rekkakuskeille ja...

vihje

..kaikille jotka ajavat ajoneuvoa joiden nopeus rajoitus on 80 km/t.

Pian alkaa taas asuntoauto ja asuntovaunut liikkumaan teillämme.

Miten olis jos tekin alentaisitte matkanopeuden 80 km/t niinkuin laki sanoo?

Näin saisimme vähemmän tieliikenteessä kuolleita.

Viimeisien vuosien aikana olen saanut kaikenlaisia kokemuksia jopa yli 100 km/t ajavista rekoista. Lähtekää aikasemmin liikkeelle ettei tarvii varantaa toisten henkiä liikenteessä.
Ja pistäkää hintaa urakoihinne sen verran ettei tarvii ajaa ylinopeutta.

51

4038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Donitsi

      muuta kun aja vaikka vuosi rekalla ja tule sitten tänne paatostelemaan.Jos kaikki olisikin elämässä noin mustavalkoista ja selkeää niin mikäs siinä vaan ei ole.Me rekkakuskit tykätään ajaa sujuvasti ja näillä nykyisillä maantieauton hevosvoimilla se tarkoittaa että mennään mäkeen minkä auto vie.On sanonta että ammattimies ajaa autoa eleettömästi ja vähillä liikkeillä eli sujuvasti.Jos aletaan ajamaan tasan kaheksaakymppiä joutuu mäkisillä tieosuuksilla jatkuvasti väännättämään ja vaihtamaan.Jos me menemme ohi ei se tarkoita sitä että meillä on kiire vaan sitä että haluamme ajaa sujuvasti ja vahtimatta edessä menevää entiiänpelaajaa.

      • vihje

        Tuolla asenteilla on sitten jälki sellaista että hirvittää!
        Kyllä se pitäs olla sama laki kaikille. Mietis
        vähän tarkemmin ja opettele kunnioittamaan toistenkin olemassa oloa ja elämää.
        Mitä sujuvasti ajoa se on että ohittelette suurilla nopeuksilla toisia vaikka ette saisi ajaa 80 km/t nopeammin!


      • Nokikolari
        vihje kirjoitti:

        Tuolla asenteilla on sitten jälki sellaista että hirvittää!
        Kyllä se pitäs olla sama laki kaikille. Mietis
        vähän tarkemmin ja opettele kunnioittamaan toistenkin olemassa oloa ja elämää.
        Mitä sujuvasti ajoa se on että ohittelette suurilla nopeuksilla toisia vaikka ette saisi ajaa 80 km/t nopeammin!

        Sinä oma ammattisi ja sen historia koko ajalta jonka olet ollut omalla alallasi niin saadaan pieni virne omiin kasvoihimme:)


      • Rahtari
        vihje kirjoitti:

        Tuolla asenteilla on sitten jälki sellaista että hirvittää!
        Kyllä se pitäs olla sama laki kaikille. Mietis
        vähän tarkemmin ja opettele kunnioittamaan toistenkin olemassa oloa ja elämää.
        Mitä sujuvasti ajoa se on että ohittelette suurilla nopeuksilla toisia vaikka ette saisi ajaa 80 km/t nopeammin!

        Heti ekaks mene jonnekkin ja tarkistuta sen vetoautosi nopeusmittari! Ettei käy niin, että vedät sitä jäähallin kokoista lasikuitukoppia esim. 70-75 ja mittari näyttää hienosti 80! Toiseksi: jos tulee ylämäki niin varmista, että siellä mäenpäälläkin on 80! Jos ei, ota santsia mäen alla, et on se 80 siellä mäenpäällä. Heti alkaa sujua. Ja vielä: SE EI OLE ARVOVALTATAPPIO jos joku sinut ohittaa!!!! Olen aina luullut, että karavaanari on lomalla, eikä niiden ole pakko ajaa kellon kanssa .Pitäkää tauko ja päästäkää se jono ohi. Kerran ajoin Tampereelta Orivedelle n. 70-75 km/h koko matka(rajoitus 100 henkilöautolla olin menossa) ja ihmettelin kun niillä pitkillä suorilla ei jonon kärkeä näkynyt. No joku kaikkien kaveri siellä uskollisesti sit raahusti vaunun kanssa. Liikenne ohjelmissa ( radio nova) teidän kuulee itkevän kun teitä arvostellaan ja teille ei anneta tietä ja...ja... ei ole suvaitsevaisuutta teitä kohtaan. Sitä saa, mitä tilaa... Jos odottaa sitä muilta on ensimmäiseksi oltava itse joustamassa.


      • Donitsi
        Rahtari kirjoitti:

        Heti ekaks mene jonnekkin ja tarkistuta sen vetoautosi nopeusmittari! Ettei käy niin, että vedät sitä jäähallin kokoista lasikuitukoppia esim. 70-75 ja mittari näyttää hienosti 80! Toiseksi: jos tulee ylämäki niin varmista, että siellä mäenpäälläkin on 80! Jos ei, ota santsia mäen alla, et on se 80 siellä mäenpäällä. Heti alkaa sujua. Ja vielä: SE EI OLE ARVOVALTATAPPIO jos joku sinut ohittaa!!!! Olen aina luullut, että karavaanari on lomalla, eikä niiden ole pakko ajaa kellon kanssa .Pitäkää tauko ja päästäkää se jono ohi. Kerran ajoin Tampereelta Orivedelle n. 70-75 km/h koko matka(rajoitus 100 henkilöautolla olin menossa) ja ihmettelin kun niillä pitkillä suorilla ei jonon kärkeä näkynyt. No joku kaikkien kaveri siellä uskollisesti sit raahusti vaunun kanssa. Liikenne ohjelmissa ( radio nova) teidän kuulee itkevän kun teitä arvostellaan ja teille ei anneta tietä ja...ja... ei ole suvaitsevaisuutta teitä kohtaan. Sitä saa, mitä tilaa... Jos odottaa sitä muilta on ensimmäiseksi oltava itse joustamassa.

        joudun tähän sanomaan että olen rahtarin kanssa täysin samaa mieltä.Olen koko autourani aikana ajanu ns.rennoin rantein eli sujuvasti eikä jälki minun mielestä ole ollut niin kovin karmaisevaa,joskus lumikelillä on renkaan jäljet tiehen jääny.


      • ecco

        pois kojelaudalta ajon aikana!


      • vihje
        Rahtari kirjoitti:

        Heti ekaks mene jonnekkin ja tarkistuta sen vetoautosi nopeusmittari! Ettei käy niin, että vedät sitä jäähallin kokoista lasikuitukoppia esim. 70-75 ja mittari näyttää hienosti 80! Toiseksi: jos tulee ylämäki niin varmista, että siellä mäenpäälläkin on 80! Jos ei, ota santsia mäen alla, et on se 80 siellä mäenpäällä. Heti alkaa sujua. Ja vielä: SE EI OLE ARVOVALTATAPPIO jos joku sinut ohittaa!!!! Olen aina luullut, että karavaanari on lomalla, eikä niiden ole pakko ajaa kellon kanssa .Pitäkää tauko ja päästäkää se jono ohi. Kerran ajoin Tampereelta Orivedelle n. 70-75 km/h koko matka(rajoitus 100 henkilöautolla olin menossa) ja ihmettelin kun niillä pitkillä suorilla ei jonon kärkeä näkynyt. No joku kaikkien kaveri siellä uskollisesti sit raahusti vaunun kanssa. Liikenne ohjelmissa ( radio nova) teidän kuulee itkevän kun teitä arvostellaan ja teille ei anneta tietä ja...ja... ei ole suvaitsevaisuutta teitä kohtaan. Sitä saa, mitä tilaa... Jos odottaa sitä muilta on ensimmäiseksi oltava itse joustamassa.

        Tarkistettu on mittari 30,50, 70 ja 110 kohdalla. Joten tarkistelkaa asennettanne liikenneturvallisuuden suhteen ja niin jää monet surut surematta. Ei ole arvovaltasta kysymys vaan elämästä ja kuolemasta.
        Eikö noita ihan tarpeettomia kuolemia ole jo tarpeeksi vai vieläkö pitäs saada lisää. Suunne on yhtä huonosti kiinni kuin lastinne onnettomuuden sattuessa.
        Siis, edelleen vetoan siihen mitä laki sanoo, eli 80 km/t kun liikutte ajoneuvolla jolle se maksimi nopeus on määrätty. Piste!


      • tästä
        Rahtari kirjoitti:

        Heti ekaks mene jonnekkin ja tarkistuta sen vetoautosi nopeusmittari! Ettei käy niin, että vedät sitä jäähallin kokoista lasikuitukoppia esim. 70-75 ja mittari näyttää hienosti 80! Toiseksi: jos tulee ylämäki niin varmista, että siellä mäenpäälläkin on 80! Jos ei, ota santsia mäen alla, et on se 80 siellä mäenpäällä. Heti alkaa sujua. Ja vielä: SE EI OLE ARVOVALTATAPPIO jos joku sinut ohittaa!!!! Olen aina luullut, että karavaanari on lomalla, eikä niiden ole pakko ajaa kellon kanssa .Pitäkää tauko ja päästäkää se jono ohi. Kerran ajoin Tampereelta Orivedelle n. 70-75 km/h koko matka(rajoitus 100 henkilöautolla olin menossa) ja ihmettelin kun niillä pitkillä suorilla ei jonon kärkeä näkynyt. No joku kaikkien kaveri siellä uskollisesti sit raahusti vaunun kanssa. Liikenne ohjelmissa ( radio nova) teidän kuulee itkevän kun teitä arvostellaan ja teille ei anneta tietä ja...ja... ei ole suvaitsevaisuutta teitä kohtaan. Sitä saa, mitä tilaa... Jos odottaa sitä muilta on ensimmäiseksi oltava itse joustamassa.

        asenteesta. Vaikka kirjoittaja olikin nimimerkki rahtari, oli hän vain yksi monista. Kyllä sinne maantielle mahtuu asuntoautot ja -vaunutkin. Eikä se kuormatun yhdistelmänkään nopeus sinne mäen päälle saapuessa ole enää 80 km/h.


      • vihje
        tästä kirjoitti:

        asenteesta. Vaikka kirjoittaja olikin nimimerkki rahtari, oli hän vain yksi monista. Kyllä sinne maantielle mahtuu asuntoautot ja -vaunutkin. Eikä se kuormatun yhdistelmänkään nopeus sinne mäen päälle saapuessa ole enää 80 km/h.

        *nostaa hattua*
        Rehellisyys maan perii!


      • romantikkoja
        vihje kirjoitti:

        *nostaa hattua*
        Rehellisyys maan perii!

        usko pois, meitä on monta muutakin joille voit kyseisestä syystä nostaa hattua. Tällä palstalla kuten liikenteessäkin parhaimmin vaan näkyvät nuo puukenkäsamit joiden ego pullistelee "vehkeen" pituuden mukana ja romantiikka kukkii vielä päässä, ollaan kuin merimiehiä joilla on heila joka satamassa. Kyllä tuolta tien päältä on romantiikka kaukana, on ollut aina.
        Näin naisrahtarina voin sanoa että ette voi uskoa kuinka naurettavilta näyttää pojat valkoisessa t-paidassa, kireissä farkuissa ja puukengissä puuttuu vain teksti "miehet jotka dallaavat omia polkujaan"


      • vihje
        romantikkoja kirjoitti:

        usko pois, meitä on monta muutakin joille voit kyseisestä syystä nostaa hattua. Tällä palstalla kuten liikenteessäkin parhaimmin vaan näkyvät nuo puukenkäsamit joiden ego pullistelee "vehkeen" pituuden mukana ja romantiikka kukkii vielä päässä, ollaan kuin merimiehiä joilla on heila joka satamassa. Kyllä tuolta tien päältä on romantiikka kaukana, on ollut aina.
        Näin naisrahtarina voin sanoa että ette voi uskoa kuinka naurettavilta näyttää pojat valkoisessa t-paidassa, kireissä farkuissa ja puukengissä puuttuu vain teksti "miehet jotka dallaavat omia polkujaan"

        Kaikille joilla on hyvä liikenne moraali!


      • vihje
        ecco kirjoitti:

        pois kojelaudalta ajon aikana!

        Ei oikein näe isojen rekkojen hyttiin missä ne rekkakuskit jalkojaan pitää. Mutta ei ole soveliasta kenenkään autoilijan pitää niitä koelaudalla ajon aikana!


      • ottakaa...
        vihje kirjoitti:

        Kaikille joilla on hyvä liikenne moraali!

        mallia tuolta Ruotsin puolelta, nimenomaan kun puhutaan joustavuudesta ja suvaitsevaisuudesta. Siellä on liikennekulttuuria tänne verraten. Tietkin on rakennettu tietysti hieman joustavammiksi, mutta verrataanpa vaikka sitä liikenteen joustamattomuutta akselilla Helsinki/Tukholma. Sen maaottelun voittaa joustavuudellaan Ruotsi 100-10.


      • vihje
        ottakaa... kirjoitti:

        mallia tuolta Ruotsin puolelta, nimenomaan kun puhutaan joustavuudesta ja suvaitsevaisuudesta. Siellä on liikennekulttuuria tänne verraten. Tietkin on rakennettu tietysti hieman joustavammiksi, mutta verrataanpa vaikka sitä liikenteen joustamattomuutta akselilla Helsinki/Tukholma. Sen maaottelun voittaa joustavuudellaan Ruotsi 100-10.

        ..mutta on niillä ruotsalaisillakin varmaan jotain oppimista suomalaisilta liikenteen suhteen.
        Jos rahtarin ajonopeus ylittää lain salliman 80 km/t niin hän voi olla lahtari!


      • bussilla
        vihje kirjoitti:

        Tarkistettu on mittari 30,50, 70 ja 110 kohdalla. Joten tarkistelkaa asennettanne liikenneturvallisuuden suhteen ja niin jää monet surut surematta. Ei ole arvovaltasta kysymys vaan elämästä ja kuolemasta.
        Eikö noita ihan tarpeettomia kuolemia ole jo tarpeeksi vai vieläkö pitäs saada lisää. Suunne on yhtä huonosti kiinni kuin lastinne onnettomuuden sattuessa.
        Siis, edelleen vetoan siihen mitä laki sanoo, eli 80 km/t kun liikutte ajoneuvolla jolle se maksimi nopeus on määrätty. Piste!

        taidat olla niitä kesä autoilijoita jotka ajavat 100 alueella 80. ihmettelen että miten bussilla ohittelen 3 henkilöauton letkoja 100 alueella bussilla jossa rajotin toppaa 100km/h ja ohi mennään henkilö autoista että heilahtaa.

        sanoisin että jos ei talvella tule ajettua niin ei teidän tarvitse kesälläkään rattiin lähteä.


      • Fiksu kommentti
        vihje kirjoitti:

        ..mutta on niillä ruotsalaisillakin varmaan jotain oppimista suomalaisilta liikenteen suhteen.
        Jos rahtarin ajonopeus ylittää lain salliman 80 km/t niin hän voi olla lahtari!

        Samaa mieltä


    • hese

      Kun tuota ammattia on tullut hinkattua 37 vuotta,
      ympäri Suomen, pohjoismaat sekä "itäsuomessa",
      on tullut vertailtua joka maassa ajokulttuuria,
      ei hyvältä näytä suomen ajotapa/ asenteet,muihin
      pohjoismaihin paitsi russiaan, jossa ei ole minkäänlaista lakia.Mennäänpä jokainen itseemme,
      tutkaillaan ajotapamme ja asenteet, löytyykö virheitä, tai löytyy varmasti, ruvetaan huomioimaan kanssakulkijamme paremmin.
      Meihin rekkamiehiin on koko tiellä liikkumisen
      pahanolo kaadettu, vaikka maantieliikenteessä
      henkilöautot tappavat eniten. Esim. jos vaikka
      nopeuteni on 80/km alueella 85, niin harva ha
      jää taakse, vaan ohi pitää päästä, on sulkuviivaa,
      risteystä, tai muuta näköestettä. Me ei kyllä
      ruveta "pikkupoliiseiksi", varmasti päästetään ohi
      vaikkanopeus olisi mikä.Mitä tulee asuntovaunuilijoihin, "puikoissa" on suurimmalta
      osaltaan kokematon kuski, vetämään tonnin painoista, usein väärin lastattua koppia, johon
      myös tuuli ottaa herkästi, nopeudet yleensä reilusti alle 80. Mutta eikö se jono myös muodostu
      ohitettavan perään jäävät pari-kolme autoa jotka
      sen letkan kasvattaa. Ne 100 ajavat rekat leikkivät liikennelupiensa peruuttamisilla, jos
      poliisit ottaisivat Eu:n lain mukaan tähän ralliin
      mutta noita kovaa ajavia on promille luokkaa, vaikkakin poikkeus vahvistaa säännön.

      • vihje

        Itse ajan asuntoautolla ja en ohittele 80 km/t ajavia olkoompa heidän vauhti 70 tai 90 km/t.
        Annan tietä sitä tarvitsevalle kun siihen on mahdollisuus. Mutta minua hirvittää ne lukemattomat ohitukset joita rekat suorittaa 80:n vauhdissa. Minun autoa eivät tosin paljoo liikuta mutta näen edessäni olevan asuntovaunua kuljettavan vaikeudet joita rekat saa aikaan. Olis jotenkin miellekkäänpää kun letka menis sitä sallittua nopeutta kykyjen mukaan ohittelematta. Kykyjen mukaan ei tarkoita että ajettas lujempaa kuin sallittua nopeutta. Joskus jarruttaa menoa asuntovaunu tai asuntoauto mutta ei ole ollenkaan outoa että letkaa vetää rekka. Tilanne, jossa henkilöautot ja rekat ohittelevat "melkein kilpaillen" on suorastaan järkyttävä ja kun onnettomuuksia sattuu niin jälki on sen näköistä. Olen vakuuttunut siitä että me kaikki voitettas tyytymällä lain määräämiin maksimi nopeuksiin. Itsekkin mielelläni pitäsin matkanopeutena 100-110 km/t nopeutta mutta turvallisuuden ja lain määräyksiä noudattavana ajan 80 km/t enkä ylitä sitä muuta kuin jos se liikenne turvallisuuden kannalta on minulle välttämätöntä joko toisten tai oman hengen säilyttämiseksi.

        kirjoitit:
        #..osaltaan kokematon kuski, vetämään tonnin painoista, usein väärin lastattua koppia, johon
        myös tuuli ottaa herkästi, nopeudet yleensä reilusti alle 80. Mutta eikö se jono myös muodostu ohitettavan perään jäävät pari-kolme autoa jotka sen letkan kasvattaa....#

        Eikös jo siitäkin syystä olis pitää liikenne merkein määrättyä maksiminopeutta maksimina!
        Miksi mennä vielä kiusaamaan pienellä koneella eteenpäin pyrkijää rekalla? ..häntä jolla on jo sallittu maksimi nopeus vaikkakin sen rajoituksen on saanut aikaan vetoauton heikkous! Liikenteessä tulee pitää ajoturvallisuuden vaatimaa varovaisuutta ja nopeutta. Ja rekoille on asetettu 80 km/t maksiminopeus. Samoin asuntovaunulle ja asunto autolle. En vaan ymmärrä miksi rekkojen pitää saada ajaa ylinopeutta toisten ja osittain oman hengen uhalla.


      • hese
        vihje kirjoitti:

        Itse ajan asuntoautolla ja en ohittele 80 km/t ajavia olkoompa heidän vauhti 70 tai 90 km/t.
        Annan tietä sitä tarvitsevalle kun siihen on mahdollisuus. Mutta minua hirvittää ne lukemattomat ohitukset joita rekat suorittaa 80:n vauhdissa. Minun autoa eivät tosin paljoo liikuta mutta näen edessäni olevan asuntovaunua kuljettavan vaikeudet joita rekat saa aikaan. Olis jotenkin miellekkäänpää kun letka menis sitä sallittua nopeutta kykyjen mukaan ohittelematta. Kykyjen mukaan ei tarkoita että ajettas lujempaa kuin sallittua nopeutta. Joskus jarruttaa menoa asuntovaunu tai asuntoauto mutta ei ole ollenkaan outoa että letkaa vetää rekka. Tilanne, jossa henkilöautot ja rekat ohittelevat "melkein kilpaillen" on suorastaan järkyttävä ja kun onnettomuuksia sattuu niin jälki on sen näköistä. Olen vakuuttunut siitä että me kaikki voitettas tyytymällä lain määräämiin maksimi nopeuksiin. Itsekkin mielelläni pitäsin matkanopeutena 100-110 km/t nopeutta mutta turvallisuuden ja lain määräyksiä noudattavana ajan 80 km/t enkä ylitä sitä muuta kuin jos se liikenne turvallisuuden kannalta on minulle välttämätöntä joko toisten tai oman hengen säilyttämiseksi.

        kirjoitit:
        #..osaltaan kokematon kuski, vetämään tonnin painoista, usein väärin lastattua koppia, johon
        myös tuuli ottaa herkästi, nopeudet yleensä reilusti alle 80. Mutta eikö se jono myös muodostu ohitettavan perään jäävät pari-kolme autoa jotka sen letkan kasvattaa....#

        Eikös jo siitäkin syystä olis pitää liikenne merkein määrättyä maksiminopeutta maksimina!
        Miksi mennä vielä kiusaamaan pienellä koneella eteenpäin pyrkijää rekalla? ..häntä jolla on jo sallittu maksimi nopeus vaikkakin sen rajoituksen on saanut aikaan vetoauton heikkous! Liikenteessä tulee pitää ajoturvallisuuden vaatimaa varovaisuutta ja nopeutta. Ja rekoille on asetettu 80 km/t maksiminopeus. Samoin asuntovaunulle ja asunto autolle. En vaan ymmärrä miksi rekkojen pitää saada ajaa ylinopeutta toisten ja osittain oman hengen uhalla.

        Mainitsemasi letkanvetäjä rekka,oliskohan niin
        että, rekka menee 85, 80 alueella ja henkilöautot
        saavuttavat sen, niin kukahan se ylinopeutta ajaa?
        Kertaan vielä, asuntovaunun suhari on pääsääntöisesti alokas tonnin painoista koppia
        vedettäessä, kyllähän se eteenpäin menee, kun ei
        katsele taustapeiliä,mutta kun siinä on muutakin,
        tuuli, mäet, kopin lastaus, monesti aisapainoa
        liikaa, tai aisa ylhäällä, erittäin vaarallista.
        Sitten vielä, kopin vetäjät ovat lomalla, rekan
        suhari töissä, ei meitä maiseman katselu kiinnosta eikä ole aikaa körötellä
        nakkikoppien perässä, kun ei taito riitä sen kopin
        vetämiseen normaalia vauhtia.


      • vihje
        hese kirjoitti:

        Mainitsemasi letkanvetäjä rekka,oliskohan niin
        että, rekka menee 85, 80 alueella ja henkilöautot
        saavuttavat sen, niin kukahan se ylinopeutta ajaa?
        Kertaan vielä, asuntovaunun suhari on pääsääntöisesti alokas tonnin painoista koppia
        vedettäessä, kyllähän se eteenpäin menee, kun ei
        katsele taustapeiliä,mutta kun siinä on muutakin,
        tuuli, mäet, kopin lastaus, monesti aisapainoa
        liikaa, tai aisa ylhäällä, erittäin vaarallista.
        Sitten vielä, kopin vetäjät ovat lomalla, rekan
        suhari töissä, ei meitä maiseman katselu kiinnosta eikä ole aikaa körötellä
        nakkikoppien perässä, kun ei taito riitä sen kopin
        vetämiseen normaalia vauhtia.

        No ei ole oikeutta ajaa yli tai päälle nakkikopin vetäjääkään. Ylinopeudella vaarallisesti ohittaville rekoille ei tietääkseni ole annettu lupaa lain rikkomiseen vaan he yrittävät itselleen ottaa oikeutta kaikin keinoin.
        Sivistykää!
        Eikä sekään, että henkilöautot tai joku muu ajaa ylinopeutta oikeuta toisiakin ajamaan ylinopeutta!
        Etkö sä halua tajuta että jos se maksimi nopeus on 80 km/t niin se myös tarkoittaa sitä kaikille!
        Se, että omaa ammattiataitoa tulee parhaiten esiin esim. liikennesääntöjen noudattamisessa, ei ylinopeuksissa!


      • hese
        vihje kirjoitti:

        No ei ole oikeutta ajaa yli tai päälle nakkikopin vetäjääkään. Ylinopeudella vaarallisesti ohittaville rekoille ei tietääkseni ole annettu lupaa lain rikkomiseen vaan he yrittävät itselleen ottaa oikeutta kaikin keinoin.
        Sivistykää!
        Eikä sekään, että henkilöautot tai joku muu ajaa ylinopeutta oikeuta toisiakin ajamaan ylinopeutta!
        Etkö sä halua tajuta että jos se maksimi nopeus on 80 km/t niin se myös tarkoittaa sitä kaikille!
        Se, että omaa ammattiataitoa tulee parhaiten esiin esim. liikennesääntöjen noudattamisessa, ei ylinopeuksissa!

        En jaksa tällä tasolla jatkaa, kun sulle näköjään
        on jämähtänyt tuo 80 eikä mitään muuta. Annan
        muille tilaa niin liikenteessä sekä tällä palstalla, tämä ei kehitä yhtään minua.
        Näköjään sinun asenteet ovat näitä.


      • -joku-
        vihje kirjoitti:

        No ei ole oikeutta ajaa yli tai päälle nakkikopin vetäjääkään. Ylinopeudella vaarallisesti ohittaville rekoille ei tietääkseni ole annettu lupaa lain rikkomiseen vaan he yrittävät itselleen ottaa oikeutta kaikin keinoin.
        Sivistykää!
        Eikä sekään, että henkilöautot tai joku muu ajaa ylinopeutta oikeuta toisiakin ajamaan ylinopeutta!
        Etkö sä halua tajuta että jos se maksimi nopeus on 80 km/t niin se myös tarkoittaa sitä kaikille!
        Se, että omaa ammattiataitoa tulee parhaiten esiin esim. liikennesääntöjen noudattamisessa, ei ylinopeuksissa!

        se pieni ylinopeus on tarpeen liikenteen sujuvuuden kannalta. Suomalaiset kun eivät osaa ajaa jonossa. Kun yrittää jättää turvaväliä edellä menevään, niin eikö siihen jo joku jauholakki tunge sillä uuden karheella mersulla tai bemarilla, vaikka edessä on kilometrin jono.


      • Sinä
        vihje kirjoitti:

        No ei ole oikeutta ajaa yli tai päälle nakkikopin vetäjääkään. Ylinopeudella vaarallisesti ohittaville rekoille ei tietääkseni ole annettu lupaa lain rikkomiseen vaan he yrittävät itselleen ottaa oikeutta kaikin keinoin.
        Sivistykää!
        Eikä sekään, että henkilöautot tai joku muu ajaa ylinopeutta oikeuta toisiakin ajamaan ylinopeutta!
        Etkö sä halua tajuta että jos se maksimi nopeus on 80 km/t niin se myös tarkoittaa sitä kaikille!
        Se, että omaa ammattiataitoa tulee parhaiten esiin esim. liikennesääntöjen noudattamisessa, ei ylinopeuksissa!

        Kerran tunnut tietävän noista nopeuksista ja liikennesäännöistä ynnä sujuvasta liikenteestä niin selittäisitkö seuraavan:
        Ajoin Konalantiellä omalla piirturilla varustetulla linja-autollani 50 km/h rajoitetulla tiellä n. 55 km/h. Takanani oleva vihreä farkku yritti hiillostaa minua ajamaan nopeammin ja kun se ei onnistunut pyyhkäisi oikealta pyörätien kautta ohi.
        Selityksen haluaisin seuraaviin kysymyksiin:
        Oliko tämä mopokuski tajuton?
        Tunsiko hän liikennesäännöt?
        Tietääkö hän ajavansa yleisellä tiellä?
        Onko hänellä yleensäkään ajokorttia?

        Näitä tällaisia suhareita on aivan liikaa tienpäällä.


      • vihje
        Sinä kirjoitti:

        Kerran tunnut tietävän noista nopeuksista ja liikennesäännöistä ynnä sujuvasta liikenteestä niin selittäisitkö seuraavan:
        Ajoin Konalantiellä omalla piirturilla varustetulla linja-autollani 50 km/h rajoitetulla tiellä n. 55 km/h. Takanani oleva vihreä farkku yritti hiillostaa minua ajamaan nopeammin ja kun se ei onnistunut pyyhkäisi oikealta pyörätien kautta ohi.
        Selityksen haluaisin seuraaviin kysymyksiin:
        Oliko tämä mopokuski tajuton?
        Tunsiko hän liikennesäännöt?
        Tietääkö hän ajavansa yleisellä tiellä?
        Onko hänellä yleensäkään ajokorttia?

        Näitä tällaisia suhareita on aivan liikaa tienpäällä.

        Oikeassa oot, reikäpäitä riittää..
        Parasta on kun jokainen ajaa olosuhteisiin nähden turvallista nopeutta YLITTÄMÄTTÄ nopeusrajoituksia tai/ja ajoneuvolle annettuja nopeusrajoituksia.


      • vihjeelle
        vihje kirjoitti:

        Oikeassa oot, reikäpäitä riittää..
        Parasta on kun jokainen ajaa olosuhteisiin nähden turvallista nopeutta YLITTÄMÄTTÄ nopeusrajoituksia tai/ja ajoneuvolle annettuja nopeusrajoituksia.

        että ootko sattunu koskaan ajamaan rekan kanssa peräkkäin nopeusnäyttöön? Kun itse kerran ajoin, oma mittarini näytti ~100km/h ja nopeusnäyttö minulla ja rekalla 89km/h, käsittääkseni tälläiset mittrivirheet ovat aika yleisiä ja rekoissa kuulemma pitää mittari paremmin kutinsa.


      • vihje
        vihjeelle kirjoitti:

        että ootko sattunu koskaan ajamaan rekan kanssa peräkkäin nopeusnäyttöön? Kun itse kerran ajoin, oma mittarini näytti ~100km/h ja nopeusnäyttö minulla ja rekalla 89km/h, käsittääkseni tälläiset mittrivirheet ovat aika yleisiä ja rekoissa kuulemma pitää mittari paremmin kutinsa.

        Kellon ja matkan suhteen on tarkistettu eri nopeuksilla (30, 50,70 ja 100) joten se heitto on tiedossa.
        Kenenkä mittari heittäs niin paljon ettei huomais 80 ja 110 eroa!


      • bussilla
        vihje kirjoitti:

        Itse ajan asuntoautolla ja en ohittele 80 km/t ajavia olkoompa heidän vauhti 70 tai 90 km/t.
        Annan tietä sitä tarvitsevalle kun siihen on mahdollisuus. Mutta minua hirvittää ne lukemattomat ohitukset joita rekat suorittaa 80:n vauhdissa. Minun autoa eivät tosin paljoo liikuta mutta näen edessäni olevan asuntovaunua kuljettavan vaikeudet joita rekat saa aikaan. Olis jotenkin miellekkäänpää kun letka menis sitä sallittua nopeutta kykyjen mukaan ohittelematta. Kykyjen mukaan ei tarkoita että ajettas lujempaa kuin sallittua nopeutta. Joskus jarruttaa menoa asuntovaunu tai asuntoauto mutta ei ole ollenkaan outoa että letkaa vetää rekka. Tilanne, jossa henkilöautot ja rekat ohittelevat "melkein kilpaillen" on suorastaan järkyttävä ja kun onnettomuuksia sattuu niin jälki on sen näköistä. Olen vakuuttunut siitä että me kaikki voitettas tyytymällä lain määräämiin maksimi nopeuksiin. Itsekkin mielelläni pitäsin matkanopeutena 100-110 km/t nopeutta mutta turvallisuuden ja lain määräyksiä noudattavana ajan 80 km/t enkä ylitä sitä muuta kuin jos se liikenne turvallisuuden kannalta on minulle välttämätöntä joko toisten tai oman hengen säilyttämiseksi.

        kirjoitit:
        #..osaltaan kokematon kuski, vetämään tonnin painoista, usein väärin lastattua koppia, johon
        myös tuuli ottaa herkästi, nopeudet yleensä reilusti alle 80. Mutta eikö se jono myös muodostu ohitettavan perään jäävät pari-kolme autoa jotka sen letkan kasvattaa....#

        Eikös jo siitäkin syystä olis pitää liikenne merkein määrättyä maksiminopeutta maksimina!
        Miksi mennä vielä kiusaamaan pienellä koneella eteenpäin pyrkijää rekalla? ..häntä jolla on jo sallittu maksimi nopeus vaikkakin sen rajoituksen on saanut aikaan vetoauton heikkous! Liikenteessä tulee pitää ajoturvallisuuden vaatimaa varovaisuutta ja nopeutta. Ja rekoille on asetettu 80 km/t maksiminopeus. Samoin asuntovaunulle ja asunto autolle. En vaan ymmärrä miksi rekkojen pitää saada ajaa ylinopeutta toisten ja osittain oman hengen uhalla.

        vaan kateellinen kun joko autossasi ei riitä potkua ohitukseen tai sitten pelkäät ajamista etkä uskalla ohittaa.

        älä puutu muitten ajamiseen vaan pidä huoli omasta ajamisestasi. sinä olet kuitenkin vapaa ajalla varaa sinä sitä aikaa, kun muut ovat työaikaan töissä pitempään kun sinä siellä tien tukkona hidastat.
        PS:muutkin pääsis nopeammin vapaan viettoon


      • bussilla
        vihje kirjoitti:

        Oikeassa oot, reikäpäitä riittää..
        Parasta on kun jokainen ajaa olosuhteisiin nähden turvallista nopeutta YLITTÄMÄTTÄ nopeusrajoituksia tai/ja ajoneuvolle annettuja nopeusrajoituksia.

        kun ajaisit edes sitä suurinta sallittua nopeutta etkä jäisi eteen hidastelemaan 80 alueella 70. vai eikö rohkeus riitä ajaa sitä suurinta sallittua.

        jos noin vaikeaksi vetää sinun liikenteessä olo niin jää kotiin, tai mene bussilla. on ainakin yksi ohitettava vähemmän.


      • bussilla
        vihje kirjoitti:

        Kellon ja matkan suhteen on tarkistettu eri nopeuksilla (30, 50,70 ja 100) joten se heitto on tiedossa.
        Kenenkä mittari heittäs niin paljon ettei huomais 80 ja 110 eroa!

        päässä sen verran että kannattaa kotiin jäädä liikennettä sotkemasta.


    • kuski

      Ihan sama jos sanoisi että "Nyt täytyy saada kaikki työttömät töihin" Ei kai aikatauluja tarvittaisi, ellei tavaralla olisi ns. hoppu/kiire...siihen tämä meininki vähän perustuu...JOS KÄSITÄT? Eikä se 8 km/h (88->80) vaikuta niin paljon että aikataulut olisi ongelma...

      Ja noista uretaanisoffista sen verran että painorajoituksia niidenkin osalta voisi korjata. Vaikka kesäkelillä ajavatkin niin 1200 kg:n vaunu ja vetäjä etupyörät lähes ilmassa ei kovin turvallinen sateella..että näin..

      • vihje

        ääliöitä ovat kaikki jotka toisten ja omaa henkiäkin uhaten rikkovat tieliikenteelle annettuja sääntöjä.
        Ei nopeusrajoituksia ole v...tuilumielessä laitettu. Ja jos kaikki noudattasivat niitä niin olis turvallisempaa liikkua...


      • kuski
        vihje kirjoitti:

        ääliöitä ovat kaikki jotka toisten ja omaa henkiäkin uhaten rikkovat tieliikenteelle annettuja sääntöjä.
        Ei nopeusrajoituksia ole v...tuilumielessä laitettu. Ja jos kaikki noudattasivat niitä niin olis turvallisempaa liikkua...

        ny itsestään selvyyksien höpöttäjä..Jos kaikki noudattaisivat liikennesääntöjä, liikkuminen olisi turvallisempaa (ei punaisia päin, ei kännissä jne..;)) Jos taas kaikki (porhot) maksaisivat tunnollisesti veronsa, ehkä tien hoitoonkin riittäisi rahaa..jne...Tämmösille kommenteille ei tule loppua..aina paskaa voi jauhaa;)


      • bussilla
        vihje kirjoitti:

        ääliöitä ovat kaikki jotka toisten ja omaa henkiäkin uhaten rikkovat tieliikenteelle annettuja sääntöjä.
        Ei nopeusrajoituksia ole v...tuilumielessä laitettu. Ja jos kaikki noudattasivat niitä niin olis turvallisempaa liikkua...

        ihan kaikkein turvallisinta ois ku jäisit kotiin etkä menis liikenteen mukaan leikkimään liikennepoliisia. jättäsit työtä tekevät ihmiset liikenteessä rauhaan ja hankkisit itsellesi jotain muuta tekemistä, mene vaikka töihin.


    • vihje

      ...että rekkojen vauhtia pitää alkaa soveltamaan lain antamiin rajoituksiin. Jokaisen velvollisuus on huolehtia siitä ettei lakia rikota.

      Virkavallan on alettava huomioimaan järjestäytyneen ammattiryhmän systemaattinen lain rikkominen. Rekkakuskit varottaa toisiaan mahdollisesta nopeusratsioista joten poliisin on alettava käyttämään valtaansa siviili autoilla jotta tieliikenne saadaan turvalliseksi. Samalla saadaan myös toisiakin ylinopeutta ajavia joita riittää.
      Ylinopeus sakkoja on nostettava jotta saadaan rahoitetuksi valvonnasta yhteiskunnalle aiheutuvat kustannukset.

      Turvallisuutta liikenteeseen!

      • tuplauuno

        Just...jaa sun mielestä poliisin pitäisi erityisesti rekkojen nopeuksiin panostaa...eiköhän täällä muutakin "kauhian pahaa" tapahdu...laitettais nyt ensin noi kirveen heiluttelijat ja narkkarit hoitoon/kalterien taakse. Taidat olla konkurssiin ajautunut kuljetusyrittäjä;) tai muuten vaan hampaankolossa jotain, ja pahasti, Suomen talouden gummipyöriä vastaan. Ai niin, meinaatkos että konginkankaan turma olisi vältetty, jos nopeusrajoituksia valvottaisiin tiukemmin...vai mistä moinen innostus?


      • vihje
        tuplauuno kirjoitti:

        Just...jaa sun mielestä poliisin pitäisi erityisesti rekkojen nopeuksiin panostaa...eiköhän täällä muutakin "kauhian pahaa" tapahdu...laitettais nyt ensin noi kirveen heiluttelijat ja narkkarit hoitoon/kalterien taakse. Taidat olla konkurssiin ajautunut kuljetusyrittäjä;) tai muuten vaan hampaankolossa jotain, ja pahasti, Suomen talouden gummipyöriä vastaan. Ai niin, meinaatkos että konginkankaan turma olisi vältetty, jos nopeusrajoituksia valvottaisiin tiukemmin...vai mistä moinen innostus?

        Tässä muutamia painavia syitä että otin asian asille täällä:

        1/
        Nopeus rajoutukset koskee kaikkia paitsi erikoisluvan saanneita kuten esim. sairaankuljetus jne. ajoneuvoja!

        2/
        Ei kai ole väärin myötävaikuttaa liikenne moraalin kohentamiseksi!

        3/
        Liikenteessä kuolleiden määrä olis saatava alas ja siihen eniten ja parhaiten voimme itse vaikuttaa!

        Poliisin tulis erikoisesti panostaa rekkoihin ja heidän viestintään toisilleen varotuksia nopeusvalvonnasta. Siviili rekisteröity poliisiautot olis todella tervetulleita suomen teille niin rekkojen kuin muidenkin liikennelain rikkojien kiinni saamiseksi. On myös tavallisia autoilijoita jotka viestittävät varotuksia. Tuollaiset varoittelijat olis kans saatava vastuuseen teostaan.


      • no huhhuh
        vihje kirjoitti:

        Tässä muutamia painavia syitä että otin asian asille täällä:

        1/
        Nopeus rajoutukset koskee kaikkia paitsi erikoisluvan saanneita kuten esim. sairaankuljetus jne. ajoneuvoja!

        2/
        Ei kai ole väärin myötävaikuttaa liikenne moraalin kohentamiseksi!

        3/
        Liikenteessä kuolleiden määrä olis saatava alas ja siihen eniten ja parhaiten voimme itse vaikuttaa!

        Poliisin tulis erikoisesti panostaa rekkoihin ja heidän viestintään toisilleen varotuksia nopeusvalvonnasta. Siviili rekisteröity poliisiautot olis todella tervetulleita suomen teille niin rekkojen kuin muidenkin liikennelain rikkojien kiinni saamiseksi. On myös tavallisia autoilijoita jotka viestittävät varotuksia. Tuollaiset varoittelijat olis kans saatava vastuuseen teostaan.

        noin kiivaasti oot aattees takana, senkus;)


      • "vihje"
        no huhhuh kirjoitti:

        noin kiivaasti oot aattees takana, senkus;)

        joskus tien päällä niin näkisit että poliisilla todellakin on jo siviiliautot käytössä ja sitäpaitsi mitä väliä sillä on ottaako poliisi rekan kiinni poliisi-vai siviiliautolla?


      • vihje
        "vihje" kirjoitti:

        joskus tien päällä niin näkisit että poliisilla todellakin on jo siviiliautot käytössä ja sitäpaitsi mitä väliä sillä on ottaako poliisi rekan kiinni poliisi-vai siviiliautolla?

        Siinä tapauksessa järkeville vahvistuu käsitys että ylinopeuksista on nostettava sakkojen suuruutta varotukseksi tuntuvasti ja toisen kerran kiinnijäämisestä kortti pois!


      • kotipoliisi
        vihje kirjoitti:

        Siinä tapauksessa järkeville vahvistuu käsitys että ylinopeuksista on nostettava sakkojen suuruutta varotukseksi tuntuvasti ja toisen kerran kiinnijäämisestä kortti pois!

        syndrooma.Ajelen itse yleensä aina ylinopeutta vähän.Viime sakot sain ylinopeudesta 14 vuotta sitten.Mun mielestä se ei kuulu toisille autoilijoille jos joku haluaa ajaa ylinopeutta ni antaa mennä.


      • vihje
        kotipoliisi kirjoitti:

        syndrooma.Ajelen itse yleensä aina ylinopeutta vähän.Viime sakot sain ylinopeudesta 14 vuotta sitten.Mun mielestä se ei kuulu toisille autoilijoille jos joku haluaa ajaa ylinopeutta ni antaa mennä.

        On tyhmää kannustaa ylinopeuksia ajamaan. Sun mielestä on ilmeisesti oikein aiheuttaa liikenne onnettomuuksia ja vainajia ylinopeuksilla!
        Häpeä!


      • kuiskaus
        vihje kirjoitti:

        On tyhmää kannustaa ylinopeuksia ajamaan. Sun mielestä on ilmeisesti oikein aiheuttaa liikenne onnettomuuksia ja vainajia ylinopeuksilla!
        Häpeä!

        Vihjeen ihmiskuva, horiseva vaikkukorvainen,
        ukonkäppänä, joka tuntuu olevan oikein liikenteen
        tietoviisas, luuraa verhon raosta, kun mökkinsä
        nurkalta "iso" jakopirssi kaahaa ainakin 50km/h.
        Hui kunne männöö kovvoo.....


      • vihje
        kuiskaus kirjoitti:

        Vihjeen ihmiskuva, horiseva vaikkukorvainen,
        ukonkäppänä, joka tuntuu olevan oikein liikenteen
        tietoviisas, luuraa verhon raosta, kun mökkinsä
        nurkalta "iso" jakopirssi kaahaa ainakin 50km/h.
        Hui kunne männöö kovvoo.....

        Sinulla on suuri suu. Nosta housuja ja miehisty!


      • vihje
        vihje kirjoitti:

        Sinulla on suuri suu. Nosta housuja ja miehisty!

        takavasemmalle moralisoimasta.Naapurisovut olet varmaan jo saanu rikottua.Kotipoliisi mikä kotipoliisi.


      • päästelen
        kotipoliisi kirjoitti:

        syndrooma.Ajelen itse yleensä aina ylinopeutta vähän.Viime sakot sain ylinopeudesta 14 vuotta sitten.Mun mielestä se ei kuulu toisille autoilijoille jos joku haluaa ajaa ylinopeutta ni antaa mennä.

        aina kettutarhoilta muutamia kettuja vapaaksi. Hittojakos se muille kuuluu jos vaan vähän kerrallaan.


      • vihje
        vihje kirjoitti:

        takavasemmalle moralisoimasta.Naapurisovut olet varmaan jo saanu rikottua.Kotipoliisi mikä kotipoliisi.

        Ota itsellesi oma nicki?
        Ellet osaa niin hyppää kaivoon!


      • sinä
        vihje kirjoitti:

        Ota itsellesi oma nicki?
        Ellet osaa niin hyppää kaivoon!

        vääntelemään sitä nettislangias teinien chattisivuille.


      • bussilla

        menet töihin ja maksat veroja niin saadaan valtiollekin rahaa rakentaa paremmat tiet. mutta mene töihin bussilla niin et vaaranna ja hidasta liikennettä.


      • bussilla
        vihje kirjoitti:

        Tässä muutamia painavia syitä että otin asian asille täällä:

        1/
        Nopeus rajoutukset koskee kaikkia paitsi erikoisluvan saanneita kuten esim. sairaankuljetus jne. ajoneuvoja!

        2/
        Ei kai ole väärin myötävaikuttaa liikenne moraalin kohentamiseksi!

        3/
        Liikenteessä kuolleiden määrä olis saatava alas ja siihen eniten ja parhaiten voimme itse vaikuttaa!

        Poliisin tulis erikoisesti panostaa rekkoihin ja heidän viestintään toisilleen varotuksia nopeusvalvonnasta. Siviili rekisteröity poliisiautot olis todella tervetulleita suomen teille niin rekkojen kuin muidenkin liikennelain rikkojien kiinni saamiseksi. On myös tavallisia autoilijoita jotka viestittävät varotuksia. Tuollaiset varoittelijat olis kans saatava vastuuseen teostaan.

        päässä vikaa ja pahasti. onnettomuudet on yksittäis tapauksia. jos joku kaatuu humalassa, pitäsikö siitä tehdä laki esitys että yli 0,5 promillen humalassa pitää olla kypärä päässä.
        siitä sitten vaan poliisit puhalluttamaan känniläisiä. entäs sitten ku joku tukehtuu pypärän naruun humalassa. mikäs laki sitten....


      • bussilla
        vihje kirjoitti:

        Siinä tapauksessa järkeville vahvistuu käsitys että ylinopeuksista on nostettava sakkojen suuruutta varotukseksi tuntuvasti ja toisen kerran kiinnijäämisestä kortti pois!

        pitänyt ottaa kortti jo ajat sitten pois. ja liikenteen hidastamisesta kunnon sakot ja korttipois ja uudelleen autokouluun opettelemaan ajamaan. jos ajaa alinopeutta sillon pelkää liikennettä kuten sinä ja sillon on käytävä autokoulu uudestaan.


      • bussilla
        vihje kirjoitti:

        On tyhmää kannustaa ylinopeuksia ajamaan. Sun mielestä on ilmeisesti oikein aiheuttaa liikenne onnettomuuksia ja vainajia ylinopeuksilla!
        Häpeä!

        se tässä aiheuttaa niitä kolareita hidastelemalla liikenteessä ja puuttumalla toisten ajamiseen. ei ylinopeus aiheuta sen enempää kolareita kun rajoitusten mukaan ajaminen, mutta jos ei osaa ajaa edes rajoitusten mukaan niin se vasta vaarallista on. harjoittele eka jossain syrjemmässä ajamaan ennen kuin lähdet liikenteeseen hidastelemaan. tai laita kolmio taakse nii muut tietävät varoa sinua


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe