GPS-Pannat

jolletesto

Nyt vääntäkää rautalangasta tyhmälle. Turha on ruveta kuitenkaan viisastelemaan.

Minulla olisi sellainen positiivinen ongelma että pitäisi ensimmäiselle metsästyskoiralle hommata gps-panta/tutka. Mutta minulla ei ole oikein selkeätä kuvaa kuinka ne toimivat. Esim. ymmärtääkseni osa seurantalaitteista toimii jotenkin tekstiviestien välityksellä. (Teksiviestit antavat jotenkin kordinaatit ja puhelin kääntää ne kartalle) Tuttavani kuitenkin sanoi että hänellä oli joskus koekäytössä tekstiviestillä toimiva panta/tutka/seurantalaite, siinä oli kuulemma kauhea viive ja laskut suuret! Eikös jotkut toimi jotenkin muutenkin, mitä niitä on? Mitä pitää paketissa lukea? Minkälaisia liittymiä suosittelette?

Itse olen katsellut tätä samfinderin-classic tutkaa:
http://samfinder.com/classic
Syystä että koirasta ei ole vielä ihan varmaa miten tulee suoriutumaan mehtuu hommista. Tuleeko edes metsästyskoiraa sittenkään.(en jaksa selitellä yksityiskohtia!) En kehtaisi kalliita vehkeitä hommata, koska saattaa jo jälleenmyytiarvo tippua tuon laitteen verran. tiedän kyllä että ei ole halpaa ja hyvää. Onko tuo kyseinen laite pelkästään tekstiviestien välityksellä toimiva vai voiko sen paikantaa jotenkin muuten? On siinä ainakin tuollainen hieno mainoslause: "- Samfinder GPS-seurantalaite käyttää GPS,GPRS sekä GSM teknologioita" Mutta onko tuo vain apinan koijaamista? Onko kokemuksia kyseisestä laitteesta? Tärkeää olisi näin alkuun että vain tutka pysyisi ajantasalla, on sen verran vikkeläkinttuinen kaveri kyseessä. Pieni katkos ei tosin haittaa. Ainahan voi hetken odotella ja sitten paikantaa uudestaan, kunhan pysyisi koiran perässä.

Lainavehkeitä ei ole saatavilla! Kiitos jo etukäteen asiallisille vastuksille, mainostajat ja näsäviisasteliat älkää vaivautuko! Haluan vain tietoa pannoista en koiran kasvatuksesta.

37

10351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkkiä

      1. GPS -pannoissa EI ole olemassa halpaa JA hyvää!!! Jos et halua maksaa hyvästä, älä osta GPS -pantaa ollenkaan, vaan esimerkiksi uusi tai käytetty vanha ns. haravatutka.

      2. Tekstiviesti on kaikkein varmin tapa välittää paikkatieto koiran pannasta puhelimeesi. Toinen tapa on ns. live-seuranta, jossa paikkatieto lähetetään nettiin palvelimelle ja kännykkäsi saa sen datayhteydellä sieltä. Jälkimmäinen tarjoaa hienoja lisäpiirteitä, mutta kuten sanottu, tekstiviesti on pienestä kömpelyydestään huolimatta se kaikkein varmin tapa, eikä tule sen kalliimmaksi jos valitset liittymäsi oikein. Ei se myöskään aiheuta hirveän suuria viiveitä datayhteyteen verrattuna - vain haravatutka on viiveetön, koska radiosignaali tulee suoraan pannasta vastaanottimeen.

      3. Operaattoriltasi saat liittymän, jossa kiinteään alhaiseen hintaan saat paljon tekstiviestejä ja/tai datasiirtoa. Sellainen tulee halvimmaksi.

      4. Sitä suuremmalla syyllä - jos olet noviisi tai ns. uusavuton näissä hommissa - älä ota mitään Samfinderin kaltaista viritystä. Ota joku vanhoista luotettavista merkeistä, joissa kaikki toimii ilman alan insinöörin kokemusta.

      • Tjassu

        Ja kun menet eri metsästyskoirien rotujärjestöjen (pystykorvat, ajokoirat, noutavat jne) keskustelufoorumeille, niin siellä on toisinaan pitkiäkin mielipiteidenvaihtoa kyseisistä laitteista. Tällä foorumilla käy hyvin harva asiasta tietävä...


      • Tjassu
        Tjassu kirjoitti:

        Ja kun menet eri metsästyskoirien rotujärjestöjen (pystykorvat, ajokoirat, noutavat jne) keskustelufoorumeille, niin siellä on toisinaan pitkiäkin mielipiteidenvaihtoa kyseisistä laitteista. Tällä foorumilla käy hyvin harva asiasta tietävä...

        Kevään erämessuilta saat myös hyvin tietoa asioista!


    • tosi on

      Kyllä testiviesti on nykyään vanhanaikainen ja gprs yhteyden kaytta pelaavat ovat varmempia ja paikkatieto tulee paremmin. Jossain tutkamerkissä on kyllä ollut ongelmia mutta itse en kyllä enää tekstiviestiä käytä ja kulut ovat pannassa vitosen luokkaa kuussa vaikka miten paljon käyttäisi.

      • ei...

        Varmempi (=luotettavampi) palvelimen kautta tapahtuva live-seuranta EI ole. Sen ymmärätämiseen ei tarvita kovin paljon insinöörijärkeä. Ja kun kuuntelee mitä ongelmia kentällä on ollut viime aikoina, niin ne liittyvät pääasiassa juuri tuohon live-seurantaan eikä tekstiviestillä tapahtuvaan tiedonsiiroon. Tekstiviesti siis ON varmempi

        Sen sijaan silloin kun live toimii (ja useimmiten toimiikin) paikkatietoa tulee enemmän (="useammin") kuin tekstiviestillä. Mitä hyötyä siitä sitten on kenellekin on eri asia - ei se kovin monen sekunnin viive tekstivietikyselynäkään ole. Mutta jos haluaa esim. seurata karttanäytöllä tarkasti(!) koiran kulkemaa reittiä niin toki live -seuranta on silloin oikea valinta. Itse yritän keskittyä metsästykseen, enkä kännykän räpläämiseen, joten minulle live -seurannalla ei ole mitään merkitystä. Ihan maniosti riittää se muutaman minuutin välein tuleva tekstari - ja tarvittaessahan voi aina yhden napin painalluksella ottaa pikakyselyn juuri sillä hetkellä kun haluaa.

        Tuhat tekstiviestiä kuussa sisältäviä liittymiä saa noin kympillä ja sillä pärjää kyllä normaalikäytössä: esim. 10 metsästyspäivää kuukaudessa a 8 tuntia ja paikannus viiden minuutin välein.

        Eli jos saa halvalla vähän käytetyn "tekstiviestipannan" niin ei sitä pelkästään vanhanaikaisuuden takia kannata jättää ostamatta.


      • tosi on
        ei... kirjoitti:

        Varmempi (=luotettavampi) palvelimen kautta tapahtuva live-seuranta EI ole. Sen ymmärätämiseen ei tarvita kovin paljon insinöörijärkeä. Ja kun kuuntelee mitä ongelmia kentällä on ollut viime aikoina, niin ne liittyvät pääasiassa juuri tuohon live-seurantaan eikä tekstiviestillä tapahtuvaan tiedonsiiroon. Tekstiviesti siis ON varmempi

        Sen sijaan silloin kun live toimii (ja useimmiten toimiikin) paikkatietoa tulee enemmän (="useammin") kuin tekstiviestillä. Mitä hyötyä siitä sitten on kenellekin on eri asia - ei se kovin monen sekunnin viive tekstivietikyselynäkään ole. Mutta jos haluaa esim. seurata karttanäytöllä tarkasti(!) koiran kulkemaa reittiä niin toki live -seuranta on silloin oikea valinta. Itse yritän keskittyä metsästykseen, enkä kännykän räpläämiseen, joten minulle live -seurannalla ei ole mitään merkitystä. Ihan maniosti riittää se muutaman minuutin välein tuleva tekstari - ja tarvittaessahan voi aina yhden napin painalluksella ottaa pikakyselyn juuri sillä hetkellä kun haluaa.

        Tuhat tekstiviestiä kuussa sisältäviä liittymiä saa noin kympillä ja sillä pärjää kyllä normaalikäytössä: esim. 10 metsästyspäivää kuukaudessa a 8 tuntia ja paikannus viiden minuutin välein.

        Eli jos saa halvalla vähän käytetyn "tekstiviestipannan" niin ei sitä pelkästään vanhanaikaisuuden takia kannata jättää ostamatta.

        Kyllä on kokeiltu koiran kaulaan samanaikaisesti kahta eri pantaa ja Insinööri voi päätellä kumpi menee paremmin verkossa läpi? Palvelimen kautta menevä gprs (Ultrapoint) paikkatieto joka tarvitsee MURTO OSAN tilaa mitä tekstiviesti vie! Kilpailevalla merkillä ilmeisesti on jotain ongelmia palvelemissaan on viimesyksynä ollut. Paikkatieto tulee reaaliajassa eikä viiveellä niinkuin tekstiviesteissä. Kannattaisi ei...nkin kokeilla niin ei tarvitsisi luulon perusteella päätellä.


      • jaa...
        tosi on kirjoitti:

        Kyllä on kokeiltu koiran kaulaan samanaikaisesti kahta eri pantaa ja Insinööri voi päätellä kumpi menee paremmin verkossa läpi? Palvelimen kautta menevä gprs (Ultrapoint) paikkatieto joka tarvitsee MURTO OSAN tilaa mitä tekstiviesti vie! Kilpailevalla merkillä ilmeisesti on jotain ongelmia palvelemissaan on viimesyksynä ollut. Paikkatieto tulee reaaliajassa eikä viiveellä niinkuin tekstiviesteissä. Kannattaisi ei...nkin kokeilla niin ei tarvitsisi luulon perusteella päätellä.

        No nyt ymmärrän. Siellä olikin Ultrapointin myyntitykki kirjoittelemassa... :-D


      • tosi on
        jaa... kirjoitti:

        No nyt ymmärrän. Siellä olikin Ultrapointin myyntitykki kirjoittelemassa... :-D

        EN ole missään tekemisissä minkään tuotemerkin myynnin kanssa. Mutta olemme kavereiden kanssa testailleet pantoja (Samaan aikaan hirvikoiralla kaulassa kahden eri merkin pantoja). Ja kirjoitin näistä kokeiluista. Tuon live seurannan mainitsit kyllä omassa kirjoituksessasi ja se on trackkerilla ei UP:llä, joten vastatessani oli pakko laittaa tuotemerkkikin. Sopii muuten käydä hirvikoirajärjestön sivuilla lukemassa näistä paikantimista niin voisi jotain ymmärtääkin.


      • Suomi-rodun edustaja
        tosi on kirjoitti:

        EN ole missään tekemisissä minkään tuotemerkin myynnin kanssa. Mutta olemme kavereiden kanssa testailleet pantoja (Samaan aikaan hirvikoiralla kaulassa kahden eri merkin pantoja). Ja kirjoitin näistä kokeiluista. Tuon live seurannan mainitsit kyllä omassa kirjoituksessasi ja se on trackkerilla ei UP:llä, joten vastatessani oli pakko laittaa tuotemerkkikin. Sopii muuten käydä hirvikoirajärjestön sivuilla lukemassa näistä paikantimista niin voisi jotain ymmärtääkin.

        Pakko tähän on myös sanoa oma sanansa...

        Tunnen muutamia entisiä trackerin käyttäjiä, jotka siirtyivät UP:n käyttäjäksi. Liikkeessäkin, jossa oli myynnissä molempia (suurin piirtein samaan hintaan) sanottiin, että UP on toimintavarmempi. Erään eräliikkeen omistaja myös käyttää UPia ja myy niitä, myisi ja käyttäisi Trackeria jos olisi sen paremmaksi havainnut.

        Itse olen ollut Ultrapointiin tyytyväinen. Ja liittymä on TeleFinland (eli Sonera). No problemos.


    • jolletesto

      Kiitokset jo vastanneille! Tuota en itsekkään ole tosiaan vailla live-seurantaa. minulle riittää kuhan välillä tarkistan missä päin on koira menossa ja sitten kiinniottaessa ei ole kovin suurta viivettä. Nopea kinttuinen koira kerkeää jo 5min pitkälle, ärsyttää mennä paikalle ja jos sitten koira on ihan muualla.

      Tuotaa sen verran vielä kyseisestä samfinderin laitteesta, niin onko se juuri tekstiviestillä toimiva? Siinä luki GPSR, mitäs se meinaa? Millaista liittymää siihen suosittelette? Tuon tekstiviesti-liittymän olin jo selvitellyt, kiitos kaverini joka on puhelin liikkeessä töissä.

      Kyllä itse ohjelmistojen asennus kyllä onnistuu sitten minulta jne. ne ei tule olemaan ongelma. mutta tää pantahomma muuten on minulle aivan uutta. Haravatutkaa olen miettinyt mutta en oikein ole innostunut niistä. Niitä olen käyttänyt jos olen tuttavien kanssa ollut metsällä...

      • Hansk123

        Suosittelen käytetyn GPS tutkan hankkimista, jos hinnasta on kiinni. Näiden valtamerkkien muutaman vuoden takaisia malleja saa jo varsin edullisesti ja ovat toiminnaltaan varmasti riittäviä. Esim Trackeri 310i on jo viimeisen päälle toimiva laite ja muille kuin ajokoirille myös 310 malli.

        En sivuuttaisi sinuna myöskään Benefonin tekemää Pointer - reppumallin laitetta. Se on erittäin toimintavarma, nopea tekstarilla ja niitä saa varsin edullisesti.

        Noita kaikkia voi seurata uusimmilla monipuolisilla kännykkäohjelmilla.


      • perämettillä

        Omasta kokemuksesta vaan että jos koirastasi ei tule sellaista että tutkaa tarvii, niin jäät kyllä ns. koukkuun ja hankit kyllä sellaisen koiran joka tutkaa tarvii. Yleisesti ottaen hyvän metsästyskoiran elkeet kyllä huomaa jo pentuna. Jos se jo pentuna räksöttää perhosille ja hiukan vanhempana pikkulinnuille ojan varsissa ja vielä yrittää lähteä perään, ja isompana metsälinnuille ja räkätiille niin kyllä siitä koira tulee. Kunhan sen kanssa vaan kulkee metsässä ja opettaa sille oikean ajettavan riistan. Eikä se vuoden vanhanakaan kauas mene että haravatutkalla kyllä pärjäät pitkälle jos on vain kärsivällisyyttä. Täälä perämettillä ei ainakaan GPRS live seuranta toimi. Yhteys katkeaa tämän tästä ja koko metsästysnautinto menee siihen saakelin kluurin näppäilyyn. Itse ainakin pärjään tekstarilla. Ajokoiraa ajossa on tietysti hiukan hankala tekstarilla seurata mutta esim. pystykorvilla se piisaa ihan hyvin. Eikä ajokoira yleensä isoa lenkkiä ajossa tee ja kun likelle pääsee niin haukusta jo sen kuulee. Itse myös joskus mietin samfinderiä mutta onkohan tuo laite kovinkaan iskunkestävä ja veden pitävä, kun ainakin mun koiralla syksyn ajossa trackerin pantaan on ensiharvennuksen jäljiltä jäänyt syviäkin naarmuja joten mettäs se kyllä kolhuja saa. Joten pointerit, up:t ja trackerit on ainakin testattu kunnolla metsästyskäyttöön.


      • Haukkuuko
        perämettillä kirjoitti:

        Omasta kokemuksesta vaan että jos koirastasi ei tule sellaista että tutkaa tarvii, niin jäät kyllä ns. koukkuun ja hankit kyllä sellaisen koiran joka tutkaa tarvii. Yleisesti ottaen hyvän metsästyskoiran elkeet kyllä huomaa jo pentuna. Jos se jo pentuna räksöttää perhosille ja hiukan vanhempana pikkulinnuille ojan varsissa ja vielä yrittää lähteä perään, ja isompana metsälinnuille ja räkätiille niin kyllä siitä koira tulee. Kunhan sen kanssa vaan kulkee metsässä ja opettaa sille oikean ajettavan riistan. Eikä se vuoden vanhanakaan kauas mene että haravatutkalla kyllä pärjäät pitkälle jos on vain kärsivällisyyttä. Täälä perämettillä ei ainakaan GPRS live seuranta toimi. Yhteys katkeaa tämän tästä ja koko metsästysnautinto menee siihen saakelin kluurin näppäilyyn. Itse ainakin pärjään tekstarilla. Ajokoiraa ajossa on tietysti hiukan hankala tekstarilla seurata mutta esim. pystykorvilla se piisaa ihan hyvin. Eikä ajokoira yleensä isoa lenkkiä ajossa tee ja kun likelle pääsee niin haukusta jo sen kuulee. Itse myös joskus mietin samfinderiä mutta onkohan tuo laite kovinkaan iskunkestävä ja veden pitävä, kun ainakin mun koiralla syksyn ajossa trackerin pantaan on ensiharvennuksen jäljiltä jäänyt syviäkin naarmuja joten mettäs se kyllä kolhuja saa. Joten pointerit, up:t ja trackerit on ainakin testattu kunnolla metsästyskäyttöön.

        Itse en rahojani tuhlannut mihinkään hienoon vehkeeseen, kun olisi pitänyt hankkia hieno puhelin ja asentaa sitä sun tätä. Kaverilla oli sellanen ihan perus gps-jäljitin jolla sai tekstiviestillä koiran sijainnin omaan puhelimeen ja pysty soittamaan koiralle ja kuuntelemaan haukkuuko. Tosin kartta ei ole mikään tarkka, mutta tutuissa maastoissa riittää. Nyt on itellä samanlainen tilauksessa. Tuollasen tilasin: http://www.halyttimet.fi/gpsseurantalaitehalytin-ihmiselle-lemmikille-p-787.html


      • jahtimies 40
        Haukkuuko kirjoitti:

        Itse en rahojani tuhlannut mihinkään hienoon vehkeeseen, kun olisi pitänyt hankkia hieno puhelin ja asentaa sitä sun tätä. Kaverilla oli sellanen ihan perus gps-jäljitin jolla sai tekstiviestillä koiran sijainnin omaan puhelimeen ja pysty soittamaan koiralle ja kuuntelemaan haukkuuko. Tosin kartta ei ole mikään tarkka, mutta tutuissa maastoissa riittää. Nyt on itellä samanlainen tilauksessa. Tuollasen tilasin: http://www.halyttimet.fi/gpsseurantalaitehalytin-ihmiselle-lemmikille-p-787.html

        Kuten alussa sanottiin hyvää ja halpaa ei tässä ole olemassa, tai on ehkä käytetty.

        Mikä tahansa laite toimii hyvin tai kohtuudella pöydällä tai autossa. Vain parhaat toimivat maastossa olevalla koiralla pari kolme tuntia sen jälkeen kun koira on löysätty irti. Alkuun kaikki pelaa mutta kun satelliitit on vaihtuneet taivaalle ja alkuperäiset painuneet horisontin taa niin eipä tule enää paikkaa.

        Eli koiralle kannattaa laittaa vain panta joka toimii kun koira on irti. Toinen asia joka on tärkeä on vesitiiveys ja kolmas kännykkäantennin herkkyys pannassa.


    • patupaikannin

      Nyt on markkinoille tullut BS Blanet GPS tutka. On ollut muualla Euroopassa pitempään. Internetissä löytyy videoita tutkan käytöstä metsästyksessä.

      • Rempe78

        Sanoivat Samfinderin asiakaspalvelussa laitteen toimivan Googlekartoilla ilman palveluamaksua. Soitin niiden demonumeroon ja sain sijaintitiedot ja karttalinkki aukesi vanhalla nokiallani.


      • up
        Rempe78 kirjoitti:

        Sanoivat Samfinderin asiakaspalvelussa laitteen toimivan Googlekartoilla ilman palveluamaksua. Soitin niiden demonumeroon ja sain sijaintitiedot ja karttalinkki aukesi vanhalla nokiallani.

        Älä vaan erehdy ko. laitteeseen. Kokemuksia on.


    • öööööööööööööööööööö

      käy tuota vilkaisemassa. Itsellä käytössä ja mielestäni oli halpa.

    • Suomenpystis72

      Olen miettinyt huntingtracker koira gps.n ostoa. Miten se on sulla pelannut öööööööö

    • ööööööööööö

      Mulla on pelannut tosi hyvin, tosin jouduin vaihtamaan puhelimen uudempaan nokiaan ja laittamaan puhelimeen operamobile selaimen. Laitteessa ei ole ollut mitään moitittavaa. Kaikki sähläys on ollut puhelimen kanssa. Itselläni on tuo ht-58

    • käytössä2
    • metsäasukki

      ostin huntingtrackerin ja olen erittäin pettynyt laitteeseen mastossa ei toimi yhtään (susi jo syntyissään) kiertäkää kaukaa

    • hunting tracker

      minäki erehdyin ostamaan kyseisen pannan ja voin sanoa että on muuten todella surkea romu

      • norjanharmaa

        en kyllä ymmärrä mistä johtuu tuo että toisilla pelittää ja toisilla ei - onko niin suuria alueellisia eroja vai liittymät vai mikä ? Itsellä nyt viikon ollu käytössä ht-24 ja nokia c5 soneran liittymillä, ja koko ajan on koiran sijainti selvillä. Sunnuntaina oli eka kertaa tosi toimissa ja 2 uroshirveä ammuttiin koirani ajosta. En sit tiedä laitteen kestävyydestä mut toistaiseksi ainakin oon tyytyväinen.


    • Pete7805

      Kyllä on pelannut ainakin minulla tosi hyvin. Tosin alussa käytössäni oli saunalahden liitymä ja silloin sijaintitiedot tulivat jos tulivat. Nyt otin dna.n ja pelaa.

    • dataliikkumaan

      Mitkäs soneran liittymät nyt pantaan ja puhelimeen kun pikkunettiä ei enään myydä ?

      • qwerasdcx

        Telefinlandilta perusliittymä 0,67 €/kk ja siihen 1 megan netti rajattomalla datalla 5 €/kk.

        Itsehän meinaan pärjätä tänä syksynä Tk-102 paikantimella ja karttaselaimella. Suunnittelin oman serverin laittoakin, mistä hakisin paikkatiedon, mutta karttaselain ei nyt niin paljoa maksa, että olisin alkanut värkkäämään.


    • 100karttaa

      Vuodesta 2009 ultrapoint ollut ja kovalla käytöllä, ikinä en tekstiviestiä tarvinnu, vaan gprs toimisto edullinen ja nopea. UP etuja helppo käyttää akut kestää 48 h jopa -20 pakkasessakin ja käytän sitä myös suunnistukseen ts. laita autoni tai määräpääni paikkamerkin ja tarpeen tullen katson kompassinäytöllä suunnan. (Suuret metsästysalueet)

      Koiramme on useasti parikin päivää hirvien perässä, joten toimintavarmuus- ja akunkesto tärkeä.

      On moni kaveri laittanut oltuaan jahdissa mukana, enkä moitetta kuullu... Muista kylläkin..

    • Kyllä pelaa

      Tracker

      • Käytetty Garmin

        Garmin 220 ja vanhalla DC30 pannalla on hyvä ja halpa käyttää. Kunhan ei sekaannu näihin uudempiin Garmineihin 320 ja DC40 jotka ovat kuulemma täysiä susia.


    • kaik" kokeillu

      ULTRAPOINT on paras ja helppokäyttää.. Olen myynyt ja myyn edelleenkin kaikkia merkkejä, mutta näin anonyymisti tässä sulle vinkki..

    • Hyvin, niinkuin aina

      Halpis / käytetty android luuri halivilivoukkulille pussiin liiveihin. Ilmaisia seuranta appsejä on maailma pullollaan.

      Akkuja saa iibeistä puoli-ilmaiseksi, niin voi vaikka vaihtaa päivän mittaan jos meinaa kestossa olla ongelmia. Haukun tunnistusta ei oo, mutta pistäppä vaikka handsfree kiinni ja asetuksiin, että vastaa automaattisesti 2 hälytyksen jälkeen. Soittamalla sitten voi koestaa, että onko haukkikin peräti käynnissä.

      Mitään fiiniä maastokarttaa et ehkä saa, mutta tarttetko oikeesti? :)

      • hjkpois

        Elä vaan Osta Trackerin romua mulla on Up toimii samoilla aluieilla virheitä,saman operaatorin kautta.Tänään oli kaikenlaista tai eilen Trackerillä et ole päivittyny livepalveluun,sitten vei nettiseurannan ja ei tekstiviesti pelennu.ELÄ SORRU TRACKERIIN.


    • Koirapitääyhteyttä

      Garmin 320 ja dc40. Miten niin susi? Hyvin on pelannut ja nyt laitoin dc 50 pannan. Jäniskoiralle aivan mainio peli selkeytensä ja yksinkertaisen käytettävyytensä vuoksi. Koirille jotka saattavat painaa viivasuoraan korpeen 15 km laittaisin ehkä jonkun muun kuin garminin.

      Mutta voihan sitä heittää kamppeet autoon ja ajella koiran perästä jos välimatka kasvaa yli 5 km. Eikä sillä ole merkitystä haukkuuko koira vai ei jos välimatkaa on kilometritolkulla sillä pystyyhän sen nyt siirtymisnopeudesta päättelemään onko ajo päällä vai ei ja moniko sitä ajettavaa pystyy passittamaan jos välimatkaa on 5km

      Itse tykkään seurata onlinena koiran tekemisiä metsässä.

      Mäkinen kumpuileva maasto saattaa kiusata garmin käyttäjiä mutta itsellä ei vielä mitään ongelmaa tosin ei yli 5 km ole koskaan välimatkaakaan ollut.

    • ripuli

      Ajokoiralle pitää hankkia joku tutka ja olen päätymässä tähän http://www.paikkari.com/
      onko kellään kokemusta noista? Mitä eroa 3kertaa kalliimpiin on?

    • hukkaperä

      tässä se nyt kuitenkin on,

      https://buy.garmin.com/en-US/US/on-the-trail/dog-tracking-training/alpha-/prod107225.html,

      toin alaskasta tullessani, maksoi sen 800 talaa,
      onhan aivan tolkuton peli, tätä sitä on kaivattu.
      seuraa useita koiria samanaikaisesti, voit kommunikoida koiralle takasin, ja voitpa tekaista koiralle sähköisen aidan vaikka keskelle metsää.

      eikä tarvi vittulla, ettei ole hyväksytty suomessa, jne jne.
      käytän miten käytän.

      • Aarreaittani

        Ultrapointissani ei muutu aktiiviset laitteet vihreäksi,ennen on aina toiminut jo vuosia,tietääkö joku missä vika silloin on. Koiran paikka kyllä toimii,siis ei ole muuta kun tuo väri ei toimi,eikä mene punaiseksi kun haukkuu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe