Äiti laiskottelee

Mies 35 v.

Kun miehiä niin usein parjataan, ja sanotaan naisen tekevän tuplatyön (ensin työpaikalla ja sitten kotityöt) niin kerrotaan meidän perheen tilanne. Avovaimoni ja minä olemme molemmat virka-aika päivätöissä ja poikamme (vajaa 3 v.) on päiväkodissa. Tähän asti kotona minä olen käynyt suurimmaksi osaksi kaupassa (minä maksan), pessyt pyykit, laittanut ruuat, tankannut auton (minä maksan), maksan asuntolainan (avovaimo maksaa yhtiövastikkeen), päivähoito on maksettu puoliksi, suurimman osan muista laskuista maksan minä.

Myönnettäköön, että nettopalkkani on noin tuplasti avovaimoni nettopalkka. Mutta silti tunnen itseni raskaasti hyväksikäytetyksi. Kun pyydän avovaimoani korjaamaan jälkiään (yleensä häneltä vaatteet ja tavarat jäävät siihen, mihin ne nyt sattuvat tippumaan) saan vastauksi kivahduksen:"lapsiperheessä ei voi olla absoluuttisen siistiä" tai "älä aina ahdistele, täällä täytyy saada elää".
Lienen varmaan h*vetin tyhmä, kun en lähde kävelemään? Neuvoja.

71

4105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cv

Ei lapsiperheestä niin vain lähdetä kävelemään. Tyhmyytesi tuli esiin silloin kun hankit lapsen. Se olisi pitänyt jättää tekemättä. (Niin makaa kuin petaa) Nyt vastaat hänestä ja hänen tarpeistaan ainakin vielä seuraavat 15 v. sitä ennen et voi paeta tilnnetta.
      Vaimon voit lähettää kävelemään, jso hän siihen suostuu.

• wamic

cv; Vittu kun olet tyhmä. Miten niin lapsiperheestä ei voi lähteä kävelemään noin vain? Sen kun sanoo, että se on ero nyt, ja hommaa oman asunnon. Kyllä lapsesta voi huolehtia, vaikka olisi eronnutkin. Voi tsiisus teitä urpoja.

• Doctor Fil
        wamic kirjoitti:

cv; Vittu kun olet tyhmä. Miten niin lapsiperheestä ei voi lähteä kävelemään noin vain? Sen kun sanoo, että se on ero nyt, ja hommaa oman asunnon. Kyllä lapsesta voi huolehtia, vaikka olisi eronnutkin. Voi tsiisus teitä urpoja.

WTF? Niinkuin olisi yksinkertaisesti se helpoin ratkaisu erota? Ja tämä saa plussaa, vaikka toinen kaveri sanoo, että lapsiperheestä ei niin vain lähdetä kävelemään?

Eikö ketään ehkä hiukkaakaan vaivaa, että lapsi, joka sattuu olemaan myös ihminen, jätetään vanhaan kunnon välikäteen erossa? Sitten syytetään pelejä yms. paskaa, kun lapsesta tulee ihan vitun kieroutunut kaikensaava nutipää joka sitten vapaa-aikanaan trollaa näitä foorumeita...

Se, mitä ap:n pitää tehdä, on istua alas avovaimonsa kanssa ja sanoa, että arvostaisi todella korkeampaa panosta häneltä ja samalla kuunnella, mitä hänellä on ehkä toiveita/sanottavaa sinusta. Tämä tietysti mahdollisimman vähällä syyttelyllä yms..

• Tai sitten ei
        Doctor Fil kirjoitti:

WTF? Niinkuin olisi yksinkertaisesti se helpoin ratkaisu erota? Ja tämä saa plussaa, vaikka toinen kaveri sanoo, että lapsiperheestä ei niin vain lähdetä kävelemään?

Eikö ketään ehkä hiukkaakaan vaivaa, että lapsi, joka sattuu olemaan myös ihminen, jätetään vanhaan kunnon välikäteen erossa? Sitten syytetään pelejä yms. paskaa, kun lapsesta tulee ihan vitun kieroutunut kaikensaava nutipää joka sitten vapaa-aikanaan trollaa näitä foorumeita...

Se, mitä ap:n pitää tehdä, on istua alas avovaimonsa kanssa ja sanoa, että arvostaisi todella korkeampaa panosta häneltä ja samalla kuunnella, mitä hänellä on ehkä toiveita/sanottavaa sinusta. Tämä tietysti mahdollisimman vähällä syyttelyllä yms..

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin todeta, että jos ero tuntuu ainoalta vaihtoehdolta, niin erotkaa. Nimimerkillä, lapsi jonka vanhemmat eivät ymmärtäneet erota.

Nuoruudestani ei ole olemassa montaakaan positiivista mielikuvaa oman kodin sisältä. Vanhempani tappelivat varsin ahkerasti. isäni oli juoppo egoisti, äiti taas liian kiltti hölmö lähteäkseen pois. Ehkä vähän avutonkin. Pelkäsin isääni koko kotona asumiseni ajan, koska tämä oli humalassa hyvin arvaamaton, ja humalassahan tämä oli melkein jopa päivä. Työnsä hoiti kyllä mallikkaasti, ja työskenteli johtoportaassa suuressa firmassa.

Toivoin monesti, että isäni lähtisi pois ja jopa tämän kuolemaa, mutta niin ei koskaan käynyt. Nykyään, jo aikuiseksi kasvaneena en toki koe asiaa ihan niin vahvasti ja tiedän isänikin olevan vain oman elämänsä uhri. Tämän oma isä oli huomattavasti pahempi. Kontrolloiva, hullu, jopa. En silti koskaan ole oppinut hyväksymään tämän toimintaa. Hieman vain antamaan anteeksi ja ymmärtämään.

Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiseikkaa, että jos vanhempani olisivat eronneet ajoissa, minusta olisi todennäköisesti tullut mieleltäni huomattavasti terveempi ihminen. Vaikka en koekaan välttämättä halua muuttaa nykyistä elämääni, koska tietyt heikkoudet tuottavat joskus sitäkin suurempia vahvuuksia (mm. taiteissa), vaikkakin se tapahtuu yleensä yksilön kustannuksella. Toisaalta olisi kuitenkin suurella todennäköisyydellä helpompi olla, jos perhesiteeni olisivat hieman ehjemmät. Kasvoin lopulta tavallaan yksin, koska koin ainoaksi vaihtoehdokseni sulkea perheeni "ulos" pysyäkseni järjissäni. Tai paremminkin ehkä suljin itseni ulos. Itseeni. Siinä ohella vain tulin suljenneeksi itseni myös koko tältä maailmalta, joka taas heijastaa edelleenkin sosiaalisiin suhteisiini vahvasti.

Mutta eipä tässä muuta.

• Totuus vapauttaa
        Tai sitten ei kirjoitti:

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin todeta, että jos ero tuntuu ainoalta vaihtoehdolta, niin erotkaa. Nimimerkillä, lapsi jonka vanhemmat eivät ymmärtäneet erota.

Nuoruudestani ei ole olemassa montaakaan positiivista mielikuvaa oman kodin sisältä. Vanhempani tappelivat varsin ahkerasti. isäni oli juoppo egoisti, äiti taas liian kiltti hölmö lähteäkseen pois. Ehkä vähän avutonkin. Pelkäsin isääni koko kotona asumiseni ajan, koska tämä oli humalassa hyvin arvaamaton, ja humalassahan tämä oli melkein jopa päivä. Työnsä hoiti kyllä mallikkaasti, ja työskenteli johtoportaassa suuressa firmassa.

Toivoin monesti, että isäni lähtisi pois ja jopa tämän kuolemaa, mutta niin ei koskaan käynyt. Nykyään, jo aikuiseksi kasvaneena en toki koe asiaa ihan niin vahvasti ja tiedän isänikin olevan vain oman elämänsä uhri. Tämän oma isä oli huomattavasti pahempi. Kontrolloiva, hullu, jopa. En silti koskaan ole oppinut hyväksymään tämän toimintaa. Hieman vain antamaan anteeksi ja ymmärtämään.

Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiseikkaa, että jos vanhempani olisivat eronneet ajoissa, minusta olisi todennäköisesti tullut mieleltäni huomattavasti terveempi ihminen. Vaikka en koekaan välttämättä halua muuttaa nykyistä elämääni, koska tietyt heikkoudet tuottavat joskus sitäkin suurempia vahvuuksia (mm. taiteissa), vaikkakin se tapahtuu yleensä yksilön kustannuksella. Toisaalta olisi kuitenkin suurella todennäköisyydellä helpompi olla, jos perhesiteeni olisivat hieman ehjemmät. Kasvoin lopulta tavallaan yksin, koska koin ainoaksi vaihtoehdokseni sulkea perheeni "ulos" pysyäkseni järjissäni. Tai paremminkin ehkä suljin itseni ulos. Itseeni. Siinä ohella vain tulin suljenneeksi itseni myös koko tältä maailmalta, joka taas heijastaa edelleenkin sosiaalisiin suhteisiini vahvasti.

Mutta eipä tässä muuta.

..Kuin olisin itse kirjoittanut. Olen kokenut elämäni hyvin samalla tavalla. Minä ja siskoni elämme lapsuuden kokemuksien jälkeen myös vahvasti omissa maailmoissamme, emmekä päästä ketään helposti lähelle, koska niin monta vuotta olemme kokeneet täyttä kylmyyttä, jäätävää kohtelua, ja toisaalta ajoittain esitystä "oi olette niin tärkeitä".

Manipulaatiota omiin tarkoitusperiin.

On tässä taiteita ja psykologiaa ja henkimaailman ymmärrysten avulla kartutettu sitten erilaista ymmärrystä maailmasta ja silleen - mutta joo-o - tunteettomille vanhemmille lapsi on kuin jokin esine, voi olla hyvinkin "rakas" esine, sellainen että siihen takertuu, eikä päästä ikinä irti, tai sitten ei halua nähdäkään lasta jos ei itselle sovi.

No, ei sekavien lähellä sekavia jutellessa ja toimiessa täysipäiseksi opi. Mistään mitään ymmärtämättömiä, tyhjää puhuvia, mutta silti itseään Luojana pitäviä riittää. Hyvät tyypit ja todellinen Jumala voi auttaa.

• Gaisaaaaaaaaaaaaa

Yhdessä perhettä pyöritätte jne. joten minun mielestäni on luonnollista että isopalkkaisempi osallistuu rahallisesti enemmän..

• ...mutsivaan........

perheessä ylipäätään täytyy olla omat ja toisen rahat? Eikö voi olla YHTEISET!? EKÖ PERHEESSÄ PERIAATTEESSA JA KÄYTÄNNÖSSÄKIN PUHALLETA YHTEEN HIILEEN ja laiteta tasan.

Toinen voi olla siistimpi kuin toinen, se on persoona/luonne kysymys...etkö tätä tiennyt ennen kuin teitte lapsen? Vaikutat siltä että olet hirmu tarkka joka asiasta. Sekö on syy "lähteä kävelemään" kun kaikki ei mene niin kuin SINÄ haluat? Moni äiti valittaa syystä: eli kun mies ei hoida lasta ja jättää kaiken äidin vastuulle, MUTTA sinua kismittää kun vaimo tienaa vähemmän eikä aina ole kuuraamassa? Huh huh, mene lääkäriin..

• k
        ...mutsivaan........ kirjoitti:

perheessä ylipäätään täytyy olla omat ja toisen rahat? Eikö voi olla YHTEISET!? EKÖ PERHEESSÄ PERIAATTEESSA JA KÄYTÄNNÖSSÄKIN PUHALLETA YHTEEN HIILEEN ja laiteta tasan.

Toinen voi olla siistimpi kuin toinen, se on persoona/luonne kysymys...etkö tätä tiennyt ennen kuin teitte lapsen? Vaikutat siltä että olet hirmu tarkka joka asiasta. Sekö on syy "lähteä kävelemään" kun kaikki ei mene niin kuin SINÄ haluat? Moni äiti valittaa syystä: eli kun mies ei hoida lasta ja jättää kaiken äidin vastuulle, MUTTA sinua kismittää kun vaimo tienaa vähemmän eikä aina ole kuuraamassa? Huh huh, mene lääkäriin..

Oletko mutsivaan ajatellut että pienipalkkainen vapaamatkustaja (sinäkin ilmeisesti)
        ärähtää kun puhutaan rahasta. Tosiasia on että toinen maksaa lähes kaiken ja toinen
        ei mitään.... Etkä osaa arvostaa edes toisen työpanosta, luulen että jonkun muun kannataa
        käydä lääkärissä.

Ainut moka jonka näen on että jos avioehto puuttuu. Sellainen pitäis
        opettaa kaikille ensimmäisenä asiana alakoulussa jo ennen lukemaan oppimista
        ja vaatia pakollisena avioliittoa solmiessa.

• erkpeel

Tottakai isompipalkkainen osallistuu jne.mutta jos aikuinen ihminen pudottelee vaatteensakin pitkin lattioita niin kyllä lentäis ja lujaa ovesta ulos.joku roti sentään.

• moka mikä moka
        k kirjoitti:

Oletko mutsivaan ajatellut että pienipalkkainen vapaamatkustaja (sinäkin ilmeisesti)
        ärähtää kun puhutaan rahasta. Tosiasia on että toinen maksaa lähes kaiken ja toinen
        ei mitään.... Etkä osaa arvostaa edes toisen työpanosta, luulen että jonkun muun kannataa
        käydä lääkärissä.

Ainut moka jonka näen on että jos avioehto puuttuu. Sellainen pitäis
        opettaa kaikille ensimmäisenä asiana alakoulussa jo ennen lukemaan oppimista
        ja vaatia pakollisena avioliittoa solmiessa.

Alussa mainittiin että kyse on AVOvaimosta.

• jutussa on 2 puolta

Kyllä noi rahajutut on aika vakiot kaikissa niissä huusholleissa joissa mies tienaa paremmin - omassakin on aina tehty niin että mies maksaa lainat, huonekalut , autot ja niiden huollot, etelänmatkat ja niiden käyttövarat ja yllättävät lääkäri tai remonttilaskut jne . Vaimo ostaa ruuat ja vaatteet. Se on ihan ok kun kerran naimisissa ollaan. Tarinan alta paljastuu juuri TEKEMISEEN kypsyminen, kun tulee töistä vaimon jälkeen , niin rahat kyllä saa ostoksiin mutta pyyntö käydä marketissa on ikävä ja "käy samalla postissa hakemassa hobbyhall paita ja tollaset laskut tuli postin mukana" - "viittiikkö hoitaa netissä" - ja ulko-ovella - "hei autossa on tankki melkein tyhjä ja kävisikkö viä apteekissa kun se on ihan siinä marketin ovisuussa - toisit Buranaa kun on päässy loppuun". Siinä se latelee näitä TV-sarjaa kattellen ja kun Urpo tulee kaupasta niin ei kenkiä saa jalasta kun kuuluu "teekkö jokku hyvät leivät meille?", mää en pääse tästä sarjasta irti !

Illalla sit huomaa että vaimo on menny nukkuun ja kaikki leivän teko vermeet on pöydällä kuivumassa, ku "se siivoo joka laittaa" !!! Tällä pelillä suhde muuttuu vuosien mittaan yksinkertaiseksi - iltaleivät loppuvat "ne lihottavat", laskut viedään töihin ja maksetaan työaikana, auto uusitaan parin vuoden välein ettei tuu remonttia ja etelänmatkoille ei pääse kun töistä "ei saa lomaa samaan aikaan", aamupalakin juodaan kavereitten kanssa Nesteellä niin ei tuu tiskiä eikä tarvita kaupasta mitään. Sunnuntaisin käydään ulkona syömässä - ei sitä silti halua vaimoonsa toiseen vaihtaa.

• mistä johtuu

Tyhmä kun et lähde kävelemään kun avovaimo ei siivoa jälkiään??? Monelle on sattunut pahempaakin... saattaa olla että lähtöhalusi tulee jostain muualta, etsit vain tekosyytä.

Palkasta ja kuluista: meillä mies tienaa enemmän ja maksaa enemmän. Näin on keskusteltu asia ja kaikille ok. Molemmille jää vähän käyttörahaa, mitään ei säästöön. Katselen vierestä ystäväpariskuntaa jossa miehellä n. 2-3 kertaa parempi palkka kuin naisella ja kaikki kulut menee puoliksi. Mies tekee kaikkea kivaa yksin kun vaimolla ei ikinä varaa. Lastenkin kulut ja huvit pitäisi mennä kaikki tasan, vähennettynä tietenkin vaimon saamat lapsilisät (käytännössä siis mies ei osta mitään). Nyt mies haaveilee isommasta ja kalliimmasta talosta kun on niin hyvin varaa... vaimo ei ymmärrä millä maksaisi edelleen puolet... ei näytä kovin reilulta meiningiltä perheessä.

Jos tämän perheen vanhemmat eroaisivat, tulisi mies yllättymään elatusmaksun suuruudesta. Sillä lastahan elätetään kunkin vanhemman elatuskyvyn mukaan.

• ho,hoijaaaaaaa

provo taas putkahtanut esille

• ihan kunnolla

"vaimon saamat lapsilisät??"tottakai ne voi vähentää lasten kuluista, ne ovat siihen tarkoitettu! LAPSILISÄT EIVÄT OLE ÄIDIN TULOA sen kummemmin kuin isänkään. Ne maksetaan sen huoltajan tilille, jonka tilinumero ilmoitetaan. Yhtä hyvin voisi olla isän tili. Ja niillä kuuluu maksaa lapsen menoja..

Minusta jokaisen pitäisi saada käyttää omat rahansa, eli isompituloisenkin pitäisi saada siitä "nauttia", että tienaa, onhan ne hänen ansaitsemia rahoja. Miksi pitäisi maksaa enempi, tai elättää vaimoa? Vaimo voisi hankkia parempipalkkaisen työn tai olisi miettinyt palkkaansa ennen kuin opiskeli ko. ammattiin tai muuten sen valitsi. Jokainen voisi elää omilla rahoillaan, eikä siipeillä. Ja ihan oikeinhan se on että kulut pannaan puoliksi. Ja sen jälkeen jokainen voisi käyttää itse ansaitsemiaan rahoja niinkuin lystää. Reilu meininki!

"Jos tämän perheen vanhemmat eroaisivat, tulisi mies yllättymään elatusmaksun suuruudesta. Sillä lastahan elätetään kunkin vanhemman elatuskyvyn mukaan."
        Mistä sinä tiedät kumpi heistä saa lapset? Entä jos äiti onkin se elatusmaksun maksaja?

Aloittajalle, ei ole sinun asiasi yksin huolehtia kaikesta. Akka ruotuun tai uuden hakuun! Tällähetkellä näytät olevan vaimosi kotiorja ja rankasti hyväksikäytetty..

• mk

Että muija vie kumminkin puolet jos ero tulee mutta jos mies haluaa isomman talon ja vaimon tulot ei riitä niin kannattaisi tässä tapauksessa tehdä niin että mies omistaisi 70% ja vaimo 30% ja samalla suhteellä maksettaisiin ja evioehto tästä niin silloin pienempituloiselle jäisi rahaa enemmän käyttöön. Siinä mies on tyhmä kun yksin tekee kivoja juttuja kun on rahaa itse miehnä kyllä maksaisi puoliosni kanssa koska yksin on tyhmä tehdä jotain mutta kukin taplaa tyylillään mutta miksi tämä vaimo suostuu tälläiseen kun ei jää mitään rahaa hauskanpitoon. Jos tässä tapauksessa mies haluaa isomman ja kalliimman asunnon niin vaimosn pitää sanoa että nyt on rhat loppu etteä ei pysty osallistumaan uuden asunnon maksuunn kuin sillä summalla mitä vanhasta saadaan eikä ota velkaa oleenkaan.

• wamic

Heh! Meillä vaimolla on parempi palkka kuin minulla, mutta minä maksan lainat talosta ja löböt autoon. vaimo hoitaakin sitten kaikki muut kulut.
        Onneksi meillä ei ole mitään ongelmaa rahojen kanssa, vaikka eri tilit on, mutta silti ollaan samassa "suossa".
        Minusta jos kulut avioliitossa jaetaan siten, että minun rahat ja sinun rahat, niin se on tuhoon tuomittu liitto ennen pitkään.

• urpoja
        wamic kirjoitti:

Heh! Meillä vaimolla on parempi palkka kuin minulla, mutta minä maksan lainat talosta ja löböt autoon. vaimo hoitaakin sitten kaikki muut kulut.
        Onneksi meillä ei ole mitään ongelmaa rahojen kanssa, vaikka eri tilit on, mutta silti ollaan samassa "suossa".
        Minusta jos kulut avioliitossa jaetaan siten, että minun rahat ja sinun rahat, niin se on tuhoon tuomittu liitto ennen pitkään.

Olisko mitään jos avaisi yhteisen tilin sen talouden hoitoon? Kumpikin sitten kartuttaa sitä kykynsä mukaan. Henkilökohtaisilta tileiltään saa sitten toiselta kyselemättä tuhlata omansa mihin huvittaa.

• Ajasto
        wamic kirjoitti:

"Minusta jos kulut avioliitossa jaetaan siten, että minun rahat ja sinun rahat, niin se on tuhoon tuomittu liitto ennen pitkään."

Minusta tuo on liian kärkkäästi sanottu. Vanhempani ovat olleet 40 vuotta naimisissa ja yhdessä ovat pysyneet, vaikkakin heillä on "minun rahat ja sinun rahat"

Itse kyllä ja vaimoni olemme pitäneet kaikkia rahoja yhteisenä noin 20-vuotisen avioliiton aikana.

• bla___
        ihan kunnolla kirjoitti:

"vaimon saamat lapsilisät??"tottakai ne voi vähentää lasten kuluista, ne ovat siihen tarkoitettu! LAPSILISÄT EIVÄT OLE ÄIDIN TULOA sen kummemmin kuin isänkään. Ne maksetaan sen huoltajan tilille, jonka tilinumero ilmoitetaan. Yhtä hyvin voisi olla isän tili. Ja niillä kuuluu maksaa lapsen menoja..

Minusta jokaisen pitäisi saada käyttää omat rahansa, eli isompituloisenkin pitäisi saada siitä "nauttia", että tienaa, onhan ne hänen ansaitsemia rahoja. Miksi pitäisi maksaa enempi, tai elättää vaimoa? Vaimo voisi hankkia parempipalkkaisen työn tai olisi miettinyt palkkaansa ennen kuin opiskeli ko. ammattiin tai muuten sen valitsi. Jokainen voisi elää omilla rahoillaan, eikä siipeillä. Ja ihan oikeinhan se on että kulut pannaan puoliksi. Ja sen jälkeen jokainen voisi käyttää itse ansaitsemiaan rahoja niinkuin lystää. Reilu meininki!

"Jos tämän perheen vanhemmat eroaisivat, tulisi mies yllättymään elatusmaksun suuruudesta. Sillä lastahan elätetään kunkin vanhemman elatuskyvyn mukaan."
        Mistä sinä tiedät kumpi heistä saa lapset? Entä jos äiti onkin se elatusmaksun maksaja?

Aloittajalle, ei ole sinun asiasi yksin huolehtia kaikesta. Akka ruotuun tai uuden hakuun! Tällähetkellä näytät olevan vaimosi kotiorja ja rankasti hyväksikäytetty..

mistä miinukset? Näinhän se on. Lapsilisät eivät ole isän eivätkä äidin tuloa, vaan ne ovat lapselle "tuloa". Eri asia on sitten tuon miehen itsekkyys.

• Lentäjän Poika
        ihan kunnolla kirjoitti:

"Minusta jokaisen pitäisi saada käyttää omat rahansa, eli isompituloisenkin pitäisi saada siitä "nauttia", että tienaa, onhan ne hänen ansaitsemia rahoja. Miksi pitäisi maksaa enempi, tai elättää vaimoa?"

Miehenä minua hävettää lukea tälläista tekstiä. Mies on perheen pää ja hän elättää perheensä. Minä tienaan liki viisinkertaisesti vaimooni nähden, joka hänkään ei ole sieltä pienituloisimmasta päästä, mutta meillä ei ole milloinkaan keskusteltu siitä, kuka maksaa kuinka paljon ja missä suhteessa. Me olemme naimisissa, me jaamme kaiken, ilot ja surut. Niin, ja PERHEEN tienaamat rahat.

Mitä helvettiä oikea MIES tekee sillä tienaamallaan rahalla, ellei käytä sitä perheensä hyväksi? Minulle vaimoni ja tyttäreni ovat maailman tärkeimmät ihmiset ja henkilökohtaisesti olen valmis tekemään kaikkeni heidän puolestaan.

• Neljän äiti

Toki työnjako voi olla epäreilu niinkin päin, että se on mies, joka tekee paljon enemmän. Usein kuitenkin kyse on siitä, että kumpikaan ei näe sitä, mitä toinen tekee. Mitä vaimosi tekee sillä aikaa kun sinä kauppailet ja siivoat? Kenties hän silloin huolehtii teidän lapsetanne tai tekee jotain muuta kodin hyväksi.

Perheissä ihan lakisääteisestikin enempitienaava myös laittaa rahojaan enemmän perheen hyväksi. Toki jossain menee se raja, milloin se ei enää ole reilua. Me olemme ratkaisseet tuon ongelman siten, että tietty prosenttimäärä palkasta menee molemmilta aina yhteiselle tilille ja loput jää itselle. Tällöin molemmat osallistuvat perheen tuloihin samanlaisella prosenttiosuudella ja itselle jää myös palkkojen suhteessa rahaa.

Eikö asia selviäisi parhaiten siten, että keskustelette työnjaon uudestaan ja samoin sen, kuka mitäkin maksaa?

• k

Nyt on joku ymmärtänyt asiat pahasti väärin. Kommunismissa oli kai ainakin ideana tasatulot ja sikäli elämä taloudellisesti reilua, kaikille työtä, asunto ym. Mutta mutta, kommunismia ei enää ole. Herätys ihmiset!
        Kapitalismissa missä ME elämme, ei varsinaisesti tunneta sanaa reiluus, tai onhan meillä kaikilla ollut mahd ilmaiseen opiskeluun aina korkea-asteelle asti. Valtio maksaa. Mutta jos ei ole osannut käyttää tätä fantastista mahdollisuutta hyväksi tai muuten on hoitanut asiansa niin (laiskuus, tyhmyys) että on ajautunut huonosti palkatulle alalle vaikka systeemi mahdollistaa jopa yksityisyrittäjyyden niin ei kai se ole paremmin tienaavan vika, eikä hänellä ole mitään ihmeen velvollisuutta elättää laiskoja toistaitoisia. Se siitä reiluudesta.
        Jäsenkirjoja voi vielä anoa Kuuban ja Pohj Korean valtioilta jos se vaihtoehto kuulostaa paremmalta.
        Muussa tapauksessa tervetuloa oikeaan elämään.

• hallelujaaaa

tuo prosenttihomma.... mitä jos tulee lapsi ja nainen on lapsen kanssa kotona?! miehellä on rahaa ostella kaikkea mutta vaimolla ei. kotihoidontukeen ja -lisään vaikuttaa puolison tulotkin vielä...

ja kuinkas sitten jos mennään yhdessä lomalle, syömään, juomaan, leffaan jne...toisella ei olekaan rahaa?! tiedän nimittäin yhden perheen, jossa KAIKKI menee tasan puoliksi. heillä on 3 lastakin. usein nainen joutuu lainaamaan mieheltään rahaa, että voi lähteä esim. yhteiselle lomamatkalle... joo ei toimi, ei.

mä ajattelen niin, että samassa sopassa ollaan ja kun on lapsiakin... rahat samalle tilile tai reilu jako kuka maksaa mitäkin niin että jää itsellekin käyttörahaa. mä suostuisin siihen, vaikka olisin paremmin tienaava osapuoli. ei oo siitä kyse, vaikkakaan meidän palkkaerot ei ole suuria, puhutaan vaan parista satasesta...

• kjehehe
        k kirjoitti:

Nyt on joku ymmärtänyt asiat pahasti väärin. Kommunismissa oli kai ainakin ideana tasatulot ja sikäli elämä taloudellisesti reilua, kaikille työtä, asunto ym. Mutta mutta, kommunismia ei enää ole. Herätys ihmiset!
        Kapitalismissa missä ME elämme, ei varsinaisesti tunneta sanaa reiluus, tai onhan meillä kaikilla ollut mahd ilmaiseen opiskeluun aina korkea-asteelle asti. Valtio maksaa. Mutta jos ei ole osannut käyttää tätä fantastista mahdollisuutta hyväksi tai muuten on hoitanut asiansa niin (laiskuus, tyhmyys) että on ajautunut huonosti palkatulle alalle vaikka systeemi mahdollistaa jopa yksityisyrittäjyyden niin ei kai se ole paremmin tienaavan vika, eikä hänellä ole mitään ihmeen velvollisuutta elättää laiskoja toistaitoisia. Se siitä reiluudesta.
        Jäsenkirjoja voi vielä anoa Kuuban ja Pohj Korean valtioilta jos se vaihtoehto kuulostaa paremmalta.
        Muussa tapauksessa tervetuloa oikeaan elämään.

ensin: huraa kapitalismi! Sinä pelastat perheemme ja ruokit lapsemme! Sinä koulutat jaloilla periaatteilla nuoremme kohtaamaan julman maailman! Huraa! Huraa! Huraa!

Miten keksitkin soveltaa kommareiden oppeja perheeseen. Nyt olemme viisaampia kaikki.

ps. Jos ei sama prosenttiosuus molemmilta puolisoilta kelvannut, niin olisiko huonompituloiselta pitänyt periä isompi prosenttiosuus kapitalismin periaatteiden mukaisesti?

• mk

Kova kovaa vastaan ja lopetat etkemisen ja peseppä vain omat pyykit ja niin edelleen ja kyllä omat jäljet pitää korjata ja seuraavan kerran kun muijasi sotlkee otat kädestä kiinni jalaitat muijasi siivoamaan ja seuraat perässä ja vaadit että hänenkinj pitää tehdä osa kotiöistä. yksi hyvä konsti on että alappa harrastamaan jotain missä olet vaikka 3-5 iltaa viikossa harrastuksessa ja jätät muijasi kotio touhuamaan niin voi huomata että toisenkin pitää tehdä jotain. Kun olet avoliitossa niin asunto on tietenkin sinun nimissä koska maksat sitä koska avoliitossa omaisuus on sen kenen nimissä se asunto on ja avoerossa muijasi ei saa mitään jos asunto on vain sinun nimissä niin hyvä tulee. Säilytä kuitit mitä olet maksanut niin toinen ei voi avoerossa vaatia mitään kun ei ole maksanut. Lopetat tekeminen kuukaudeksi ja teet vain omat jutut ja laitat muijasi tekemään ruuat niin huomaa että on hommiä ja niin edelleeen: Maksu kannattaa laittaa puolisk isuhteessa tuloihin eli sinä maksat 60% ja avokkisi 40% ja niin edeleen. Jos menet jossain vaiheessa naimisiin niin tee hyvä avioehto kun muijasi on laiska.

• Yualle

Nykynaiset ovat tätä päivää :(

• menemään koko

suhteesta ja nopeasti. siinäpä akka jää ihmettelemään kun luottaa siihen ettet uskalla jättää!

• Läpi harmaan kiven

Kun omat lapseni olivat vauvaiässä vaimoni oli kotona ja minä työssä. Hän ei yöllä koskaan noussut syöttämään tuttipullosta tai vaihtamaan vaippoja, vaan minun piti tehdä se aina. Aamulla ennen työhän menoa huolehdin vielä siitä, että kaikki oli ok aina lähtiessäni, mutta kotiin saikin sitten tulla sydän sykkyrällään, kun ei tiennyt miten päin asiat makaa. Joskus vaimoni oli humalassa, kun oli tissutellut kaljaa päivän mittaan, joskus ärtyneenä kuin perseeseen ammuttu karhu siitä, että "joutuu olemaan neljän seinän sisällä" ja joskus hän itkeä pillitti kuin pieni lapsi surkeaa kohtaloaan. Kaikkien kotitöiden lisäksi jouduin sitten työn jälkeen huolehtimaan kaikkeen lasten hoitoon liittyvästä.
      Mitä rahoihin tulee, niin hänellä ei ollut tuloja, mutta menoista hän huolehti miltei yksin, t.s. viikonloppuisin piti mennä ostamaan hänelle vaatteita, kun ei voi "aina kävellä ryysyissä."
      Toisinaan jouduin jäämään pois työstä, kun hän oli humalapäissään häipynyt illalla kaupungille eikä ollut vielä aamuun mennessä tullut takaisin.
      Myös minä olen lukenut pilvin pimein tarinoita siitä kuinka vastuuttomia miehet ovat eivätkä OSALLISTU kotiaskareisiin. Arvatkaapa miltä sellaien tuntuu?

• nainen 75

on tuon kuvauksen perusteella ollut todella pahasti masentunut. Hän olisi tarvinnut hoitoa! Synnytyksenjälkeinen masennus voi kestää vuosia ja johtaa pysyviin mielenterveysongelmiin. Tätä asiaa ei vieläkään tiedosteta tarpeeksi.

• Järjestelykysymys

Meillä tilanne on toisin päin.
      Minä ansaitsen miestäni huomattavasti enemmän eli noin 3 kertaa enemmän ja siitä huolimatta teen kaiken. Mies joutaa kotiin tultuaan surffaamaan netissä tunti tolkulla eikä työkään ole hänelle raskasta 8-16 hommaa lungisti.
      Minä hoidan kaikki kotiasiat ja lapset työni lisäksi. Työ itsessään vie minulta viikossa noin 60 tuntia, joten kaikkien töiden (koti yms) minulle jää aikaa nukkua noin 5 tuntia yössä.

Syömään en koskaan ehdi kunnolla. Ruoat kun olen saanut tehtyä niin vuorossa on pyykki jne.
      Tästä laiskasta miehestäni huolimatta en valita ja ruikuta kuin sinä. On asioita, joita mieheni tekee ja hoitaa, joita minä en tee. Minusta on hienoa, että hän hoitaa pihan ja muut niin sanotut miesten työt, tosin hitaasti mutta kumminkin ;-)

Rahamme ovat olleet aina yhteiset vaikka vuosien aikana voisin laskea omistavani noin 80% meidän omaisuudesta. Tämä oli periaate jo alusta asti eli että en mene yhteen sellaisen miehen kanssa, joka ei voi elää yhteisillä varoilla vaan laskisi joka penniä sinun - minun periaatteella. Olisin tullut "hulluksi" sellaisen kanssa.

Olethan ollut edes viisas ja ottanut asuntolainan yksin omiin nimiisi? Tyhmä olet, jos olet ottanut asuntolainan yhteisiin nimiin ja kokonaan maksat. Minä ostan isommat hankinnat omiin nimiini jne joten ne ovat minun eikä puolisoni eikä puolisoni peri minulta mitään, kun aika jättää vaan lapsemme. En kerää varallisuutta miehelleni vaan lapsillemme. Tätä samaa olen ehdottanut hänelle ja olemme asiasta keskustelleet sekä sopineet.

Joten älä valita vaan hoida asia siten, että olet sujut asian kanssa. Jos se vaatii eroamista niin eroa, mutta älä valita. Pidä lapset niin voit saada jopa elatusapua, kun kerran hoidat lapset jo nyt. Vai vaivattomat petihommatko sinut pitää kiinni avopuolisossasi? Vältyt iskemiseltä, etsimiseltä ja "tumputamiselta"?

• Tärkeäpointti

elämää sinulla kaikkinensa. Kuinka oikein jaksattekaan noin suurissa vaikeuksissa
      tulla toimeen keskenänne ja vielä pienokaisen kanssa. Raha, raha ja raha, aivan
      ilman sitähän on melko mahdotonta pyörittää yhteistä "firmaa", ja kun toinen
      vielä sotkeekin. Mitä te opetatte lapsellenne ja kumpi hakee hänet tarhasta?
      Sujuuko seksikään, vai saatko siitäkin maksaa erikseen. Muuta pihanurmelle
      telttaan, tai laita "vaimokkeesi" sinne, jos tuntuu inhoittavalta tehdä kotitöitä, mutta
      lapsi lienee perheessä yleensä etusijalla kuitenkin. Toisen alistaminen millään muotoa
      ei kuulu ainakaan minun arvoihini. Mistä tuollaiset suhteet oikein saavat alkunsa, joita
      jatketaan vielä lapsen maailman valoon tuottamisella? Nai vaikka naapurin emäntä, jospa
      sujuisi paremmin, ainakin ehkä taas aluksi ja käytä ehkäisyä. Ei tuommoisia toppeleita
      tähänkään maahan ole tarvittu pitkiin aikoihin...

• siivooja vai vaimo

Palkkaa siivooja ja pistä lasku puolisosi kanssa puoliksi. Puoliksihan te asuttekin asuntoa.

Siisteys ja järjestys ovat toisille elinehoto. Toiset taas voivat elää vaikka minkälaisessa siklätissä. Tämä on yksi syy, miksi on hyvä asua hetki yhdessä ennen loppuelmän sitoutumista (avioliitto) ja lasten tekemistä. Jos elämänkatsomukset, elämäntavat, arvot sun muut eivät kohtaa, niin kantapäät vastakkain ja sopivampaa kumppania etsimään.

Mies 35, mikä enemmän nyppii? Sekö, että tienaat enemmän vai se, että avo ei siivoa? Eiköhän tällaiset asiat olisi parasta PUHUA perheen sisällä kuntoon.

• justjust111

en mikään tohtori ole asiassa, mutta käsittääkseni parisuhde on yhteistyötä? ehkä sun tosiaan kannattais sanoa, että sua vituttaa kun akka ei siivoo edes omia jälkiään? kaikesta voi keskutella!
      sit ihan hiukan nauratti tuo raha asia tässä ketjussa, ihan tosiaan, miksi pitää vakituisessa parisuhteessa olla sun ja mun rahat, mitä jos molemmat maksais vaikka omat laskunsa ja rettunsa, ja yhdessä hoidettais kaikki muu? en nyt sitäkään käsitä, että kaikki menee tasan ja toinen saa sitte käteensä enemmän "omaa" hummailu rahaa. meillä rahan käyttö menee niin, että minä maksan omalta tililtäni kaikki meidän laskut, ja mies maksaa vastaavasti juoksevat menot, ei sitä ole koskaan sen kummemmin laskettu paljonko kumpikin käyttää perheeseen. yhdessä mennään, tehdään ja selvitään.
      itse olen kotiäiti ja opiskelija, hoidan täällä kaiken, ihan kaiken. totta kai se välillä vituttaa, joka päivä itseasiassa. toisinaan totean miehelle, että josko tiskaisit siinä joutessas, tai menetkö pojan kanssa ulos leikkimään, tai vastaavaa. mutta ei ne asiat sillä ratkea että antaa sen vitutus käyrän nousta jatkuvasti.

vinkkinä useiden naisten testaama ja hyväksi havaitsema konsti; mene lakkoon. pese vaikka lapsesi ja omat pyykkisi, jätä akan retut siihen missä ne on. kyllä ne kohta liikkuu. Jos vain itse kestät, anna kaiken olla sotkussa. siinä sitä elämistä :)
      mutta ei miehen eikä naisen tule vastoin tahtoaan alistua kotitalouskoneeksi.

• äeppä40

Et ole tyhmä, harvinaisempaa vain taitaa olla että menee näinpäin, yleensähän se on nainen joka tekee kaiken ja mies ei yhtään mitään. Hyväksi havaittuja keinoja: yhteinen kotityövartti. 15 min kotitöitä joka ilta, sanot vaimolle että pesetkö sinä vessat vai pyykkäätkö. Ja jos sinä teet ruuan, vaimo hoitaa tiskit ja keittiön siivouksen tai sitten toisinpäin. Annat sen verran valinnanvapautta, että toinen voi valita kumman tekee, ei ole niin käskytetty olo ;)

• rakastunut53

Et sinä tyhmä ole... minä tein aikanaan exmiehen kanssa juuri niinkuin sinäkin, eli tein kaikki kotityöt ja hoidin lapsen ja vielä ilomielellä. Exälläni oli parempi palkka, niinkuin yleensä aina miehillä, mutta ei meillä siitä mitään kinaa tullut. Laskut maksettiin kummalla sattui olemaan rahaa ja meillä oli käyttöoikeus toistemme tileihinkin, no problem. Minä olin meillä se joka antoi helpommin periksi, luulen että teillä Sinä mies olet sellainen...jokaisessa parisuhteessa täytyy jomman kumman joustaa enemmän.
      Exä hänestä tuli 15 v yhdessäolon jälkeen kun kyllästyin 'passaamiseen' ja yksinoloon...hänellä muitakin suhteita:(
      Neuvon Sinua mies kertomaan vaimollesi miltä sinusta tuntuu ja haluat että hänkin osallistuisi kotitöihin jne, ja jos häntä ei huvita, niin kerro että tämä asia kypsyttää sinua lähtemään.
      Avoin keskustelu on parasta, tsemppiä !

• göhgö

Mitkä yhteiset rahat?Kyllä meillä ukko kirjottaa tikulla jäähänki sentilleen tarkat summat,jos olen vaikka tupakka askia pyytänyt ostamaan ja rahaa ei sillä hetkellä ole ollut.
        "sinä olet sitten sen ja sen verran velkaa ja muistahan ne sentitkin vielä"!

• codex89

Tilanne kuulostaa kieltämättä hyvin ikävältä.
      Meillä on aina rahat ollu "yhteiset" molemmilla toki omat tilit ja kummallakaan ei toisen tiliin oikeuksia, mutta sovittuna on ollut, että se maksaa kellä nyt sattuu rahaa olemaan.
      Minä pääsääntöisesti hoidan laskut jne. ja mies sitten ruokaostoksia.

Kotityöt on enemmän minun vastuullani, mutta jos pyydän tekemään jotain niin kyllä mies mielellään auttelee.

Kannattaa testata kikkaa, että jätät kaikki hänen asiansa pesemättä, et tee hänelle ruokaa, et pese hänen pyykkejään tai koske hänen tavaroihin. Luultavasti se saa naisen heräämään ja tajuamaan sen miten paljon sinä näet vaivaa teidän kotinne eteen. Ja jos tuntuu, että sekään ei auta istutte yhdessä pöydän ääreen ja keskustelette kunnolla, jos hän aloittaa kitisemisen niin sanot että nyt on sinun vuorosi puhua ja kerrot miltä tuo sinusta tuntuu. Minusta tuntuu, että hän ei vaan tajua työsi määrää teidän suhteessa.

• Perinteinen jaksaja

Ei se ole tyhmyyttä että ei lähde heti kävelemään suhteesta kun tulee ongelmia vastaan. Se on vastuuntuntoa.

On surullista miten helposti tänä päivänä lyödään hanskat tiskiin ja erotaan. Olisi syytä tutustua siihen kumppaniin ja hänen elintapoihinsa sen verran perusteellisesti että tietää mitä saa, varsinkin ennen lasten tekoa. Ja keskustella yhteiset pelisäännöt ennen yhteen muuttamista. Se miten rahat jaetaan on jokaisen parin ihan oma asia - kunhan se tyydyttää molempia ja toimii.

Itse naispuolisena kotitalouskoneena olen passannut sitä sohvaperunaa jo reilut 20 vuotta koska alkuhuumassa se tuntui kivalta kotileikiltä. Aikansa sitä jaksaa, mutta liekö ikä vai järkiintyminen kun on alkanut nakertaa arkipäivää ja avannut silmät että ehkä tämä ei olekaan ihan kohtuullista.

On helppo edetä elämässä perinteisellä kaavalla. Pari vuotta kihloissa, kivaa kaksistaan ilman suuria vaateita ruusunpunaiset lasit silmillä. Naimisiin ja yhteinen koti ja kotileikit, uutuuden huumassa ei haittaa vaikka roolit olisivatkin perin perinteiset. Lasten tulo tekee arjesta sellaisen sirkuksen ettei siinä kerkiä jäädä murehtimaan jaksamistaan tai roolien tasa-arvoa. Vaan kun siitä kymmenen viidentoista vuoden jälkeen elämä alkaa seestyä ja sille kotitalouskoneelle jääkin yhtäkkiä aikaa miettiä mihin on tultu, mitä annettu ja mitä saatu, alkaa arvopohdiskelu ja sen myötä parisuhteen selvittely.

Siitä huolimatta ihmiset joilla on korkea vastuuntunto leikkivät leikkinsä loppuun saakka, ja vain yhdestä syystä ja ne on ne lapset. On mielestäni niin kovin väärin että tehdään lapset kokonaiseen perheeseen ja sitten rikotaan lasten elämä. On aivan turha väittää että ero ei vaikuttaisi lapseen. Itse erolapsena muistan hyvin millaista se oli, vaikka vanhempien ero sujuikin sivistyneesti. Väitän että jokainen ero jättää jokaiseen lapseen jälkensä.

On syytä erota jos kyse on väkivallasta tai muusta vakavasta uhasta. Mutta vanhempien itsekkyys ei mielestäni ole riittävä syy erota. Joka leikkiin lähtee se leikin kestäköön. Opetellaan olemaan.

Sinulla mies 35v on pitkä matka edessäsi vielä kun lapsi on noin pieni. Mutta oli jokin syy miksi valitsit juuri sen naisen vaimoksesi ja lapsesi äidiksi. Älkää antako kotitöiden ja rahan haudata sitä unelmaa joka teillä on joskus ollut. Tehkää töitä suhteenne eteen ja antakaa lapsellenne hyvä turvallinen perhe-elämä kun teillä on siihen mahdollisuus. Onnea elämänne tielle !

• "kuski"

Olen kuullut tutuilta muutamastakin tapauksesta missä naisen raskauden aikainen "laiskuus" on jäänyt päälle.

Setäni työkaveri erosi vaimostaan, jonka kanssa oli ollut yli 10 vuotta yhdessä ennen lasten hankkimista, nainen oli siivonnut ja hoitanut kotia miehen maksaessa ja käydessä töissä.
        Raskauden aikana nainen hoiti vähenevässä määrin kotia ja lopulta lopetti kokonaan. Vauva tuli ensimmäiset vuodet oli sitä normaalia hässäkkää mikä varmasti kaikilla on.

Parin vuoden kuluttua mies heräsi ja rupesi miettimään asiaa, että miksi hän tekee kaiken edelleen ja nainen on kaksin kertaistunut vaikka suku muuten oli laihaa, eikä nainen lihonnut lainkaan raskauden aikana.

Setäni oli huomannut kaverinsa työpannoksen laskeneen niin roimasti, että töitä rupesi jo jäämään rästiin vaikka muiden työt tuli ajallaan valmiiksi.
        Se oli syy miksi setäni rupesi kyselemään mikä on vialla ja myöhemmin kertoi asian minulle.

Setäni työkaveri piti vuoden sairasloman ja palasi töihin lapset määrättiin toisessa kuulemisessa miehelle kun nainen ei hoitanut lapsia, ei huolinut ruuasta eikä muustakaan. Ja jätti tulematta toiseen huoltajuuskuulemiseen.

Joten älkää syyllistäkö miestä, että miksi otit laiskan vaimon. Vaimo on saattanut laiskistua, luulisi jo seurustelun aikana miehen huomanneen kompuroivansa vaimon vaatteisiin aamulla vessaan mennessään.

Itseäni kummastuttaa naisen kommentti miehen asiasta puhumiseen.

Kun pyydän avovaimoani korjaamaan jälkiään saan vastauksi kivahduksen:"lapsiperheessä ei voi olla absoluuttisen siistiä" tai "älä aina ahdistele, täällä täytyy saada elää".

Vaikuttaa, että nainen haluaa erota muttei sano sitä suoraan, vaan yrittää antaa ymmärtää.

Mies on tunnetusti yksinkertainen laitos joka puhuu suoraan, eikä ymmärrä vihjailuja tai pieniä eleitä.
        Naiset varmaan on huomannut? Vihjaillut miehelle kaikesta kivasta ja mies ei vaan ole kiinnostunut, mutta seuraavana päivänä valittaa, miksei koskaan ole seksiä? Jolloin nainen suuttuu ja valittaa miehelle, että olisin eilen halunnut ja mies kysyy miksei nainen sanonut?

• sinkkuniilo

"Sinulla mies 35v on pitkä matka edessäsi vielä kun lapsi on noin pieni. Mutta oli jokin syy miksi valitsit juuri sen naisen vaimoksesi ja lapsesi äidiksi. Älkää antako kotitöiden ja rahan haudata sitä unelmaa joka teillä on joskus ollut. Tehkää töitä suhteenne eteen ja antakaa lapsellenne hyvä turvallinen perhe-elämä kun teillä on siihen mahdollisuus. Onnea elämänne tielle !"

Joo, oot ihan akka kun valitat, että kotityöt on perheen kulmakivi. Itsellä oli semmonen avoke, mikä napisi etten tehnyt kotitöitä hänen mielen mukaan. Kun tiskasin, niin tuli napinaa - tiskasin vääri. Siivosin kaiken väärin ja tavarani olivat aina hänen mielestään väärässä paikassa. Avoni teki varmaan tunnin päivässä kotitöitä ja napisi kaksi tuntia päivässä kotitöistä :)

Ota järki käteen. Lopeta passaaminen. Hyväksy myös että kumppani hoitaa kotityöt kuten parhaaksi itse katsoo. Sinäkin teet kotityöt juuri niinkuin itse haluat.

• Ihme touhua

Miehenä voin sanoa, että oletpa läytänyt varsinaisen vässykkä-naisen. Vaikka itse olen poikamies, ja oma huusholli ei ole aina vimpan päälle tiptop, siitä huolimatta taloudessa ei hukuta paskaan tai jätetä tekemättä normaaleita kodin askareita.

Vähintä mitä aikuiselta ihmiseltä (myös naiselta) voisi odottaa, että omat jäljen noin pääsääntölisesti korjataan, sekä osallistutaan kodin askareisiin. Siitä huolimatta töistä ei tarvitse pitää tukkimiehen kirjanpitoa siitä, kuka teki viimeksi ja mitä.

• EETUUUUU

Mä kanssa ajattelen ettei vain toinen joudu uhrautumaan yksin kotitöitä tehdessä.Laiskottelu on jännä sana.
        Minusta kumpikin saa laiskotella.Ei tarvitse pingottaa kenenkään takia, eikä varsinkaan jonkun ISOVELJEN
        JOLLA OMIA ONGELMIA.
        OLLAAN YKSILÖITÄ KAIKKI.SE ISOVELI VOI PAINUA SUKUHAUTAAN MAKAAMAAN!

• äitylix3

Paitsi meidän perheessä minä, 3 lapsen äiti, olen se joka joutuu aina kantamaan sen vastuun kodista, lapsista ja laskuista sekä yleensä kauppa-asioista. Joskus tuntuu niiin turhauttavalta kun samat asiat nostetaan isännän kanssa toistuvasti esille. Minusta tuntuu väärälle yleensäkin se kun minä, joka olen liitonrahoilla kotona, joudun maksamaan kaikki kustannukset talouteen liittyen. Ainut asia missä mies tulee pyydettäessä vastaan on kuukausittainen vuokraosuus mikä on todella pieni koko vuokran suuruudesta. Eli siis mies maksaa vain puolet siitä osasta mitä jää asumistuen jälkeen maksettavaksi vuokraa. Ja ottaen huomioon että mies on yrittäjä jolla kuitenkin on sitä tuloa ihan eri tavalla kuin kotona olevalla äidillä.

Ja juuri ne tavanomaiset pulmat meidänkin perhettä painaa kuten kodin siisteys ja äidin vapaa-aika. Se siisteyshän kuuluu isännän mielestä äidille koska olen täällä kotona päivät pitkät. Mutta mielestäni isän kuuluu kantaa myös kortensa kekoon koska koti on myös hänenkin jossa hän myös likaa astioita ja kantaa likaisia vaatteita pyykkiin. En kuitenkaan halua miehestä neljättä lasta ja rueta miehelle äidiksi vaan vastuu kuuluu myös miehellekin. Ja kaikki päivät ovat niin touhua ja aikatauluja täynnä pienten lasten kanssa (2v, 5v, 6v) että joskus tuntuu ettei suurimpiin siivouksiin yksin enää rahkeet riitä.

Sitten se lasten/lapsen ja perheen kanssa vietetty aika. Siis perheemme pienimmäinen lapsi on miehen ihan oma ja kaksi vanhempaa ovat minun edellisestä avoliitosta. Monesti mieten ihan tunteja kuinka monta niitä kuukaudessa jääkään miehellä omalle pojalleen. Ja monesti poika kulkee sitten isänsä mukana työasioilla kun isillä on vapaapäivä. Miehen työpäivän pituus on yleensä 14h ja työpäiviä vkssa on 3,5-5 ja vapaapäivät sitten vietetään työasioihin liittyvien juttujen hoidossa. Eli siis vietämme lasten kanssa suurimman osan aikaa ilman isännän läsnäoloa. Monesti olisi niin mukavaa välillä jos olisi se toinen aikuinen jakamassa arkea ja vastuuta kotona. Ja tietysti se olisi myöskin suotavaa että myös minä itsekin pääsisin välillä jossakin käymään ihan ilman lapsia tai jos joskus olisi vaikka mahdollisuus jotain harrastaakin.

Näistä asioista mainittaessa miehen suusta kuuluu vaan että "taas sinä oot vinkumassa tyhjänpäivästä paskaa kun työttömällä idiootilla ei oo päivisin muuta tekemistä"

Mutta juu tiedän että itse olen lapseni hankkinut ja heidän puhtaudesta, turvallisuudesta ja terveydestä on kannettava vastuu. Mutta kysymys kuuluukin että missä on toisen vanhemman vastuu koska en ole yksin lapsia tähän maailmaan päättänyt hankkia ja se vastuu ei saa yksinomaan jäädä toiselle vanhemmalle vaikka olisikin työttömänä tai muuten vaan pienten lasten kanssa kotona!

• ent.kotiäiti

No huh huh... "taas sinä oot vinkumassa tyhjänpäivästä paskaa kun työttömällä idiootilla ei oo päivisin muuta tekemistä" .

Kuulehan äitylix3, tarvitseeko tuommoista oikeasti kuunnella ? Mene töihin, laita lapset päiväkotiin ja katso kuka sitten on idiootti kun punnukset on tasan. Kuulostaa siltä että miehesi ei arvosta pätkääkään kotiäidin työtaakkaa. Ehdota hänelle että hän tulee muutamaksi viikoksi ( tai muutama päiväkin voi riittää ) tekemään samat hommat kuin sinä niin joskohan ääni kellossa muuttuisi.

Johan olet idiootin ukon ottanut vaivoiksesi. Toivottavasti hänessä on jotain muuta hienoa joka korvaa tuon idiotismin.

Jaksamista !!

• äitylix3
        ent.kotiäiti kirjoitti:

No huh huh... "taas sinä oot vinkumassa tyhjänpäivästä paskaa kun työttömällä idiootilla ei oo päivisin muuta tekemistä" .

Kuulehan äitylix3, tarvitseeko tuommoista oikeasti kuunnella ? Mene töihin, laita lapset päiväkotiin ja katso kuka sitten on idiootti kun punnukset on tasan. Kuulostaa siltä että miehesi ei arvosta pätkääkään kotiäidin työtaakkaa. Ehdota hänelle että hän tulee muutamaksi viikoksi ( tai muutama päiväkin voi riittää ) tekemään samat hommat kuin sinä niin joskohan ääni kellossa muuttuisi.

Johan olet idiootin ukon ottanut vaivoiksesi. Toivottavasti hänessä on jotain muuta hienoa joka korvaa tuon idiotismin.

Jaksamista !!

Olen ollut vasta puoli vuotta työttömänä ja töissäoloaikanakin kaikki taakka kaatui iltaisin vain ja ainoastaan minun niskaan. Se oli vaan silloinkin pakko tehdä yksin kaikki kun ei niitä kukaan muukaan tee ja sillonkin kuten nytkin mies teki ympäripyöreetä päivää. Ja jos sovittiin uusista säännöistä kuka mitäkin tekee yms. niin viikon päästä niitä ei enää muistettu ja mies vaan pauhas kun mä en ymmärrä yrittäjyydestä mitään ja hänen työajoistaan. Olen myös kokeillut jättää suurimpia asioita tekemättä josko mies huomais mut loppujen lopuks me vaan hukuttas paskaan jos mä en viimekädessä alkais itse taas ahertaa. Nyt kovasti haluaisin lähteä opiskelemaan kun aika nihkeää on oman alan töiden saanti mutta uskallusta ei oikein ole kun tietää sen rankkuuden ja sen että joutuu yksin pyörittämään arjen ja lasten menot.

Kyllä sitä tosiaan aina välillä miettii et mitä ihmettä me yhdessä vielä jatketaan. Ja mikä saa jaksamaan...

• tulipamieleenvaan

nyt jos vielä listaisit mitä avovaimosi tekee yhteisessä kodissanne, laiskottelun lisäksi..kai lapsenkin kanssa joku on..??

• oletko urpo

Älä makaa kynnysmattona, jos et halua kalossin jälkiä naamallesi. Eli mitäs teet. On ihan oma valintasi, miten elämäsi elät. Vai sankarinviittaako hartioillesi kerjäät, tai kenties marttyyrin!

• että tälläistäkin!

Oletpa ihan ihmeellinen mies! Jos olisit minun, tekisin kaikkeni pitääkseni! ja jos olisin se sinun nykyisesi korjaisin kipin kapin jälkeni, kävisin kaupassa,jne. Mutta katsoisin myöskin, että esim. auton- tai asunnonostopapereissa on myöskin minun nimeni! Jos saisit kaikesta huolimatta päähäsi nostaa kytkintä! Avoliitto kun ei ole avioliitto, jossa kaikki ilmanmuuta jaetaan tasan. Et sinä tyhmä ole, harvinaisen aikuinen vain!

• haha09229020

Kannattaisi vaan olla hiljaa ja tiskata tai muijas pistää sua turpaan.

• vaik. olevan

sikäli oikeassa, että jokaisen pitäisi tehdä parjhaansa. vaimosi ei tunnu sitä tekevän. Lapset eivät ole syy jatkaa liittoa. Eukko pihalle vaan. Ärsyttävän oloinen ihminen kyllä

• Tätä mieltä minä

ymmärrät hyvin varmaan useiden äitien keskustelut tästä samasta aiheesta.
      monien mielestä naiset jaksavat vaan nalkuttaa tyhjästä-
      Minä olen yksinhuoltaja ollu 20 v. (nyt 20 vuotias poikani muutti omaan asuntoon).
      Minä olen se joka on tehnyt kaiken (tai no vaihtelevasti poikakin nyt joskus jotain)
      minä olen maksanut myös kaiken.

Joskaan kun ei ole ollut toista tienaavaa aikuista, niin ei ole ollut toista suttaavaakaan aikuista.

ehkä teilläkin olisi se perhekeskustelun aika vaimosi kesken.
      toki hän on oikeassa että pitää saada elää, mutta se elämisen laatu voisi olla parempaa, kun kumpikin tekisi osuutensa. Sanot että myös sinulla on oikeus saada elää omassa kodissasi. ja tuohon "elämiseen" jäisi aikaa kun kumpikin tekisi tasajaikoisesti kodin eteen jotain.
      Siihen elämiseen nyt sattuu vaan kuulumaan myös kotityöt.

koti ei saa olla orjanpaikka yhdelle.

• fkjkgfdgfdg

Eipä enää yhtään ihmetytä nuo erotilastot jos noin vähäpätöisistä syistä lähdetään "kävelemään". Ihan kuin puhuisit jostain työntekijästä jolle aiot antaa potkut. Meillä on kotona sama tilanne huushollauksen kanssa, puoliso ei ole kovin tarkka tuon siisteyden kanssa ja minua välillä ottaa päähän, mutta on meillä parisuhteessa nyt muutakin kuin yhteinen koti ja omaisuus. Kun alkaa liikaa ärsyttää, puhun hänelle asiasta. Yritän välttää nipottamista ja nalkuttamista koska se on todella ärsyttävää, eikä millään tavalla auta asiaa. Olen muuten huomannut, että lähes kaikissa parisuhteissa toinen tekee reilusti enemmän kuin toinen. Useinhan se on nainen, mutta esim. vanhemmistani isä tekee kotona paljon enemmän, äitini on jopa hieman laiska. Vaan pitkä liitto on heilläkin takanaan, pitää vaan oppia sietämään toisen epätäydellisyyttä.

• Marko vaan

Tuo miehen näkökanta on mielenkiintoinen.Millainen koti teillä on,asutteko leveästi,vai pakotatko vaimon asumaan ahtaasti jossain kapisessa 60-luvun remontoimattomassa kylppärikämpässä?
      Mieti uudestaan mitä selität.Eiköhän vaimokin voi paremmin jos muutatte isoon kunnon kotiin niin vaimokin tekee enemmän asioita.

• Nahkiainen

Taitaa olla taas jonkun sukulaisen tarinoita.Meillä ainakin meni aikoinaan niin kun mieheni oli matkatöissä eli viikon tai kaksi välillä kolme viikkoa poissa kuukaudesta ja hoidin lapsia yksin kuin yh konsanaan.
        Tosiaan siistiä oli,väsyttihän se että joutui yksin raatamaan kotona.Meillä ei ikinä henk kohtaisia riitoja tullut vaan niitä aiheuttivat mieheni alkoholisti isä sekä hänen toinen veljensä.Velejn päähän ei näemmä mennyt järki.Meillä menee hyvin kun mieheni sanoo ettei minun tarvitse vaivautua näkemään hänen sukulaisiaan joista ainoastaan yhden takia joutuu sanomaan aina en tule.

• eikö jo riitä

On avovaimollasi ainakin kissanpäivät. Yleensä se kai vain menee niin, että se vastuullisempi osapuoli vain ottaa enemmän vastuuta, kun toinen myös antaa sen tapahtua. Ehkä kannattaa käydä muutama riita, että saatte kotityöt sovittua vähän tasapuolisemmin, kannattaa harjoittaa jämäkkyyttä, siitä on joskus apua. Kun riittävän jämäkästi vaatii toista osallistumaan, toisen on pakko myöntyä, kun ei jätä valinnanvaraa. Ja kun asuntokin on vielä sinun, ja neidillä on melkein täys ylläito. Ei nyt välttämättä kannata kävelemään lähteä, ainkaan sen, joka kämpän omistaa - omia rajojaan kannattaa puolustaa. ja jos toiselle ei mene jakeluun, niin voipi vaikka näyttää oven suuntaan, että koittaa neiti sitten pärjätä omillaan. Itse on ollut vastaavanlaisia ukkoja, joiden kanssa on joutunut käymään keskusteluja sekä yhteisiin menoihin osallistumisesta että myös kotitöihin osallistumisesta - kyllä ne ovat myöntyneet, piti vain hieman tiukentaa äänensävyä, ja viimeinen keinohan on aina uhkailu tai lähtöpassit - näin se vain on, tosin ei ole ollut lasta siinä, hieman vaikeuttaa tilannetta. Kyllä parisuhde pitää perustua tasa-arvoon, kutakuinkin, ei nyt sitä voi ihan tarkkaa viivaa vetää, että miten, mutta outoa, että pääelättäjä hoitaa myös kotityöt, kun yleensä vähemmän maksava osapuoli voisi nimenomaan kompensoida sitä taloudellista puolta tekemällä kotitöitä. Muuten mistä näin hyviä miehiä oikein löytyy? Kumma että joillakin käy tuuri, yleensä ne on just ilmeisesti laiskoja, mukavuudenhaluisia ja usein vielä läskejä ämmiä.

• muuu___

Haha... Olen mies, ja avovaimoni ajattelee varmaankin välillä jotain tähän suuntaan tavaroitten jättämisestä, ja siitä että hän tekee suurimman osan kotitöistä. Mielestäni hän on siivousnarkki. Muutama tavara siellä täällä levällään ei mielestäni haittaa siisteyttä millään lailla. Mitä tulee rahankäyttöön, onko hän pihi ja laskee tarkasti, vai oletko sinä pihi ja lasket tarkasti? Pyydä häntä käymään ostamassa sinulle jotain sopivan hintaista syyllä x. Pistä se lukeen viestisi jossain välissä? Mutta ei kai se niin mene, että tienaat rahat ja teet kotityöt sitä varten, että hän voi omalla palkallaan hummata. Miten paljon teille kummallekin sitten jääkään tilille menojen jälkeen.

Tavat ja roolit tarttuu hyvin nopeesti suhteessa, ja niitä on hankala muuttaa. Jos hän lupautuu tekemään omaa osuuttaan kotitöissä paremmin, niin sopikaa vuoropäivät tai jotain. Muuten ei tule hommasta mitään.

• mies.

Ei valita tyhjänpäiväisestä. Minä olen jo kolmekymmentävuotta siivonnut,käynyt kaupassa ja tehnyt ruuat töiden päälle ja vielä ehtinyt hyvin käydä harrastuksissakin. Mitä vaivaa on esim,siivoamisesta,ei yhtikäs mitään. Onhan Suomessa tuhansia yksinhuoltajia,jotka tekevät kaikki askareet aina yksin,ansiotöiden lisäksi. Ole mies,äläkä kitise kuin pahaiset teinit!

• Tintsaliini

Moi sulle ja sanon heti kättelyssä että on sulla kurja avovaimo ja sinuna ottaisin pitkät,mutta jos rakastat avovaimoasi niinsillon tilanne onkin aika paha.alapsen takia ei pitäisi yhdessä olla jos on asiat päin helkkaria.Mun avomies käy kaupassa ja siivoaa myös,mutta meillä on sellainen juttu,että minä olen liikuntavammainen,enkä pysty kunnolla tekemään itse.Menot me laitetaan puoliksi.Minä kehoitan sua kuuntelemaan sydäntäsi,mitä se sanoo?

Kuka teillä imuroi, pyyhkii pölyt, luutuaa lattiat ja siivoa kylppärit, vessat ym. Entä mahdolliset pihatyöt? Kumpi ajaa autoa, jonka sinä tankkaat? Kumpi huolehtii lapsesta enemmän. Jos sinulla on lähes kaksi kertaa isompi palkka kuin vaimollasi, on luonnollista, että myös maksat kuluista enemmän. Toki, jos teet suurimman osan kotitöistä ja hoidat lapsenne, niin puolisosi joutaisi katsomaan peiliin. Tuli vain mieleen, että nipotatko turhasta.

• huokaus, huokaus

kilpailuyhteiskunta on saanut aikaan. Lue yllä.

• Arrecife

No ennenkuin ryntäät sieltä tiehesi, niin kerropa, että MILLAISTA työtä se vaimosi tekee? Onko fyysisesti verottavaa, vai istuuko jossain toimistossa?

Meillä mies tienaa tuplasti enemmän, kuin minä. Meillä on yhteiset rahat, joita käytetään sitä mukaan kuin sitä kunkin tilille tulee. Varat ja velat on yhteisiä. Kotityöt jakautuvat niin, että minä teen suurimman osan taloustöistä talon sisällä ja mies sen ulkopuolella. Hän hoitelee autojen rempat, oikeastaan kaikki "miehiset" työt. Hän maksaa laskut jomman kumman rahoilla ja ehtii siinä harrastaakin aika paljon ihan omia juttuja. Minä sitten pyykkään, pesen astiat, kokkaan, hoitelen ekissojen laatikot, haen postin, käyn yleensä kaupassa ja oikeastaan teen sisätiloissa likimain kaiken. Harrastaa en kovin paljon ehdi, kun näitä kotiaskareita riittää ihan tolkuttomasti.

Ongelma meillä on se, että MITÄ me töissä ollessamme teemme. Mies on it-alalla. Hän näpyttelee koneella, pölöttää palavereissa, syö ilmaisiä lounaita ja suureksi osaksi hän kykenee tekemän työnsä etätyönä. Minä olen taas siivooja. Ennen kuin ehdin kotitöitteni pariin, olen siivonnut TUHANSIA neliöitä, vessoja, toimistoja, kahvihuoneita, saunoja, suihkuja, sosiaalitiloja, käytäviä, portaita ja ties mitä muuta vielä lisäksi. Olen kävellyt jalkani tunnottomiksi ja joka ikistä niveltä ja lihasta särkee. Sitten ihmetellään, kun kotiin tultuani haluan hetken istua, ennenkuin alan kokkaamaan, pyykkäämään, pyyhkimään pöytiä, jne... En yksinkertaisesti kykene rankan työpäivän päätteeksi aloittamaan toista heti perään, vaikka työpäiväni virallinen pituus on 8h.

Meillä ei ole siistiä koskaan. Mies tiputtaa asiat siihen, mihin hän ne nyt sattuukin tipauttamaan. Minä en jaksa juosta aikuisen miehen perässä vahtimassa. Minulle kyllä motkotetaan, kun on sekaista. Niinhän onkin, mutta siihen on ihan selkeä syy. En jaksa.

Okei. Olemme aika hyvin sopeutuneet tähän mylläkkään. Aika-ajoin huomautan valittajalle, että mulla on jo pitkä päivä takana, etten kaikkea jaksa ja auttaa ja tehdä saa, jos kerran intoa piisaa. Minä rakastan ajatusta, että kotimme olisi siisti ja että voisin jonkun aikaa keskittyä VAIN sen siivoamiseen ja unohtaa se toinen työmaa hetkeksi... Se ei nyt vain ole kovin realistinen ajatus. Lemmikit sotkee, mies sotkee ja kun on seitsemättä kertaa kiikuttanut sen käytetyn teepussin jostain takan reunalta roskikseen, niin kahdeksannen annan jo olla. Viekööt itse. Sama on, jos mies kävelee kengillä sisällä juuri kun olen lattiat pessyt...

Ihan normaalilta perhe-elämältä tuo minusta teillä siis vaikuttaa. Jos kuitenkin vaimokkeen lusmuilu ahdistaa, niin laita se telkku kiinni ja juttele asiat selviksi. Sano, ettet jaksa hoidella hänelle enään safkaa päivittäin, vaan että nyt on vaimokkeen kokkausvuoro. Vaadi saada syy käytökseen.

• hyvin menee

Jos asiat on näin, niin sinä syyllistyt siihen, että teet asioita toisen puolesta. Jos olette avopari, mieluiten kaikki puoliksi. Jos keräät hänen vaatteitaan mistä sattuu, laita ne mytyssä mihin sattuu. Sinua kohdellaan, kuten annat itseäsi kohdeltavan. Kerralla kunnon äänellä ilmoitettu asia - kuin ainainen kitinä.

• hfddd

Miks siivoot ja tankkaat auton? Parempi olis kaks autoo, niin kumpikin tankkais omansa.
      Jos mä olisin sä niin, antaisin vaan kaiken olla ja laiskottelisin itsekkin, mitä sitä siivoomaan jos vaimokin heittää kamansa lattialle heitä säki.

Jos ei tyyli muutu niin, sitte kumpikin jatkaa samanlailla.

• rauhallisemmin...

"Maksan asuntolainan" , jos asunto on vain sinun nimissäsi, selvä se että sinä maksat. Jos asuisit ilman vaimoa maksaisit yhtiövastikkeenkin ja kaikki laskut. Suurimmaksi osaksi käyt kaupassa , suurempi tuloisena ok. Mutta sitä en ymmärrä, että peset 100% vaimon sukat, keität puurot ja tiskaat voileivät. Sano ens kerralla nätisti taitaa olla sun vuoro tai kulta, imuroitko VAI tiskaatko, vähän rapsutusta päälle ja pilkettä silmään. Onko vaimossasi jotain hyviä puolia ?

• meeri 11

Armoton totuus maksa kun olet parempi palkkainen ja tyydy kohtaloosi,koska olet saanut lapsen hänen kanssaan ei lasta voi puolittaa vaan antakaa turvallinen lapsuus.Hän on teidän molempien yhteinen.

• naikkonen33.

itse ilmeisesti puuhakas ja aikaansaapa ihminen. Kaikki eivät ole samanlaisia, en itsekään jaksa tehdä työpäivän jälkeen oikeastaan mitään (okei, syynä on perussairaus, mutta onko sillä väliä mikä on syy). Ihmisen vapaa-aika on hänen omaansa - onko vaimosi esim. lapsen kanssa? Oletko puhunut vaimosi kanssa asiasta rauhallisesti, ei vain huomautellen silloin tällöin?

Sillä, että ansaitset enemmän, ei ole tekemistä kotitöiden jaon kanssa, ne pitäisi jakaa tasan joka tapauksessa.

Ei sinun tarvitse passata aikuista ihmistä, jätä tekemättä. Jos ei korjaa jälkiään, sitten ei. Se korjaa, jota asia enemmän häiritsee. Tietysti voit nyt sanoa, ettet halua elää sikolätissä, mutta olisiko tämä asia pitänyt selvittää ennen kuin aloitte tekemään lapsia?

Lapsi on kaikkein tärkein. Viettäkää aikaa hänen kanssaan ja antakaa sen siivouksen nyt olla. Olette terveitä nuoria ihmisiä, teillä on kaikki ihan hyvin, monilla on sairautta ja työttömyyttä ja silloin siinä alkaa siivoukset tuntua aika pieneltä.

• miessovinistille

Olet sika ja ajattelet vain itseäsi.

Todennäköisesti vaimosi on korjannut sinun jälkiäsi koko suhteen alkupuolen ja on vihdoin päättänyt, että sinun aikasi on tehdä jotain. Älä suotta väitä vastaan. Naisesi on poikkeus, joka luo säännön, että naiset ovat siistejä ja vastaavat kodin töistä.

Pienempipalkkainen maksaa aina tuloihinsa sopivan summan menoista, pienemmän kuin isotuloinen. Niin on reilua ja toimii myös toisin päin.

• andekisut

Meillä asuntolaina 790kk joka menee minun palkasta mies eläkkeellä eläke n.800kk käteen.On välillä tosi raivostuttavaa katsoa,kun mies istuu kuppilassa ja itsellä ei ole ikinä rahaa lähteä mihinkään.laina tosin mun nimissä ja ollaan avoliitossa ,miehellä 28v tyttö jolla kaksi lasta rikkaan miehen kanssa.Heillä kaikki ok.Nykyään mun mies hoitanut laskut ok,mut ei voi jatkos luottaa,välillä häipyy ja jättää kaikki laskut hoitamatta,jolloin oon ite ihan kusessa saattaa olla 2-3viikkoo pois ,sit tulee persauki himaan.Tämmöstä oon nyt kattonut 20 vuotta,mieheni mielestä olen nalkuttava ämmä,mutta hyvin tuo on viihtynyt.Ite olen 38v ja mies 52v.Jos oisin sun tilanteessa lähtisin menee,tommoisia miehiä on harvassa,mielestäni sun muija ei kunnioita sua tarpeeksi!!!En itse lähtenyt ajoissa,enää en voi,koska haluun pitää viimein saavuttamani omakotitalon ja kaikesta huolimatta rakastan miestäni.

• Puupaaa

Ihmettelen miksi olet edes mennyt avovaimosi kanssa yhteen, koska puhut vaan rahasta, missä rakkaus?

Olen nainen ja en voi sietää tollasia "akkamaisia" miehiä jotka kulkevat perässä siivoamassa, mikset anna avovaimosi tavaroiden ja vaatteiden olla siinä mihin hän ne jättää.

Kukaan ei sinua pakota tekemään kaikkea, jätät vaan esim. auton tankkaamatta niin avovaimo kyllä tankkaa jos tarvii autoa.

Epäilen et olet sellanen "Puuhapete" et avovaimo ei edes ehdi tehdä mitään kun olet jo joka paikan siivonnut.

Ota rennosti muuten avovaimo lähtee jonkun Miehen matkaan, kun ei jaksa tollasta siivoja-muijaa katella.

• Schicksal

Pistä kampsut ja kimpsut kassiin ja lähe vex...........mä en kattos tollasta!!!!!!!!!!!!!!

EI SUN TARTE OLLA JOKAPAIKAN HÖYLÄ. EI SUN TARTE OLLA KONE. Olet ihminen. Vain kerran.

Lapsi on sit toinen juttu,..............kumpikos hänet hoitaa ERON sattuessa?

• kuusikolmekymmentä

jos miettii eroa siisteystottumusten takia. ja mitä rahankäyttöön tulee, yhteisessä taloudessa rahat käytetään yhdessä, eli se jolla sillä hetkellä sattuu olemaan tilillä korkeampi saldo, maksaa niitä pakollisia menoja. tulee vähän opiskelijoiden kimppa-asumisen meininki jos ihmisillä erisuuruiset tulot ja molempien pitäisi saman verran maksaa asumisestaan. ja esim avioeron sattuessahan jos ruvetaan niitä omaisuuksia jakamaan, ja esim mies on ollut pitkään hyväkin palkkaisessa ansiotyössä ja on varakkaampi, ja nainen on hoitanut kotona perheen lapsia, on nainen yhtälailla tehnyt asioita kodin hyväksi ja oikeutettu saamaan puolet siitä omaisuudesta. vaikka suomen laki onkin aika hanukasta niin onneksi avioerolaki on sentään järjellä ajateltu. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      38
      3545
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      32
      2315
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      80
      2243
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      45
      2111
    5. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      56
      1484
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      18
      1445
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1396
    8. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      957
    9. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      48
      945
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      37
      823
    Aihe