Osaako kukaan sanoa ja AUTTAA, mitä voin tehdä, kun hoidan tyttäreni kahta kania, toinen on leikattu "kiltti" poikahermeliini 3,5v ja sitten on tämä "ongelmatapaus" 3v tyttöluppa, joka on nyt viime sunnuntaista saakka kuoputtanut kaikkia nurkkia ja paikkoja koko ajan.
Yöllähän kanit vilkkaampia ovat, mutta tämä tapaus ei nuku nyt päivälläkään..kuoputtaa häkin nurkkaa, huoneiden nurkkia, sohvaa..AIVAN JOKA PAIKKAA ja kun se olisikin vaan aina pieni hetki kerrallaan, mutta ei, viime yönäkin aloitti jo illalla ja 04.30 lopetti ja sain vihdoinkin nukahdettua, kunnes aloitti taas n. kahdeksalta aamulla. Ja vaikka niitä rakastankin, alkaa olemaan oma terveys jo kohta uhattuna, kun olen viikon ajan valvonut sen kuoputtamisen takia joka yö, unien jäädessä n. kahteen-kolmeen tuntiin/yö.
Olen laittanut etikkaa nurkkiin, jos hillitsisi kuoputtamista, mutta ei auta..ainoa mikä auttaa hyvin hetkellisesti on, kun käyn komentamassa ja kieltämässä, mutta se jatkuu saman tien, kun sänkyyn kaadun.
Kanit saavat meillä olla täysin vapaina ja olenkin miettinyt, että ilmeisesti mun on pakko laittaa hänet häkkiin ensi yöksi, vaikka varmaan "sekoaa" siellä vielä enemmän, kun huomaa, ettei pääse sieltä pois ja sitten taas poitsu ihmettelee, miksi häkin ovi on yhtäkkiä kiinni ja hän ei pääse sinne sisään, ja tiedän, että kuuluu se kuoputus sieltäkin, mutta en enää tiedä, mitä tehdä..tällaista en ainakaan enää jaksa, etten yhtenäkään yönä saa nukuttua..ja sitten tämä tapaus, kun jatkaa sitä samaa päivälläkin, vaikka toinen kani nukkuu, kuten kanit yleensä päivisin tekevät.
Leikkaus ehkä auttaisi, sen takia poikakanimmekin on niin rauhallinen ja "kiltti", ihmettelen vaan, mikä tähän tytsyyn on yhtäkkiä mennyt, ei luulis keväthulluuskaan, koska ei kahtana aiempanakaan keväänä ole tuollaista tehnyt.
Kuoputus todella on siis jatkuvaa, tunnista toiseen, paikka vaan aina välillä vaihtuu. Olen todella kiitollinen, jos joku osaa neuvoa ja auttaa ja kertoa jonkun toimivan keinon, jos sellaista edes on, miten saisi loppumaan, en haluaisi kaneja viedä piikillekään, koska kuitenkin terveitä ovat, mutta kun tyttäreni ei voi tällä hetkellä niitä vielä itselleen ottaa ja minä en itse enää montaa yötä nukkumatta jaksa, alkaa vaihtoehdot loppumaan. :(
Pikaista apua, pliiis!
6
204
Vastaukset
- MK84
Meillä kanit ainakin silloin kuopivat mattoja yms. kun niillä onpi tekemisen puutetta tai ne haluavat muuten vain huomiota omistajaltaan. Keväisin ne muutenkin kuopsuttelevat enemmän, liekö kevätvillitystä? Voit kokeilla antaa hänelle muuta ajateltavaa kuten oksia järsittäväksi ja ainakin meidän neiti innostui kovasti kun annoin hänelle pienen käsipyyhkeen lattialle ja johan innostui sitä kuopimaan ja meuhkaamaan! Uskoisin sen liittyvän jotenkin varsinkin keväisin pesänrakennusvimman sijaistoiminnaksikin? Sillä meilläkin herra ei ole niin kova kuopija kuin tytsy!
- sekovartinen
jos talossa on muita kanin "koskemattomia" huoneita ja häkin siirto onnistuu niin vois koittaa kanin siirtämistä öiksi toiseen huoneeseen. kanille tulisi muuta mietittävää.
toinen ehdotus on että hommaisi kanille kunnon hiekka-astian johon se pääsisi mylläämään (kissan kantokoppa yms.) :)- Kuolemanväsynyt
Kiitos kaikille vinkeistä, mutta lähes kaikkea olen mielestäni kokeillut, meillä on kunnon hiekka-astia, mihin kyllä pääsee mylläämään, jos vaan haluaa ja tekemistä kyllä pitäis riittää muutenkin, mulla on pari pyyhettä, minkä kanssa saa riehua, on oksia ja tosiaan, vapaana saavat olla, että aktiviteetit ei pitäis loppua. Ja tämä tosiaan ensimmäinen kevät, kun tällaista on, vaikka kolme vuotta on meillä ollut. Täytyy huomenna soittaa eläinlääkärille ja kysyä, jos leikkauttamisesta ois apua tai sitten on vaihtoehdot vähissä, tää nukkumattomuus alkaa jo kostautua..ei vaan jaksa enää tehdä mitään. Kohta on kaksi viikkoa kuoputtanut lähes yötä päivää, tietty pieniä torkahduksia aina välillä, mutta huh..huh..
- 9 kanin omistaja
Kuolemanväsynyt kirjoitti:
Kiitos kaikille vinkeistä, mutta lähes kaikkea olen mielestäni kokeillut, meillä on kunnon hiekka-astia, mihin kyllä pääsee mylläämään, jos vaan haluaa ja tekemistä kyllä pitäis riittää muutenkin, mulla on pari pyyhettä, minkä kanssa saa riehua, on oksia ja tosiaan, vapaana saavat olla, että aktiviteetit ei pitäis loppua. Ja tämä tosiaan ensimmäinen kevät, kun tällaista on, vaikka kolme vuotta on meillä ollut. Täytyy huomenna soittaa eläinlääkärille ja kysyä, jos leikkauttamisesta ois apua tai sitten on vaihtoehdot vähissä, tää nukkumattomuus alkaa jo kostautua..ei vaan jaksa enää tehdä mitään. Kohta on kaksi viikkoa kuoputtanut lähes yötä päivää, tietty pieniä torkahduksia aina välillä, mutta huh..huh..
laitappa vaikka ajanvietteeks vaikka jostain oven kahvasta roikkumaan porkkana..
wc-rullia sekä kaikke muuta :)
- T
Syytä kuopsuttamiseen en erikoisemmin tiedä, tylsistyminen tulee itselläkin ensimmäisenä mieleen. Koita keksiä mahd. paljon "pieniäänistä" tekemistä, esim. nuo pyyhkeet on hyviä. Mieti myös ruokahetkeä, onko kani levollinen ruuan jälkeen? meillä kun kani saa illalla porkkanat, on hipihiljaa yön. Äkkiratkaisuna voisi toimia puput (molemmat, jos sama häkki, muuten voivat kiinnostaa liikaa toisiaan --> lisääntyvä metelöinti) yöksi häkkiin ja voisit koittaa peittää häkin jollain esim. kankaalla. Tällöin monet kanit rauhoittuvat. Meillä tuo häkkiin laitto voi aiheuttaa hetkellistä protestointia, joten teen sen tunnin ennen omaa nukkumaanmenoa. Toivottavasti löydät ratkaisun!
- Nöpö ja Pipi fuksit
hei kokeileppa peittää kaninhäkki yöksi pyyhkeellä tai viltillä - meillä toimii! Itselläni kanit tehny samaa ja hulluksha siinä meinas tulla. Lisäksi kanille pitää laittaa tarpeeksi virikkeitä - näkkäriä ja kaikkea kivaa ennen kun laitat pyyhkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi772548On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole492546Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732412Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.672200Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl331915Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1051749Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko251234Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71054Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411045Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön59965