Toteaminen?!?

yykaakoonee

Narsistilla ei ole sairauden tunnetta lainkaan.
Ympärillä olevat kokevat, että henkilön lähellä on hankala olla.
Ympärillä olevat kärsivät, tekevät jopa itsemurhia sen takia, että narsisti on lytännyt heidät niin alas.
Ulospäin narsisti "näyttelee" suosittua, osaa olla lipevä, mielistelevä, osaa näytellä empatian ym tunteita.
Mutta sisäpiiri kärsii, tilanne menee koko ajan hullummaksi, törkeämmäksi, ovelammaksi.

Voiko narsismin oikeasti todeta, kun tuo sairaudentunne puuttuu? Voiko lähipiiriä kuulla, jos/kun tehdään diagnoosia? Entä siinä tapauksessa, että narsisti joutuu jonkun karmean teon seurauksena mielentilatutkimukseen, voidaanko sairaus todeta vai pystyyko narsupaska näyttelemään tervettä?

Voidaanko esim ajatella, että ns terve ihminen ei koskaan voi sanoa toiselle ihmiselle, että haluaisi tappaa tämän?

Tätä mietin, kun ex-mieheni on vainonnut minua ja perhettäni kohta 7 vuotta, erostamme asti.
Enää en suostu pompoteltavaksi.
Olen ottanut oman tilani ja sitä ei hän pysty loukkaamaan.
Ai miksikö olen häneen yhteydessä? En olisikaan muuten, mutta meillä on yhteinen lapsi.

18

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Narsistilla ei ole sairauden tunnetta lainkaan."

Saanko kysyä mistä tiedät/luulet ettei tunnetta olisi? :O

Hyvä asia kun olet päässyt vahingollisesta suhteesta eroon. 7 vuoden vainon voisi katkaista lähestymiskiellolla, joka koskee nykyään myös txt-viestejä. Lapsen tapaamisjärjestelyt hoituvat siitä huolimatta.

• j.o.k.u.

Ei narku tunne olevansa sairas, koska hän ei ole sairas. :)
        Se ei silti estä tajuamaan, omien tekojen serauksia, viimeistään silloin jos/kun kaikki kaatuu niskaan.
        Sitä ennen kaikki kielletään.

• j.o.k.u. kirjoitti:

Ei narku tunne olevansa sairas, koska hän ei ole sairas. :)
        Se ei silti estä tajuamaan, omien tekojen serauksia, viimeistään silloin jos/kun kaikki kaatuu niskaan.
        Sitä ennen kaikki kielletään.

Oletko nyt oikea j.o.k.u.1 ?

• j.o.k.u.
        yxex kirjoitti:

Oletko nyt oikea j.o.k.u.1 ?

Jep, kuinka niin. :D
        Ei narsku ole sairas, persoonallisuushäiriöhän ei ole sairaus.
        Se ei estä järjellä tajuamasta että on narsku, mutta vaatii kunnon kolauksen itsetunnolle, että näin käy.

• psykan opiskelija
        j.o.k.u. kirjoitti:

Jep, kuinka niin. :D
        Ei narsku ole sairas, persoonallisuushäiriöhän ei ole sairaus.
        Se ei estä järjellä tajuamasta että on narsku, mutta vaatii kunnon kolauksen itsetunnolle, että näin käy.

Narsismi on virallisen DSM-IV luokituksen mukaan psykiatrinen häiriö.

• j.o.k.u.1
        psykan opiskelija kirjoitti:

Narsismi on virallisen DSM-IV luokituksen mukaan psykiatrinen häiriö.

Ei kai nyt häiriö ole sama kuin sairaus...
        Mielisairaus on sairaus, mutta persoonallisuushäiriö, haitallinen (muille sekä itselle) poikkeama persoonallisuudessa.
        Sanokoot kallonkutistajat mitä vain, minä en kantaani muuta. :)

• j.o.k.u.1 kirjoitti:

Ei kai nyt häiriö ole sama kuin sairaus...
        Mielisairaus on sairaus, mutta persoonallisuushäiriö, haitallinen (muille sekä itselle) poikkeama persoonallisuudessa.
        Sanokoot kallonkutistajat mitä vain, minä en kantaani muuta. :)

Haluaisin nähdä kallonkutistajan joka yrittää väkisin sun kantaa muuttaa,
        ennen ja jälkeen sun käsittelyn ;-)

• psykan opiskelija

Mulla on kaksi exää, jotka stalkkasivat vuosia, toinen oli psykopaatti,joka piti mua vankina jo heti suhteen alusta, uhkaamalla muuten tappaa, toisen häiriöistä en osaa sanoa, krooninen kusipää ainakin, kun päästin kerran sisälle kämppääni,niin yritti raiskata. Kaikki myötätunto minulta kaikille,joita stalkataan. Pitää muistaa aina,että stalkkaajat on usein hyvin vaarallisia, eikä koskaan unohtaa sitä. Itse hävitin kaikki keinot millä minut saa kiinni ja sopivasti silloin muutin myös Australiaan opiskelemaan. Olen takaisin,mutta minut on mahdoton löytää.

• skiso-

Tiedän missä asut..

• Piti googlettaa että tajusin mitä on stalkkaus :)
        Sullahan on ollut veemäinen historia takanasi perhana vie.

• roskarobotti

Narsisti, joka itse ymmärtää/hyväksyy olevansa narsisti, hyväksyykö hän asiantuntijoiden tulkinnan että narsisteilla on todella huono itsetunto? Eli tiedostaako narsisti että hänellä on huono itsetunto?

• Tunteellinen narsisti vastaa että ajoittain tuntuu ettei musta ole mihinkään :)

• lottamari_1

Ensiksikin, pitää miettiä mitä hyötyä narsistin diagnoimisesta on? Mitä etuja sillä saavutetaan? Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ole sairaus, eli narsistilta ei voida kieltää mitään vedoten psyykensairauteen tai muuhun vastaavaan. Persoonallisuushäiriö on "luonnonoikku" tavallaan, jossa ihmisen kyky toimia tunnetasolla ei pelaa. Ainoa tapa pitää itsensä terveenä ja oma järki tallella on olla mahdollisimman vähän tekemisissä narsun kanssa. Lapset onneksi kasvavat nopeasti ja pian ei heidänkään takiaan tarvitse enää olla narskuun yhteydessä. Omasta tila kannattaa pitää kiinni.

• 15

Juu eikä kuulu edes kelakorvauksen piiriin.

• yykaakoonee

Siitä voisi olla hyötyä sen suhteen, että useinhan henkinen väkivalta on vaikea näyttää toteen. Mutta jos olisi diagnoosi ( ja tietenkin viranomaisissa sellainen ihminen, joka ymmärtää, mitä diagnoosi tarkoittaa) saataisiin kiusaaminen lopetettua ehkä paremmin.
        Narsistin kanssa ei pysty keskustelemaan mistään ilman, että hän alkaa syytellä perättömistä asioista.
        On meinaan kokemusta kohta 7 vuoden ajalta. :(

• henna001
        yykaakoonee kirjoitti:

Siitä voisi olla hyötyä sen suhteen, että useinhan henkinen väkivalta on vaikea näyttää toteen. Mutta jos olisi diagnoosi ( ja tietenkin viranomaisissa sellainen ihminen, joka ymmärtää, mitä diagnoosi tarkoittaa) saataisiin kiusaaminen lopetettua ehkä paremmin.
        Narsistin kanssa ei pysty keskustelemaan mistään ilman, että hän alkaa syytellä perättömistä asioista.

Tapahtumien ja asioiden mieltämistä uhrin kannalta helpottaa kun toisen (narsistin) toiminnalle saadaan "nimi". Ja ennen muuta on tärkeää tajuta, että jos toinen todella on narsisti, niin silloin ei auta yhtään se, että loputtomiin ymmärtää ja rakastaa narsistia, narsisti ei pysty vastaanottamaan rakkautta, päin vastoin pitää sitä heikkoutena ja halveksii entistä enemmän ihmistä, joka häntä rakastaa. Eli kun tietää, että se toinen on narsisti niin silloin tietää, että ainoa vaihtoehto on päästä suhteesta eroon jos haluaa pelastaa itsensä ja oman elämänsä.

• lottamari_1
        yykaakoonee kirjoitti:

Ja, miten sillä diagnoosilla toteen näytetään se henkinen väkivalta?, ei millään. Diagnoosin tarkoitus on toteen näyttää vain persoonallisuushäiriö, mutta ei sillä voida toteen näyttää mitään muuta, eikä se estä henkistä väkivaltaa jatkossa tapahtumasta?

• henna001

"Voiko narsismin oikeasti todeta, kun tuo sairaudentunne puuttuu? Voiko lähipiiriä kuulla, jos/kun tehdään diagnoosia? Entä siinä tapauksessa, että narsisti joutuu jonkun karmean teon seurauksena mielentilatutkimukseen, voidaanko sairaus todeta vai pystyyko narsupaska näyttelemään tervettä?"

Kyllä voi todeta. Mutta se onkin toinen juttu, miten narsistin saa menemään esim. psykiatrin vastaanotolle, narsisti ei halua paljastua (siitäkin huolimatta vaikka täällä nettikeskusteluissa jotkut näyttävän rehvastelevan narsismillaan NIMETTÖMINÄ, joku keksitty nimimerkki on samaa kuin nimetön) ja "kallonkutistajat" taitavat olla narsistin syvästi halveksima ammattiryhmä.

Minulla on sellainen käsitys, että lähipiiriä nimenomaan kuullaan narsistia diagnosoitaessa, se on yksi tärkeä osa diagnoosin tekemistä, koska ovelana ja usein älykkäänäkin ihmisenä narsisti yrittää huiputtaa myös psykiatreja ja muita alan ammattilaisia.

Olen huomannut, että viime aikoina kun julkisuudessa on puhuttu näistä karmeista teoista niin lehdessä on manittu että mielentilatutkimuksen mukaan henkilöllä on narsistinen persoonallisuushäiriö. Eli siinä vaiheessa narsistin on pakko suostua tutkittavaksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      68
      3751
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2381
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      71
      2338
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      60
      2228
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      32
      1675
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      71
      1584
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1487
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1061
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      68
      1012
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      909
    Aihe