Mielenterveyspotilaan somaattinen hoito

Suht koht normaali

Hei!

Ajattelin kysyä, ovatko muut törmänneet samanlaiseen ongelmaan.

Minulla on jo teini-iästä asti ollut erilaisia ahdistuneisuus -ja paniikkioireita. Näihin on ollut välillä lääkitys, välillä olen pärjännyt ilman. Viimeisimmän lääkemuutoksen (viime kesänä) mukana tuli unta rauhoittava lääkitys.

Eilen heräsin outoon tunteeseen kehossani. Vatsa oli kipeä, kosketusarka. Aamukahvikuppi tipahti kädestä. Tuntui, että voimat olivat valuneet pois. Lähdin kuitenkin luennolle. Pääsin koululle asti, kun yhtäkkiä edestä hävisi portaat. Näkö sumentui. Sanoin lehtorille, että on sen verran huono olo, että lähden kotiin lepäilemään. Hän sanoikin, että olin aika kamalan näköinen. Olin valkoinen ja tärisevä kun tulin kotiin. Alkoi ripuli ja oksentelu. Makasin 6 h kotona, kun päätin lähteä päivystykseen. Pää oli niin järkyttävän kipeä, etten pystynyt silmiä pitämään auki. Ystävä onneksi pääsi viemään sairaalaan, hän talutti minut autoon, sillä minulla ei ollut tuntoa jaloissa. Epäilin noro-virusta, joka on aikaisemminkin tullut minulle todella voimakkaana. Tiputukseen ovat ne reissut aina päätyneet.

Sairaanhoitaja mittasi minulla korkean leposykkeen. Sanoi, että sitä pitää ainakin seurailla. Istuin odotusaulassa ja puhaltelin. Välillä kävin vessassa oksentamassa. Pääsin 1,5 tunnin jonotuksen jälkeen lääkärille. Tästä se hauskuus sitten alkoi:

Olin huoneessa n. 10 minuuttia. Lääkärin puhelin soi tuona aikana 5 kertaa ja hän konsultoi muita. Papereissani luki: pahoinvointi, heikotus. Lääkäri tsekkasi puhelimessa ollessaan tietoni. Kun hän vihdoin kääntyi puoleeni, hän sanoi, että "tiedäthän, ettei näiden oireiden takia tarvitse tulla päivystykseen". Olin kuin puulla päähän lyöty. Tosiaan tiputukseen joutunut aiemmin oksennustautien aikaan, koska ne tulevat minulle todella voimakkaina. Ehdin kertoa vain, että "on todella huono olo, tuntuu ettei ole voimia lainkaan".

Sitten löysinkin itseni takaisin odotusaulassa. Lääkärin määräämät kaksi diapamia kourassa.

Ehdin kyllä vielä ennen ulosheittoa sanoa, ettei tämä ole paniikkia, etten ole tarvinnut mitään ylimääräistä lääkitystä, diapamia en ole käyttänyt koskaan. Päättelin tästä, että lääkäri tosiaan luki vain MT-tiedot, viimeisimpien joukossa ahdistuksen vuoksi päivystyksessä (kaveri oli tehnyt itsemurhan, en tuntenut voivani lähteä töihin seuraavana päivänä).

Tiedän kyllä itse, milloin minulla on paniikkikohtaus. Sellaista minulla ei ole ollut moneen vuoteen ja silloinkin lievänä. Tiedän, että tämä aiheuttaa joskus psykosomaattisia oireita. Ja pystyn todellakin itse tunnistamaan milloin näin on käynyt. Eilen en puhunut sekavia, en pelännyt tukehtuvani, ystävä sanoi myös ettei olisi mitään mielenterveydellistä ajatellut, kun pelkääjän paikalla valkoisena tärisin.

Nyt edelleen olen siis kotona huonovointisena, valkoisena, palelevana, kuume noussut -> 38. En ole pystynyt syömään mitään, vähän olen yrittänyt vettä juoda. Maha on kasvanut karttapallon kokoiseksi (olen ruumiinrakenteeltani hoikka). Kai tässä pitää sitten odottaa, että ohi menee.

Tosiaan, onko kukaan muu törmännyt tällaiseen tilanteeseen: Kerran Mt-potilas, aina Mt-potilas ?!

Ps. Diapamit jäi sairaalan roskikseen

13

1143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärä asenne

Arvauskeskuksen päivystys laiminlöi ammattivelvollisuutensa. Diapam ei ole tarkoitettu kuumeeseen ja pahoinvointiin, vaan epilepsiakohtausten jälkeen rauhoittavaksi. Tk-lääkäri ei keskittynyt lainkaan sinun tapaukseesi, vaan ainoastaan puheluihinsa. Valita kokemuksestasi sekä potilasasiamiehelle että suoraan Sosiaali- ja terveysministeriön virkamiehille. Yleensä potilasasiamies laiminlyö virkavastuunsa ja puolustaa lääkäreitä potilaan sijasta.

Pahoinvointisi ei liity psykiatriaan, vaan joko sisätautien lääkärille (verenpaine tai kilpirauhanen) tai neurologille (päänsärky/migreeni).

Mainitsemasi "kerran mt-potilas, aina mt-potilas"-leima jää väkisin koko sairaanhoitopiirin tietoon kysymättä lupaa asianomaiselta potilaalta. Se on julkisen sektorin heikkous yksityisiin verrattuna.

• da seessus-mon

Pääseeks tosta diapamista kaasuun mitenkään? Mulle määrättiin yhden antipsykoosilääkkeen fyysiseen levottomuuden hoitamiseen sen 10mg-versio. Otin ekan kerran yhden ja sitten tokalla 3 ja kotiin päästyäni kolmannella kerralla 5 ja pari huikkaa viinaakin vielä ja missään ei tuntunut.. yhtä levoton sitä oli kuin ennenkin. Sitten lopetin sen antipsykootin käytön kokonaan ja loppu se levottomuuskin. Olen voinut erittäin tasapainoisesti ja energiseltä sen jälkeen jo vuosia.

Johtopäätöksenä tein: Niistä vaan on enempi haittaa kuin hyötyä yleensäkin, kun pollassa tuntunut yhtään erilaiselta lääkkeen käytön alaisena tai ilman.

• niin se on

se vaan valitettavasti niin on että jos on merkintä mielenterveysongelmista olet "hullu" olivatpa oireesi mitkä tahansa =)

• bipomies
        niin se on kirjoitti:

se vaan valitettavasti niin on että jos on merkintä mielenterveysongelmista olet "hullu" olivatpa oireesi mitkä tahansa =)

Ei muuten pidä paikkaansa että jos asioit Mt kanssa, tietosi välityy myös terveyskeskuksen tietokantaan. Itse olen sairastanut kaksisuuntaista kohta 8v ja ollut niin Mtt asiakas että sairaalahoidossa useasti. Joka kerran sairaalajakson aikana minulta on kysytty, että kelle kaikille saa antaa tietoja.Tämä sama paperi ja lupa on kysytty myös avohoidon puolella. Olen joka kerta myös rajannut sen niin että tietojani saa antaa VAIN minua hoitavalle lääkärille, avohoitajalleni ja sairaalalle. Ei koskaan terveyskeskus. Niinpä minun mielentervysasioistani ei terveyskeskuksen lääkärin koneella lue riviäkään. Tästä tietosuojasta ollaan nykyään hyvin tarkoja. Vaikka tietojärjestelmä oliskin sama, on hyvin tarkaan säädelty kellä on oikeus ja mahdollisuus lueskella mitäkin tietoa.

• Minun näkemykseni
        bipomies kirjoitti:

Ei muuten pidä paikkaansa että jos asioit Mt kanssa, tietosi välityy myös terveyskeskuksen tietokantaan. Itse olen sairastanut kaksisuuntaista kohta 8v ja ollut niin Mtt asiakas että sairaalahoidossa useasti. Joka kerran sairaalajakson aikana minulta on kysytty, että kelle kaikille saa antaa tietoja.Tämä sama paperi ja lupa on kysytty myös avohoidon puolella. Olen joka kerta myös rajannut sen niin että tietojani saa antaa VAIN minua hoitavalle lääkärille, avohoitajalleni ja sairaalalle. Ei koskaan terveyskeskus. Niinpä minun mielentervysasioistani ei terveyskeskuksen lääkärin koneella lue riviäkään. Tästä tietosuojasta ollaan nykyään hyvin tarkoja. Vaikka tietojärjestelmä oliskin sama, on hyvin tarkaan säädelty kellä on oikeus ja mahdollisuus lueskella mitäkin tietoa.

Mt=Mielenterveys
        MTT=Mielenterveystoimisto

Potilailla on erilaisten sairauksien vuoksi erilaisia välilehtiä tiedoissaan. Minulta löytyy esimerkiksi Fysiatrinen ja Neurologinen. Samoin joiltain löytyy tämä mielenterveys, tosin varmasti eri nimellä.

Paikkakunnaltani tietoni löytyvät sekä omalta terveysasemalta että sairaalalta, sillä meillä on vain yksi terveyskeskussairaala. Isommissa kaupungeissa tietysti eri asia. Psykiatrisessa sairaalahoidossa ollaan usein hoidossa eri sairaalassa/jopa eri paikkakunnalla, silloin tietojen välittämiseen tulee olla potilaan lupa.

Mielenterveyspotilaat asioivat usein terveydentilansa vuoksi useammassa paikassa: MTT, psykiatrian poliklinikka, avohuolto ja/tai oma terveysasema. Lievissä mielenterveyden ongelmissa joillain saattaa riittää kontakti pelkästään oman lääkärin kanssa.

Hoidon kannalta olisi parasta, että kaikki hoitavat tahot tietävät potilaan tilanteesta. Näin potilasta hoidetaan oikein esim. päivystystilanteessa.

• ei naurata
        Minun näkemykseni kirjoitti:

Mt=Mielenterveys
        MTT=Mielenterveystoimisto

Potilailla on erilaisten sairauksien vuoksi erilaisia välilehtiä tiedoissaan. Minulta löytyy esimerkiksi Fysiatrinen ja Neurologinen. Samoin joiltain löytyy tämä mielenterveys, tosin varmasti eri nimellä.

Paikkakunnaltani tietoni löytyvät sekä omalta terveysasemalta että sairaalalta, sillä meillä on vain yksi terveyskeskussairaala. Isommissa kaupungeissa tietysti eri asia. Psykiatrisessa sairaalahoidossa ollaan usein hoidossa eri sairaalassa/jopa eri paikkakunnalla, silloin tietojen välittämiseen tulee olla potilaan lupa.

Mielenterveyspotilaat asioivat usein terveydentilansa vuoksi useammassa paikassa: MTT, psykiatrian poliklinikka, avohuolto ja/tai oma terveysasema. Lievissä mielenterveyden ongelmissa joillain saattaa riittää kontakti pelkästään oman lääkärin kanssa.

Hoidon kannalta olisi parasta, että kaikki hoitavat tahot tietävät potilaan tilanteesta. Näin potilasta hoidetaan oikein esim. päivystystilanteessa.

Tarkoitako esim. aloittajan keissiä? Että tuli oikein hoidetuksi? Silloin saa objektiivisen hoidon, kun lääkäri ei tiedä mitään taustastasi mt-potilaana.

• minä vaan

Törmätty on.

Teloin jalkani joitakin vuosia sitten aika pahasti. Kipu oli jokseenkin hirvittävä, ja toisen päivänä telomisen jälkeen hankkiuduin lopulta terkkariin. Olinko sitten kuvaillut oireet (kaatumisen jälkeinen kipu oikeassa jalassa) jotenkin hassusti, vai mistä mahtoi johtua se, että että kun useamman tunnin odottelun jälkeen en pystynyt enää pidättämään KIVUSTA johtuvaa itkua, niin lääkäri passitti minut psykiatrille! Näin jälkeenpäin kuullosta hölmöltä että annoin lähettää itseni psykiatriselle, vaikka tiesin että jalkaani sattui helvetisti. Mutta siinä tilanteessa, usean tunnin odottelun jälkeen jonka aikana kipu vain paheni, nälissäni, kylmissäni ja jokseenkin liikuntakyvyttömänä - jopa psykiatrinen osasto kuullosti helpotukselta verrattuna siihen, että minut olisi vain passitettu kotiin burana-paketin kanssa. Sitä paitsi uhkana oli, että jos en olisi mennyt vapaaehtoisesti, minulle olisi kirjoitettu M1 "tuskaisuuden ja itkuisuuden" takia, ja se olisi tarkoittanut kolme päivää pakkohoitoa ilman mitään takeita siitä, että tajutonta kipua ja särkyä jalassa olisi otettu millään lailla huomioon. Joten kyllä, jos joutuisin samaan tilanteeseen uudestaan, valitsisin edelleen vapaaehtoisen passituksen psykiatriselle, kuin yrittäisin kinata päivystävän lääkärin kanssa siitä onko vika jalassa vai päässäni. En usko että kestäisin kolmea vuorokautta sekä fyysistä kipua että psyykkistä kipua (vähättely jne) siitä, ettei kukaan usko miten paljon minuun fyysisesti sattuu.

Tuolloin vietin yhden yön psykiatrisella osastolla, jossa luojan kiitos sain ruokaa ja lämmikettä. Olin hankkiutunut terkkariin jo aamulla, mutta ilta se jo oli, kun päädyin Peijakseen. Siellä kuitenkin ruvettiin sitten vittuilemaan, etten minä mitään keppejä tarvitse, eikä minun jalassani ole mitään vikaa. Sain "sääliburanan" (saman minkä kuka tahansa saisi vaikkapa päänsärkyyn), mutta muuten tuntui siltä ettei muuten kukaan uskonut minun loukanneen jalkaani. Mitähän helvettiä lienee siinä lähetteessä lukenut??

Seuraavana päivänä lääkärin haastattelussa totesin "voivani paremmin", ja pääsin kotiin, minkä jälkeen hankkiuduin yksityiselle lääkäriasemalle -kiitos äitini joka suostui sen kustantamaan. Röntgenkuvassa näkyi sijoiltaan oleva luu jalkapöydässä, kun terkkarin lääkäri oli katsonut vain nilkkaa (jos sitäkään). No, olinhan kuvaillut kaatumista niin, että nilkka meni alta ja jalka vääntyi. Kivuliain vamma vaan ei tullut nilkkaan, vaan jalkapöytään. Oliko se sitten minun vikani etten pystynyt erittelemään kipukohtaa sen tarkemmin, kun tuntui että koko jalka sääreen asti oli kirjaimellisesti tulessa? Eikö se ole lääkärin syy selvittää mistä kipu johtuu?

Eikä tuo ollut yksittäistapaus. Huomasin myöhemminkin omalääkärini kohtelevan minua kuin hullua ihan aidosti somaattisissa vaivoissa, vähättelevän kipujani jne. Olin ollut sen verran tyhmä & hyväuskoinen, että olin antanut terkkarille luvan tilata mt-puolen paperini. Kuvittelin, että mitä parempi tieto heillä on kokonaisuudesta, sen paremmin he minua hoitavat. Ja katin kontit.

Toivon todella ettei sähköisistä potilasasiakirjoista koskaan tule totta, koska olen päässyt Keravan terkkarin ala-arvoisesta kohtelusta muuttamalla muualle, ts. vaihtamalla sairaanhoitopiiriä. Jos vanhat mt-paperini ilmestyvät nykyiselle paikkakunnalle sähköisesti ilman suostumustani, niin mahtaisiko olla parempi ottaa itsensä hengiltä heti ensimmäisen somaattisen ongelman vaivatessa, kuin jäädä loppuelämäkseen yksin kipuineen ja vaivoineen?

• neurologitapaus

Mainitsemastasi "Huomasin omalaakärini kohtelevan minua kuin hullua ihan aidosti somaattisissa vaivoissa" pitää paikkansa minunkin kohdallani. Toista vuotta olen kärsinyt toispuolisesta päänsärystä, mutta mitään edistystä ei tapahdu sairaanhoitopiirin neurologeilla niin sairaalan tiloissa kuin yksityisilläkään. Terkkarissani en ole vielä käynyt kertaakaan vuosieni aikana.

Ehdotuksesi "olisiko parempi ottaa itsensä hengiltä heti ensimmäisen somaattisen ongelman vaivatessa kuin jäädä loppuelämäkseen yksin kipuineen ja vaivoineen" panee minut kallistamaan ensimmäiseen vaihtoehtoon surkean terveysjärjestelmän takia. Julkinen sektori saa ihmetellä päätöksiään ja ammattietiikkansa rikkomista ihmiskunnan vähentyessä tai tyytymättömien asiakkaiden lisääntymisellä.

• Suht koht normaali

Keskustelun aloittaja on edelleen hengissä.

Eilen meni totaalisesti hermot, koska kivut olivat kovat. Kävelin terveysasemalle ja sanoin ajanvarauksessa, että nyt pitää jotain tapahtua. Sairaanhoitaja oli todella ystävällinen ja kuunteli koko tarinani. Sain ajan täksi päiväksi omalle lääkärille sekä ajan labroihin ennen sitä.

Illalla kipu meni niin kovaksi, että oli vaikea hengittää. Päätin lähteä päivystykseen. Makasin 4h odotushuoneessa. Olin syönyt viimeksi keskiviikko-aamuna, joten oli hieman heikko olo. Järkyttävintä tietysti oli, että vaikka olin kiireelliseksi merkattu, jonon ohi oli pakko päästä mm. nainen, joka oli juonut viinaa 2kk putkeen ja päätti juuri nyt tulla selviämään. Muutenkin oli humalaisia liikkeellä (torstaina?). Pääsin puoli kahden aikaan yöllä lääkäriin. Melkein itku pääsi, sillä vaikka tuohon aikaan päivysti vain yksi lääkäri ja oli paljon potilaita, lääkärillä tuntui olevan aikaa minulle. Sain kipupiikin ja vatsaa rauhoittavaa lääkettä. Lähdin yöllä kotiin.

Tänään kävin omalla lääkärillä. Tiesin kyllä jo etukäteen, että hän hoitaa asioitani todella hyvin. Vatsani tutkittiin, syy selvisi, sain lääkityksen ja jos kohtaukset jatkuvat, palaan ultraan.

Täytyy kyllä sanoa, että osa ihmisistä on valinnut ammattinsa oikein.

• oi aikoja

Tosiaan, onko kukaan muu törmännyt tällaiseen tilanteeseen: Kerran Mt-potilas, aina Mt-potilas ?!

Luulen että suurin osa meistä mt-'kuntoutujista' :-D
      Näin se menee, hoidon priorisointi: hulluja ei tarvi hoitaa!
      ja mihin valittaisit, ei kukaan hulua usko.. hys hys.. rauhoituhan nyt.. oletko ottanut lääkkeesi?

• hullu mikä hullu

Niimpä Se tuntuu olevan hullu on hullu vaikka kuinka muuta väittäis. Mun mielestä kun vain ei ole hulluja lainkaan vaan traumatisoituneita henkilöitä jotka yrittävät suorittaa omaa paranemisprosessiiaan.

• Kyllä se vaan niin menee että kerran mt-potilas on aina mt-potilas ainakin arvauskeskuksessa. Itse olen löytänyt jotain hyvääkin tuosta eli olen päivystyksessä päässyt vanhusten ja lasten ohi jonoissa vaikka olisin ihan vaikka vatsataudin vuoksi menossa lääkärille. Tosin vähän rasittavaa kun kysyvät lähes aina ilmoittautuessa että onko itsetuhoisia ajatuksia. Juu en ole itseäni tappamassa vaikka vatsatauti onkin :D

• hulluksi leimattu

Mua ärsyttää se, että lääkitykset ym. jotkin (toistaiseksi) rajoitetut tiedot voivat näkyä Kanta-palvelun kautta koko Suomessa. Lääkitystiedot leimaavat helposti mt-potilaaksi, mutta tarkemmat terveystiedot puuttuvat kokonaan. Esim. neuroleptiä käyttänyt on saattanut saada sitä vaan unettomuuteen tai masennukseen, mutta joku voi hätäisesti päätellä potilaan sairastavan skitsofreniaa, muuta psykoosisairautta tms. ja onkin siksi ehkä vaan kuvitellut oireensa tms. Lääkitystietojen näkymistä ei voi tietääkseni edes kieltää, kun e-reseptin on ottanut käyttöön. Ne tiedot eivät edes kerro ajankohtaista lääkitystä, vain apteekista e-reseptillä haetut lääkkeet. Useimmiten psykiatrian potilaskertomusten julkisuutta on automaattisesti rajoitettu sairaalan tai terveyskeskuksen sisäisestikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      38
      3565
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      34
      2325
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      80
      2253
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      54
      2150
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      23
      1570
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      57
      1499
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      75
      1405
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      55
      983
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      967
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      37
      833
    Aihe