e----------------
h----------------
g----9------9---
d---10----10---
a---10----10---
E----8------7---
C C/E
Tuo jälkimmäinen sointuhan merkataan C/E ja olen ymmärtänyt niin että tuo kauttaviivan oikealla puolella oleva, tässä tapauksessa E, tarkottaa tai ilmaisee soinnun basso(matalinta)kieltä.
e--------------
h--------------
g---7----7-----
d---7----7----
a---5----4-----
E--------------
D D/C#
Tuo jälkimmäinen oli merkattu nuottikirjassa A/C#, itse hämmästelin tuota mutta sehän on tavallaan oikein kun C# on matalin nuotti.
Itse merkkaisin tuon kuitenkin D/C#.
sointu juttu!!
4
203
Vastaukset
- NoJust...
"Tuo jälkimmäinen sointuhan merkataan C/E ja olen ymmärtänyt niin että tuo kauttaviivan oikealla puolella oleva, tässä tapauksessa E, tarkottaa tai ilmaisee soinnun basso(matalinta)kieltä."
Ei ihan noin, koska siinä jälkimmäisessä soinnussahan matalin ääni on H, eikä E. Sillä ei ole mitään väliä, miltä kieleltä sävel on otettu, vaan just sillä...että mikäli soinnun pohjasävel(matalin sävel), on joku muu, kuin soinnun perusääni, niin se merkitään(siis se sävel), "kenoviivan taakse".
Toinen juttu, mikä tossa pistää silmään on se, että vaikka se oiskin sointu C/H, niin se muuttaa myös itse soinnun merkintää. Perus C-duurisointuun(kolmisointu), ei kuulu suoraan säveltä H. Jos C-duurisointuun lisää sävelen H, siitä tulee Cmaj7 -sointu...joten oisko sitten Cmaj7/H, oikeampi nimitys?!
Tämä tulisi mun mielestä myös ottaa huomioon...
"Tuo jälkimmäinen oli merkattu nuottikirjassa A/C#, itse hämmästelin tuota mutta sehän on tavallaan oikein kun C# on matalin nuotti.
Itse merkkaisin tuon kuitenkin D/C#."
Samoilla linjoilla oon ton A/C# -merkkauksen virheellisyyden kanssa. Jos siinä on haluttu käyttää A-pohjaista sointua, niin se vähintäänkin pitäis merkata tossa tilanteessa Asus4/C#. Silloin sen vois lausua: "terssikäännös soinnusta Asus4".
Ehdottamasi D/C# "ongelma" on sama, kun ensimmäisessä esimerkissä, eli C#-ääni ei kuulu D-duurisointuun(kolmisointuun), ja jos se siihen lisätään, niin siitä tulee Dmaj7(nelisointu)
On vähän vaikea veikkailla mitään, kun sointu on "vajaa", eli joitain intervalleja on jätetty pois. Pitäis tietää vähän kappaleesta muutakin...- NoJust...
Eihän sus -sointu voi ollakkaan terssikäänteinen, kun nimenomaan se terssihän siinä muutetaan kvartiks!:D
Huomasin tuossa vaan justiinsa;)
- SatchTL
Niin. Mikäs kirja se oli, jos tavallinen laulukirja nuoteilla, se on pianolle sovitettu, mutta sointumerkintää voi myös kitaristinakin hyödyntää, mikäli soittaa yksin. Jos porukalla, basisti otaa kauttaviivan jälkeisen äänen, kitaristi voi ottaa vaikka perussoinnunkin.
Kysymys on siis eepoksesta ja siitä mille soittimille sovitettu juttu....- NoJust...
ymmärtänyt kysymystä, enkä tiedä mitä eepposta tässä mahdollisesti haettais
..mutta soituhan on "yleispätevä" -merkintä, eli sama merkki käy niin kitaralle, kun pianollekin...tai muille soittimielle, millä nyt soituja voi soitella...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k463623On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole352347Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi802276Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä572181Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.251605Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma641532- 761437
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?55993Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69977Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi39859