Etuhampaita on jouduttu paikkailemaan reikien takia ja etenkin siksi, että on halkeilleet. Osittain halkeilu johtuu varmasti siitä, että paikkat on heikentänyt hampaita, mutta suurempi syy on varmaankin hampaiden narskutelu. Oikeastaan enimmäkseen "vain" puren hampaita yhteen lievää narkuttelua on silloin tällöin. Hampaat on myös jonkun verran kuluneet tuon bruksaamisen takia. Hampaiden juuret ovat kunnossa ja juurihoitoja ei ole etuhampaisiin tehty.
Nyt pelkään, että hampaat halkeaa niin pahasti, että ei pystykään enää paikkaamalla korjaamaan, vaan joutuu poistamaan. Tämä sitten lisää bruksaamista, kun olen niin hermostunut asian takia. 11 hampaassa on jo kivan näköinen hiusmusrtuma melkein keskellä hammasta. Sen näkee tietystä kulmasta katsoessa, kun valo osuu oikeasta suunnasta hampaaseen.
Mitä asialle voisi tehdä? Etenkin kun tuo yksi on jo taas menossa halki. Toinen ykkönen on lohjennut noin vuosi sitten ja silloin sen kruunusta lähti noin 1/3 pois. Paikkaamalla korjattiin silloin. Tässä hampaassa oli jo ennestään muovipaikka reiän takia, eli nyt muovia on jo varmasti puolet hampaan kruunusta. Millä hampaita voisi vahvistaa?? Paikka-aine tuskin auttaa mitään? Laminaatit?? Voiko laminaatit saada kunnallisesta tai korvaako kela mitään jos menee yksityiselle, kun kyse ei ole esteettisestä hoidosta?
Minulle tehdään purentakisko noin kuukauden päästä, mutta eihän sitä voi kuitenkaan 24/7 pitää suussa ja huomaan joskus (usein) kun keskityn esim. työhön tosi intensiivisesti, niin puren hampaita yhteen päivälläkin.
Paikatut etuhampaat
5
1731
Vastaukset
- mies ja ongelmasuu
etuhampaat haljenneet korkeussuunnas,koska puren hampaita yhteen käyttäessäni esim voimaa ruumiillisessa työssä. Sensin aikana lohkes toinen etuhammas aika ikävännäköiseksi. Aiemmin alahampaasta lähtenyt kärki ja se on paikattu jo useasti. ristipurenta on ja alahampaat osuu ylähampaiden taakse, kun puren poskihampaat yhteen. muutkin hampaat lohkeillut liian trajusta puremisesta johtuen ja yksityisellä tulee ne korjautettua,vaikka hunajaa maksaakin.
Mitä pitäis tehdä,että pääsisi vaivasta? Syödä ruokaa,mitä ei tarvi lujaa pureskella ja niin voisi vähän helpottaa? Tuosta voimapurennasta ponnistaes en tunnu pääsevän eroon millään. Kieli on muuten ylileveä ja menee yli poskihampaiden,jos levittää sen normaaliksi. ihmekös suutelut luonaa,kun joutunut muutenin kielen kans kikkailemaan koko ikänsä.
Tähän vielä kun lisään todella helposti kipeytyvän nielun esim suutelusta ja kaikki pöpöt heti tarttuu nieluun,niin ei naurata ei. Molemmat risat leikattu nuorena ja nielu todettu hiukan ahtaaksi. - rararera
Joillekin määrätään purentakisko päivälläkin käytettäväksi. Ehkä ei 24/7 vaan niihin tilanteisiin, joissa bruksaamista esiintyy. Itse narskuttelen vain öisin, mutta joskus on tullut juteltua hammaslääkärin kanssa aiheesta ja hän kertoi että joillekin päivänarskuttelijoille on määrätty rauhoittavia (mietoja) kuuriluontoisesti, jotta tapa on saatu purettua "kehomuistista". (tämä silloin jos mukana on jännitystä, ahdistusta tai stressin yhteydessä ilmenevää narskuttelua)
Ymmärtääkseni laminaatit voi saada julkisella terveydellisistä syistä, mutta silloin joutuu itse maksamaan kaikki materiaalit ja ns. tilaustyön osuuden, kuten purentakiskoissakin. Ja sitten... jos narskuttelee, ei ehkä laminaatitkaan kestä läheskään sitä mitä ne normaalisti kestävät.- auttakaa :)
Kävi itselläkin mielessä, että kestääkö ne laminaatikaan, mutta luulisi niiden kuitenkin paremmin kestävän, kuin hampaat, joissa on enemmän muovia, kuin oikeaa hammasta. Kummat on kestävämmät paljon paikatuissa hampaissa...perinteiset, jotka vaatii paljon hiomista, vai lumineers tyyliset, ohuet laminaatit, jotka laitetaan hiomatta? Jos paljon joutuu hiomaan, niin eihän omaa hammasta välttämättä edes jää paljon jäljelle ja se tarkoittaa sitä, että laminaatti on suurelta osin kiinni paikka-aineessa, ei hampaassa. Eihän se voi kestää??
" Tämä silloin jos mukana on jännitystä, ahdistusta tai stressin yhteydessä ilmenevää narskuttelua"
Mutta, kun minusta tuntuu, ettei ole kyse jännityksestä tai stressistä. Stressiä tulee lähinnä siitä, että pelkään hampaiden hajoavan, kun puren niitä niin kovaa yhteen. Tai oikeastaan en uskalla edes syödä ihan mitä huvittaa, kun pelkään, että hammas napsahtaa poikki jotain kovaa tai sitkeää syödessä.
Yhteenpureminen päiväaikaan tulee siitä, kun keskittyy johonkin esim. työtehtävään oikein täysillä (pidän työstäni erittäin paljon). En myöskään osaa etukäteen sanoa milloin pureskelua ilmenee. Töissä ei oikein voi kiskoa pitää, kun täytyisi olla aina valmiina puhumaan. Mulla on ollut kisko jo aikaisemmin ja tiedän, että puhuminen on kiskojen kanssa yhtä sössöttämistä. :)
Voi olla niinkin, että tämä yhteenpureminen loppuu, kun saan syksyllä nämä väärin asennetut (toinen ruuvi on 3mm liian ylhäällä leukaluussa ja toinen vain 1,5mm tai jotain sinne päin) implantit pois suusta. Ainakin oire alkoi todella pian implanttien laiton jälkeen, niin että ne voivat olla alkuperäisenä syynä koko asiaan. Implantti hampaat ottaa purennassa ensimmäisinä yhteen.
Vaikka bruksaus loppuisi, niin jäljelle jää se, että en uskalla pureskella mitään vähänkään kovempaa etuhampailla.
Osaisiko joku kertoa paljonko laminaatit maksaa? Pitääkö aina laittaa se 6kpl? Vai riittääkö esim. 2 tai 4 kpl? Onko perinteisillä ja lumineers laminaateilla hintaeroa? Luulisi, että hammaslääkärin osuus olisi pienempi lumineersilla, kun ei vaadi niin paljon työtä. - rararera
auttakaa :) kirjoitti:
Kävi itselläkin mielessä, että kestääkö ne laminaatikaan, mutta luulisi niiden kuitenkin paremmin kestävän, kuin hampaat, joissa on enemmän muovia, kuin oikeaa hammasta. Kummat on kestävämmät paljon paikatuissa hampaissa...perinteiset, jotka vaatii paljon hiomista, vai lumineers tyyliset, ohuet laminaatit, jotka laitetaan hiomatta? Jos paljon joutuu hiomaan, niin eihän omaa hammasta välttämättä edes jää paljon jäljelle ja se tarkoittaa sitä, että laminaatti on suurelta osin kiinni paikka-aineessa, ei hampaassa. Eihän se voi kestää??
" Tämä silloin jos mukana on jännitystä, ahdistusta tai stressin yhteydessä ilmenevää narskuttelua"
Mutta, kun minusta tuntuu, ettei ole kyse jännityksestä tai stressistä. Stressiä tulee lähinnä siitä, että pelkään hampaiden hajoavan, kun puren niitä niin kovaa yhteen. Tai oikeastaan en uskalla edes syödä ihan mitä huvittaa, kun pelkään, että hammas napsahtaa poikki jotain kovaa tai sitkeää syödessä.
Yhteenpureminen päiväaikaan tulee siitä, kun keskittyy johonkin esim. työtehtävään oikein täysillä (pidän työstäni erittäin paljon). En myöskään osaa etukäteen sanoa milloin pureskelua ilmenee. Töissä ei oikein voi kiskoa pitää, kun täytyisi olla aina valmiina puhumaan. Mulla on ollut kisko jo aikaisemmin ja tiedän, että puhuminen on kiskojen kanssa yhtä sössöttämistä. :)
Voi olla niinkin, että tämä yhteenpureminen loppuu, kun saan syksyllä nämä väärin asennetut (toinen ruuvi on 3mm liian ylhäällä leukaluussa ja toinen vain 1,5mm tai jotain sinne päin) implantit pois suusta. Ainakin oire alkoi todella pian implanttien laiton jälkeen, niin että ne voivat olla alkuperäisenä syynä koko asiaan. Implantti hampaat ottaa purennassa ensimmäisinä yhteen.
Vaikka bruksaus loppuisi, niin jäljelle jää se, että en uskalla pureskella mitään vähänkään kovempaa etuhampailla.
Osaisiko joku kertoa paljonko laminaatit maksaa? Pitääkö aina laittaa se 6kpl? Vai riittääkö esim. 2 tai 4 kpl? Onko perinteisillä ja lumineers laminaateilla hintaeroa? Luulisi, että hammaslääkärin osuus olisi pienempi lumineersilla, kun ei vaadi niin paljon työtä.>Kävi itselläkin mielessä, että kestääkö ne laminaatikaan, mutta luulisi niiden kuitenkin paremmin >kestävän, kuin hampaat, joissa on enemmän muovia, kuin oikeaa hammasta.
En tiedä, mutta jos otat laminaatit, pitänee vastakkaisiinkin hampaisiin ne laittaa. Narskuttelijoilla siis. Sillä jos ylhäällä on kovat laminaatit ja narskuttelet, ne osuvat tietenkin alahampaisiin, jotka kuluvat sitten tavallista enemmän kuin jos oma hammas olisi siihen osunut. Tätä tarkoitin.
>Yhteenpureminen päiväaikaan tulee siitä, kun keskittyy johonkin esim. työtehtävään oikein täysillä >(pidän työstäni erittäin paljon).
Täysillä keskittyminenkin on stressiä.
>En myöskään osaa etukäteen sanoa milloin pureskelua ilmenee. Töissä ei oikein voi kiskoa pitää, kun >täytyisi olla aina valmiina puhumaan. Mulla on ollut kisko jo aikaisemmin ja tiedän, että puhuminen on >kiskojen kanssa yhtä sössöttämistä. :)
Se on totta. Varmaan hammaslääkäri keksii keinoja. Joskus sekin auttaa kun pään lihakset saa levätä yön yli kiskojen ansiosta. Itse ainakin huomasin vaikutuksen ulottuvan päiviinkin, ehkä sinullakin menee niin. ehkä ne huonosti asennetut implanttisikin tosiaan aiheuttaa liiallista jännitystä. Ei olisi mikään ihme.
>Vaikka bruksaus loppuisi, niin jäljelle jää se, että en uskalla pureskella mitään vähänkään kovempaa >etuhampailla.
Etuhampailla ei kai pitäisikään pureskella kovaa, olen ymmärtänyt, että se työ tehdään poskihampailla. Voin tosin olla väärässä, mutta itse ainakin aina siirrän kaiken kovan pureskelemisen poskihampaisiin.
Osaisiko joku kertoa paljonko laminaatit maksaa? Pitääkö aina laittaa se 6kpl? Vai riittääkö esim. 2 tai 4 kpl? Onko perinteisillä ja lumineers laminaateilla hintaeroa? Luulisi, että hammaslääkärin osuus olisi pienempi lumineersilla, kun ei vaadi niin paljon työtä.
Minulle oli uusi tieto tuollaisten lumineers laminaattien olemassaolo, guuglasin sen selvittääkseni mikä on ja tuli hinnastojakin esiin. Näytti olevan hiukan kalliimpaa kuin perinteinen laminaatti. (50 euroa kalliimpaa. Ovat myös kovemmat kuin perinteiset. Sitten joku 3G laminaatti oli kallein (ja myös kovin)) - auttakaa :)
rararera kirjoitti:
>Kävi itselläkin mielessä, että kestääkö ne laminaatikaan, mutta luulisi niiden kuitenkin paremmin >kestävän, kuin hampaat, joissa on enemmän muovia, kuin oikeaa hammasta.
En tiedä, mutta jos otat laminaatit, pitänee vastakkaisiinkin hampaisiin ne laittaa. Narskuttelijoilla siis. Sillä jos ylhäällä on kovat laminaatit ja narskuttelet, ne osuvat tietenkin alahampaisiin, jotka kuluvat sitten tavallista enemmän kuin jos oma hammas olisi siihen osunut. Tätä tarkoitin.
>Yhteenpureminen päiväaikaan tulee siitä, kun keskittyy johonkin esim. työtehtävään oikein täysillä >(pidän työstäni erittäin paljon).
Täysillä keskittyminenkin on stressiä.
>En myöskään osaa etukäteen sanoa milloin pureskelua ilmenee. Töissä ei oikein voi kiskoa pitää, kun >täytyisi olla aina valmiina puhumaan. Mulla on ollut kisko jo aikaisemmin ja tiedän, että puhuminen on >kiskojen kanssa yhtä sössöttämistä. :)
Se on totta. Varmaan hammaslääkäri keksii keinoja. Joskus sekin auttaa kun pään lihakset saa levätä yön yli kiskojen ansiosta. Itse ainakin huomasin vaikutuksen ulottuvan päiviinkin, ehkä sinullakin menee niin. ehkä ne huonosti asennetut implanttisikin tosiaan aiheuttaa liiallista jännitystä. Ei olisi mikään ihme.
>Vaikka bruksaus loppuisi, niin jäljelle jää se, että en uskalla pureskella mitään vähänkään kovempaa >etuhampailla.
Etuhampailla ei kai pitäisikään pureskella kovaa, olen ymmärtänyt, että se työ tehdään poskihampailla. Voin tosin olla väärässä, mutta itse ainakin aina siirrän kaiken kovan pureskelemisen poskihampaisiin.
Osaisiko joku kertoa paljonko laminaatit maksaa? Pitääkö aina laittaa se 6kpl? Vai riittääkö esim. 2 tai 4 kpl? Onko perinteisillä ja lumineers laminaateilla hintaeroa? Luulisi, että hammaslääkärin osuus olisi pienempi lumineersilla, kun ei vaadi niin paljon työtä.
Minulle oli uusi tieto tuollaisten lumineers laminaattien olemassaolo, guuglasin sen selvittääkseni mikä on ja tuli hinnastojakin esiin. Näytti olevan hiukan kalliimpaa kuin perinteinen laminaatti. (50 euroa kalliimpaa. Ovat myös kovemmat kuin perinteiset. Sitten joku 3G laminaatti oli kallein (ja myös kovin))Täytynee odotella kärsivällisesti ainakin hetki ja katsoa tilannetta uudestaan sen jälkeen, kun olen saanut purentakiskon ja toisaalta nuo huonot implantit pois ja ehkä vielä niin kauan, että saan uudet toivottavasti onnistuneet implantit tilalle.
" Etuhampailla ei kai pitäisikään pureskella kovaa, olen ymmärtänyt, että se työ tehdään poskihampailla. "
Näin minäkin olen käsittänyt. Oli vähän huonosti ilmaistu, mutta tarkoitin lähinnä, että en uskalla puraista esim. eilistä jälkiuunileipää puhumattakaan jostain varrasleivästä (kuiva ruisleipä) tai muutakaan kovaa. Kulmahampailla voi yrittää purra. Leivällä onnistuin viimeksi halkaisemaan tuon ylärivin oikean puoleisen ykkösen viime heinäkuussa.
" ehkä ne huonosti asennetut implanttisikin tosiaan aiheuttaa liiallista jännitystä. Ei olisi mikään ihme. "
Hammaslääkärini ei usko tuohon teoriaan jostain syystä, mutta implantti asioita hoitava hammaslääkäri taas sanoo, että imlpantit on todennäköinen syyllinen narskutteluun. Sittenhän sen syksyllä näkee kumpi oli oikeassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1272024
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1021815Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?831611Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy611474Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331172- 1101093
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm511063- 751056
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471046Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441003