AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

INR arvo

10 Vastausta 2 450 Lukukertaa
Minulla ei INR arvo kohoa ei sitten millään yli kahden, jotta minulle voitaisiin tehdä sydämen rytminsiirto. Onkohan laboratoriossa joku vikana, vääristelevätkö he tuloksia, kun olen käynyt INR verikokeissa viikon välein niin INR arvo vain laskee vaikka minulla nostetaan Marevaani annosta joka viikko. Viimeksi se oli tällä viikolla 1.7 ja se oli välillä 1.8 vaikka minulla oli pienempi annos. Olen noudattanut ruokavaliota, jättänyt pois kaikki vihannekset ja hedelmät, jotka sisältävät K-vitamiina. Söin kolme vuotta sitten myös Marevania, koska minulle piti tehdä rytminsiirto, mutta rytmi kääntyi itsestään. Samalla annoksella (viikkoannos: 2x3mg 5 päivää ja 1 1/2x3mg 2 päivää) kuin nyt INR arvoni oli silloin yli 2.5, joten joitain häikkää on.

No labrassa se vika

ei ole, sama koskee tuloksen vääristelyä, miksi kukaan sellaista tekisi....

http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/3452/5338
Kiitos linkistä. Se oli tarkoitettu käyttäjille, jotka syövät jatkuvasti Marevania, ei minulle, joka käyttää vain väliaikaisesti kunnes toimenpide on tehty.
Kävin tänään eri laboratoriossa sairaalan omassa yksikössä ja INR arvoni oli 2.2. Kun kävin aikaisemmin kuusi kertaa INR verikokeissa viikon välein laboratoriossa, jota arvostelin, oli tulos aina alle 2 noin 1.5-1.8 välillä, vaikka Marevanin annostusta nostettiin koko ajan. Ihmettelen vain asiaa.

Napapiikit

Jos on ollut jonkin toimenpiteen takia pakko tiputtaa marevan-arvoa, niin se on nostettu takas toki lisäämällä marevan-annosta, mutta myös klexanella, eli ns. napapiikeillä.
aika pienet annokset sul kuitenki on kun mul on 2*5mg jokapäivä
just riittää hoitotasolle
Itselläni INR saatiin nousemaan nippa nappa yli kahden vasta 12,5 mg päiväannoksilla, joten ei tuo vielä kovin iso annostus ole. Arvojen heitteleminen on kaiketi normaalia, koska niin moni ruoka-aine vaikuttaa siihen (osa myös nostavasti, ei vain alentavasti), että on käytännössä mahdotonta eliminoida ravinnon vaikutus. Itselläni arvo oli aina maanantaisin korkeampi, kuin torstaisin, vaikka omasta mielestäni yritin syödä viikonloppuna samalla tavalla kuin arkisin (enkä käyttänyt alkoholia).

KOOta syömään

Mulla on kyllä sellainen käsitys että K-vitamiinia sisältävät vihannekset (tummanvihreät) nostavat INR-arvoa.
Samoin esim Greippi. Kerran olin illalla juonut 2 lonkeroa ja aamun labrassa inr hipoi 4:ää.
Eli suosittelisin niitä vihanneksia eikä marevanin lisäystä.
Se on vain ajan kysymys kun olet itsekkin jatkuva käyttäjä jos rytmihäiriöt jatkuu.
Älkää kiltit jakako täällä väärää tietoa ihan noin huolettomasti. Googlettamallakin selviää hyvin helposti, että K-vitamiinia sisältävät vihannekset nimenomaan laskevat INR-arvoa ja alkoholi puolestaan nostaa sitä. Lonkeron INR-arvoa nostava vaikutus johtuu siis alkoholista, ei suinkaan greipistä.

http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/3452/5335
Aivan kuin oma tapaukseni. Olin heinäkuussa osastolla ja arvoni oli kotiin päästessä 1,9. Nyt on mitattu viikoittain tai useamminkin ja arvoa ei saada millään yli kahden, jotta rytminkäännön voisi tehdä. Yhden kerran oli 2,2 ja seuraavalla viikolla 1,5 ja 1,4. Syyskuun lopulla pitäisi päästä reissuun, mutta rytmi on edelleen kääntämättä. Syytä alhaisuuteen ei tiedetä. Hankaloittaa kyllä huomattavasi elämää, sillä mitään fyysistä ei jaksa tehdä - ei edes kävellä.

Keskusteluhaku

Laaja haku