kolesteatooma

amica

hei

onko jollain kokemusta tai tietoa
kolesteatoomasta. voiko uusiutua esim
leikkauksen jälkeen. itselläni todettiin
vähän aikaa sitten kolesteatooma.

131

34171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanotaan...

      ...sairaala Laserin sivuilla:

      "Kolesteatoomakorva saadaan leikkauksella parannettua yli 70%:lla potilaista. Usein kuulo myös paranee, ellei korvassa ole muuta syytä kuulonalentumaan. Leikkaukseen sisältyy muutaman promillen riski korvan kuuroutumisesta tai vaikeasta kuulonmenetyksestä. Leikkauksen jälkeen voi esiintyä lieviä tilapäisiä tasapaino- ja/tai makuaistin häiriöitä. Harvinainen komplikaatio on ohimenevä kasvohermoheikkous. Pysyvä kasvohermohalvaus on äärimmäisen harvinainen. Kolesteatooman uusiutumisriskin vuoksi potilaita seurataan poliklinikalla 3-5 vuotta".

      • Kokemusta on..

        Itseltäni leikattiin kolesteatooma ollessani 3-4-vuotias. Nyt ollessani yli 20 vuotta käyn kontrolleissa edelleen vuoden välein. Uusiutunut ei ole meikäläisellä. =)


    • seulaset

      Moi!

      Itselläni on molemmista korvista leikattu jo vuosia sitten cholesteatooma, eikä ole uusinut.

      Tulehduksia on kyllä senkin jälkeen ollut yllin kyllin, joten minulla on ollut tuubit molemmissa korvissa jo monen vuoden ajan.

    • Jumala

      Mullaki on kolesterooolia.

    • pimmeli

      toisesta korvasta leikattu 7 vuotta sitten. Lääkäri sanoi ettei uusiudu ellei uusiudu viiden vuoden kuluessa. Tuttavallani uusi 10 vuoden päästä, ilmeni siten että korvasta vuoti verta. Itselläni on nyt samankaltaisia heikkoja oireita kuin aikanaan, jolloin 6 lääkäriä tutkia eikä tajunut mistä on kysymys. Vasta seitsemäs totesi pitkälle edenneen helmiäiskasvaimen, joka vaati pikaisen radikaalin korvaleikkauksen Ei muita oireita.

    • jnk

      kyllä, varmaan uusiutuu. minulla todettiin se juuri. Ja viimeksi todettiin 2003, se uusiutui, ja taas leikkaus jonossa. kai riippuu henkilöstä.

      • Jatta60

        Kertoisitko kuinka alkoi uudelleen oireilla? Kuinka kauan kesti toipuminen leikkauksesta? Korvani on leikattu huhtikuussa -06. Nyt korva tuntuu hiukan omituiselta, tukkoiselta ajoittain.


      • Kuste
        Jatta60 kirjoitti:

        Kertoisitko kuinka alkoi uudelleen oireilla? Kuinka kauan kesti toipuminen leikkauksesta? Korvani on leikattu huhtikuussa -06. Nyt korva tuntuu hiukan omituiselta, tukkoiselta ajoittain.

        Joo eilikkäs, Mulla kans todettiin sairaus -05 syyskuussa ja leikkaukseen mentiin. oireita oli kokoaikanen korvan tukoisuus ja välillä korva vuoti jotain ihmeen limaa. :D Leikkauksessa todettiin että kolesteatooma oli päässyt "suövyttämään" kasvohermon päällä olevan luun pois, olis helposti halvaantunut naama, jos lekuti olis tehnyt pienen virheen.(kuullosti yllättävän hauskalta seuraavana aamuna kun lekuri kerto asiasta :D)Leikkauksen jälkeen korva oli paketissa viikonverran. Muutama viikko leikkauksesta huomasin että toinen puoli naamasta ei toimi normaalisti (leikatun korvan puoli). Naamassa oli tunto mutta oli jumissa. Lääkärissä sanottiin, että kasvohermo oli tulehtunut. Siihen määrättiin kortisoni kuuri ja sillä se lähtikin.
        Viime kontrollissa, joka oli vuosi leikkauksen jälkeen sielä kehuttiin että korvan kuulo oli parantunut, vaikka lekuri sano että se luultavasti huononee. Muutenkin korva oli kunnossa.
        Mulla todettiin sairaus kun olin 16v, joka on kuulemma aika harvinaista. Ja se on kans aika harvinaista että kaksi mun serkkua sairastaa samaa sairautta.


      • puolet makuaistista meni
        Kuste kirjoitti:

        Joo eilikkäs, Mulla kans todettiin sairaus -05 syyskuussa ja leikkaukseen mentiin. oireita oli kokoaikanen korvan tukoisuus ja välillä korva vuoti jotain ihmeen limaa. :D Leikkauksessa todettiin että kolesteatooma oli päässyt "suövyttämään" kasvohermon päällä olevan luun pois, olis helposti halvaantunut naama, jos lekuti olis tehnyt pienen virheen.(kuullosti yllättävän hauskalta seuraavana aamuna kun lekuri kerto asiasta :D)Leikkauksen jälkeen korva oli paketissa viikonverran. Muutama viikko leikkauksesta huomasin että toinen puoli naamasta ei toimi normaalisti (leikatun korvan puoli). Naamassa oli tunto mutta oli jumissa. Lääkärissä sanottiin, että kasvohermo oli tulehtunut. Siihen määrättiin kortisoni kuuri ja sillä se lähtikin.
        Viime kontrollissa, joka oli vuosi leikkauksen jälkeen sielä kehuttiin että korvan kuulo oli parantunut, vaikka lekuri sano että se luultavasti huononee. Muutenkin korva oli kunnossa.
        Mulla todettiin sairaus kun olin 16v, joka on kuulemma aika harvinaista. Ja se on kans aika harvinaista että kaksi mun serkkua sairastaa samaa sairautta.

        Minulta leikattiin korva 3.1.2007 eli olen vieläkin korva paketissa. minulla oli niin iso se leikkaus että se kesti 6 tuntia jonka seurauksena makuhermo oli jouduttu katkaisemaan. Nytten on siltä puolen mistä leikattiin makumenny mutta onneks toisella puolella suuta kaikki on kunnossa joten maistan kaikki maut. toipuminen on vasta alussa joten kuulon tilanteesta en osaa vielä sanoa. onko muilla ollu maku häiriöitä?


      • jfjfjfj
        Kuste kirjoitti:

        Joo eilikkäs, Mulla kans todettiin sairaus -05 syyskuussa ja leikkaukseen mentiin. oireita oli kokoaikanen korvan tukoisuus ja välillä korva vuoti jotain ihmeen limaa. :D Leikkauksessa todettiin että kolesteatooma oli päässyt "suövyttämään" kasvohermon päällä olevan luun pois, olis helposti halvaantunut naama, jos lekuti olis tehnyt pienen virheen.(kuullosti yllättävän hauskalta seuraavana aamuna kun lekuri kerto asiasta :D)Leikkauksen jälkeen korva oli paketissa viikonverran. Muutama viikko leikkauksesta huomasin että toinen puoli naamasta ei toimi normaalisti (leikatun korvan puoli). Naamassa oli tunto mutta oli jumissa. Lääkärissä sanottiin, että kasvohermo oli tulehtunut. Siihen määrättiin kortisoni kuuri ja sillä se lähtikin.
        Viime kontrollissa, joka oli vuosi leikkauksen jälkeen sielä kehuttiin että korvan kuulo oli parantunut, vaikka lekuri sano että se luultavasti huononee. Muutenkin korva oli kunnossa.
        Mulla todettiin sairaus kun olin 16v, joka on kuulemma aika harvinaista. Ja se on kans aika harvinaista että kaksi mun serkkua sairastaa samaa sairautta.

        Kommentti vikaan lauseeseen. Multa kans leikattu pentuna ja kuulo heikkeni. Myös kolmella perheenjäsenellä ollut sama tooma.


      • jfjfjfjfj
        jfjfjfj kirjoitti:

        Kommentti vikaan lauseeseen. Multa kans leikattu pentuna ja kuulo heikkeni. Myös kolmella perheenjäsenellä ollut sama tooma.

        j


    • mivu

      Minulta on leikattu cholesteatoma n.20v.sitten.Uusi on alkanut kasvaa pikkuhiljaa ja olen menossa uuteen leikkaukseen lähiaikoina. Siinä laajennetaan korva käytävää että korva puhdistuu itsestään eikä cholesteat.pitäisi enää uusia.Minulla on tosi kapea korva käytävä ,joten sitä on lääkärinkin vaikea puhdistaa.

    • Mangiiiih

      Joo, sama mul mul leikattiin joskus 13v kolesteatooma, mutta nyt kun kävin korvalääkärissä niin ne sano että se on uusintunut.. Ja silloin kun mut ekaa kertaa leikattiin lääkärit valehtelivat, he sanoivat että poistivat vain putken sieltä. Pellejä kaikki en luota enää kehenkää.

    • Leikattu

      ....on nyt sittetn leikattu.Viimeisin leikkaus oli 19.4.2007.Nyt sitten ollaan odottavalla kannalla keskiviikkoon saakka ja katsotaan,miten leikkaus onnistui.Toinen korva leikattiin puoli vuotta sitten ja siellä tauti oli jo tuhonnut kuuloluut ja runsaasti ympäristöä.Kaikki vioittunut poistettiin,eikä minkäänlaisia jälkioireita ollut.Korvakin on vielä kohtuullisen kuuleva,vaikkei kuuloluita enään olekaan.Kuulohermot ilmeisesti pelaa ja saavat signaalia jotenkin muuten,oli lääkärikin vähän ymmällään.Toistaiseksi käytän kuulolaitetta ensin leikatussa korvassa satunnaisesti ja pärjään sillä.Viimeksi leikatussa korvassa oli vielä kuuloketju tallella,joten toiveita on hyvin kuulevasta korvasta.Toiseenkin voidaan ehkä vielä tehdä kuuloketju jollain tavalla,mutta sen aika ei ole vielä.En varmaankaan voi kyllin kiittää erittäin taitavaa korvalääkäriä,jonka hoivissa olen ollut Päijät-Hämeen keskussairaalassa,lisäksi muu hoitohenkilöstö on ollut ystävällistä taitavaa ja kannustavaa.Kaiken kaikkiaan aivan loistavaa hoitoa,kiitos siitä vielä kerran.

      • Hietsu

        mä olen menossa kesän aikana kans päksiin ilmeisesti tuohon samaan remonttiin. tänään kävin siel lääkärillä (J.Silvola)ja sepitti just ton kuuloluu hässäkän syöpuneen muuta siit viekusta ja puhui kokoajan kysessä olevan joku tauti, onkohan se siis tuo kolesteatooma? En tullu siinä kysyneeksi, leikattava kuulemma kuitenkin koska etenee kohti aivokalvoa...


      • Leikattu
        Hietsu kirjoitti:

        mä olen menossa kesän aikana kans päksiin ilmeisesti tuohon samaan remonttiin. tänään kävin siel lääkärillä (J.Silvola)ja sepitti just ton kuuloluu hässäkän syöpuneen muuta siit viekusta ja puhui kokoajan kysessä olevan joku tauti, onkohan se siis tuo kolesteatooma? En tullu siinä kysyneeksi, leikattava kuulemma kuitenkin koska etenee kohti aivokalvoa...

        Heippa sulle
        Olet saman salakavalan taudin runtelema kuin minäkin,ainakin luulisin niin,eli kolesteatooma.Kyseessä on siis helmiäiskasvain,joka tavallaan syö itselleen tilaa tuolla korvan alueella.Tänä päivänä menetelmät ovat menneet kovasti eteenpäin ja varmaan sinunkin tapauksessa leikkaus pystytään tekemään mahdollisimman säästäen.Itse operaatiossa olin nukutettuna,eikä kipuja ole ollut ollenkaan,tosin heräämössä pyysin kipulääkkeen,kun oli vähän ronkittu olotila ja seuraavaksi yöksi otin ihan varmuuden vuoksi,ettei tarvinnut ainakaan herätä kipuun.Huomenna olisi toisen leikatun korvan purku ja ompeleiden poisto heti aamusta.Saa sitten nähdä kuinka paikat alkaa pelittää purkamisen jälkeen.Jokatapauksessa olet alan huippuspesialistin käsissä,joten sen puolesta voit olla luottavaisin mielin.


      • hietsu
        Leikattu kirjoitti:

        Heippa sulle
        Olet saman salakavalan taudin runtelema kuin minäkin,ainakin luulisin niin,eli kolesteatooma.Kyseessä on siis helmiäiskasvain,joka tavallaan syö itselleen tilaa tuolla korvan alueella.Tänä päivänä menetelmät ovat menneet kovasti eteenpäin ja varmaan sinunkin tapauksessa leikkaus pystytään tekemään mahdollisimman säästäen.Itse operaatiossa olin nukutettuna,eikä kipuja ole ollut ollenkaan,tosin heräämössä pyysin kipulääkkeen,kun oli vähän ronkittu olotila ja seuraavaksi yöksi otin ihan varmuuden vuoksi,ettei tarvinnut ainakaan herätä kipuun.Huomenna olisi toisen leikatun korvan purku ja ompeleiden poisto heti aamusta.Saa sitten nähdä kuinka paikat alkaa pelittää purkamisen jälkeen.Jokatapauksessa olet alan huippuspesialistin käsissä,joten sen puolesta voit olla luottavaisin mielin.

        Ois kiva vaihtaa asian tiimoilta kuulumisia, [email protected]


      • puuduksissa
        hietsu kirjoitti:

        Ois kiva vaihtaa asian tiimoilta kuulumisia, [email protected]

        ja edelleen käyn 3-6 kk:n välein tarkastuksessa näyttämässä korvaa lääkärin luona, joka toimenpiteen teki. Hyvin parantunut, puutunut korvanalue kyllä, kuulo ei parantunut. Oli radikaalileikkaus.
        Pitääkö käydä tarkastuksessa lopun elämää?


      • Puolikuntoinen
        puuduksissa kirjoitti:

        ja edelleen käyn 3-6 kk:n välein tarkastuksessa näyttämässä korvaa lääkärin luona, joka toimenpiteen teki. Hyvin parantunut, puutunut korvanalue kyllä, kuulo ei parantunut. Oli radikaalileikkaus.
        Pitääkö käydä tarkastuksessa lopun elämää?

        Multa leikattiin oikea korva 10.1.2008. Kasvain oli ehtinyt tuhota kaksi kuuloluuta ja tasapainoelimen yhtä kaarikäytävää. Radikaalileikkaus tehtiin ja tasapaino meni täysin aluksi. Kuulo on aikaisempaa heikompi, mutta kuitenkin kuulen. Korva on vielä kipeä ja toisaalta tunnoton. Paraneminen on hidasta, mutta koko ajan mennään eteenpäin.


      • vielä tunnoton korva
        Puolikuntoinen kirjoitti:

        Multa leikattiin oikea korva 10.1.2008. Kasvain oli ehtinyt tuhota kaksi kuuloluuta ja tasapainoelimen yhtä kaarikäytävää. Radikaalileikkaus tehtiin ja tasapaino meni täysin aluksi. Kuulo on aikaisempaa heikompi, mutta kuitenkin kuulen. Korva on vielä kipeä ja toisaalta tunnoton. Paraneminen on hidasta, mutta koko ajan mennään eteenpäin.

        Missä sairaalassa toimenpiteesi tehtiin?
        Minulla Hämeenlinnassa, nyt keväällä tulee 3 vuotta
        ja käyn säännöllisin välein tutkimuksissa leikkaavalla lääkärillä. Olo vieläkin ajoittain huteraa, päässä metelöi ja kuulo huonontunut entisestään. Minkälaisia jatkotoimenpiteitä sinulle sanottiin? Olisi kiva kuulla. Kirjottele.


      • Puolikuntoinen
        vielä tunnoton korva kirjoitti:

        Missä sairaalassa toimenpiteesi tehtiin?
        Minulla Hämeenlinnassa, nyt keväällä tulee 3 vuotta
        ja käyn säännöllisin välein tutkimuksissa leikkaavalla lääkärillä. Olo vieläkin ajoittain huteraa, päässä metelöi ja kuulo huonontunut entisestään. Minkälaisia jatkotoimenpiteitä sinulle sanottiin? Olisi kiva kuulla. Kirjottele.

        Minut leikattiin Meilahdessa korvaklinikalla. Kontrollit ovat nyt vaihtuneet viikoittaisesta kerran kuukaudessa käytävään. Lääkäri kertoi, että kolesteatooma uusii herkästi ja monille joudutaan tekemään kaksi tai jopa kolme leikkausta ennen kuin vaivasta pääsee eroon. No päivä kerrallaan, kunhan ensin pääsisi suht normaaliin kuntoon tämän leikkauksen jälkeen. Minulle voi kirjoitella osoitteeseen paivi.lipsanen (at) luukku.com


      • kolme kuukautta sitten
        Puolikuntoinen kirjoitti:

        Minut leikattiin Meilahdessa korvaklinikalla. Kontrollit ovat nyt vaihtuneet viikoittaisesta kerran kuukaudessa käytävään. Lääkäri kertoi, että kolesteatooma uusii herkästi ja monille joudutaan tekemään kaksi tai jopa kolme leikkausta ennen kuin vaivasta pääsee eroon. No päivä kerrallaan, kunhan ensin pääsisi suht normaaliin kuntoon tämän leikkauksen jälkeen. Minulle voi kirjoitella osoitteeseen paivi.lipsanen (at) luukku.com

        Ja hyvin on parantunut. Ulkoilmassa ollessa korva aina ilmoittaa itsestään ja on jotenkin turvoksissa. Paras lääke tähän on käyttää korvaläppiä heti kun lämpötila miinuksella.


      • hiihtelijätär
        Puolikuntoinen kirjoitti:

        Multa leikattiin oikea korva 10.1.2008. Kasvain oli ehtinyt tuhota kaksi kuuloluuta ja tasapainoelimen yhtä kaarikäytävää. Radikaalileikkaus tehtiin ja tasapaino meni täysin aluksi. Kuulo on aikaisempaa heikompi, mutta kuitenkin kuulen. Korva on vielä kipeä ja toisaalta tunnoton. Paraneminen on hidasta, mutta koko ajan mennään eteenpäin.

        Kuinka voit nyt, kun leikkauksesta pari kuukautta ? Olitko-oletko kauan sairaslomalla ja minkä aikaa olit "tasapainoton"? Oma samankaltainen leikkaukseni huhtikuussa.


      • Puolikuntoinen
        hiihtelijätär kirjoitti:

        Kuinka voit nyt, kun leikkauksesta pari kuukautta ? Olitko-oletko kauan sairaslomalla ja minkä aikaa olit "tasapainoton"? Oma samankaltainen leikkaukseni huhtikuussa.

        Kaksi kuukautta leikkauksen jälkeen vointi on hyvä. Sairaslomalla olin 5 viikkoa siksi, että kasvain oli niin iso ja tehnyt paljon tuhoa=iso leikkaus. Tasapainoelimen reiän paikkaus aiheutti tasapaino-ongelmia. Pahin vaihe siinä kesti muutaman päivän, mutta normaali kävely alkoi onnistua parin viikon kuluttua. Väsyneenä edelleen huomaan, että tasapaino ei ole täysin normaali. Tsemppiä leikkaukseen ja toipumiseen! Osoitteeni löytyy viesteistäni, jos haluat kysellä enemmän.


    • Jonttu92

      Minulle tehtiin radikaalileikkaus kun olin viisi, kuuloluita oli jäljellä yhdestä puolet, muut olivat tuhoutuneet. Muutama vuosi sitten tehtiin korjausleikkaus, koska korvassa oli leikkauksen jäljiltä pussi, joka keräsi vaikkua. Se aiheutti 2-3 kk välein tulehduksen. Nyt korva on kunnossa ja käytän kuulolaitetta. Kuulokynnys on leikatussa oikeassa korvassa 40dB.

      • vaikkua korvassa

        Itselläni kuulokynnys on jotain 65dB leikatussa korvassa ja kokeilin kuulolaitetta. Kuulolaitteen haitat minulla oli suuremmat kuin hyödyt joten en voinut käyttää sitä.

        Korvalääkärin mielestä kuulo kolesteatoomakorvassa on liian huono kuulolaitekäyttöön. Korva leikattiin kun olin noin 2-vuotias ja pari vuotta myöhemmin uudelleen sen uusiutuessa. Kontrolleissa käyn vuoden välein loppuelämän ajan. Ensimmäisen kymmenen vuotta kävin kontrolleissa puolen vuoden välein.


      • Jukkis123123
        vaikkua korvassa kirjoitti:

        Itselläni kuulokynnys on jotain 65dB leikatussa korvassa ja kokeilin kuulolaitetta. Kuulolaitteen haitat minulla oli suuremmat kuin hyödyt joten en voinut käyttää sitä.

        Korvalääkärin mielestä kuulo kolesteatoomakorvassa on liian huono kuulolaitekäyttöön. Korva leikattiin kun olin noin 2-vuotias ja pari vuotta myöhemmin uudelleen sen uusiutuessa. Kontrolleissa käyn vuoden välein loppuelämän ajan. Ensimmäisen kymmenen vuotta kävin kontrolleissa puolen vuoden välein.

        Hei,

        Vasemmasta korvastani on leikattu kolesteatooma. Sen leikkasi Prof. Tauno Palva. Kuulo siinä on normaali paitsi korkeilla äänillä. Nyt ilmeni uhka että oikeassa korvassani on kolesteatooma, mutta ei ilmeisesti olekaan. Uhka ilmeni lähinnä HYKS:ssä. Ajattelin että voisin kertoa "omaa tarinaani" ja mielestäni neuvoja niille, ketkä tämän todella ikävän vaivan kanssa kärsivät. Oma leikkaukseni oli jo 18 vuotta sitten.

        Yritän tähän siis luoda oman pienen kontribuutioni asian edistämiseksi.

        - Leikkaukseen kannattaa etsiä hyvä lääkäri, kädentaidoissa ja tieto-taidoissa on suuria eroja.
        - Jos kolesteatooma ei ole uusinut 10 vuoteen, se tuskin uusiikaan samassa korvassa. Tosin joidenkin lääkärien leikkamat korvat ovat paljon varmempia.
        - Korvan tärykalvolle asennettava kuulokoje, joka saisi tehonsa ihmisen lämmöstä olisi kova juttu.
        - Uimista ja saunaa kannattaa välttää.
        - Korviin kannattaa puhallella, esim. 2 kertaa päivässä. Ei kuitenkaan mielettömällä voimalla.
        - Benji-hyppyä, laskuvarjoilua ja sukeltamista ei kannata harrastaa - jos korjattu tärykalvo rikkoutuu sitä on vaikea korjata.
        - Älä anna huuhdella leikattua korvaa (tämän opin kantapään kautta). Imu olisi kyllä aina parempi.
        - Muista pitää pipoa, joka kunnolla lämmittää korvia (tämä on sitten paljon tärkeämpi juttu, kuin pelkästään joku äidin motkotus). Syytä on pitää jo aika lämpimälläkin ilmalla.
        - Nenäkanavat pystyy tähystämään (ovatko auki) nenään työnnettävällä letkulla.
        - Flunssarokotus voi tietysti auttaa, jos tulehdus yleensä leviää korviin
        - Älä kaiva korvaa sormella tai pumpulitikulla. Käy ennemmin korvaputsauksessa jokatoinen kuukausi.
        - Kirkas ulosvaluva neste on merkki siitä, että kolesteatooma on iskenyt.
        - Hommaa tyttöystävä tiputtamaan tippoja korvaan.

        Kävin Helsingin lääkärikeskuksessa erikoislääkäri Talaksen vastaanotolla. Olin ihan tyytyväinen.

        t. Jukkis


      • äitin
        Jukkis123123 kirjoitti:

        Hei,

        Vasemmasta korvastani on leikattu kolesteatooma. Sen leikkasi Prof. Tauno Palva. Kuulo siinä on normaali paitsi korkeilla äänillä. Nyt ilmeni uhka että oikeassa korvassani on kolesteatooma, mutta ei ilmeisesti olekaan. Uhka ilmeni lähinnä HYKS:ssä. Ajattelin että voisin kertoa "omaa tarinaani" ja mielestäni neuvoja niille, ketkä tämän todella ikävän vaivan kanssa kärsivät. Oma leikkaukseni oli jo 18 vuotta sitten.

        Yritän tähän siis luoda oman pienen kontribuutioni asian edistämiseksi.

        - Leikkaukseen kannattaa etsiä hyvä lääkäri, kädentaidoissa ja tieto-taidoissa on suuria eroja.
        - Jos kolesteatooma ei ole uusinut 10 vuoteen, se tuskin uusiikaan samassa korvassa. Tosin joidenkin lääkärien leikkamat korvat ovat paljon varmempia.
        - Korvan tärykalvolle asennettava kuulokoje, joka saisi tehonsa ihmisen lämmöstä olisi kova juttu.
        - Uimista ja saunaa kannattaa välttää.
        - Korviin kannattaa puhallella, esim. 2 kertaa päivässä. Ei kuitenkaan mielettömällä voimalla.
        - Benji-hyppyä, laskuvarjoilua ja sukeltamista ei kannata harrastaa - jos korjattu tärykalvo rikkoutuu sitä on vaikea korjata.
        - Älä anna huuhdella leikattua korvaa (tämän opin kantapään kautta). Imu olisi kyllä aina parempi.
        - Muista pitää pipoa, joka kunnolla lämmittää korvia (tämä on sitten paljon tärkeämpi juttu, kuin pelkästään joku äidin motkotus). Syytä on pitää jo aika lämpimälläkin ilmalla.
        - Nenäkanavat pystyy tähystämään (ovatko auki) nenään työnnettävällä letkulla.
        - Flunssarokotus voi tietysti auttaa, jos tulehdus yleensä leviää korviin
        - Älä kaiva korvaa sormella tai pumpulitikulla. Käy ennemmin korvaputsauksessa jokatoinen kuukausi.
        - Kirkas ulosvaluva neste on merkki siitä, että kolesteatooma on iskenyt.
        - Hommaa tyttöystävä tiputtamaan tippoja korvaan.

        Kävin Helsingin lääkärikeskuksessa erikoislääkäri Talaksen vastaanotolla. Olin ihan tyytyväinen.

        t. Jukkis

        minun lapseltani leikattiin vasemmasta korvasta kolestsatooma,kun hän oli 6v.tauti oli ehtinyt syödä melkein koko kuuloluun ja lokeriston.tämän leikkauksen jälkeen korva on leikattu vielä kerran.monta 2 kertaa on sanottu että uusiutunut ja saatu aika,mutta korva ollutkin täysin siisti.lääkäri ymmällään,kun viikko sitte oli korva leikkauksen tarpees.oli vissiin käynyt vähän parempi kirurgi korvassa,eli rukouksiin kai vastattiin.kuulo paranijonkin verran.kerran keinotekoinen kuululuu oli romahtanut ja se jouduttiin korvaamaan.olen huomannut kun käy uimahallissa,niin aina tulee korvaan ongelmia,en tiedä johtuuko uimahallin vetestä.eli kannattaa suojata usein korvia veteltä.nyt taas tulossa kontrolli,toivottavasti kaikki hyvin.aina pienessä jännityksessä saa elää tämän asian kanssa.


      • höpötintti 2
        äitin kirjoitti:

        minun lapseltani leikattiin vasemmasta korvasta kolestsatooma,kun hän oli 6v.tauti oli ehtinyt syödä melkein koko kuuloluun ja lokeriston.tämän leikkauksen jälkeen korva on leikattu vielä kerran.monta 2 kertaa on sanottu että uusiutunut ja saatu aika,mutta korva ollutkin täysin siisti.lääkäri ymmällään,kun viikko sitte oli korva leikkauksen tarpees.oli vissiin käynyt vähän parempi kirurgi korvassa,eli rukouksiin kai vastattiin.kuulo paranijonkin verran.kerran keinotekoinen kuululuu oli romahtanut ja se jouduttiin korvaamaan.olen huomannut kun käy uimahallissa,niin aina tulee korvaan ongelmia,en tiedä johtuuko uimahallin vetestä.eli kannattaa suojata usein korvia veteltä.nyt taas tulossa kontrolli,toivottavasti kaikki hyvin.aina pienessä jännityksessä saa elää tämän asian kanssa.

        Tyttäreltäni (3v) leikattiin viime marraskuussa kolesteatooma. Kasvain ei ollut ehtinyt kovin pahaksi ja kuuloluut olivat pysyneet ehjinä. Kasvain oli kuitenkin sirpaloitunut ja olen antanut itseni ymmärtää tämän kasvattavan uusimisriskiä.

        Seuraava kontrolli on syyskuussa, eli tuolloin tulee täyteen melkein vuosi leikkauksesta. Kirurgi tuolloin marraskuussa totesi jotenkin niin että "varautukaa siihen että vuoden päästä voidaan joutua kurkkaamaan korvaan".

        Nyt olenkin miettinyt että tarkoittikohan lääkäri sitä että tehdään uusi tomografia, vai olikohan tarkoitus ihan oikeasti kurkistaa leikkaussalissa? (vaikkei olisi oireita?)
        Ja jos tarkoitus on taas leikellä niin riittäähän pelkkä korvakäytävän kautta tirkistys ettei tarvitse taas avata puolta päätä?

        Tiedän ettei kukaan voi tietää kirugin aivoituksia varmasti (Jero HUSista), mutta löytysiköhän joltakulta silti omakohtaista kokemusta tai hyvää arvausta aiheesta?


      • Viuhpiipore
        vaikkua korvassa kirjoitti:

        Itselläni kuulokynnys on jotain 65dB leikatussa korvassa ja kokeilin kuulolaitetta. Kuulolaitteen haitat minulla oli suuremmat kuin hyödyt joten en voinut käyttää sitä.

        Korvalääkärin mielestä kuulo kolesteatoomakorvassa on liian huono kuulolaitekäyttöön. Korva leikattiin kun olin noin 2-vuotias ja pari vuotta myöhemmin uudelleen sen uusiutuessa. Kontrolleissa käyn vuoden välein loppuelämän ajan. Ensimmäisen kymmenen vuotta kävin kontrolleissa puolen vuoden välein.

        Täsmälleen sama homma mullakin. Oli kuin olisin lukenut omaa tekstiä.. Mäkin kokeilin kuulolaitetta ja harmi kyllä haitat oli suuremmat kuin hyödyt joten palautin sen. Noin viikko sitten huomattiin kolesteatoman uusivan, leikkaukseen tässä joskus, vielä ei tiedä ajankohtaa, kuvaavat ensin.

        Käyn kontrolleissa vuoden välein koko loppuelämän ajan, uusiminen oli yllätys, korva kun on ollut niin siisti ja puhtoinen että lääkärikin sitä aina on ihmetellyt.


      • hiirupiiru
        höpötintti 2 kirjoitti:

        Tyttäreltäni (3v) leikattiin viime marraskuussa kolesteatooma. Kasvain ei ollut ehtinyt kovin pahaksi ja kuuloluut olivat pysyneet ehjinä. Kasvain oli kuitenkin sirpaloitunut ja olen antanut itseni ymmärtää tämän kasvattavan uusimisriskiä.

        Seuraava kontrolli on syyskuussa, eli tuolloin tulee täyteen melkein vuosi leikkauksesta. Kirurgi tuolloin marraskuussa totesi jotenkin niin että "varautukaa siihen että vuoden päästä voidaan joutua kurkkaamaan korvaan".

        Nyt olenkin miettinyt että tarkoittikohan lääkäri sitä että tehdään uusi tomografia, vai olikohan tarkoitus ihan oikeasti kurkistaa leikkaussalissa? (vaikkei olisi oireita?)
        Ja jos tarkoitus on taas leikellä niin riittäähän pelkkä korvakäytävän kautta tirkistys ettei tarvitse taas avata puolta päätä?

        Tiedän ettei kukaan voi tietää kirugin aivoituksia varmasti (Jero HUSista), mutta löytysiköhän joltakulta silti omakohtaista kokemusta tai hyvää arvausta aiheesta?

        ensinnäkin: aidosti tsemppiä teille KAIKILLE, jotka tappelevat kolesteatooman kanssa! Edetkää asia kerrallaan ja tehkää asioita, jotka vievät ajatusta pois korvasta.

        meillä pojalla leikattiin kolesteatooma viime vuonna ja kuuloluiden kanssa ei ollut yhtä hyvää tuuria. Hienoa, että teillä ei ehtinyt pahaksi

        "Kurkistaminen" tarkoittaa kyllä mielestäni korvaan katsomista niin, että lapsi on nukutettuna, koska muuten mahdolliseen kolesteatoomaan ei saada kunnon näkyvyyttä eli jonkin tyyppistä avaamista tarvitaan. Kyseessä on kuitenkin luultavasti pienempi leikkaus kuin alkuperäinen, jossa kolesteatooma poistetaan. Ja jos esim tärykalvoa tehdään, käsittääkseni voidaan "kurkistaa" tärykalvon kautta ilman takakorvan viiltoa. me olemme menossa uuteen leikkaukseen.

        Olisi kiva keskustella vanhempien kanssa, joiden lapsilla todettu/havaittu kolesteatooma. Tauti kun niin harvinainen lapsilla, että tuskin ihan kadulla törmää. Jos joku vanhempi laittaa tänne esim sähköpostinsa, niin lupaan kyllä kirjoittaa.


      • höpötintti 2
        hiirupiiru kirjoitti:

        ensinnäkin: aidosti tsemppiä teille KAIKILLE, jotka tappelevat kolesteatooman kanssa! Edetkää asia kerrallaan ja tehkää asioita, jotka vievät ajatusta pois korvasta.

        meillä pojalla leikattiin kolesteatooma viime vuonna ja kuuloluiden kanssa ei ollut yhtä hyvää tuuria. Hienoa, että teillä ei ehtinyt pahaksi

        "Kurkistaminen" tarkoittaa kyllä mielestäni korvaan katsomista niin, että lapsi on nukutettuna, koska muuten mahdolliseen kolesteatoomaan ei saada kunnon näkyvyyttä eli jonkin tyyppistä avaamista tarvitaan. Kyseessä on kuitenkin luultavasti pienempi leikkaus kuin alkuperäinen, jossa kolesteatooma poistetaan. Ja jos esim tärykalvoa tehdään, käsittääkseni voidaan "kurkistaa" tärykalvon kautta ilman takakorvan viiltoa. me olemme menossa uuteen leikkaukseen.

        Olisi kiva keskustella vanhempien kanssa, joiden lapsilla todettu/havaittu kolesteatooma. Tauti kun niin harvinainen lapsilla, että tuskin ihan kadulla törmää. Jos joku vanhempi laittaa tänne esim sähköpostinsa, niin lupaan kyllä kirjoittaa.

        Hei,

        Meidän kokemukset kolesteatoomasta on sen verran kevyitä etten tiedä onko meistä kovin paljoa vertaistueksi, mutta meidät tavoittaa halutessaan osoitteesta tint_ti(at)windowslive.com

        Osoite on luotu vain tämäntyyppisiä s-postin julkaisuja varten, joten seuraan sitä vain satunnaisesti. Viivettä siis vastauksessa saattaa olla.


      • mamma000
        hiirupiiru kirjoitti:

        ensinnäkin: aidosti tsemppiä teille KAIKILLE, jotka tappelevat kolesteatooman kanssa! Edetkää asia kerrallaan ja tehkää asioita, jotka vievät ajatusta pois korvasta.

        meillä pojalla leikattiin kolesteatooma viime vuonna ja kuuloluiden kanssa ei ollut yhtä hyvää tuuria. Hienoa, että teillä ei ehtinyt pahaksi

        "Kurkistaminen" tarkoittaa kyllä mielestäni korvaan katsomista niin, että lapsi on nukutettuna, koska muuten mahdolliseen kolesteatoomaan ei saada kunnon näkyvyyttä eli jonkin tyyppistä avaamista tarvitaan. Kyseessä on kuitenkin luultavasti pienempi leikkaus kuin alkuperäinen, jossa kolesteatooma poistetaan. Ja jos esim tärykalvoa tehdään, käsittääkseni voidaan "kurkistaa" tärykalvon kautta ilman takakorvan viiltoa. me olemme menossa uuteen leikkaukseen.

        Olisi kiva keskustella vanhempien kanssa, joiden lapsilla todettu/havaittu kolesteatooma. Tauti kun niin harvinainen lapsilla, että tuskin ihan kadulla törmää. Jos joku vanhempi laittaa tänne esim sähköpostinsa, niin lupaan kyllä kirjoittaa.

        Meidän pojalla leikattiin oikea korva 11vuotta sitten. Kolesteatooma oli oireillut puoli vuotta, ennen kuin lääkärit hoksasi mistä on kysymys. Sitten kiireesti leikkaukseen ja se menikin hyvin. Yksi kuuloluu jouduttiin korjaamaan niin, että kuulo on hieman alentunut. Tarkastuksissa kävimme 7 vuotta eikä ole uusinut. Kova meteli tuotti aluksi tuskaa ja esim. pölynimurin ääni ärsytti. Nyt ei haittaa enää mitään kun musiikkia pitää kuunnella täysillä!!!!

        Tsemppiä teille jotka olette nyt samassa tilanteessa. Onhan se kova paikka kun lapsi sairastaa. Siksi kannattaa etsiä hyvä lääkäri eikä ole pakko tyyttyä yhden lääkärin mielipiteeseen jos alkaa epäilyttää. Meillä oli ehkä onnea kun saimme todella ammattinsa osaavan ja vielä sellaisen joka osasi käsitellä lapsia. Ei tullut mitään traumoja vaikka lääkärissä piti käydä usein.


    • Olaus

      Terve.

      Minulta leikattiin kolesteatooma tasan 30 vuotta sitten 18-vuotiaana. Tuolloiset tutkimusmenetelmät eivät luonnollisesti olleet niin tarkkoja (kerroskuvaukset yms) kuin tänään, joten tavallisilla kalloröntgenkuvilla mentiin. Lukuisia korvatulehduksia hoidettiin useita vuosia, minkä jälkeen päädyttiin yrittämään kuulonparannusleikkausta. No vasta leikkauspöydällä paljastui, mistä oli kyse. Kuulo oli jo ajan mittaan alentunut, joten sekin kertoi, että jo jonkin aikaa kyseinen helmiäinen oli vaikuttanut. Minun kohdallani tilanne oli jo niin pitkällä, että kuuloluut menivät sen tien sekä myös osa kasvohermoa katkaistiin. Tästä tietty juontui se, että siitä korvasta kuulo meni sekä pysyvä osittainen toispuoleinen kasvohalvaus. Sen verran onnekas olin, että kasvoissa pysyi perus-hermotus, eli vaikutus näkyy lähinnä sitten kasvojen ääriliikkeissä. Lääkärin (huippuprofessori Palva, OYS) totesi tuolloin, että jos asiaa olisi vielä viivytelty, niin laajeneminen jopa aivokalvopuolelle olisi ollut riskinä. No kun tokenin leikkauksesta (pari päivää leikkauksen jälkeen), niin yllättävää kyllä, olin vain kiitollinen, että asia ratkesi - vaikka kuulo siitä korvasta meni. Kuten monilla muillakin edellä, tasapainon kanssa oli muutama viikko jonkun verran ongelmia ja myös hälyäänet (liikenne, pölynimuri, yms.) haittasivat. About 20 vuotta kävin vuosikontrollissa - ei ole uusinut. Asian kanssa on ajan mittaan oppinut elämään ihan mutkattomasti.

      • Tiitunina

        leikattiin Kysissä. Oikea korva leikattiin ja onnistui erinomaisesti. Kuulo on alentunut ja matalat äänet joskus vaikea kuulla. Siitä huolimatta pärjään mainiosti.
        Pitkän aikaa ei ollut korvien kanssa mitään ongelmia, paitsi tietysti tuo kuuleminen ja jotkut äänet ärsyttävät mutta nyt on tullut vasenpaan välikorvan että korvakäytävän tulehduksia. Niitä on hoidettu antibiooteilla ja tipoilla. Mietityttää että jokohan tuohon vasenpaan korvaan alkaa kehittyä helmiäiskasvain kuin vuosia sitten. Silloin juoksin jatkuvasti lääkärissä ja kukaan ei pitkään aikaan huomannut tuota kasvainta. Yleislääkärit ei ota mitään kantaa kun sanon että mulla on ollut ennen tuo ko. vaiva. Siis lähete pitäisi saada korvalääkärille mutta eivät ole antaneet.


      • ja taas...
        Tiitunina kirjoitti:

        leikattiin Kysissä. Oikea korva leikattiin ja onnistui erinomaisesti. Kuulo on alentunut ja matalat äänet joskus vaikea kuulla. Siitä huolimatta pärjään mainiosti.
        Pitkän aikaa ei ollut korvien kanssa mitään ongelmia, paitsi tietysti tuo kuuleminen ja jotkut äänet ärsyttävät mutta nyt on tullut vasenpaan välikorvan että korvakäytävän tulehduksia. Niitä on hoidettu antibiooteilla ja tipoilla. Mietityttää että jokohan tuohon vasenpaan korvaan alkaa kehittyä helmiäiskasvain kuin vuosia sitten. Silloin juoksin jatkuvasti lääkärissä ja kukaan ei pitkään aikaan huomannut tuota kasvainta. Yleislääkärit ei ota mitään kantaa kun sanon että mulla on ollut ennen tuo ko. vaiva. Siis lähete pitäisi saada korvalääkärille mutta eivät ole antaneet.

        n. 5 vuotta sitten leikattiin ja vimeksi oli kontrolli 17.12. silloin kaikki oli kunnossa, (ilmeisesti epäpätevän lääkärin mielestä) Kuitenkin muutama päivä sitten korva alkoi olla kipeä ja tuntui siltä että korvassa olisi jotain. Mitään epätavallisia vuotoja ei ollut, mutta sietämätön kipu koko ajan. Soitin polille ja sain nopeasti ajan.
        Lääkäri tutki korvaa ja kertoi että kolesteamtooma oli uusiutunut. Hän kirjoitti antibiotti kuurin ja korvatippoja ja määräsi uuden ajan ensiviikon keskiviikolle, jolloin tutkitaan korva uudestaan ja päätetään pitääkö korva operoida uudelleen.
        Hyvää asia oli se, että tärykalvo oli ehjä ja että hilsekasvain olisi korvakäytävän ihon alla. Mielestäni lääkäri sanoi niin. No ensiviikolla selviää paremmin. Kunhan tämä kipu loppuisisi. Panacodien voimalla mennään eteenpäin.


      • jokuvaan´´´´
        ja taas... kirjoitti:

        n. 5 vuotta sitten leikattiin ja vimeksi oli kontrolli 17.12. silloin kaikki oli kunnossa, (ilmeisesti epäpätevän lääkärin mielestä) Kuitenkin muutama päivä sitten korva alkoi olla kipeä ja tuntui siltä että korvassa olisi jotain. Mitään epätavallisia vuotoja ei ollut, mutta sietämätön kipu koko ajan. Soitin polille ja sain nopeasti ajan.
        Lääkäri tutki korvaa ja kertoi että kolesteamtooma oli uusiutunut. Hän kirjoitti antibiotti kuurin ja korvatippoja ja määräsi uuden ajan ensiviikon keskiviikolle, jolloin tutkitaan korva uudestaan ja päätetään pitääkö korva operoida uudelleen.
        Hyvää asia oli se, että tärykalvo oli ehjä ja että hilsekasvain olisi korvakäytävän ihon alla. Mielestäni lääkäri sanoi niin. No ensiviikolla selviää paremmin. Kunhan tämä kipu loppuisisi. Panacodien voimalla mennään eteenpäin.

        Millainen se kolesteatooma leikkaus sitten on ? onko pahoja jälkioireita. itselläni on 15.3 tomografia. Minulla tämä tulehdus kestänyt noin syyskuusta 2009 epäpätevien läääkäreiden takia toinen lääkäri sanoo toista ja toinen toista mitkään minulle määrätyt lääkkeet ei auttaneet mutta onneks joensuussa sitten saatin selville ja leikkaus edessä ?


      • semmosta josussa
        jokuvaan´´´´ kirjoitti:

        Millainen se kolesteatooma leikkaus sitten on ? onko pahoja jälkioireita. itselläni on 15.3 tomografia. Minulla tämä tulehdus kestänyt noin syyskuusta 2009 epäpätevien läääkäreiden takia toinen lääkäri sanoo toista ja toinen toista mitkään minulle määrätyt lääkkeet ei auttaneet mutta onneks joensuussa sitten saatin selville ja leikkaus edessä ?

        ei ne joensuusakaan hätäisiä ole sotailevat leikataanko vai ei. olen käynyt 10.v 3.vuodessa tarkastuksissa nyt päätivät leikata. koleteatooma on jo 3.cm suuruinen mangeetikuvissa ei enää löytynnä luuta korvan ja aivojen välissä! ja leikaus joskus kuukauden päästä.


      • jokuvaan´´´´
        semmosta josussa kirjoitti:

        ei ne joensuusakaan hätäisiä ole sotailevat leikataanko vai ei. olen käynyt 10.v 3.vuodessa tarkastuksissa nyt päätivät leikata. koleteatooma on jo 3.cm suuruinen mangeetikuvissa ei enää löytynnä luuta korvan ja aivojen välissä! ja leikaus joskus kuukauden päästä.

        minä sain leikkaus ajan nopeasti se on jo 20.4 vaikka sanovat että jotain 3 kuukautta menis


      • jokuvaan´´´´
        jokuvaan´´´´ kirjoitti:

        minä sain leikkaus ajan nopeasti se on jo 20.4 vaikka sanovat että jotain 3 kuukautta menis

        Nyt on korva leikattu. tiistaina oli leikkauspäivä ja oli kyllä niin mahdottoman huono olo leikkauksen jälkeen.... oksensin ainakin sen 5 kertaa ja olin sekava. Korva on tunnoton ja vieläkin todella kipeä. Tekivät ''säästävän'' leikkauksen että kuuloluut säilyivät. ens tiistaina korvan purku toivottavasti onnistu.


      • J J J
        jokuvaan´´´´ kirjoitti:

        Nyt on korva leikattu. tiistaina oli leikkauspäivä ja oli kyllä niin mahdottoman huono olo leikkauksen jälkeen.... oksensin ainakin sen 5 kertaa ja olin sekava. Korva on tunnoton ja vieläkin todella kipeä. Tekivät ''säästävän'' leikkauksen että kuuloluut säilyivät. ens tiistaina korvan purku toivottavasti onnistu.

        Pahoinvointiin on nyk aika tehokkaita lääkkeitä.


      • --
        J J J kirjoitti:

        Pahoinvointiin on nyk aika tehokkaita lääkkeitä.

        Kun näin monella on ollut kokemusta tästä kasvaimesta niin voisitteko jakaa leikkauksen jälkeisiä oireita/olotiloja? Edellisessä viestissä mainittiinkin jo pahoinvointi ja kipu korvassa. Onko muilla ollut tällaista? Mitä muuta on odotettavissa? Lääkäri sanoi minulle, että leikkauksen jälkeen on kuukauden sairasloma.


      • kuuleva
        -- kirjoitti:

        Kun näin monella on ollut kokemusta tästä kasvaimesta niin voisitteko jakaa leikkauksen jälkeisiä oireita/olotiloja? Edellisessä viestissä mainittiinkin jo pahoinvointi ja kipu korvassa. Onko muilla ollut tällaista? Mitä muuta on odotettavissa? Lääkäri sanoi minulle, että leikkauksen jälkeen on kuukauden sairasloma.

        Minulta leikattiin kolesteatooma toisesta korvasta 2,5 vuotta sitten. Leikkauksen jälkeen olotila oli ihan ok ei huimannut eikä ollut pahoinvointia. Seuraavana päivänä pois sairaalasta ja viikon päästä purku. Buranaa särkylääkkeksi, mutta ei särkenyt. Neljä jälitarkastusta ja vuosi sitten niistä oli viimeinen. Joskus vähän suhisee ja napsuu, mutta muuten ihan ok. Jos on tuulista niin suosittelen ehdottomasti pipoa tai vastaavaa.


