Eikös ole ihna toimva vaihtoehto?
Oltaisiin kesäksi rakentamassa häkki jossa olisi 3 kerrosta, kaksi ihan "perus" käyttöön ja kolmas niin että silloin kun häkki on ulkona marsut pääsevät alimpaan kerrokseen syömmään ruohoa.
Miten "portaikot" kerroksesta toiseen saa tehtyä marsuille turvallisiksi?
Miten hyvin marsut oppivat käymään vessa laatikolla? Voisko se tulla vähän luonnostaan jos muu osa häkistä olisi matolla/ pyyhkeillä paitsi vessä laatikko pelleteillä, että tekisivät pissansa "luonnollisemmalle" alustalle. Kakkoja voi olla varmaan aika vaikea saada tehtyä laatikkoon kun tuntuu että niitä tulee ihan yhtä mittaa...: )
Kiitti vastauksista!
Useampi kerros häkissä...
5
560
Vastaukset
- -veine
Kerroshäkkejä on toki paljon marsuilla, mutta ne pitää tehdä niin että niillä on silti tarpeeksi tilaa juosta eri kerroksissa, ne kun eivät ole mitään kiipeilijöitä, niin 5 pienialaista kerrosta on todella huono marsuille, mutta 2-3 kerrosta kooltaan esim. 1,5mx0,5m on ihan hyvä.
Portaat voi tehdä esim. taivutetuista taikakuutioista (kuva http://i251.photobucket.com/albums/gg318/habbis/jouluaitaus.jpg?t=1259499170) ja laittaa seinän viereen.
Minulla on rappusina ihan vain tällainen lauta johonon tehty uria, eikä kukaan ole pudonnut tai hyppinyt mitenkään vaarallisesti. Oppivat heti käyttämäänkin ongelmitta. Ylhäältä se on koukuilla kiinni, eli on helposti irrotettava.
(tästä kuvasta saa hieman käsitystä)
http://i888.photobucket.com/albums/ac87/vEinE-/400_laardia.jpg
Marsut.netin foorumilla näkyy kerroshäkkejä ja niiden portaikkoratkaisuja, kannattaa rekisteröityä sinne. :)
Tuosta pissa-astiasta sen verran,e ttä ainakaan omat marsuni eivät ole oppineet pissa-astialle vaikka käytän mattoja/pyyhkeitä ja heinien alla puupellettiastiaa. Jos niillä on hätä, ne pissaavat siihen missä sattuvat silloin olemaan. Joskus käy niin hyvä tuuri että marsu tulee jostain heinien luokse, ja astiaan hypättyään pissaa saman tien.
Jotku ovat saaneet opetettua, mutta ei meillä ainakaan toimi. :) Papanoiden kanssa homma voi tosiaan olla hyvinkin hankala, koska sitä papanaa pukkaa suolesta ulos ihan milloin ja missä vain, eikä marsu siihen itse voi vaikuttaa vaan se massa liikkuu suolessa eteenpäin sitä mukaa kun ruokaa menee suusta alas.- NiNNi.
meinasin sen häkin 140 cmx 60 tai 70 cm...
ajateltiin tehdä ihan puusta rappuset.
kiitos neuvoista! : ) olenkin tutkinut sivujasi, ja huomasin kuvastasi pissalaatikon ja ajattelin sen toimivan.
eikö pyyhkeitä joudu sitten pesemään usein jos pissaavat niihinkin? - -veine
NiNNi. kirjoitti:
meinasin sen häkin 140 cmx 60 tai 70 cm...
ajateltiin tehdä ihan puusta rappuset.
kiitos neuvoista! : ) olenkin tutkinut sivujasi, ja huomasin kuvastasi pissalaatikon ja ajattelin sen toimivan.
eikö pyyhkeitä joudu sitten pesemään usein jos pissaavat niihinkin?Joudun pesemään todella usein noita marsunpyykkejä, viikossa ainakin 2 kauppapussillista, joskus jopa 3 tai 4. Vaihdan jotkut pyyhkeet joka päivä, muutoin vaihdan muut joka toinen päivä kun alkavat haisemaan niin nopeasti ja näyttävät likaisilta.
Kuitenkin itse joudun niitä käyttämään, koska tosiaan puupelletti kolisee ja jos käyttäisin pelkästään sitä, sille tarvitsisi koko häkin kokoiset laatikot ylös ja alas. Purua en voi käyttää koska marsuni ovat koko ajan irti, niillä ei ole mitään seiniä tai aitauksia, vaan pääsevät olohuoneeseen ja keittiöön aina kun haluavat, joten kahden pitkäkarvaisen marsuni mukana sitä purua olisi joka paikassa matoilla ym. Pyyhkeet on siis ainoa vaihtoehto jos haluan pitää asunnon siistinä.
Heinien alle en kuitenkaan voi pelkkiä pyyhkeitä laittaa, koska siellä marsut viettävät suurimman osan päivästään ja pissaavat ja kakkivat siis eniten siihen. Jos siinä olisi vain pyyhkeitä/lakanoita, haju ja näkymä olisi aivan järkyttävä, todellista kakkalillua. Se olisi jo epäterveellistä marsuillekin. - NiNNi.
-veine kirjoitti:
Joudun pesemään todella usein noita marsunpyykkejä, viikossa ainakin 2 kauppapussillista, joskus jopa 3 tai 4. Vaihdan jotkut pyyhkeet joka päivä, muutoin vaihdan muut joka toinen päivä kun alkavat haisemaan niin nopeasti ja näyttävät likaisilta.
Kuitenkin itse joudun niitä käyttämään, koska tosiaan puupelletti kolisee ja jos käyttäisin pelkästään sitä, sille tarvitsisi koko häkin kokoiset laatikot ylös ja alas. Purua en voi käyttää koska marsuni ovat koko ajan irti, niillä ei ole mitään seiniä tai aitauksia, vaan pääsevät olohuoneeseen ja keittiöön aina kun haluavat, joten kahden pitkäkarvaisen marsuni mukana sitä purua olisi joka paikassa matoilla ym. Pyyhkeet on siis ainoa vaihtoehto jos haluan pitää asunnon siistinä.
Heinien alle en kuitenkaan voi pelkkiä pyyhkeitä laittaa, koska siellä marsut viettävät suurimman osan päivästään ja pissaavat ja kakkivat siis eniten siihen. Jos siinä olisi vain pyyhkeitä/lakanoita, haju ja näkymä olisi aivan järkyttävä, todellista kakkalillua. Se olisi jo epäterveellistä marsuillekin....luin senkin sivuiltasi!
Olisipa meidänkin marsuilla yhtä hyvät olot.
Mutta olen kyllä mielestäni ihan hyvä marsun hoitaja, ei ole n. 2 vuoden aikana innostus loppunut, vaikka muihin asioihin niin pääsee välillä käymään! : )
(Olen muuten sama tyyppi joka sinulta kyseli hirmuisesti pelleteistä toisessa keskustelussa... : ) )
Nyt olen iloinen kun poikani(marsut) pääsevät kunnon luksus asuntoon, kun tulee niin iso häkki! - -veine
NiNNi. kirjoitti:
...luin senkin sivuiltasi!
Olisipa meidänkin marsuilla yhtä hyvät olot.
Mutta olen kyllä mielestäni ihan hyvä marsun hoitaja, ei ole n. 2 vuoden aikana innostus loppunut, vaikka muihin asioihin niin pääsee välillä käymään! : )
(Olen muuten sama tyyppi joka sinulta kyseli hirmuisesti pelleteistä toisessa keskustelussa... : ) )
Nyt olen iloinen kun poikani(marsut) pääsevät kunnon luksus asuntoon, kun tulee niin iso häkki!Hyvin olet ehtinyt lukemaan. :P
Ei toki kaikilla ole samaa mahdollisuutta, mutta hyvä että edes yrittää tehdä marsuilleen hyvät olot. Hyvän omistajan merkki on jo sekin että niitä marsuja on ainakin se 2 kappaletta, eikä pidä vain yhtä ja kuvittele sen olevan onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä.
Saa marsujen lisäksi olla muutakin elämää, itse ravaan poikakaverini luona joka päivä, monesti olen useammankin yön siellä, sitten jokaisella on varmasti omat harrastukset ja työ/koulu jotka vievät aikaa itse kultakin. Useamman marsun lauman hyviä puolia on se etteivät ne ole niin riippuvaisia omistajasta, kuin esim. yksi tai kaksi marsua. Minä olen lähinnä vain se ruoan tuoja, seuraa ja tekemistä niillä on toisistaan. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k833812On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole382394Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi712361Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732263Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.362015Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma711594- 761497
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?581071Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?691034Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r4963