Nyt kyllä ottaa päähän ja rajusti,myös avomiestäni ja syynä on Tampereen aikuiskoulutuskeskus. Itse olen siis naispuolinen,vain peruskoulun käynyt ja logistiikka-alan töitä tehnyt kohta kolmisen vuotta. Poikaystävälläni on koneistajan tutkinto. Haimme molemmat takkiin autopuolelle (hän asentajaksi,minä maalariksi) ja ihan perustason koulutukseen. Minua ei kutsuttu haastatteluun mutta poikaystäväni kylläkin ja siellä vaadittiin että täytyy olla alalta kokemusta. Siis kokemusta perustason tutkimukseen? Koulutuksesta ilmoittettaessa ei asiasta mainittu ollenkaan työkkärin eikä takkin omillakaan sivuilla. No, mä en heti lannistunut joten hain taas seuraavaan alkavaan automaalarin koulutukseen ja soitin jonkin ajan kuluttua hakemuksen perään ja tiedustelin näin yleensäkin kuinka helppoa koulutukseen on päästä. Ja sieltäkin vastattiin että pitäisi olla jtn kokemusta alalta. Miten kukaan alanvaihtaja voisi ikinä päästä edes näihin perustason kolutuksiin jos vaaditaan kokemusta? Itse mainitsin että olen kyllä skootterin katteita ja auton muoviosia maalaillut mutta sekään ei tainnut olla tarpeeksi..
Onko kukaan muu kohdannut tälläistä takkilta? Hyvin omituista toimintaa kyllä..
takk
Itse olen parhaillaan takk:ssa opiskelemassa, kylläkin toisella alalla. mutta voin sanoa että tasoopetuksessa on laskenut kun lehmän häntä. Takk on ruvennut pikkuhiljaa vuokra työ bisnekseen.
Itse kun hain kurssille luulin sitä erilaiseksi, paperilla kaikki näytti hyvältä. Mutta nyt ei edes kouluttaja
tiedä missä meidän ryhmäläiset kaikki on.Ja koko ajan pitäis olla jossain työkohteessa, eikä koululla
että firma saa rahat. Saahan se valtiolta ja asiakkaalta, tuplamaksun. Eikä niitä edes kiinnosta
osataanko me. voin sanoa että olen rakennus-alan koulutuksessa. ollut jo viime syksystä, eikä
kukaan ole vielä edes näyttänyt miten koneita (sirkkeliä ym.) käytetään. eikä sen kummemmin ole paljon kerrottu miten tehdään mitäkin. Kyllä suosittelen omaehtoista koulutusta, koska niihinkin saa nykyään
päivärahat. Aika sekavaa on ainakin rakennus ja maalaus koulutuksessa. Meidän ryhmässä on yli
kolme-kymmentä opiskelijaa, eikä kukaan ole oikein kehunut koulutusta. Motivaatio hiipuu heti alkuunsa
kun asiat ei lähde rullaamaan. alkuun kovasti kyseltiin mitä halutaan opislella, siis eri osa-alueita. Mutta en ole vieläkään päässyt niitä opiskelemaan, kun on täytynyt juosta kaiken maailman kohteissa tekemässä
rahaa takk:lle. Olkaa tyytyväisiä kun ette pääse sinne, ja hakeutukaa kunnon kouluun. Ihan oikeesti.
NIiin
Rakennuspuolella Takk:iin menee reitti, noin niin kuin esimerkkinä:Mansetti---->Rakennusalan tutustumisjakso------>perustutkintokoulutus
Periaatteessa noihin perustutkintokoulutuksiin on reitti Takk:n ja työkkärin yhteistyönä. Eli esimerkiksi metallin tutustumisjakson kautta voisi olla reittiä etiäpäin jos haluaa automaalaukseen, tai sitten Mansetissa on rakennusmaalauspaja, jota kautta voi saada lisäpisteitä hakiessa automaalauspuolelle.
Työkkärissä kannattaa käydä kyselemässä ja ihan pyytää työnhakusuunnitelman tekemistä, jossa tulisi esille kouluttautumistarve. Tosin noihin kaikkiin koulutuksiin on ihan älytön määrä hakijoita tässä taloudellisessa tilanteessa, kun sitten täyttelee niitä työvoimakoulutushakemuksia, niin pyrkii perustelemaan mahdollisimman laajasti sen tarkemmat perustelut kohdan. Motivaation ja työhalukkuuden olisi hyvä tulla esille.
Tekniikan puolelle tarvitaan työkokemusta koska pääasiana ei ole opettaa vaan tehdä rahaa "oppilailla".
Tämän takia "Motivaation ja työhalukkuuden olisi hyvä tulla esille. " on erittäin tärkeä haku vaiheessa.
Normaaleissa ammattikouluissa työharjottelijasta ei pyydetä rahaa koululle, toisin on tässä puljussa.
Nirvan toimipisteen ruokala on myös pelkkä vedätys. Ruoka maksaa poikkeuksetta 5,60e, 1,5dl mukillinen maitoa/mehua/kotikaljaa 0,50e, Sämpylät 3e.
Annokset lautaselle latoo opiskelijat ja niiden suuruus riippuu siittä millä jalalla on aamulla noustu sängystä.
Salaatti täysin ala-arvoista jonka ovat selvästi opiskelijat vääntäneet nikotiinivieroitusoireissa vasemmalla kädellä(kuivahtaneita kurkkuja yms.)