Maksuhäiriömerkinnät ja asuntolaina

Kyselijä-

Morjensta vaan,

Maksoin äskettäin kaikki ulosotossa olleet velat pois, mutta merkinnäthän säilyvät vielä tovin rekistereissä. Varallisuuteni on kokenut huomattavan kohennuksen, ja olen harkinnut asunnon ostamista. Minulla olisi varaa maksaa noin 60% asunnon hinnasta. Minulla ei varsinaisesti ole vakituisia tuloja, mutta tienaan kuitenkin viisinumeroisen summan kuukaudessa. En usko pankin katsovan ammattiani "oikeiksi" töiksi. Kyseessä on kuitenkin täysin laillinen toiminta, josta en halua kertoa enempää välttääkseni keskustelun eksymisen sivuraiteille. Onko minun mahdollista saada asuntolainaa? Tarvitsenko mahdollisesti takaajan/takaajia?

7

1042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (**)

      Jos olet maksanut kaikki pois pyydä ref merkintä, joka kertoo luotottajille että kaikki maksettu.
      Lisäksi kannattaa tarkistaa oma tiedoista merkintöjen vanhentumiset, osa kun on sellaisia että poistuvat heti kun velka maksettu, tässähän lakikin muuttui jokin aika sitten.
      Mitä lainaan tulee, vakuuksia varmasti tarvit, eli takaajia.

    • pankkin asiakas X

      Turhaa tulla tänne vääntää sitä, että saako lainaa jos on kerran sotkenut talousasiat.

      Asuntolaina o niin tärkeä asia elämässä, että luottotiedot pitää olla kunnossa jo pitkää ennen ku ees miettii tollasta ääneen. Jos nyt o saanut ulosotot pois, nii aivan sata varmaa saa olla lainatta ja luototta monta vuotta ja nii pitää ollakin.

    • Rozzzz

      Eiköhän tuo 60% asunnon hinnasta riitä jos uusia merkintöjä ei ole vuoteen-pariin tullut ja velat on tosiaan pois maksettu. Joka tapauksessa avoimuus on pankkisuhteessa kaiken a ja o, joten jos tulosi tulevat epämääräisestä lähteestä, joudut ne kuitenkin pankille uskottavasti selittämään (ja pankki myöntää lainan ainoastaan jos uskoo että tulot jatkuvat). Siis laskelmia tulohistoriasta ja nöyryyttä mukaan. Jos tulot ovat veronalaisia, kannattaa myös ottaa mukaan jokin verotustodistus, tms. Jos taas tulot eivät ole veronalaisia ja summa on visiinumeroinen, myös pankki joutuu ilmoittamaan epäilystä rahanpesun tutkimuskeskukselle joten esim. verot on syytä olla asianmukaisesti maksettuna tai tulee verottaja kolkuttelemaan kaupanpäälle.

      • i know

        Joo, tuloista pitää esittää varmuus niiden jatkumisesta eli esim nettipokeritulot eivät riitä säännöllisiksi tuloiksi vaikka kiltisti maksais niistä verotkin, kun siitä ei oo varmuutta että niiden tulo jatkuu. Eli vaikka tulonlähde olis laillinen ja verot maksettu niin ei riitä että uskottelee että "kyllä tää jatkossakin menee näin".

        Jos sulla on 60% asunnon hinnasta maksaa heti ja tuo tuloasia on kunnossa niin et tarvii takaajia tai vakuuksia, koska ostettava asunto riittää lopuille vakuudeksi - eihän normaalitilanteessakaan tarvii olla kuin 25% vakuuksia ja tuo 60% omarahoitusosuus on huisisti enemmän.


      • i know
        i know kirjoitti:

        Joo, tuloista pitää esittää varmuus niiden jatkumisesta eli esim nettipokeritulot eivät riitä säännöllisiksi tuloiksi vaikka kiltisti maksais niistä verotkin, kun siitä ei oo varmuutta että niiden tulo jatkuu. Eli vaikka tulonlähde olis laillinen ja verot maksettu niin ei riitä että uskottelee että "kyllä tää jatkossakin menee näin".

        Jos sulla on 60% asunnon hinnasta maksaa heti ja tuo tuloasia on kunnossa niin et tarvii takaajia tai vakuuksia, koska ostettava asunto riittää lopuille vakuudeksi - eihän normaalitilanteessakaan tarvii olla kuin 25% vakuuksia ja tuo 60% omarahoitusosuus on huisisti enemmän.

        Siis tuossa "eihän normaalitilanteessakaan tarvii olla kuin 25% vakuuksia ja tuo 60% omarahoitusosuus on huisisti enemmän" tarkotan että asuntolainassa riittää 25% omaraha / ylimääräinen vakuus tai takaus koska asunto on 75%sesti asuntolainan vakuutena.


      • asuntolainan ottanut
        i know kirjoitti:

        Siis tuossa "eihän normaalitilanteessakaan tarvii olla kuin 25% vakuuksia ja tuo 60% omarahoitusosuus on huisisti enemmän" tarkotan että asuntolainassa riittää 25% omaraha / ylimääräinen vakuus tai takaus koska asunto on 75%sesti asuntolainan vakuutena.

        Op:ssa ainakin pankki arvostaa 70% asunnon ostohinnasta, eli 30% edestä pitää olla takaaja tai muita vakuuksia.. eli jos kämpän ostohinta 200 000 pankki takaa 140 000 edestä ja 60 000 on taattava muulla tavoin.


      • mämämämmämmmmmm
        asuntolainan ottanut kirjoitti:

        Op:ssa ainakin pankki arvostaa 70% asunnon ostohinnasta, eli 30% edestä pitää olla takaaja tai muita vakuuksia.. eli jos kämpän ostohinta 200 000 pankki takaa 140 000 edestä ja 60 000 on taattava muulla tavoin.

        Nordeassa 75


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      825
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe