Tieto lisää tuskaa ja tuo helpotuksen

Helpottunut

Olin 10 v naimisissa narsistisia piirteitä omaavan miehen kanssa. Toipumisen tie on ollut pitkä ja kipeä. Jäljitin eilen koko kärsimysketjuni ensimmäisen lenkin. Hetken, kun tajusin, että jotain on vialla, mutta en osannut tunnistaa vaaraa, vaan jatkoin suhdetta. Ja muistan vielä sen mitä hän sanoi ja missä, mikä minua siinä niin kovasti vaivasi. Tämä tilanne on jäänyt mieleeni syystä, olisin sen unohtanut jos se ei mitään olisi minulle merkinnyt. Kesti näin monta vuotta ymmärtää, miksi mieli on tallentanut tämän hetken ja ne samat.

Tämä hetki suhteemme alkupuolella nimittäin laittoi liikkeelle suhteemme tunneilmapiirin ja vinoutuneen vallanjaon, ja kaikki mitä sen jälkeen tuli, vahvistivat suuntaa ja pahensivat henkistä pahoinvointia. Olen omaan pahoinvointiini etsinyt syytä minusta (vaikka olen pohjimmiltani ollut sitä mieltä että en voi olla ainut syyllinen), ja kaikki vuodethan olin sen syyttelyn uhrina, toisessa ei koskaan ollut mitään vikaa eikä ongelmaa. Olen tavattoman helpottunut, oma psyykkinen työ tähän toipumisen pisteeseen pääsemiseksi on ollut pitkä ja tuskallinen. Ymmärrän, mutta en hyväksy. Ja vihainenkin olen, enkä syyttä. En osannut tunnistaa koko häiriöä silloin, enkä vielä moneen vuoteen, vaikka koko perhe voi huonosti. Olen onnekas, että pääsin tuhoisasta parisuhteesta eroon ja olen saanut mahdollisuuden eheyttää itseäni.

Muistatko sinä sen ensimmäisen merkin, kun sinulle tuli tunne, että kaikki ei ole niinkuin pitää?

38

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psykan opiskelija

mukavasta kaverillisesta jätkästä ,loputtomasti parjaavaksi, mutta olin 18 ja ajattelin,että se on oma syyni, ei silloin voitu kuvitellakaan,että niissä jotka haukkuvat on jotain vikaa :) (14 v. sitten)

• henna001

Ensimmäisiä asioita, mitä muistan kummastelleeni oli se, että ihan suhteen alussa minuun niin kiihkeästi ja syvästi rakastunut mies muuttuikin jossakin seurassa täysin välinpitämättömäksi minua kohtaan, olin hänelle kuin ilmaa ja hän kiinnitti kaiken huomionsa johonkin muuhun (joihinkin muihin) naisiin esim. koko illan ajan kun olimme muka yhdessä ulkona.

• henna001

Ei tämän jutun pointti ole se, miltä minusta tuntui huomion jakaminen toisille ihmisille (toisten ihmisten huomioimisessa ei ole mitään pahaa) vaan jutun pointti on se, että oli tyrmistyttävää, että olin kuin ilmaa esim. koko ravintolaillan ajan ihmiselle, jonka kanssa olimme juuri rakastuneita. Oli outoa että "minuun rakastunut" mies halaili ja pussaili jotain muuta koko ajan ja käyttäytyi niin kuin meillä kahdella ei olisi ollut mitään tekemistä keskenämme. Toki paljon myöhemmin selvisi, että naiset, joiden kanssa halaili olivatkin sellaisia naisia, joiden kanssa hänellä oli myös suhde vaikka sen kielsikin täysin silloin.

• Seista

Ihmettelin kun katse ei aina kertonut sitä mitä suu ja sanat.
      Kerran metsässä (jonne olimme menneet yhdessä mutta seurastani hän katosi hetkeksi) kompastelin ja etsin kumppania. Huomasin hänet suuren kiven päällä seisomassa, josta korkeammalta kylmästi katsoi etsimistäni ja kompasteluani.
      Ja nimenomaan kylmästi katsoi, en pysty kuvailemaan sitä jäätävää katsetta mikä ilmeni siloin tällöin naamion tipahtaessa. Sitten silmänräpäyksessä silmät ja katse muuttuivat rakastaviksi.

Pitkään uskoin että hän rakastaa minua koska luulin ettei katsetta voi valehdella. Sitten kokeilin sitä itse! Kokeilin voiko näytellä silmillään rakastunutta ja kyllä voi.
      Se oli yksi niistä hetkistä jolloin tajusin ettei kaikki ole siltä miltä näyttää.

• henna001

Totta, Seista!

• se jeessus
        henna001 kirjoitti:

Totta, Seista!

Silmät tai katseet mitää kerro. Ne on vaan pari palluraa socketoitu monttuun kiinni parilla piuhalla. Itse vaan tulkitset niitä oman tunnetilan johtopäätöksenä, onko ne kylmät, lämpivät jne.

• lottamari_1

En muista mitään merkkiä, koska koko suhde jo alusta asti oli outo. Eniten syytän itseäni, miksi ummistin silmäni?? Se ei ole minulle selvinnyt vieläkään.

• Helpottunut

Ja arvaa vaan, että olen itseäni vihannut sen takia, että annoin itseni ummistaa silmäni silloin rakastumisvaiheessa. Nyt jälkikäteen kaikki on aivan selvää, silloin minulla oli korvissa ja silmissä taittovika. Taittovika johtui siitä, että olin narsistisen isän tytär. Sinällään ymmärrän miksi en tajunnut mihin pommiin astun, mutta kyllä se silti pistää vihaksi. Ilmeisesti jollain tasolla kuitenkin tajusin mistä on kyse, koska se ensimmäinen muljahdus on kummitellut mielessäni kaikki nämä vuodet.

• henna001
        Helpottunut kirjoitti:

Ja arvaa vaan, että olen itseäni vihannut sen takia, että annoin itseni ummistaa silmäni silloin rakastumisvaiheessa. Nyt jälkikäteen kaikki on aivan selvää, silloin minulla oli korvissa ja silmissä taittovika. Taittovika johtui siitä, että olin narsistisen isän tytär. Sinällään ymmärrän miksi en tajunnut mihin pommiin astun, mutta kyllä se silti pistää vihaksi. Ilmeisesti jollain tasolla kuitenkin tajusin mistä on kyse, koska se ensimmäinen muljahdus on kummitellut mielessäni kaikki nämä vuodet.

"Ja arvaa vaan, että olen itseäni vihannut sen takia, että annoin itseni ummistaa silmäni silloin rakastumisvaiheessa."
        Tuo on varmaankin tuttu tunne jokaiselle narsistin uhrille sen jälkeen kun silmät ovat avautuneet näkemään, missä mennään.
        Toipuminen on sitäkin, että lakkaa syyttämästä itseään. Tapahtunut mikä tapahtunut, menneisyyttään ei voi muuttaa ja kaikki tekevät virhearvioita. Ja jos pitäisi aina pelätä pahinta joka suhteen alussa niin eihän mistään suhteesta tulisi mitään.

• lottamari_1
        Helpottunut kirjoitti:

Minäkin sisälläni tajusin, että tuo toinen ei ole "normaali", mutta ummistin täysin siltä silmäni ja yritn mukautua toisen luonteeseen ja juttuihin, mikä tuntuu näin jälkikäteen täysin järjettömältä???

• da jeessus-mon
        lottamari_1 kirjoitti:

Minäkin sisälläni tajusin, että tuo toinen ei ole "normaali", mutta ummistin täysin siltä silmäni ja yritn mukautua toisen luonteeseen ja juttuihin, mikä tuntuu näin jälkikäteen täysin järjettömältä???

Konflikteja tulee aina, jos omataan eri mielipide asioissa. Paras tulos on kompromissi kummankin suhteen, mutta jotkut vaan väkisin nujertaa niin kuin itse sen asian haluaisi olla.

• lottamari_1

Siinä minustakin on toipumisen ja yleensä kaiken tervehtymisen ydin, että hyväksyy toisen sellaisena kuin hän on vaikka ei hänen kanssaan pystyisikään elämään yhdessä. Tuomitseminen ja syyttäminen on loputonta, eikä auta omassa henkisessä kasvussa eteenpäin.

• j.o.k.u.1

• j.o.k.u.1

Vai sellaiset projektit tällä kertaa, eikö se mennytkään sitä pankkia taas ryöstämään, niinkuin eilen oli puhe. :D
        Heräsin kyllä jo monta tuntia sitten, mutta on ollut vähän muuta puuhaa tässä...

Mutta huomenta vaan, vai pitäskö sanoa iltaa!

• j.o.k.u.1

:D

• :-)

• lottamari_1 kirjoitti:

Tätä on vertaistuki parhaimmillaan!
        Tajuta että joku toinen on elänyt saman vaiheen läpi!
        Päästyäni pyörteestä pois ja saatuani etäisyyttä ja perspektiiviä, en voi enää
        käsittää toimiani...siinä sitä tutkimista piisaa! =)

• erkkiä
        lottamari_1 kirjoitti:

Minä olin tutustunut narsismiin kirjallisuuden kautta jo aiemmin, ennen suhdetta. silti minulla oli aika pinnallinen kuva narsismista. Liitin sen mielessäni myös paljon materiaan ja itsensä korostamiseen. Kumppaniani ei voi sanoa materialistiseksi eikä hän koskaan seurassa pitänyt ääntä itsestään.

Tajusin jo suhteen alussa että jotain oli pielessä. Pelkäsin ja Rakastin. En koskaan aiemmin ole ollut niin rakastunut ja luulin että pelkoni oli itseluottamuksen puutetta, että menettäisin tämän täydellisyyden jonka olin saanut elämääni, että en riitä omana itsenäni. Enkä riittänytkään, piti piiskata itsensä vaikka minkälaisiin suorituksiin ja minähän piiskasin.
        Kumppani oli TÄYDELLINEN. Paras ystävä, sielunkumppani. En olisi voinut kuvitella että sellaista miestä on olemassa ja eihän sitä ollutkaan. Luin suhteen aikana narsismista mutta siten päätin lopettaa lukemisen koska ajattelin että se vain lisää epävarmuuttani. Halusin oppia luottamaan kumppaniin.
        Alitajunnassa KOKO AJAN hälytyskellot soi. Voin huonosti. Masennuin. Menetin uneni.Ja elin 3 vuotta helvetillisessä epävarmuudessa. Välillä minua kohdeltiin kuin prinsessaa, välillä olin täysin ilmaa.

En ole syyttänyt itseäni jälkeenpäin suhteessa olosta vaikka aavistelinkin narsistista persoonallisuushäiriötä. En voinut lähteä, olin täysin koukussa ja rakastunut. Katsoin miestä rakastunein silmin ja silloin ei nähdä samaa kuin normaali olotilassa katsellessa. En myöskään osaa katua, ehkä en ollut suhteessa tarpeeksi pitkään. En koe olevani uhri vaikka minua on petetty ja minulle on valehdeltu 3 vuotta. Kaiken sain takaisin suhteen jälkeen, oman elämän.

• erkkiä kirjoitti:

Minä olin tutustunut narsismiin kirjallisuuden kautta jo aiemmin, ennen suhdetta. silti minulla oli aika pinnallinen kuva narsismista. Liitin sen mielessäni myös paljon materiaan ja itsensä korostamiseen. Kumppaniani ei voi sanoa materialistiseksi eikä hän koskaan seurassa pitänyt ääntä itsestään.

Tajusin jo suhteen alussa että jotain oli pielessä. Pelkäsin ja Rakastin. En koskaan aiemmin ole ollut niin rakastunut ja luulin että pelkoni oli itseluottamuksen puutetta, että menettäisin tämän täydellisyyden jonka olin saanut elämääni, että en riitä omana itsenäni. Enkä riittänytkään, piti piiskata itsensä vaikka minkälaisiin suorituksiin ja minähän piiskasin.
        Kumppani oli TÄYDELLINEN. Paras ystävä, sielunkumppani. En olisi voinut kuvitella että sellaista miestä on olemassa ja eihän sitä ollutkaan. Luin suhteen aikana narsismista mutta siten päätin lopettaa lukemisen koska ajattelin että se vain lisää epävarmuuttani. Halusin oppia luottamaan kumppaniin.
        Alitajunnassa KOKO AJAN hälytyskellot soi. Voin huonosti. Masennuin. Menetin uneni.Ja elin 3 vuotta helvetillisessä epävarmuudessa. Välillä minua kohdeltiin kuin prinsessaa, välillä olin täysin ilmaa.

En ole syyttänyt itseäni jälkeenpäin suhteessa olosta vaikka aavistelinkin narsistista persoonallisuushäiriötä. En voinut lähteä, olin täysin koukussa ja rakastunut. Katsoin miestä rakastunein silmin ja silloin ei nähdä samaa kuin normaali olotilassa katsellessa. En myöskään osaa katua, ehkä en ollut suhteessa tarpeeksi pitkään. En koe olevani uhri vaikka minua on petetty ja minulle on valehdeltu 3 vuotta. Kaiken sain takaisin suhteen jälkeen, oman elämän.

Sinulla on ERITTÄIN mielenkiintoinen näkökanta asiaan!

• -oppija-

Heippa,

teen juuri narsismista kirjallista työtä, voisitko auttaa?? Aiheena on lähinnä narsistit ja fyysisen väkivallan käyttö. Oliko Sinulla suhteessasi fyysistä väkivaltaa?

• henna001

Ehkä tämä voi olla inhorealismiakin, mutta haluan sanoa, että jos joku ilmoittautuu auttajaksi, niin ei kannata alkaa "työskennellä" kenenkään kanssa ellei ole tiedossa opiskelijan oikea henkilöllisyys ja varmistettu, että missä opiskelee yms.

Tämä ei ollut mikään hyökkäs sinua "oppija" kohtaan enkä väitä että olet feikki.

Ja myös sinulle "oppija", nimenomaan tällä palstalla kirjoittaa paljon myös narsisteja, jotka saattavat tekeytyä uhreiksi.

• psykan opiskelija

mutta jos teet tutkimusta, sillä on tuskin väliä kuka kertoo. Narsisti poikaystäväni ja minä hakkasimme toisiamme, olimme suunnilleen yhtä vahvoja. Kerran hän kuristi minua, kun uskoi,johonkin taikauskoiseen syyhyn, että bussi oli mennyt ohi, että se oli minun syyni. Syntymäpäiväni hän halusi tuhota pelaamalla strategia-pelia kaverinsa kanssa, koska se oli minusta ihan kamalaa, hän pahoinpiteli minut sinä päivänä myös luudan varrella. Kerran hän heitti minua ohimoon täydellä appelsiinimehutölkillä, mutta refleksini esti sen. Hän oli 17-18 näiden asioiden tapahtuessa.Minullakin on tutkimuksia pohjustavaa juttua meneillään! (psykopaatit vaikuttajina maailmanhistoriassa ja uskonnoissa)

• henna001

Tuskin Oppija tarkoitti auttamisella jotain yksittäisiä kirjoituksia täällä palstalla? Käsittääkseni opiskelijat tekevät tällaisissa tapauksissa vähän tiiviimpää yhteistyötä kahden kesken tai siis ainakin yksityisin viestein (esim. sähköpostissa) eivätkä ota tietojaan hajanaisista foorumikeskusteluista.

"Kuka mielestäsi on narsisti uhrien joukossa?"

Minähän kirjoitin että tällä palstalla kirjoittaa paljon myös narsisteja, jotka SAATTAVAT tekeytyä uhreiksi. En minä ala ketään nimeämään (eikä minulla tietenkään ole siihen mitään oikeuttakaan) vaan kirjoitin tuon ihan yleiseti ja enhän voi tietääkään, mitä kukin on loppujen lopuksi. Sellainen tuntuma on kuitenkin tullut että niin SAATTAA olla mutta ei mulla ole mitään mielenkiintoa alkaa tuhlaamaan energiaani sen pohtimiseen mitä kukin on tällaisella palstalla eikä sitä voi kukaan tietääkään varmasti joittenkin nettikirjoitusten perusteella siitäkin huolimatta että tietynlainen mielikuva saattaa kirjoituksista syntyä.

• Ohi on...

Henkistä ja fyysistä väkivaltaa? Kyllä ja kyllä. Valvottaminen ja nukkuvan korvaan karjuminen ovat fyysistä väkivaltaa, samoin sormella tökkiminen. Henkistä väkivaltaa oli kiristys, uhkailu, nimittely, mitätöinti, julkinen nöyryyttäminen, sairaalloinen mustasukkaisuus. Ei kai sellaista olekaan kuin väkivallaton narsisti?

• henna001
        Ohi on... kirjoitti:

Henkistä ja fyysistä väkivaltaa? Kyllä ja kyllä. Valvottaminen ja nukkuvan korvaan karjuminen ovat fyysistä väkivaltaa, samoin sormella tökkiminen. Henkistä väkivaltaa oli kiristys, uhkailu, nimittely, mitätöinti, julkinen nöyryyttäminen, sairaalloinen mustasukkaisuus. Ei kai sellaista olekaan kuin väkivallaton narsisti?

Narsistin vaikutuspiirissä ollessaan joutuu väistämättä kokemaan ainakin henkistä väkivaltaa ellei fyysistäkin.

• lottamari_1
        henna001 kirjoitti:

Narsistin vaikutuspiirissä ollessaan joutuu väistämättä kokemaan ainakin henkistä väkivaltaa ellei fyysistäkin.

Musta silmä olisi ollut ehkä helpompi joskus kestää kuin se jatkuva henkinen väkivalta. En kokenut ollenkaan fyysistä väkivaltaa, mutta sen uhka leijui kyllä koko ajan ilmassa.

• Mä oon narsisti, mitä nöyrimmiten, sellaiseksi haukuttu
        ja silmille syljetty, nyrkillä nekkuun isketty..

Narsisti kun olen, en pystynyt lyömään takaisin.

Silloinhan olisin antanut toiselle jotain, hih hih.. 8-)

• erkkiä
        Ohi on... kirjoitti:

Kärsin suhteen aikana vakavasta unettomuudesta ja kumppani valvotti minua väkisin. Jos siis nukahdin hän herätti- yleensä suukoin yms. koska olen niin ihana! Suutu siinä sitten kun haluaisit vain nukkua ja "toinen helliä".
        Myös aamulla töihin lähtiessä klo 6.15 hän herätti minut mikäli olin onnistunut nukkumaan. Koska halusi toivottaa hyvää päivää rakkaalleen.

Onko tämä sitten henkistä vai fyysistä väkivaltaa... Ja Kaiken sitä voi rakkauden teoiksi nimetä...

• kauhistunut uhri

• kauhistunut uhri

Ei kiitos, olen saanut jo tarpeekseni tuollaisista leikeistä.

• ..meidän katu-uskottavuutemme..tuota noin =)

• lottamari_1

Eiii!!, ei enempää niitä sekopään sieniä!, mitähän sekoilua nuokin sienet taas mahtaa aiheuttaa?? Hitsi sitä sieniproffaa, olisi pysynyt siellä Havaijlla, taas saa persus kyytiä noidenkin sienien takia ##

• lottamari_1

Aivan ja nukahdan kohta, jos vielä kauan kuppaat niiden juomien kanssa, tuutko vai et..??

• Ohi on...
        erkkiä kirjoitti:

Kärsin suhteen aikana vakavasta unettomuudesta ja kumppani valvotti minua väkisin. Jos siis nukahdin hän herätti- yleensä suukoin yms. koska olen niin ihana! Suutu siinä sitten kun haluaisit vain nukkua ja "toinen helliä".
        Myös aamulla töihin lähtiessä klo 6.15 hän herätti minut mikäli olin onnistunut nukkumaan. Koska halusi toivottaa hyvää päivää rakkaalleen.

Onko tämä sitten henkistä vai fyysistä väkivaltaa... Ja Kaiken sitä voi rakkauden teoiksi nimetä...

Mulle tuo valvottaminen on todella ongelmallinen juttu. Kun on 10 v joutunut nukumaan katkonaisesti, ei kroppa ei koskaan palaa samaan vanhaan voimalliseen tilaan kuin ennen valvottamisen alkamista. Meillä valvottamisesta oli paljon variaatioita käytössä. Esim. minun piti päästä väsymyksen takia klo 21 nukkumaan. Kas kas, meinaan nukahtaa pystyyn, ja hän alkaa kaivaa lempileffaani yhdessä katsottavaksi jotta jäisin valvomaan hänen kanssaan. Jos kieltäydyn ja vetäydyn yksin nukahtamaan, hän tulee pari tuntia nukahtamisen jälkeen makkariin ja laittaa kaikki valot päälle tullessaan nukkumaan. Herään. Tiedän kokemuksesta, että sinne sänkyyn voi mennä ilman valojakin, onnistuuhan se meiltä muiltakin perheenjäseniltä. Kun hän tulee töistä myöhään kotiin, hän tuli ovia paukutellen ja valoja sytytellen sisään, ja vetäytyi sohvalle huudattamaan telkkaria. Kaikki heräsivät. Ja jos en herännyt, hän tuli herättämään minut kertoakseen että on tullut kotiin, jotta minun ei tarvitse huolestua. Koskaan hän ei lasten takia noussut ylös, vaan heräsi kuten minäkin ja jäi makaamaan jolloin minun oli noustava ylös joka kerta. Lisäksi tuo suoranainen nukkuvan pelästyttäminen huutamalla korvaan. Ei ihme, että post traumaattinen stressi pamahti päälle päästyäni hänestä eroon. Ja kärsin vieläkin traumasta. Kaikenlaisen nimissä, rakkauden, huolehtivuuden, minun parhaakseni jne. hän tätä kiduttamista selitti. Sairasta, minusta. Oikeutettua, hänestä.

• henna001
        Ohi on... kirjoitti:

Mulle tuo valvottaminen on todella ongelmallinen juttu. Kun on 10 v joutunut nukumaan katkonaisesti, ei kroppa ei koskaan palaa samaan vanhaan voimalliseen tilaan kuin ennen valvottamisen alkamista. Meillä valvottamisesta oli paljon variaatioita käytössä. Esim. minun piti päästä väsymyksen takia klo 21 nukkumaan. Kas kas, meinaan nukahtaa pystyyn, ja hän alkaa kaivaa lempileffaani yhdessä katsottavaksi jotta jäisin valvomaan hänen kanssaan. Jos kieltäydyn ja vetäydyn yksin nukahtamaan, hän tulee pari tuntia nukahtamisen jälkeen makkariin ja laittaa kaikki valot päälle tullessaan nukkumaan. Herään. Tiedän kokemuksesta, että sinne sänkyyn voi mennä ilman valojakin, onnistuuhan se meiltä muiltakin perheenjäseniltä. Kun hän tulee töistä myöhään kotiin, hän tuli ovia paukutellen ja valoja sytytellen sisään, ja vetäytyi sohvalle huudattamaan telkkaria. Kaikki heräsivät. Ja jos en herännyt, hän tuli herättämään minut kertoakseen että on tullut kotiin, jotta minun ei tarvitse huolestua. Koskaan hän ei lasten takia noussut ylös, vaan heräsi kuten minäkin ja jäi makaamaan jolloin minun oli noustava ylös joka kerta. Lisäksi tuo suoranainen nukkuvan pelästyttäminen huutamalla korvaan. Ei ihme, että post traumaattinen stressi pamahti päälle päästyäni hänestä eroon. Ja kärsin vieläkin traumasta. Kaikenlaisen nimissä, rakkauden, huolehtivuuden, minun parhaakseni jne. hän tätä kiduttamista selitti. Sairasta, minusta. Oikeutettua, hänestä.

"Kaikenlaisen nimissä, rakkauden, huolehtivuuden, minun parhaakseni jne. hän tätä kiduttamista selitti."
        Tyypillistä narsistille pukea kiusaamisensa rakkauden ja huolehtimisen kaapuun! Tarkoituksena sekoittaa uhrinsa mieli, manipuloida, ja silloin kiusaamisesta ei voi edes keskustella normaalisti, koska narsistihan ottaa asenteen että olet paha ja ilkeä kun puutut asiaan, jonka hän tekee pelkästään rakkaudesta.

• lottamari_1
        henna001 kirjoitti:

"Kaikenlaisen nimissä, rakkauden, huolehtivuuden, minun parhaakseni jne. hän tätä kiduttamista selitti."
        Tyypillistä narsistille pukea kiusaamisensa rakkauden ja huolehtimisen kaapuun! Tarkoituksena sekoittaa uhrinsa mieli, manipuloida, ja silloin kiusaamisesta ei voi edes keskustella normaalisti, koska narsistihan ottaa asenteen että olet paha ja ilkeä kun puutut asiaan, jonka hän tekee pelkästään rakkaudesta.

Tuo asenne juttu on muuten hyvä asia ottaa esille. Narsitilla on ihan oma asenne kaikkeen,.. epäilevä, hän kuvittelee mielesessään aina toisen olevan pahantahtoinen ja ilkeämielinen, vaikka puhe olisi vain säästä. Narsiti ei voi uskoa kenenkään hyvyyteen.

• lottamari_1 kirjoitti:

Tuo asenne juttu on muuten hyvä asia ottaa esille. Narsitilla on ihan oma asenne kaikkeen,.. epäilevä, hän kuvittelee mielesessään aina toisen olevan pahantahtoinen ja ilkeämielinen, vaikka puhe olisi vain säästä. Narsiti ei voi uskoa kenenkään hyvyyteen.

Mä ajattelin asiaa narsistin "narsistisen romahtamisen" kautta, tilassa missä ympäröivä todellisuus tunkee liian lähelle hänen todellisuuttaan, eli huomaa että sun todellisuus on aukottomasti todempi. Se voi olla hirvittävä paikka narskulle.
        Ehkä meidän silmissä narskun juonittelevat touhut ovat vain hänen sielunkehityksen evoluutiokamaa, ja hänelle totta, puhdasta, kaunista ja hyväksyttävää?

Mistä vertaus..hmm...Jos yhtäkkiä tajuaisimme että että tää päivisin hengailu on vain harhaa ja ajantappamista yötä varten, ja alkaisimme tiedostaa että unimaailma onkin sitä todellista elämää..

Romahtamisen paikka? :/

• ..
        Niin. Miksi näkisimme unia, jos ne olisi turhia?

Miksi meillä on jalat? Että ne kuljettavat mieltämme kokemuksesta toiseen =)

Ja sormet näppäimistöllä. . . .

Valve-elämä, tiedon keruuta --> elettäväksi unimaailmassa..?

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      76
      2539
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      49
      2536
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2402
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      67
      2200
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1897
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      105
      1749
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1221
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1054
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1045
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      59
      965
    Aihe