"Vasemmistoliitto vaatii, että Suomessa otetaan tavoitteeksi nollatoleranssi lasten ympärileikkauksiin.
Puoluesihteeri Sirpa Puhakan mielestä sosiaali- ja terveysministeriön pitäisi nyt tarttua kiireellisesti etenkin tyttöjen ympärileikkauksiin, jotka on kaikissa muodoissaan kielletty Suomessa lailla.
Puhakka on huolissaan siitä, ettei hoitohenkilökunta ole riittävän tietoinen velvollisuudestaan ilmoittaa lastensuojeluviranomaisille, jos tyttöä uhkaa ympärileikkaus."
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/87418-vasemmistoliitto-nollatoleranssi-ymparileikkauksiin
- Tuon pitäisi koskea kaikkia lapsia sukupuolesta riippumatta. Mutta hyvä, että asia otetaan esille. Puhakka kyllä puhuu paskaa väittäessään, ettei hoitohenkilökunta muka tietäisi velvollisuuksistaan ilmoittaa pahoinpitelyistä. Ihan varmasti tietää, mutta jostain syystä ei haluta ilmoittaa.
"Ilmoitusvelvollisia ovat:
•sosiaali- ja terveydenhuollon, opetustoimen, nuorisotoimen, poliisitoimen ja seurakunnan palveluksessa tai luottamustoimessa olevat
•muun sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottajat
•opetuksen tai koulutuksen järjestäjät
•terveydenhuollon ammattihenkilöt
•koululaisten aamu-/iltapäivätoimintaa harjoittavan yksikön toiminnassa olevat
•yksityisellä sektorilla toimivat palveluntuottajat
•turvapaikan hakijoiden vastaanottotoiminnan palveluksessa olevat
•hätäkeskustoiminnan palveluksessa olevat"
http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/lastensuojeluntarve/lastensuojeluilmoitus/
Uskonnollisista ympärileikkauksista
25
189
Vastaukset
minäkin suunnittelemaan aloitusta aiheesta, kun radiosta tuosta kuulin. Ja tarkoituksenani oli sanoa, että tuossakin kannanotossa taas vähän kuin hyväksytään kuitenkin poikien silpomiset.
- Kössönöm
Siksi painotinkin sitä asiaa. Yhdenkään lapsen sukuelinten silpominen ei ole hyväksyttävää. Se ei ole sitä Suomen eikä kansainvälisten lakien mukaan.
- Aatteleppaite2.0
Kössönöm kirjoitti:
Siksi painotinkin sitä asiaa. Yhdenkään lapsen sukuelinten silpominen ei ole hyväksyttävää. Se ei ole sitä Suomen eikä kansainvälisten lakien mukaan.
Se on ihme kun uskonnot saavat etuoikeuksia pahoinpitelyihinkin.
Koska saamme nähdä jonkun uususkonnon jossa vaikkapa työnnetään porkkana vastasyntyneen pyllyyn sen takia että joku hourupää profeettta niin sanoo,sairas saatanan maailma.
Ja oletteko kuulleet tästä "erikoistuneesta" juutalaisryhmästä joka esim New Yorkissa ympärileikkkauksen yhteydessä Mohel imee veristä pippeliä suullaan joka on täynnä viiniä,vanha juutalainen tapa.
Mutta miten saatanan hullu on jumala joka näin määrää tehtävän,tavan nimi on mezizah,googlettakaa.
Jumala joka käskee silpomaan kikkelitä,miksi sanoisit sellaista?
Minä kutsun sitä nimellä PippeliJumala;) - Kössönöm
Aatteleppaite2.0 kirjoitti:
Se on ihme kun uskonnot saavat etuoikeuksia pahoinpitelyihinkin.
Koska saamme nähdä jonkun uususkonnon jossa vaikkapa työnnetään porkkana vastasyntyneen pyllyyn sen takia että joku hourupää profeettta niin sanoo,sairas saatanan maailma.
Ja oletteko kuulleet tästä "erikoistuneesta" juutalaisryhmästä joka esim New Yorkissa ympärileikkkauksen yhteydessä Mohel imee veristä pippeliä suullaan joka on täynnä viiniä,vanha juutalainen tapa.
Mutta miten saatanan hullu on jumala joka näin määrää tehtävän,tavan nimi on mezizah,googlettakaa.
Jumala joka käskee silpomaan kikkelitä,miksi sanoisit sellaista?
Minä kutsun sitä nimellä PippeliJumala;)kirjoitti siitä yhdestä mohelista kirjassaan. Äijä tartutti herpeksen silpomilleen lapsille ja muistaakseni kaksi heistä kuoli.
- Aatteleppaite2.0
Kössönöm kirjoitti:
kirjoitti siitä yhdestä mohelista kirjassaan. Äijä tartutti herpeksen silpomilleen lapsille ja muistaakseni kaksi heistä kuoli.
kävi;(
- Kössönöm
kävi;(
sitä puoskaria vastaan ei nostettu syytettä, koska oli pormestarinvaalit tulossa, eikä haluttu suututtaa juutalaisia.
- Aatteleppaite2.0
Kössönöm kirjoitti:
sitä puoskaria vastaan ei nostettu syytettä, koska oli pormestarinvaalit tulossa, eikä haluttu suututtaa juutalaisia.
puhuminen tekee meistä kuulemma natseja,emme saisi tuomita näitä.
Eikö ole järkyttävää?? - Kössönöm
puhuminen tekee meistä kuulemma natseja,emme saisi tuomita näitä.
Eikö ole järkyttävää??on minuakin väitetty, eikä yksi natsisyytös siinä enää tunnu. Kumma juttu muuten, että natsihan tulee sanasta nazional ja isänmaalliset suomalaiset ovat siis oikeastaan natseja... Mutta kai se sitten on toinen juttu se.
Kyllä ihmisoikeusrikkomuksista pitää puhua. Minä en ainakaan aio olla hiljaa. Aikuisillakin on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa omiin asioihinsa, mutta lapsilla ei ole mitään. Jos kukaan ei heidän puolestaan puhu, kirjoita tai toimi, niin voidaanko puhua sivistysvaltiosta? - Aatteleppaite2.0
Kössönöm kirjoitti:
on minuakin väitetty, eikä yksi natsisyytös siinä enää tunnu. Kumma juttu muuten, että natsihan tulee sanasta nazional ja isänmaalliset suomalaiset ovat siis oikeastaan natseja... Mutta kai se sitten on toinen juttu se.
Kyllä ihmisoikeusrikkomuksista pitää puhua. Minä en ainakaan aio olla hiljaa. Aikuisillakin on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa omiin asioihinsa, mutta lapsilla ei ole mitään. Jos kukaan ei heidän puolestaan puhu, kirjoita tai toimi, niin voidaanko puhua sivistysvaltiosta?hiljaa ole,mutta yleensä vaan kun se natsikortti nouseen niin ihmiset pelästyvät ja vetätyvät,vaikkei aihetta siihen olisi.
Toivon hartaasti että Suomi näyttäisi muulle maailmalle mallia tässä ympärileikkausasissa ja kieltäisi sen totaalisesti,siitä olisin ylpeä.
Mutta sellaista tuskin tulee tapahtumaan sillä politiikkaa kaikkia on vaan. - Kössönöm
hiljaa ole,mutta yleensä vaan kun se natsikortti nouseen niin ihmiset pelästyvät ja vetätyvät,vaikkei aihetta siihen olisi.
Toivon hartaasti että Suomi näyttäisi muulle maailmalle mallia tässä ympärileikkausasissa ja kieltäisi sen totaalisesti,siitä olisin ylpeä.
Mutta sellaista tuskin tulee tapahtumaan sillä politiikkaa kaikkia on vaan.ja matematiikkaa, jopa puutarhanhoito. Mutta olet oikeassa siinä, että Suomella olisi kaikki mahdollisuudet mallimaaksi ihmisoikeuksissa. En ymmärrä miksi niin ei tehdä.
- beenthere
Onneksi joku ottaa tämän asian esille. Minä olen kyllä aika pessimisti tämän asian suhteen. Meidän oikeisto ei suostu tuohon nollatoleranssiin ikinä. Meidän koti, uskonto, isänmaa-puolueille ei lasten hyvinvointi tällaisissa tapauksissa paljoa paina.
- Kössönöm
Mutta kun asiasta keskustellaan julkisuudessa, niin ihan todella haluan nähdä poliitikon, joka sanoo että on ihan ookoo silpoa lasta. Toivon todella, että tästä nousee iso julkinen keskustelu ja siten myös mahdollisesti pohdintaa siitä voiko KKO ihan tuosta vaan päätöksissään pilkata lakeja.
- beenthere
Kössönöm kirjoitti:
Mutta kun asiasta keskustellaan julkisuudessa, niin ihan todella haluan nähdä poliitikon, joka sanoo että on ihan ookoo silpoa lasta. Toivon todella, että tästä nousee iso julkinen keskustelu ja siten myös mahdollisesti pohdintaa siitä voiko KKO ihan tuosta vaan päätöksissään pilkata lakeja.
ne ei sano sitä noin, vaan pukee sen kauniiseen muotoon, että uskonnon harjoittaminen tulee sallia ja tämä on vuosien traditio johon ei ole syytä puuttua. Lapset voivat kokea ulkopuolisuutta ryhmänsä sisällä erilaisuutensa vuoksi, jos heitä ei ole ympärileikattu.
Ei, kyllä minun on vaan tunnustettava pessimismini. - Kössönöm
beenthere kirjoitti:
ne ei sano sitä noin, vaan pukee sen kauniiseen muotoon, että uskonnon harjoittaminen tulee sallia ja tämä on vuosien traditio johon ei ole syytä puuttua. Lapset voivat kokea ulkopuolisuutta ryhmänsä sisällä erilaisuutensa vuoksi, jos heitä ei ole ympärileikattu.
Ei, kyllä minun on vaan tunnustettava pessimismini.Pessimismi ei vie asioita eteenpäin. Jos vaikka viimeisen sadan vuoden ajalta joitain asioita nostaisi esille, jotka on saavustettu nimenomaan optimistien ansiosta niin: äänioikeus, uskonnonvapaus, naisten tasavertaisuus lainsäädännössä, irtolaislain poistaminen, lakko-oikeus, homoseksuaalien oikeuksien parantaminen, ilmainen kouluruokailu. On siinä niitä.
Jos nyt annetaan uskonnon perusteella ilman mutinoita oikeus pahoinpidellä lapsia, niin olemmepa raukkiksia. - beenthere
Kössönöm kirjoitti:
Pessimismi ei vie asioita eteenpäin. Jos vaikka viimeisen sadan vuoden ajalta joitain asioita nostaisi esille, jotka on saavustettu nimenomaan optimistien ansiosta niin: äänioikeus, uskonnonvapaus, naisten tasavertaisuus lainsäädännössä, irtolaislain poistaminen, lakko-oikeus, homoseksuaalien oikeuksien parantaminen, ilmainen kouluruokailu. On siinä niitä.
Jos nyt annetaan uskonnon perusteella ilman mutinoita oikeus pahoinpidellä lapsia, niin olemmepa raukkiksia.Minun on pakko tunnustaa, että tämä meidän hallitus masentaa minua tavattomasti. Minä en luota yhtään sen touhuihin.
Olet kyllä oikeassa tuon pessimismin suhteen. Se ei koskaan vie asioita eteenpäin. Minusta onkin aika kumma, että nyt olen jotenkin epäileväinen asioiden etenemisestä. Yleensä olen kaikkea muuta kuin pessimisti.
Voi se olla myös tämä talvi. Olen kurkkuani myöten täynnä tätä pakkasta ja lunta. Tällaiselle kesäihmiselle tämä talvi on ollut erityisen vaikea. Mieli ihan madaltuu. - Kössönöm
beenthere kirjoitti:
Minun on pakko tunnustaa, että tämä meidän hallitus masentaa minua tavattomasti. Minä en luota yhtään sen touhuihin.
Olet kyllä oikeassa tuon pessimismin suhteen. Se ei koskaan vie asioita eteenpäin. Minusta onkin aika kumma, että nyt olen jotenkin epäileväinen asioiden etenemisestä. Yleensä olen kaikkea muuta kuin pessimisti.
Voi se olla myös tämä talvi. Olen kurkkuani myöten täynnä tätä pakkasta ja lunta. Tällaiselle kesäihmiselle tämä talvi on ollut erityisen vaikea. Mieli ihan madaltuu.se on sen rooli. Mutta ihmisiä ne sielläkin ovat ja siksi pitääkin nostattaa keskustelua. Mainostermein sanottuna: ota yhteytää kansanedustajaasi...
"Voi se olla myös tämä talvi. Olen kurkkuani myöten täynnä tätä pakkasta ja lunta. Tällaiselle kesäihmiselle tämä talvi on ollut erityisen vaikea. Mieli ihan madaltuu."
- Ajattele sitä kun lumet on sulaneet ja koiranpaskan hajut hälvenneet ja puut alkavat viheriöidä. Siinä on se tuoksu, joka saa vanhankin ihan hullaantumaan. En vaan nyt muista mikä se puu on, jonka kukinto on niin kertakaikkisen huumaava. Ihan alkukesästä iltakasteessa meinaa järki mennä. Kössönöm kirjoitti:
se on sen rooli. Mutta ihmisiä ne sielläkin ovat ja siksi pitääkin nostattaa keskustelua. Mainostermein sanottuna: ota yhteytää kansanedustajaasi...
"Voi se olla myös tämä talvi. Olen kurkkuani myöten täynnä tätä pakkasta ja lunta. Tällaiselle kesäihmiselle tämä talvi on ollut erityisen vaikea. Mieli ihan madaltuu."
- Ajattele sitä kun lumet on sulaneet ja koiranpaskan hajut hälvenneet ja puut alkavat viheriöidä. Siinä on se tuoksu, joka saa vanhankin ihan hullaantumaan. En vaan nyt muista mikä se puu on, jonka kukinto on niin kertakaikkisen huumaava. Ihan alkukesästä iltakasteessa meinaa järki mennä.Onko?
- Kössönöm
Työmies2 kirjoitti:
Onko?
Se ei kovin hyvältä tuoksu, mutta ehkä se on ruoho ja kaikki muukin mikä tuoksuu uudelta kesän alussa. Syksyinen metsä taas tuoksuu kuolemalta ja aika surulliselta.
- ei silvottu
"Trendinä näyttää olevan, että näennäisuskonnollisilla perusteilla annetaan tilaa
kulttuurisille tavoille. Sukupuolielinten silpominen on vain kulttuurinen tulkinta ja
tapa. Väite, että ympärileikkauksen kieltäminen loukkaisi uskonnollista vapautta,
on mieletön. Eihän lapsi tiedä olevansa esimerkiksi muslimi. "
- Jos antaa lapselleen luunapin tai tukistaa tätä, saa rangaistuksen oikeudessa,
mutta penistä saa silpoa ja kerätä siitä vielä rahaa, Lauerma ihmettelee."
- Psykiatrisen vankisairaalan ylilääkäri Hannu Lauerma.
http://www.ts.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-10-22,104:2:571760,1:0:0:0:0:0:
Ympärileikkauksella ei myöskään katsota olevan terveyttä edistäviä vaikutuksia tai sitten
niiden merkitys on vähäinen rinnastettaessa mahdollisiin haittavaikutuksiin:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lastenkirurgit Ympärileikkaus ei edistä pojan terveyttä/1135239076931?ref=rss
http://www.aamulehti.fi/sunnuntai/teema/asiat_avaus/8328864.shtml- Kössönöm
"Ylilääkäri Lauerma kuitenkin pelkää, että Korkeimman oikeuden kanta saattaa kannustaa myös tyttöjen ympärileikkauksiin."
- Ihan varmasti näin on käynytkin. KKO ei välitä lakipykälistä yhtään. Käsittämätöntä touhua.
- Psychobilly82
Tätä asiaa mie oon aina ihmetelly. Tässä kyllä räikeimmin korostuu uskontojen sairaus ja erityisasema.
Ei tarvi kahta kertaa miettiä, mitä tapahtuisi, jos minulla olisi lapsi ja mie leikkaisin hänen korvansa irti siksi että minusta tuntuu siltä että niin pitää tehdä. Linnaanhan siitä joutuisi.
Mutta kun uskovainen sanoo että näkymätön mies taivaassa tykkää siitä, että pikkupoikien pippeleitä leikellään, niin se on sitten vain uskontoa ja hieno kulttuuriteko. SAIRASTA! Ihan oikeesti! (Vaikka tuota sanontaa inhoankin).- Aatteleppaite2.0
on PippeliJumala;)
- Kössönöm
on sitä mieltä, että poikien ympärileikkaus vahvistaa lapsen uskonnollista identiteettiä ja asemaa uskonnollisessa yhdyskunnassa. En ymmärrä miksi uskonnolliset tavat voivat ohittaa Suomen lainsäädännön.
- Kössönöm
kommentin tuohon "Puhakka kyllä puhuu paskaa väittäessään, ettei hoitohenkilökunta muka tietäisi velvollisuuksistaan ilmoittaa pahoinpitelyistä. Ihan varmasti tietää, mutta jostain syystä ei haluta ilmoittaa."
Hoitohenkilökunnan ja listassa mainittujen ammattiryhmien edustajien velvollisuus on ilmoittaa kaikenlaisista pahoinpitelyistä ja myös niiden uhasta. Ainoa poikkeus on pappi, joka on saanut ripissä vaikka tietää, että ripittäytyjä on esimerkiksi raiskannut lapsen, tappanut jonkun, tai suunnittelee jotain väkivallantekoa. - Kössönöm
koska saag paneer tuolla yhdessä ketjussa kysyi, että olenko minä tehnyt rikosilmoitusta muslimien rikoksista. En ole, mutta viranomaisilla on velvollisuus, vaikka rähmällään ololta eivät kerkiä niitä tekemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole202242Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi762185Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä412069Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma521438- 741366
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46893Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?63892Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8781- 52753
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi33744