E-pillerit, maksaminen ja mies

Pihijarahaton

Kuinka teillä hoidetaan ehkäisypillerien maksaminen? Osallistuuko mies kustannuksiin, vai maksatteko kaiken itse?

Itseäni häiritsee tämän hetkinen tilanne, sillä itse maksan pillerit kokonaan (n. 35€/3kk) ja tunnen itseni hyväksikäytetyksi, kun mies tulee ja ottaa milloin huvittaa (tietysti haluan itsekin), jättää minulle sotkunsa ja porskuttaa itse taas minne haluaa. Puhuttiin kuukausia sitten, että jos hän ei halua osallistua pillereiden maksuun, hän kustantaa sitten kondomit, liukuvoiteet yms. Nyt ei herra ole näistä mitään suostunut ostamaan. Asiasta ollaan puhuttu, mutta mies ei tunnu ottavan asiaa vakavissaan. E-pillereistä, mies oli lähinnä innoissaan sen takia, että "ihanaa, voi jättää kondomin pois". Kondomin käyttö tuottaa ongelmia, sillä miehen seisokki kaikkoaa, kun hän (tai minä) yrittää sitä virittää.

Tänään mies alkoi kinuamaan rahaa ruokaostoksista, jotka hän lähinnä itse söi. Samalla kysyin, maksaisiko hänkin puolet e-pillereistä, kun asia meitä molempia koskettaa.
Itse en rahassa ui. Viime kesänä en päässyt töihin, mutta maksan silti itse kaikki laskuni, vaatteeni, muut lääkkeet ja opiskeluni. Miehellä rahaa riittää virittää tietokonettaan, sillä kesätöiden lisäksi hän nyhtää rahaa sukulaisiltaan. Ystäväpariskuntani jakaa kustannukset puoliksi, vaikkei kumpikaan ole hyvissä varoissa. Mies oli itse tarjoutunut tuohon järjestelyyn, juuri siksi, että asia koskee molempia.

Mitä te tekisitte tilanteessani? Valitanko vain turhaan?

25

3475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muija86

      lopeta pillerit ja olkaa panematta.

      ei vaan
      kyl niitä nyt puolikskin vois maksella jos pienestä kiinni on..itte oon aina maksanu omani

    • Pihijarahaton

      "Samalla kysyin, maksaisiko hänkin puolet e-pillereistä, kun asia meitä molempia koskettaa." Itselläni ajatus katkennut. Piti kirjoittaa vielä, että sain osakseni hiljaisuuden ja vihaista mulkoilua.

    • molempien asia

      Itse olen ainakin sitä mieltä että jos suhteessa ollaan ja saman katon alla asutaan niin sitten myös kustannukset jaetaan tasaisesti. Itse aikoinaan ehdotin avovaimolleni että maksan puolet hinnasta koska ehkäisy on kuitenkin molempien osapuolten asia joka pitää yhdessä hoitaa. Ilman muuta pitää molempien maksaa oma osuutensa minun mielestäni!

    • Elä anna...

      Mies maksaa kaiken,mitä naimiseen menee rahaa.

      • ninni**

        itse olen aina maksanut pillerit, ja nyt kun kondoomi ja spermisidi käytössä niin nekin maksan itte. Nyt kierukka harkinnassa ja siitä hän lupasi maksaa puolet.

        En kehtaa mieheltä edes pyytää rahaa ehkäisystä koska hän on muuten aina maksamassa kaikki leffat,ravintolakäynnit sun muut. Mutta sinun tilanteessa kuullostaa siltä että vois mies ihan hyvin maksaa puolet ehkäisystä!!


    • hemminkäinen

      Päällimmäisenä jäin miettimään, että minkälainen teidän suhteenne muuten on? Siis oletteko tuore pari vai jo kauan aikaa yhdessä kulkeneet ja onko tämä asia nyt uusi vai jatkunut jo kauan?

      Me on oltu yhdessä kohta seitsemän vuotta. Meillä minä maksan pillerit, gynet, ja nyt kierukan, asennuksen, poiston ja uudet pillerit. Ei ole tullut mieleen pyytää niistä rahaa mieheltä. Toisaalta meillä ei ole koskaan ollut keskustelua raha-asioiden jakamisesta. Mies maksaa aina seksikaupassa jos ostetaan liukkaria, leuluja, kondomeja yms. Tästä ei ole edes keskusteltu ennen kauppaan menoa, että kuka maksaa. No, tämä ei tarkoita sitä, että meillä joka kuukausi seksikaupassa silti käydään =) Ruokaostoksilla jaetaan joskus kamat puoliksi tai sitten minä maksan ja seuraavalla kerralla hän, tai sitten maksaa se jolla lompakko lähempänä. Mainittakoon vielä, että emme asu yhdessä siis saman katon alla, mutta vietämme aikaa enemmän minun kodissani. Mies maksaa kuitenkin puolet minun asuntoni sähkön tasauslaskuista ja tiedän, että tuntee ajoittain "syyllisyyttä" siitä, että ei maksa vuokraa, mikä minusta olisi hullua kun ei kerran yhdessä asuta. Muistaa kyllä ostaa pulveripaketin kun huomaa sen olevan tyhjä. Tarkoitan siis sitä, että se mitä kerrot esim. ruokaostoistanne kielii ehkä siitä, että teillä vain on erilainen käsitys raha-asioita ja nimenomaan yhteisiä raha-asioita kohtaan. Tiedän pariskuntia, joiden molmepien kuukausipalkka menee samalle tilille, ja sitä tiliä käyttävät molemmat, siis kaikki rahat ovat yhteisiä. En itse voisi toimia niin vaan haluan, että minulla on omat rahani, tiedän voivani lainata rahaa mieheltä, jos esimerkiksi tarvin kengät, mutta muistan maksaa takaisin, jonkun mielestä sitäkään ei tarvitsisi takaisin maksaa.

      • Pihijarahaton

        Olemme melko tuore pari, vielä hiukan alle vuosi yhteistä taivalta takana. E-pillereitä käytetty nyt vasta muutama kuukausi. Molemmat siis olemme nuoria ja opiskelemme vielä, sekä asumme toistaiseksi erillään. Suurin osa ajasta tulee kuitenkin vietettyä meillä ja mies on alusta asti kulkenut jääkaapille omatoimisesti ja ottanut mitä huvittaa.

        Ruokaostokset meillä ollessa maksaa yleensä minä, mutta joskus (yleensä sitten jotain erikoisempaa vain meille kahdelle) maksetaan puoliksi. Aikaisemmin pelkkää kondomia käytettäessä ostettiin paketteja melkeinpä vuorotellen.

        Käsityksemme raha-asioista poikkeavat todellakin. Hänen mielestään on outoa, että jos vanhempani antavat minulle 10€ rahaa, jotta toisin esim. maitoa ja leipää ja palautan yli jäävät rahat takaisin. Hän itse ottaisi rahat itselleen.
        Itse miellän pitkälti niin, että etenkin yhdessä asuessa YHTEISET asiat maksetaan puoliksi. Omat henkilökohtaiset ostokset yms. maksetaan sitten itse. Kotoa olen oppinut myös tuon, "Ruokaostoksilla jaetaan joskus kamat puoliksi tai sitten minä maksan ja seuraavalla kerralla hän, tai sitten maksaa se jolla lompakko lähempänä." Meidän suhteessa myös ravintolakäynnit on hoidettu niin, että molemmat maksaa oman osuutensa. Ei mies ole koskaan tarjoutunut maksajaksi, mutta olen siitä iloinen, sillä jotenkin itselleni jäisi paha maku suuhun, jos mies maksaisi kaiken.
        Taisinpa hieman eksyä raiteiltakin nyt.

        Aluksi ajattelin maksavani e-pillerit kokonaan itse, mutta sitten ystäväni puhui omasta miehestään, joka tarjoutui maksamaan pillereistä puolet. "Tässä näkee taas miten ikäero vaikuttaa" - oli ystäväni kommentti, kun kehuin miten hieno mies hänellä on. Mies on siis paljon vanhempi, kuin minun mieheni. Jäin sitten miettimään, mitä sitä nyt pitäisi tehdä. Olisi ihanaa, jos joku saisi minut nyt selkeästi valitsemaan kantani, pitäisikö miehen osallistua kustannuksiin vai ei. Tunnen itseni hiukan tyhmäksi ja nipottavaksi akaksi.


      • voi, voi
        Pihijarahaton kirjoitti:

        Olemme melko tuore pari, vielä hiukan alle vuosi yhteistä taivalta takana. E-pillereitä käytetty nyt vasta muutama kuukausi. Molemmat siis olemme nuoria ja opiskelemme vielä, sekä asumme toistaiseksi erillään. Suurin osa ajasta tulee kuitenkin vietettyä meillä ja mies on alusta asti kulkenut jääkaapille omatoimisesti ja ottanut mitä huvittaa.

        Ruokaostokset meillä ollessa maksaa yleensä minä, mutta joskus (yleensä sitten jotain erikoisempaa vain meille kahdelle) maksetaan puoliksi. Aikaisemmin pelkkää kondomia käytettäessä ostettiin paketteja melkeinpä vuorotellen.

        Käsityksemme raha-asioista poikkeavat todellakin. Hänen mielestään on outoa, että jos vanhempani antavat minulle 10€ rahaa, jotta toisin esim. maitoa ja leipää ja palautan yli jäävät rahat takaisin. Hän itse ottaisi rahat itselleen.
        Itse miellän pitkälti niin, että etenkin yhdessä asuessa YHTEISET asiat maksetaan puoliksi. Omat henkilökohtaiset ostokset yms. maksetaan sitten itse. Kotoa olen oppinut myös tuon, "Ruokaostoksilla jaetaan joskus kamat puoliksi tai sitten minä maksan ja seuraavalla kerralla hän, tai sitten maksaa se jolla lompakko lähempänä." Meidän suhteessa myös ravintolakäynnit on hoidettu niin, että molemmat maksaa oman osuutensa. Ei mies ole koskaan tarjoutunut maksajaksi, mutta olen siitä iloinen, sillä jotenkin itselleni jäisi paha maku suuhun, jos mies maksaisi kaiken.
        Taisinpa hieman eksyä raiteiltakin nyt.

        Aluksi ajattelin maksavani e-pillerit kokonaan itse, mutta sitten ystäväni puhui omasta miehestään, joka tarjoutui maksamaan pillereistä puolet. "Tässä näkee taas miten ikäero vaikuttaa" - oli ystäväni kommentti, kun kehuin miten hieno mies hänellä on. Mies on siis paljon vanhempi, kuin minun mieheni. Jäin sitten miettimään, mitä sitä nyt pitäisi tehdä. Olisi ihanaa, jos joku saisi minut nyt selkeästi valitsemaan kantani, pitäisikö miehen osallistua kustannuksiin vai ei. Tunnen itseni hiukan tyhmäksi ja nipottavaksi akaksi.

        yhdestä kymmeneurosesta per kuukausi moinen vuodatus..

        "Olisi ihanaa, jos joku saisi minut nyt selkeästi valitsemaan kantani, pitäisikö miehen osallistua kustannuksiin vai ei. " Ei pidä, lopeta pillerit ja pistä mies maksamaan oma ehkäisynsä eli kondomi. Tai olkaa sitten harrastamatta seksiä

        "Ruokaostokset meillä ollessa maksaa yleensä minä, " Miksi maksat?


      • Pihijarahaton
        voi, voi kirjoitti:

        yhdestä kymmeneurosesta per kuukausi moinen vuodatus..

        "Olisi ihanaa, jos joku saisi minut nyt selkeästi valitsemaan kantani, pitäisikö miehen osallistua kustannuksiin vai ei. " Ei pidä, lopeta pillerit ja pistä mies maksamaan oma ehkäisynsä eli kondomi. Tai olkaa sitten harrastamatta seksiä

        "Ruokaostokset meillä ollessa maksaa yleensä minä, " Miksi maksat?

        "yhdestä kymmeneurosesta per kuukausi moinen vuodatus.." Tulottomalle opiskelijalle silti iso kulu. Tämä on minulle silti enemmän perjaate, kuin raha kysymys.

        "Ei pidä, lopeta pillerit ja pistä mies maksamaan oma ehkäisynsä eli kondomi." Kondomi ei ole pelkästään miehen ehkäisy, vaan myös naisen. Miksi ei pidä? Voiko mies vain viis veisata ehkäisystä ja pitää hauskaa?

        "Tai olkaa sitten harrastamatta seksiä" No tämähän onkin sitten hyvä ja asiallinen vaihtoehto..

        "Miksi maksat?" Koska mielestäni, kun hän on minulla vieraana, ei hänen kuulu joutua kaikesta maksamaan.


      • hemminkäinen
        Pihijarahaton kirjoitti:

        Olemme melko tuore pari, vielä hiukan alle vuosi yhteistä taivalta takana. E-pillereitä käytetty nyt vasta muutama kuukausi. Molemmat siis olemme nuoria ja opiskelemme vielä, sekä asumme toistaiseksi erillään. Suurin osa ajasta tulee kuitenkin vietettyä meillä ja mies on alusta asti kulkenut jääkaapille omatoimisesti ja ottanut mitä huvittaa.

        Ruokaostokset meillä ollessa maksaa yleensä minä, mutta joskus (yleensä sitten jotain erikoisempaa vain meille kahdelle) maksetaan puoliksi. Aikaisemmin pelkkää kondomia käytettäessä ostettiin paketteja melkeinpä vuorotellen.

        Käsityksemme raha-asioista poikkeavat todellakin. Hänen mielestään on outoa, että jos vanhempani antavat minulle 10€ rahaa, jotta toisin esim. maitoa ja leipää ja palautan yli jäävät rahat takaisin. Hän itse ottaisi rahat itselleen.
        Itse miellän pitkälti niin, että etenkin yhdessä asuessa YHTEISET asiat maksetaan puoliksi. Omat henkilökohtaiset ostokset yms. maksetaan sitten itse. Kotoa olen oppinut myös tuon, "Ruokaostoksilla jaetaan joskus kamat puoliksi tai sitten minä maksan ja seuraavalla kerralla hän, tai sitten maksaa se jolla lompakko lähempänä." Meidän suhteessa myös ravintolakäynnit on hoidettu niin, että molemmat maksaa oman osuutensa. Ei mies ole koskaan tarjoutunut maksajaksi, mutta olen siitä iloinen, sillä jotenkin itselleni jäisi paha maku suuhun, jos mies maksaisi kaiken.
        Taisinpa hieman eksyä raiteiltakin nyt.

        Aluksi ajattelin maksavani e-pillerit kokonaan itse, mutta sitten ystäväni puhui omasta miehestään, joka tarjoutui maksamaan pillereistä puolet. "Tässä näkee taas miten ikäero vaikuttaa" - oli ystäväni kommentti, kun kehuin miten hieno mies hänellä on. Mies on siis paljon vanhempi, kuin minun mieheni. Jäin sitten miettimään, mitä sitä nyt pitäisi tehdä. Olisi ihanaa, jos joku saisi minut nyt selkeästi valitsemaan kantani, pitäisikö miehen osallistua kustannuksiin vai ei. Tunnen itseni hiukan tyhmäksi ja nipottavaksi akaksi.

        Ajattelinkin, että olette ehkä tuore pari =) Kerron vielä, että meillä on mieheni kanssa ikäeroa jonkun verran. Minä olen 27 ja mies 50. Kysyin nyt mieheltä, että maksaisiko hän puolet ehkäisystä. Vastasi, että ilman muuta. No, en kuitenkaan ole pyytämässä rahaa, vaan kysymys oli enemmänkin tämän keskustelun innoittamana esitetty. =) Mutta nyt kun asiaa ajattelen niin viimeinen vuosi on tullut minun kukkarolle kohtalaisen tyyriiksi ehkäisyn puitteissa, koska sitä on jouduttu useaan otteeseen muuttelemaan ja kokeilemaan eri vaihtoehtoja. Mies on kyllä joka kerta tietoinen missä mennään ja mitä ehkäisyä käytetään, joten en voi sanoa, ettei olisi asiasta kiinnostunut, mutta ei silti ole tullut mieleen pyytää maksamaan ehkäisyä. Koen ehkä niin, että vaikka tässä onkin ehkäisystä kyse niin nyt on minun kroppa joka oikkuilee ja siksi haetaan oikeaa ehkäsyä. Ja tavatessamme olin syönyt jo e-pillereitä useamman vuoden, joten vaikka se ehkäisynä meillä toimikin niin sitä ei hankittu juuri tätä suhdetta varten.

        Neuvoisin kuitenkin olemaan kuuntelematta ketään muuta. Parisuhde on sinun ja poikaystäväsi välinen asia ja te päätätte ne pelisäännöt minkä mukaan elätte ja olette. Ei kannata niin kovin tuijottaa sitä mitä ja miten muut asiat hoitaa, kun ne tavat ei välttämättä sovi teille. Siis jos asia on sinulle erittäin tärkeä ja sinusta tuntuu, että poikaystäväsi pitäisi osallistua niin ilman muuta puhut asiasta hänen kanssaan ja kerrot että sinun mielestäsi hänen kuuluisi osallistua ehkäisyn kustannuksiin, koska käytätte sitä pääasiallisena ehkäisynä. Jos taas olet okei asian kanssa, että maksat pillerit itse niin älä enää vedä pilleriasiaa mukaan keskusteluisin, edes silloin kun teillä on riitaa jostakin.


    • ei tartte.

      No tietty maksan itse, minähän niitä syön ja olen aikuinen ihminen, joten maksan lääkkeeni itse. En minäkään maksa mieheni lääkkeitä, vaan hän hoitaa ne omasta pussistaan.
      En kehtaisi tai viitsisi edes miestä patistaa maksamaan mun ehkäisypillereitäni joita syön muuhunkin tarkoitukseen kuin pelkkään ehkäisyyn.
      Maailmassa on suurempiakin murheita kuin se, että joutuu ostaa itse ehkäisypillerinsä. Mun kukkaro siitä ei ainakaan kamalasti kuihdu jos niihin menee jotain 30 euroa kerralla.
      Jos on noin tiukkaa, niin ei muuta kuin sossun luukulta avustuksia hakemaan.

      Eli kyllä mun mielestä on naurettavaa se, että miehen pitäs osallistua e-pillereiden maksamiseen. Sen 8 vuotta kun olen pillereitä syönyt, itse olen ne aina maksanut omista rahoistani, eikä koskaan ole tullut edes mieleen, että miehen niitä pitäis maksaa.

      • Pihijarahaton

        "En minäkään maksa mieheni lääkkeitä, vaan hän hoitaa ne omasta pussistaan." En minäkään maksaisi miehen lääkkeitä, mutta haluaisin kyllä osallistua kustannuksiin, jos asia koskisi esim. tällä tavoin minuakin. Selvennettäköön vielä, että syön pillereitä ainoastaan ehkäisyn vuoksi.

        Haluaisin kyllä todella tietää, missä on miehen vastuu ehkäisystä huolehtimisessa. Itse en pidä naurettavana miehen osallistumista ehkäisyn hoitoon, vaan vastuuntuntoisena ja aikuismaisena.

        Vaikuttaa siltä, että pääasiassa naiset pitävät kustannuksista huolehtimista omilla harteillaan ja jotkut vastuuntuntoiset miehet yhteisenä asiana. Minulta paljon kunnioitusta ja tuuletuksia näille hienoille miehille.
        Luultavasti tulen silti jatkamaan kuten ennenkin.


      • maalaisjärkeä...

        ''No tietty maksan itse, minähän niitä syön ja olen aikuinen ihminen, joten maksan lääkkeeni itse. En minäkään maksa mieheni lääkkeitä, vaan hän hoitaa ne omasta pussistaan.''

        Ajatteletko sitten tuohon tapaan muistakin asioista? Hienoa varmaan sitten jos olet joskus raskaana...Että maksat varmaan kaikki siihenkin liittyvät kulut kun sinun pötsissäsihän se parasiitti asustelee! jne...

        Ja ihanko oikeasti meinaat että kun pillereitä syödään ehkäisyksi (ja vaikka sen lisäksi muistakin syistä) niin ne ovat vain naisen lääkkeitä...huh huh. Tosiaanko naisen pitäisi ennemmin mennä sossusta ne rahat hakemaan vaikka miehellä olisi varaa maksaa koko hoito? Ja hänhän se niistä nauttii ja vielä todennäköisesti enemmän kuin nainen kun ei herralle kerran kortsut kelpaa.

        Muutenkin koko ehkäisy on naisen kontolla. En puhu pelkästään rahasta, vaan myös niistä vähemmän miellyttävistä neuvolakäynneistä ja pillereiden muistamisista ja sivuvaikutuksista...Mielestäni on enemmän kuin kohtuullista että mies osallistuu ehkäisyyn joka on tasan tarkkaan molempien asia joka tulee hoitaa tavalla tai toisella. Eihän ilman miestä koko ehkäisyä edes tarvittaisi.

        Aloittajalle sanoisin että pistä ukko selkä seinää vasten ja sano ettet syö pilsuja enää jos ei tukea heru. Siinä sitten päättää että osallistuuko kuin mies ainakin vai kiinnostaako vetää kumihuppua hepin päälle. Meillä on puolitettu kaikki ehkäisyyn liittyvät kulut tasapuolisesti ja sitä on pidetty aivan luonnollisena asiana. Samoin ruokakulut, ja sillon kun toisella on tiukkaa niin toinen auttaa, eikä siinä marista että kustanna omas ja hae vaikka sossusta, eikä muutenkaan senttejä lasketa. Suosittelen kunnollista keskustelua miehesi kanssa ja esitä mielipiteesi jämäkästi.


      • hoijakkata...
        maalaisjärkeä... kirjoitti:

        ''No tietty maksan itse, minähän niitä syön ja olen aikuinen ihminen, joten maksan lääkkeeni itse. En minäkään maksa mieheni lääkkeitä, vaan hän hoitaa ne omasta pussistaan.''

        Ajatteletko sitten tuohon tapaan muistakin asioista? Hienoa varmaan sitten jos olet joskus raskaana...Että maksat varmaan kaikki siihenkin liittyvät kulut kun sinun pötsissäsihän se parasiitti asustelee! jne...

        Ja ihanko oikeasti meinaat että kun pillereitä syödään ehkäisyksi (ja vaikka sen lisäksi muistakin syistä) niin ne ovat vain naisen lääkkeitä...huh huh. Tosiaanko naisen pitäisi ennemmin mennä sossusta ne rahat hakemaan vaikka miehellä olisi varaa maksaa koko hoito? Ja hänhän se niistä nauttii ja vielä todennäköisesti enemmän kuin nainen kun ei herralle kerran kortsut kelpaa.

        Muutenkin koko ehkäisy on naisen kontolla. En puhu pelkästään rahasta, vaan myös niistä vähemmän miellyttävistä neuvolakäynneistä ja pillereiden muistamisista ja sivuvaikutuksista...Mielestäni on enemmän kuin kohtuullista että mies osallistuu ehkäisyyn joka on tasan tarkkaan molempien asia joka tulee hoitaa tavalla tai toisella. Eihän ilman miestä koko ehkäisyä edes tarvittaisi.

        Aloittajalle sanoisin että pistä ukko selkä seinää vasten ja sano ettet syö pilsuja enää jos ei tukea heru. Siinä sitten päättää että osallistuuko kuin mies ainakin vai kiinnostaako vetää kumihuppua hepin päälle. Meillä on puolitettu kaikki ehkäisyyn liittyvät kulut tasapuolisesti ja sitä on pidetty aivan luonnollisena asiana. Samoin ruokakulut, ja sillon kun toisella on tiukkaa niin toinen auttaa, eikä siinä marista että kustanna omas ja hae vaikka sossusta, eikä muutenkaan senttejä lasketa. Suosittelen kunnollista keskustelua miehesi kanssa ja esitä mielipiteesi jämäkästi.

        Kyllä, ajattelen asioista niin, että kerran miehen kanssa eri osoitteissakin asutaan, niin minä maksan omat menoni. Ja lisäksi koska mies on tällä hetkellä työtön, niin tuskin sillä olisi edes varaa maksaa mitään e-pillereitä.
        Menee vähän pilkun viilaamiseksi tuo, että mites sitten kun oon raskaana, ja plääplää. Täysin eri asia. Ja kyllä, edelleen mielipiteeni on se, että miehen ei tarvi pillereitäni maksaa, sillä tienaan itse sen verran, että ne maksan edelleen ja jatkossakin omasta pussista. Työttömällä miehellä kun on muitakin menoja kuin mun pillerini. Enkä ole ennenkään miesten apuun tukeutunut, pärjään omillani, kiitos vain. On typerää ajatella, että miehen pitäisi osallistua e-pillereiden maksamiseen, ei missään sanota, että se on miehenkin homma syytää niihin rahaa.
        Tehkää te miten tykkäätte, mutta minä ainakin maksan ne itse. Ja kuten sanoin, syön pillereitä muuhunkin kuin ehkäisyyn, eli hormonihäiriöihin. Onko mun fyysiset ongelmani siis jotenkin miehen vika, että sen pitäis maksaa mun gynekäynnit, ja lääkkeet? Ei minusta. Ja vaikka söisinkin pelkkään ehkäisyyn pillereitä, niin siitä huolimatta maksaisin ne itse.
        Ehkä esim. sinulle sitten itse ehkäisyn maksaminen ja siitä huolehtiminen on iso rasite, mutta minulle ei. Hyvin riittää varat maksaa kolmekymppiä kolmen kuukauden välein.

        Katsokaas, kyllä itsenäisen ja aikuisen ihmisen on kyettävä myös huolehtimaan ja maksamaan asioista ihan itse, ettei siltä toiselta tarvitse aina tukea hakea kaikessa. Ei se toinen ihminen ole mikään siamilainen kaksonen joka roikkuu jatkuvasti mukana ja jonka on maksettava kaikki kanssasi puoliksi.

