Hei. Kiinnostaisi tietää vähän perustietoja alasta kun ala on nyt hukassa...
Minkälaista on työllistyminen tällä alalla? Ymmärtääkseni toimenkuva voi olla yllättävänkin laaja mutta millaista se noin niinkuin yleensä on? Olen mies ja hieman juro luonteeltani vaikkakin pohjimmiltani empaattinen ja sosiaalinen mutta en kestä kovin hyvin suurempaa fyysistä läheisyyttä kuten koskettelua yms. ja tiedän että kantti ei oikein kestä jos se sisältyy syvästikkin koulutukseen tai itse työnkuvaan. Millaisia väestöryhmiä työssä todennäköisiten kohtaa?
-
Siksi puhdas hoiva-ala ei minulle sovi mutta olen kuitenkin sosiaalisesti suuntautunut omalla tavallani, enemmän vain ohjausjuttuihin. Olen tehnyt vapaaehtoisia nuorisotöitä toista vuotta.
Kannattaako minun siis harkita alaa ja onko suosituksia koulun suhteen?
Viittomakielen ohjaaja (?)
2
486
Vastaukset
- mm
Hei!
Olen viittomakielenohjaaja ja itse olen työllistynyt päivähoitoon lastenhoitajaksi. Kuten sanoit toimenkuva on laaja. Itse olen ollut työssäoppimispaikoissa mm. koulussa koulunkäyntiavustajan hommia, asumispalveluyksikössä syrjäytyneiden kuurojen parissa. Asiakkaina ovat mm. kuulovammaiset, kehitysvammaiset, kielenkehityksen häiriöistä kärsivät, ym. Asiakkaina voi olla myös monikulttuurisia henkilöitä. Asiakkaat ovat kaiken ikäisiä lapsista vanhuksiin.
Itse ajattelin aluksi että ehkä koulunkäyntiavustajan hommat olisivat minua varten, mutta työssäoppimispaikoilla ajatus muuttui ja päädyinkin päiävhoitoon. Ensin ajattelin että päiväkotiin en ainakaan halua.
Itse olen myös pitänyt siitä että työ ei ole pelkästään hoitotyötä vaan myös ohjausta on. Esimerkiksi eskarien parissa päivähoidossa tai koulussa painottuu enemmän ohjaaminen kuin hoitotyö. Työkenttä on laaja, mutta täytyy markkinoida itseään kovasti, jotta pääsee töihin. Itse olen ollut työssäoppimassa mm. Ammattiopisto Luovilla ja Kuurojen Palvelusäätiön asumispalvelukeskus Runolassa Oulussa. Tulevia työpaikkoja ovat mm.
Varhaiskasvatuksen tehtävissä
- päivähoidossa
- aamu- ja iltapäivätoiminnassa
- perheessä
- sopeutumisvalmennuksessa
- kuntoutuksessa
Työnkuvana on silloin esimerkiksi
- päiväkotien erityisryhmissä, erityisesti kielenkehitykseen ja sen ongelmiin erikoistuneissa ryhmissä lastenhoitajana toimiminen
- kuulovammais- ja vammaisalan järjestöjen toteuttamilla sopeutumisvalmennus- ja kuntoutusjaksoilla lastenhoitajana tai aikuisten toiminnan ohjaajana ja avustajana toimiminen
- viittovien lasten ja lapsiryhmien kommunikaatiotaitojen kehittämisen ohjaajana toimiminen
Koulunkäyntiin ja opiskeluun liittyvissä tilanteissa
- oppilaan tai opiskelijan avustajana
- toiminnan ohjaajana
- erityisavustajana toimiminen peruskoululuokissa, joihin on integroitu kuulovammainen tms. lapsi
- erityiskouluissa avustajana tai ohjaajana toimiminen
- ammatillisissa oppilaitoksissa avustajana tai ohjaajana toimiminen
- erityisammattioppilaitoksissa avustajana tai ohjaajana toimiminen
- jatko-opinnoissa avustajana tai ohjaajana toimiminen
Vapaa-aikaan liittyvissä tilanteissa
- leireillä
- kerhoissa
- harrastuksissa
- matkoilla
- kuulovammais- ja vammaisalan järjestöjen kurssi- ja leiritoiminnassa ohjaajana tai avustajana toimiminen
- kuulonäkövammaisen tai kuurosokean henkilön opastus ja avustaminen vapaa-ajalla asiakkaan kotikunnan kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti
Elämiseen, asumiseen ja viriketoimintaan liittyvissä tilanteissa
- laitoksissa
- asuntoloissa
- kuulovammais- tai vammaisalan oppilaitoksen tai järjestön omistamassa asuntolassa ohjaajana toimiminen
- kuulovammaisalan vanhustyön piiriin liittyvät viriketoiminnan ohjaajan tehtävät
- vammaisten henkilöiden työssäkäyntiin liittyvä ohjaus ja avustaminen
Tukihenkilötoiminnassa
- monivammaisen, kuulonäkövammaisen tai kuurosokean henkilön kotona ja asioinnissa avustaminen
Asiakkaina ja ohjattavina voivat olla esimerkiksi kuurot, huonokuuloiset, kuulonäkövammaiset ja kuuroutuneet henkilöt, kuulevat puhevammaiset henkilöt (esim. dysfasia, kehitysvammaisuus) ja monivammaiset henkilöt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole412470Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742447Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732342Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512102Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl251837Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma801663Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211098Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40959Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön55864