5 Kani kysymystä

K-a-N-i

1. Minkälainen kani sopisi aloittelijalle? Ei hirveän isoa. (Kokemusta on pienemmistä jyrsijöistä koirasta, tällä hetkellä ei muita eläimiä.)
2. Olen itse ajatellut hermeliiniä/leijonaharjasta tms. kokoista, niin sopiiko 120-140 senttinen häkki? Voiko häkin tilalla käyttää saman kokoista dunaa?
3. Pidetäänkö sekä uros että naaras kaneja yksin?
4. Heinä taitaa olla välttämätön (?) "perusruoka" häkissä. Voisiko heinälle tehdä mm. jonkin "oman rakennuksen" tms mistä kani sitä voisi hakea, jos epäilen heinästä tulevan jotain? Voiko heinän korvata vehnällä?
5. Tykkääkö kani olla valjaissa?

Kiitos vastauksista!

14

829

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiolenimimerkkia

1. Minkälainen kani sopisi aloittelijalle? Ei hirveän isoa.
      Itelläni on normi kääpiökani ja hermeliini. Hermeliineistä itse kuulin ennen ostoa, että ne on aika itsenäisiä pupuja, eikä tykkää sylissä pidosta. Joku tais kaupassa sanoa jopa että se ei ole nähnyt kuin agressiivisia hermeliinejä! Mutta en kyllä itse ole huomannut meidän leidis tämmöistä käytöstä. Tykkää silityksistä ja kertoo kyllä pois menolla kun riitti (ei ole ikinä purrut). Vilkkaampi ja eloisampi kyl on kuin herrapupu, mutta saattaa johtua ikäerosta :D Niin että eiköhän se riipu siitä miten niitä eläimiä käsittelee, ja kuinka paljon niiden kanssa viettää aikaa :) Eli mun mielestä aloittelijalle hyvät rodut olisivat hermeliini, kääpiökani ja luppakorvakaneista olen kuullut todella paljon hyvää. Ne kuulema ovat oikeita hellyyden kipeitä :D Kannattaa varmaanki katsoa eka niitä poikueita, ja kysellä jos saa tulla käymään katsomassa. Kasvattajan kanssa voitte yhdessä miettiä mikä poikanen olisi luonteeltaan hyvä sinulle. Kyllä se kasvattaja on varmaa seuraillut niitä jo sen verran että tuntee jo vähän poikaset ;)

2. Olen itse ajatellut hermeliiniä/leijonaharjasta tms. kokoista, niin sopiiko 120-140 senttinen häkki?
      Kaneilla ei ole ikinä liikaa tilaa :) Ja ne kyllä tykkää olla siellä missä sinäkin, eli vapaana olo on kaikkein parasta sisäkaneille. Mutta kyllä häkiksi tuo on ihan hyvä koko. Mutta vaikka häkki olisi kuinka iso tahansa, se kyllä varmasti haluaa päästä joka päivä pois sieltä ;) Jos muuten leijonaharjasta oot aatellu, nii siinä rodussa ei ole mitää muuta huonoa, ku se että turkkia pitää hoitaa joka päivä. Takapuoli pitää aina tarkistaa ettei siellä ole turkissa sotkuja ja jos on ripuli niin se on pesulle mars :D Mutta luonteeltaan ne on kyl ihan mukavia ainakin omasta kokemuksestani. Ja jos sitä ei ole kasvattaja opettanut harjattavaks, ni se on ostajan ongelmana sit :/ mutta kyllä sen saa hyvin makupaloilla, kärsivällisyydel ja rapsutuksilla opetettua.

3.Pidetäänkö sekä uros että naaras kaneja yksin?
      Kanit ovat laumaeläimiä. Ne ei pidä yksin olosta. Suosittelen kahta kania, koska silloin sun ei tarvi olla jatkuvasti vain kanisi kanssa (kaikillahan meillä on muutaki elämää kuin kotona oleminen). Mutta jos nyt pitää sanoa että kumpi pärjää "paremmin" yksin, niin naaras mielestäni. Mutta tätä en kyllä suosittele.

4.Heinä taitaa olla välttämätön (?) "perusruoka" häkissä.
      Olet oikeassa, heinä kuuluu kanin jokapäiväiseen ruokaan. Yleensä kanien häkkien mukana tulee kaltereissa roikkuva heinäkaukalo, jossa heinät pysyvät siististi sivussa. Mitä epäilet heinistä tulevan? Jos olet allerginen heinille, niin voithan laittaa heinät kanin koppiin sisälle, niin ne eivät pöllyä ilmaan niin herkästi (tarkista vain sitten että kani ei rupea pissaamaan heiniinsä). Heinät kyllä pöllyävät joka tapauksessa kun laitat niitä pussista häkkiin. Kanit kyllä syövät vehnääkin, itse olen aina välillä antanut heinän kanssa sitä, mutta ei kannata paljoa, ettei vatsa mene. Heinä ja vehnä on kuitenkin ihan eri tuotteita, ja kanin vatsaan kuuluu se heinä :) Ainiin, kun nyt ruuasta puhutaan, älä syötä kaupan osku-moskaa. Se on vaan rasvaa, ja monet saa siitä vatsanpuruja! Osta eläinkaupasta oikeata kanien pellettisekoitusta :) (Ne jotka suosittelee oskua, ei vaa jaksa vaivautua eläinkauppaan)

5.Tykkääkö kani olla valjaissa?
      Se riippuu kanista ja sinusta. Kaikilla kaneilla on omat luonteensa ja ei sitä voi pakotaa valjaisiin jos se näyttää ahdistuvan. Meillä kyl kummatkin kanit antaa laittaa hyvin ja voi että sitä ulkona juoksua ja ruohon mussutusta :D Yleensä kanit unohtavat valjaat kun pääsevät ulos sisätiloista. Totuta kani jo ihan pienestä pitäen valjaisiin. Anna sille samalla herkkupala kun puet valjaat ja puhu sille rauhottavasti. Itse pidin ekan kerran sisällä, että näkisin miten suhtautuu valjaisiin. Sitten vasta seuraavalla kerralla ulos. Kun viet kanisi monta kertaa ulos kesällä valjaissa, se kyllä pian tottuu niihin ja ymmärtää että niiden kanssa pääsee mukavaan paikkaan. Mutta jos se ei vaan anna laittaa niitä niin älä pakota toista :)

Onnea kaverin hankintaan! Toivottavasti löydät jonkun hyvän ja varman kasvattajan :) Kanikirjoista löytyy kanssa paljon hyviä vinkkejä ja tietoa.

• K-a-N-i

Kiitos pitkästä ja opettavaisesta viestistä! :D Siitä vapaana "asumisesta" vielä, että jos antaa elää ihan vapaana huoneessa niin (tietysti kaikki vaaratekijät kanin ulottumattomissa) oppiiko käyttämään pisunurkkaa tms, ettei pitkin huonetta jätökset tule. Varmaankin "yksilökohtaista", mutta oppisiko? :)

• pissanurkkaus
        K-a-N-i kirjoitti:

Kiitos pitkästä ja opettavaisesta viestistä! :D Siitä vapaana "asumisesta" vielä, että jos antaa elää ihan vapaana huoneessa niin (tietysti kaikki vaaratekijät kanin ulottumattomissa) oppiiko käyttämään pisunurkkaa tms, ettei pitkin huonetta jätökset tule. Varmaankin "yksilökohtaista", mutta oppisiko? :)

Kani opetetaan näin pissamaan omaan nurkkaukseensa : Jos kani pissii lattialle, pyyhit sen paperilla JA HIEROT SITÄ SINNE PISSALAATIKKOON. Jotta kani haistaa mukamas pissanneesa laatikkoon, niin se ymmärtää sen hajustapäätellen olevan sen tarpeidenteko paikka. =)

• eiolenimimerkkia
        pissanurkkaus kirjoitti:

Kani opetetaan näin pissamaan omaan nurkkaukseensa : Jos kani pissii lattialle, pyyhit sen paperilla JA HIEROT SITÄ SINNE PISSALAATIKKOON. Jotta kani haistaa mukamas pissanneesa laatikkoon, niin se ymmärtää sen hajustapäätellen olevan sen tarpeidenteko paikka. =)

Itse en ole kokeillut tuota hieromistekniikkaa, mutta usein kanilla on yksi tietty paikka mihin tekee pisut :) Laita laatikko sinne minne kanisi tekee tarpeet. Ja jos näkyy että aikoo tehdä lattialle nii nostat kanin vain laatikkoon niin ajan mittaa se hoksaa :D Puput.net:ssä on puhuttu paljon pissalaatikon käyttöön otost, nii kannattaa käydä lukemas sielt vinkkejä :)

• pissanurkkaus
        eiolenimimerkkia kirjoitti:

Itse en ole kokeillut tuota hieromistekniikkaa, mutta usein kanilla on yksi tietty paikka mihin tekee pisut :) Laita laatikko sinne minne kanisi tekee tarpeet. Ja jos näkyy että aikoo tehdä lattialle nii nostat kanin vain laatikkoon niin ajan mittaa se hoksaa :D Puput.net:ssä on puhuttu paljon pissalaatikon käyttöön otost, nii kannattaa käydä lukemas sielt vinkkejä :)

Monilla tutuillani ja itselläni toimi erittäin hyvin toi hieromist tactic (=

• kääpiöluppakorvakani
        pissanurkkaus kirjoitti:

Monilla tutuillani ja itselläni toimi erittäin hyvin toi hieromist tactic (=

Ehdottomasti osta sellainen kani, joka on tottunut ihmisiin ja käsittelyyn. Minä korjaan heti papanat lattialat ja laitan ne sinne vessalaatikkoon ja pissat korjaan muuten pois. Meillä on sisäsiisti kani ja on irti 45 m2 huoneessa. Onnea kanin hankintaan.

• jokusti
        kääpiöluppakorvakani kirjoitti:

Ehdottomasti osta sellainen kani, joka on tottunut ihmisiin ja käsittelyyn. Minä korjaan heti papanat lattialat ja laitan ne sinne vessalaatikkoon ja pissat korjaan muuten pois. Meillä on sisäsiisti kani ja on irti 45 m2 huoneessa. Onnea kanin hankintaan.

leijonanharjaskani oli ainakin minulla hyvä valinta.kanini antaa käsitellä itseään hyvin mutta pelkää jos sen nostaa syliin eikä muista pitää kunnolla kiinni.kanini oppi heti pissalaatikon tarkoituksen ja valjaisiinkin antaa laittaa.ei ole purrut muuta kuin silloin jos olen joutunut olemaan poissa esimerkiksi 5 päivää vaikka muu perhe olisi ollut kotona.olen kuullut puhuttavan että naaras leijonenharjaskanit ovat agressiivisia ja yksinäisiä mutta itse en ole huomannut mitään agressiivisuutta

• Tiuhti=mun kani

Tässä vastauksia kysymyksiisi!
      1.Aloittelialle sopii juuri joku kääpiö rotu esim.kääpiöluppakorva kaniini ja leijonanharjas kani jos jaksat harjata sitä melkein joka päivä!

2.Kannattaa aina hommata MAHDOLLISIMMAN ISO häkki!
      Ikinä kanilla ei ole liikaa tilaa!!!
      Tietysti kanin pitää saada olla vapaana monta kertaa päivässä ja olisi ihanaa jos kani pääsisi ulos häkistä aina silloin kun sinä olet kotona(muista se että vain silloin kun olet kotona)!!!

3.Älä ikinä osta vain yhtä kania kerralla vaan hanki niitä vähintään kaksi!!!
      Kanit ovat lauma eläimiä jotka tarvitsevat toisen kanin seuraa.
      Paras yhdiste on kasteroitu uroskani ja naaraskani samassa häkissä(naarasta ei siis ole välttämättä pakko leikata)Älä laita samaa sukupuolta olevaa kania samaan häkkiin mutta eriasia on jos ne ovat veljeksiä/siskoksia ja ovat viettäneet koko elämänsä yhdessä.

4.Heinää ei voi korvata millään ja sitä tulee olla aina saatavilla.Kaikkein parasta on pölyämtön heinä.
      Heinän lisäksi tulee tarjota siemensekoitusta tai pellettejä.Myös kirkasta(ei sakeaa)vettä tulee olla koko ajan saatavilla.Voit tarjota pelletin aamulla ja tuoreruuan illalla.=)

5.Kani menee valjaisiin juuri ja juuri.Kania pienempiä jyrsijöitä ei saa missään tapauksessa pitää valjaissa sillä jo jotkut kanitkin osaavat ketterästi pujotella ja nakerrella itsensä vajaista.Voit kokeilla valjaita kanillesi mutta jos näät sen yrittävän karata en suosittele valjaita!

Olen kiitollinen(ja salaa ylpeä) jos täsät oli sinulle jotain apua!!!!=)=)=)=)=)=)=)=)=)

• ilomega

1. Minkälainen kani sopisi aloittelijalle? Ei hirveän isoa. (Kokemusta on pienemmistä jyrsijöistä koirasta, tällä hetkellä ei muita eläimiä.)

Mulla on kaksi risteytyskania, n. 2kg, en osaa suositella rotuja, koska nekin ovat yksilöitä. kääpiöluppia on kehuttu tosi kilteiksi ja helposti kesyyntyviksi. hermeliinistä olen kuullut, että ovat vaikeammin kesytettäviä, mutta kesyyntyvät toki jos totutetaan

2. Olen itse ajatellut hermeliiniä/leijonaharjasta tms. kokoista, niin sopiiko 120-140 senttinen häkki? Voiko häkin tilalla käyttää saman kokoista dunaa?

en laittaisi kania dunaan, tulee tunkkaista.

yleensä kaneja pidetään pareittain/laumassa. kani on seurallinen eläin, mutta ei kuitenkaan laumaeläin, joten ei välttämättä tule toimeen toisten kanien kanssa. tämä on kuitenkin todella harvinaista ja kanikaveria todellakin kannattaa kokeilla! uros sopii vain naaraan kanssa yhteen ( leikattuna ), vain äärimmäistapauksissa tulee toimeen toisen leikatun uroksen kanssa.

4. Heinä taitaa olla välttämätön (?) "perusruoka" häkissä. Voisiko heinälle tehdä mm. jonkin "oman rakennuksen" tms mistä kani sitä voisi hakea, jos epäilen heinästä tulevan jotain? Voiko heinän korvata vehnällä?

kanin perusruoka on heinä, jota tulee olla aina saatavilla. kanille voi laittaa heinän paikkaan, mistä se saa sen aina halutessaan. paras paikka olisi kuitenkin sen omassa häkissä koska häkki on kanin turvapaikka ja siellä olisi sen mielestä turvallisinta syödä. vehnä ei korvaa heinää. tarkoititko vehnän siemeniä vai korsiosaa? vehnän siemen ei sisällä todellakaan tarpeeksi kuituja, joten ei ole heinän korvike. korsiosa taas sisältää hyvinkin kuituja, mutta on taas muilta ravintoarvoiltaan kehno, joten sekään ei heinänkorvikkeeksi sovellu

ei välttämättä. riippuu kanista. kani kannattaa totuttaa kanista pennusta asti. osa kaneista rakastaa valjaissa ulkoilua ( esim. toinen omistani :)) kaikki kanit eivät kuitenkaan opi valjaisiin, kuten sitten taas minun toinen kanini vihaa ulkoilua.

• ilomega

ps. tuosta pissalaatikosta. kanit yleensä oppivat laatikkoon, mutta se riippuu kanista. kanit eivät kuitenkaan kovinkaan usein ole täysin laatikkovarmoja. ne kyllä hoitavat pissat laatikkoon, mutta papanoita saattaa löytyä muualtakin...

• p-e-t-e-x-p-o-

^^^^^^ olen aivan samaa mieltä yllä olevien kanssa (=

• Heippatirallaa! 8)

Itselläni on 2 leijonanharjasta. =)

• Kanitietäjä ♥

-Kääpiöluppa on oiva valinta, todella ihmisrakas ♥

-toi on hyvän kokoinen häkki, mutta dunaan en kyllä kania laittaisi.

-Ei, kyllä se olisi aina parempi se kaveri. Älä laita kahta urosta samaan häkkiin -----> tappelu. Naaras Naaras tai Leikattu uros Naaras on hyviä valintoja :)

-Yleensä häkissä on mukana sellainen heinähäkki tms. mut voi se heinä siin pohjallakin olla, useat kanit siinä tykkää makoilla.

-Tää on yksilökohtaista. Mut sitäkin voi opetella.

Toivottavasti auttoi :))

• Kanirakas

Onko tyttö ja poika kanit sopivia samaan häkkiin. Niiku että ne ei tappele. Ja ne eivät ole leikattuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      41
      2460
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2447
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2342
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2102
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      22
      1826
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1663
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1098
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1004
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      959
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      55
      854
    Aihe