Minulla on ongelma. Ajattelin nyt yhteishaussa hakea opiskelemaan. Hain kuitenkin myös työtä, joka kestäisi lokakuun loppuun asti, jos satun saamaan sen paikan. Tieto työpaikasta tulee vasta yhteishaun loppumisen jälkeen eli ajattelin varuilta hakea myös opiskelemaan. Mutta saanko karenssin, jos sattuisin pääsemään sekä opiskelemaan että työhön ja joutuisin perua opiskelupaikan?
Olen 25, minulla on jo yksi ammattikoulutus eikä minun ole pakko hakea mihinkään kouluun. Haen vain siksi, että kouluttautuisin mielelläni lisää.
Sain jo pakkohaun aikana karenssin muutama vuosi sitten, koska olin epävarma hakujärjestyksestä ja vasta kesällä päätin, että haluan sittenkin enemmän toiseen vaihtoehtooni enkä mennyt ensimmäiseen pääsykokeeseen.
Työkkäri kun ei tunne armoa missään asiassa, niin aiheutankohan itselleni nyt sitten mahdollisesti vapaahetoisen karenssin? Voi tietysti käydä niinkin, että en pääse töihin enkä kouluun, mutta mietinpä nyt vain vähän jo etukäteen.
Saako karessnia, jos peruu koulun
8
1852
Vastaukset
- ^^^^^^^
Koska olet 25-v täyttänyt, sinulla ei ole enää kouluttautumispakkoa. Ei myöskään siksi, että olet ammattikoulutettu. Tuo ei koske kylläkään työkkärin humpuukikoulutuksia, niihin on pakko mennä.
Sen sijaan jos haet yhteishaussa, niin 25-v täyttäneenä voit ihan rauhassa perua opiskelupaikan ilman seurauksia tai voit erota koulutuksesta.
Sinänsä viisas päätös hakea koulutukseen, jos ei ole varma työllistymisestään. Työttömänä kun on lähes mahdotonta työllistyä, sillä työantajat pyrkivät laittamaan työttömien hakemukset mappiin ö. Sen sijaan oppilaitoksen kirjoissa olevana mahdollisuudet ovat ihan toiset.- dhhfd
jos on 25 täyttänyt mutta ei ole ammattitutkintoa? Vielä kun se opiskelu olisi työttömyyspäivärahalla mikä tänä vuonna tuli voimaan?
- ^^^^^^^
dhhfd kirjoitti:
jos on 25 täyttänyt mutta ei ole ammattitutkintoa? Vielä kun se opiskelu olisi työttömyyspäivärahalla mikä tänä vuonna tuli voimaan?
Yhteishaussa hakeminen ja kouluttautumispakko on vain alle 25-v ja ammattikouluttamattomalla työmarkkinatuen saajalla. Kuten edellä totesin, niin tuosta huolimatta työkkärin tarjoamat koulutukset ovat pakollisia.
Yleisessä oppilaitoksessa opiskelu on vapaaehtoista ja sinne voi jättää hakematta tai opiskelun keskeyttää
- iästä riippumatta, jos on oikeutettu päivärahaan, joko Kelan maksamaan peruspäivärahaan tai ansiosidonnaiseen
- alle 25-v, jos on ammattikoulutettu
- 25-vuotta täyttänyt riippumatta siitä, mitä työttömyyskorvauslajia saa tai onko ammattikoulutettu vaiko ei.
Jos opiskelee työttömyyskorvauksen varassa, niin vaikka opiskelu tapahtuisikin yleisessa oppilaitoksessa, siitä saattaa tulla tuota kautta työvoimapoliittista koulutusta. En tiedä tuota varmasti ja ei taida vielä olla ennakkotapauksia lainkohdan soveltamisesta.
Toinen juttu on sitten myös, jos menee työnhakusuunnitelmassa sitoutumaan hakemaan jonnekin. Olkaa siis tarkkoin työnhakusuunnitelmien kanssa ja vaatikaa poistamaan siitä sellaiset kohdat, joihin ette halua sitoutua. Työnhakusuunnitelmaa ei työkkärin virkailija voi yksipuolisesti sanella, vaan se on lain mukaan tehtävä yhteistyössä. - adhd..
^^^^^^^ kirjoitti:
Yhteishaussa hakeminen ja kouluttautumispakko on vain alle 25-v ja ammattikouluttamattomalla työmarkkinatuen saajalla. Kuten edellä totesin, niin tuosta huolimatta työkkärin tarjoamat koulutukset ovat pakollisia.
Yleisessä oppilaitoksessa opiskelu on vapaaehtoista ja sinne voi jättää hakematta tai opiskelun keskeyttää
- iästä riippumatta, jos on oikeutettu päivärahaan, joko Kelan maksamaan peruspäivärahaan tai ansiosidonnaiseen
- alle 25-v, jos on ammattikoulutettu
- 25-vuotta täyttänyt riippumatta siitä, mitä työttömyyskorvauslajia saa tai onko ammattikoulutettu vaiko ei.
Jos opiskelee työttömyyskorvauksen varassa, niin vaikka opiskelu tapahtuisikin yleisessa oppilaitoksessa, siitä saattaa tulla tuota kautta työvoimapoliittista koulutusta. En tiedä tuota varmasti ja ei taida vielä olla ennakkotapauksia lainkohdan soveltamisesta.
Toinen juttu on sitten myös, jos menee työnhakusuunnitelmassa sitoutumaan hakemaan jonnekin. Olkaa siis tarkkoin työnhakusuunnitelmien kanssa ja vaatikaa poistamaan siitä sellaiset kohdat, joihin ette halua sitoutua. Työnhakusuunnitelmaa ei työkkärin virkailija voi yksipuolisesti sanella, vaan se on lain mukaan tehtävä yhteistyössä.Ilmeisesti työkkäri velvoittaa laittamaaan opiskelunaloituksen työnhakusuunnitelmaan kun opiskellaan työttömyyspäivärahalla, kyseessä ansiosidonnainen. Eli tästä tulee karenssi jos kieltäytyy. Olen jo hakenut yhteyshaussa mutta harmittaa jos ei tulekkaan valituksi haluamalleen alalle. Turhauttavaa lähteä opiskelemaan vääräälle alalle mihin ei ole mielenkiintoa vaan sen takia ettei työkkäri anna karenssia. Olen siis 25 täyttänyt ilman ammattitutkintoa. Tietenkin joku ammattitutkinto olisi hyvä olla.
- kssdfnsdfff
adhd.. kirjoitti:
Ilmeisesti työkkäri velvoittaa laittamaaan opiskelunaloituksen työnhakusuunnitelmaan kun opiskellaan työttömyyspäivärahalla, kyseessä ansiosidonnainen. Eli tästä tulee karenssi jos kieltäytyy. Olen jo hakenut yhteyshaussa mutta harmittaa jos ei tulekkaan valituksi haluamalleen alalle. Turhauttavaa lähteä opiskelemaan vääräälle alalle mihin ei ole mielenkiintoa vaan sen takia ettei työkkäri anna karenssia. Olen siis 25 täyttänyt ilman ammattitutkintoa. Tietenkin joku ammattitutkinto olisi hyvä olla.
SIIS SAAKO KARENSSIA SILLOINKIN, jos ei vaan saatana hyväksytä opiskelemaan? Eihän se ole hakijan vika???
- ´´´´´´´´
kssdfnsdfff kirjoitti:
SIIS SAAKO KARENSSIA SILLOINKIN, jos ei vaan saatana hyväksytä opiskelemaan? Eihän se ole hakijan vika???
EI SAA ;-O
Tuo kyllä edellyttää sitä, ettei jää hyväksymättä sen vuoksi, että on jättänyt tyhjän paperin tai jättänyt menemättä kokeeseen. Työkkäri kun saa tuollaisetkin jutut yhteishaun osalta tietoonsa. - nih.
´´´´´´´´ kirjoitti:
EI SAA ;-O
Tuo kyllä edellyttää sitä, ettei jää hyväksymättä sen vuoksi, että on jättänyt tyhjän paperin tai jättänyt menemättä kokeeseen. Työkkäri kun saa tuollaisetkin jutut yhteishaun osalta tietoonsa.Menemättä jättämisestä kyllä voi saada tiedon, mutta eipä yleensä paperitasolle mennä katsomaan. Tyhjä paperihan nyt on samaan rinnastettava, kuin että ei ole tiedoiltaan läpäissyt.. Tosin tietty riippuu minkä paperin ja millaisessa yhteydessä jättää tyhjänä. Eri asia jos kyse on ilmoittautumiskaavakkeesta ja omasta nimestään lähtien jättää kaiken merkitsemättä.
Maalaisjärki on jo hieman eri asia, kuin tahallinen vilppi.
- jaaa a
itsekkin hain ja tulin valituksi koulutukseen, koska oletin että työni loppuvat viikon kuluttua. nyt meinasivat jatkaa sopimusta niin kauaksi kuin vain tarvivat minua.eli kysymys on: saanko karenssia kun perun opiskelupaikkani, mutta työni loppuvatkin yhtäkkiä vaikkapa kuukauden kuluttua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole192176Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi392075Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä271963Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma471376- 741316
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46873Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?56802Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat8721- 52713
Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi32698