Etsin tukiperhettä

Nikin emo

Vielä kerran yritetään huhuilla tätä kautta, löytyisikö tukiperhettä pienelle pojalle, 1,5v, Helsingistä. Voisi tulla kysymykseen lapseton pariskunta, tai pariskunta joilla lapsi/useampia lapsia. Sopimukset tehtäisiin sosiaaliviraston kanssa. Yritän etsiä itse perhettä, jotta saisimme sen nopeammin. Voimme muutoin joutua odottamaan vuosiakin. Ensin tietenkin tapaisimme jne. ja katsoisimme puolin ja toisin miltä tuntuu. Toivon että tuleva tukiperhe voisi olla poikani elämässä aina läsnä, sittenkin kun poika on jo iso eikä tarvitse tukiperhetoimintaa, mutta perhe jäisi ystäväksi pojalleni. Siksi esimerkiksi pariskunta joka ei pysty saamaan omia lapsia, voisi myös olla hyvä.

95

6174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mekin haetaan

      Täällä olisi myös tukiperhettä vailla kohta kaksivuotias pieni tyttö Helsingistä. Minun eli äidin uupumuksen vuoksi etsitään lapsellista tai lapsetonta perhettä. Tytössä ei ole mitään vikaa, on hyväkäytöksinen, terve ja reipas ihana nuori neiti, mutta en jaksa tarjota hänelle virikkeitä. Toivoisin, että tukiperhe voisi viedä tapahtumiin tai edes ulos leikkipuistoon.

      • Äitee1

        Minäkin etsin tukiperhettä 5-vuotiaalle pojalleni ja me asumme Helsingissä. Väliä ei ole sillä millainen perhemuoto on kyseessä vaan sillä kuinka aidosti ollaan asiassa mukana. Kuitenkin toivoisin että perheessä olisi mies jotta poikani saisi miehen mallia ja tehdä "miesten juttuja". Poikani isä ei ole milloinkaan valitettavasti ollut elämässämme mukana. Jos tuntui että kenties, ehkä, niin ilmoittele, vaihdetaan yhteystiedot!


      • Nikin emo
        Äitee1 kirjoitti:

        Minäkin etsin tukiperhettä 5-vuotiaalle pojalleni ja me asumme Helsingissä. Väliä ei ole sillä millainen perhemuoto on kyseessä vaan sillä kuinka aidosti ollaan asiassa mukana. Kuitenkin toivoisin että perheessä olisi mies jotta poikani saisi miehen mallia ja tehdä "miesten juttuja". Poikani isä ei ole milloinkaan valitettavasti ollut elämässämme mukana. Jos tuntui että kenties, ehkä, niin ilmoittele, vaihdetaan yhteystiedot!

        Ei ole minullekkaan siis perhemuodolle vaatimuksia....se vaan tosiaan olisi kiva että perheessä olisi mies.Ois tosi hienoa, jos Niki sais kans miehen mallia, ja tehdä miesten juttuja. Lapseni isä ei ole valitettavasti milloinkaan ollut elämässämme mukana. Minulla ei myöskään ole yhtään sukulaista lähellä, lähin on yli 700km päässä.

        Mutta musta tuntuu että ei sellaista tukiperhettä löydä mistään, ei ainakaan täältä. Tukiperheen etsijöitä kyllä löytyy näköjään, mutta ei perheitä.


      • tukiperhettä
        Nikin emo kirjoitti:

        Ei ole minullekkaan siis perhemuodolle vaatimuksia....se vaan tosiaan olisi kiva että perheessä olisi mies.Ois tosi hienoa, jos Niki sais kans miehen mallia, ja tehdä miesten juttuja. Lapseni isä ei ole valitettavasti milloinkaan ollut elämässämme mukana. Minulla ei myöskään ole yhtään sukulaista lähellä, lähin on yli 700km päässä.

        Mutta musta tuntuu että ei sellaista tukiperhettä löydä mistään, ei ainakaan täältä. Tukiperheen etsijöitä kyllä löytyy näköjään, mutta ei perheitä.

        Tarvetta näköjään olisi.Me emme asu lähelläkään Helsinkiä ja omalla paikkakunnallamme juuri oli tiedotustilaisuus asiasta kiinnostuneille.Luulin,että siellä olisi ollut enemmänkin kiinnostuneita mutta tilaisuuteen oli tullut vain muutama ihminen.
        Ehkä ihmiset ajattelevat,että omissa asioissa on tarpeeksi huolta tai mikä sitten onkaan.Ilmoittauduimme tarjolla oleviksi,saa nyt nähdä kuinka menee ja onko meidän avulle tarvetta ja missä määrin.
        Toivon ,että pienet lapsenne saisivat miehen mallia ja te äidit uusia voimia ja jaksamista arkeenne.


      • yks lapseton isä
        tukiperhettä kirjoitti:

        Tarvetta näköjään olisi.Me emme asu lähelläkään Helsinkiä ja omalla paikkakunnallamme juuri oli tiedotustilaisuus asiasta kiinnostuneille.Luulin,että siellä olisi ollut enemmänkin kiinnostuneita mutta tilaisuuteen oli tullut vain muutama ihminen.
        Ehkä ihmiset ajattelevat,että omissa asioissa on tarpeeksi huolta tai mikä sitten onkaan.Ilmoittauduimme tarjolla oleviksi,saa nyt nähdä kuinka menee ja onko meidän avulle tarvetta ja missä määrin.
        Toivon ,että pienet lapsenne saisivat miehen mallia ja te äidit uusia voimia ja jaksamista arkeenne.

        me olemme vaimoni kanssa puhuneet että voisimme olla tukiperheenä. olemme vain miettineet että onistuuko se,sillä vaimoni on ollut nuorena huostaanotettuna ja käynyt vuosia sitten erillaisissa terapioissa ja päihdehoitajalla.siis tällähetkellä ei niitä tarvitse ja asiamme ovat muutenkin kunnossa.omia lapsia meillä ei ole.


      • MM59
        Äitee1 kirjoitti:

        Minäkin etsin tukiperhettä 5-vuotiaalle pojalleni ja me asumme Helsingissä. Väliä ei ole sillä millainen perhemuoto on kyseessä vaan sillä kuinka aidosti ollaan asiassa mukana. Kuitenkin toivoisin että perheessä olisi mies jotta poikani saisi miehen mallia ja tehdä "miesten juttuja". Poikani isä ei ole milloinkaan valitettavasti ollut elämässämme mukana. Jos tuntui että kenties, ehkä, niin ilmoittele, vaihdetaan yhteystiedot!

        Miten sinuun saa yhteyden?
        En halua laittaa omia tietojani tänne julkisesti...


      • Äitee1
        MM59 kirjoitti:

        Miten sinuun saa yhteyden?
        En halua laittaa omia tietojani tänne julkisesti...

        MM59

        Laita sähköpostia osoitteeseen [email protected]
        Kiitos :)


      • amaliasijari
        Nikin emo kirjoitti:

        Ei ole minullekkaan siis perhemuodolle vaatimuksia....se vaan tosiaan olisi kiva että perheessä olisi mies.Ois tosi hienoa, jos Niki sais kans miehen mallia, ja tehdä miesten juttuja. Lapseni isä ei ole valitettavasti milloinkaan ollut elämässämme mukana. Minulla ei myöskään ole yhtään sukulaista lähellä, lähin on yli 700km päässä.

        Mutta musta tuntuu että ei sellaista tukiperhettä löydä mistään, ei ainakaan täältä. Tukiperheen etsijöitä kyllä löytyy näköjään, mutta ei perheitä.

        Ei ole ihme, jos ei Hesasta löydy tukiperhettä, kun maksavat paljo huonommin, ku muut kunnat, siis tukiperheelle.
        Sijaisperheen palkkiot on kyllä kohillaan, mut tukiperheelle maksetaan tosi huonosti.


      • Anonyymi

        Sosiaaliviraston - ja sen "lastensuojelun, lastenvalvojan" viranomsisten kanssa ei tehdä mitään sopimuksia, koska eivät ole vanhempien yhteisiä lapsia koskevissa kahdenvälisissä sopimusasioissa edes oikeustoimikelpoisia, asianosaisia- ja sopimusosapuolena. Ota yhteys lapsen isään- ja selvitä hänen kanssaan yhteisiä lapsia koskevat asiat- tarvittaessa yksityinen asianajaja tai minä autan asiassa.


      • Anonyymi
        Äitee1 kirjoitti:

        Minäkin etsin tukiperhettä 5-vuotiaalle pojalleni ja me asumme Helsingissä. Väliä ei ole sillä millainen perhemuoto on kyseessä vaan sillä kuinka aidosti ollaan asiassa mukana. Kuitenkin toivoisin että perheessä olisi mies jotta poikani saisi miehen mallia ja tehdä "miesten juttuja". Poikani isä ei ole milloinkaan valitettavasti ollut elämässämme mukana. Jos tuntui että kenties, ehkä, niin ilmoittele, vaihdetaan yhteystiedot!

        Sosiaaliviraston - ja sen "lastensuojelun, lastenvalvojan" viranomsisten kanssa ei tehdä mitään sopimuksia, koska eivät ole vanhempien yhteisiä lapsia koskevissa kahdenvälisissä sopimusasioissa edes oikeustoimikelpoisia, asianosaisia- ja sopimusosapuolena. Ota yhteys lapsen isään- ja selvitä hänen kanssaan yhteisiä lapsia koskevat asiat- tarvittaessa yksityinen asianajaja tai minä autan asiassa.


      • Anonyymi
        Nikin emo kirjoitti:

        Ei ole minullekkaan siis perhemuodolle vaatimuksia....se vaan tosiaan olisi kiva että perheessä olisi mies.Ois tosi hienoa, jos Niki sais kans miehen mallia, ja tehdä miesten juttuja. Lapseni isä ei ole valitettavasti milloinkaan ollut elämässämme mukana. Minulla ei myöskään ole yhtään sukulaista lähellä, lähin on yli 700km päässä.

        Mutta musta tuntuu että ei sellaista tukiperhettä löydä mistään, ei ainakaan täältä. Tukiperheen etsijöitä kyllä löytyy näköjään, mutta ei perheitä.

        Sosiaaliviraston - ja sen "lastensuojelun, lastenvalvojan" viranomsisten kanssa ei tehdä mitään sopimuksia, koska eivät ole vanhempien yhteisiä lapsia koskevissa kahdenvälisissä sopimusasioissa edes oikeustoimikelpoisia, asianosaisia- ja sopimusosapuolena. Ota yhteys lapsen isään- ja selvitä hänen kanssaan yhteisiä lapsia koskevat asiat- tarvittaessa yksityinen asianajaja tai minä autan asiassa.


      • Anonyymi
        yks lapseton isä kirjoitti:

        me olemme vaimoni kanssa puhuneet että voisimme olla tukiperheenä. olemme vain miettineet että onistuuko se,sillä vaimoni on ollut nuorena huostaanotettuna ja käynyt vuosia sitten erillaisissa terapioissa ja päihdehoitajalla.siis tällähetkellä ei niitä tarvitse ja asiamme ovat muutenkin kunnossa.omia lapsia meillä ei ole.

        Sosiaaliviraston - ja sen "lastensuojelun, lastenvalvojan" viranomsisten kanssa ei tehdä mitään sopimuksia, koska eivät ole vanhempien yhteisiä lapsia koskevissa kahdenvälisissä sopimusasioissa edes oikeustoimikelpoisia, asianosaisia- ja sopimusosapuolena. Ota yhteys lapsen isään- ja selvitä hänen kanssaan yhteisiä lapsia koskevat asiat- tarvittaessa yksityinen asianajaja tai minä autan asiassa.


      • Anonyymi
        Äitee1 kirjoitti:

        MM59

        Laita sähköpostia osoitteeseen [email protected]
        Kiitos :)

        Sosiaaliviraston - ja sen "lastensuojelun, lastenvalvojan" viranomsisten kanssa ei tehdä mitään sopimuksia, koska eivät ole vanhempien yhteisiä lapsia koskevissa kahdenvälisissä sopimusasioissa edes oikeustoimikelpoisia, asianosaisia- ja sopimusosapuolena. Ota yhteys lapsen isään- ja selvitä hänen kanssaan yhteisiä lapsia koskevat asiat- tarvittaessa yksityinen asianajaja tai minä autan asiassa.


    • Kaisuli00

      Kaikki näyttää olevan helsingissä / sen seudulla. Me taas olisimme valmiita tukiperhetoimintaan, mutta olemme varsinais- suomessa. Meillä itsellämme on 2- vuotias lapsi ja koirakin talosta löytyy. Ja paljon rakkautta jaettavaksi. Kun joku täältä meiltä päinkin tarvitsisi apua näin tukiperhetoiminta muodossa.

      Hienoa kun olet itse aktiivinen asian suhteen! Voimia ja jaksamista arkeen.

      • Anonyymi

        Sosiaaliviraston - ja sen "lastensuojelun, lastenvalvojan" viranomsisten kanssa ei tehdä mitään sopimuksia, koska eivät ole vanhempien yhteisiä lapsia koskevissa kahdenvälisissä sopimusasioissa edes oikeustoimikelpoisia, asianosaisia- ja sopimusosapuolena. Ota yhteys lapsen isään- ja selvitä hänen kanssaan yhteisiä lapsia koskevat asiat- tarvittaessa yksityinen asianajaja tai minä autan asiassa.


    • paikka pienelle

      Hei,
      me emme ole lapseton pariskunta, vaan meillä on pari tukilasta ennestään ja kolme sijaislasta.
      Mutta meille olisi mahdollista tulla tukilapseksi. Kotimme sijaitsee pääradan varressa 50 km Helsingistä.

    • emssi

      Heippa!

      Olen kiinnostunut tukiperhetoiminnasta.Viime syksynä olin jo yhteydessä sosiaalivirastoon, että pystynkö alkamaan yksin tukiperheeksi yhdelle lapselle. 'Sanottiin että onnistuu, koska lasten hoidosta on pitkä kokemus, ja itse olen ollut sijaislapsena.

      Voit ottaa yhteyttä : [email protected]

      • Nikin emo

        Minuun saa yhteyden [email protected]

        Jos joku perhe sattuisi vielä meillekkin löytymään. En tiedä onko tukiperheeksi ryhtymiselle minkälaisia esteitä. Mutta tietenkään mitään päihde tms.ongelmia ei saa tällä hetkellä olla. Toivon että tukiperheellä olisi kokemusta lastenhoidosta, koska poikani on vielä sen verran pieni.

        Mulle voi kirjoittaa tuohon osoitteeseen, tai kysyä jne mitä haluaa. Olen juuri nyt aika kiireinen koska muutimme, mutta vastailen kun ehdin. Kävisipä sellainen onni vielä, että se oikea perhe löytyisi! Siksi tahtoisin miehenkin siihen talouteen, kun ollaan aina kaksin pojan kanssa ja melkeimpä ystävätkin ovat naisia, olisi mukavaa jos näkisi vähän muutakin kuin naisten juttuja tuo pieni poikanen:) Itse olen ollut enemmän ja vielä enemmän väsynyt 1.5 vuotta tai yli, ja tarvisin kipeästi apua tilanteeseen että jaksaisin paremmin.


      • Nikin emo
        Nikin emo kirjoitti:

        Minuun saa yhteyden [email protected]

        Jos joku perhe sattuisi vielä meillekkin löytymään. En tiedä onko tukiperheeksi ryhtymiselle minkälaisia esteitä. Mutta tietenkään mitään päihde tms.ongelmia ei saa tällä hetkellä olla. Toivon että tukiperheellä olisi kokemusta lastenhoidosta, koska poikani on vielä sen verran pieni.

        Mulle voi kirjoittaa tuohon osoitteeseen, tai kysyä jne mitä haluaa. Olen juuri nyt aika kiireinen koska muutimme, mutta vastailen kun ehdin. Kävisipä sellainen onni vielä, että se oikea perhe löytyisi! Siksi tahtoisin miehenkin siihen talouteen, kun ollaan aina kaksin pojan kanssa ja melkeimpä ystävätkin ovat naisia, olisi mukavaa jos näkisi vähän muutakin kuin naisten juttuja tuo pieni poikanen:) Itse olen ollut enemmän ja vielä enemmän väsynyt 1.5 vuotta tai yli, ja tarvisin kipeästi apua tilanteeseen että jaksaisin paremmin.

        Niin sitä mun piti vielä kirjoittaa, että tuo 50km tuntuu aika pitkältä matkalta. En tiedä sitten että mitä se ajassa ottaa matkustaa junassa, mutta kun se pitäisi tehdä sit kahteen otteeseen eestaas se reissu , niin onkohan siinä mitään mieltä?


      • tukiperhe
        Nikin emo kirjoitti:

        Niin sitä mun piti vielä kirjoittaa, että tuo 50km tuntuu aika pitkältä matkalta. En tiedä sitten että mitä se ajassa ottaa matkustaa junassa, mutta kun se pitäisi tehdä sit kahteen otteeseen eestaas se reissu , niin onkohan siinä mitään mieltä?

        melko kummalliselta, että 50km:n junamatka onkin yhtäkkiä este, eli ei tarve sitten kuitenkaan riittävä tukiperheelle? Eli matka edestakaisin kestäisi tuskin kahta tuntia, lapsen hyvästelyineen ym. Lapsihan on siis tukiperheessä yleensä viikonlopun joten ei tuo tunnu kohtuuttomalta. Totutteluaikana ehkä yksi yö, tai vain päivä.
        Jos jotain haluaa, pitää sen eteen myös olla valmis tekemään töitä...

        Helsingissä tosin tukiperheet hoitavat lapsen/lasten kuskauksen, mikä on mielestäni kohtuutonta tukiperheitä kohtaan. Tosin jos olet sosiaalityöntekijäsi kanssa jutellut, niin sinun pitäisi tämäkin tietää?
        Ainakin sosiaalityöntekijän tulisi kertoa, mistä tukiperhetoiminnassa on kyse, ja mitkä ovat käytännönjärjestelyt.


      • Nikin emo
        tukiperhe kirjoitti:

        melko kummalliselta, että 50km:n junamatka onkin yhtäkkiä este, eli ei tarve sitten kuitenkaan riittävä tukiperheelle? Eli matka edestakaisin kestäisi tuskin kahta tuntia, lapsen hyvästelyineen ym. Lapsihan on siis tukiperheessä yleensä viikonlopun joten ei tuo tunnu kohtuuttomalta. Totutteluaikana ehkä yksi yö, tai vain päivä.
        Jos jotain haluaa, pitää sen eteen myös olla valmis tekemään töitä...

        Helsingissä tosin tukiperheet hoitavat lapsen/lasten kuskauksen, mikä on mielestäni kohtuutonta tukiperheitä kohtaan. Tosin jos olet sosiaalityöntekijäsi kanssa jutellut, niin sinun pitäisi tämäkin tietää?
        Ainakin sosiaalityöntekijän tulisi kertoa, mistä tukiperhetoiminnassa on kyse, ja mitkä ovat käytännönjärjestelyt.

        Sanoinko että se on este? En sanonut, pohdin vain matkaa että mitä se olisi ajallisesti ja tähän pohdintaan minulla on syyni, joita en täällä kirjoita. Olen tosiaan valmis tekemään työtä sen eteen että saisin apua.
        Minulle ei ole kerrottu että Helsingissä tukiperheet hoitaisivat lapsen kuljetuksen, vaikka olen tietenkin keskustellut sosiaalityöntekijöiden kanssa.

        Mutta on se helvetin hyvä että löytyy teitäkin, jotka tietävät kaiken ja joiden elämän tarkoitus on pyöriä näillä palstoilla vittumaisin asentein muita kohtaan. Kiitos siis tiedonannostasi.


      • Nikin emo
        Nikin emo kirjoitti:

        Sanoinko että se on este? En sanonut, pohdin vain matkaa että mitä se olisi ajallisesti ja tähän pohdintaan minulla on syyni, joita en täällä kirjoita. Olen tosiaan valmis tekemään työtä sen eteen että saisin apua.
        Minulle ei ole kerrottu että Helsingissä tukiperheet hoitaisivat lapsen kuljetuksen, vaikka olen tietenkin keskustellut sosiaalityöntekijöiden kanssa.

        Mutta on se helvetin hyvä että löytyy teitäkin, jotka tietävät kaiken ja joiden elämän tarkoitus on pyöriä näillä palstoilla vittumaisin asentein muita kohtaan. Kiitos siis tiedonannostasi.

        nimimerkki PAIKKA PIENELLE, siis perhe siellä 50km päässä, voisitko ottaa yhteyttä postiini [email protected]

        kiitos!


      • ent. perhehoitaja
        Nikin emo kirjoitti:

        Sanoinko että se on este? En sanonut, pohdin vain matkaa että mitä se olisi ajallisesti ja tähän pohdintaan minulla on syyni, joita en täällä kirjoita. Olen tosiaan valmis tekemään työtä sen eteen että saisin apua.
        Minulle ei ole kerrottu että Helsingissä tukiperheet hoitaisivat lapsen kuljetuksen, vaikka olen tietenkin keskustellut sosiaalityöntekijöiden kanssa.

        Mutta on se helvetin hyvä että löytyy teitäkin, jotka tietävät kaiken ja joiden elämän tarkoitus on pyöriä näillä palstoilla vittumaisin asentein muita kohtaan. Kiitos siis tiedonannostasi.

        "Niin sitä mun piti vielä kirjoittaa, että tuo 50km tuntuu aika pitkältä matkalta. En tiedä sitten että mitä se ajassa ottaa matkustaa junassa, mutta kun se pitäisi tehdä sit kahteen otteeseen eestaas se reissu , niin onkohan siinä mitään mieltä? "

        Eli sun pointti oli ,että onkohan siinä mitään mieltä, se kuulostaa valitettavasti juuri siltä kuin miten olet sen kirjoittanut.

        Luulen että kuvaamasi v-mäinen mieli löytyy sieltä omien korvien välistä, kun pientä ihmettelyä aiheesta ei kestä.

        Suur-helsingissä asuja tietää välimatkat, ja myös erinomaisen julkisen liikenteen. Monien päivittäinen työmatka on pidempi!
        Esim. Mäntsälään on n. 50km, ja matka kestää pääradan junalla 39 min. Linkeiksi suosittelen vr:n sivustoa.


      • ent. perhehoitaja
        Nikin emo kirjoitti:

        Sanoinko että se on este? En sanonut, pohdin vain matkaa että mitä se olisi ajallisesti ja tähän pohdintaan minulla on syyni, joita en täällä kirjoita. Olen tosiaan valmis tekemään työtä sen eteen että saisin apua.
        Minulle ei ole kerrottu että Helsingissä tukiperheet hoitaisivat lapsen kuljetuksen, vaikka olen tietenkin keskustellut sosiaalityöntekijöiden kanssa.

        Mutta on se helvetin hyvä että löytyy teitäkin, jotka tietävät kaiken ja joiden elämän tarkoitus on pyöriä näillä palstoilla vittumaisin asentein muita kohtaan. Kiitos siis tiedonannostasi.

        Niin, tuosta piti vielä kiittää, erit. hienoa!! Tällaisen kuvanko haluat mahd. tulevalle tukiperheelle itsestäsi antaa?


      • onnea teille!
        Nikin emo kirjoitti:

        nimimerkki PAIKKA PIENELLE, siis perhe siellä 50km päässä, voisitko ottaa yhteyttä postiini [email protected]

        kiitos!

        ovat heti kolmansina Jumalan ja sosiaalityöntekijän jälkeen. Heillä on taipumus tietää kaikesta kaikki.

        Ryhtyessään sijaisvanhemmiksi (tällaiset kaikkitietävät tietenkin jo valikoituvat) heidän on pakko ottaa kaikkitietävän rooli, joka on usein todella falski. Punaisena räyhäävä SUURI akka portilla linkuttamassa. "Älkää tulko meidän tontille, kun ette ole samaa mieltä mun kaa!", "Älkää ruvetko kuule arvostelemaan, kun ette itse lapsianne hoitaneet!" (Ja akan ääni tulee kuin syvältä p.stä - niin v:mäinen se on). Se siitä yhteistyöstä.

        Aloittajalle:
        Ole vaan huolellinen, kenet huolit lapsesi tukihenkilöksi. Turhan kaukaa sellaista ei kannata ottaa. ota myös huomioon se, että joukossa on sellaisia, jotka alkavat tehdä lastensuojeluilmoituksia, jotta saisivat lapsesi kokonaan itselleen ja huostaan. Älä koskaan paljasta tällaisille tukihenkilöille oman elämäsi tilanteesta mitään oleellista, sillä sitä voidan hyvinkin pian käyttää sinua vastaan. Tällainen 50 kilometrin matkakin voi kääntyä sellaiseksi, että jätä nyt lapsesi pitemmäksi aikaa - ei tarvitse pienen matkustaa niin paljoa. Se on hilaamista kohti huostaa.

        Be really careful!



        Minusta on hyv


      • valitse huolella!
        ent. perhehoitaja kirjoitti:

        Niin, tuosta piti vielä kiittää, erit. hienoa!! Tällaisen kuvanko haluat mahd. tulevalle tukiperheelle itsestäsi antaa?

        ota vain paras, sillä lapsesi ansaitsee hänet. Ota tukihenkilö vain omilla ehdoillasi. älä anna näiden sijaisvanhempien arvostella ja komennella sinua. He kyllä haluavat rahaa - ja siksi ehkä lapsesi huostaan. Etsi rauhassa, älä tyydy turhantärkeisiin tyyppeihin. Parasta on, jos löydät epävirallisen tukihenkilön tuttavapiiristäsi.


      • ap
        valitse huolella! kirjoitti:

        ota vain paras, sillä lapsesi ansaitsee hänet. Ota tukihenkilö vain omilla ehdoillasi. älä anna näiden sijaisvanhempien arvostella ja komennella sinua. He kyllä haluavat rahaa - ja siksi ehkä lapsesi huostaan. Etsi rauhassa, älä tyydy turhantärkeisiin tyyppeihin. Parasta on, jos löydät epävirallisen tukihenkilön tuttavapiiristäsi.

        Niin, herää kysymys ent.perhehoitaja, että miksi minä en saisi sitten pohdiskella että onko 50km matka meille liian pitkä? Miksi jollakin on tästä heti oikeus sanoa että "kun kerran matka on sinulle este,niin et siis tarvitse tukiperhettä". Loukkaannuin siitä, koska en ole sanonut sen olevan este. Minusta saamani vastaus oli aika ilkeä. Koska nimenomaa yritän tehdä työtä kaikkien asioidemme eteen ja lapsen parasta ajatellen.


      • ent. perhehoitaja
        ap kirjoitti:

        Niin, herää kysymys ent.perhehoitaja, että miksi minä en saisi sitten pohdiskella että onko 50km matka meille liian pitkä? Miksi jollakin on tästä heti oikeus sanoa että "kun kerran matka on sinulle este,niin et siis tarvitse tukiperhettä". Loukkaannuin siitä, koska en ole sanonut sen olevan este. Minusta saamani vastaus oli aika ilkeä. Koska nimenomaa yritän tehdä työtä kaikkien asioidemme eteen ja lapsen parasta ajatellen.

        mutta kun epäilit onko hommassa mitään mieltä, niin se pisti silmään. En sanonut että et tarvitse tukiperhettä, mutta varmaan tiedät että niitä on hankala saada, joten sitäkin tosiasiaa vasten se tuntui vähän hassulta. Ei ollut tarkoitus loukata, vaan vähän "herätellä". : )


      • ent. perhehoitaja
        valitse huolella! kirjoitti:

        ota vain paras, sillä lapsesi ansaitsee hänet. Ota tukihenkilö vain omilla ehdoillasi. älä anna näiden sijaisvanhempien arvostella ja komennella sinua. He kyllä haluavat rahaa - ja siksi ehkä lapsesi huostaan. Etsi rauhassa, älä tyydy turhantärkeisiin tyyppeihin. Parasta on, jos löydät epävirallisen tukihenkilön tuttavapiiristäsi.

        Sille joka tämän kirjoitti, totean että henkilö tietää varmaan itsekin löpisevänsä ihan hassuja.
        Tai jos takana on yksi kokemus niin mitä sitä täällä jatkuvasti jankkaamaan, ja tekemään yleistyksiä, varsinkaan jos siihen ei ole edellytyksiä. Vai tunnetko KAIKKI tai edes 10 pros. perhehoitotyötä tekevistä??!!

        Tuota tasoa ja tyylilajia käyttäen ei voi puhua enää keskustelusta, tuo on sitä pahan olon huutamista, ja vielä ilman perusteita. Ikävää tietysti on, jos pahalle ololle ei löydy hoitajaa.


      • ent perhehoitaja
        ent. perhehoitaja kirjoitti:

        Sille joka tämän kirjoitti, totean että henkilö tietää varmaan itsekin löpisevänsä ihan hassuja.
        Tai jos takana on yksi kokemus niin mitä sitä täällä jatkuvasti jankkaamaan, ja tekemään yleistyksiä, varsinkaan jos siihen ei ole edellytyksiä. Vai tunnetko KAIKKI tai edes 10 pros. perhehoitotyötä tekevistä??!!

        Tuota tasoa ja tyylilajia käyttäen ei voi puhua enää keskustelusta, tuo on sitä pahan olon huutamista, ja vielä ilman perusteita. Ikävää tietysti on, jos pahalle ololle ei löydy hoitajaa.

        siis vhöpölöpö kommentti oli tuolle kirjoittajalle, joka väitti perhehoitajien haluavan lapsia huostaan ym. Varmasti näin on, jos elämä bioperheessa ihan hanurista. Ja ainahan huostaanotoille on syy olemassa.


      • ai että niinkö?
        ent perhehoitaja kirjoitti:

        siis vhöpölöpö kommentti oli tuolle kirjoittajalle, joka väitti perhehoitajien haluavan lapsia huostaan ym. Varmasti näin on, jos elämä bioperheessa ihan hanurista. Ja ainahan huostaanotoille on syy olemassa.

        lause "huostaanotoille on syy olemassa" on nykyisin vitsi.

        No, voihan se syy olla vaikka virkaintoinen sossutypykkä tai rahanahne sijaisvanhempi, joka omaa poliittista pelisilmää ja nauttii vallasta, ja joka päättää hinnalla millä hyvänsä ottaa tukilapsen itselleen.

        Minun lapseni sijaisvanhempi nauttii vallasta ja poliittisesta ym. pelistä, jolla saa alistaa ja kiusata ja syrjiä toisia ihmisiä. Jostain syystä se on hänen intohimonsa. Tällaisille tyypeille on olemassa ihan omat nimensä, mutten tässä viitsi sitä esiin tuoda.

        olen saanut samaisia kommentteja tuosta tyypistä lukuisilta ihmisilte, eli hänen ei pitäisi olla sijaisvanhempi. Mutta ilmeisesti hän ei koskaan olisi missään työpaikassa toisten ihmisten kanssa pärjännyt, joten valitsi tällaisen oman tontin politiikan.


      • really careful
        ai että niinkö? kirjoitti:

        lause "huostaanotoille on syy olemassa" on nykyisin vitsi.

        No, voihan se syy olla vaikka virkaintoinen sossutypykkä tai rahanahne sijaisvanhempi, joka omaa poliittista pelisilmää ja nauttii vallasta, ja joka päättää hinnalla millä hyvänsä ottaa tukilapsen itselleen.

        Minun lapseni sijaisvanhempi nauttii vallasta ja poliittisesta ym. pelistä, jolla saa alistaa ja kiusata ja syrjiä toisia ihmisiä. Jostain syystä se on hänen intohimonsa. Tällaisille tyypeille on olemassa ihan omat nimensä, mutten tässä viitsi sitä esiin tuoda.

        olen saanut samaisia kommentteja tuosta tyypistä lukuisilta ihmisilte, eli hänen ei pitäisi olla sijaisvanhempi. Mutta ilmeisesti hän ei koskaan olisi missään työpaikassa toisten ihmisten kanssa pärjännyt, joten valitsi tällaisen oman tontin politiikan.

        lasten perheitä, ja sitä kautta olen kuullut yhdestä jos toisesta paikasta. Totta, että meille osunut paikka on varmasti kamalin, mutta on niitä paljon muitakin lähes samaa tasoa.

        Ja sen olen oppinut kokemuksiesta, että nämä "hyväntahtoiset lastensuojelijat" ovat monesti kaukana hyväntahtoisista. Jos vanhempi / sukulainen on jostain asiasta eri mieltä, osoitetaan heti mieltä ja aletaan käyttää aseman tuomaa ylivaltaa.

        Minusta on erittäin tervettä realismia kehottaa kaikkia lastensuojelun tukitoimia (kuten tukiperhettä) etsiviä erittäin SUUREEN VAROVAISUUTEEN. Yksi jos toinen tuttavistani on yllättäen huomannut tulleensa harhaanjohdetuksi tms.

        OLE VAROVAINEN, ÄLÄKÄ HUOLI MITÄ HYVÄNSÄ PERHETTÄ! Tässä vaiheessa vielä sinä olet se, joka sanoo ja päättää.


      • ap
        really careful kirjoitti:

        lasten perheitä, ja sitä kautta olen kuullut yhdestä jos toisesta paikasta. Totta, että meille osunut paikka on varmasti kamalin, mutta on niitä paljon muitakin lähes samaa tasoa.

        Ja sen olen oppinut kokemuksiesta, että nämä "hyväntahtoiset lastensuojelijat" ovat monesti kaukana hyväntahtoisista. Jos vanhempi / sukulainen on jostain asiasta eri mieltä, osoitetaan heti mieltä ja aletaan käyttää aseman tuomaa ylivaltaa.

        Minusta on erittäin tervettä realismia kehottaa kaikkia lastensuojelun tukitoimia (kuten tukiperhettä) etsiviä erittäin SUUREEN VAROVAISUUTEEN. Yksi jos toinen tuttavistani on yllättäen huomannut tulleensa harhaanjohdetuksi tms.

        OLE VAROVAINEN, ÄLÄKÄ HUOLI MITÄ HYVÄNSÄ PERHETTÄ! Tässä vaiheessa vielä sinä olet se, joka sanoo ja päättää.

        Joo, niin siis mä mietin että onko siinä matkustamisessa mitään mieltä, siis että jos vien ja haen lapsen eli matkustan 200km viikonlopussa.Ja pe-iltaisin pääsisin matkustamaan vasta n klo 19 eli laps ois siellä klo 20 jne. Jos tämmönen perhe siis pitää lasta pe-su. Ei mulle sitäkään ole sos.työntekijä kertonut, että onko se pe-su vai la-su.
        Mutta kyllä tietty kun lukee näitä juttuja, niin täytyy miettiä että onko tässä hommassa mitään mieltä....että voiko selainen tukiperhe oikeasti "vaania" mun lasta. Aika heikoilla tässä on ihminen, sen olen huomannut.Pitää taiteilla sellaisella rajalla, että on väsynyt, että saa jotain apua, mutta ei saa olla liian loppu kuitenkaan. Olen erittäin erittäin kiukkuinen ollut joistain tietyistä sos.viraston hommista, ja lapsiperheiden kotipalvelusta.....se on joskus uskomatonta toimintaa ja väsyttänyt joskus enemmän kuin auttanut.


      • faktaa on
        ap kirjoitti:

        Joo, niin siis mä mietin että onko siinä matkustamisessa mitään mieltä, siis että jos vien ja haen lapsen eli matkustan 200km viikonlopussa.Ja pe-iltaisin pääsisin matkustamaan vasta n klo 19 eli laps ois siellä klo 20 jne. Jos tämmönen perhe siis pitää lasta pe-su. Ei mulle sitäkään ole sos.työntekijä kertonut, että onko se pe-su vai la-su.
        Mutta kyllä tietty kun lukee näitä juttuja, niin täytyy miettiä että onko tässä hommassa mitään mieltä....että voiko selainen tukiperhe oikeasti "vaania" mun lasta. Aika heikoilla tässä on ihminen, sen olen huomannut.Pitää taiteilla sellaisella rajalla, että on väsynyt, että saa jotain apua, mutta ei saa olla liian loppu kuitenkaan. Olen erittäin erittäin kiukkuinen ollut joistain tietyistä sos.viraston hommista, ja lapsiperheiden kotipalvelusta.....se on joskus uskomatonta toimintaa ja väsyttänyt joskus enemmän kuin auttanut.

        Tämän viestin on joku laittanut tänään suomi24 - Jyväskylä -keskustelupalstalle. Löytyy "kauppajono" viestiketjusta. Aivan tyypillinen tapaus, sanoisin:

        "En koskaan suuttunut lapsille vaan kätkin kaikki sisälleni. Kun he nukkuivat niin itkin vessassa joskus puolikin tuntia.
        Vein uhmaikäistä pulkalla hoitoon ja toinen juoksi perässä - kello kävi ja hätä töihin ehtimisestä jumputti sydäntä. Lapsi EI ymmärrä kiireen merkitystä eikä äidin "pakkoa" mennä työhön.

        Lopulta olin niin väsynyt että vain itkin. Hain kehotuksesta apua sossuilta ja se oli elämäni suurin ja karmein virhe!
        Sen sijaan että olisin saanut käytännön apua tilanteeseeni, minulle tarjottiin tukiperhettä, joka hoitaisi aluksi viikon - pari lapsia.
        Lapset jäivät sille tielle.
        Oikeuden kautta sain heidät takaisin, mutta suhteeseemme tuli niin suuri särö, että meillä on nyt 3 rikottua ja katkeraa ihmistä.
        Meiltä meni kaikki luottamus ihmisiin! Minä pärjään yksin, mutta kun saisi lapsille/nuorille palautettua luottamuksen siihen, ettei kaikki ihmiset ole pahoja.
        Eivät kaikki pyri vain hyötymään toisen hädällä, kuten nämä sijaiset ja sossuämmät."


      • ent. perhehoitaja
        ap kirjoitti:

        Joo, niin siis mä mietin että onko siinä matkustamisessa mitään mieltä, siis että jos vien ja haen lapsen eli matkustan 200km viikonlopussa.Ja pe-iltaisin pääsisin matkustamaan vasta n klo 19 eli laps ois siellä klo 20 jne. Jos tämmönen perhe siis pitää lasta pe-su. Ei mulle sitäkään ole sos.työntekijä kertonut, että onko se pe-su vai la-su.
        Mutta kyllä tietty kun lukee näitä juttuja, niin täytyy miettiä että onko tässä hommassa mitään mieltä....että voiko selainen tukiperhe oikeasti "vaania" mun lasta. Aika heikoilla tässä on ihminen, sen olen huomannut.Pitää taiteilla sellaisella rajalla, että on väsynyt, että saa jotain apua, mutta ei saa olla liian loppu kuitenkaan. Olen erittäin erittäin kiukkuinen ollut joistain tietyistä sos.viraston hommista, ja lapsiperheiden kotipalvelusta.....se on joskus uskomatonta toimintaa ja väsyttänyt joskus enemmän kuin auttanut.

        ja kyllä sä kirjoitustyylistä sekä sisällöstä näet, onko kirjoittaja millä motiivilla liikenteessä: kertomassa kokemuksiaan vai huutamassa tuskaansa ja yleistämällä perusteettomasti!

        Tukiperhe tarkoittaa että lapsi on siellä pe-su. Alussa voi olla hyvä että lapsi on vain päivän, tai yhden yön, riippuen siitä, onko tottunut olemaan yökylässä ja miten muutenkin reagoi.

        Sun kannattaisi varmaan pyytää uusi istunto lastensuojelun sossulta, ja kysyä kaikki asiat perhehoidosta ja tukiperheestä.


      • be again careful!
        ent. perhehoitaja kirjoitti:

        ja kyllä sä kirjoitustyylistä sekä sisällöstä näet, onko kirjoittaja millä motiivilla liikenteessä: kertomassa kokemuksiaan vai huutamassa tuskaansa ja yleistämällä perusteettomasti!

        Tukiperhe tarkoittaa että lapsi on siellä pe-su. Alussa voi olla hyvä että lapsi on vain päivän, tai yhden yön, riippuen siitä, onko tottunut olemaan yökylässä ja miten muutenkin reagoi.

        Sun kannattaisi varmaan pyytää uusi istunto lastensuojelun sossulta, ja kysyä kaikki asiat perhehoidosta ja tukiperheestä.

        jos vaan keksit jonkun muun ratkaisun. Helsingissä tosin on paljon parempi asenneilmasto, kuin esim. Jyväskylässä sossujen ja sijaisvanhempien (osan heistä) keskuudessa.


      • ei terroria
        be again careful! kirjoitti:

        jos vaan keksit jonkun muun ratkaisun. Helsingissä tosin on paljon parempi asenneilmasto, kuin esim. Jyväskylässä sossujen ja sijaisvanhempien (osan heistä) keskuudessa.

        paitsi ehkä sijaisvanhempien lihavia pusseja kohtaan, mutta ls - sossuun yhteydenotolla vaikuttaisi olevan melko suuret riskinsä.


      • onnea teille! kirjoitti:

        ovat heti kolmansina Jumalan ja sosiaalityöntekijän jälkeen. Heillä on taipumus tietää kaikesta kaikki.

        Ryhtyessään sijaisvanhemmiksi (tällaiset kaikkitietävät tietenkin jo valikoituvat) heidän on pakko ottaa kaikkitietävän rooli, joka on usein todella falski. Punaisena räyhäävä SUURI akka portilla linkuttamassa. "Älkää tulko meidän tontille, kun ette ole samaa mieltä mun kaa!", "Älkää ruvetko kuule arvostelemaan, kun ette itse lapsianne hoitaneet!" (Ja akan ääni tulee kuin syvältä p.stä - niin v:mäinen se on). Se siitä yhteistyöstä.

        Aloittajalle:
        Ole vaan huolellinen, kenet huolit lapsesi tukihenkilöksi. Turhan kaukaa sellaista ei kannata ottaa. ota myös huomioon se, että joukossa on sellaisia, jotka alkavat tehdä lastensuojeluilmoituksia, jotta saisivat lapsesi kokonaan itselleen ja huostaan. Älä koskaan paljasta tällaisille tukihenkilöille oman elämäsi tilanteesta mitään oleellista, sillä sitä voidan hyvinkin pian käyttää sinua vastaan. Tällainen 50 kilometrin matkakin voi kääntyä sellaiseksi, että jätä nyt lapsesi pitemmäksi aikaa - ei tarvitse pienen matkustaa niin paljoa. Se on hilaamista kohti huostaa.

        Be really careful!



        Minusta on hyv

        Asun yksin, kohta 5-vuotiaan tytön kanssa. Sukulaiset ja ystävät asuvat 300-kilometrin päässä. Oma jaksaminen on ollut todella kovilla. Lapsen isä ei ole ollut osallisena elämäämme 4:n vuoteen ja on tällä hetkellä vankilassa. Olen pohtinut, että tukiperhehän olisi todella hyvä keino auttaa omaa jaksmistani. Näitä juttuja lukiessani pelko kyllä valtaa mielen. Voiko ihmiset oikeasti olla niin kieroja, että veisivät ihmiseltä lapsen pois ilman oikeata syytä. Julma maailma!


      • ole varovainen ole
        indicis kirjoitti:

        Asun yksin, kohta 5-vuotiaan tytön kanssa. Sukulaiset ja ystävät asuvat 300-kilometrin päässä. Oma jaksaminen on ollut todella kovilla. Lapsen isä ei ole ollut osallisena elämäämme 4:n vuoteen ja on tällä hetkellä vankilassa. Olen pohtinut, että tukiperhehän olisi todella hyvä keino auttaa omaa jaksmistani. Näitä juttuja lukiessani pelko kyllä valtaa mielen. Voiko ihmiset oikeasti olla niin kieroja, että veisivät ihmiseltä lapsen pois ilman oikeata syytä. Julma maailma!

        mutta sinullakin näyttää olevan syy: olet väsynyt. Ja jos tukiperhe on huomaavinaan, että väsymyksesi syvenee (jos esim. uskaltaudut avautumaan heille), he kirjoittavat sanomisesi / havaintonsa raportteihinsa, joita joutuvat pitämään. Elikkä syys löydetään ennemmin, kuin arvaatkaan - ja sitten voidaan sanoa: "Ainuttakaan huostaanottoa täällä ei tehdä ilman syytä".

        Tai jos tuollaisen tukiperheen otat, esitä todella jaksavaista ja energistä, äläkä erehdy koskaan kertomaan todellista tilannettasi, sillä jokaista sanaasi voidaa (liiotellusti) käyttää sinua vastaan. Ja kokemuksesta tiedän, että kaikkien tukiperheiden ja sijaisperheiden vanhempien moraali ei ole mitään hyvää luokkaa. Minun läheiseni on sijaisperheessä, jonka vanhempi on valmis käyttämään kaikki halpamaiset konstit (vaikka lautamiehenä esittää lainkuuliaista) saadakseen oman tahtonsa läpi. Hän on mm. korostanut lapsen 1v 8kk sijoitusvaiheessa, että lapsi ei todellakaan ikävöinyt vanhempiaan (sanoi näin hallinto-oikeudessakin). Todellisuudessa lapsi ei halunnut herätä, ei syödä yms. Nämä tuo halpamainen roskasijaisvanhempi tulkitsi kehityksen viivästymiksi, joita läheiselläni ei ole koskaan ollut. Ja voitko kuvitella, mitä tuo ROSKA vielä kertoi: "Kun lapsi oli ollut meillä 2-3 kk, otti hän kehityksen kiinni". Tässä on hyvä varoittava esimerkki, millaisia suorastaan paskiaisia tuohon sijaisvanhempien uljaaseen sakkiin mahtuu. Täysiä............!!!?!!


      • lapset lapsena
        indicis kirjoitti:

        Asun yksin, kohta 5-vuotiaan tytön kanssa. Sukulaiset ja ystävät asuvat 300-kilometrin päässä. Oma jaksaminen on ollut todella kovilla. Lapsen isä ei ole ollut osallisena elämäämme 4:n vuoteen ja on tällä hetkellä vankilassa. Olen pohtinut, että tukiperhehän olisi todella hyvä keino auttaa omaa jaksmistani. Näitä juttuja lukiessani pelko kyllä valtaa mielen. Voiko ihmiset oikeasti olla niin kieroja, että veisivät ihmiseltä lapsen pois ilman oikeata syytä. Julma maailma!

        Niin,siis meillä käy 5 tukimuksua,tietty eri viikonloppuina;kahden perheen lapset. Ovat käyneet reilun kaksi vuotta,nyt tarkoitus toisten(sisarukset) lasten kanssa lopettaa,ollaan tultu kaikkien osapuolten kanssa siihen tulokseen. Olemme tosi iloisia,että vanhemmat ovat levänneet,lapset kasvaneet ja me tukiperheenä työmme tehneet,lapsien toiveesta pysymme heille lomaperheenä. Mutta kaikkien teidän sijaisperheitä parjaavien Iloksi ilmoitan;että me olemme myös sijaisperhe ja ikäväksenne ilmoitan myös että tulemme hyvin toimeen kaikkien vanhempien kanssa,siis meidän perheen vanhempien. Tiedän kyllä sellaisiakin tukiperheitä,jotka vatvovat tukilastensa asioita,myös sellaisia mitkä ei meille kuulu. Eli ei niitä lapsia aina huostaanoteta vaikka tukiperheessä käykin.


      • laatukriteerit
        lapset lapsena kirjoitti:

        Niin,siis meillä käy 5 tukimuksua,tietty eri viikonloppuina;kahden perheen lapset. Ovat käyneet reilun kaksi vuotta,nyt tarkoitus toisten(sisarukset) lasten kanssa lopettaa,ollaan tultu kaikkien osapuolten kanssa siihen tulokseen. Olemme tosi iloisia,että vanhemmat ovat levänneet,lapset kasvaneet ja me tukiperheenä työmme tehneet,lapsien toiveesta pysymme heille lomaperheenä. Mutta kaikkien teidän sijaisperheitä parjaavien Iloksi ilmoitan;että me olemme myös sijaisperhe ja ikäväksenne ilmoitan myös että tulemme hyvin toimeen kaikkien vanhempien kanssa,siis meidän perheen vanhempien. Tiedän kyllä sellaisiakin tukiperheitä,jotka vatvovat tukilastensa asioita,myös sellaisia mitkä ei meille kuulu. Eli ei niitä lapsia aina huostaanoteta vaikka tukiperheessä käykin.

        kun laatuerot sijais- ja tukiperheissä ovat niin järkyttävät. Ikinään ei tiedä, onko vastassa hyväntahtoinen inhimillinen perhe, vaiko persoonallisuushäiriöinen, valtaa, julkisuuteen ja toisten alistamiseen mieltynyt perhe. Meille sattui tuo jälkimmä'inen. Sama, kun lapsi ja suku joutuisivat maanpäälliseen kadotukseen. Siksi en voi suositella summamutikkaista lapsen tukiperheeseen laittamista kenellekään. Lastensuojeluasiakas ei voi olla liian varovainen. Sitten systeemiin voi luottaa, kun siihen on rakennettu riittävä valvonta - sellainen, joka varmistaa laadun ja sijaisvanhempien terveyden - erityiseti psyykkisen terveyden. (Kulissipellejä kyllä löytyy. On minibussit ja 300 neliön lasten selkänahkasta rakennetut luolat yms., mutta ihmisiä kohdellaan pahemmin, kuin eläimiä.)


      • löytävänne tukea
        ei terroria kirjoitti:

        paitsi ehkä sijaisvanhempien lihavia pusseja kohtaan, mutta ls - sossuun yhteydenotolla vaikuttaisi olevan melko suuret riskinsä.

        itse asun teistä sen 700 km:n päässä ja jään vuoden päästä eläkkeelle. sitten aikaa olis.
        Meillä oli 3 sijaistyttöä, nyt aikuisia ja omillaan, "sijaismummo ja pappa" kolmelle nyt.
        JA lähes 30 tuki- ja lomalasta olemme hoitaneet elämämme aikana ja kolme poikaamme ja kaksi pojanpoikaa, asuvat nykyisin siellä Vanhasen kunnassa, vanhempei heistä tulee joka koululomillaan tänne joko lentäen tai junalla (pieni on vasta n. 3v).
        Kokemusta on niin monenmoisista lapsista, ihania kaikki olleet.

        Kiitos teille lapset, noo, nyt kaikki jo lähes aikuisten kirjoissa, tavataan siellä täällä joko sattumalta tai sovittuina aikoinakin kun liikkeellä ollaan jossain heilläpäin.


      • lapset lapsina
        laatukriteerit kirjoitti:

        kun laatuerot sijais- ja tukiperheissä ovat niin järkyttävät. Ikinään ei tiedä, onko vastassa hyväntahtoinen inhimillinen perhe, vaiko persoonallisuushäiriöinen, valtaa, julkisuuteen ja toisten alistamiseen mieltynyt perhe. Meille sattui tuo jälkimmä'inen. Sama, kun lapsi ja suku joutuisivat maanpäälliseen kadotukseen. Siksi en voi suositella summamutikkaista lapsen tukiperheeseen laittamista kenellekään. Lastensuojeluasiakas ei voi olla liian varovainen. Sitten systeemiin voi luottaa, kun siihen on rakennettu riittävä valvonta - sellainen, joka varmistaa laadun ja sijaisvanhempien terveyden - erityiseti psyykkisen terveyden. (Kulissipellejä kyllä löytyy. On minibussit ja 300 neliön lasten selkänahkasta rakennetut luolat yms., mutta ihmisiä kohdellaan pahemmin, kuin eläimiä.)

        ...en tiedä,onko tästä apua. Mutta meillä on useampi sijaislapsikin ja nimen omaan ne lapset ovat tukilapsia toivoneet meille,olisko joku kaveruussuhde helpompi sitten solmia heidän keskenään tai jotain. Ja taas lasten vanhemmatkin tuntuvat tulevan meille tutuimmiksi kun tietävät meillä olevan sijoitettuja,ehkä ajattelevat että teemme jonkunlaisen rajan sijoittetujen ja tukimuksujen välille. Ehkä niin:eli suosikaa useampi lapsisia perheitä:) (taitaa itsekehu haista :P )


      • ja banjot soittaa
        lapset lapsina kirjoitti:

        ...en tiedä,onko tästä apua. Mutta meillä on useampi sijaislapsikin ja nimen omaan ne lapset ovat tukilapsia toivoneet meille,olisko joku kaveruussuhde helpompi sitten solmia heidän keskenään tai jotain. Ja taas lasten vanhemmatkin tuntuvat tulevan meille tutuimmiksi kun tietävät meillä olevan sijoitettuja,ehkä ajattelevat että teemme jonkunlaisen rajan sijoittetujen ja tukimuksujen välille. Ehkä niin:eli suosikaa useampi lapsisia perheitä:) (taitaa itsekehu haista :P )

        Kennelit alas. Minulla on järkyttäviä kokemuksia kenneleistä. Niissä lapset voivat pahoin. Sijaisperheet haluavat vaan rahaa, rahaa, rahaa.

        Pitäisi tajuta, että jotta voi antaa lapsille jotain hyvää, ei niitä voi olla kymmenpäin.

        Menkää oikeaan ansiotyöhön, älkääkä pilatko lasten ja sukujen elämää.

        Ja p haisee.


      • minna
        lapset lapsena kirjoitti:

        Niin,siis meillä käy 5 tukimuksua,tietty eri viikonloppuina;kahden perheen lapset. Ovat käyneet reilun kaksi vuotta,nyt tarkoitus toisten(sisarukset) lasten kanssa lopettaa,ollaan tultu kaikkien osapuolten kanssa siihen tulokseen. Olemme tosi iloisia,että vanhemmat ovat levänneet,lapset kasvaneet ja me tukiperheenä työmme tehneet,lapsien toiveesta pysymme heille lomaperheenä. Mutta kaikkien teidän sijaisperheitä parjaavien Iloksi ilmoitan;että me olemme myös sijaisperhe ja ikäväksenne ilmoitan myös että tulemme hyvin toimeen kaikkien vanhempien kanssa,siis meidän perheen vanhempien. Tiedän kyllä sellaisiakin tukiperheitä,jotka vatvovat tukilastensa asioita,myös sellaisia mitkä ei meille kuulu. Eli ei niitä lapsia aina huostaanoteta vaikka tukiperheessä käykin.

        Olette ihania ihmisiä. ihan kuin lasteni tukiperheen "äippä". .D. Teitä tarvitaan tässä maailmassa. Kaikkea hyvää teille, Jaksakaa teette mahtavaa työtä.


      • Anonyymi

        Sosiaaliviraston - ja sen "lastensuojelun, lastenvalvojan" viranomsisten kanssa ei tehdä mitään sopimuksia, koska eivät ole vanhempien yhteisiä lapsia koskevissa kahdenvälisissä sopimusasioissa edes oikeustoimikelpoisia, asianosaisia- ja sopimusosapuolena. Ota yhteys lapsen isään- ja selvitä hänen kanssaan yhteisiä lapsia koskevat asiat- tarvittaessa yksityinen asianajaja tai minä autan asiassa.


      • Anonyymi
        Nikin emo kirjoitti:

        Minuun saa yhteyden [email protected]

        Jos joku perhe sattuisi vielä meillekkin löytymään. En tiedä onko tukiperheeksi ryhtymiselle minkälaisia esteitä. Mutta tietenkään mitään päihde tms.ongelmia ei saa tällä hetkellä olla. Toivon että tukiperheellä olisi kokemusta lastenhoidosta, koska poikani on vielä sen verran pieni.

        Mulle voi kirjoittaa tuohon osoitteeseen, tai kysyä jne mitä haluaa. Olen juuri nyt aika kiireinen koska muutimme, mutta vastailen kun ehdin. Kävisipä sellainen onni vielä, että se oikea perhe löytyisi! Siksi tahtoisin miehenkin siihen talouteen, kun ollaan aina kaksin pojan kanssa ja melkeimpä ystävätkin ovat naisia, olisi mukavaa jos näkisi vähän muutakin kuin naisten juttuja tuo pieni poikanen:) Itse olen ollut enemmän ja vielä enemmän väsynyt 1.5 vuotta tai yli, ja tarvisin kipeästi apua tilanteeseen että jaksaisin paremmin.

        Sosiaaliviraston - ja sen "lastensuojelun, lastenvalvojan" viranomsisten kanssa ei tehdä mitään sopimuksia, koska eivät ole vanhempien yhteisiä lapsia koskevissa kahdenvälisissä sopimusasioissa edes oikeustoimikelpoisia, asianosaisia- ja sopimusosapuolena. Ota yhteys lapsen isään- ja selvitä hänen kanssaan yhteisiä lapsia koskevat asiat- tarvittaessa yksityinen asianajaja tai minä autan asiassa.


      • Anonyymi
        Nikin emo kirjoitti:

        Niin sitä mun piti vielä kirjoittaa, että tuo 50km tuntuu aika pitkältä matkalta. En tiedä sitten että mitä se ajassa ottaa matkustaa junassa, mutta kun se pitäisi tehdä sit kahteen otteeseen eestaas se reissu , niin onkohan siinä mitään mieltä?

        Sosiaaliviraston - ja sen "lastensuojelun, lastenvalvojan" viranomsisten kanssa ei tehdä mitään sopimuksia, koska eivät ole vanhempien yhteisiä lapsia koskevissa kahdenvälisissä sopimusasioissa edes oikeustoimikelpoisia, asianosaisia- ja sopimusosapuolena. Ota yhteys lapsen isään- ja selvitä hänen kanssaan yhteisiä lapsia koskevat asiat- tarvittaessa yksityinen asianajaja tai minä autan asiassa.


      • Anonyymi
        tukiperhe kirjoitti:

        melko kummalliselta, että 50km:n junamatka onkin yhtäkkiä este, eli ei tarve sitten kuitenkaan riittävä tukiperheelle? Eli matka edestakaisin kestäisi tuskin kahta tuntia, lapsen hyvästelyineen ym. Lapsihan on siis tukiperheessä yleensä viikonlopun joten ei tuo tunnu kohtuuttomalta. Totutteluaikana ehkä yksi yö, tai vain päivä.
        Jos jotain haluaa, pitää sen eteen myös olla valmis tekemään töitä...

        Helsingissä tosin tukiperheet hoitavat lapsen/lasten kuskauksen, mikä on mielestäni kohtuutonta tukiperheitä kohtaan. Tosin jos olet sosiaalityöntekijäsi kanssa jutellut, niin sinun pitäisi tämäkin tietää?
        Ainakin sosiaalityöntekijän tulisi kertoa, mistä tukiperhetoiminnassa on kyse, ja mitkä ovat käytännönjärjestelyt.

        Sosiaaliviraston - ja sen "lastensuojelun, lastenvalvojan" viranomsisten kanssa ei tehdä mitään sopimuksia, koska eivät ole vanhempien yhteisiä lapsia koskevissa kahdenvälisissä sopimusasioissa edes oikeustoimikelpoisia, asianosaisia- ja sopimusosapuolena. Ota yhteys lapsen isään- ja selvitä hänen kanssaan yhteisiä lapsia koskevat asiat- tarvittaessa yksityinen asianajaja tai minä autan asiassa.


      • Anonyymi
        Nikin emo kirjoitti:

        nimimerkki PAIKKA PIENELLE, siis perhe siellä 50km päässä, voisitko ottaa yhteyttä postiini [email protected]

        kiitos!

        Sosiaaliviraston - ja sen "lastensuojelun, lastenvalvojan" viranomsisten kanssa ei tehdä mitään sopimuksia, koska eivät ole vanhempien yhteisiä lapsia koskevissa kahdenvälisissä sopimusasioissa edes oikeustoimikelpoisia, asianosaisia- ja sopimusosapuolena. Ota yhteys lapsen isään- ja selvitä hänen kanssaan yhteisiä lapsia koskevat asiat- tarvittaessa yksityinen asianajaja tai minä autan asiassa.


      • Anonyymi
        ent. perhehoitaja kirjoitti:

        Niin, tuosta piti vielä kiittää, erit. hienoa!! Tällaisen kuvanko haluat mahd. tulevalle tukiperheelle itsestäsi antaa?

        Sosiaaliviraston - ja sen "lastensuojelun, lastenvalvojan" viranomsisten kanssa ei tehdä mitään sopimuksia, koska eivät ole vanhempien yhteisiä lapsia koskevissa kahdenvälisissä sopimusasioissa edes oikeustoimikelpoisia, asianosaisia- ja sopimusosapuolena. Ota yhteys lapsen isään- ja selvitä hänen kanssaan yhteisiä lapsia koskevat asiat- tarvittaessa yksityinen asianajaja tai minä autan asiassa.


    • sweetheart.

      Hei kaikille!

      Tämä on vanha ketju mutta täällä on yksi 5-henkinen perhe joka voisi olla juuri sinun lapsellesi sopiva tukiperhe. Meillä on kolme lasta, 7, 3 ja 2vuotiaat tytöt. Meidän lisäksi täältä löytyy myös pieni koira ja kaksi hiirtä. :) Asumme tilavassa rivitalo-asunnossa. Voimme tarjota lapsellenne turvallisen lapsirakkaan ympäristön ja vk-loppu kodin.

      Yhteyttä minuun voi ottaa ensiksi tätä kautta.

      • Äiti3

        Hei
        Vieläkö teitä kiinnostaa tukiperheenä oleminen?


      • Äiti3

        Hei
        Vieläkö teitä kiinnostaa tukiperheenä oleminen?


    • Mievaan

      Hei!
      Täällä myös tarjolla tukiperhe Helsingissä. Omia lapsia 4, iältään 7-1 -vuotiaita.
      Meillä on lemmikkejä, joten allergiselle lapselle perheemme ei sovi.
      Kirjoita rohkeasti ja kysy lisää!

      [email protected]

    • Hei,

      Ihanaa kesää on vielä jäljellä ja täälläkin olisi tarjolla tukiperhe 7 v ja sitä vanhemmalle tyttöselle. Meillä on kaksi tyttöä, 2 ja 8 vuotiaat. Asumme tilavassa paritalossa rauhallisella pientaloalueella n. 50 km Helsingistä ja meillä on useita lemmikkieläimiä. Olemme vasta aloittelemassa tukiperheenä, kotimme on jo tarkastettu ja meidät on hyväksytty, mutta sosiaaliviranomaiset lomailevat heinäkuun. Siksi ajattelin kokeilla, saammeko tätä kautta yhteyden jo nopeammin sopivaan tukiperheen tarvitsijaan. Olen kotona myös arkipäivisin.

      • äiti3

        Hei, onko pakko lapsen olla 7v tai vanhempi?


    • 644

      Hei !
      Tuntui todella pahalta lukea osaa näistä viesteistä, vaikka saattavat ne pitää paikkaansakin. Itse olen yksin elävä lasten kanssa työskentelevä henkilö ja olen aina nauttinut lasten kanssa puuhailusta ja miettinyt myös sijaisperhe tai tukiperhe-toimintaa. Voin sanoa, että omat motiivini ryhtyä toimintaan eivät todellakaan olisi rahalliset, vaan minusta olisi ihanaa saada olla jollekkin perheelle ja erityisesti lapselle tukena ja apuna arjessa.Tukiperheenä ollessa olisi ihanaa viedä lasta/lapsia leikkipuistoon, erilaisiin lasten tapahtumiin ja ihan vaan viettää aikaa heidän kanssaan ja olla yhtenä turvallisena aikuisena heidän elämässään. Omia lapsia minulla ei ole, mutta työskentelen päiväkodissa, joten koulutusta ja kokemuksia lasten kanssa olemisesta riittää. Osittain myös tämä olisi syynä miksi haluaisin auttaa jotain perhettä; päiväkodissa on jaettava aikaa kaikille lapsille, joten olisi ihanaa saada keskittyä vain yhteen( tai kahteen esim sisarukset) lapseen kerrallaan ja antaa hänen olla pienen hetken elämäni keskipiste. Olenko todella ainoa joka ajattelee näin ? Ja mitä mieltä perheet ovat henkilöstä joka toimisi tuki tai sijaisperheenä yksin ?

      Haluan vielä lisätä että ymmärrän sijais ja tukiperheen eron ja mietin toimintaa tässä lähinnä tukiperheenä. Ymmärrän hyvin että sijaisperheenä ollessa lasten kanssa vietetty aika on paljon pidempi ja lasten kanssa ollaan täysin perheenä yhteistyössä lapsen omien vanhempien kanssa, ja näin ollen tehdään paljon muutakin kun käydään leikkipuistossa tai leivotaan, kuten taas ajattelen että tukiperheenä ollessa voitaisi tehdä.

    • uusimaa

      Löytäisinköhän minä tätä kautta tukiperhettä kahdelle tytölle. Eivät ole enää pieniä vaan jo pieniä koululaisia. Meillä oli tukiperhe, mutta ilman mitään varotusta he lopettivat tukiperheenä toimimisen ja jäimme ilman tukiperhettä. Olemme siitä lähtien odottaneet uutta tukiperhettä tuloksetta ja vuosi jo mennyt. Asumme uudenmaan alueella ja tarkoitus olisi että tytöt olisivat noin kerran kuussa tukiperheessä.

      • katriina61

        Hei! Meitä kiinnostaa tukiperheenä toimiminen, meillä on perheessä 11 v. poika ja olemme toimineet tukiperheenä lähes kolme vuotta 4 v. tytölle, joka siirtyy sijaisperheeseen lähiaikoina ja sijaisperhe on sitä mieltä, ettei tukisuhdetta jatketa, vaikka tyttö on hyvin kiintynyt meihin ja varsinkin perheemme poikaan
        sekä poikamme on tyttöön kiintynyt.
        Missäpäin asutte? Me asumme Helsigissä eikä meillä ole autoa käytössä,
        mutta julkisilla kulkuneuvoilla aika hyvin pääsee.


      • uusimaa
        katriina61 kirjoitti:

        Hei! Meitä kiinnostaa tukiperheenä toimiminen, meillä on perheessä 11 v. poika ja olemme toimineet tukiperheenä lähes kolme vuotta 4 v. tytölle, joka siirtyy sijaisperheeseen lähiaikoina ja sijaisperhe on sitä mieltä, ettei tukisuhdetta jatketa, vaikka tyttö on hyvin kiintynyt meihin ja varsinkin perheemme poikaan
        sekä poikamme on tyttöön kiintynyt.
        Missäpäin asutte? Me asumme Helsigissä eikä meillä ole autoa käytössä,
        mutta julkisilla kulkuneuvoilla aika hyvin pääsee.

        Saisinko sinun sähköposti osoitteen? Voisi enemmän asiasta kesksutella.


      • Katriina61

      • uusimaaa

    • jupsis

      Hei!

      Eivätkö tukiperheen aikuiset sanoneet syytä lopettamiseen? Jotenkin jää ikävä olo, jos ei tiedä mistä johtuu (siis johtuuko heidän omista asioista kuten muutosta tms. vai siitä että ovat kokeneet lapset jotenkin liian raskaiksi vai miksi. Tuo tieto myös auttaisi löytämään sopivamman perheen lapsille)

      Nopeiten varmaan tukiperheen saa kun on siellä kaupunkin "listoilla"/tai sitten pelan "listoilla". Toiset saavat tukiperheen parissa kuukaudessa ja toiset voivat joutua odottamaan vuoden/vuosia jolloin tarvekin voi jo poistua.

      Itse toimimme myös tukiperheenä (mutta kaukana teistä) ja silloin kun meillä on tarjota tukiperhe lapselle/lapsille niin tärkeää on tietää etukäteen lapsista/perheestä jotka tukiperhettä tarvitsevat.

      Eli joskus on "tarjottu" lapsia tiedoilla: 5v poika....joka on aika pieni tieto.

      Jotenkin sitä tarvitsee enemmän tietoa jotta voi arvioida onko oma perhe sopiva lapselle ja toisinpäin. Ei siis tietenkään mitään liian henk.koht. tarvitse ilmoittaa mutta luonteenpiirteitä, miten lapsi suhtautuu ajatukseen tukiperheestä, pystyyvätkö vanhemmat hoitamaan kuljetuksia ja jos on erityisiä allergioita/sairauksia tai hankalia käytöshäiriöitä tms. (ja nimiähän ei tietysti siinä vaiheessa edes kerrota)

      Silloin ei kävisi niin helposti niin, että jo alkanut suhde loppuukin.

      Toivottavasti löydätte mukavan tukiperheen!!

      • uusimaa

        Kertoivat vain että henk.kohtaisista syistä joutuvat lopettamaan toiminnan, ja saman olivat sanoneet sos.työntekijälle. Eli ei pitäisi johtua lapsista tms. Kaikki sujui aina ihan ok. ja lapset menivät ihan hyvillä mielillä ja pystyivät olemaan omina persoonina tukiperheessä, eli myös kinastelivat niinkuin sisarukset tekevät :) Meillä ei kotona alkoholi tms ongelma käyttöä tai muutakaan minkä takia lapsien pitäisi tukiperheeseen päästä. Vaan "ongelmana" on että olen lasten kanssa yksin ja lapset ovat ns.erityislapsia mutta tuo erityislapsi sana tulee oppimisvaikeuksista ei käytöshäiriöistä. Sukulaiset jotka voisi joskus lapsia ottaa asuvat monien satojen kilometrien päässä joten joskus kesällä saattaa minulla olla hetki jolloin ei lapset kotona ole.


    • äitylitär

      Joskus kun näitä viestiketjuja lueskelee, niin en voi olla ihmettelemättä, kun useissa - kuten tässäkin - aivan asian sivustakin, nousee usein esiin sijareiden ja tukiperheiden rahanahneus. Minä en ymmärrä kuinka tällä touhulla voisi rikastua. Kai tätä tekisivät kaikki jos se jotain rahakasta hommaa olisi. Tietääkseni tukilapsista saa pienen ns. ruokarahan per pvä jonka ovat, ei todellakaan mitään suurta korvausta. Itse olen yhdelle lapselle sijaisäiti ja saan sen minimin korvauksen 650€/kk bruttona, ja tämä siis yhteinen minulle ja miehelleni. Tämä raha menee varmasti suurimmaksi osaksi lapsen hyväksi, koska kulukorvaushan ei kata menoja, jos ei sitten osta kaikkea kirpparilta jne. Varmasti tekisin tämän sijaisäitiyden ilman korvaustakin, mutta olihan hoitokorvaus tosi tarpeeseen erityisesti silloin, kun aluksi toinen meistä oli lapsen kanssa kotona saamatta mitään äitiys/isyys tms. korvausta - tai jos tulisi tilanne, että pitäisi jäädä lapsen kanssa kotiin. Mutta siis, ihmettelen suuresti tämäkö on sitä rahastusta ja rahanahneutta, en ymmärrä - miten tällä hommalla muka voi rikastua???

    • tupu

      Hei!

      Huomasin nyt viestisi? Onko teille jo löytynyt tukiperhe?
      Tuntui hyvältä lukea ajatuksiasi lapsestasi ja tuperheen sihteesta häneen.
      Ystävyyden kehittyminen ja yhteydenpito myös myöhemmin on ihana ajatus.
      Mua kiinnostaa kovasti tukiperheenä oleminen ja meillä usean vuoden ajan ollutkin tukilapsi perheessämme. Meillä on itsellämme 11 v. poika, joka on hyvin empaattinen ja tulee toimeen eri-ikäisten lasten kanssa.

      • 15952

        Onko tämä viesti tarkoitettu ap:lle vaiko jollekkin muulle? :)


    • ikassu

      täältä löytyy totuus kenties muutakin :D

      Ilmosin just tukiperheeksi Helsinkiin Pelaan ja kaupungille, ja toivon että voin auttaa siinä, ettei joku yh-äityli tai -isukki joudu roudaan 50 kilsaa lapsosiaan.

      Ja kelpaa sellaisetkin vanhemmat jotka vetää herneen nenään "pienestä" suomi24-tyylin "opastamisesta" :D ...itse sain hernepurkin tästä ketjusta, kiitti vaan tyypit...

      • ikassu

        ja siis tässähän "liikkuu isot rahat", kuten olen suomi24:stä lukenut, joten odotan rikastuvani, hahaa... Hmm.. toivottavasti kukaan epävarma ihminen ei saa vettä myllyynsä tästä kirjoituksesta - jos luitte tänne asti niin totean tekstini rikastumisestani olleen VITSI.


    • jepulisjepjep

      Tukiperhe saa n. 27e/vrk. Kyllä sillä lapsen syöttää.

      • mmmmmm68

        Kyllä sillä 27e/ vrk. lyhentää myös opintolainaa,niinkuin tyttärelleni Pelan tarjoama tukiperhevanhempi ilmoitti ollessamme tapaamisessa.
        Se asia jäi siihen.


      • No huh!
        mmmmmm68 kirjoitti:

        Kyllä sillä 27e/ vrk. lyhentää myös opintolainaa,niinkuin tyttärelleni Pelan tarjoama tukiperhevanhempi ilmoitti ollessamme tapaamisessa.
        Se asia jäi siihen.

        Joo niin lyhentää. Onko se niin kauheaa, jos joku haluaa tehdä työtä josta tykkää lainanmaksunsa eteen?

        Katsos kun niin se vaan menee, työstä vielä tässä suomenmaassa maksetaan, joskin näköjään aika vähän tuossa teidän esimerkissä.

        Kyllä meidän perheen lapsenvahti saa vähän paremmin, me maksetaan sille 10e/tunnilta. Eikä olla edes "rikkaita sijareita" tai "ahne tukiperhe" :D


      • mmmmmm68
        No huh! kirjoitti:

        Joo niin lyhentää. Onko se niin kauheaa, jos joku haluaa tehdä työtä josta tykkää lainanmaksunsa eteen?

        Katsos kun niin se vaan menee, työstä vielä tässä suomenmaassa maksetaan, joskin näköjään aika vähän tuossa teidän esimerkissä.

        Kyllä meidän perheen lapsenvahti saa vähän paremmin, me maksetaan sille 10e/tunnilta. Eikä olla edes "rikkaita sijareita" tai "ahne tukiperhe" :D

        Työstä maksetaan juu,mutta eikö se raha ole siis tarkoitettu siihen tukilapseen käytettäväksi ?
        Lisäksi jos käsketään ruokkimaan lapsi kotona ennen hoitoon menoa ,en kyllä ymmärrä..


    • Päivänkakkara

      Tukiperhe saa kilometrikorvauksia ja pääsääntöisesti ajatellaankin, että tukiperhe kuskaa lasta eikä bioperhe. Niin kuskaamme ainakin me kun meillä on tukilapsiviikonloppu. Tämä tuolle yhdelle äidille jolla oli esteenä 50km välimatka.

      Minusta tuo raha-asia on aivan naurettava, KUKAAN ei tätä työtä voi tehdä tuon rahan takia, on se korvaus vaan niin pieni. Eli sydämellä tässä ollaan mukana.

      Suosittelen kaikkia lämpimästi tutustumaan tukiperhetoimintaan tarkemmin, parhaimmillaan tämä kuitenkin voi olla elämää muuttava ja parantava seikka tukea tarvitsevalle perheelle.

      • orfeus3

        Sijaisvanhemmuus ja tukiperhe ovat kaksi täysin eri asiaa.Tukiperheet eivät saa minkäänlaista palkkaa, vaan nimenomaan kulukorvausta,joka on veroton.Meillä se on noin 23 eur/lapsi, ja kuluihin se riittää vallan mainiosti.Kilometrikorvaukset saa tosiaan vielä erikseen.

        Käsittääkseni sen sijaan sijaivanhempien kulukorvaukset ovat suhteessa pienempiä, en itse saisi niitä pienimpiä korvauksia riittämään kaikkiin lapsen kuluihin.Palkka saa ja se on pienimmillään reipas 600eur /lapsi miinus verot.


    • sani101

      Olen sukulais-sijaisvanhempi eikä homma ole mistään helpommasta päästä, enkä todellakaan tee minkään rahan takia eikä tässä rikastumaan pääse. sijaisvanhempana olemalla vaaditaan niin paljon joka ei ole rahassa mitattavissa.

    • vai niin

      Ai?

      • konttoristi kuortane

        Minä taas olen konttoristi. Siinäkin on monia puolia, joita ei rahalla voi mitata.


      • ymmyrkäinen
        konttoristi kuortane kirjoitti:

        Minä taas olen konttoristi. Siinäkin on monia puolia, joita ei rahalla voi mitata.

        Mutta palkka pitää maksaa kummastakin työstä, ei vain konttoristin työstä. Harva palkansaaja palkallaan rikastuu, mutta saa itsensä (ja perheensä) elätettyä. Ja jokaisessa ammatissa on hyvät ja huonot puolensa ja kaikki ammatit eivät sovi kaikille. Tarvitaan niitä, jotka haluavat olla sijaisvanhempia ja niitä jotka haluavat työskennellä konttoristina.


      • paljon pahaa
        ymmyrkäinen kirjoitti:

        Mutta palkka pitää maksaa kummastakin työstä, ei vain konttoristin työstä. Harva palkansaaja palkallaan rikastuu, mutta saa itsensä (ja perheensä) elätettyä. Ja jokaisessa ammatissa on hyvät ja huonot puolensa ja kaikki ammatit eivät sovi kaikille. Tarvitaan niitä, jotka haluavat olla sijaisvanhempia ja niitä jotka haluavat työskennellä konttoristina.

        Pelkkä halu ei riitä, Sijaisvanhempi, jos on tehtävään epäsopiva, saa paljon pahaa aikaan lukuisille ihmisille.

        Konttoristi harvemmin.


      • ymmyrkäinen
        paljon pahaa kirjoitti:

        Pelkkä halu ei riitä, Sijaisvanhempi, jos on tehtävään epäsopiva, saa paljon pahaa aikaan lukuisille ihmisille.

        Konttoristi harvemmin.

        Tyonantajan, eli sossun tehtävä on valita sopiva. Ei työnantaja valitse konttoristiksikaan ihmistä, jolla on vain halu olla konttoristi, mutta ei taitoa.
        Mutta täällä on kirjoittajia, joitten mielestä kaikki tuki/sijaisvanhemmat ovat perseestä, ja siihen vakaumukseen on turha kenenkään sanoa vastaan. Ainoastaan biovanhemmat voivat heidän mielestään tietää mikä lapsille on parasta, mutta kun epäpätevät idioottisossut sekaantuvat perheen asioihin ja rahanahneiden sijarien haluavat ryöstää lapset. mot


      • sydän kun sydän
        ymmyrkäinen kirjoitti:

        Tyonantajan, eli sossun tehtävä on valita sopiva. Ei työnantaja valitse konttoristiksikaan ihmistä, jolla on vain halu olla konttoristi, mutta ei taitoa.
        Mutta täällä on kirjoittajia, joitten mielestä kaikki tuki/sijaisvanhemmat ovat perseestä, ja siihen vakaumukseen on turha kenenkään sanoa vastaan. Ainoastaan biovanhemmat voivat heidän mielestään tietää mikä lapsille on parasta, mutta kun epäpätevät idioottisossut sekaantuvat perheen asioihin ja rahanahneiden sijarien haluavat ryöstää lapset. mot

        Ei kaikki. Onneksi vain pieni osa, mutta lasten ja heidän verkostojensa kannalta jokainen epäsopiva on liikaa. Sen varmasti allekirjoittaa jokainen itseään arvostava sijaisvanhempikin - joka tekee työtä SUURELLA SYDÄMELLÄ.


    • mamma0809

      me ollaan 2 vuotta jonotettu kunnalta tukiperhettä ja ei mitään kuulu...itse poden ajoittain masennusta ja olen todella väsynyt...
      lapset ovat nyt 5v 6kk ja 4v 5kk molemmat poikia... isommalla dysfasia ja motorisen kehityksen viivästymä eli on ikäisiään n 1-2 vuotta joissain asioissa hieman jäljessä... nuorempi vilkas tapaus ja nyt kun sattuu vielä uhma päälle se kuluttaa voimia...
      tukiperheellä pitäisi olla kokemusta erillaisista lapsista...esim päiväkoti tai perhepäivähoitaja tai muuta lapsiin liittyvää taustaa esim toiminut loma perheenä tai sijais perheenä tai kriisi perheenä...
      tukiperheellä voi olla omia lapsia ennestään tai sijaislapsiakin tai joku vanhempi pariskunta... tukiperheen sijainti ei saisi olla kovin pitkällä pk seudusta

      • säitä pitelee

        Kai saat korotettua vammaistukea ainakin dysfasialapsesta? Oisikohan heiän liitolla tarjota vertaiskursseja mahd? Ota ihmeessä yhteyttä noihin vertaisperheisiin, jo se avittaa aikalailla henkisesti.

        Omaishoitajuus olisi täsmällisin loksahdus teidän perheessä. MTKL saattaa myös osata ohjata perhettäsi. Tuettuja perhelomiakin kannattaa tutkailla.

        SEN sanon, että ei kannata tällaselta herjanheittopalstalta etsiä apuja. Jos huonosti käy, niin sun toimintakykysi voi alentua (se voi jopa olla tarkoituskin). Eli hetsillään tällanen palstailu top tykkänään! Hushus :)


      • mamma0809
        säitä pitelee kirjoitti:

        Kai saat korotettua vammaistukea ainakin dysfasialapsesta? Oisikohan heiän liitolla tarjota vertaiskursseja mahd? Ota ihmeessä yhteyttä noihin vertaisperheisiin, jo se avittaa aikalailla henkisesti.

        Omaishoitajuus olisi täsmällisin loksahdus teidän perheessä. MTKL saattaa myös osata ohjata perhettäsi. Tuettuja perhelomiakin kannattaa tutkailla.

        SEN sanon, että ei kannata tällaselta herjanheittopalstalta etsiä apuja. Jos huonosti käy, niin sun toimintakykysi voi alentua (se voi jopa olla tarkoituskin). Eli hetsillään tällanen palstailu top tykkänään! Hushus :)

        omaishoidon tukea en ole vielä hakenut ja saadan kai korotettua se joku 200 euroo vammaistukea...tää kesä tuntuu vaan niin vaikealta ja raskaalta


    • mamma0809

      ei haittaa vaikka tuki perhe ei olisi ihan pk seudulla mutta mieluiten uusimaa /itä-uusimaa alue

    • Sitäkin kokeiltu

      Tässä sen näkee miksi tukiperheeksi ei kuitenkaan ole tungosta.

      Nämä lastensuojeluvanhemmat ensin ovat mielin kielin ja "niin ihana olisi saada paikka meidän Petterille" ja sitten jo parin viestin päästä paskaa sataakin tukiperheen niskaan ja kielenkäyttö on täysin ala-arvoista.

      Juuri tällaista se lastensuojeluperheiden kanssa toimiminen on. Näistäkin viesteistä näkee, että suurimmalla osalla ls-perheiden vanhemmista on mielenterveysongelmia, jotka sitten tukiperheeseen täysin asiattomasti puretaan.

      Miksi kukaan semmoiseen haluaisi vapaaehtoisesti alkaa?

      • ks14

        Juuri tilasin lisätietoja tukiperhe ensi ryhtymisestä. Olen ollut huostaanotettuna ja nähnyt sen nurjan puolen elämästä mutta olen sieltä ponnistelut ylös ja koen vahvuutena menneisyyteni tässä hommassa. Ja sitä kautta myös halu auttaa koska näin lastensuojelussa olevia "asiakkaita" joilla ei asiat niin hyvällä mallilla elämässä ja sitä kautta halusi auttamiseen tuli. Kouluttauduin koulunkäyntiavustajaksi ja nyt olen ammatiltani henkilökohtainen avustaja. Mutta joka tapauksessa,itse olen hyvin kiinnostunut tukiperhe toiminnasta.


      • säitä pitelee

        Saatko sanotuksi jonkin esimerkin, eli missä viesteissä ilmenee, että "suurimmalla osalla lastensuojeluperheistä on mielenterveysongelma"?

        Ihan ilman sarvia ja hampaita: Kommenttisi on julkea ja se sisältää karkeaa leimaamista.

        -Eikö vanhemmat saa haluta lapselleen vain parasta ja hyvää? Ja mikä tuo "Meidän Petteri" -heitto on sinun mielestäsi?


    • Olen 35-vuotias nainen Helsingistä ja kiinnostunut avomieheni kanssa pienten lasten tukiperhetoiminnasta. Olen hoitoalan ihminen ja minulla on kokemusta vauvojen ja pienten lasten hoidosta. Käyn myös vapaaehtoistyössä vauvoja hoitamassa. Minulla olisi aikaa sekä kiinnostusta sitoutua pienen lapsen tukiperheeksi. Jos haluat vaihtaa ajatuksia kanssani ja tarvitset kenties lapsellesi tukiperhettä voit ottaa yhteyttä osoitteeseen [email protected].

    • Äitix3

      Meillä oli monta vuotta sitten sukulaislapsi väliaikaisessa sijoituksessa äidin sairastuessa vakavasti, en muista saaneeni juuri minkäänlaista korvausta. Otimme lapsen, koska muute.mekin vietimme paljon vapaa aikaa hänen kanssaan, olin itse äitiyslomalla ja oli helppo ja mukavaa olla lapsen kanssa. Hän palasi kotiin, kun äiti oli siinä kunnossa. Kaikki sujui sovussa ja ihan mukavasti.
      Myös omat eläkkeellä olevat sukulaiseni ovat toimineet tukiperheenä lapsille useamman vuoden ajan ja mielestäni tärkein syy on ollut halu auttaa ja he pitävät lasten kanssa touhuamisesta - omia lastenlapsia, kun ei ole kuulunut.
      Meillä itsellä oli jossain vaiheessa todella vaikeaa murrosikäisen tyttäremme kanssa ja jossain vaiheessa tuotiin esiin väliaikaisen sijoituksen mahdollisuutta. En tiedä, olisiko siitä ollut apua, itsellä sinänsä on ollut vain hyviä kokemuksia, mutta keskustelupalstoja lukiessa, alkoi niin paljon pelottaa, että emme suostuneet. Kukaan ei kyllä ole nuorta väkisin ollut mihinkään viemässä ja mielestäni meitä vanhempia on kuunneltu ja tuettu kaikin tavoin. Tällä hetkellä asiat tämänkin nuoren kohdalla alkaa helpottaa. Joskus olen ajatellut itsekin tukivanhemmaksi ryhtymistä, ihan siksi, kun olen kaikenlaista itsekin joutunut kokemaan. Tiedän kokemuksesta, että kuka tahansa voi väsyä ja sairastua, ei tarvitse välttämättä olla "kelvoton" vanhempi. Kenenkään lasta en olisi viemässä ja raha tuskin olisi tärkein asia. Voimia ja jaksamista teille kaikille.

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta nostellaan.

      Me, eli yh-äiti ja tyttäreni etsitään uutta tukiperhettä, koska nykyinen lopetti vuoden jälkeen. Ei tultu mitenkään sen ihmisen kanssa toimeen ja lapsikin sanoi ettei halua mennä hänen luokseen. Me ei lopetettu tukiperhesuhdetta ,vaan hän lopetti. En tiedä oliko vaan rahan perässä alunperin vai johtuiko muista asioista. Ikävä ei tule kyllä häntä... Mutta tukiperhettä me kuitenkin tarvitaan.
      Toivotaan pitkäaikaista tukiperhesuhdetta, joka voisi ihanteellisesti olla myös ystävystymistä puolin ja toisin , ja että voidaan olla tekemisissä myös tukiperhesuhteen joskus päätyttyä.
      Lapseni on ihana ,kiltti ja sosiaalinen juuri 3-vuotta täyttänyt tyttö. Hänellä ei ole allergioita tai sairauksia.
      Asumme Vantaalla.
      Jos kiinnostuit, laita mailiosoitetta tähän perään :)

      • Anonyymi

        Sosiaaliviraston - ja sen "lastensuojelun, lastenvalvojan" viranomsisten kanssa ei tehdä mitään sopimuksia, koska eivät ole vanhempien yhteisiä lapsia koskevissa kahdenvälisissä sopimusasioissa edes oikeustoimikelpoisia, asianosaisia- ja sopimusosapuolena. Ota yhteys lapsen isään- ja selvitä hänen kanssaan yhteisiä lapsia koskevat asiat- tarvittaessa yksityinen asianajaja tai minä autan asiassa.


    • Anonyymi

      Sosiaaliviraston - ja sen "lastensuojelun, ladtenvalvojan" viranomsisten kanssa ei tehdä mitään sopimuksia, koska eivät ole vanhempien yhteisiä lapsia koskevissa kahdenvälisissä sopimusasioissa edes oikeustoimikelpoisia, asianosaisia- ja sopimusosapuolena. Ota yhteys lapsen isään- ja selvitä hänen kanssaan yhteisiä lapsia koskevat asiat- tarvittaessa yksityinen asianajaja tai minä autan asiassa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      57
      2996
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2838
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      36
      1999
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1932
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1788
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1735
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1452
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      94
      1214
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1142
    Aihe