Apua kaivataan järkkärin valinnassa

H

Elikkäs olen hankkimassa ensimmäistä kunnollista kameraa itselleni ja kaipaisin hieman apua. Olen täysin amatööri valokuvauksen saralla ja tähän asti kuvia on tullut näpsittyä 5 megapikselin Pentaxin pokkarilla. Olen kuitenkin lähdössä pitkälle reissulle pohjoismaihin ja haluaisin mukaani kameran, jolla saa hiukan parempaa jälkeä aikaiseksi. Hinta rajoittaa kuitenkin vaihtoehtoja, joten olen päätynyt tällaisiin ehdokkaisiin:

- Sony A230 10,2 megapikseliä, 18-55 mm objektiivi, hinta 333,-
- Canon EOS 1000D EF-S, 10 megapikseliä, 18-55 objektiivi, hinta 399,-

Ovatko nämä hyviä vaihtoehtoja aloittelijalle ja onko hinta-laatu-suhde kohdallaan? Kumpi minun kannattaisi valita?

Kiitos avusta jo etukäteen! :)

10

276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha varma

pikapuoliin, jätä järkkärin hankinta kotiin tuloon asti.
      Ota nykyinen pokkarisi mukaan, hallitset paljon paremmin eikä tule turhia kiroilua. Jos sulla on kuukausi, puolitoista harjoitella, niin sitten. Ja hae kirjastosta oppia lueskele vaikka täältä "Valokuvaus"-keskusteluja

• kameroista…

kannattaa valita budjettiin sopivista aina se jossa on paras dynamiikka, muista ominaisuuksista ei kannata juurikaan välittää.

Jos ny ostaisin ensimmäistä niin halvin valintani olisi Pentax Kx Sigma 17–70 macro, mutta jos raha riittäisi niin ostaisin rungoksi Nikon D90.

• 9+18

Ostaisin 450D:n paremmalla 18-55 IS -objektiivilla, ollut tarjouksessa 500 eurolla. Helpompaahan järkkärillä kuvaaminen on kuin pokkarilla. Täysautomatiikka päälle ja kuvaamaan...

• öö-öö

, mutta kuvaamaan ei opi autoasetuksilla. Kuvaussilmää voi tietenkin olla rajaaminen astettelu ym.

• räps räps

minä kans katsellut kun tuo malli tarjouksessa ollut, että onkohan se oikeasti hyvä aloittelijalle?

• kuvaaminen on

teknisesti tosi helppoa, tähtää ja laukaise – se on siinä.

Sommittelun oppiminen taas on (kuin laulaminen) toisille helppoa toiset ei opi koskaan kunnolla. Siihen ei kameramalli vaikuta pätkääkään, objektiivin polttoväli kylläkin.
        Taiteellista lahjakkuutta ja "kuvasilmää" ei saa kameroita ostamalla.

• uusi sälä turhaa

Katselepa kamerakaupan vaihtokameroiden hyllyä, sieltä voi löytyä edullinen ja hyvä vaihtoehto. Todella aidosti huonoja tuotteita järkkäreiden markkinoilla ei ole yhtään. Kaikkihan me käytetyillä kameroilla kuvaamme.

• 1000D kohisee

pahasti jo 1600 ISO:lla ja dynammiikkakin on kehnonlainen.
      vrt Kx kohisee häiritsevästi vasta 6 400 ISO:llaja dynamiikka on merkittävästi parempi HD

• digikuva_

lehdessä on testi tuosta hintaluokasta
      Kannessa on varoitus voittajasta, en ole lukenut lehteä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      23
      2269
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      78
      2206
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      42
      2081
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      56
      1464
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1376
    6. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      66
      915
    7. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      903
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      797
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      763
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      34
      760
    Aihe