Hei!
Tämmöisiä typeriä kysymyksiä ei niin kokeneelta kanin hoitajalta kokeneemmille.
Elikkä kuinka pitkiä lenkkejä kanin kanssa uskaltaa kesällät ehdä niin ettei kani kyllästy? Uskaltaako kanin kanssa mennä puistoon (valjaiden kanssa tietenkin), jossa on ihmisiä, vai ahdistuuko kani tästä? Tai esimerkiksi rannalle, jossa kuitenkin on nurmikko. Rannalla saattaa olla pienten lasten metelöintiä ja paljon ihmisiä? Ahdistuuko kani liikaa? Jos kuitenkin on vettä, varjoisa paikka ja vesisuihkepullo yms. mukana, jotta kani ei saa lämpöhalvausta ja jotta sillä olisi muuten mukava olla...?
Lisäksi olisin halunnut lisätietoa tuosta vessan opettelusta, vai tuleeko se ajan kanssa itsessään. JOs annan kanin olla paljolti vapaana, niin kannattaako vessa asettaa häkkiin vai sen ulkopuolelle ja jos sen asettaa häkkiin, oppiiko kani käymään siellä omin avuin, jos muuten on vapaana?
Kiitos jo etukäteen! :)
Yleisiä kyssäreitä ja vähän tyhmiäkin
3
181
Vastaukset
- 4 kania
Toivottavasti et ole tosissasi?
Kanin voi viedä valjaissa ulos, mutta se menee kanin ehdoilla, sitä ei lenkkeilytetä kuten esmes koiraa. Kani liikkuu ja sinä seuraat, ei toisinpäin.
Puistoon en veisi, kanista riippuen ahdistuu tosi paljon tai sitten ei juuri ollenkaan, mutta veikkaisin että 97% ahdistuu.
Rannalle en veisi ollenkaan, siitä varmasti ahdistuu kun on metelöiviä lapsia, kaneilla on herkkä kuulo.
Vessasta en osaa neuvoa, omat kanini oppivat ihan itsestään, mutta jotkut kanit eivät kuulemma millään opi - ...
Viime kesänä oma kanini pääsi irti valjaista säikähtäessään koiraa, omassa pihassamme. Itse en ainakaan suosittelisi lähtemään kanin kanssa pois pihapiiristä, tai sitten ainakin pitää olla todella hyvät ja varmat (ei pääse mitenkään karkuun) valjaat. Tuskin kani ahdistuisi, mutta voisi muuten olla pelokas ja yrittää karata. Jos haluat lenkkeillä lemmikin kanssa, kannattaa ostaa vaikkapa pieni koira.
Meillä kumpikaan kaneista ei ole oppinut ikinä käyttämään tavallista pientä kulmaveskiä. Joten tein sellaisen ratkaisun, että puput ovat 24h vapaana huoneessani, ja ovat oppineet käyttämään häkkiä vessanaan (eivät oleskele siellä muuten). Yhtään en ole opettanut niitä, ihan itse ovat hoksanneet. :D Mutta riippuu varmaan kanistakin vähän, että miten helposti oppii sisäsiistiksi. - tania78
Kyllähän kanin voi mukaan ottaa ja mitä enemmän se reissaa ja pienestä siihen tottuu niin ei se hätkähdä.
Valjasharjoittelu kannattaa tehdä pikkuhiljaa ja aloittaa ulkoilutkin rauhallisessa ympäristössä.
Kanin reagtioista kyllä helposti huomaa jos se stressaa.
Vessa voi olla häkissä tai muualla. Usein kani kuitenkin itse valitsee vessapaikkansa.
Sitä voi opastaa vessaan, jos ei ihan heti itse hoksaa - Jotkin kanit eivät opi käymään vessassa koskaan !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k543686On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole382371Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi712318Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä602218Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.281638Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma711564- 761467
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?561022Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?68992Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40879