Koska jokaiseen kotitalouteen kohdistettu pakollinen mediamaksu olisi aiheuttanut työttömille ja muille köyhyysalarajan alapuolella asuville vain lisääntyviä pakkomaksupaineita, joihin pelkkä työttömyysturva ei riitä, yksi suurista ongelmista olisi ollut myös se, että koska sos-lakiin on kirjattu lauseke, jonka mukaan kuntien sosiaalitoimen laskelmiin työttömän menojen osalta ei kuulu TV-luvat tai muut vastaavat, köyhä olisi joutunut ulosottoon, koska sos-laskemien mukaan köyhällä pitää olla jatkossakin ne rahat käytössä elämiseen, jolla summalla on maksanut myös kyseisen mediamaksun. Tilanne kärjistyisi entisestää, jos ei edes ole varaa ostaa televisiota!
Tämä jos mikä olisi röyhkeätä diktatuuria - maksattaa köyhillä rikkaiden mediamaksut.
Internet-yhteyksistähän jokainen maksaa jo erikseen, mutta useimmilla ikääntyvillä ei ole internet -yhteyttäkään.
Jos mediamaksu joskus tulee voimaan, silloin sos-lakeja on pakko muuttaa sellaisiksi, että ne sisältävän päinvastaisen lausekkeen. Eli että köyhän menoiksi lasketaan myös mediamaksut. Mutta koskaan ei pidä pakkoperiä mediamaksuja sellaisilta, joilla ei ole edes televisiota. Olishan se hurjaa, jos minä joutuisin vuodesta toiseen kestävään ulosottoon vain siksi, koska en omista televisiota, joten en taatusti maksakaan sen käytöstä.
Minun kuukausittaiset tuloni ovat; työttömyysturva on 410 euroa kuukaudessa. Siitä maksan vuokran omavastuuosuuden, sähkön, puhelimen, sairausmaksut, lääkkeet ja kaikki mahdolliset menot ruokamenoja myöten. Asumistuki on 214, 20 euroa ja se menee alati kasvaviin asumismenoihin. Kun kesä koittaa, köyhän pitää laskea jälkikäteen, miten paljon asumistukea kelan on takautuvasti maksettava. Sillä vaikka vuokra nousee vuoden alusta, minulla ei ole oikeutta asumistuen korotukseen vuoden alusta. Ehkä olen niin holtiton rahojen käytän suhteen, etten ole elämäni aikana velkaantunut muuta kuin sen kerran, kun jouduin pakkotyöttömäksi, enkä saanut maksaa palkallani TV-lupamaksua. Niinpä seuraavan kerran en sitä maksanut ja kannoin televison ulos pakkaseen. Ilmoitin asiasta sos-virastoon, koska pidin outona lakia, ettei minulla saa olla sellaisia menoja kuin TV-lupamaksu, jonka maksaisin pätkätyön palkasta. Ulosottoon joutumiseni oli protesti mielivallan harjoittamista vastaan. Se on ainut kerta, jolloin olen velkaantunut elämäni aikanan, joten minusta piti tehdä helvetin huono ihminen monine mustamaalauksineen. Jopa sisareni alkoi lähetellä minulle herjaviestejä, miten elämämälläni ei tee mitään. Kiitos Joensuun sos-käytännön ja suomen lakien.
Vielä "Mediamaksusta"
7
136
Vastaukset
- --------------
alla oli jotain helpotuksia muttei vielä mitään varmaa.Suvi Linden teki oikean ja rohkean päätöksen vaikka varmasti tiesi että lunta tulee varsinkin pienituloisen ystäväksi itseään tituleeraavan SDP suunnalta.Kiitos Suvi.
- Maksukykyinen vielä
Hyvä, Suvi Lindén!!!! Hän ei varmaan tätä lue, mutta hän on ainoa ministeri, joka ajaa muiden kuin itsensä etua ja ajattelee omilla, toimivilla aivoillaan ja uskaltaa toimia oikein. Koskaan en ole kokoomusta kannattanut, en nytkään, mutta Lindéniä kannatan vaikka pääministeriksi tai presidentiksi, jos vain sitä virkaa haluaa.
- vänskä nappula
Asiaa puhut! kyllä nykyinenkin tv-lupa käytäntö on huono, pientuloinen joutuu pulittaan suhteessa enemmän kuin hyvätuloinen....ja asia korostuu entisestään mediamaksun myötä. Mä en ymmärrä, miksei ylen budjettia laiteta suoraan valtion budjettiin, silloin se menisi tasapuolisimmin maksuun kaikille tuloveron muodossa...
- Ylen pilalle
QAntoi kasvaa lliian isoksi 4000 henkilön.
1500 - 2000 henkilöä enintään.
Toimintoja vain pois tai supistaa.
Poliitkot kokonaan ulos ohjelmien teosta.
Jäsenkirja toimittajat ym heti ulos.
Nähtiin lautakasa ohjelmassakin miten on löysiä tehdä paskan jauhantaa.
Korvolat ja nämä Jalluun , seiskaan, hymyyn. Vaikka pääsisi alastin esiintymään.
- mutta ei
Mediamaksu eli tv-lupamaksut olisi pitänyt kerätä verotuksen kautta. Sdp ei tätä halunnut esittää. Veroina kerätty mediamaksu olisi tasannut tuloeroja ja lisännyt verotuksen progressiota. Suvi Linden teki oikean hyvän työn ja demareita harmittaa, kun mediamaksuasia jätettiin hyllylle.
Taitaa jäädä hyllylle SDP seuraavissakin vaaleissa, kun haluaa jatkuvasti sorsia pienituloisia. Minusta tämä on tosi outoa käytöstä demareilta ja aika halpamaista myös. - köyhä tai ei ole -
Minä haen oikeudenmukaisuutta nykyiseen ja tulevaan!
Lintilä (kepu) edustavaa maanviljelijöitä ja maanviljelijät eivät elä yksinäistalouksissa - samassa pirtissä montakin sukupolvea ja peräkammarin aikamiespojat mukana - YHDELLÄ TV-LUVALLA.
YLE'n rahoitusmalli on epäoikeudenmukainen - tänäänkin.
Suomen väkiluku = 5.3 miljoonaa, jakaantuneena 2.5 miljoonaan erilliseen kotitalouteen ja joista taas YKSINELÄJIÄ yli miljoona eli karkeasti sanoen PUOLET talouksista!
Tähän asti yksineläjät - 5.3 miljoonasta reipas miljoona - ovat maksaneet PUOLET YLEn budjetista!
Ja vääryys jatkuu nykyisellä esitetynlaisella YLE-verolla, joka kohdistuu _EDELLEENKIN_ YKSINELÄJÄN TALOUTEEN!
Nielisittekö, jos tuloveroa kerättäisiin talouskohtaisesti siten, että valtion tuloverokertymä jaettaisiinkin loppuverotuksessa muotoon, että naapurin kaksikko maksaisi yhtäpaljon kuin sinäkin - euromääräisesti, yksin asuvana?
Mitä lupa olisi jios se 500miljoonaa euroa jaettaisiin tasa a' kansalaisten kesken b' veronmaksajain kesken?
a'=95/a euroa ja b'/a ???
Ja ennen budjettia tulee YLE saaneerata siihen kuntoon, että voidaan sanoa sen olevan julkisenpalvelun toimitsija - YLE-vero putoaa 50 euroon vuodessa - kevyesti.- v.n
aivan asiaa,juuri näin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh791954Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971683- 1481260
- 59698
- 225697
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6656- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako195563- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472