"Eurooppalainen juomatapa"

Kenen idea?

Kuka perkele keksi tuputtaa meille suomalaisille keski-eurooppalaiset juomatavat entisten lisäksi?

Se on osoittautunut vääräksi yllytykseksi. Kyllä se perinteinen suomalainen juomatapa, paljon vaikutteita Venäjältä, oli parempi. Kansa joi väkeviä, mutta joi kokonaisuutena vähemmän. Ensin tehtiin työviikko, ja sitten vedettiin kännit ja se oli siinä.

Tämä eurooppalainen juomakulttuuri on erityisen vahingollista meille, koska se kehottaa nauttimaan alkoholia jokaisena hetkenä, milloin siihen vain mahdollisuus. Ruokailujen yhteydessä ym. ym.

12

532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --->>

Se tiedettiin jo ennen Eurooppa-muotia, että eteläeurooppalainen jokapäiväinen juomatapa on vahingollisempi, koska jo tuolloin esim. Ranskassa maksakirroosi oli yleisempi.
      Ero syntyi siitä, että entiset juomatavat säilytettiin ja samalla ikäänkuin hyväksyttiin jokapäiväinen ottaminen - kokonaismäärät lisääntyivät, ja samalla lisääntyivät haitat.
      Suomalaisen rankan kertajuomisen tilalle ei tullut uutta juomatapaa, vaan se tulikin lisäksi.

Yksi tekijä oli myös jatkuvasti julkisuudessa roikkuvat uutiset lähinnä hömppätutkimuksista alkoholin terveysvaikutuksista, jotka kaikki tyynni ovat kiistanalaisia. Kaikki alkoholin terveysvaikutukset kumoutuvat toisilla haittavaikutuksilla.

Suomessa on aina niin innokkaasti apinoitu muita maita.
      Mediaan uskoo, ken uskoo.

• niin-

Irlantilainen ja Skotlantilainen juomatapa ?? pahempi kuin suomalainen.

• kenen sitten onkin

Kylläpä minäkin olen ihmetellyt, miksi meidät suomalaiset - naiset ennen muuta - opetettiin juopoiksi väittämällä, että muutama lasi viiniä päivässä on terveellistä. Niinpä niin. Siihen lisäksi sitten saunakaljat joka toinen ilta ja väkevät viikonloppuisin. Niin, ja sitten kaikki juhlajuomat erilaisissa enemmän tai vähemmän muodollisissa tilaisuuksissa, jouluna, uutenavuotena, juhannuksena, vappuna ja muina perinteisinä juomispäivänä. Eipä sitä juuri muuta tarvittu, kun tunnollisesta perheenäidistä tuli juoppo. Sairaus puhkesi ja paheni vuosien myötä.

Mutta eipä siitä sen enempää. Nyt olen sinut sairauteni kanssa ja viinat saavat pysyä pois minun lasistani.

• Juopoksi päätynyt

Saanko kysyä, mikä sairaus siitä seurasi? Kaikki elämäntarinat alkoholista kiinnostaa, koska olen itse siinä tilanteessa, että olen epätoivoisessa tilassa oleva alkoholisti, jolla on luultavasti jokin vakava sairaus, johon ei vielä ole diagnoosia.

• .
        Juopoksi päätynyt kirjoitti:

Saanko kysyä, mikä sairaus siitä seurasi? Kaikki elämäntarinat alkoholista kiinnostaa, koska olen itse siinä tilanteessa, että olen epätoivoisessa tilassa oleva alkoholisti, jolla on luultavasti jokin vakava sairaus, johon ei vielä ole diagnoosia.

Juuri se alkoholismi

• ingen vinner

1970-luvulla alkoholipolitiikka kehotti välttämään väkeviä ja suosimaan mietoja. Viinan hintaa nostettiin ja viinien laskettiin. Kävi vaan niin että kansa rupesi suosimaan sekä väkeviä että mietoja. Sitten vielä tämä terveysväittämä, 1-2 annosta päivästä edistää terveyttä. Moni aloittaa 1-2:lla ja on 10v päästä suurkuluttaja.

• Tosijuoppo

Alkoholiprosentillahan ei ole mitään merkitystä, jos on jo tottunut alkoholin käyttöön. On sillä tietysti se merkitys ehkä tosijuoppo ei keskiolutta pysty juomaan niin nopeasti mitä maksa polttaa, eli toisinsanoen tosijuopolla on huono olo koko sen ajan kun joutuu kaljalla pärjäämään.

• ----
        Tosijuoppo kirjoitti:

Alkoholiprosentillahan ei ole mitään merkitystä, jos on jo tottunut alkoholin käyttöön. On sillä tietysti se merkitys ehkä tosijuoppo ei keskiolutta pysty juomaan niin nopeasti mitä maksa polttaa, eli toisinsanoen tosijuopolla on huono olo koko sen ajan kun joutuu kaljalla pärjäämään.

Tosijuoppo juo nopeammin, kuin maksa pystyy polttamaan, ja tulee känniin jopa parista kaljastakin.
        Silloin tosin ollaan tosijuoppouden loppumetreillä kun maksa alkaa olemaan kaput, ja hauta lähestyy.

• Kreetalainen

Eurooppalainen juomatapa ei sovi alkoholistille tai humalahakuisesti juovalle suurkuluttajalle. Meillä on vielä pitkä matka siihen että suhtaudumme alkoholliin normaalilla tavalla. Olen ollut havaitsevinani, että me suuret ikäluokat olemme menetetty sukupolvi, mutta meidän jälkeläisistämme kasvaa toivottavasti toisenlainen sukupolvi.

• Enzian

Siellä "Euroopassa" 10 vuotta asuneena voin kyllä sanoa, että koko eurooppalainen juomatapa on aikalailla myytti. Toki tuntuu olevan sellaista yhden-kahden kaljan tai viinilasin päiväkulutusta monillakin, mutta ihan samalla tavalla se mopo lopulta karkaa käsistä täälläkin, jos on karatakseen. Jos menee baariin illalla, ei siellä kukaan selvin päin ole. Eli normaali perseet olalle -meininki on päällä. Omassa asuinmaassani on lisäksi viime vuosina kiinnitetty huomiota lasten ryyppäämiseen - 12-vuotiaita kuskataan koomassa sairaalaan. Ja rattijuoppoja on pirun paljon.

Eihän alkoholiongelmaiselle sovi mikään juomatapa, oli se sitten eurooppalainen tai aasialainen, se on selvä.

• Nuori lääkäri

Terveyden kannalta optimi määrä alkoholia on 17 annosta päivässä ja 24 annosta päivässä on maksimi, mitä ei ole syytä ylittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      76
      2539
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      49
      2536
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2402
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      67
      2200
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1897
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      105
      1749
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1221
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1054
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1045
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      59
      965
    Aihe