Auttakaa mua ymmärtämään

opiskelija09

En ymmärrä: vuositulorajani vuonna 2009 oli 15 000 euroa. Perusveroprosentti 8,5% (invalidivähennys 40% laskee tulorajaa vähän) Tienasin vuonna 2009 13502 ansiotuloina ja 1192 euroa opintorahana. Yhteensä ne tekevät 14694 euroa eli alle 15 000 euroa. Silti sain vuoden 2009 veropäätöksessä jäännösveron 131,46 euroa, eräpäivä 1.12.2010. En ymmärrä miksi, koska tulot olivat alle 15 000 euroa. Verokortissa on mainittu ansiotulojen ennakkopidätykseksi 1274,50 euroa muttei mitään opintorahan verotuksesta. Olen ymmärtänyt, että Kela verottaa opintorahaa automaattisesti jollain 20 prosentilla tms? En ole kylläkään viime vuonna opintojen alkaessa kelaan vienyt mitään omaa verokorttia opintorahaa varten. Johtuukohan mätkyt siis siitä, että opintorahasta on maksettu liian vähän veroa tms... apua, pakko varmaan soittaa kelaan.

3

317

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ryysy

"Opintorahavähennys

Opintorahaa saavat voivat tehdä kunnallisverotuksessa opintorahavähennyksen. Vähennyksen ansiosta et joudu maksamaan opintorahasta veroa, jos sinulla ei ole muita veronalaisia ansiotuloja vuoden aikana. Vähennys myönnetään automaattisesti, eikä sinun tarvitse pyytää itse sitä.

Opintorahavähennyksen määrä on 2 600 euroa, kuitenkin enintään saamiesi opintorahojen suuruinen. Jos sinulla on muitakin ansiotuloja, esim. palkkatuloja, opintorahavähennys pienenee 50 %:lla siitä määrästä, jolla puhtaat ansiotulosi ylittävät opintorahavähennyksen täyden määrän eli 2 600 euroa. Mitä enemmän sinulla on muita veronalaisia tuloja, sitä enemmän maksat veroa myös opintorahastasi."

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160801102643IL

• ap.

Ok, ymmärrän että opintotukirahavähennystä en saa koska tuloraja sille on 6000 euroa. Mutta edelleenkään en ymmärrä 2009 tulorajani ollessa 15 000e, miksi sain jäännösveroa, vaikka tuloni olivat alle 15 000 euroa (opintoraha mukaan luettuna) :/ Noi verotuksen koukerot ovat aika vaikeaa ymmärtää... Auttakaa, olen ihan pihalla.

• ap. kirjoitti:

Ok, ymmärrän että opintotukirahavähennystä en saa koska tuloraja sille on 6000 euroa. Mutta edelleenkään en ymmärrä 2009 tulorajani ollessa 15 000e, miksi sain jäännösveroa, vaikka tuloni olivat alle 15 000 euroa (opintoraha mukaan luettuna) :/ Noi verotuksen koukerot ovat aika vaikeaa ymmärtää... Auttakaa, olen ihan pihalla.

Soita verottajalle ja kysy - ovat (useinmiten) ystävällisiä ja auttavaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      19
      2166
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      39
      2065
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      25
      1945
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      46
      1367
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1316
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      863
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      56
      792
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      721
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      713
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      32
      698
    Aihe