    • ei

      Hei.Minulta on leikattu vasen korva 2 kertaa.Kolesteooma kasvaimen takia ensimmäisen kerran vuonna 2001 korvan edestä ja nyt leikattiin Maaliskuussa 2010.Se oli uusiutunut elikä tuhonnut kuuloluuta.Kysyin lääkäriltä voiko se vielä uusiutua niin voi.Seuraava käynti ensi vuonna.Tämä lääkäri leikkasi korvan takaa.Kuulo ennallaan ei muutosta.Toivon tietysti ettei se enää uusiudu.Muuten kaikki tällä hetkellä korvan kanssa ok.

    • mjka.81

      Itsellä leikattiin toinen korva viime helmikuussa, ja toisen korvan leikkaus olisi edessä ensi talvena. Korvan takaa leikattiin ja kuulo on tällä hetkellä hieman huonompi leikatussa korvassa. Yllättävän vähän sain tietoa siitä mitä oikeasti korvalleni on tehty, joku titaaninasta sinne on laitettu ja korvalehdestä oli otettu jotain sinne korvan sisään.. Huomenna on tarkastuskäynti, jossa katsellaan miten leikattu korva on parantunut. Jokseenkin hirvittää, että kun se toinenkin korva leikataan, niin kuulenko sen jälkeen mitään.

    • Ztammu

      Moikka!
      Kolesteatooma on itsessään mitätön pikku vaiva. Minulla todettiin lapsena tämä sairaus, joskus 86 tai jotain, oli useasti ollut korvatulehduksia molemmissa korvissa ja niihin laitettiin putket jossain kohtaa että korvakäytävä piti pysyä auki. Toisesta korvasta ilmeisesti karkasi tuo putki väärään aikaan ja korva oli tulehtunut umpeen ja näin tämä "mätäneminen" lähti käyntiin! Helmiäiskasvain on minun tietojen mukaan jonkinlainen bakteerimuoto joka sopivissa elinolosuhteissa saattaa syövyttää tervettä kudosta ja jopa luuta. Pehmentyneen kudoksen seassa bakteeri itää ja syö itseään kokojan syvemmälle. Aine joka erittyy ulos korvasta on juuri tätä "mätää" jota bakteeri aiheuttaa. Laboratoritutkimusten mukaan korvastani löytyi samoja bakteereja joita normaalisti esiintyy peräsuolessa, se kertoi jo paljon bakteerin tehosta. Minulta jouduttiin leikkauksessa uusimaan kaikki sisäkorvan osat ja ulkokorva tietenkin myös. Luuta oli syöpynyt isolta alueelta ja ilmeisesti siihen aikaan ei ollut korvaavaa ainetta luulle joten korvakäytävä ei ollut pysynyt ryhdissään ja päässyt romahtamaan ja sinne oli syntynyt rinnakkais käytävä jossa tämä bakteeri oli aloittanut uuden elämän. Kaikista puhdistustoimista huolimatta bakteeri oli vaan siellä.
      Nyt on neljäs päivä siitä kun korva on leikattu toistamiseen. Toiveita olis että kolmatta leikkausta ei enää tarvittaisi. Luut pystytään korvaamaan 100 prosenttisesti ja ulkokorvan käytävä pysyy paikoillaan eikä käytävä pääse muotoutumaan niin että uusia lika pesäkkeitä pääsisi syntymään. Korvakäytävä on avarrettu ja tehty siitä helpompi pitää puhtaana. Tällä kertaa kasvain oli vasta menossa sisäkorvan puolelle joten niin vakava tilanne ei vielä ollut mutta leikkaus oli silti pitkä.
      Pääasiallisin syy kasvaimen alulle on huono hygienia korvakäytävässä, normaalia ahtaampi korvakäytävä ja mielestäni myös huono informaatio lääkäreiltä kyseisestä sairaudesta. Putkien käyttöä ja niiden vaaroja ei tarpeeksi anneta esille, tulehdukset voitaisiin muillakin konsteilla hoitaa ja useissa tapauksissa niihin on joku muu syy mikä saattaa jäädä löytymättä koska korvaa ei riittävän hyvin tutkita.
      Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monella muulla on sama tilanne että on joskus ollut putket korvissa ja myöhemmässä elämässä on jouduttu leikkaamaan!
      Joka tapauksessa yhteenvetona voin kertoa että jos korvakäytävät pitää huolellisesti puhtaana, säännöllisesti kontrollikäynteja lääkärillä, tällöin en usko että on vaaraa sairastua. Myös silloin jos on jo kertaalleen todettu kyseinen kasvain, on sen uusiutuminen täysin mahdollista jos olosuhteet ovat sille suotuisat mutta hyvä hygienia ja riittävän usein kontrollikäynti varmasti pitää korvat kunnossa!
      Tottahan pitää muistaa että meillä on erikoisemmat korvat kuin muilla, jotka vaativat erikoisemmat otteet, normaali korva on avarampi ja puhdistuminen tapahtuu automaattisesti ja tehokkaammin.
      Lääkärin ohjeet olivat: Ei ikinä pumpulipuikkoa korvaan, ei ikinä saippuaa korvaan, pesu vain vedellä ja pyyhkeellä kuivaksi. Syvemmälle saa mennä vain lääkäri jos on tarvetta. Näillä ohjeilla minulta saatiin pysymään käytävä avoinna ja tulehdus hieman laskemaan ennen leikkausta ja uskon että samoilla ohjeilla terveet korvat toimivat ja pysyvät puhtaana edespäin!
      Että tälläistä...

      • Dyyyppi

        Itseltäni leikattiin korva 3 kerran viime keskiviikkona joensuussa. Tilanne muuttui sen verran että joudun menenmään seuraavaan leikkaukseen Kuopion yliopistolliseen sairaalaan koska joensuussa eivät kuulemma voi enää leikata koska kasvohermot ja on paljaana ja jotain ne selitti aivoistaki. Toivottavasti tämän kuopiossa tehtävän leikkauksen jälkeen ei tarvitsisi enää käydä..


      • juuri leikattu
        Dyyyppi kirjoitti:

        Itseltäni leikattiin korva 3 kerran viime keskiviikkona joensuussa. Tilanne muuttui sen verran että joudun menenmään seuraavaan leikkaukseen Kuopion yliopistolliseen sairaalaan koska joensuussa eivät kuulemma voi enää leikata koska kasvohermot ja on paljaana ja jotain ne selitti aivoistaki. Toivottavasti tämän kuopiossa tehtävän leikkauksen jälkeen ei tarvitsisi enää käydä..

        Mulla alkoi paha korvatulehduskierre n.2,5 v sitten. En tiedä kuinka kauan kolesteatooma on kasvanut, mutta n. vuosi sitten sitä osattiin eka kertaa epäillä, jotkut erikoislääkärit puhkaisivat vain tärykalvoa tai aikoivat putkittaa eivätkä huomanneet tärykalvon takana mitään outoa. Onneksi sitten pääsin Taysiin tutkimuksiin. Vasta kuitenkin 6kk tietokonekuvauksen ja magneettikuvauksen jälkeen sain leikkausajan. En tiedä paljonkohan kasvain kerkesi siinäkin ajassa syövyttää kyuuloluita, osa kuuloluista on syöpynyt. Lakihan on kai että leikkaukseen pitää päästä 6kk sisällä. Leikkaavan lääkärin (Vasama) näin 6kk sitten, jolloin hän selitti operaatiota. Nyt leikkauksessa ollessani häntä en nähnyt ollenkaan. Se tuntuu vähän hassulta, koska en oikein tiedä kuinka laaja tai hankala ja onnistunut operaatio oli. Näin kyllä toisen lääkärin, joka kertoi, että leikkaus onnistui ja että Vasama sitten kontrollissa kuukauden jälkeen kertoo tarkemmin. Ja tietenkin sain leikkauskertomuksen, jota olen netin avulla koittanut selvittää..
        Pääsin leikkausta seuraavana päivänä, siis eilen kotiin. Nyt korvakäytävässä on jotain täytettä ja tikit korvan takana. Korva on vielä jotenkin turta, kipua ei ole ollut. Aavistuksen verran on huimausta ja vähän outo olo. Toinen puoli kielestä ei oikein maista mitään.Korvalla en nyt vielä kuule ollenkaan kun on täynnä jotain täytettä, poistetaan viikon kuluttua, samoin kuin tikit. Voi kuulemma olla että tehdään uusi korjausleikkaus, kun selviää onko kuulo huonontunut. Silloin ehkä korvataan kuuloluita, joita leikkauksessa poistettiin. Katsotaan nyt sitten mitä tuleman pitää. Tsemppiä kaikille kolesteooman kanssa painiskeville!


      • juuri leikattu
        juuri leikattu kirjoitti:

        Mulla alkoi paha korvatulehduskierre n.2,5 v sitten. En tiedä kuinka kauan kolesteatooma on kasvanut, mutta n. vuosi sitten sitä osattiin eka kertaa epäillä, jotkut erikoislääkärit puhkaisivat vain tärykalvoa tai aikoivat putkittaa eivätkä huomanneet tärykalvon takana mitään outoa. Onneksi sitten pääsin Taysiin tutkimuksiin. Vasta kuitenkin 6kk tietokonekuvauksen ja magneettikuvauksen jälkeen sain leikkausajan. En tiedä paljonkohan kasvain kerkesi siinäkin ajassa syövyttää kyuuloluita, osa kuuloluista on syöpynyt. Lakihan on kai että leikkaukseen pitää päästä 6kk sisällä. Leikkaavan lääkärin (Vasama) näin 6kk sitten, jolloin hän selitti operaatiota. Nyt leikkauksessa ollessani häntä en nähnyt ollenkaan. Se tuntuu vähän hassulta, koska en oikein tiedä kuinka laaja tai hankala ja onnistunut operaatio oli. Näin kyllä toisen lääkärin, joka kertoi, että leikkaus onnistui ja että Vasama sitten kontrollissa kuukauden jälkeen kertoo tarkemmin. Ja tietenkin sain leikkauskertomuksen, jota olen netin avulla koittanut selvittää..
        Pääsin leikkausta seuraavana päivänä, siis eilen kotiin. Nyt korvakäytävässä on jotain täytettä ja tikit korvan takana. Korva on vielä jotenkin turta, kipua ei ole ollut. Aavistuksen verran on huimausta ja vähän outo olo. Toinen puoli kielestä ei oikein maista mitään.Korvalla en nyt vielä kuule ollenkaan kun on täynnä jotain täytettä, poistetaan viikon kuluttua, samoin kuin tikit. Voi kuulemma olla että tehdään uusi korjausleikkaus, kun selviää onko kuulo huonontunut. Silloin ehkä korvataan kuuloluita, joita leikkauksessa poistettiin. Katsotaan nyt sitten mitä tuleman pitää. Tsemppiä kaikille kolesteooman kanssa painiskeville!

        Nyt on sitten 7. päivä leikkauksesta. Vielä päivittäin korvakäytävästä tihkuu vähän verta. Liekö syynä se, etten ole malttanut ehkä olla niin rauhassa kuin pitäisi. Välillä on vahän ollut kipua ja vihlaisuja korvaan. On myös vielä lievää huimausta ja makuaisti on toiselta puolelta kieltä korvautunut metallisella maulla. Korva on yhä turvoksissa ja suun aukaiseminen suurelle sattuu. Kurkkukipu, joka johtui tuubin laittamisesta kurkkuun nukutuksen aikana, hävisi 3 päivässä. Tänään pitäisi poistaa tikit korvan takaa, mutta siirrän sitä parilla päivällä. Korvakäytävässä oleva gelatiini Spongostan-tamponointi pitäisi sulaa 4-6 viikon aikana (näin olen netistä lukenut), sitä ei siis kai poistetakkaan. Toivon mukaan sitten toivun työkuntoon viikon päästä. Sain siis kahden viikon sairasloman ja 3 viikkoa pitää välttää rajua liikuntaa. Kirjoitan taas myöhemmin jatkokuulumisia.


      • korvapotilaan äiskä

        Hei,

        Pojallani leikattiin viime viikolla kolesteatooma joka selvisi vahingossa kun pään aluetta kuvattiin päänsärkyjen ym.oireiden takia.
        Leikkaus ja toipuminen mennyt ihan mukavasti.
        Hänelle tapahtui samalla tavalla elikkä 11 kk:n ikäisenä putkitettiin-oikeanpuoleisen korvan putken tippumisen jälkeen huomattiin että se jätti reiän tärykalvoon joka ei umpeutunut,yritettiin esim.paperipaikkauksella kuitenkin onnistumatta.9-vuotiaana leikattiin onnistuneesti paikkaamalla ottaen häneltä kalvoa paikkausaineeksi.eräs lääkäri totesi että se "kasvain" on alkanut kasvaa siitä leikkauskohdasta mutta leikkaava lääkäri sanoi ettei voi tietää onko synnynnäinen vai milloin ilmestynyt.


      • Vedetön

        Kyllä se niin on , että lääkärit kehottavat olla päästämättä vettä korvakäytävään. Pumpuliin rasvaa ja se korvakäytävän suulle tulpaksi.


      • Vaimitätön

        Miten niin mitätön vaiva, ap. Jos kuulo menee tai heikkenee huomattavasti, niin ei se mikään mitätön vaiva ole. Vielä jos tulee kylkiäisenä kasvohalvauksia yms.
        Tietenkin voi verrata niihin vakaviin sairauksiin , joissa henki menee, niin tuntuuhan se mktättömältä.
        Riesa se ainakin on ja joskus jopa kallis riesa. Erikoislääkärillä olen juossut pari kertaa kuukaudessa, joskus viikottain. Korvat valuu ja niitä imetään koko ajan.
        Tippoja kuluu, kun yksi lääke menee vanhaksi jo parissa viikossa. Pullo maksaa pari kymppiä ja niitä kun ostelee pari kertaa kuukaudessa , plus erikoislääkärimaksut ja matkakulut, ei se halpaa ole.
        Sitten leikattiin ja sama rumba uudelleen toiseen leikkaukseen.


    • valkiarekkorinta

      Onko lisää kokemuksia lasten selviämisestä leikkauksesta? Meidän 4 v. pojalla on tulossa leikkaus, radikaalileikkaus kuulema, muttei tarvi porata kalloa. Tärykalvossa on iso reikä ja se paikataan samalla. Kolesteatoomaa on vain pienellä alueella, mutta sijaintinsa vuoksi joudutaan ehkä poistamaan kuuloluita ja ei tiedä saako niitä enää takaisin. Äitinä jännittää leikkaus ja jatkot. Miten pitkä jonotus muilla on ollut leikkaukseen? Meillä on ollut nyt yli 6kk, tuntuu pitkältä ajalta...

      Minulle voi laittaa sähköpostia osoitteeseen [email protected]. Toivon saavani muiden kolesteatoomalasten toipumisesta tietoa ja voin kertoa meidän tilanteen etenemisestä

    • Dyyyppi

      minä jonotin noin 4kk joensuuhun korvaleikkaukseen. tomografian jälkeen
      Sitten jonotin 6kk toiseen leikkaukseen ja sitten jonotin 3 kk kolmanteen leikkaukseen ja nyt jonotan neljänteen leikkaukseen joka on lokakuussa.

    • Nompparelli78

      Mulle tehtiin kolesteatoomaleikkaus 2009 ja viime viikonloppuna korva kipeytyi. Sain vauvan tammikuun alussa, ja raskauden jälkeen kuukauden päästä huomasin etten kuule leikatulla korvallani juuri mitään. Vähän kuulo on nyt parantunut, mutta tosiaan viikonloppuna iski kipu. Tiistaina kävin näyttämässä meikun korvaklinikan päivystyksessä korvaa, mutta tulehdusta ei ollut ja korva oli kuulemma siistin näköinen eikä ollut erittänytkään mitään. Huomenna aamulla menen uudestaan niin että kirurgi katsoo korvan. Pelkään että kolesteatooma on uusiutunut :(

      • Jatkoa juuri leikatt

        Leikkauksesta on nyt 4kk. Leikkaus oli suuri radikaalileikkaus, kalloa poratiin korvan takaa. 2 kuuloluuta poistettiin, tärykalvo tehtiin uudelleen lihaskalvosta ja korvakäytävään tehtiin ontelo. Jäljelle jäänyt kuuloluu laitettiin osumaan uuteen tärykalvoon, jotta johtaisi ääniaaltoja. Leiikkaus oli aika suuri, koska kasvain oli laajalle levinnyt. Nyt kuulo on alentunut n. 20db, korkeat äänet n. 30db, on palautunut samalle tasolle siis kuin ennen leikkausta ( kunkasvain oli korvassa). Tämä haittaa vähän arkielämää, jos on taustameteliä,niin ei kuulu kovin hyvin, muuten ok. Vielä on vähän makuaistihäiriötä, mutta parempaan päin. On myös vielä tuntohäiriötä korvan yläreunassa. Korva erittää jonkin verran, koska korvakäytävä oli leikkauksen jälkeen raakapinnalla ja siihen tuli granuloomaa. Tulee helpommin nyt korvakäytävän tulehdus, saattaa nytkin olla. Lääkäri sanoi, että korva pitäisi suojata vedeltä uidessa kunnes täysin parantunut, mutta en ole suojannut aina.Seuraava kontrolli on 6kk kuluttua. Niin jonotin 6kk leikkaukseen , siis Tampereella.


    • chollari

      Minulla leikattiin cholestetooma ensimmäisen kerran vuonna 1973 ja toisen
      kerran 2008. 3. kerran tullee leikkaus, jossa korjataan kuuloluuta, joka on tunkeutunut tärykalvon läpi. Kyse on samasta korvasta kummassakin leikkauksessa. Nyt joudun käyttämään kuulokojetta ja käyn HUS:ssa puolen vuoden välein. Kaikkein hankalinta on se, että vaimokin hermostuu, kun joudun kysymään asioista usein, kun en ole heti kuullut. Onneksi tämä on hyvänlaatuinen kasvain, eikä muuten aiheuta isompia ongelmia.

      • MP

        Multa leikattiin kolesteatooma pari kuukautta sitten eikä kuulo ole palautunut leikatussa korvassa lähellekään entistä, nyt saan kuulolaitteen. Kuinka kauan kuulon palautuminen ennalleen voi kestää vai palautuuko se enää ollenkaan?


    • kroonikko

      3. korvaleikkaus oikeassa korvassa kolesteatooman takia 4 vuoden sisällä, kuulo meni ekan kerran jo v. 1988 oikeasta korvasta taudin takia. Vasen korva on leikattu vain kerran. Nyt on titaaniproteesi ja silokonivahventeet tehty korvan takaa tehdyllä leikkauksella. Sama tauti molemmissa korvissa, olen lapsesta asti sairastanut näitä korvajuttuja. Putket oli yläasteikäisenä ja korvakäytävät ovat pienet. Ilmastointiongelmia siis.

      Tietoa leikkauksista olen saanut hoitavalta lääkäriltä hyvin, leikkaukset tehty Joensuussa. Toivon, että tämän jälkeen ei tarvitsisi ainakaan tätä oikeaa korvaa enää leikata. Kuulo toivottavasti hieman paranee proteesin myötä. Tsemppiä kaikille samaa tautia sairastaville!

    • Dyyyppi

      Maanantain KYS:iin neljänteen leikkaukseen. 3 ensimmäistä leikkausta joensuussa vasenkorva kahdesti ja oikea kerran. Oikeankorvan kolesteatooma niin iso, että poraavat kalloa auki kysissä että saavat loputkin pois. Nyt on ollut tosi hyvä vointi ja jännityksellä odotan maanantaita :)) toivottavasti onnistuu.

      • jokumuu

        Kuinka meni Dyyypin leikkaus? Minulla on leikattu tätä kyseistä vaivaa myös jo neljä kertaa. Kolesteatoomaa on tälläkin hetkellä mm. kasvohermon alla, ja viime vuosina on yritetty vain säännöllisesti imulla korvaa puhdistaen pitää kasvu hallinnassa. Nyt tuntuu, että korvatipatkaan eivät enää auta, korva vuotaa koko ajan. Saapa nähdä, mitä on seuraavaksi edessä.

        On tämä pottumainen vaiva. Välillä on vaiheita, ettei koko sairautta muista, mutta korvan vuotaessa ja kipuillessa se haittaa kyllä toimintakykyäkin. Onneksi kasvain on kuitenkin hyvänlaatuinen.


      • Dyyyppi
        jokumuu kirjoitti:

        Kuinka meni Dyyypin leikkaus? Minulla on leikattu tätä kyseistä vaivaa myös jo neljä kertaa. Kolesteatoomaa on tälläkin hetkellä mm. kasvohermon alla, ja viime vuosina on yritetty vain säännöllisesti imulla korvaa puhdistaen pitää kasvu hallinnassa. Nyt tuntuu, että korvatipatkaan eivät enää auta, korva vuotaa koko ajan. Saapa nähdä, mitä on seuraavaksi edessä.

        On tämä pottumainen vaiva. Välillä on vaiheita, ettei koko sairautta muista, mutta korvan vuotaessa ja kipuillessa se haittaa kyllä toimintakykyäkin. Onneksi kasvain on kuitenkin hyvänlaatuinen.

        Myöhäinen vastaus aika mutt ajattelin kumminkin kirjoittaa. Eli kysillä leikattiin oikeanpuoleista korvaa. Leikkaus kesti kauan koska kasvainta oli paljon.. Kuuloluiden tilalle laitettiin proteesi, koska luut oli tuhoutuneet. Leikkaukseen lähdettiin aamu 9 ja takaisin osastolla olin 18.00. Samaisena yönä tuli runsasta verenvuotoa leikatusta korvasta ja minut vietiin yöllä takaisin leikkaussaliin. Sen jälkeen olin teholla seuraavaan päivään. Nyt vointini on ollut hyvä ja kuulenkin ihan hyvin leikatulla korvalla :) Olen muuttanut helsinkiin joten kontrollikäynnit on hyksissä. Kontrolleissa ei ole huomattu mitään uusimisen merkkejä onneksi :)


    • 22v. nyt

      Mulla on leikattu kolesteatooma ensimmäisen kerran 1-2 vuotiaana ja sen jälkeen vielä kertaalleen molemmista korvista ollessani 6- ja 13-vuotias. Kontrollikäynneillä kävin aluksi noin 3 kertaa vuodessa, nykyään yhdestä kahteen kertaan.

      Kuulo on lähtenyt lähes kokonaan molemmista korvissa ja kuulokojeetkin niissä ovat.

      Huomenna on päivystävälle (huoh) aika, koska korva on jo pidemmän aikaa vuotanut pahanhajuista vaikkua. Toivottavasti kyseessä on pelkkä tulehdus, eikä sen pahempaa.

    • 22v. nyt

      Noh, käväsin päivystävällä joka vaikutti hyvinkin pätevältä lääkäriltä. Agressiivinen korvatulehdushan sieltä vain löytyi, eli säikähdyksellä selvittiin :)

      Viikon päästä kontrollikäynti ja sitten elokuussa ihan omalääkärille.

    • L.Rämö

      Jotakin lapsen cholesteatomasta:
      kun lapselle tehdään kitarisaleikkaus ja laitetaan putket korviin (tai pelkästään laitetaan putket), niin kontrolli kannattaa tsekata huolella, eli
      -jos putkien lähtö ei tapahdu normaalisti ja itsestään- on syytä pian ja viivyttelemättä varmistaa ettei kyseessä ole cholesteatoma. Muutama kuukausi odottelua voi tarkoittaa, että chol laajenee ja syö kuuloluita ja tarvittava leikkaus on paljon suurempi.

      Maakuntien alue- ja keskussairaaloissakaan ei aina kaikissa ole riittävää taitoa nähdä ja reagoida ajoissa ( kiire ja ruuhkat yms). Kannattaa patistaa lääkäriä tekemään lähete enemmän-ekspertille, jos vähänkään tuntuu riskiltä. Eli vaatia päästä asiantuntevampaan tai kokeneempaan hoitoon. Kyllä näissäkin asioissa ratkaisee paljon, millainen kokemus ja taito tekijöillä on.

      Yleislääkärit saattavat odotuttaa ja katsoa jonkin aikaa - cholesteatoma- epäilyissä ei aikaa ole hukattavaksi! Eli pikaisesti vaan mahdollisimman hyvälle taitajalle, Hesassa heitä ainakin on. Rahaa yksityistiellä menee, mutta terveyshän on nr 1.
      Suomessa on ollut ja varmaan edelleen on huippulääkäreitä korvasairauksia hoitamaan.

      • Putkikorva

        On varmaan huippulääkäreitä korvasairauksia hoitamaan, edellyttäen että niiden pakeille pääsee.
        Itse kinusin monta vuotta lähetettä korvapolille, kun arvelin itse, että korvassa ei ole kaikki kohdallaan. Jatkuva vuoto ja korvakäytävän tulehdus.
        Huuhtelivat vaan ja antoivat tippoja. Ei lähetettä.
        Sitten vihdoin ja viimein sain lähetteen ja kolesteatoomahan siellä jylläsi.
        Minulla oli aikaisemmin ollut ko. vaiva toisessa korvassa ja leikattu, joten aiheesta pyysin sitä lähetettä, mutta toiset lääkärit eivät kuuntele potilasta.
        No sillä lailla. Lekurit ovat varmaan saaneet ylemmältä taholta olla päästämättä kaikkia erikoislääkäreille. Kai säästösyistä. Miten lajittelevat sitten kenelle on tärkeää se pääsy sinne, vai onko luulosairas.
        Yksityislääkäreille , ei ole kaikilla varaa.


    • Korvaoireinen

      Tulin juuri HYKS:n Korvaklinikalta - turhautuneena. Lääkäri haukotteli useaan kertaan lyhyen vastaanoton aikana, ja ainoastaan puhdisti molemmat korvani :(.
      Oikeaan korvaani tehtiin radikaalileikkaus colesteatoman vuoksi v.-71. Kasvain oli tuhonnut kaikki 3 kuuloluutani ja niiden ympäristöä laajalti. Kontrolleisa kävin vain muutaman kerran. Korvasta meni kuulo täysin.
      N. v.-96 molempiin korviini tuli Meniérentauti, ja korvien tasapainoelinten todettiin tuhoutuneen kokonaan.
      Nyt hakeuduin Korvaklinikalle molempien korvieni tukkoisuuden ja oikean korvan yhä kovenevan kormoishermosäryn vuoksi. Tämän päiväinen käynti oli yhtä tyhjän kanssa. Koska kuulen vain vasemmalla korvallani, jonka kuulon todettiin alentuneen n. 20% (TK;ssa) - minkä vuoksi lähetteen Korvaklinikalle sain, oli TK-lääkärin mielestä erittäin tärkeää tutkia molemmat korvani kunnolla.
      Ainoa, mitä käynnistä seurasi, on se, että minut kutsutaan kuulolaitteen sovitukseen.
      Suututtaa niin vietävästi tuo turha käynti! Ainakaan HYKS:ssa ei seurata colesteatoma-potilaita, eikä ko. kasvaimen uusintavaarasta huolimatta tutkita oireilevaakaan potilasta :(.
      Mitä pitäisi oikein tehdä? Uusi lähete ja toivoa, että paikalla olisi toinen, ei-niin-helv. väsynyt lääkäri?

      • korvaa1

        Minulla todettiin kolesteatooma tärykalvon paikkausleikkauksen yhteydessä 4 vuotta sitten ja leikattiin samoin tein pois. Olen käynyt HYKS:llä nämä vuodet ja kyllä erinomaista hoitoa olen saanut ja korvaani seurataan. Tärykalvossa edelleen reikä ja neljän päivän päästä kolmas paikkausleikkaus.

        Se, että sinulle sattui väsynyt lääkäri ei tarkoita sitä, etteikö HYKS:ssä ollenkaan seurata kolesteatoomaa sairastaneita.


    • t.k

      Kyllä voi uusiutua.Minulle tehty ensimmäinen leikkaus vuonna 2001 ja viimeksi leikattiin Maaliskuussa 2010.Käyn edelleen kontrolli käynneissä.

      • kirsu26

        Leikattiin ekan kerran 2004 ja nyt 2013 toisen kerran.Pelko jäi että uusiutuu varmasti vieläkin,taas kovin lähellä kasvohermoa:(


    • moppimappi

      Heips! Vaatiiko kolesteatooma aina leikkauksen vai onko muita vaihtoehtoja? Lääkäri (erikoislääkäri) mumisi jotain kolesteatoomasta tai otoskleroosista ja pisti lähetteen eteenpäin. Tärykalvossa on tai on ollut reikä ja siellä on jokin kupera kohta joka ehkä kerää jotakin...? Korvat muuten ihan ok,omasta mielestä jne. Kerran vuodessa ehkä korvatulehdus. Kuulokin vain hiukan alentunut. Onko joitain varmoja merkkejä joista voi päätellä olisiko esim juuri kolesteatooma kyseessä? Jäin hiukan ihmettelemään kun en saanut juuri mitään vastauksia kun yritin kysellä. Ajatus leikkauksesta alkaa hirvittämään ku olen lukenut näitä kirjoituksia... :D
      Toisaalta kun nyt ensin pääsee joskus sinne korvapolille niin eiköhän se sitten selviä mikä siellä on.

      • pojalla tauti

        Hei, ei kannata lukea näitä kertomuksia, täällä on jotenkin niin lohdutonta juttua. Kolestetooman ei taida olla muuta hoitoa, kuin helmiäskasvaimen poistaminen leikkauksella, ei sitä maallikko oikein voi todeta jostain yksittäisestä oireesta. Eli ammattilaisten hoitoon vain sinne korvapolille ja positiivisin mielin asia kerrallaan.


      • Fili78

        Jos kyseessä on kolesteatooma, ei ole muita mahdollisuuksia kuin leikata. Kyseessä on eteneväinen kasvain joka syö hyvää kudosta tieltään. Leikkaamatta vaara kasvohermohalvauksesta ja sisäkorvan puhkeamisesta josta seuraa kuuroutuminen. Rohkeasti lääkäriin ja toimenpiteeseen.


    • kaikki nimimerkit on

      Mulla kolesteatooma leikkaus edessä, vielä ennen joulua, tarkempaa aikaa en vielä tiedä. Itselläni pieni kolesteatooma atticuksessa, leikkauksessa kuuloluiden uudelleen rakentaminen sekä tärykalvon paikkaus. Onko keneltäkään leikattu edestä? Voitteko kertoa kokemuksianne ja toipumista. Alustava arvio on että 1 vrk operaation jälkeen sairaalassa ja sairauslomaa 3-4vkoa. Aluksi, kun kolesteatooma tuli "täysin puskista" tuntui ajatus operaatiosta pahalta, mutta nyt ihan rauhallisin mielin odottelen :)

    • korvavaikku

      No mulla meni näin.. todettiin kolesteatooma tän vuoden alussa ja leikattiin huhtikuussa. Leikkaus kesti 5 1/2 tuntia ja oli radikaalileikkaus eli korvan takaa leikattiin. Kuvauksissa kävin ennen leikkausta ja leikkaava lääkäri meinas että näkyy selvästi että kuuloluu jostakin kohtaa melkein jo poikki,eli tauti olisi sen tuhonnut. No,leikkauksen jälkeen seuraavana päivänä lääkäri kehui että kuuloluut ym olivatkin aivan ehjät ja niitä ei tarvinnutkaan korjata. Mutta kaikki kuuloluu hässäkät oli kuitenkin pitänyt purkaa edestä pois että saatiin kolesteatooma poistettua muualta. Vakavin juttu oli kuitenkin lääkärin mukaan se että taudin takia aivokalvo oli jo osittain näkyvissä. Paikkasi sen sitte ohimolihaksesta otetulla jutskalla. Siinäpä leikkaus lyhykäisyydessään.
      Itellä toipuminen sujui oikeastaan paremmin kuin kukaan edes odotti. Pari ensimmäistä päivää toki oli aika varovaista liikkumista mutta hyvin nopeasti ,jo 3 päivää leikkauksesta olin jo kävelemässä pihalla ym. Ensimmäisen viikon,ompeleiden ja "korvan purkuun"asti nukuin kylläkin sohvalla istuma tai pienessä makuuasennossa. Kyljellään ei makaaminen tuntunut oikein mukavalta. Korvan purkamisen jälkeen oli pientä verenvuotoa ja rutinaa välillä mutta ei mitään kummempaa. Kuukauden sairasloman sain ja olisin jo 2 viikon jälkeen ollut valmis töihin mutta piti varalta olla suht iisisti :) Kuukausi leikkauksesta ja sai luvan elää jo suht normaalia elämää jne. Nyt reilu 7kk leikkauksesta ja kaikki korvan osalta loistavasti. Kuulo ei ainakaan heikentynyt ehkä jopa hiukan parani. Makuaistikaan ei kärsinyt vaikka lääkäri sanoi että makuhermo katkeaa kielen toiselta puolelta. Kontrollissa aluksi muutaman viikon välein ja nyt seuraava puolenvuoden päästä.
      Ite jännitin ja stressasin leikkausta etukäteen aika paljon mutta turhaan. Kaikkihan me ollaan erilaisia ja toivutaan erilailla mutta mun kohdalla meni kaikki hyvin :)
      Jos vielä jotakin mielessä niin vastailen kyllä.

      • kaikki nimimerkit on

        Mulla taitaa olla samanlainen operaatio edessä. TT-kuvauksessa näytti että kuululuuketju olisi ehjä, mutta jouduaan silti purkamaan ja rakentamaan uudelleen eli tod.näk. melkolailla samassa paikassa. Vähän huolestutaa, kun lääkäri sanoi et on niin syvä ettei näe pohjalle. Kiva kuulla että toipuminen sujui noin mallikkaasti, eniten toivon ettei tulisi pahoinvointia ja huimausta. Jonot ovat pitkät. Lääkäri on papereihini laittanut että operaatio syksyllä ja vielä taannoin luvatiin että ennen joulua.......... no viimeksi sanottiin että tammikuulla. Diagnoosin sain syyskuulla. Onneksi aikuisilla ämä ei etene nopeasti, joten maltilla tässä odotelen. Miten korvaa piti operaation jälkeen suojata esim. suihkussa?


      • korvavaikku
        kaikki nimimerkit on kirjoitti:

        Mulla taitaa olla samanlainen operaatio edessä. TT-kuvauksessa näytti että kuululuuketju olisi ehjä, mutta jouduaan silti purkamaan ja rakentamaan uudelleen eli tod.näk. melkolailla samassa paikassa. Vähän huolestutaa, kun lääkäri sanoi et on niin syvä ettei näe pohjalle. Kiva kuulla että toipuminen sujui noin mallikkaasti, eniten toivon ettei tulisi pahoinvointia ja huimausta. Jonot ovat pitkät. Lääkäri on papereihini laittanut että operaatio syksyllä ja vielä taannoin luvatiin että ennen joulua.......... no viimeksi sanottiin että tammikuulla. Diagnoosin sain syyskuulla. Onneksi aikuisilla ämä ei etene nopeasti, joten maltilla tässä odotelen. Miten korvaa piti operaation jälkeen suojata esim. suihkussa?

        Eipä sitä taida oikein tarkasti nähdäkkään ennenkö koko korva on avattu ja kuuloluut purettu pois...
        Mutta joo itellä ei ollut pahoinvointia muuten kuin heti herätessäni ja hoitaja tulikin kysymään että otanko pahoinvointilääkkeen. Se laitettiin tippaan ja sen jälkeen ei huonoa oloa ollut. Huimausta oli aina välillä kun nousi liian äkkiä pystyyn mutta sekin meni ohitse n.viikossa. Yks juttu minkä huomasin kotona että välillä alkoi hirmuinen jyskytys ja jumputus korvassa mutta apu siihen löytyi kun söi kunnolla, oliskohan johtunut sitten siitä jos verensokeri laski liian alas.. en tiedä,mutta itellä syöminen auttoi. Suihkussa käyminen olikin aluksi mielenkiintoista :) aluksi vaan muovimuki korvan päälle ja suihkuun. Onneksi myös muija auttoi peseytymisessä niin se onnistu ihan hyvin. Korvan purkamisen jälkeen piti n.2kk suojata korva suihkussa. Apteekista saa sellasta vaha jutskaa jonka voi muotoilla omaan korvaan sopivaksi. Korvakäytävään ei saa laittaa kuiteskaan mitään. Saunaan sai mennä reilu kuukaus leikkauksesta mutta kovaa hikoilua piti vielä vältellä.
        Sen verran vielä tosta omasta korvasta että aina jos tulee korvakipua ym ongelmia niin en saa mennä näyttämään sitä normi päivystykseen vaan on mentävä aina kunnon korvalääkärille. Mulla oli joku valtimo juttu heti tärykalvon takana tai jotain sinnepäin.
        Hyvin se menee,jännitys kuuluu asiaan mutta pelko pois :)


    • Kokemuksen jakaja

      Laitetaas omakin kokemus kolesteatoomasta ja sen leikkauksesta tänne.

      Kuulo heikentyi pikku hiljaa 2000 luvun vaihteessa ja n. 2005 ei korvassa ollut enää kuin ns. kuulolaite kuulo. Tätä pitkään kaikki lääkärit pitivät vaan nuorena tehtyjen korvan tärykalvojen puhkomisen tuloksena (paljon korvatulehduksia 80 luvun lopussa ja 90 luvun alun alussa) ja tähän minäkin sitten tuudittuin.

      Kyseinen korva oli aina ollut n. kerran kuukaudessa kipeänä eli jatkuvasti oireillut, mutta 2012 keväällä alkoi jatkuva kipu. Kukaan normi lääkäri ei osannut sanoa muuta kuin korvatulehdus --> antibioottia. Sitten n. 4kk jatkuvan kipuilun jälkeen erikoislääkärille viimein lähetteellä ja heti näki korvakäytävän kautta jo että koleasteatoomahan siellä jylläsi sisäkorvassa. 5kk jonotusta ja leikkaukseen.

      Leikkaus alkoi aamusta ja kestikin pitkään, n. 7h ja tästä herätys oli aivan kivuton. Olivat joutuneet poraamaan kaikki ontelot korvan takaa auki että saivat puhtaaksi. Tauti oli kerinnyt jo kasvohermon tuhota paljaaksi ja kuululuut olivat entiset. Iso huoli oli tuo kasvohermon tilanne, mutta onneksi naama vielä reagoi leikkausen jälkeen sillä puolen eli leikkauksessa se säilyi ehyenä. Toipumisessa oli hyvää ja huonoa vaihetta. Alkuu ei mitään ongelmia, pientä huimaista jos päätä liikutti liian nopeasti. Toki asiaan kuuluvia rutinoita, yht.äkkisiä lyhyt aikaisia kipuvihlaisuja ja em. kaltaisuuksia oli. Suihkut ja saunat toki jäivät väliin, sitten erilaisilla purkki / pussi virityksillä pääsi niitäkin harrastamaan.

      Korvan tärykalvot, kuuloluuketjut ja jne. rakennettiin leikkauksessa uudestaan ja kun toppaukset korvakäytävästä viimein otettiin pois oli korva normaalin näköinen, mutta kuulo oli hävinnut käytännössä kokonaan. Tikkausten poiston jälkeen tuli pieni jälkioire kun alkoi vuotamaan korvan takaa leikkaushaavasta verta, eli oli muodostunut verenvuotoa sisäkorvaan ja paineen takia avasi leikkaushaavan että pääsi paine pois. Tämä kuitenkin helpotti (ei ollut onneksi tulehdusta leikkausalueella, eli sisäkorvassa) muutamassa päivässä ja parilla tikillä meni sekin kohta kiinni.

      Korva ollut sittemmin varsin oireeton (n. 6kk leikkauksen jälkeen), mutta kuuloa toki ei ole. Nyt sitten olen uudessa leikkausjonossa ja helmikuussa 2015 tulee uusi leikkaus jossa nyt etukautta koitetaan rakentaa kuuloluuketjut uudestaan kuulon saamiseksi. Ns. luukuulo (kallon kautta) on olemassa eli toivoa kuulon palauttamiseksi vielä on.

      Tauti on siis varsin ikävä, leikkaus yleensä kohtuu radikaali mutta kyllä se siitä. :)

      Verrokkina voin kertoa omasta kokemuksesta että 2013 syksynä tehty katkenneen akilesjänteen leikkauksen jälkeiset kivut olivat ainakin 100 kertaiset verrattuna tähän koleasteatooma leikkaukseen.

    • Fili78

      Tässä myös yksi tuore leikkauspotilas.
      Kolesteatooma todettu 9/2015 leikattu 10.12.15 ja nyt korva tuettu tamponilla.
      Kuuloluut ehjät mutta niiden pinnassa oli tätä kudosta sekä tärykalvolla. Korvanrustosta sekä lehdestä tehty uusi pinta tärykalvoon. Kotvakäytävä isonnettu. Leikkaus kesti 2,5h radikaali ja korvantausavaus.
      Toipuminen alussa ja kolme päivää vielä purkuun. Kuinka paljon purku sattuu kun kivut itsellä tässä korvassa ovat voimakkaita vihlomisia ja särkyjä? Täälä on moni sanonut olevansa lähes kivuton. Voin kertoa että sattuu ja paljon kun turvotus ja kudosneste sekä veri alkaa liikkua.

      • Fili78

        Suihkussa en vielä ole käynyt. Kuivashamppoota päähän. Suihkussa en ole kastellut päätä lainkaan. Ei kannata ottaa turhaa riskiä


      • nillitys

        Itselläni ei korvan purku ainakaan pahasti sattunut. Ehkä ne kaikki äänet ja rutina tuntui inhottavimmalta. Mutta yllättävän paljon sinne korvaan on tamponointia laitettu joten purkaminen saattaa kestää jonkin aikaa. Korva varmasti vuotaa jonkun verran purkamisen jälkeen mutta ei hätää jos ei aivan solkenaan vuoda. Ja aina kantsii soittaa ja kysyä lääkäristä jos epäilyttää.
        Ite kävin suihkussa leikkauksen jälkeen. Suojasin vain korvan paperilla ja muovimukilla :) tietty muija autto vähän pesemisessä.


      • Fili78

        Kaikenlaista tavaraa sinne lukemani perusteella on kyllä laitettu, mutta toivottavasti olisi kivuton ja nopeasti hoidettu. Pitänee varautua pumpulein matkaan sitten. Huomennahan tuo h-hetki olisi.


      • Fili78
        Fili78 kirjoitti:

        Suihkussa en vielä ole käynyt. Kuivashamppoota päähän. Suihkussa en ole kastellut päätä lainkaan. Ei kannata ottaa turhaa riskiä

        No siis toki suihkus kävin mutta en pessy hiuksia :D nyt jo kyllä. Teippasin elmukelmun korvan päälle ja sillä mentiin.


    • mama67

      Osuin ihan sattumalta tähän viestiketjuun. Minulla leikattiin kolesteatooma 20 vuotta sitten. tehtiin radikaalileikkaus. leikkaus onnistui hyvin. Kuulokin parani kyseisessä korvassa joka oli leikkaavan lääkärin mielestä melkein ihme. Minua seurattiin vain viisi vuotta leikkauksen jälkeen. Korvassa ei ole ollut oikeastaan mitään vaivaa sen jälkeen ja aika kauhulla luin muiden kertomuksia miten muiden korvia on jouduttu leikkaamaan useita kertoja. Ajat sitten olen leikkauskertomukseni ja muut dokumentit hävittänyt joten kovin tarkkaa tietoa minulla ei ole mitä kaikkea korvalleni tehtiin. Toivottavasti ei uusiudu enää.

      • Onkoharvinainen

        Puhutaan täällä netissä , että kolesteatooma on aika harvinainen sairaus. Ei tuo siltä näytä, kun täältäkin näitä kertomuksia lukee.
        Itselläkin on tämä sairaus ja leikattu vasta äskettäin.


    • Näinmenee

      Korvan purku ei ollut paha. Kahdella eri kerralla korva purettiin, parin viikon välein. ei ongelmia ei kipua. Makuaisti ei ole palannut, harmi, tunto kylläkin. Vuosi reilu operaatiosta. Kuulolaitteen olisin saanut molempiin korviin heti leikkauksen jälkeen, sen verran luulon alenemaa. Koin kuitenkin, että nykyisellä kuulolla vielä selviää. Jonkin verran on ollut vihlomista ja kipua, mutta ei mitään ihmeempiä. Jännityksellä seuraavaan kontrolliin, toisenkin korvan kanssa on jonkin verran ongelmia. Leikkauksesta toipui tosi nopeasti, sitä turha kenenkään ennalta jännittää

    • Epäonninen5

      Itsellä on nyt 5 colesteatoma leikkaus edessä.Ihmetyttää tämä sairaus todella ja onneksi en ole asian kanssa yksin,vaan nähtävästi täällä on kanssa ihmisiä,jotka ovat kokeneet saman,kuin minä.Oireet ei oo nyt ollu kauheen kivat.Todella kovaa kipua,huimausta ja verta vuotaa korvasta.Onneksi pääsen leikkaukseen joka osuu jo kevääseen.

      • Kolesteatooma1

        Voimaa ja Uskoa asiaan! On tosiaankin ikävä sairaus ja yritetään etsiä myös luontaisia keinoja asian voittamiseen.


    • Näinmenee

      No jo on- varmasti saa jo itseään psyykata noihin operaatioihin. Onko sinulla kuinka kuuloa tallella? Oletko saanut tietoa, miksi uusiutunut, eikö kaikkea saatu poistettua edellisissä leikkauksissa? Todella toivon, että pääset eroon kivusta ja huomauksesta ja olisi tuo toomakin jo kiva varmasti jättää taakseen, tsemit!

      • Kolesteatooma1

        Hei! Miten koet kuulon alentuman noin muutoin vaikuttavan? Oliko sinulla sitä alentumaa ennen leikkausta? Ihmettelen sitä kun pojallamme on kuulo todella hyvä leikattavassa korvassa, yhtä hyvä kuin toisessa terveessäkin. Kiitos ja tsemppiä!


      • näinmenee

        HEI! Kuulon kanssa muuten pärjäilen, mutta taustamelu häiritsee jo melko pahasti samaten matala miesääni-puheen kuulemisessa ongelmaa. Huomaan, että yhä enemmän pitää pinnistellä ja toisaalta pyytää puheen toistoja joten taidanpa seuraavaksi ottaa vastaan tarjotut kuulolaitteet. Kuulemisen pinnistely vie energiaa. Itse leikkauksessa kuuloluuketju oli ehjä, siitä huolimatta kuulo aleni jnk verran operaation jälkeen.


      • Anonyymi
        näinmenee kirjoitti:

        HEI! Kuulon kanssa muuten pärjäilen, mutta taustamelu häiritsee jo melko pahasti samaten matala miesääni-puheen kuulemisessa ongelmaa. Huomaan, että yhä enemmän pitää pinnistellä ja toisaalta pyytää puheen toistoja joten taidanpa seuraavaksi ottaa vastaan tarjotut kuulolaitteet. Kuulemisen pinnistely vie energiaa. Itse leikkauksessa kuuloluuketju oli ehjä, siitä huolimatta kuulo aleni jnk verran operaation jälkeen.

        Sama homma täällä, tuo taustamelu häirsitsee melko pahasti...

        1/3 kuuloluusta jäljellä jonka päälle leikattu ja liitetty tärykalvo kuivumaan.


    • kolesteatooma1

      Hei kaikille!
      Pidetään tämä ketju hengissä. Hyviä kertomuksia - kiitos näistä. Meidän pojalle on tulossa ensi viikolla (ke) kolesteatoomaleikkaus vasemmasta korvasta. Kyllä jännitetään ihan hulluna pojan puolesta ja toivotaan että siinä olisi jompikumpi meistä aikuisista..

      Lääkärin mukaan kolesteatooma on täyttänyt kokonaan välikorvan jne. Kuuloluut näkyivät kuvissa (tomografia) mutta näiden kunnosta ei ole tietoa vielä. Tällä hetkellä kuulo on todella normaali siinä korvassa. Toivotaan parasta!

      Sellaisia kysymyksiä on herännyt itsellenikin mieleen, joihin on jo aiemmin viittailtu. Eli, voisiko tämän tosiaankin estää hyvällä korvien puhdistamisella myös flunssan aikana. Ja muutoinkin hyvällä tuuletuksella?!

      Mulle tulee väkisinkin mieleen että se on sellainen sienikasvain, joka kasvaa silloin kun se ei saa ilmaa ja on kosteassa paikassa. Mitä olette asiasta mieltä?!

      Kiitos! Ja erityistä voimaa kaikille!

      • Kolesteatooma1

        Uskotteko te, että tämä KOLESTEATOOMA voisi parantua itsestään? Esim hyvällä korvien ilmastoitumisella ja muilla luontaisilla avuilla.

        Lääkärit eivät tietenkään usko siihen, mutta entäs TE itse?
        Kiitos!


      • näinmenee

        En oikein usko mihinkään sieniteoriaan. Luulisin, että korvatulehdusten osalta olisi pitänyt olla tarkempi. Itsellä paljon tärykalvon itsestään puhkeamisia, minkä vuoksi ei tullut käytyä lääkärillä, en ole sinällään kokenut juurikaan korvakipuja, vaikkakin tulehduksia on ollut paljon. Ymmärtääkseni suurimmaksi osaksi johtuu siitä, että korva on alipaineinen, tärykalvo vetäytyy taaksepäin ja siihen tulee kuoppa, johon kertyy karstaa ja rikkimenneestä tärykalvosta kolesteatooma pääsee kasvamaan välikorvaa. Eli jos nyt miettii, niin korvaoireiluista kannattaisi käydä lääkärillä vaikkakaan ei olisi kipuja, korvan ilmastoitumisesta tulisi huolehtia, putket, puhallusharjoitukset, paljon muuta ei ymmärtääkseni voi. Enemmän sattumaa ja rakenneongelmaa kuin hygieniaongelma? Vai mitä mieltä muut?


      • Opasnynooritaivanha
        Kolesteatooma1 kirjoitti:

        Uskotteko te, että tämä KOLESTEATOOMA voisi parantua itsestään? Esim hyvällä korvien ilmastoitumisella ja muilla luontaisilla avuilla.

        Lääkärit eivät tietenkään usko siihen, mutta entäs TE itse?
        Kiitos!

        No eivarmasti parane.
        Sesam aukene ja ei aukene.


    • Uusiutui

      Hei,
      Minulla oli myös kolesteatooma kun olin lapsi. Se syövytti minulta koko vasara-osan joten sinne jouduttiin rakentamaan proteesi. Saatiin se samalla leikkauksella poistettua sieltä. Nyt oli kuitenkin epäilys siitä että proteesi olisi särkynyt tai pois paikaltaan, koska kuulo ei toiminut oikeastaan ollenkaan. Kävin viikko sitten korjausleikkauksessa jossa todettiin että kolesteatooma on uusiutunut ja syövyttänyt lisää paikkoja. Proteesi vaihdettiin ja kädenselän valtimosta otettiin pala sitä tukemaan. Epäselväksi minulle jäi viime lääkärin käynnin jälkeen ,jolloin myös poistettiin tikit (eilen) on se, että saatiinko se kolesteatooma pois sieltä samalla leikkauksella vai riehuuko se vieläkin tuolla jossain ja syövyttää lisää korvanosia... Oltiin kaikki, lääkäri mukaanlukien jo varmoja ettei se enää uusiutuisi mutta mites kävikään.

      • Kolesteatooma1

        Ok. Nyt olisi paikallaan löytää luontaisiakin keinoja asian hoitamiseen. Ensi ke on siis poikamme leikkaus ja kyllä se jännittää. Ei sitä voi varmaksi tietää miten ne kuuloluut ovat siellä syöpyneet ja miten ne saa takaisin aseteltua.

        Olikos sinulla jotain oireilua ennen tätä uusiutumista? Korvatulehduksia, tukkoisuutta, flunssaa, etc.

        Tuntuu että olisi aika paljon kiinni korvan yleisestä rakenteesta, kuten korvakäytävästä ja tuuletuskanavasta nenän ja korvan välillä.

        Voimia!


      • Kolesteatooma1

        Lisään vielä, että on vain niin omituista kun poikamme on nyt täysissä voimissaan, kuulo on ihan normaali eikä ole tietoakaan flunssasta, korvatulehduksista, tai muusta ja sitten tulee leikkaus. Tässä vain menee hieman pasmat sekaisin..

        Ja sellainen tieto vielä, että olen aidosti kiinnostunut näistä asioista sekä muistakin luontaisista parantamiskeinoista, koska olen itse kokenut ja nähnyt paljon sellaisia asioita. USKOA täytyy.


    • Eebbi

      Minulta leikattiin kolesteatooma n.3 vuotta sitten. Kuulo olisi ihan hyvä leikatussa korvassa, mutta korva ei pysy auki. Lääkäri määräsi Nasofan nenäsumutetta käytettäväksi kerran päivässä, no muutaman kuukauden jaksoin sumutella. Sitten huomasin että eipä siitä ole mitään apua, joten olen jättänyt kuurin kesken. Onko muilla samanlaisia oireita? lisäksi korva on alkanut tinnittämään. Tasailen tukkoisen korvan painetta aika ajoin nenästä kiinnipitäen ja päätä kallistaen, hetken pysyy auki ja taas tukossa. Neuvoista kiitollinen!

    • näinmenee

      No, vähän samanlaisia ongelmia. Jo ennen leikkausta korva meni tämän tästä "lukkoon" ja puhaltelemalla myös yritin "ilmastoida". Leikkauksen jälkeen lukkoisuus ei ole juurikaan muuksi muuttunut ja tinnitusta on ollut jo monta vuotta, myös ennen leikkausta. Korva myös humisee tosi "matalalla taajuudella", saman tyyppinen ääni kuin kuulotestissä matalilla äänillä, äänen saa pois kun kallistelee päätä, mutta myös pienellä liikkeellä palaa takaisin, tosi ärsyttävää. Nyt on sitten pään sisäisiä ääniä :), onneksi ei kokoaikaa

    • Epäonninen5

      Itsellä tulossa siis 17.3 korvaleikkaus.Rakennetaan kokonaan uusi kuuloluuketju,koska kasvain on syövyttänyt kaiken mahdollisen kuuloluusta,sekä samalla poistetaan tulehduskudosta ja kasvain.Tämä on siis se 5 leikkaus nyt ja lääkäri ei osaa tarkemmin sanoa,miksi näinkin nopeasti on uusiutunut.1,5vuotta sit olin viimeksi siinä vasemman korvan leikkauksessa ja nyt taas mennään.Tässä on uutta se,että tosiaan kuulo lähtenyt vasemmasta korvasta kokonaan,johtunee siitä,että ei ole kuuloluuketjusta jäljellä muruakaan.Huimaus johtuu taas siitä,että helmiäskasvain on niin lähellä tasapainoelintä,että pyörryttää ja huimaa.Saas nähdä miten toi toipuminen sitten lähtee käyntiin ja palautuuko kuulo jokseenkin takaisin? Tsemppia myös muille leikkaukseen meneville,sekä sieltä tulleille. =)

    • Santerilehtinen

      Minulla on myös kollesteatooma joka tuli minulle 10 vuotiaana nyt olen 13 ja se on minulla edelleen

    • pienenpojanisä

      Hei, 7 v pojallani todettiin juuri eilen, meni elämä sekaisin, tottakai, ottaisin oireen itselleni heti jos voisi vaihtaa jotta pieni mies pysyisi terveenä... ei mee asiat aina oikein, mun mielestä...

    • Kindl

      Moi. Ajattelin kirjoittaa omasta kolesteatoomastani. Elikkäs minulta leikattu 2 kertaa kummatkin korvat ja nyt vasemmalla puolella uusinut. Huomasin siitä että korvasta alkoi vuotaa verta ja sain pahan huimaus kohtauksen joka kesti melkein 4 tuntia. Hyksin kirurgisen sairaalan päivystyksessä tutkittiin ja sanottiin että leikataan uudestaan. Leikkaus on jo 28.6. Ottivat nyt magneettikuvan ja tt kuvan. Jussi Jero toimii kirurgina.

    • kukat

      minulta on leikattu kolesteatooma oikeasta korvasta 2006 ja 2011. kasvain oli syönyt kaikki kuuloluut. minulta meni toinen tasapaino elin ja kuuro. tänä vuonna tulee 10 vuotta kuulon menetyksestä. nyt olen terve tyttö. kolesteatoomaa tutkitaan koko ajan. se on uusinut vain kerran.

    • Stereokuulo

      Vertaistuki on tärkeää. Muistan vuosia sitten lukeneeni näitä samoja kirjoituksia pelon sekaisin tunnelmin ennen leikkaukseen menoa.. Nyt voisin kertoa oman tarinani:

      Kolesteatooma löydettiin minulta noin vuoden iässä. Kuuloluista olivat syöpyneet kokonaan pois vasara, alasin ja osa jalustinta. Hermot eivät olleet vaurioituneet. Ensimmäisessä leikkauksessa kasvannainen ja syöpyneet kuuloluun osat poistettiin ja elin 20 vuotta täysin ilman kuuloa toisessa korvassa. Kuulon ongelmat eivät olleet minkäänlaisena esteenä esim. musiikkiharrastuksille ja korva-asiaa huomioitiin lähinnä paikan valinnassa koululuokassa sekä uimaan mennessä (suojaaminen vedeltä). Kävin useita kertoja vuodessa kontrolleissa ja korvaa puhdistettiin säännöllisesti. Kontrollit olivat osa elämääni koko lapsuuden ja nuoruuden.
      Sittemmin kun korvan kasvu päättyi, tehtiin kuulonkorjausleikkaus, jossa omasta rustostani rakennettiin kuuloluut uudelleen. Korjausleikkauksen jälkeen pääsin samana päivänä kotiin. Osastolta lähtiessäni tarvitsin kaksi taluttajaa ja olo oli todella sekava. Ensimmäisen viikon nukuin, päätä ja korvaa jomotti, huimasi. Tamponaation poiston jälkeen noin kuukauden ajan osa äänistä särisi niin että viihdyin ennemmin hiljaiauudessa. Leikkauksen jälkeen kuulo palasi täysin normaaliksi, joka ymmärrykseni mukaan ei kuitenkaan ollut perusolettamus. Päälle 20-vuotiaana kuulinkin siis ensimmäistä kertaa molemmilla korvilla ja sitä kannatti odottaa! Myös korvakontrollit on pysyvästi osaltani lopetettu.

      Tsemppiä kaikille kolesteatooman kanssa kamppaileville. Itseäni kannusti jaksamaan ajatus siitä, että kaikki saavat ennemmin tai myöhemmin jotakin terveysongelmia. Kun aloittaa nuorena niin ehkä sitten myöhemmin saa elää terveempää elämää ;-)

      • Helihelmi

        60 vuotta kamppailua korvien kanssa takana ja jatkuu!


      • Helihelmi

        Eikä puolta vuotta pidempää taukoa, ettei olisi tarkastettu. Lääkäri sitten on puhdistanut tai hoitaja. Jo lapsena kiellettiin veden pääsy korvaav. Tolppien kanssa uimaan. Suihkussakaan pitää varoa.
        Puoliv leikkauksesta ja 5 antib. Kuuria sen jälkeen tulehduksina. Viimeksi puhkaistiin tärykalvo ja reikää suurennettiin samalla kertaa kahdesti. Ei lähe mönjä imemälläkään. Uusi leikkaus edessä ja toiseen ilm myös. Kuulo alentunut leikkauksen jälkeen kovasti, ja huono olikin. Työssä jo tosi hankalaa ja muutenkin. Myös jatkuva särky. Mutta nyt toki liittyy siihenkin, että on ollut 3 kk tosi kova yskä, nielukipu ja keuhkoputkentui. Tulehdus korvatulehduksen lisäksi kk:n koko ajan sairaana töissä, kun leikkaus taas tehtiin kesälomalla, jonka sairastin kokonaan. Ilmeisesti yleiskunto mennyt huonoksi, kun ei ole ollut lomaa " terveenä" vuoteen. Kuulo huononee, tunnen märkää ja tukkoisuutta. Makuaisti heikentyi.


    • Johhhanna

      Hei
      Itselläni leikattiin vasemmasta korvasta kolesteatooma pari vuotta sitten.Leikkaus kesti noin 5 tuntia ja koko kolesteatooma saatiin pois.Ennen leikkausta kävin ainakin 6 kertaa yleis ja korvalääkärissä kunnes vihdoin sain lähetteen korvaklinikalle missä kolesteatooma todettiin.
      Tästä leikkauksesta toivuin ihan hyvin ja sain myös kuulolaitteen leikattuun korvaan.
      Nyt reilu viikko sitten minulta leikattiin myös oikeasta korvasta kolesteatooma mutta paraneminen ei taida tapahtua yhtä nopeasti kuin viimeksi. Korvaa särkee edelleen ja korvasta sisältä ja leikkaus haavasta molemmista vuotaa verta, seuraava kontrolli aikakin on vasta kuukauden päästä...
      Joku tuolla mainitsi korvien alipaineesta ja ilman kiertämisestä korvissa. Tuntuu että korvat olisi aina ikäänkuin vähän tukossa (näin ollut siis niin kauan kuin muistan) ja sitten kun vaikka haukottelee niin korvat aukeaa mutta se ei tunnu normaalilta joten täytyy "niistää sisäänpäin" että saan korvat takaisin normaaliksi. Toivottavasti joku ymmärsi :) Mietinkin että voisiko tämä liittyä kolesteatoomaan tai sen syntyyn? Onko muilla samanlaista ?
      Toivotaan että joku vielä lukee tätä keskustelua, itselleni näistä kirjoituksista oli suuri hyöty kun kuulin sairastavani tätä kurjaa tautia.

      • näinmenee

        Itse kärsin juuri tuosta samasta tunteseesta ettei korva aukea, ellei niistä sisäänpäin. Tätä ei saisi missää nimessä kuuelmma tehdä-


      • Anonyymi

        Itellä ollu kans koko elämän just toi et täytyy niistää sisäänpäin. Nyt ollu noin viis vuotta toisen korvankaa ongelmia ja epäilen että sairastan kolesteatoomaa


    • näinmenee

      Tänä vuonna piti olla viimeinen tarkistus leikkauksen jälkeen. Nyt leikattu korva vuotanut kahteen kertaan "ruskeaa kuraa". Edellisellä keralla oli tulehdus korvakäytävässä, nyt en ole viitsinyt edes käydä polilla tsekkaamas, mikä on syynä. Elokuussa 2017 kaikki oli tarkastuksessa kunnossa. Hieman hirvittää. Nyt leikatulla korvalla ei käytännössä kuule mitään. Te joilla on uusinut, mitä oireita teillä oli?

    • ninunannun

      Lisäämpä tähän ketjuun oman tarinani. Rupesin hakemaan tietoa minkälaisia oireita uusiminen on aiheuttanut. minulla todettiin jo alle kouluikäisenä kuulossa vikaa ja jatkuvia korvatulehduksia. Olen käynyt koko ala- ja yläasteen säännöllisesti korvapolilla (2-7 ) kertaa vuodessa. Putkitukset olivat kauhu tuolloin koska sattuivat äärimmäisen paljon. Koskaan ei korviani puhkottu tulehduksen takia.
      Minulle kerrottiin että vaivani on otoskleroosio ja kuuroutuisin alle kolmikymppisenä.
      Ensimmäinen leikkaus oli 18v jossa kuuloluut olivat luutuneet, eli näiden korjausleikkaus.
      sittemminen jostain syystä (tyhmästä nuoruudesta) johtuen lopetin kotrollikäynneissä kulkemisen. Korvani eivät kipeytyneet vaikka oli tulehdus päällä joten ilmeisesti olen tietämättäni sairastanut useita tulehduksia.
      korvani vuoti eräänä juhannuksena kirkasta mähmää ja tajusin että korva on puhjennut jne.
      Siitä meni puolivuotta kun toinen korva kojattiin myös kuuloluitten luutumisen takia. Leikkauksen jälkeen lääkäri totesi ettei minulla olekkaan otoskleroosiota vaan tulehduksien aiheuttaman arpeutuman seurausta.
      Olen aina ollut huonokuuloinen ylä sekä matalien äänien suhteen. Kuulo parani jonkin verran.
      Aikaa tästä hurahti aika paljon ja 2016 sitten taas korva märki ja työterveydestä suoraan korvapolille.
      Kandi totesi väli-ja sisäkorvan tulehduksen sekä reiän tärykalvossa. Antibiootteja ja kontrolliaika kuukauden päähän. Korva edelleen reikäinen ja siihen sitten muutama lääkäri tutkimaan korvaa. Kolesteatoomahan siellä. Päänkuvauksiin aika nopeasti ja tästä kaksikuuatta eteenpäin tuli leikkaus aika. Leikkaus kesti kuusi tuntia ja lääkäri kertoi ollleen vaikea leikkaus. Minulle oli tullut kaksi kolesteaatooma pussia ja leikkaus oli ollut vaikea. Krooninen liimakorva ym. Toisin minulla oli kuuloluut säilyneet ehjänä jotka oli 2000 rakennettu korjausleikkauksen yhteydessä.
      Oireita oli minulla ollut mutten käsittänyt, kuten kohina ja kauhea junksutus sykkeen tahtiin. Välillä ei pystynyt nukahtamaan kuin puoli istuvassa asennossa. Sitten huimauksia joiden luulin olevan normaalia kuten nouset ylös nopeasti. Korva oli kuin hikinen aamulla. Kasvot tuntuivat toisen posken kohdalta kummallliselta ninkuin puudutus lakkaa vaikuttamasta hammaslääkärin jälkeen.
      Nyt tässä pohdein kun leikattu korva on kipeytynyt takaa ja ajattelin ensin että olen nukkunut korvalehden päällä pahasti. Mutta jos tämä jatkuu koko viikonlopun niin ma täytyneen polille soittaa. Joten vähän ounastelen että oiskohan uusiutunut, keväällä olen kontrollissa käynyt ja silloin ei ollut vielä mitään häikkää. Joten olisi kiva jos laittaisitte mitä oireita teillä on ollut kun kolesteatooma on uusiutunut.

    • Rooaarn

      Ite olin leikkauksen aikana 9 h putkee nukutettuna ja ku heräät nii saatat oksentaa joka ei ole mikään yllätys

    • Anonyymi

      Onko tietoa, esiintyykö tautia sukulaisilla, esim. sisaruksilla? Siis voiko sisaruksella olla kohonnut riski kolesteatoomaan, jos toisella sisaruksella on kolesteatooma?

    • Anonyymi

      Onko täälä ihmisillä kuinka kauan ollut kolesteatooma korvassa ennenkuin se on diagnosoitu? Itselläni varmaan ainakin viisi vuotta ollut ongelmia korvan kanssa (vuotoa, kuulo huonontunut ja nyt huimausta) mutta lääkärit vaan aina määränny jotain tippoja tms.

      • Anonyymi

        varmaankin aika vaihtelee, ennenkuin diagnoosin saa. Itselläni vuosien/ kymmenien vuosien aikana useita tulehduksia, mutta tuskinpa kolesteatooma on niin pitkään kehittynyt. Milloin tuli antibioottikuuria, milloin tärykalvopistoja, milloin tärykalvo puhkesi itsestään.
        Usemmiten ymmärtääkseni oireina tärykalvossa vetäymä-reikä, granuloomaa ja kolesteatoomamassaa tunkee tärykalvoreiästä. Aikuisilla etenee hitaammin, lapsilla saattaa kehittyä nopeamminkin. Oireilu aika lailla riippuvainen siitä mihin kolesteatooma alkaa kehittymään ja kuinka pitkään. Korvalääkäri kyllä tunnistaa " epäilyttävän korvan" ja korvamikroskooppilla sekä ct kuvalla tila voidaan varmentaa


    • Anonyymi

      Hei minulla leikattu kolesteatooma kertaalleen molemmista korvista.kuulo parani leikkauksen jälkeen.pikkuhiljaaToiseen korvaan sain uuden kuuloluun.Ekasta leikkaukseta toipuminen oli hitaampaa ja tuli ohimenevä makuhäiriö ja asentohuimausta mutta nyt viimeisin leikkaus sujui hyvin.Jos on kokemusta että nukutuksesta on tullut pahoinvointia niin kannattaa mainita anestesialääkärit osaavat ottaa siitten huomioon nukutuksessa.Olen iloinen että olen päässyt leikkauksiin ja saanut asianmukaista hoitoa.zemppiä kaikille kolesteatooman kanssa eläville.

      • Anonyymi

        Hei! Täällä vallinnut pitkä hiljaisuus, liekö tauti maailmasta vähentynyt? Minulla leikattiin oikea korva kolesteatooman takia toistamiseen pari kk sitten, edellinen operaatio 1,5 v.sitten. Kuulo heikentynyt, korva kohisee. Seuraava kontrolli 3 kk: n kuluttua. Onko kellään tietoa, miten suuri uusimisriski taudissa on? Toki ymmärrän, että tapaukset on potilaskohtaisia riippuen esim.korvan anatomiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Täällä vallinnut pitkä hiljaisuus, liekö tauti maailmasta vähentynyt? Minulla leikattiin oikea korva kolesteatooman takia toistamiseen pari kk sitten, edellinen operaatio 1,5 v.sitten. Kuulo heikentynyt, korva kohisee. Seuraava kontrolli 3 kk: n kuluttua. Onko kellään tietoa, miten suuri uusimisriski taudissa on? Toki ymmärrän, että tapaukset on potilaskohtaisia riippuen esim.korvan anatomiasta.

        Samaa mietin. 5v kolesteatoomaleikkauksesta nyt 2× puolen vuoden aikana granulaatiota ja korvakäytävän tulehdus. Aikoinaan tuo granulaatio oli se kirosana ja pian tuli diagnoosi? Onko muilla tuosta kokemusta ja miten toipunut/ toimenpiteet tilanteen korjaamiseksi?


    • Anonyymi

      Hei, toissapäivänä tehty kolesteatooma leikkaus, jota puoli vuotta pelkäsin ja päivittäin olin ahistunut. Toinen lääkäri määräsi lähetteen kuulotutkimukseen, pään tt kuvaukseen ja lähetteen leikkausjonoon. Menin siis yksityiselle vain puhdistamaan korvaani, joka oli omituisen lukossa ja välillä vuoti epämääräistä nestettä. Lääkäri totesi heti ensi katsomalla, että korvassa on kolesteatooma. Leikkaava lääkäri olisi pitäny aikalisän eikä olisi halunnut vielä leikata korvaa, sillä kasvain oli pienehkö ja kuulonalema oli 25db. Korvani avattua lääkäri huomasi kahden kuuloluun syöpyneen kokonaan korvasta pois ja laittoi näiden tilalle jonkin proteesin? Heräämössä kävi moikkaamassa ja kertoi operaatiosta. Toivoi että proteesi pysyy paikallaan ja että ei tarvi uudestaan operoida vuoden sisällä?!?! Leikkauskammoiselle todella ahdistavaa... Toipuminen leikkauksesta mennyt hyvin. Pientä särkyä korvan takana? Leikkaus piti tehdä korvakäytävän kautta, mutta en tiedä ovatko päätyneet avaamaan takaanta. En tajunnut edes kysyä. Voikohan kipu johtua vain siitä jos korvan takaa on otettu rustoa🤔 Toisessa korvassa näkyy myös minimaalinen kolesteatooma alku, jolle ei ainakaan toistaiseksi mitään tehdä. Toivonkin suuresti, että korvaoperaatiot olisi tässä... Jälkitarkastukseen meno pelottaa, jos täytteiden poisto sattuu ja seuraava kuulotutkimus tuottaa ahdistuksen tunteita

      • Anonyymi

        Älä pelkää tikkien ja täytteiden poisottoa, ei ole ainakaan minulla tuntunut juuri miltään.
        Hienoa että leikkaus on nyt ohi, pikaista paranemista!


    • Anonyymi

      Minulla oli todettu hyvän laatuinen kolesteatooma 3-4 vuotiaana se oli minulla levennyt nenäonteloon mutta se saatiin poistettua sillä että kaikki minun kuuloluut vaihdettiin titanium levyyn joka toimii minulla nyt kuulona. Olen nyt 22 vuotias ja ei ole uusiutunut korva tulehuksia kyllä on aika usein ja kuulolaitteet löytyy.

      • Anonyymi

        Minulla leikattiin kolesteatooma kaksi kuukautta sitten. Leikkaus kesti 8 tuntia. Olen toipunut hyvin, ja palasin töihin asteittain kahden viikon sairasloman jälkeen. Kuulo leikattuun korvaan palautui kuukausi sitten. Makuja en vielä paljon maista. Palautuneeko tuo makuaisti? Siitä on tosin ollut hyvänä puolena se, että paino on tippunut 10 kg leikkauksen jälkeen. Kolesteatooma löytyi vahingossa kun menin hankkimaan kuulolaitteita. Kesken sen prosessin sairastin korvatulehduksen, joita on aiemmin ollut vain yksi joskus lapsena. Kuulolaitteet oli jo valmiina kun kerroin kuulontutkijalle että kuulo ei ole palautunut tulehduksen jälkeen. Siitä sitten lääkärille, kai aikomuksena vain puhdistaa korvat. Aluksi löytyi kuoppa tärykalvossa, mutta kuvauksen jälkeen sitten tämä sairaus. Leikkauksessa selvisi että syöpymä oli menossa jo aivokalvossa asti. Olen todella iloinen että se löytyi näin, ennen kuin tuli muita komplikaatioita. Kuuloluut ovat ehjät joten varmaan saan myös leikkattuun korvaan sellaisen kuulon että pärjään kuulolaitteiden kanssa. Nyt korva on vielä täynnä antibioottisalvaa, joten kuulolaite on käytössä vain toisessa korvassa. Sairaslomalla oli hienoa lukea toisten kokemuksia, siksi halusin jakaa myös oman tarinani. Kuulo minulla on ollut aina huono, mutta kun sitä lapsena tutkittiin niin aina puhuttiin sisäkorvaviasta, jolle" ei voi mitään". Kaksi vuotta sitten tuntui, että en pärjää enää töissä silloisella kuulolla (joka nyt tuntuu ihan loistavalle nykyiseen verrattuna) joten puhuin työterveyslääkärille asiasta. Siitä sain lähetteen Jyväskylän keskussairaalaan, jossa on näköjään hyvä asiantuntemus korvasairauksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla leikattiin kolesteatooma kaksi kuukautta sitten. Leikkaus kesti 8 tuntia. Olen toipunut hyvin, ja palasin töihin asteittain kahden viikon sairasloman jälkeen. Kuulo leikattuun korvaan palautui kuukausi sitten. Makuja en vielä paljon maista. Palautuneeko tuo makuaisti? Siitä on tosin ollut hyvänä puolena se, että paino on tippunut 10 kg leikkauksen jälkeen. Kolesteatooma löytyi vahingossa kun menin hankkimaan kuulolaitteita. Kesken sen prosessin sairastin korvatulehduksen, joita on aiemmin ollut vain yksi joskus lapsena. Kuulolaitteet oli jo valmiina kun kerroin kuulontutkijalle että kuulo ei ole palautunut tulehduksen jälkeen. Siitä sitten lääkärille, kai aikomuksena vain puhdistaa korvat. Aluksi löytyi kuoppa tärykalvossa, mutta kuvauksen jälkeen sitten tämä sairaus. Leikkauksessa selvisi että syöpymä oli menossa jo aivokalvossa asti. Olen todella iloinen että se löytyi näin, ennen kuin tuli muita komplikaatioita. Kuuloluut ovat ehjät joten varmaan saan myös leikkattuun korvaan sellaisen kuulon että pärjään kuulolaitteiden kanssa. Nyt korva on vielä täynnä antibioottisalvaa, joten kuulolaite on käytössä vain toisessa korvassa. Sairaslomalla oli hienoa lukea toisten kokemuksia, siksi halusin jakaa myös oman tarinani. Kuulo minulla on ollut aina huono, mutta kun sitä lapsena tutkittiin niin aina puhuttiin sisäkorvaviasta, jolle" ei voi mitään". Kaksi vuotta sitten tuntui, että en pärjää enää töissä silloisella kuulolla (joka nyt tuntuu ihan loistavalle nykyiseen verrattuna) joten puhuin työterveyslääkärille asiasta. Siitä sain lähetteen Jyväskylän keskussairaalaan, jossa on näköjään hyvä asiantuntemus korvasairauksista.

        2015 leikattu. Makuaisti oli kans toiselta puolelta kateissa. Vuoden aikana palautui pääpiirteissään, mutta ei kokonaan


    • Anonyymi

      Itsellä diagnoosi tuli kanssa kolesteatoomaan vasemmassa korvassa joka leikattiin 2 viikkoa sitten, peitti koko tärykalvon joka poistettiin ja rakennettiin uudelleen, leikkaus meni hyvin ja päksissä (PHKS) oli todella pätevät lääkärit jotka hoiti homman. Olisin päässyt samana iltana jo kotio mutta jäin varmuudeksi yöksi. Nyt 2 viikon jälkee haava täysin parantunut tikit poistettu ja tuppo korvasta ei tuntunut miltään poisto välillä aamuisin huomaa että on valunut verta tosi vähän korvasta. Puolet suusta on makuaistiltaan poissa ja korvassa lievää kipuilua sillon tällöin, on kyllä puutunut ja korva tukossa varmaan turvotuksesta, kuulen kuin olisi korvatulppa korvassa. Pelkäsin että on kivuliaampi operaatio mutta yllätyin kuinka hyvin se meni ja kipuja ei kauheesti ole ollut. Ärsyttävintä on tuo korvan puutuminen ja ettei kuule juuri mitään. Onneksi oli vain tärykalvo eikä kuuloketjua jouduttu poistamaan niinku lääkäri ennen leikkausta sanoi että voi olla että on edennyt kuuloluihin ja se joudutaan operoimaan myös. Tsempit kaikille kellä tämä on ja hyviä vointeja.

    • Anonyymi

      Hei oon 14 ja olin uimahallissa hyppimässä tornista ja siellä mulla alko sattuun korvaan ja huimaamaan. Uin siinä vielä hetken. Kotona korvakipu jatkui me mentiin ja huomattiin että mun tärykalvossa oli reikä, ne anto meille ohjeet ja käski kotiin. Niin aloin miettimään, että kun ne katto mun korvan niin voisko mulla silti olla tää kolesteatooma kun oireet vaikuttaa nii samoilta vai oisko ne lääkärit hoksannu sen sillon kun ne sitä mun korvaa katto.

      • Anonyymi

        Kyllä oisivat heti huomanneet tämän taudin varmasti, tärykalvoon voi muistakin syistä tulla reikiä


    • Anonyymi

      Ensimmäinen jälkitarkastus takana muutama kuukausi sitten ja lupaavalta näyttää. Korva silloin tällöin kipuilee lievästi, mutta samaa tekee "terve" korvakin. Seuraavaa tarkastusta jännittäen odotellessa. Olisi kiva tietää millainen kuulo (db) muilla on ollut ennen leikkausta sekä leikkauksen jälkeen. Itsellä oli luokkaa 24-25db ja lääkärin mukaan heräämössä juteltaessa kuulo, joko huononee tai pysyy samana, mutta toisin kävikin ja edellisessä kuulotestissä tuloksena olikin 19bd. Itsellä poistettiin kuuloluut tai niitä ei edes ollu jäljellä vaan olivat syöpyneet pois ja kasvain oli luiden tilalla johdattamassa ääntä. Nyt proteesi luiden tilalla.

    • Anonyymi

      Itselläni leikattiin 1970-luvun alussa kolesteatooma ja uusittuaan 2004. Yleensä se uusii, jos uusii, jo aikaisemmin. Mulla kyllä tehtiin attikomastoidektomia et tympanoplastia. Leikkaus on nukutuksessa huomaanaton ja turvallinen. Minulta leikattiin ensimmäinen leikkaus paikallispuudutuksessa, jota en missään nimessä suosittele.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe