Mitä kaikkea pitää tehdä ennen au pairiksi lähtöä?

aupairiksi2010

Oon lähössä kohta au pairiksi ja kyselenkin, että mitkä kaikki asiat pitää "hoitaa" kuntoon ennen kuin lähtee. Tietysti postille pitää ilmoittaa, oletteko ilmoittaneet vain maistraatille että lähdette ja jättäneet osoitteen tulemaan vain suomeen?ja voiko ilmoituksen tehdä vain normaalisti netin kautta?(vai pitääkö mennä itse ilmoittamaan verotoimistoon tms?) Ja kun olette ilmoittaneet maistraatille laitoitteko että muutatte väliaikaisesti? Entä pitääkö au pairin huolehtia yhtään veroasioita? Pitääkö täällä suomessa ilmoittaa jotain ennen lähtöä?
Kaikista jutuista olisi kiva kuulla :) Yritän kyllä tutkia itse mitä kaikkea pitää tehdä, mutta olisi kiva kuullan muitten kokemuksista.

10

2426

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aupairrrrrr

Minnepäin oot lähdössä? Itse olen europaassa, ja hommasin vain virkatodistuksen kirkkoherranvirastosta ja hain maistraatista apostille-leiman siihen. Lisäksi tein kelalle ilmoituksen ulkomaille muutosta. Postiin en sitten ilmoittanut mitään, kun posti menee vanhemille, ja jos tulee jotaintärkeää he lähettävät sen eteenpäin minulle. Verotoimistoon en ainakaan ilmoittanut yhtään mitään, ymmärsin kelalta, että ilmoitus heille riittää. :)
      Ja ainakaan toistaiseksi en ole tarvinut koko virkatodistusta. Ja veroasioita ei käsittääkseni tarvitse hoidella, kun aupair-palkat ovat verottomia.
      Tässäpä vähän omia tietojani :)

• aupair2010

Oon lähössä Englantiin eli samalla tavalla täytyy kai toimia :) Laitoitko maistraatille mitään erillistä ilmoitusta vai vaan tuo virkatodistus? Kiitos vinkeistä! laittakaa vaan viestiö jos joku muu on tehnyt jotenkin eri tavalla.

• aupairr
        aupair2010 kirjoitti:

Oon lähössä Englantiin eli samalla tavalla täytyy kai toimia :) Laitoitko maistraatille mitään erillistä ilmoitusta vai vaan tuo virkatodistus? Kiitos vinkeistä! laittakaa vaan viestiö jos joku muu on tehnyt jotenkin eri tavalla.

En ilmoittanut mitään maistraatille, hain vaan apostille-leiman sieltä. Tietääkseni kelan ilmoituksen tosiaan pitäisi riittää, eikä minulle ole vielä mitään tapahtunut vaikken muualle ole ilmoitellutkaan.:D

• Enkuissa ollut
        aupair2010 kirjoitti:

EU:n vuoksi sinun ei tarvitse tehda lahdostasi mitaan ilmoitusta. Piste.

• Berlin fan

Au pair -tulot (kuten kaikki muutkin) täytyy ilmoittaa jälkikäteen veroilmoituksella, vaikka niistä ei veroa menisikään.

Postiin kannattaa ilmoittaa au pair -osoite ainakin ns. rinnakkaisosoitteena, jolloin au pair -osoitteella lähetetty posti tulee varmemmin perille. Rinnakkaisosoitteen ilmoittaminen ei muuta vakinaista osoitetta eikä siihen liity edelleenlähettämispalvelua.

Ennen lähtöä kannattaa tietenkin hoitaa myös erilaiset terveyteen liittyvät asiat; hoidattaa akuutit vaivat, ottaa tarvittavat rokotukset (jos edellisestä jäykkäkouristusrokotuksesta on pitkä aika, ainakin se), uusia mahdolliset reseptit, mahdollisesti hankkia englanninkielinen terveystodistus ja/tai lupa kuljettaa reseptilääkkeitä jne. Jos vakuutus ei kuulu au pair -sopimukseen, kannattaa hankkia vakuutus itse.

Jos vuokrattu asunto Suomessa jää tyhjilleen pitkäksi aikaa, siitä muistaakseni täytyy lainkin mukaan ilmoittaa vuokranantajalle ja kerrostalossa myös omistusasunnosta isännöitsijälle. Tarvittaessa täytyy huolehtia sähkö-, vesi-, netti- ym. sopimuksista. Tietenkin tyhjilleen jäävästä asunnosta katkaistaan kaikki sähköt, ja hyvä olisi saada joku pitämään asuntoa silmällä. Toimiva palovaroitin täytyy olla myös tyhjillään olevassa asunnossa.

• Scotslassie

@Ennen lähtöä kannattaa tietenkin hoitaa myös erilaiset terveyteen liittyvät asiat; hoidattaa akuutit vaivat, ottaa tarvittavat rokotukset (jos edellisestä jäykkäkouristusrokotuksesta on pitkä aika, ainakin se), uusia mahdolliset reseptit, mahdollisesti hankkia englanninkielinen terveystodistus ja/tai lupa kuljettaa reseptilääkkeitä jne. Jos vakuutus ei kuulu au pair -sopimukseen, kannattaa hankkia vakuutus itse. "

Bullshit.

Rokotukset maksavat Suomessa, Englannissa ilmaiset ilman vakuutusta. Sairaanhoito ja reseptilaakkeet ovat ilmaisia.

On halvat huvit ihmisella joka tahallaan johtaa ihmisia harhaan. Naurat varmaan nyt makeasti kun joku onneton hankkii hulluna rokotuksia ja reseptilaakketia vuodeksi.

• Berlin fan
        Scotslassie kirjoitti:

@Ennen lähtöä kannattaa tietenkin hoitaa myös erilaiset terveyteen liittyvät asiat; hoidattaa akuutit vaivat, ottaa tarvittavat rokotukset (jos edellisestä jäykkäkouristusrokotuksesta on pitkä aika, ainakin se), uusia mahdolliset reseptit, mahdollisesti hankkia englanninkielinen terveystodistus ja/tai lupa kuljettaa reseptilääkkeitä jne. Jos vakuutus ei kuulu au pair -sopimukseen, kannattaa hankkia vakuutus itse. "

Bullshit.

Rokotukset maksavat Suomessa, Englannissa ilmaiset ilman vakuutusta. Sairaanhoito ja reseptilaakkeet ovat ilmaisia.

On halvat huvit ihmisella joka tahallaan johtaa ihmisia harhaan. Naurat varmaan nyt makeasti kun joku onneton hankkii hulluna rokotuksia ja reseptilaakketia vuodeksi.

En yritä johtaa ketään harhaan. En myöskään kehottanut hankkimaan turhia rokotuksia enkä puhunut mitään reseptilääkkeiden hankkimisesta, vaan mainitsin, että kannattaa hankkia tarvittavat RESEPTIT. Resepti on lääkemääräys, reseptilääkkeiden saantiin oikeuttava asiakirja - en siis kehottanut hankkimaan lääkkeitä Suomesta. Mitä rokotuksiin tulee, useat rokotukset ja esimerkiksi malarialääkitys suositellaan otettavaksi ennen lähtöä riskialueille, koska pelkkä aikomus rokotuttaa ei anna suojaa.

Toivotan sinulle, nimimerkki "Scotslassie", hieman parempaa luetunymmärtämistaitoa ensi kerraksi sekä mukavaa viikonlopun jatkoa. :)

• Scotslassie
        Berlin fan kirjoitti:

En yritä johtaa ketään harhaan. En myöskään kehottanut hankkimaan turhia rokotuksia enkä puhunut mitään reseptilääkkeiden hankkimisesta, vaan mainitsin, että kannattaa hankkia tarvittavat RESEPTIT. Resepti on lääkemääräys, reseptilääkkeiden saantiin oikeuttava asiakirja - en siis kehottanut hankkimaan lääkkeitä Suomesta. Mitä rokotuksiin tulee, useat rokotukset ja esimerkiksi malarialääkitys suositellaan otettavaksi ennen lähtöä riskialueille, koska pelkkä aikomus rokotuttaa ei anna suojaa.

Toivotan sinulle, nimimerkki "Scotslassie", hieman parempaa luetunymmärtämistaitoa ensi kerraksi sekä mukavaa viikonlopun jatkoa. :)

En ole kuullutkaan etta Englannissa on malariaa.

Suosittelen etta "Berlin fan" keskittyy itse oikolukuun.

• Berlin fan
        Scotslassie kirjoitti:

En ole kuullutkaan etta Englannissa on malariaa.

Suosittelen etta "Berlin fan" keskittyy itse oikolukuun.

En minäkään ole kuullut, että Englannissa olisi malariaa. Siksi en sellaista väittänytkään. Aloittajahan ei kysynyt neuvoja erityisesti Englantia varten (vaikka onkin sinne menossa), joten minäkin vastasin yleisesti. Näin keskustelusta voi olla hyötyä useammalle.

Mitä tulee tekstiin, oikoluen aina kaikki tekstini (jopa tekstiviestit! :D). Sinullakin oikoluku on varsin hyvä, mutta edelleen luetunymmärtämisesi ontuu, tai sitten olet kovin nuori.

• Aupair2010
        Berlin fan kirjoitti:

En minäkään ole kuullut, että Englannissa olisi malariaa. Siksi en sellaista väittänytkään. Aloittajahan ei kysynyt neuvoja erityisesti Englantia varten (vaikka onkin sinne menossa), joten minäkin vastasin yleisesti. Näin keskustelusta voi olla hyötyä useammalle.

Mitä tulee tekstiin, oikoluen aina kaikki tekstini (jopa tekstiviestit! :D). Sinullakin oikoluku on varsin hyvä, mutta edelleen luetunymmärtämisesi ontuu, tai sitten olet kovin nuori.

Niin, voihan sita antaa neuvoksi Englantiin menevalle etta viisumi ja tyoluvat pitaa ehdottomasti hakea. Noin yleisesti, ja unohtaa sitten mainita etta ei siella ollutkaan malariaa ja ei kylla tarvita viisumiakaan.

Miksi sitten voin kysya mitaan ylipaataan taalla jos aina saa ymparipyoreita vastauksia jotka eivat sovi omaan tilanteeseen? Ajanhukkaa josta nauttivat lahinna oman anonyymiaanensa kuulumisesta kikseja saavat?

Henkilokohtaisuuksiin meneminen paljastaa etta olet itse kovin nuori ja/tai paljastaa oikeiden argumenttien loppumisen. Hyvan kesan/joulun toivottaminen kuuluu myos tahan kategoriaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      126
      3943
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      40
      2436
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      73
      2396
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2302
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      43
      2059
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      78
      1630
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      79
      1566
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      12
      1274
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      71
      1097
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1091
    Aihe