Tässä teille kirjoittamisen mallia

juupeli_kolmas

4

1024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juupeli-toin

      ja täällä jo keikailee kruununperijä!

      Juupeli-kolmas, paheksun tapaasi millä annat ymmärtää minun, originellin Juupeli-toisen, aloittaneen tämän omakehulta haiskahtavan ketjun. Saatan olla joskus itseeni tyytyväinen, mutta en koskaan näin typerällä tavalla. Aidon Juupelin tekstin erottaa huumorista ja itseironiasta.

      Tämän sanottuani vetäydyn jälleen kammiooni. Ja tässä kaikki, mitä ajattelen Juupeli-III:sta:

      Merkit tavasta väärästä: // Merkittävästä vaarasta:

      Siis jätkämme
      Juupeli-toista matkii.
      ”Säkeet, ylistykset” tähdissä!

      Kateen vedit esiin.
      Pikku pelisi karkea.
      Nimimerkkisi melkein vaarin.
      Näin siis rohkaisen: Karsi väistösi!
      Ei pelisi reilu,
      esiinnyt toisena.
      Ei se vetele,
      välähtääkö?

      Pöljin äkkäsi, lankeen!
      Kysynkin: Näitkö aiemmin,
      kyvyt on?

      Kasiainen pärjää,
      sil` maani itse loin,
      sen reitin teille söin.
      Taakse mällini mitätön.

      Mietitte:
      Paasiko sille Juupelin kummulle?
      Viimeinkin, herännäiset!
      Mut` älkää salliko näiden!
      Tuskin elin tallissa.

      Ken riistaa etsii hengen,
      itse saalista hänkin
      Paavalin kirjurin.

      Mahtaako Juupeli-kolmas ymmärtää pointtini ilman suoraa käännöstä?
      Täällä se on saatteineen: http://www.juhaollila.net/126

      • Juupeli IV

        Merkit tavasta väärästä: // Merkittävästä vaarasta:

        Siis jätkämme // Siis jatkamme!
        Juupeli-toista matkii. // Juupeli töistä mätkii
        ”Säkeet, ylistykset” tähdissä! // ”sakeet” ylistykset:
        Kateen vedit esiin. // Tahdissa käteen vedit,
        Pikku pelisi karkea. // esiin pikkupelisi kärkeä.
        Nimimerkkisi melkein vaarin. // Nimimerkkisi melkein ”Väärin Nain”.
        Näin siis rohkaisen: Karsi väistösi! // Siis röhkäisen: Kärsi vaistosi!
        Ei pelisi reilu, // Ei pelisi reilu.
        esiinnyt toisena. // Esiin nyt, töisenä!
        Ei se vetele, // Ei se vetele.
        välähtääkö? // Valahtaako?

        Pöljin äkkäsi, lankeen! // Poljin akkasi länkeen!
        Kysynkin: Näitkö aiemmin, // Kysynkin: Naitko äiemmin,
        kyvyt on? // kyvytön?

        Kasiainen pärjää, // Käsiäin` en parjaa,
        sil` maani itse loin, // silmääni itse löin.
        sen reitin teille söin. // Sen reitin teille soin.
        Taakse mällini mitätön. // Tääk`se mallini? Mitat on!

        Mietitte: // Mietitte,
        Paasiko sille Juupelin kummulle? // pääsikö sille juupelin kummulle?
        Viimeinkin, herännäiset! // Viimeinkin: heran naiset!
        Mut` älkää salliko näiden! // Mut` alkaa sällikö naiden?
        Tuskin elin tallissa. // – Tuskin elin tällissä.

        Ken riistaa etsii hengen, // Ken riistää, etsii hengen?
        itse saalista hänkin // Itsesäälistä hankin
        Paavalin kirjurin. // päävälin kirjurin.


        Runoni on henkilökohtainen, joten valaisen hieman sanakäänteideni ja metaforien taustaa:
        Kuten ennenkin, ensimmäinen runoni on melkoisen sivistynyttä, suorasanaista tapahtumien reaali-kuvausta. Toisessa runossa annan vihani ja ärtymykseni pulputa.
        Seuraavassa joitakin poimintoja ja selityksiä mahdollisesti hämäräksi jäävistä kohdista.
        Ykkös-runo
        - "Nimimerkkisi melkein vaarin". Tässä nauran itselleni. Olenhan melkein seniili ja kaljukin, joten vaari olen siinä mielessä. Tämä oli aikoinaan yksi argumentti minua vastaan ko. sivistyneellä palstalla.
        - "Näin siis rohkaisen: Karsi väistösi!" Rohkaisen karsimaan väistön eli toisin sanoen tulemaan esiin (nimimerkin suojista).

        - "Pöljin äkkäsi, lankeen!" Siis palstan tyhmin arvasi, miten minut saa esiin: provosoimalla. Hän onnistui siinä eli minä "lankesin".
        - "Kasiainen pärjää jne." Tässä riimissä vertaan itseäni nöyrästi matoon (kasiainen). Kuten minäkin, mato rakentaa käytävänsä syöden moskaa edestään jättäen (t)ulosteen jälkeensä. Lopputulos on siis plus-miinus-nolla. Mutta ollaanhan siinä kuitenkin elämän pituisella matkalla. "Vain liike on tärkeää" siteerasi eräs presidenteistämmekin.
        - "Paasiko sille Juupelin kummulle?" Tämä kappale on itseironinen kuvitelma kirjallisesta kuolemastani. "Suuruuteni" herätään huomaamaan liian myöhään.
        - Ensimmäisen runon viimeinen kappale on filosofinen. Mitä tarkoittanee "Paavalin kirjuri"? Olisiko se kirjalijoiden esitutkinta ennen Pietarin porttia?
        Kakkos-runo
        No jaa, eiköhän tuo selvää tekstiä ole aikuiselle lukijalle.
        - "Poljin akkasi länkeen" - annan neuvon paremmasta asennosta. Poljin eli jalka asetetaan muijan länkien eli kainalon seutuville.
        - "Käsiäin en parjaa, silmääni itse löin. Sen reitin teille soin. Tääk` se mallini? Mitat on!" Tässä myönnän olevani syyllinen hieman itsekin. Käsiään (jotka tekstin kirjoittavat) on tietysti turha parjata. Tuhmat juttuni olen kuitenkin kirjoittanut pilke silmäkulmassa, silmää vinkaten. "Reittini" eli innovatiivisen runokieleni suon myös kollegoilleni. Olenhan julkaissut sanakirjanikin heitä varten. Mitoillani en pysty kehuskelemaan: ne ovat tietysti ihan standardia.
        - "Heran naiset". Vrt. sanontaan "vesi herahti kielelle".
        - "Päävälin kirjuri" on tietysti kallonkutistaja. Varasin jo ajankin. Soittivat sieltä hetken päästä ja peruivat sen vedoten liian työlääseen toimeksiantoon.
        © 2010


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      78
      1032
    2. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      812
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      745
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      59
      738
    5. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      734
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      109
      675
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      114
      583
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      47
      570
    9. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      528
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      502
    Aihe