Kannattaako Raamattu lukea lävitse

Clear Word

Oma käsitykseni on että KYLLÄ.
Kannatta lukea se aivan sellaisenaan - ilman omia lisäyksiä. Niiden aika tulee kun ensin on tietoinen mistä Raamatussa on kysymys.

19

505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selityksen silitys.

Tuossa edessäni on esimerkiksi Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä.
      Syyskuulta 1992 Kirkon keskusrahasto, selitysten tekijäoikeudet SLEY- kirjat.
      ISBN 951-617-872-3

Arvaapa, kumpaa on enemmän sivulla, Raamattua vai selitystä.

Kun on selitystä, niin johtaahan se johonkin, ehkä on ajatuksesi.

Mutta kun näitä on, niin sopisi se selittää meillekin tuo Clear Word.in saamenkielellä.
      Olisi mielenkiintoista saada sellainen käsiin.

Mitä olet mieltä, tästä SLEYN.n saavutuksesta, meinaan tuo Ut.n selitysraamattu.
      Hyvä vai paha?

Entäpä suuresta määrästä kirjapöytien Ahaa, elämyksiä raamatun ja omien selitysten suhteen.

Tuossa on hyllyssä pilvinpimein Perus Sanoma Oyn raamattukirjastoa. On Aimo T Nikolaisen selitysteosta.
      On avainta Vanhaan ja Uuteen testamenttiin. On Norvannon kirjaa, on Ristin Voiton kustantamaa, on Aika Oy.n kustantamaa, on Ilmestyskirjan selitysteoksia eri aikakausilta jne.

Eli sinunkin kirjoituksesi on selitystä. Eli jos maailmaan ei mahtuisi kirjoja, niin sopii sitten sinunkin lopettaa kirjoittelu. Se olisi muuten aika yksipuolista ja ehkä yksisilmäistäkin kirjoitusta.
      Sitä voisi alkaa lenkkasemaan kävellessä jos pitäisi nähdä vain Sanaa näkemyksesi mukaan.

Eli tervetuloa vain kirjallisuus, kyllä ääntä tänne mahtuu, joidenkin pipo vain alkaa kiristymään, kun ohtasuonet pullistuu.

• ei toiset selitä

ilman selityksiä, koska Raamattu itse itseään selittää. Pyhä Henki selittää, kun pyydät apua.

• Clear Word

jokaista lukemaan ensin Raamattun läpi - ennenkuin alkaa lukemaan muita sitä selittäviä kirjoja. Esimerkiksi Clear Word ei ole Raamattu vaikka se seuraakin Raamatun konseptia, vaan sen kirjoittajan kertomus Raamatusta jossa korostuu se mitä hän katsoi tärkeäksi. Mutta olen samaa mieltä kiinnostava kirja lukea silti.

• vaan

Raamatun läpi joka vuosi n. 30 kertaa.
      Se ei ole vaikeaa.
      Päinvastoin.
      Toimin sellaisella alalla, jossa edessäni on aina avattuna tietokoneessani Raamattu. Ja myöskin useita eri käännöksiä rinnakkain.
      Siis yötä päivää edessäni on Raamattu. Yölläkin usein herään ja luen muutaman luvun Raamatusta ja uni on jälleen levollista sen jälkeen.
      Raamattu on ainoa kirja, jota luen lähes lakkaamatta.
      Aina, kun on pienikin väli, luen yhden tai kaksi lukua Raamattua. Joskus luen Raamatun kannesta kanteen lähes "yhtä soittoa".
      Raamatun lukemiseen käytetty aika ei mene hukkaan.
      Pyhä Henki valaisee uskomattomia näkymiä Jumaluudesta, jonka rinnalla ihminen on käsittämättömän pieni, mutta kuitenkin ihmisen luulot itsestään ovat käsittämättömän suuret.

• vaan

että monet eivät pysty lukemaan tekstiä, kuten itse pystyn.
        Jumala on jostain syystä antanut minulle sellaisen lahjan, että yhden aukeaman lukemiseen minulta kuluu yleensä vain minuutti tai alle minuutti, riippuu tekstin tiheydestä ja kirjasin koosta.
        "Valokuvamuistiksi" jotkut ovat ominaisuutta nimittäneet, mutta tiedän, että sellaiseen lukemiseen pystyy harjaantumaan.
        Silmien rasitukselta myös välttyy, kunhan välillä muistaa katsella uloskin, Jumalan luontooon.

Raamattua joutuu lukemaan rukouksen ja Pyhän Hengen kanssa, sillä pelkkä lukeminen ei tee kenestäkään ymmärtäväisempää.

• Clear Word

pikalukija jaka lukee monta riviä kerrallaan. Tunsin kerran miehen joka teki samoin, luki 5 riviä samalla silmänliikkumalla. Mutta käytti sitä vain lukiesaan kirjoja, jostain syystä ei lehtien lukeminen ollut yhtä mutkatonta. Kokeilin opetella sitä itsekin jonkun aikaa, mutta en päässyt kahta riviä kauemmaksi, kaipa siinä loppui kiinnostuskin ja nykyään luen vain tavalliseen tapaan rivin keraallaan. Siten saan myös paljon paremman käsityksen siitä mitä luen, mutta kiinnostava ilmiö..

• oikeamielinen

viisastunut: ( Eihän Raamattu ole mikään Biologian oppikirja). Minä vaan ihmettelen miksi näissä Raamatun lukioissa on moninkertainen määrä rikollisuutta verattuna Japanin uskonnolliseen kansaan. Olin keskustelussa Japanilaisen miehen kanssa tästä kyseisestä asiasta. Hän antoi minulle tyydyttävän vastauksen heidän uskonsa perustasta. Hän sanoi, että he eivät tahallisesti halua loukata isovanhempiaan, jotka tulevat kärsimään kovasti, jos me toimimme vastoin käytännön normisääntöjä.

• X-hirvas

haluaa uskollaan pelastua, niin silloin ehdoton lähtökohta on uskominen Raamattuun. Tämä tuntuu fundamentalistin ajatukselta, mutta perustelen miksi. Liikennemerkit ja säännöt ovat Suomessa kaikille samat. Jos jokainen tietää säännöt ja merkit, tuskin kenenkään kanssa tulee väittelyä siitä, mitä tarkoittaa 80 km/t, joka on suurin sallittu ajonopeus. Sitä ei voi, eikä pidä tulkita muuten kuin merkki ilmoittaa.

Raamatussa asia on toisin, sillä asioita voidaan tulkita monella eri tapaa. Ei ihme, että maailma on pullollaan lahkoja ja kirkkoja, ja kaikki väittävät olevansa oikeassa. Jos liikennesääntöjä ruvettaisiin "tulkitsemaan", niin siitä seuraisi liikennekaaos. Ja Raamatun tulkintojen perusteella maailmassa on jo uskonnollinen kaaos.

• fniss!

Niin, ja jos liikennesäännöistä alettaisiin sanomaan; en ollut paikalla kun ne annettiin, ne eivät kuulu minulle? Mikä kaaos siitä tulisikaan!

• vaan
        fniss! kirjoitti:

Niin, ja jos liikennesäännöistä alettaisiin sanomaan; en ollut paikalla kun ne annettiin, ne eivät kuulu minulle? Mikä kaaos siitä tulisikaan!

yksi "liikennemerkki" taivaaseen. Ei mitään muuta.
        Kaikista muista merkeistä tulee vain kaaosta.
        Taivaan tie on yksisuuntainen, vain ja ainoastaan.

Joh. 14:4 "Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte."
        14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

• Repe..
        vaan kirjoitti:

14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

Aloituksessa kysyttiin kannattaako lukea Raamattu lävitse?

Vastasit:
        _____
        Tarkoitatko että ei kannata lukea Raamattua lävitse?

Siinä tapauksessa olen eri mieltä kanssasi, mielestäni Raamatun tunteminen on välttämätön asia uskovalle, muutoin voi kuka tahansa uskotella sinulle mitä haluaa, esinerkiksi että Jeesus on Jumala (Isä) eikä Jumalan Poika tai että Jeesus ei noussutkaan kuolleista kolmantena päivänä, tai että Jumalan tahdon noudattamiselle ei ole pelastukseen mitään vaikutusta. Ajattelehan - jos joku saa sinut että Jeesus oli syntinen eikä täyttänytkään Jumalan lakia puolestasi. Tai vielä pahempaa ajattele jos joku saa sinut uskomaan että kaikkivaltias, kaikkitietävä, oikeudenmukainen, luotujaan rakastava ja kaiken elämän Luoja ja Ylläpitäjä onkin luonut suurimman osan luoduistaan ikuiseen piinaan.

Ei kyllä se on niin, että parempi lukea mitä Raamatussa sanotaan ja huolellisesti - niin ettei kaikennäköiset piina lahkolaiset pääse jymäyttämään - tiedä vaikka ajautuis johonkin ikuisenpiinan lahkoon. Huh huh Niitähän nykyään nousee kuin sieniä sateella.

Kaikkea en tiedä - mutta jotain sentään tiedän minäkin.

• vaan
        Repe.. kirjoitti:

Aloituksessa kysyttiin kannattaako lukea Raamattu lävitse?

Vastasit:
        _____
        Tarkoitatko että ei kannata lukea Raamattua lävitse?

Siinä tapauksessa olen eri mieltä kanssasi, mielestäni Raamatun tunteminen on välttämätön asia uskovalle, muutoin voi kuka tahansa uskotella sinulle mitä haluaa, esinerkiksi että Jeesus on Jumala (Isä) eikä Jumalan Poika tai että Jeesus ei noussutkaan kuolleista kolmantena päivänä, tai että Jumalan tahdon noudattamiselle ei ole pelastukseen mitään vaikutusta. Ajattelehan - jos joku saa sinut että Jeesus oli syntinen eikä täyttänytkään Jumalan lakia puolestasi. Tai vielä pahempaa ajattele jos joku saa sinut uskomaan että kaikkivaltias, kaikkitietävä, oikeudenmukainen, luotujaan rakastava ja kaiken elämän Luoja ja Ylläpitäjä onkin luonut suurimman osan luoduistaan ikuiseen piinaan.

Ei kyllä se on niin, että parempi lukea mitä Raamatussa sanotaan ja huolellisesti - niin ettei kaikennäköiset piina lahkolaiset pääse jymäyttämään - tiedä vaikka ajautuis johonkin ikuisenpiinan lahkoon. Huh huh Niitähän nykyään nousee kuin sieniä sateella.

Kaikkea en tiedä - mutta jotain sentään tiedän minäkin.

vastasin nimimerkille "fniss".
        Koko asia ei siis koskenut Raamatun lukemista, vaan "liikennemerkkejä".

Joh. 1:1 "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
        4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus."

• eremith32
        vaan kirjoitti:

Tuohon "vaan" kommenttiin ei tarvitse juuri mitään muuta lisätä kuin, että näin se on. KU ihminen elää kaikkia siveys-periaatteita noudattaen kunnioittaen kaikkien muiden ihmisten oikeuksia, siis eläen hyvän omatuntonsa mukaan, niin hän on kaikkeuden luojalle eli Jumalalle kelvollinen "lapsi", siis ihminen joka elää Isänsä tahdon mukaan, eikä häneltä mitä'än puutu.

• kuokkavieras
        vaan kirjoitti:

Ei Jeesus ole tien vieressä seisova "liikennemerkki", jonka ohi ajetaan. Jeesus on se itse TIE, niinkuin hän itsekin sanoo.

Ne Jeesuksen laittamat liikennemerkit tien vieressä ovat opastamassa meitä, että matkamme sujuu turvallisesti. Ne näyttävät olemmeko oikealla tiellä, varoittavat, käskevät, kieltävät. Pitävät yleensäkin huolen, ettemme eksy tai joudu kuoleman omaksi. Ne merkit on laitettu meidän omaksi parhaaksemme, eikä taakaksi tai orjuuttakseen meitä.

Ilman Jeesustien liikennemerkkejä, tai niistä välittämättä ajelet vaarallisesti tai saatat jopa olla poikennut pois koko tieltä.

• vaan
        kuokkavieras kirjoitti:

Ei Jeesus ole tien vieressä seisova "liikennemerkki", jonka ohi ajetaan. Jeesus on se itse TIE, niinkuin hän itsekin sanoo.

Ne Jeesuksen laittamat liikennemerkit tien vieressä ovat opastamassa meitä, että matkamme sujuu turvallisesti. Ne näyttävät olemmeko oikealla tiellä, varoittavat, käskevät, kieltävät. Pitävät yleensäkin huolen, ettemme eksy tai joudu kuoleman omaksi. Ne merkit on laitettu meidän omaksi parhaaksemme, eikä taakaksi tai orjuuttakseen meitä.

Ilman Jeesustien liikennemerkkejä, tai niistä välittämättä ajelet vaarallisesti tai saatat jopa olla poikennut pois koko tieltä.

ei tarvita "liikennemerkkejä", kun se on vain yksisuuntainen ja suora tie.
        Vai haluatko jotain merkkejäsi sille tielle?
        Turha vaiva.
        Jeesus tie on niin suora ja kapea, että siltä eivät hullutkaan eksy.
        Siis vaikka et osaisi edes lukea, et voi eksyä.
        Tietysti jos haluat valita jonkun muun tien, silloin tarvitsetkin niitä merkkejäsi ja paljon.
        Ja ne merkit kyllä opastavat sinut varmasti harhaan.

• kuokkavieras
        vaan kirjoitti:

Turha vaiva.
        Tietysti jos haluat valita jonkun muun tien, silloin tarvitsetkin niitä merkkejäsi ja paljon.

Äläpä isottele Vaan. Monet ovat ne, jotka ovat sille tielle lähteneet, mutta pudonneet matkalla ojaan tai harhautuneet tieltä pois kokonaan, koska ovat luottaneet pystyvänsä ajelemaan ilman liikennemerkkejä jotka Jeesus rakkaudessaan on meille tienviereen asettanut.

• fniss!
        vaan kirjoitti:

Turha vaiva.

Eipä sitten muuta kuin silmät kiinni Vaan ja antaa mennä kunnes rysähtää, tyhmä neitsyt.

Muuten, miksi sinä luet Raamattua jos kuitenkin uskot pääseväsi perille ilman sen opetuksia?

• vaan
        fniss! kirjoitti:

Eipä sitten muuta kuin silmät kiinni Vaan ja antaa mennä kunnes rysähtää, tyhmä neitsyt.

Muuten, miksi sinä luet Raamattua jos kuitenkin uskot pääseväsi perille ilman sen opetuksia?

ei riipu Raamatun lukemisesta pätkänkään vertaa.
        Ryöväri pääsi perille, vaikka ei ollut edes kiinnostunut pyhistä kirjoituksista.

"Fniss"ille kommentoisin tuosta tyhmästä neitsyeestä sen verran, että onhan se tyhmää pysyä neitseenä liian kauan.
        Yleensä ne neitsyet ovat juuri silmät kiinni, kun neitsyytensä menettävät, mutta ei se silti välttämättä tyhmyydestä johdu, eikä siinä mitään rysähdä, jos sänky vain kestää.
        "Blondithan" ne tuppaavat rysäyttelemään minne sattuu.
        Sentähden siellä taivaassa ei varmaan niitä blondeja olekkaan.
        Olen havaitsevinani, että taivaassa on enemmän näitä tummemman sortin ihmisiä, jopa ihan "mustia".
        Enkä nyt tarkoita sielun mustuutta, vaan ihan kasvojen ja ihon väriä.
        Hekun ovat sen sortin väkeä, joka uskoo, että armosta voi sittenkin pelastua ja lahjan voi saada ihan ilman vastapalvelusta.

Ja mitä Raamatun lukemiseen tulee, niin luen juuri siksi Raamattua, että tällaiset kulttien orjat, kuten adventistit eivät pääsisi "kusettamaan" ja väittämään, että tuntevat Raamatun, kuin omat taskunsa.

• fniss!
        vaan kirjoitti:

ei riipu Raamatun lukemisesta pätkänkään vertaa.
        Ryöväri pääsi perille, vaikka ei ollut edes kiinnostunut pyhistä kirjoituksista.

"Fniss"ille kommentoisin tuosta tyhmästä neitsyeestä sen verran, että onhan se tyhmää pysyä neitseenä liian kauan.
        Yleensä ne neitsyet ovat juuri silmät kiinni, kun neitsyytensä menettävät, mutta ei se silti välttämättä tyhmyydestä johdu, eikä siinä mitään rysähdä, jos sänky vain kestää.
        "Blondithan" ne tuppaavat rysäyttelemään minne sattuu.
        Sentähden siellä taivaassa ei varmaan niitä blondeja olekkaan.
        Olen havaitsevinani, että taivaassa on enemmän näitä tummemman sortin ihmisiä, jopa ihan "mustia".
        Enkä nyt tarkoita sielun mustuutta, vaan ihan kasvojen ja ihon väriä.
        Hekun ovat sen sortin väkeä, joka uskoo, että armosta voi sittenkin pelastua ja lahjan voi saada ihan ilman vastapalvelusta.

Ja mitä Raamatun lukemiseen tulee, niin luen juuri siksi Raamattua, että tällaiset kulttien orjat, kuten adventistit eivät pääsisi "kusettamaan" ja väittämään, että tuntevat Raamatun, kuin omat taskunsa.

Hukkaan on Raamatun lukusi mennyt, tyhmä neitsyt, jos tuo oli se mitä sieltä olet ollut ymmärtävinäsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      50
      3658
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2361
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      71
      2308
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      60
      2198
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      27
      1626
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      65
      1550
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1457
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      55
      1003
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      68
      982
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      869
    Aihe