Uuden tutkimuksen mukaan suklaan syöminen on mahdollisesti yhteydessä masennukseen. Alakuloiset miehet ja naiset saattavat olla muita persompia suklaalle ja syövät sitä enemmän suklaata, mitä masentuneempia he ovat.
Masentuneet mahdollisesti lääkitsevät suklaalla pahaa oloaan tai masennus jollain tavoin stimuloi tarttumaan suklaaseen. Yhtä lailla on mahdollista, että suklaan syömisen ja masennuksen taustalla on jokin yhdistävä tekijä, joka selittää ne kummatkin.
Nyt tehtäväksi jää selvittää onko suklaan syöminen masennuksen syy, seuraus vai lääke?
Minusta suklaa nostaa mielialaa ja on siis lääke masennukseen, ei syy tai seuraus..
http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2010/04/suklaa_ehka_yhteydessa_masennukseen_1635213.html
Suklaa yhteydessä masennukseen
45
6636
Vastaukset
- rrosa
olen itse masentunut ihminen, ja olen tullut siihen tulokseen että syön oikeasti suklaata enemmän kuin ennen diagnoosia. Itse mietin sitä että suklaan syöminen on ehkä keino nostattaa mielialaa ja miettiä enemmän iloisia asioita. Itselleni tulee kuitenkin hyvä olo kun syö suklaata tilanteessa missä itse olen. Vaikka masennukseen on lääkitys se ei välttämättä auta, ja kuitenkin lääkkeistä tulee sivuvaikutuksia, joten ehkä joku voi miettiä sitä että suklaalla pääsee masennuksesta yli, itse en siihen usko, mutta suklaata tulee kuitenkin syötyä. :)
- tutkittu juttu
Kaakao, suklaan raaka-aine, sisältää aineita, jotka vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin ja sitä kautta kohottavat mielialaa. Tämä on ihan tutkittu juttu, netistä löydät kyllä tietoa tästä. Parhaiten hyödyt saat nauttimalla raakakaakaota. Silloin vältyt rasvan ja sokerin haittavaikutuksilta. Laadukkaassa suklaassa on rasvana käytetty ainoastaan kaakaovoita, joka kasvirasvana ei aiheuta niitä haittoja mitä eläinrasvat. Parhaiten hyöty löytyy mahdollisimman tummasta suklaasta. Suklaalevy, jonka kaakaopitoisuus on 100%, ei sisällä lainkaan sokeria eikä muita makeutusaineita. Maidon on jopa todettu haittaavan kaakaon sisältämien terveellisten aineiden imeytymistä, joten maitosuklaasta et hyödy niin paljoa tässä asiassa. Täytyy myös muistaa, että yleensä marketeissa suklaa-nimikkeellä myytäviä tuotteita ei voisi edes suklaaksi kutsua niiden vähäisen kaakaopitoisuuden vuoksi. Masentuneena helposti haluaa saada hyvää oloa itselleen syömällä makeisia ja leivonnaisia. Sokeri ja rasva voivat toisille tuoda hetken mielihyvän, mutta esim. Fazerin sinistä syömällä tuskin saat kaakaon terveysvaikuksia itsellesi vaan se saattaa tulla juuri rasvasta ja sokerista, jota varsinkin maitosuklaissa on runsaasti lehmänmaidosta tulevan eläinrasvan muodossa.
- karl.juhan,von
FAZRER
:)- as
JUST NIIN SAATANA!! SYÖKÄÄ VAAN NIIN TEISTÄKIN TULEE LÄSKEJÄ!!!!!!!!!!!!
- Aikuismaista
as kirjoitti:
Jutun idea on kai siinä, ettei masentunut voi olla syömättä suklaata, koska se toimii eräänlaisena huumeena. Se on riippuvuus. Samoin kuin sinä et voi olla kirjoittelematta tuollaisia kommentteja.
- Anonyymi
as kirjoitti:
Teistäkin eli oletko sinäKIN läski??
- Aki-Ukki
Niin kuka tekee ao suklaata josta kuva keskustelun alotus sivulla???
- mä nielaisin
Tätä olenkin salaa pelännyt,että arvostus luo arvostusta niin hyvässä kuin pahassakin mielessä,vaan onko ihmisenkin toimittava tällä tavoin?
- Kaakaonpapu
Eli raakakaakaosta itse tehty ainakin itsellä tuottaa pelkkää hymyä ja hyvää oloa, suosittelen kokeilemaan!!! Ei kaupan sokeri-maito-höttöä vaan ainekset esim: Raakakaakaojauho, kaakaovoita/kookosöljyä tai molempia, kaakaonibsit (rouhe), hunaja käy makeuttamaan (oma suosikkini kylläkin vanilja-agavenektari, joka on myöskin kaloriton makeuttaja), gojimarjoja, ripaus vuorisuolaa...ja oman mielikuvituksen mukaan mitä tahansa mieleen tulee...itsellä menee superfoodeja suklaaseen aina milloin mitäkin...
Ja mikä parasta itsetehty raakasuklaa on huipputerveellistä (toki liika siinäkin on liikaa) ja tekee törkeän hyvän fiiliksen!!- yyh....
Hyi helvetti. >_<
Koska en suklaata aivan järjettömiä määriä syö, itselläni ratkaisee ehdottomasti maku - joten vaikea kuvitella, että vaihtaisin sen saatanasta seuraavan sokeri-maito -hötön (hui kauhistus!) tuollaiseen kitkeränkuuloiseen mönjään.
- suklaatakaikille
Suklaahieronnalla on myös mielialaa kohottava vaikutus. Syömisen asemasta hieronassa on kosketuksen teho ja ihoa hoitavat ominaisuudet. Joistakin luontaishoitoloista saa suklaa hierontaa aidolla suklaalla. Toimii ainakin minulle. Viimesen vuoden aikana olen käynyt suklaahieronnassa kolme kertaa. Hoitoon olen hakeutunut aina kun elämä on alkanut tuntua rasittavalta ja huomaan olevani alakuloinen ja hieronnan jälkeen olo on useamman päivän parempi ja suklaan himokin katoaa. Minulla ei ole diaknosoitua masennusta vaan tapauksessani on ehkä kyse lievästä tai normaalista elämään kuuluvasta mielialan laskusta.
- miukumauku 2
Usein tulee ostettua suklaata kun käyn kaupassa. Viimeksi eilen ostin . Minusta suklaa piristää ihmeesti. En tiedä onko siitä apua masennukseen . Vastahan oli kirjoituksia lehdissä että kellä on korkeaverenpaine pitäs syödä tummaasuklaata. Itse en tykkää tummasta suklaasta.
- suklaaaa..
siis mikä uusi tulos???????
Toi nyt on ollu selvää jo monet vuodet,
Jos ei oo muuta keinoo vähentää mielipahaansa ku suklaalla sitten ja toimii,
Toiminu mulla jo vuodet. :D- Lupsis
kyllä maistuu, jossa on lisukkeita, kuten Anthony Bergin tummasuklaapatukassa, joka sisältää paahdettua kaakaopapua rouheena. Just sopivaa pureskeltavaa, terveysvaikutuksista en tiedä.
- VIISAAMPI
Flavonoidit ovat kasveissa yleisesti esiintyviä, fenolirakenteisia yhdisteitä, joista monet ovat voimakkaan värisiä. Osalla flavonoideista on antioksidanttivaikutusta, osa taas vaikuttaa samaan tapaan kuin naissukuhormonit. Flavonoidit jaetaan kemiallisen rakenteen perusteella mm. flavoneihin, flavonoleihin, flavanoneihin ja antosyanidiineihin. Nykyisin tunnetaan yli 5 000 flavonoideihin luettavaa kemiallista yhdistettä.
No mistä näitä yhdisteitä saa? Suklaasta. Eli on myös kysymys puutostaudista em. aineita kohtaan.
Suklaa on hyvää ja myös terveellistä. Itse olen yläkuloinen ihminen ja pidän todella suklaasta.
Etenkin tummasta suklaasta, joka on muuten terveellisempää vaaleaan nähden.
siun. kaikille herkuttelijoille
- kismetttti
patukka suklaata päivässä pitää sinut normaalina, ilman suklaata olet tosi tylsä, kannattaa kokasta..
- Ei makeaa
Olen kärsinyt masennuksesta jo 35 v, mutta koskaan en ole turvautunut suklaaseen. Ylimakeaa ei edes tee mieli.
- surulliset silmät
niin totta ja eikun kaikki psygiatrin haastatteluun kun päässä mättää. Myönnän. Olen masentunut. Surullinen. Väsynyt. Syön suklaata. Tunnesyöppö syö suklaata läheisyyden jopa seksin puutteeseen. Kun ei saa tyydytystä. Kellä mikäkin pakotus tehdä mitäkin.
- Cloetta...
sulkaan syöminen tuottaa mielihyvää. Masentuneet ihmiset myös juovat enemm'n, yleensä polttavat enemmän ja syövät muutenkin yksipuolisesti; ovatko nämä tavat syyt vai seuraus? Kumpi oli ensin kana vain muna? Eli on varmasti mahdotonta sanoa, kumpi ruokkii kumpaakin, kysessä taitaa olla toisiaan tukevat asiat. Jos on masentunut saattavat tuhoisat elintavat lisääntyä ja itsestä huolehtiminen vähentyä - jos itsetuhoinen elämäntapa lisääntyy ja itsestä huolehtiminen vähentyy, se lisää mahdollisuutta masennukseen. Eli näin.
Itse olen suklaaholisti, ja se masentaa välillä vaikka peruspositiivinen ihminen olenkin. Masennus ei ehkä ole ihan oikea kuvaus, enemmänkin se tympäisee mutta SUKLAA ON NIIN HYVÄÄ.- nami nami
suklaahieronta. Kaikkea sitä on tullut kokeiltua ja kaikkea uutta keksitään. Ei suklaa sen enemmän auta masennukseen, maistuu vain hyvältä.
Osalla on syy, ylipainoiset vetävät sitä samalla kun murehtivat kilojaan, että silleen. Suklaa käy myös masennuslääkkeenä, tosin itse syön pienen patukan päivässä, en koe olevani masentunut vaan kauppareissulla kun on nälkä niin tarvitsen hiukopalaa, että jaksan sen ruoan kotona tehdä.
- sällikkäät
sen takia ylipainoset ovat läskejä
- g00s
sällikkäät kirjoitti:
Toisaalta masentuneilla monesti menee myös ruokahalu (en sitten tiedä lasketaanko tuo ruoaksi...), joka itselläni pahimpina masennusjaksoina olikin sitä, että oikeastaan mitään ei saanut alas. Sitten on masennuksessa se toinen ääripääkin, että masentuneena alkaa syödä entistä enemmän, jolloin myös tuo suklaan syöminenkin olisi ihan selitettävissä.
- suklaaaa..
sällikkäät kirjoitti:
Vaikka vääntää suklaata ei tarvitse olla ylipainoinen.
En ole minäkään vaikka sitä väännän todella paljon.
Kaikki ei lihoo.
- Kaikkia pähkäilyjä
Masennuksen syy on jossain muualla kuin kaakaota tuottavissa maissa. Juohan moni vettäkin, eikä ole silti masentunut. Suklaa kutkuttelee makuaisteja ja antaa siten hyviä säväreitä. Kukapa ei moisista nauttisi, vitutti tai ei. Pitäskö aloitus tulkita siten että kannattaa masentua jotta saa ahmia mielensä mukaan suklaata, ei kai. Kaksi eri asiaa joilla ei ole tekoa keskenään. Jos ihminen saa mielihyvää suklaan mausta ei se ole synonyymi sille että pitää olla masentunut. Itse mussutan suklaata harva se päivä, enkä kyllä koe olevani äärettömässä yössä sittenkään.
- -Dark Xcolate
Onhan toi tiedetty jo vuosikymmeniä, ei oo mitään uutta. Suklaa tuottaa serotoniineja.
- krixis
Minä syön suklaata sen jalon maun vuoksi.
- Tujo-
Minulla on diagnosoitu masennus ja on lääkityskin siihen mutta suklaata en voi sietää! :D:D
- jkjkjkjk
Eikös se ole jo aikoja sitten tutkittu juttu, että suklaan syöminen ja seksi vapauttaa samoja mielihyvähormoneja aivoissa. Syöminenhän nyt ylipäätään tuo hyvänolon tunnetta ja siksihän nyt masentuneet ihmiset popsii evästä enemmän, tarvitaanko tämän järkeilyyn nyt mitään tutkimuksia... Se taas onkin toinen juttu, kun lihoo liiasta suklaan syönnistä ja masentuu siitä sitten :) Ennemmin nyt kuitenkin söisin suklaata masennukseen, kuin ryyppäisin.
- Lörtsä
Oon ikäni ollut perso kaikelle makealle, mutta silloin tällöin kun iskee joku "syksy- tai kevätmasennus", masennuskausi kumminkin, niin erityisesti juuri silloin tekee mieli ja nimenomaan suklaata, ei salmiakkia tai lakua tms, vaan nimenomaan suklaata, suklaajäätelökään ei aja sitä asiaa =) Ja vaikka on itseinhoa yms. ja haluaisi olla syömättä, niin silti tulee parempi olo suklaan syömisen jälkeen.. Vaikkahan siis jos haluan laihtua etc. niin silloinhan pitäisi päinvastoin tulla huonompi olo.. Ehkä tuossakin asiassa on ihan perää =)
- Viivi viisvitonen
Ulkona sataa vettä niin että ropina kuuluu ikkunaan. Väsytti niin että piti ottaa suklaapatukka ja alkaa sitä mutustelemaan.
- 5623462346262234
niin mut SUCKLAA (by panda)
- OulustaMies36
Minä ainakin syön paljon suklaata, mutta vielä enemmän juon kaljaa&viiniä. Olen aviottoman lapsen isä, yhteishuoltajuudessa, työtön, alkoholisti, pian asunnotonkin kai. Hyvässä kunnossa kyllä olen, joten tuskin suklaa on epäterveellistä, ennemminkin päinvastoin. Stondis lisäksi liiankin ottaen huomioon huonon naistilanteen...
Suklaa on hyvää. Parhaimmillaan kaljaillan päälle, kun on syönyt mahan täyteen suolaista roskaruokaan, niin suklaa suussa uni tulee sopuisasti :) - Siniseen hurahtanut
Eikös maitosuklaasta saa mielihyvähormoonia, endorfiinia?
Sen osalta vaikuttaisi lääkkeeltä masennukseen...
Halvempaa itsehoitoa tuskin löytyy...ja ah, niiiin hyvänmakuista. - +Ursula+
Suklaassa on onnellisuushormonia kutsutun aivojen välittäjäaineen serotoniinin esiastetta tryptofaania, joka serotoniiniksi muututtuaan saa aikaan mielihyvän tunteita. Sokeri puolestaan edesauttaa tryptofaanin kulkeutumista perille soluihin. Luin netistä.
Kun olen masentunut, juon jaffaa tai maitoa. Lapsuuden muistot hoivaamisesta ja yhdessäolosta liittyvät maitoon. Suklaassa on maitoa. Jaffaa, kun oli vatsa kipeä tai kuumeessa. Suklaata jouluna, pääsiäisenä...yhdessäoloa. Serotoniini saa aikaan mielihyvän tunteita kyllä. Sitten voi olla pitkä tauko, kun syön seuraavan kerran suklaata. Muutamat lihovat suklaasta ja jotkut eivät, vaikka söisivät kuin leipää. Tuntemani suklaaherkkusuut ovat luonteeltaan rauhallisia, ahkeria ja hieman alakuloisia. Paljon työtä ja stressiä. Auttaako suklaa stressiin??- synnjälkmas
Tämä varmisti oman diagnoosini synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Ennen en juuri suklaata syönyt, palan silloin tällöin. Synnytyksen jälkeen kahmin fazerin suklaalevyjä viikottain, joskus jopa pari levyä/viikko!
Taustalla tosin myös samoihin aikoihin todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, joka saattanut myös edesauttaa masennusta, mutta pari kk söin suklaata jatkuvasti, nyt olen aika hyvillä vesillä, enkä muista koska olisin viimeksi ostanut levyn suklaata :)
- suklaatyttö69
tietääko joku mitä suklaat toi on mikä on tos etusivul kuvan tähä keskusteluu. herkullisen näköstä :p
- suklaan orja
Katsoppas seuraavan kerran kaupssa käydessä löydätkö fazerin nordic gourmet suklaalevyjä...luulisin et siitä suklaasta on kysymys...on mustikkaa ja puolukkaa ainakin...ja voi miten syntisen hyvää...
- hahaah
Okei, oon ollu masentunu ja syöny paljo niihin aikoihin suklaata, MUTTA se ei mikään lääke ole. Jos on masentunu ja viel huono itseluottamus, kenties vaikka paino-ongelmia ni suklaan syöminen vaan pahentaa asiaa. Sit viel sokeriin voi tulla riippuvaiseksi. Mulle ainakin on ihan turha sanoa, et suklaa on läke masennukseen. Sitä tuli syötyä ja paljon, mut se vaan pahensi masennusta ja kun ei pitänyt itteään kauniina niin kyl se vaan masensi. Onneksi lopetin sen syönnin ja nyt on jo kaikki hieman paremmin. en vaan voi käsittää, että miksi sitä lääkkeeksi väitetään. :D Monella ylipainoisella se on vaan ongelma. Se aiheuttaa väsymystä ja huonoa itsetuntoa, ku on syöny sitä. Naurettava ja epäterveellinen keksintö. Tämä on tietenki mun mieipiteeni ja omasta kokemuksesta voin todeta, että se aiheutti enemmän masennusta, ku paransi. Ja epäterveellistähän se on....
- rekkaman
no voihan ny vat.. taas,suklaata ei syö kun masentuneet isoperäiset aukot itsesääliinsä.ja luulee niin parantavansa maailmansa kun hetken aikaa märehtii sohvalla.jos jokuasia vituttelee niin riipasen sen parinpäivän kännin,ja pääseen siittä yli.mutta kaikkhan voi kokeilla kaikkia suklaasta vihreeseen teehen,jos haluaa.t:rekkamies
- Matti Viikate
Masentuneilla on rauhallinen mielentila, ja usein aikaa enemmän kuin ei masentuneilla. Vaikuttanee asiaan aika rankasti. http://mattiviikate.newsvine.com/
- pötyä pönttöön
Suklaasta saa nopeasti energiaa ja sillä tavalla se auttaa väsymykseen. Varsinainen masennus on kai jokin sairaus jota pitäisi lääkitä? Suklaa tuskin on mikään varsinainen lääke. Sillä voi korjata väliaikaista energiavajetta.
- Chocolategirl4312312
Suosittelen klikkaamaan http://taitopeli.info/ jos et ole sitä vielä tehnyt. Sivulla esitelty systeemi toi minullekin parissa kolmessa tunnissa 290e! 10$ ilmaista pelirahaa alkuun!
- Täydellinen Esimerkk
Olen vaikeasti masentunut. Sairastuttuani suklaan kulutukseni nousi olemattomasta vähintään levyyn päiväsää. Varmaan pitää minut hengissä, antamalla edes jotain iloa elämään.
- Popoulos
Suomen tulee vaatia Kreikalta takuiksi saaria taikka yleislakko!
Jos Kreikalle annetaan latiakaan, tulee verotusta vähentää Suomessa puoleen nykyisestä, jotta kansantalous pysyy käynnissä.
Levittäkää tietoa yleislakosta ja takuuvaatimuksistamme eli jos Suomi antaa lainaa Kreikalle, Kreikan on annettava lainan takuiksi saariaan. Levittäkää tietoa kaikille tuntemillenne poliitikoille ja ammattiyhdistysaktiiveille.
Tämän viestin voit vapaasti kopioida ja muokata, jos haluat käyttää sitä pohjana viestissäsi tietämillesi vaikuttajille.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 903255
- 883033
- 681872
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191832- 301757
- 211701
- 241687
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi341369- 481327
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91319