diabeetikoilta. Minkä ikäinen olet? Onko olo hyvä? Miten on verensokerien kanssa? Kuinka kauan olet ollut vhh:lla? Onko sinulla lisäsairauksia ja jos on milloin ilmaantuivat?

Diabeetikonsisko

Ikä 60, D2, ilman lääkitystäLCHF ruokavaliolla.
Kaikki veren rasvaarvot aja sokeriarvot OK
Painonpudotus yli 30 kg 7kk:ssa.

Kivenkovaa tietoa:

Lainastosta tai kirjastosta:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9522202053

veijolla on kiveen kovaa--

! tollotietoa ! - myrkky vhh.sta joka rampauttaa käyttäjänsä ja saattaa vaaraan kaikki.

Noudata AINA LÄÄKÄRISI OHJEITA ((((( v eijo ei ole lääkäri vaan fanaattinen ruoka-terroristi ))))))

Häirikkötollo

Veijo ei ole koskaan väittänyt olevansa lääkäri.
Veijo välittää viimeisintä tutkimustietoa lääkäreiltä ja huippututkijoilta (puolueettomilta).
Veijo kertoo myös omasta kokemuksestaan LCHF ruokavaliolla ja siitä kuinka ne jotka ovat painonhallintaan tai diabetekseen sitä testanneet ovat erittäin tyytyväisiä tulokseen joka pitää täysin yhtä nykyisen tutkimustiedon kanssa (Ei THL:n ta Diabetesliiton satukirjat)

vhh kokeilu

Minkä ikäinen olet?
-43 ja sairastanut D1:stä 33 vuotta

Onko olo hyvä?
-2 kk ollut tosi huono olo

Miten on verensokerien kanssa?
-2 kk sitten pitkä sokeri 8,7 nyt tänään labravastauksessa 11,3

Kuinka kauan olet ollut vhh:lla?
-2 kk ja lopetan vhh kokeilun tähän päivään.

lisäksi kolestroli nousi 2 kk:ssa 3,4 ---> 4,7
paino nousi 47 kg:sta --->>53 kiloon.

ei sopinut minulle. aloitan taas hiilareiden syömisen.

koeluontoinen testi

Aika vastuutonta tulla tänne valehtelemaan vakavan sairauden yhteydessä. Painu takaisin sen kiven alle mistä tulitkin.
Minkä ikäinen olet? 58 v, tyyppiä 2.

Onko olo hyvä? normaali eli hyvä.

Miten on verensokerien kanssa? Päivän mittaan arvot 4,3 - 5,3. Raskas liikunta voi pudottaa hetkellisesti niukasti alle 4:n. Maksa korjaa nopeasti. Hba1c 4,7 - 5,3.

Kuinka kauan olet ollut vhh:lla? 8 vuotta. VHH on tiukentunut vuosien mittaan. Nykyisin melkein joka päivä alle 40 g HH.

Onko sinulla lisäsairauksia ja jos on milloin ilmaantuivat? Ei ole ainakaan diagnosoituja. Täytyy tietysti koputtaa puuta.

Lisätietoja. Diagnoosissa paastoarvo noin 14. Sokerirasitus 32 ja 29. Lääkkeenä nykysin pelkästään Diformin.

Korjausta heti

Paastoarvo olo diagnoosissa 20,5 eikä 14. HbA1c oli 14 %.

tärkeää

Suositelen yllämainitsemani kirjan lainaamista tai ostamista.
Syy: Näillä sivuilla ei voi koskaan olla varma että kirjoittajat toteuttavat VHH ruokavaliota vaan sen sijaan kysessä on joku oma viritys.
LCHF oikein toteuttettuna ja diabeetikolle sopeutettuna toimii.

55 v.

Olen ollut VHH:lla nyt n. 3 vuotta. Aloitin kun sain D2 diagnoosin. Lääkäri tarjosi lääkkeitä, mutta minä päätin kokeilla ensin ruokavalion muutosta (toki hyvässä yhteisymmärryksessä lääkärin kanssa). Aiempaan ruokavaliooni (jonka oli laatinut keskussairaalan ravintoterapeutti) kuului mm. 14 palaa leipää päivittäin.

Jo parin viikon kuluttua VHH-ruokavalio oli vaikuttanut ja ensimmäisessä seurannassa sokerit olivat lähteneet laskuun. Diagnoosin aikoihin aamusokerit olivat päälle viidentoista, nykyään ne ovat alle kuuden (mmol/l). Lääkärit (2 kpl) hämmästelivät kuinka nopeasti verensokerit tippuivat normaalille tasolle. Mitään lääkitystä minulla ei diabetekseen ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Aiemmin "päätään nostanut" verenpainekin on pudonnut terveen lukemille.

En ole koskaan syönyt niin terveellisesti kuin nykyään.
"Aiempaan ruokavaliooni (jonka oli laatinut keskussairaalan ravintoterapeutti) kuului mm. 14 palaa leipää päivittäin."

VAU!!! Oletko varma, ettei ravitsemusterapeutti puhunut leipäryhmistä? Siis kun silloin kun minä vuonna miekka ja kirves sairastui 1. tyypin diabetekseen, niin puhuttiin leipäryhmistä. Koskaan en ole noin paljoa leipää syönyt, mitä mainitsit, eikä minua ole siitä rangaistu.
Ei varmasti tarkoittanut mitään leipäryhmiä. Minulla on edelleen tallessa tuo ravitsemusterapeutin laatima ohje, josta on laskettavissa päivittäin 14 viipaletta leipää. Selvällä suomenkielellä. Kyllä noiden ravintoterapeuttien koulutus on syvältä! Ihmiselle jonka verensokerit osoittavat kohoamisen merkkejä, annetaan ohjeeksi syödä lisää sokeria, ja runsaasti, leivän muodossa! Aivan käsittämätöntä. Eivät lopu diabetikot tästä maasta.

"Koskaan en ole noin paljoa leipää syönyt, mitä mainitsit, eikä minua ole siitä rangaistu."

Tuo oli täysin asiaton kommentti. Tuskin minuakaan olisi rangaistu vaikka olisin jättänyt nuo leivät syömättä, mutta minä yritin hoitaa terveyttäni noudattamalla ammattilaisen minulle antamia ohjeita. Olin tietenkin hölmö uskoessani virallista soopaa, tiedän sen nyt. Mutta tälläkin hetkellä sadat tuhannet uskovat siihen ja pilaavat terveytensä!

Ottakaa hyvät ihmiset asioista selvää ja käyttäkää omia aivojanne!
Tämän taudin kanssahan ei tietysti tarvitse käyttää maalaisjärkeä? EIkä tietenkään voi kysyä tk:n diabeteshoitajalta, että onko asia todellakin näin?

Tuhansilla muilla 2. tyypin diabeetikoilla on jo täysi työ, noudattaa edes jollakin lailla virallisterveellistä ruokavaliota, miksi te sitten vaaditte, että heidän tulisi noudattaa teidän käyttämää VHH:ta? Monet 2. tyypin diabeetikot, yleensä vanhat ihmiset, eivät edelleenkään käytä kasviksia ruokavaliossaan, miten te luulette, että te saatte heidät toimimaan noinkin rankaan ruokavalioon kuin tämä teidän on?

Aluuna

Luuloja, luuloja ja luuloja.

Mitä rankkaa on LCHF/VHH ruokavaliossa?
Ruokatarvikkeet ovat terveellisiä, luonnollisia elintarvikeita mitä syötiin ennenkuin teollisuus THL:n siunauksella alkoi työntää markkinoille "terveellisiä" margariineja je kevyttuotteita.
Mielestäni kemikaalien syönti on huomattavasti työläämpää.

"Tuhansilla muilla 2. tyypin diabeetikoilla on jo täysi työ, noudattaa edes jollakin lailla virallisterveellistä ruokavaliota,"

Ja lisääntyvää työtä lisääntyvän lääkityksen kanssa syöntivirheiden peittämiseksi. Lääkitys ei hoida sairauttaa vaan sillä joudutaan paikkaamaan virheellinen ruokavalio joka nostaa verensokerin liian korkealle.

Mietipä

"Mitä rankkaa on LCHF/VHH ruokavaliossa?"

Jos ei nyt puututtaisi eläinrasvojen ja yleensäkin ylenmäärisen rasvojen syöntiin, niin LCHF/VHH ruokavalio tulee kalliiksi. Kyllähän näin kesällä vihannekset ovat kohtuuhinnoissa (kaikki eivät pysty kasvattamaan niitä vaan joutuu ostamaan) mutta talvella maahan tuodaankin sitten ulkomailta epämääräisiä kalliita vihanneksia. Moni pienillä tuloilla elävä (mm. työttömät ja eläkeläiset) eivät pysty ostamaan kalliita vihanneksia. Porkkanaan ja lanttuun kyllästyy kun muuhun ei talvella ole varaa. Moni ei ole syönyt vuosiin lihaa tai kalaa kun rahat ei riitä siihen. Lenkkimakkara tai sikanautajauheliha on juhlaruokaa. Yritä siinä sitten noudattaa LCHF/VHH ruokavaliota, peruna ja leipä on halpaa. Talvella minäkin joudun kaupassa harkitsemaan tarkkaan mitä ruokaa ostan että rahat riittää seuraavaan eläkkeenmaksupäivään.
" peruna ja leipä on halpaa. "

Ei maksa korkeintaan kuin näön tai muutaman jäsenen amputoinnin.

Ota selvää asioista niin et tarvitse kuvitella kaiken maailman asioita.
LCHF ei ole kalliimpi kuin muukaan ruoka.
Jos olet diabeetikko niin vihanneskulusi tulevat olemaan erittäin pienet.

(Osta juustot lyhellä päivämäärällä niin saat ne puoleen hintaan. sama pätee myös muihin elintarvikkeisiin joita tulet kulutta´maan aivan toiseen tahtiin kuin silloin kun olit rasvakauhussa ja kalorinlaskennassa.)

Oletko

yksinkertainen!? Luuletko etten seuraa tarkasti tuotteiden hintoja? Suomessa on käytössä punaiset alennuslaput jolla merkitään samana tai seuraavana päivänä vanhaksi menevät tuotteet. Olen käyttänyt näitä jo vuosia hyödykseni, luuletko etten ymmärtäisi ennestään näiden alennusten hyödyn. Aiemmin tämä alennus oli 50 % mutta nykyisin enää 30 %, kauppiaskin on havainnut niiden hyvän menekin ja saa vielä katetta. Vihanneksissa ei ole alennuslappuja, ne myydään täyteen hintaa siihen saakka kun lentävät bioroskiin.

Minä kyllä syön terveellisesti ja olen välttänyt hyvin diabeteksen oheissairaudet. Jopa niin hyvin että minut on siirretty silmien ja neuropatian osalta 0-luokkaan. Mutta jotkut köyhät todellakin elävät leivällä perunalla ja nuudeleilla, kaurapuuroa aamiaiseksi, mutta sehän onkin terveellistä.
Nämä ainakin ovat halpoja VHH:n peruselintarvikkeita.

kaali
kananmunat
sikanauta
juustot tarjouksesta
kala tarjouksesta (lohi, kirjolohi, silakka)

Kovin

ruokalista noista syntyisi. Minulla vielä surkeampi kun en syö kananmunia tai kalaa. Eräs tuttavani söikin niin kauan pelkkää kaalisoppaa ja tukevasti voita että sai painon pudotettua. Mutta hän olikin muuten perusterve ja kesti tuollaisen hevoskuurin. Minun terveyteni ei sitä kestäisi ja kyllä se kaalisoppa alkaa tympimään viikon kuluttua vaikka osaankin tehdä siitä todella maukasta.

Missä juustoja on tarjouksessa? Omissa lähikaupoissa ei ainakaan ole näkynyt erikoistarjouksia. Jotain viipalegoudaa olen kyllä löytänyt ja ihmetellyt miten pystyvät sen valmistamaan ja myymään sillä kilohinnalla. Mutta kyllä juustosta kertyy melkoisesti kaloreja, ei sitä mahdottomia pysty syömään ettei paino nouse.

En syö kalaa (onneksi) mutta ei sitä saa muutkaan syödä kuin määrätyn määrän viikossa. Kirjolohi voi olla halpaa, mutta kunnon merilohi on kallista ja silakka melkein saman hintaista, ei ole halpaa.

En minä ainakaan

"...miksi te sitten vaaditte, että heidän tulisi noudattaa teidän käyttämää VHH:ta?"

Ei me mitään vaadita! Minä kerron vaan ruokavaliosta jota itse noudatan. Minä kerron ruokavaliosta jolla olen selättänyt mm. diabeteksen. Minun puolestani sinä ja muut te saatte syödä aivan mitä haluatte. Syökää vaan sokeria puuron, perunan ja ruisleivän muodossa. Hiilihydraatit nostavat verensokereita, ei väliä ovatko ne sokeria, leipää, perunaa vai pastaa. Ainoa järkevä tapa hillitä verensokereita on ruokavalio. Diabeteslääkkeiden valmistajat ovat tietenkin asiasta eri mieltä...
Ihan vain tiedoksi, että noilla mainitsemillasi diabeteslääkkeillä MINÄ olen pysynyt 25 vuotta elossa, muuten olisi ollut multaa ainakin 24,5 vuotta nenän päällä. Joillekin ne parjatut diabeteslääkket ovat elinehto, mikäli tahtoo elossa pysyä, ei ole vaihtoehtoja.
Jokainen tekee tietenkin omat valintansa. Sinä ole valinnut lääkkeiden syönnin loppuiäksesi. Minä olen valinnut terveellisen ruoan syönnin loppuiäkseni. That's it!
Niin, no... Kaksi päivää ilman inskaa tietää todella kivuliaan kuoleman. Olin kerran nimittäin siinä tilanteessa, ettei ollut perusinskaa ja se katosi kropasta aika nopeasti. Pistin n. tunnin välein pika-inskaa ja voin sanoa, että olo oli hirveä sen päivän. Onneksi illalla sain taas perusinskaa käsiini ja pääsin tilanteesta eroon, sitä en tiedä, missä meni ketoaineet.

Tämä on kiinnostavaa

>>Kaksi päivää ilman inskaa tietää todella kivuliaan kuoleman.

Voihan olla kaksi päivää syömättä tai syödä ilman hiilareita. Miksi ilman inskaa kuolisi?
Jossei kropassa ole perusinskaa turvaamassa aineenvaihduntaa, niin huonosti käy, enkä kyllä sano, että kokeile olla ilman inskaa. Kokemus oli karmaiseva. Se ei ole kovin häävi olo olla kokonaan ilman inskaa ja siinä on ihan turha olla syömättä, sillä ei ole mitään merkitystä.
Näin on. Insuliinia tarvitaan aina on terve tai diabeetikko, tulee insuliinia omasta haimasta tai ei.

Vaikka ei söisi mitään, niin maksa alkaa joka tapauksessa purkaa glukoosia verenkiertoon. Verensokeri nousee ja nousee, jos ei veressä ole insuliinia. Henki menee. Insuliini paitsi siirtää glukoosin eteenpäin samalla hillitsee maksaa purkamasta liikaa glukoosia. Verensokerin ja insuliinitason välillä terveellä on tasapaino automaattisesti, kakkosilla heikomin ja ykkösillä täysin käsikäytöllä (ulkopuolinen insuliini).

Liian

Minä olen valinnut siitä välistä. Miksi pitäisi olla jokotai. Oikeilla ruokailutavoilla voi vähentää lääkitystä, mutta joillakin lääkitys on silti tarpeen vaikka vähentyneenäkin. Kaikki eivät ole niin onnellisessa asemassa että haima toimii vielä riittävän hyvin että pelkällä ruokavaliolla saa sokerit normaalitasoilla.

Oletko varma että ruokailutapasi riittää loppuelämäksi ettet joskus joutuisi turvautumaan lääkkeisiin ruokavalion tukena. No tietenkin ruokavaliokin riittää loppuelämäksi jos tyytyy siihen että kuolee aiemmin ilman lääkitystä.

Ei kiitos VHH:lle

Minkä ikäinen olet? - 41v, d1

Onko olo hyvä? - ei ollut vhh:lla, munuaiset kärsivät vhh:n aikana ja taisin saada siitä ikuisen riesan

Miten on verensokerien kanssa? - sokerit pysyvät kurissa pumpun avulla

Kuinka kauan olet ollut vhh:lla? - olin n. vuoden vhh:lla muutama vuosi sitten, mutta stoppi tuli, kun lääkäri varoitti kohonneesta virtsan valkuaismäärästä sekä kohonneesta LDL-kolesteroliarvosta ja huonontuneesta HDL-arvosta. Verikokeissa oli muutakin häikkää eikä vatsa toiminut kunnolla vhh-aikana.

Onko sinulla lisäsairauksia ja jos on milloin ilmaantuivat? - ei ole muita lisäsairauksia kuin vhh-aikana huonontuneet veriarvot, jotka ovat nyt onneksi jo vähän parantuneet, eivät kuitenkaan ennalleen.

- Oman kokemuksen pohjalta en voi suositella kyseistä dieettiä. Sen vaaroista puhutaan aivan liian vähän samassa yhteydessä kun dieettiä suositellaan. Nykyisin syön normaalia diabetesruokaa, sokeria ja rasvaa vältän mahdollisuuksien mukaan tai ainakin määrät pidän minimissä, muu ruoka on ihan normaalia. Voin paljon paremmin ja vatsa toimii kuin junan vessa, kiusana on kuitenkin muisto vhh-ajasta ja sen aiheuttamasta komplikaatiosta.
Kerro mitä söit VHH:lla ollessasi? Esimerkkipäivä?
 /   /  /  / Diabeetikko vhhlla?

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua