Päällystön surkeat palkat

Peräpoika

Suomessa laivapällystö nauttii loppupeleissä todella huonoa palkkaa, jos ainakin verrataan isompiin ulkomaisiin varustamoihin. Ahtaajat, joilla on puolet vähemmän duunia, nauttivat lähes samaa palkkaa kuin kansipäällystö, ja ovatko he tyytyväisiä? Eivät. Tekivätkö he asialle jotain? Tekivät. Eivät tietenkään itsestäni hyvistä syistä, mutta siksi jollain ainakin on pokkaa yrittää tehdä asioille jotain. Miksi laivapäällystö on hiljaa ja tyytyy oloihinsa? Kyllä tuolla perämiehenkin palkalla tietysti elää, mutta kun miettii työn fyysisen ja henkisen rasituksen niin itselle kuin perheellekin, ei tuolla palkalla paljoa hihkuta riemusta. Koneporukka tuntuu yhtenään ajavan asioitaan, mutta komentosillan iloisen virkapukuveijarit ovat hiljaa ja tuijottavat merelle aivokuolleina. Miksi näin? Miksei asialle tosissaan tehtäisi kerrankin jotain? On typerää, että ehkä joka viideskymmenes päällystöön valmistuva voi sanoa, että sai työn, jossa palkka ja työolot vastaavat toisiaan ilman mitään ongelmaa.

11

1115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karvainen anus

      Se on kysynnän ja tarjonnan laki. Paikkoja on vähän ja päällystöä suolletaan useasta koulusta pihalle. Ei kukaan uskalla puuttua epäkohtiin kun on oma pesti vaarassa. Ja liitto on kippariliitto, täynnä firman miehiä. Ei ne mitään tee asialle, eivät ole koskaan tehneet. Ja ei siellä pikkuperämiehellä ole paljoa sananvaltaa. Jos näistä alkaa valittamaan, löytää itsensä kortistosta.

      Me perämiehet ollaan munatonta sakkia. Se ei varmastikkaan ollut kenellekkään yllätys. Jotkut varmaan maksaisi siitä ilosta että saisi "ajaa laivaa" ja pitää poletteja olkapäällä. Itse en ainakaan seilaa yhtään pitempään kun on pakko, ainakaan suomenlipun alla. K-kaupan kassalta saa saman liksan. Toistaiseksi on vaan pakko tyytyä osaansa.

      Kokeileppa piruuttasi kysellä näitä asioita liitosta ja sitten lähettää jäsenhakemus. Oleko yllättynyt jos et pääse jäseneksi?

      • 3konstin timpermanni

        Viittaan keskusteluun:"Kannattaako kuulua enää SLPL:oon"
        Toisaalta joku saattaa tehdä paremman uran K-kaupan kassalla, kuin komentosillalla. On kyllä huomattu joistain perämiehistä ts. "wannabe kippari" tyypeistä.


      • dsfgsdgggg
        3konstin timpermanni kirjoitti:

        Viittaan keskusteluun:"Kannattaako kuulua enää SLPL:oon"
        Toisaalta joku saattaa tehdä paremman uran K-kaupan kassalla, kuin komentosillalla. On kyllä huomattu joistain perämiehistä ts. "wannabe kippari" tyypeistä.

        AKT on liittona niin vahva (rahaa löytyy ja lakimiehiä) että niillä on varaa lakkoilla ja lyödä kapuloita rattaisiin. Suomen laivanpäällystöliitto on niin pieni ja onneton liitto että jos se ärähtää niin takkiin tulee, parempi olla hiljaa. Sama juttu esimerkiksi jollain siivoojilla, ootteko kuullu että siivoojat olisi ollu joskus lakossa, tai jos onkin niin kuinka kauan. Ei tarvitse sanoa kuin että otetaan työvoima ja palvelut sitten muualta jos alatte rähisee ja se siitä. Rahahan se aina ratkasee noin yksinkertaisuudessaan


    • Virsuvitsit

      aja pikkuperämiesten asioita, se on vuosikausia "torpannut" myös UNIONIN ja KPL asiat. Tomerasti.

    • Kakkonen

      Jos mennään suomessa kansipäällystö lakkoon, nii katsotaan milläs ne laivat sitten ajaa... Toisaalta ei siinä pitkään oltaisi, kun kaikki laivatoiminta siirtyisi suomesta ulkomaille isommille markkinoille... Liiton kaverit eivät vaan saa aikaiseksi mitään, vaikuttaa, ettei niitä edes kiinnosta. Sama kuin varustamot, niitä kiinnostaa vain oma perse.

    • Jope.

      Ahtaajat voi vetää vitun päähänsä. Edesvastuuttomia dorkia. Niitten mulkkujen takia ollaan taas ilman duunia. Saunan takse joutavat.

    • Thaimaan Pena

      Tonnistovero ja muut tarpeelliset tukitoimet luovat suomalaisille varustamoille edellytykset kilpailla tasavertaisesti muiden EU-maiden kanssa merirahdeista. Tästä seuraa (skeptikko herää minussa) kuulemma satoja uusia työpaikkoja suomalaiselle merenkulkijalle. Jos näin on, poksauttakaa kuoharit, ja käärikää serpentiinit kaulaan rullalle silleen hauskasti. Se olisi oikeasti hieno asia. Missä tuet eivät VARMASTI tule näkymään, on sen samaisen skönärin palkka. Muistissa on edellisten tukien aikana maksetut osingot, jotka olivat määrältään yhtä suuret tukien kanssa, maksajana joulunpunainen linjaliikenneyhtiö.

      Vuosien saatossa on merimiehiä suorastaan kiristetty tinkimään palkastaan, uhkana alusten ja sitä myötä loppujenkin työpaikkojen poistuminen siniristilipun alta. Tukia on vaadittu ja niitä on myös maksettu. Onko liputusuhka poistunut? Eipä ole ei. Palkkaus on jäänyt tasolle, jolla ei edes merikapteeni kilpaile apteekkarin kanssa kylän suurimmasta talosta. Tässä suhteessa ammattiliitot ovat palkkaneuvottelussa epäonnistuneet, poikkeuksena ehkä Suomen Merimies Unioni. Mieleen hiipii vain väkisinkin pelko siitä, että onko miehistöpuoli tällä kaivanut omaa hautaansa ulosliputusten kenties tapahtuessa. Mutta niitä odotellessakin ihmisen tarvitsee elää.

      Vertaan nyt kylmästi meripäällystön, palkkaa vaimoni (rakastan häntä) palkkaan hänen työskennellessään kaupan alan tehtävissä myymälävastaavana. Huomoitavaa seuraavassa: koulutukseni kesto merikapteeniksi, noin viisi vuotta. Hänen koulupohja, peruskoulu. Ja korostan, että hänelle maksetaan vähintäänkin se mikä hänelle kuuluu. Seitsemän ja puolen tunnin työpäivällä hänen kuukausipalkkansa on 100 euroa vähemmän kuin minun kymmenen ja puolen tunnin työpäivällä. Varustamot sanovat haluavansa pitää suomalaisen merenkulkijan. Sitä en ihmettele, jos härmän karju ja keiju suostuu työskentelemään näin halvalla.

      Maatyöläinen kuittaa edellisen kappaleen toki sanomalla: saatte olla lomalla puolet vuodesta. Kyllä, mutta sen toisen puolen olemme töissä. Tämä keskustelu ei johda mihinkään. Maatyöläinen iskee: teillä on pieni veroprosentti. Onhan meillä pienempi. Sehän johtuu siitä, että meidän lasketaan käyttävän vähemmän kansalaiselle ”ilmaisia” palveluita ollessamme puolet ajasta poissa. Emme tähtäile kotiin katulampun valossa, emme närhi maanteitä nastarenkaillamme emmekä lainaile Blyyttoneita kirjastosta. Maksamme kuitenkin myös 5 prosenttia enemmän eläkemaksua kuin te.

      Minä pidän työtäni hyvin vastuullisena ja niin myös siihen suhtaudun. Kymmenestä kahteentoista tuntia päivästä vastuullani on monen ihmisten henki navigoidessani laivaa vahtipäällikkönä. Tässä mainitsen esimerkkinä perämiehen palkan ja vastuun. Kuitenkin puhun kaikkien merimiesten puolesta tasapuolisesti. Lentoliikenteessä työntekijän vastuu on ymmärretty ja siitä korvataan hyvin. Jos omistaisin, ottaisin hatun pois päästä pelkästä kunnioituksesta lentäjien ammattiliittoa kohtaan (osittain lainattu: Juha Vuorinen, Juoppohullun päiväkirja). Putosiko tässä viimeisessä palkanalennuksessa heiltä kokonainen satanen? Huhhuh. 150.000 euron vuosituloissa tuo on sanalla sanoen kärpäsen sontaa.

      Mikä merimiestä motivoi? Suomalainen vastuuntunto ja moraali, vai onko se jatkuva pelko oman työpaikkansa valumisesta muihin maihin? Onko se mahdollisuus ylenemiseen ja sitä kautta muutaman sadan palkankorotukseen? Näkisin, että vastaus pääpiirteittäin on raha. Ja nyt kun sitä ei makseta, eletään vaarallisilla vesillä. Kukaan tuskin haluaa olla matkustajana laivalla, jossa sitä ohjaa motivaationsa menettänyt vahtipäällikkö?

      Merimiehelle lähteminen maailmalle on aina ollut helppoa. Laivoja seilasi moniin kaukomaihin ja tienaamaankin pääsi. Nykyajan suuntana on työvoiman vapaa liikkuvuus ja väestön kohonnut kielitaito. Ulkomaat tarjoavat haasteita ja sitä vastaavaa palkkaa. Uskallankin ennustaa kokeneemman meripäällystön suuntaavan ulkolaislippujen alle. Pula päällystöstä (ollut jo vuosikausia kokeneista jermuista) aiheuttaa paineita ulkomaisille varustamoille palkan nostoon sekä törnien pituuden vähentämiseen.

      Mihin merenkulku on menossa? Siihen en osaa vastata. Luulen kuitenkin tietäväni mihin suomalainen merenkulkija on matkalla.

      • 16+15

        sama marina jatkuu, ruetkaa lakkoon ja hommatkaa itsellenne paremmat liksat,että ei tarvi kadehtia duunarieta jotka on pannu kaiken peliin paremman toimeen tulon puolesta.
        Ei ne lentäjilläkään ole työehot työnantajan hyvästä tahosta tulleet.
        Somessahan onkin aina maksettu turhasta koulutuksesta,onki aivan oikein,että maksetaan siitä mistä saa rahaa,että on mitä joku haluaa ostaa,mutta siitähän ei nämä korkeasti koulutetut tykkää.


    • seven sea`s sailor

      1991 pudotettiin perämisten plkkoja 10% ja seliteltiin, että ihan hetikohta saadaan ne takaisin......mihin vittuun se heti hävisi? Nyt jo vuosi 2014, eikä tätä 10% ole vieläkään tullut takaisin!!!!!!


      30% perämies....onnex heti kohta pääsen eläkkeelle.

    • Vertailua

      Mikä on alan keskipalkka, kysyy vanha väliperämies.

      • Mennyt aika

        Thaimaan Pena kirjoitti kuin älykäs ihminen, tosin kauan sitten.

        Suomi ei ole ollut koskaan merenkulkumaa, ei ole sitä nyt, eikä tule koskaan olemaan. Näin sanoi vanha merimies, hyvä ystäväni.

        Suomessa ei ole jäljellä merenkulkijoita. On vain kotiin pyrkijöitä. Suomessa ei ole vakavia varustajia, on vain tuloksen pikaisia tekijöitä. Aivan minimaalisia redareita ehkä on.

        Ruotsissa, puhumattakaan Norjasta on paljon redareita, jotka sitkeästi yrittävät varustamotoimintaa hoitaa. Kvartaalitalous tuli meren takaa ja häipyy typeryydessään piakkoin. Jatkuvuus olisi oikea lähde varustamotoiminnassakin menestyksen saavuttamiseksi. Nyt hyvin, huomenna huonosti, sitten hyvin ja joskus loistavasti.

        Merimiehiä meiltä ei taida löytyä. Se on Gustaf Eriksonin aikojen mukana mennyttä. Varustajat eivät mielellään maksa laivassa käynnistä, vaan laivalla työskentelystä. Vuosi laivassa hyvällä ansiolla ei tapa, mutta kuukauden jobit vievät työt. Ehkä on parempi mennä asvalttikoneen perämieheksi valittajien?


        Merimiehen ammatti oli ja on hieno ja arvostettu ammatti. Mutta se vaatii jotain?



        Onnea ja menestystä toivotan tuleville polville.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe