Sekava olo herätessä?

nonfunctionfunction

Mulla tapahtuu aika useinkin, että herään aamuyöstä. Ensiksi en huomaa mitään outoa, mutta kun avaan silmät, niin ei tunnu normaalilta, maailma tuntuu keinuvan silmissä, en näe kunnolla. Epätodellinen olo. Pystyn ajattelemaan ja pystyn liikuttamaan itseäni, mutta tuntuu, että jokin ei ole herännyt mussa täysin. Olen kuin jossain usvassa. Välillä tuollainen tilanne kestää useita sekuntteja. Pelottava kokemus. Lähes aina luulen, että kuolen siihen. Monesti panikoin, koputtelen seinää, että saisin itseni tähän maailmaan täysin, tai syöksyn avaamaan parvekkeen oven, että saisin raitista ilmaa. Monesti varsinkin raittiin ilman saaminen laukaisee tilanteen nopeasti.

Joskus tuo tapahtuu siten, että on kuin joku black-out. Yritän tietoisesti herätä, mutta en näe kuin mustaa, ja joudun paniikkiin, että miksen saa itseä hereille. Väkisin pusken itseni lopulta hereille. Hankala sanoa miten pitkään kyseinen episodi kestää, mutta tuntuu sekunneilta.

2

3594

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tutun kuuloista

Sama juttu. Mulla on usein myös tuollaista. Lisäksi saatan heräämisen jälkeen nähdä kaiken kahtena. Joskus on koko päivän pöhkö olo tuollaisen heräämisen jälkeen. Mulla on kyllä todettu liian isot kitalakikaaret jotka tukkivat nielun suuta, joten voi olla että nukkuessa tulee hapenpuutetta? Toisaalta kärsin myös paniikkikohtauksista joten olen miettinyt voiko olla mahdollista että nukkuessa hyperventiloi. Ikävää jokatapauksessa. Joskus pelkään nukkumista näiden kohtausten takia enkä mielelläni ota torkkuja sohvalla.

• dakdaka

Se keinuva olo muuten saattaa johtua korvan liian syvältä sorkkimisesta, esim sormella tms. Aiheuttaa maailman pyörimistä silmissä, kun herää, jos sieltä hieman vaurioitunut jotain.

Panikointi, kuolemanpelot yms ovat sitten varmaankin tilanteen laukaisema paniikkikohtaus.

Blackouteista hankalampi sanoa. Ehkä keho/aivot ovat ylirasittuneet paniikkikohtauksista, jännittämisistä, ja liian vähästä unesta. Varsinkin liian väsyneenä voi esiintyä kaiken näköistä hassua. Ehkä myös ravinto puutteellinen, joka myös omalta osaltaan aiheuttaa ongelmia, kuten ei pysty rentoutumaan.

Eräs mahdollisuus on toki myös, että happi ei kulje tarpeeksi hyvin, tai mahahapot nousee ylös, aiheuttaen jotain hengitysongelmia. Niistäkin paha sanoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe