Korvatulehdus ja huuhtelu?

Jonttuh

Eli mulla on jo kohta viikon ollu korvatulehdus ja 4pvää olen syönyt antibiootteja vaan ei auta. Kahta antibioottia syön päällekkäin nyt. En voi nukku, katsella telkkaria tai oikeestaan mitää kun sattuu nii helvatisti koko ajan. Ei pienintäkään rauhaa saa. Korva on ihan täynnä outoa liimamaista nestettä joka ei ulos suostu tulemaan vaan luo painetta ihan pirusti ja aiheuttaa törkeää kipua. Mietinkin että uskallanko kokeilla korvan huuhtelua? Putsaan normaalistikkin korvat isolla ruiskulla kotona. Jos saisin tällä keinolla tuon liman pois. Jos huuhtelen ja laitan korvatipat heti perään, tiedän ettei vettä saisi pistää tulehtuneeseen korvaan, mutta mä en kestä tätä kipua. Väsyttää jo ihan törkeesti kun ei saa nukuttua. On ollut korvatulehduksia monesti ennenkin, mutta ei mitään tän kaltaista. Sattuu... :'(

8

4973

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppeli

Kun on noin kova kipu niin ilmeisesti tärykalvo ei ole puhjennut. Voi puhjeta itsestään, taikka sen voisi lääkäri puhkaista. Kovin kipu loppuu siinä hetkessä, mutta pienempää kipua kyllä on vielä päiväkausia.
      En itse menisi korvakäytävää huuhtelemaan, siinä juuri voi mennä korvakäytävään tulehduksen aiheuttajia.
      Korvakäytävän huuhtelu on tarpeen aniharvoin. Itselläni tuli huuhtelun jälkeen ongelmia, vaikka huuhtelun teki terveydenhoitaja. Sen jälkeen olen vahan puhdistuttanut lääkärillä, joka poistaa vahan pihdeillä kivuttomasti ja ilman sivuvaikutuksia.

• Ristiriitaista

Mahdatko kirjoittaa välikorvan tulehduksesta vai korvakäytävän tulehduksesta? Välikorvan tulehduksessa ei tule mitään ulos, jollei tärykalvoa ole puhkaistu tai puhjennut itsestään. Korvatippojen käyttö viittaisi korvakäytävän tulehdukseen. Siinä käytetään myös korvahuuhtelua paikallishoitona, mutta se tehdään spriiliuoksella ja jonkun osaavan toimesta.

• seppeli

"Välikorvan tulehduksessa ei tule mitään ulos,"
        Ei ehkä noin ehdotonta. Tärykalvp voi ärtyä, käytävä saattaa erittää tavallista enemmän vahaa tai tihkua, joillain vaha on vetelää, joillain kuivaa.
        Eipä silti, kyllä korvakäytävän tulehdus voi olla kovasti kipeä, se on sitten sillä tavalla kipeä, ettei sinne mitään ruiskuja pysty edes panemaan, pienikin hipaisu seinämään sattuu julmetusti. Oli kerran semmoinen ja sen jälkeen olen osannut kunnioittaa korvakäytävän rauhaa, en sitä sorki enkä puhdistele.

• Jonttuh

Olin tänää korvapolilla. Oli jo pakko mennä kun kipu on ollu mieletön useamman päivän. Kyseessä tosiaan oli korvakäytävän tulehdus. Käytävä oli tulehtunut kiinni ja oli aivan täynnä kellertävää nestettä. Lääkäri imi nesteen pois, teki jonkun suolahuuhtelu jutun ja laitettiin "tampooni" korvaan, jotta korvakäytävä pysyy auki. Tätä tampoonia kostutetaan säännöllisesti hoitavilla tipoilla. Huomenna kontrollikäynti. Kipu on edelleen kova ja särkylääkkeitä menee paljon. Lääkärin mukaan parin päivän sisällä pitäisi helpottaa. Harmi kun nämä käynnit sijoittui viikonloppuun. En päässyt työterveyden kautta ja kaikki käynnit meni omasta pussita. Tämä on nyt sitten ollu hiton kipeä ja reilu 150euron korvatulehdus(sis. lääkkeet).

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,£

Maksoi, mutta lääkäri sentään teki jotain!
        Monta kertaa olen käynyt lääkärissä, joka ei muuta kuin on sanonut jotain että seurataan tilannetta, tai mitä milloinkin jonka olisi tiennyt ilmankin, mutta kallis maksu meni kumminkin. Eli on ollut yhtä tyhjän kanssa kalliita käyntejä.
        älä vaan raavi korvakäytävää, vaikka kutisisi, pienestä naarmusta voi kehittyä iso riesa.

• Jonttuh
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,£ kirjoitti:

Maksoi, mutta lääkäri sentään teki jotain!
        Monta kertaa olen käynyt lääkärissä, joka ei muuta kuin on sanonut jotain että seurataan tilannetta, tai mitä milloinkin jonka olisi tiennyt ilmankin, mutta kallis maksu meni kumminkin. Eli on ollut yhtä tyhjän kanssa kalliita käyntejä.
        älä vaan raavi korvakäytävää, vaikka kutisisi, pienestä naarmusta voi kehittyä iso riesa.

Juu minäkin otin kolmet päivystysmaksut kunnes vaadin terveyskeskus lääkäriä kirjottamaan lähetteen korvapolille. Sen jälkeen elämä sitten jo helpottikin. Terveyskeskuksessa kun ei osattu mitään tähän asiaan. Ja tosiaan itsellä kutisee korvat tosi usein enkä ole edes ajatellut mitä siitä voi tulla. Noh kerta se on nyt ensimäinenkin. Täytyy koittaa olla kaivamatta korvia.

• korvisko

Ei kannata alkaa huuhtelemaan itse. Kipuun ota kipulääkettä! Ei se antibiootti kipuun auta. Ja joku tuossa puhui tärykalvon puhkaisusta, ei ole suositeltava hoitomuoto ollut sitten 80-luvun.

• puhki korva

Kyllä tärykalvon puhkaisuja vieläkin tehdään, ja ellei se auta niin pannaan putket pitämään reikä avoinna. Ihan hyvä konsti jos on tarpeen. Niin kamala määrä tuli minultakin puhkaisussa mätää, että lääkärikin ihmetteli minne se oli mahtunut. Kipu oli ollut sanoin kuvaamaton ja helpotti heti kun puhkaistiin. Jos ei olisi puhkaistu, olisi varmaan ollut huonot seuraukset.
        Puuduttavat korvatipat on parempi ensiapu kuin särkylääke, mutta sitä kai ei ole aina käsillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      19
      2166
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      39
      2065
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      25
      1945
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      46
      1367
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1316
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      863
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      56
      792
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      721
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      713
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      32
      698
    Aihe