        Ja vielä, tosiaan naurettavaa joku raskaus sekoittaa tähän asiaan. En oikein ymmärtänyt pointtiasi. Todisti vain lapsellisuutesi näissä asioissa. Mutta meitä on moneksi. Minä ainakin olen iloinen että tulen toimeen omillani, enkä ole riippuvainen miehestä.


      • hoijakkata juu
        hoijakkata... kirjoitti:

        Kyllä, ajattelen asioista niin, että kerran miehen kanssa eri osoitteissakin asutaan, niin minä maksan omat menoni. Ja lisäksi koska mies on tällä hetkellä työtön, niin tuskin sillä olisi edes varaa maksaa mitään e-pillereitä.
        Menee vähän pilkun viilaamiseksi tuo, että mites sitten kun oon raskaana, ja plääplää. Täysin eri asia. Ja kyllä, edelleen mielipiteeni on se, että miehen ei tarvi pillereitäni maksaa, sillä tienaan itse sen verran, että ne maksan edelleen ja jatkossakin omasta pussista. Työttömällä miehellä kun on muitakin menoja kuin mun pillerini. Enkä ole ennenkään miesten apuun tukeutunut, pärjään omillani, kiitos vain. On typerää ajatella, että miehen pitäisi osallistua e-pillereiden maksamiseen, ei missään sanota, että se on miehenkin homma syytää niihin rahaa.
        Tehkää te miten tykkäätte, mutta minä ainakin maksan ne itse. Ja kuten sanoin, syön pillereitä muuhunkin kuin ehkäisyyn, eli hormonihäiriöihin. Onko mun fyysiset ongelmani siis jotenkin miehen vika, että sen pitäis maksaa mun gynekäynnit, ja lääkkeet? Ei minusta. Ja vaikka söisinkin pelkkään ehkäisyyn pillereitä, niin siitä huolimatta maksaisin ne itse.
        Ehkä esim. sinulle sitten itse ehkäisyn maksaminen ja siitä huolehtiminen on iso rasite, mutta minulle ei. Hyvin riittää varat maksaa kolmekymppiä kolmen kuukauden välein.

        Katsokaas, kyllä itsenäisen ja aikuisen ihmisen on kyettävä myös huolehtimaan ja maksamaan asioista ihan itse, ettei siltä toiselta tarvitse aina tukea hakea kaikessa. Ei se toinen ihminen ole mikään siamilainen kaksonen joka roikkuu jatkuvasti mukana ja jonka on maksettava kaikki kanssasi puoliksi.

        Ja vielä, tosiaan naurettavaa joku raskaus sekoittaa tähän asiaan. En oikein ymmärtänyt pointtiasi. Todisti vain lapsellisuutesi näissä asioissa. Mutta meitä on moneksi. Minä ainakin olen iloinen että tulen toimeen omillani, enkä ole riippuvainen miehestä.

        Taitaa nyt ihan joltain toiselta lapselliselta puuttua se sisälukutaito! Nimenomaan kirjoitin, että kulut puolitetaan, ja se on jolla on enemmän, auttaa toista. Että varmaan teidän tapauksessanne järkevää, että jos itse olet kerran huomattavasti paremmissa varoissa kuin se sinua puikottava äijä, niin kustannat enemmän. Mutta aloittaja nimenomaan sanoi, ettei itsellä niinkään ole rahaa, mutta miehellä olisi. Minulle nuo pillerit eivät ole mikään rasite, mutta joillekin oikeasti sekin 30e on iso raha. On niitä naisiakin työttömänä eikä vain sinun äijäsi.

        Itse neuvoit sossunluukulle volisemaan. Mielestäni on todella epäreilua ja suorastaan järjetöntä, että jos miehellä olisi rahaa kustantaa e-pillerit, joita vielä tasan puoliksi hänen vuokseen nainen syö, niin nainen joutuisi silti omaa varattomuuttaan hakemaan nuo rahat sieltä sossusta.

        Tuolla raskaudella ynnä muulla viittasin juurikin siihen, että mielestäni jokaisen parin kannattaisi puhaltaa yhteen hiileen niin pienemmissä kuin isommissakin asioissa. Jelpata kaveria kun kukkarosta pohja näkyy jos oma talous vain antaa periksi, ihan riippumatta tarvitseeko armas rahaa e-pillereihin, tai vaikka leipään. Myös toisen _terveysongelmiin_ meneviä kuluja auttaisin tottakai, vaikka ne eivät olekaan omaa vikaani.

        Teillä ei vissiin kovin vakava tai ainakaan empaattinen suhde ole, jos kerran tuollainen on ajattelutapasi. Toivottavasti sinäkin koet sitä henkistä kasvua ja opit reilummaksi ja empaattisemmaksi ainakin jos meinaatte joskus yhteen muuttaa. Vai meinaatko jatkossa aina tuumata miehellesi, että missään ei sanota, että minun pitäisi sinua taloudellisesti auttaa? Sopii myös toivoa ettei itselläsi ole koskaan taloudellisesti vaikeaa, ettei tarvitse heittäytyä siiamilaiseksi kaksoseksi ja läheisriippuvaisesti pyytää apua sentin senttiä. Onhan aikuisen kuitenkin huolehdittava itse itsestään. Toinen voi vaikka näkkäriä järsiä kotona ja lukea armaan Balilta lähettämää postikorttia, että lämmintä on!


      • Awww-
        hoijakkata... kirjoitti:

        Kyllä, ajattelen asioista niin, että kerran miehen kanssa eri osoitteissakin asutaan, niin minä maksan omat menoni. Ja lisäksi koska mies on tällä hetkellä työtön, niin tuskin sillä olisi edes varaa maksaa mitään e-pillereitä.
        Menee vähän pilkun viilaamiseksi tuo, että mites sitten kun oon raskaana, ja plääplää. Täysin eri asia. Ja kyllä, edelleen mielipiteeni on se, että miehen ei tarvi pillereitäni maksaa, sillä tienaan itse sen verran, että ne maksan edelleen ja jatkossakin omasta pussista. Työttömällä miehellä kun on muitakin menoja kuin mun pillerini. Enkä ole ennenkään miesten apuun tukeutunut, pärjään omillani, kiitos vain. On typerää ajatella, että miehen pitäisi osallistua e-pillereiden maksamiseen, ei missään sanota, että se on miehenkin homma syytää niihin rahaa.
        Tehkää te miten tykkäätte, mutta minä ainakin maksan ne itse. Ja kuten sanoin, syön pillereitä muuhunkin kuin ehkäisyyn, eli hormonihäiriöihin. Onko mun fyysiset ongelmani siis jotenkin miehen vika, että sen pitäis maksaa mun gynekäynnit, ja lääkkeet? Ei minusta. Ja vaikka söisinkin pelkkään ehkäisyyn pillereitä, niin siitä huolimatta maksaisin ne itse.
        Ehkä esim. sinulle sitten itse ehkäisyn maksaminen ja siitä huolehtiminen on iso rasite, mutta minulle ei. Hyvin riittää varat maksaa kolmekymppiä kolmen kuukauden välein.

        Katsokaas, kyllä itsenäisen ja aikuisen ihmisen on kyettävä myös huolehtimaan ja maksamaan asioista ihan itse, ettei siltä toiselta tarvitse aina tukea hakea kaikessa. Ei se toinen ihminen ole mikään siamilainen kaksonen joka roikkuu jatkuvasti mukana ja jonka on maksettava kaikki kanssasi puoliksi.

        Ja vielä, tosiaan naurettavaa joku raskaus sekoittaa tähän asiaan. En oikein ymmärtänyt pointtiasi. Todisti vain lapsellisuutesi näissä asioissa. Mutta meitä on moneksi. Minä ainakin olen iloinen että tulen toimeen omillani, enkä ole riippuvainen miehestä.

        Onpas katkeruuden kitkerä ihminen tämä. :D


      • Awww--
        Awww- kirjoitti:

        Onpas katkeruuden kitkerä ihminen tämä. :D

        Niin siis tämä itsenäisesti toimeentuleva nainen. :D

        "Tehkää te miten tykkäätte, mutta minä ainakin maksan ne itse. Ja kuten sanoin, syön pillereitä muuhunkin kuin ehkäisyyn, eli hormonihäiriöihin. Onko mun fyysiset ongelmani siis jotenkin miehen vika, että sen pitäis maksaa mun gynekäynnit, ja lääkkeet? Ei minusta. Ja vaikka söisinkin pelkkään ehkäisyyn pillereitä, niin siitä huolimatta maksaisin ne itse.
        Ehkä esim. sinulle sitten itse ehkäisyn maksaminen ja siitä huolehtiminen on iso rasite, mutta minulle ei. Hyvin riittää varat maksaa kolmekymppiä kolmen kuukauden välein. "

        Jaapatijaapatiliipatilaapati läpätiläpätilää. :D Voivoi. Tuli oikein hymy huulille näin aamusta kun lukee vanhoja juttuja ja huomaa että jollakin on vielä ikävämpi elämä ku mulla. :)


    • dakota_

      Itse ainakin maksan ehkäisypillerini ihan itse. Poikaystäväni on tarjoutunut maksamaan niistä puolet, mutta kieltäydyin, koska minusta ei tunnu lainkaan luontevalta, että joku toinen maksaisi minulle määrätyt hormonivalmisteet, vaikka asia meitä kumpaakin koskettaakin. 40 euroa kolmessa kuukaudessa ei kuitenkaan ole kovin paha nakki, vaikka olenkin opiskelija.

      Meillä raha-asiat hoidetaan muuten niin, että ruokaostokset yms. ostaa se, kumman luona oleillaan sillä hetkellä. Ainakin omasta mielestäni homma toimii hyvin ja suhteellisen tasapuolisesti.

      • aa

        Poikaystäväsi vaikuttaa aika itsekkäältä ellei peräti narsistiselta. Kun tietää sinun varallisuutesi, pitäisi hänen oma-alotteisesti osallistua yhteisten asioiden maksuun. Jos hän ei nyt osallistu, ei sitten myöhemminkään. Tuo on paha merkki myös, että on pyytänyt sinulta maksua ruuista. Ne pyynnöt eivät yleensä vähene päinvastoin lisääntyvät.
        Harkitsisisn sinuna koko suhdetta kannattaako jatkaa.


    • Pohtivainen

      Itse olen sitä mieltä, että lähtökohtaisesti yhteinen ehkäisy maksetaan totta kai puoliksi. Asiaan kuitenkin vaikuttaa moni seikka.

      1) Resepti (esim. e-pillerit, kierukka) on ehkä kirjoitettu naiselle myös johonkin muuhun tarkoitukseen kuin ehkäisyyn, jolloin nainen ehkä hankkisi valmistetta ehkäisytarpeesta riippumatta.

      2) Nainen saattaa kärsiä ehkäisyvalmisteen sivuvaikutuksista yhteisen ehkäisyn eteen - voidaan ehkä ajatella, että nainen maksaa ehkäisystä vaivoina ja mies rahana?

      3) Pariskunnan talousasiat voivat jakautua molempia tyydyttävällä tavalla ilman, että asiat maksetaan tiukasti puoliksi. Nainen maksaa ehkäisyn, mies korjauttaa telkkarin jne.

      Meillä maksetaan ehkäisy joko puoliksi tai sitten minä naisena maksan, miten milloinkin. Pääasia on, että molemmat osallistuvat yhteisen talouden hoitamiseen ja molemmilla jää rahaa myös ihan omaankin käyttöön. Yhteisellä päätöksellä yhteistä ehkäisyä kun käytetään, niin mies joutuu kyllä myös kuuntelemaan kaikki ehkäisyyn liittyvät pohdintani ja vaivani ja tukemaan niissä. Miehen mielestä tämä on kohtuullinen ja halpa hinta siitä, ettei hänen tarvitse käyttää kondomeja. Itse olen samaa mieltä. Molemmat ovat tyytyväisiä. Olisin aika pöyristynyt, jos mies väittäisi vastaan, kun pyydän maksamaan puolet yhteisestä ehkäisystä.

      Aloittajan viesti kuulosti hiukan huolestuttavalta - mieshän on aika itsekkään ja huomioimattoman kuuloinen? Jos ostokset menisivät muuten sujuvasti tasan tai mies osoittaisi kaikessa muussa käytöksessään arvostusta ja huomioimista, asia olisi toisin, mutta kun tuo ehkäisyn puoliksi maksaminen ei kuulosta olevan ainut ongelma. Itse ottaisin asian vakavasti puheeksi ja vaikkapa mielenosoituksellisesti kieltäytyisin harrastamasta seksiä ilman miehen maksamia kondomeja. Tapa ei tokikaan ole kovin hyvä, mutta eipä ole miehenkään käytös. Jos ehkäisy ei kerran ole miehen asia, niin hänelle myös lienee yhdentekevää, kenen kanssa tyttöystävä sitä ehkäisyä käyttää, ei ehkä ollenkaan poikaystävän?

      Toivottavasti molemminpuolinen arvostus ja sopu löytyy.

    • hiljaa..........

      Avopuolisoni lupasi jo silloin alussa maksaa puolet pillereistä. Nyt ovat oleet käytössä jo yli 2 vuotta ja kertaakaan en ole niistä rahaa saanut. En myöskään gyne-känneistä. En viitsi eenä ottaa asiaa puheeksi, ja kinuamaan rahaa. olenhan sentään työssä käyvä ja kulta vielä opiskelija. Jos josks tarjoutuu maksamaan otan rahat vastaan. Mutta en ala vaatimaan niitä.

    • Tilannekohtaista

      Mulla on about kolmen vuoden suhde takana, asutaan saman katon alla. Pillereitä syönyt yli vuoden ja sossut on maksanut ne kun olin vuoden työttömänä.

      Aloitin uuden työn, palkka ei ole vielä tullut ja pillerit piti ostaa itse, joten kysyin maksettaisiinko puoliksi ne, ja hän suostui.
      Silti tuli vähän nipottava olo koska poikaystävä on usein tarjonnut baari iltoina juomia, darra aamuina pizzat, elättänyt mua kun mulla ei ollut rahaa. Ollut itseasiassa todella epäitsekäs ja maksanut paljon mun juttuja, ja lainannut rahaa. Mutta nyt vaan on näin että tällä hetkellä mulla ei ole rahaa, mutta ekan palkan saatuani ja siitä eteenpäin mun rahallinen tilanne on todella paljon parempi kuin poikaystäväni, joten en todellakaan pyydä sitä maksamaan puolia. Noita asioita voi kattoa ihan sen hetken molempien raha tilanteen mukaan. :)

      • ps

        Niin ja lisätä haluan vielä että ehkäisy, oli se sitten kondomit, pillerit tai mikä tahansa vaihtoehto niin se on YHTEINEN asia ja yhteinen vastuu on kannettava. Elikkä mies vois ihan hyvin maksaa puolet mutta se on siis mielestäni ihan tilanne kohtaista millanen rahatilanne molemmilla on :)


    • kusipuu

      Se on vaan niin nykypäivää, että parisuhteessa miehet jättävät ehäisyn naisen huoleksi.

    • OPIRPOIERERERERERERERER

      Ite oon automaattisesti aina maksanut itse. En oo kellekkään edes ehdottanut, että voitko osallistua ehkäisy maksamiseen. Minulla käytössä ehkäisy rengas joka maksaa noin 46 euroa (3 rengasta).

      Mutta siis jos vaikka tulis oikein paha tilanne, että ei oliskaan sinä kuuna kauheesti rahaa niin kyllä minä kysyisin apua että hei ukko kehtaatko avustaa vähän tässä.

      Jos jotakin naista tuo asia vaivaa eikä mies suostu maksamaan puoliksi niin lopettakaa se ehkäisy. Eiköhän ukko ala vinkuu seksiä kuukauden sisällä. Luultavasti suostuu maksamaan puolet ehkäisystäkin :D.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      172
      7089
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4152
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1624
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe