Nainen ja stressinsietokyky

Onni

Olen huolestuneena seurannut naisten stressinsietokykyä ja tullut siihen tulokseen, että kyllä se vaan on tuhansia kertaluokkia alempi kuin miehillä.

Perustelen tätä näkemystä. Olen itse yksinhuoltoaja isä ja minusta on kiva käydä töissä ja hoitaa koti sekä lapset ja hyvin ehdin harrastamaan kaikenlaista siinä rinnalla. Minulla on kivaa ja kaikki asiat hoituu.

Nainen vastaavassa tilanteessa tekee hirveän numeron kaikesta tekemisestään. Oletteko tavanneet naista joka tekisi jonkun kotityön mainostamatta sitä erikseen. Sama näkyy työpaikoilla. Kaikesta tekemisestä vaaditaan mitallia - miksi ihmeessä?

Meillä on politiikassa kaksi hyvää esimerkkiä naispolitiikoista joilta on mopo karannut käsistä sen seurauksena että nuppi sekoaa stressistä. Anne Holmlund ja Suvi Linden... täysin päämäärätiedotonta sekoilua kun alkaa paine kasvamaan.

Ei, en ole sovinisti. Tiedätte naiset itsekin sen, että kuinka moni ystävättäristänne käyttää mielialalääkkeitä. Minä en tunne yhtään miestä jolla olisi tarvetta lääkitykselle.

Naiset, myöntäkää itsellenne se mitä jaksatta. Älkää yrittäkö turhaan jotain muuta. Teillä on vain yksi elämä ja varmasti kaikki näkisivät mielellään hymyileviä naisia kadun vilinässä... nyt kaikilla on naama nurinpäin.

9

723

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13

Sinäkin täällä numeroa teet tekemisistäsi, kuinka kaikki onnistuu. Olen nainen ja käyn töissä enkä ole yksinhuoltaja enkä käytä mielialalääkkeitä ja en kyllä tiedä tuttavissanikaan ketään mielialalääkkeen käyttäjää. Tosin en nyt mene keneltäkään kysymään että syötkö jotain.

• Stressilelu

Luulen että stressisnsietokyky on varsin yksilöllinen ominaisuus. Stressin ilmeneminen on kyllä erilaista miehillä ja naisilla, naiset suhaavat ja hössöttävät, miehet sulkeutuvat (keskittyvät stressiä aiheuttavan asian pohdintaan) ja jossain vaiheessa räjähtävät.
      Naiset kokevat helpommin emotionaalista stressiä, joka juontaa siitä, että naiset pyrkivät miellyttämään muita ja järjestämään kaiken. Miehillä ei välttämättä tällaista painetta ole.

Minä ja mieheni stressamme samasta asiasta - taloudellinen tilanne - mutta eri tavalla. Itse yritän keskustelemalla selvittää esim mikä on budjettimme, missä voidaan säästää, mitä hankkia jne. Mies kieltäytyy katsomastakaan laskelmiani, sytyttää tupakan sen sijaan. Eli minä hössötän ja hän on cool?

• voi veeeeeee

"naiset suhaavat ja hössöttävät, miehet sulkeutuvat (keskittyvät stressiä aiheuttavan asian pohdintaan) ja jossain vaiheessa räjähtävät."

pakko se on sitten uskoa: minä OLEN mies.

• huh huh

No tuon perusteella mitä kirjoitit, Onni hyvä, miesten/isien pitäisi todella osallistua enemmän kodin ja perheen hoitamiseen! Siis niiden, joilla vielä on parisuhde. Ettei tulisi niin paljon niitä nääntyviä, hymyttömiä yh-äitejä.
      Yksinhuoltajista suuri enemmistö on naisia, kun se ex-siippa on usein myös ex-isä eli lapset on unohdettu lähes kokonaan äidin hoitoon.
      Näiden ex-(avio)miesten stressinsietokyky on tainnut olla poikkeuksellinen matala, kun eivät ole kestäneet perhe-elämästä koituvaa stressiä ja jaksaneet tukea puolisoaan.

• mies vuodattaa

toisesta ketjusta kopioitua:
      Ensin töissä sen 7,5-tuntia ajattelua, pähkäilyä ja aikataulujen kanssa tappelemista. Sitten väsyneenä, vihaisena ja pää turtana neljältä kotiin ja siellä jatkuu sitten suorittaminen, nimittäin kotiaskareitten suorittaminen. Joka hiton päivä on jotain. On pyykkäystä, siivoamista ja paikkojen järjestelyä (lue. avovaimon jälkien siivusta). Avovaimo ei niinkään kiinnitä niihin huomiota, joten minunhan ne on sitten hoidettava. Sitten huomaankin, että kello lähenee yhdeksää ja pitäisi pistää päivä pulkkaan. Avovaimokin rupeaa jo huutelemaan nukkumaan. Ja missä se oma-aika sitten oli, NO EI MISSÄÄN!! Koti on minulle liian stressaava ympäristö. Mitä minä teen??"

• Ressiä

Aloittajalle: kyllä se stressinsietokyky on ihan henkilökohtaista, ei sukupuolesta riippuvaa.
      Olen itse esimiestyössä oleva nainen. Vuoden sisään työmääräni on triplaantunut ja samoin henkilökunnan määrä. Työskentelen kasvavalla alalla ja jokaisen tiimini töämäärä on myös lisääntynyt. Teen minimissään 2/3 osaa kotitöistä, yleensä enemmänkin. Taloudessamme on myös kouluikäinen lapsi. Pari lemmikkiä löytyy myös.
      Ehdin myös harrastaa ja hoitaa kotia. Ei stressiongelmia, burnouttia tms.
      Kollegani on minua n. 10 vuotta nuorempi mies, ollut työssäään puolisen vuotta. Tyyppi on jo ihan hermoraunio eli huutaa helposti, jäkättää (varsinkin miehen käytöksenä tosi ärsyttävää), piruilee, hikoilee istuessaan pöytänsä äärellä. Mielestäni tämä mies kaipaa lääkkeitä tai lomaa.
      Eräs ystävättäreni söi mielialalääkkeitä raskaudenjälkeiseen masennukseen jonka aikana ilmeni myös miehensä massiivinen pettämisoperaatio. Hän taitaakin olla ainoa jonka tiedän. Itse olen syönyt aiemmin nukahtamislääkkeitä kun olen saanut unirytmini sekaisin vuorotyön takia.
      Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen kyllä tavannut useita miehiä jotka syövät lääkkeitä mielenterveysongelmiin. Esim. armeijassa ollessani useampi pojista oli lääkkeillä kun ilmeisesti varusmiehen arki otti koville. Jotkut myös keskeyttivät mielenterveyssyistä. Ja olin vielä varuskunnassa jossa oli poikkeuksellisen pieni keskeyttäneiden määrä.
      En kuitenkaan vedä tästä johtopäätöksiä stressinsietokyvystä, koska olen vain yksi ihminen ja otanta tapaamistani ihmisistä on liian pieni päätelmien tekoon.

• neuvoja naisihmiselt

sulla on vain käynyt hyvä tuuri kun sun tekemisiäs on aina kehuttu tai niitä ei ole aliarvioitu, koska usein se numeron tekeminen johtuu siitä. Mä olen taas tehnyt ihan erilaisia havaintoja miehen kanssa asuessa. Kaikesta vitun kodinhoitoon liittyvästä tehdään numero niin että saa syyllistyä, kaikki on niin vaikeaa kuten kaupassa käynti, asiat jotka minä teen mutisematta....ne on kamalaa - niin kamalaa...

Tai ehkä sun habitukses tai oma käytökses vaikuttaa että toisetkin hlauais että tunnustaisit myös niiden osaamista ja kyvykkyyttä. onko sulla olo että teet kaiken itse aina parhaiten??

• (N)21v_

Minun mielestä yksilöllistä. Mutta sen olen tunnistanut itsessä ja muissa naisissa, että naiset (usein, ei AINA) hätääntyy helpommin. Voisiko tästä hätääntymisestä tulla sitten paniikki-käytöstä joka vaikuttaa vihaiselle ja stressaantuneelle.

Mä ainakin hätäännyn (tuokin on oikeastaan aika huono sana) kun ei meinaa mikään millään onnistua, liikenteessä tulee yllättävä tilanne, kotona onkin yllättävän paljon tekemistä jne..

• höpö höpö

Missähän pumpuliyhteisössä Onni elää. Ei yhtään miestä, jolla olisi edes tarvetta mielialalääkkeisiin tai -hoitoihin. Ei varmaan kukaan käytä alkoholia, ainakaan laatikollista olutta viikossa (riskikuluttaja). Ei ole verenpainekaan koholla. Ei kiristä pinna. Olet varmaan työssä työpaikassa, missä on vain naisia ja muutenkin tapaat vain naisia. Jos oikeasti olisit miesyhteisöissä, jossa tietäisit ihmisten elämästä muutakin kuin pintahöpinät, tietäisit, että myös miehet voivat huonosti. Tiedäthän toki sen verran, että naiset puhuvat henk.koht. asioitaan helpommin kuin miehet, se on naisten tapa. Miehet puhuvat yleisistä asioista ja ongelmat haudotaan yksin. Ja kuolee nuorena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      43
      2488
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2477
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2372
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      55
      2134
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1867
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      84
      1685
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1133
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1024
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1005
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      886
    Aihe