Kaikenlaisia kehuja hiippakunnallemme

huomioitsija

Yritänpä vaihteeksi tällaista otsikkoa. Pitkän aikaa palstaa on vallinnut kiistely ja purnaaminen. tTarkoitus olisi nyt yhden otsikon alla kirjoittaa positiivisia asioita.
Enhän minä voi keskustelua hallita; jos tästäkin tulee kiistelyä, sille en voi mitään. Toivoisin kumminkin, että täällä annettaisiin ruusuja, ja jos joku haluaa antaa kehutuille tahoille risuja, perustakoon toisen keskustelun. Ajattelisin, että tässä ketjussa voisi toimia toisella tavalla: jos minua ärsyttävä taho saa ruusuja, annankin sitten kiireesti ruusuja sellaiselle taholle, joka mielestäni ansaitsee ne paremmin. Ontuva (hyvinkin ontuva!) mutta ehkä jollakin tavoin valaiseva esimerkki: A antaa ruusuja summorum-aktivisteille, B vastaa antamalla ruusuja katkirkon vetäjille.

Muistan joskus kampanjoidun otsikolla "Kehu nainen päivässä". Ajattelin omasta puolestani kirjoittaa tähän ketjuun päivittäin yhden kehun jollekin hiippakuntamme toimijalle tai hiippakunnassa esiintyvälle ilmiölle.

Aloitan kehumalla niitä hiippakuntamme nuoria miehiä, jotka haluavat antautua koko elämällään palvelemaan kirkkoa:
"Hiippakunnalla on Redemptoris Mater –lähetysseminaarin pappiskandidaattien lisäksi muutama tavallinenkin seminaristi." http://katolinen.net/?p=2606

66

3024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huomioitsija

      Aloitus on saanut kolme alaspäin käännettyä peukaloa. Ei se mitään. Jatkan ruusujen jakamista, ja huomautan, että nämä eivät tule tärkeysjärjestyksessä.

      Tänään kehun niitä, jotka pitävät yllä hiippakuntamme omia perinteitä. Meillä on vuosittain toituvia tapahtumia, jotka liittyvät kiinteästi yleismaailmallisiin katolisiin traditioihin ja samalla kunnioittavat omaa keskiajan perintöämme. Kiitokset siis tällä kertaa Academicum Catholicumille ja maallikkodominikaaneille, jotka järjestävät huomenna Hattulan pyhiinvaelluksen. Toivotaan runsasta osanottoa.

    • Henrikiläinen

      Koko aloitus on niin harvinaisen lapsellinen ja jos suoraan saa sanoa, typerä, että tämän jälkeen en tämän "aiheen" puimiseen aio osallistua.

      Lähestymistapa ei tunnu edes katoliselta. Kaikkea ne vastakääntyneet keksivätkin.

      • huomioitsija

        En ole kehtokatolilainen, ei sille mahda mitään. Kirkkoon minut on otettu noin 40 vuotta sitten. Missähän vaiheessa lakannen olemasta vastakääntynyt?


      • ihminen vaan

        Olet häpeäksi nimimerkillesi!


    • Henricus

      Nimim. huomioitsijalla kiitokset asiallisista kirjoituksista täällä katolilaisuus -sivustolla.

      Sen lisäksi haluan kehua katolisia sääntökuntasisaria, jotka tekevät ahkerasti työtä hiippakuntamme hyväksi Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Jyväskylässä.

      Kiiitokset ja huomionosoitukset kaikille niille, jotka ovat tukeneet Pyhän Henrikin katedraalin remonttia. Katedraali on koko hiippakunnan kirkko, koska siellä on piispan istuin. Olen keskustellut ympäri Suomea katolilaisten kanssa, jota ovat olleet tukemassa tätä suurta remonttia, kaikki ovat myös olleet iloisia siitä, että katedraalia korjataan.

      Paljon muutakin kehuttavaa ja kiitettävää on, mutta nämä huomiot jätän toiseen kertaan.

    • ihminen vaan

      Ruusuja kaikille positiivisille ihmisille tässä hiippakunnassa.
      Kuten on ilmennyt, olette vähemmistössä.
      Ruikuttajat ja kyynikot eivät kirkkoa rakenna.

      • Karjalaisuus

        Täällä on sentään joku fiksukin. Sitä harvemmin huomaa vain tällä paltalla.


      • Myös marialainen

        Olen samaa mieltä. Ilman myönteisyyttä kaikki kaatuu katkeriin purkauksiin ja niihin, joiden mielestä on hyvä vasta kun kaikki valta on omanmielisillä. Tässä maailmassa on kuitenkin elettävä ja toimitettava asiat alkamatta känkkäränkäksi jos kaikki ei ole oman mielen mukaan.


    • huomioitsija

      Kiitoksia ja ruusuja kaikille teille, jotka rakennatte seurakuntienne yhteisöä toimittamalla seurakuntalehteä. Samoin kaikille, jotka palkkiota toivomatta kirjoitatte seurakuntien ja hiippakunnan tapahtumista Fidekseen. Palvelette meitä tärkeällä tavalla.

    • Henricus

      Kehut ansaitsevat kaikki papit, jotka säällä kuin säällä käyvät diasporassa pitämässä messuja. Samoin kahvinkeittäjät eri seurakunnissa tekevät tärkeää työtä, jotta voimme messun jälkeen kokoontua seurakuntasaleihin kahville ja vaihtamaan kuulumisia. Samoin miellä on monia vapaaehtoisia, jotka huolehtivat piha-alueiden huollosta. He tekevät työtä, mikä ei näy kirkossa kävijälle, mutta tämäkin työ on arvokasta seurakunnille. Erityiskiitokset ansaitsee henkilö, joka on tehnyt työtä Henrikin prisman ja medaljonkien suunnittelun toteuttamissa sekä niiden markkinoinnissa mm. muiden kirkkokuntien seurakunnille varojen hankkimiseksi Henrikin remonttia varten.

      • huomioitsija

        Noihin kiitoksiin on helppo yhtyä.
        Ja tänään kunnioitan ja kiitän kaikkia niitä, jotka päivittäin rukoilevat pappien puolesta. Heitä on ystävissäni, mutta kuitenkaan en itse muista tehdä samoin.


    • Henricus

      Kehut ansaiseee myös Katolisen tiedotuskeskuksen johtaja ja Fides -lehden päätoimittaja Marko Tervaportti. Hänellä on ollut suuri suru tänä kesänä, siitä huolimatta lehti on ilmestynyt ajallaan.

      • huomioitsija

        Kyllä, kiitokset. Suuret sympatiat.


      • Myös marialainen

        Ansaitsee, eikä yksin tästä.


    • huomioitsija

      Kiitos kaikille, jotka seurakunnissa huolehtivat lasten ja nuorten kasvattamisesta katoliseen uskoon ja kasvamisesta kirkon kiinteään yhteyteen. Kiitos niille, jotka opettavat palkatta, ja niille, jotka ovat luopuneet ehkä mukavammasta virasta ja ryhtyneet kiertäviksi uskonnonopettajiksi kouluihin. Kiitos kaikille, jotka avustavat opetuksen käytännön järjestelyissä, ja kaikille vanhemmille, jotka diasporassa jaksavat kuljettaa lapsiaan opetukseen.
      Sisaret saivat jo edellä kiitokset kaikesta, mitä he seurakunnissa tekevät. Kiitokset tässä heille nyt erityisesti lastenkerhoista ja uskonnonopetuksesta.

    • Henricus

      Kiitokset ansaitsee isä Guy Barbier. Hän on 89 vuoden ikäinen ja työskentelee katolilaisten hyväksi sekä Suomessa että Virossa. Assistenttina hän toiminut vuosia Pyhän Henrikin seurakunnassa. Hän on toimittanut messuja, vastaanottanut rippejä sekä tavannut lukuisia ahdingoissa olevia ihmisiä henkilökohtaisissa tapaamisissa. Toivon Luojan suovan hänelle vielä monia vuosia keskuudessamme.

    • Lut. sivuhuomautus

      Epäekumeeniset katoliset kehumassa itseään. Jo on naurussa pitelemistä...

    • huomioitsija

      Ruusuja messujen urkureille. On hienoa, että hiippakunnassa useat koulutetut musiikin ammattilaiset tarjoavat sunnuntaista toiseen taitonsa messussa palvelemiseen. Yhtä lailla kiitokset niille, jotka eivät ole ammattilaisia mutta rohkenevat silti säestää.
      Kiitos kuorolaisille, jotka uhraavat arki-iltojen vapaa-aikaansa harjoituksiin ja laulullaan tekevät sunnuntaimessut kauniiksi ja juhlallisiksi.

    • Katkirkkolaismieline

      Omalta osaltani tahdon antaa ruusuja Katkirkolle, sen tekijöille, kirjoittajille ja osallistujille. Se on tuonut pieneen hiippakuntaamme uuden, keskustelevan kulttuurin. Sen ansiosta katolilaiset ovat heränneet puolustamaan Vatikaani kakkosta, ekumeniaa ja uudistusta. Sen ansiota on, että tänäpäivänä meillä on ekumeeninen piispa, joka on täysin sitoutunut Vatikaani kakkosen uudistuksiin.

      Katkirkolla on edessään loistava tulevaisuus. Ruusujen kera.

    • Henricus

      Kaikkia pappeja Suomessa voisi kiittää monestakin asiasta, mutta haluan tässä tuoda kiitokset niille papeille, jotka opastavat erilaisia sääntökuntamaallikkoryhmiä kirkossamme. Papit toimivat moderaattoreina ja dogmaattisina neuvonanatajina.

    • huomioitsija

      Kiitos kaikille niille ihmisille hiippakunnassa, jotka välittävät katolisen kirkon maineesta ja puolustavat sitä julkisuudessa eri tavoin.
      Katolinen kirkko on ollut viime aikoina suomalaisten tiedotusvälineiden uutisissa sellaisella tavalla, joka antanut kuulijoille ja lukijoille kielteistä mielikuvaa. Katolinen tiedotuskeskus on pyrkinyt vastineillaan korjaamaan uutisoinnin virheitä, kiitos siitä. Myös yksityiset maallikot ovat omilla nimillään kirjoittaneet hyviä vastineita yleisönosastoihin, ruusuja heille.

      Kiitokset kaikesta muustakin julkisesta ja puolijulkisesta esiintymisestä, jolla puolustetaan kirkkoa. Kiitos kaikille, jotka lähipiirissään antavat katolisuudesta myönteistä kuvaa. Kiitos niille, jotka Facebookissa ja erilaisilla keskustelufoorumeilla kirjoittavat asiallisesti ja rakkaudella katolisesta kirkosta, paavista, oman hiippakunnan elämästä, piispasta, papeista ja sääntökuntalaisista. Kiitos kirkkoa ja katolista uskoa tunnetuksi tekeville bloggaajille, joista erityisesti on mainittava Hyviä uutisia -sivustoa kirjoittava ja ylläpitävä hiippakuntalainen.
      Kiitos jokaiselle, joka jaksaa vastata yksittäisille kyselijöille asiallisesti ja myönteisesti heidän kysymyksiinsä katolisuudesta.

    • huomioitsija

      Ruusuja kaikille hiippakunnassa toimivan Caritaksen toimijoille ja tukijoille.
      Suomen Caritas ei ole hiippakunnan alainen vaan kuuluu jäsenenä yleismaailmalliseen Caritas-organisaatioon. Kun Suomen Caritaksen toimijat kuitenkin ovat hiippakunnan jäseniä, kiitoksia lienee sopivaa antaa tämän otsikon alla.

      Suomen Caritas avustaa tällä hetkellä mm. Pakistanin tulvien uhreja. Tämän vuoden keskeinen kehitysyhteistyökohde, ulkoministeriön kanssa yhteistyössä, on naisten tukikeskus Moldovassa. Tukikeskus auttaa väkivallan tai ihmiskaupan kohteiksi joutuneita naisia.

      Kiitos työlleen omistautuneelle toimistosihteerille. Kiitos hallituksen jäsenille, jotka uhraavat Caritakselle vapaa-aikaansa ja ottavat vastuun varojen käytöstä. Kiitos kaikille vapaaehtoisille basaarien myyjille ja Caritaksen tuotteiden ostajille.
      Kiitos kaikille jotka seurakunnissaan toimivat Caritaksen hyväksi. Kiitos kirkkoherroille, jotka muistuttavat adventti- ja paastokeräyksistä.
      Kiitos Caritaksen jäsenille, jotka jäsenmaksullaan tekevät toiminnan pyörittämisen mahdolliseksi.

      Caritaksella on myös kummitoimintaa Ugandassa ja Intiassa. Kiitos kummeiksi sitoutuneille.

      Katolilaisen on luonnollista avustaa katolisen organisaation kautta. Suomalaisen katolilaisen on luonnollista olla Suomen Caritaksen jäsen. Vaikka minua inhoaisitte (tälle keskustelulle annettujen alaspäin käännettyjen peukaloiden määrä kasvaa päivittäin), tukekaa Caritasta.

      http://www.caritas.fi/index.php

      • kiljuva jalopeura

        "Vaikka minua inhoaisitte (tälle keskustelulle annettujen alaspäin käännettyjen peukaloiden määrä kasvaa päivittäin) --"

        Eipä paljon kannata noita peukaloita laskeskella. Luultavasti niitä miinuksia antamassa on pari negatiivista tyyppiä, joita sinun ja muiden tyytyväisyys ottaa nuppiin. Sama henkilö voi klikata lisämiinuksen joka kerran foorumille tullessaan.


    • Henricus

      Kaksi viimeistä kirjoitustasi ovat todellakin kiittämisen arvoisia sisällöltään. Toivon, että ihmiset pysähtyisivät edes joskus miettimään, että hyvin monet ihmiset osallistuvat pyytettömästi kirkkomme toimintaan auttamalla ja tukemalla monia kohteita ja ihmisiä.

      Haluaisin vielä osoittaa kiitokset niille lukuisille filippiiniläisille, jotka ovat järjestäneet vuosien aikana myyjäisiä Pyhän Henrikin katedraaliseurakunnan tukemiseksi. He ovat itse mm. valmistaneet myytävät tuotteet omista tarvikkeistaan ja koko tuotto on tullut kirkkomme hyväksi.

    • huomioitsija

      Kiitos kaikille, jotka tekevät mahdolliseksi Stella Mariksen toiminnan. Kiitos Stelliksen uudelle johtajalle, joka siirtyi tutusta ja pitkäaikaisesta työtehtävästä piispantalossa maaseudun hiljaisuuteen ja siten teki mahdolliseksi leiri- ja retriittikeskuksen toiminnan jatkumisen. Kiitos kaikille, jotka eri tavoin vapaaehtoisesti auttavat käytännön töissä. Stelliksen olemassaolo on monin tavoin iloksi meille hiippakuntalaisille.

      Kohta on taas syksyn haravointien ja aika. Toivottavasti vapaaehtoista talkooapua ilmoittautuu.

      • Karjalaisuus

        Kiitokset kuuluvat jokaiselle, joka kykenee huomioida lähimmäistä tässä kirkossa, vaikka lähimmäinen yrittää vaieta omasta kivustaan. Huomioikaa lähimmäistä, vaikka hän olisi sinua korkeamassa asemassa. Se joka tähän kykenee, elää Kristuksessa. Se joka pystyy alentumaan palvelulle, elää Kristuksessa. Jeesus oli opettaja. Mitä hyötyä hänestä meille olisi, jos emme kykene käyttämään Hänen opetuksia arkielämässä. Kiitos niille, jotka tahtovat tulla Kristuksen kaltaisiksi tässä kirkossa ja myös muissakin uskonnonkunnissa.


      • huomioitsija
        Karjalaisuus kirjoitti:

        Kiitokset kuuluvat jokaiselle, joka kykenee huomioida lähimmäistä tässä kirkossa, vaikka lähimmäinen yrittää vaieta omasta kivustaan. Huomioikaa lähimmäistä, vaikka hän olisi sinua korkeamassa asemassa. Se joka tähän kykenee, elää Kristuksessa. Se joka pystyy alentumaan palvelulle, elää Kristuksessa. Jeesus oli opettaja. Mitä hyötyä hänestä meille olisi, jos emme kykene käyttämään Hänen opetuksia arkielämässä. Kiitos niille, jotka tahtovat tulla Kristuksen kaltaisiksi tässä kirkossa ja myös muissakin uskonnonkunnissa.

        Samasta asiasta puhuu uusimman Fideksen pääkirjoitus. Kiitokset päätoimittajalle.
        Niin kuin kirjoituksessa sanotaan, meillä kaikilla on suuri vastuu siitä, että seurakuntamme ja hiippakuntamme ovat todellisia yhteisöjä, joissa välitetään toisista ja joissa jokaisen on hyvä olla. Itsekeskeisyys toimii yhteisyyttyä vastaan.
        Jospa yrittäisimme ajatella ensisijaisesti yhteisön hyvää, unohtaen mahdolliset aiemmat omat pettymiset ja loukkaantumiset. Jospa pystyisimme myös käytännössä todeksi näyttämään, ei vain sanomaan ulkopuolisille, että katolinen yhteisömme on osa oikeaa Kristuksen kirkkoa.


    • huomioitsija

      Kiitos maallikkosääntökuntalaisille, jotka kutsuvat retriitteihinsä mukaan muitakin katolilaisia. Muutaman päivän vetäytyminen pois netin ja telkkarin ja maallisten askareitten piiristä, miettimään oman uskonelämän tilaa, tekee jokaiselle hyvää. Vielä isompi vaikutus voisi olla vetäytymisellä joksikin aikaa johonkin isoon (siis ulkomaiseen) luostariin, mutta siihen ei ole jokaisella mahdollisuutta.
      Olen silloin tällöin ollut mukana ihan näissä oman hiippakunnan sisällä järjestetyissä viikonlopun tai viikon kestäneissä retriiteissä. Ne ovat olleet kaikki antoisia ja rakentavia.
      Seuraava mahdollisuus hiljentymiseen ja mietiskelyyn on marraskuussa birgittalaisoblaattien retriitissä Turun luostarissa. Johdattajana on isä Frans. Hänen alustuksiaan on ollut ilo kuunnella, niistä löytyy avartavia näkökulmia. Kiitos niistä hänelle. Kiitos kaikille muillekin hiippakunnan papeille, jotka ovat retriittejä vetäneet. Kiitos niille, jotka tarjoavat retriittien yhteydessä hiljentyjille häiriöttömät ulkoiset puitteet, miellyttävine ruokailuhetkineen. Retriiteissä Stella Mariksessa ja Turun luostarissa on hengellinen virkistyminen ollut sopusoinnussa ruumiin hyvinvoinnin kanssa.

    • Henricus

      Kiitokset ansaitsevat myös kaikki papit, jotka ovat vuosien aikana toimineet matkapappeina erilaisilla pyhiinvaellusmatkoilla Suomessa ja eri maissa Suomen ulkopuolella. Hengellinen ilmapiiri pyhiinvaellusmatkalla antaa pyhiinvaeltajalle voimia pitkäksi aikaa matkan jälkeen.

    • huomioitsija

      Teresat ovat vuosikymmenten ajan antaneet rahallista tukea niin hiippakunnan nuorisotyöhön, vanhusten virkistystoimintaan kuin karitatiiviseen työhön ja seurakuntien erilaisiin tarpeisiin. Varoja on kerätty mm. käsitöitä tekemällä ja järjestämällä myyjäisiä. Kiitokset kaikille teresoille pyytettömästä, pitkäjänteisestä työstä hiippakunnan, hiippakuntalaisten ja muiden apua tarvitsevien hyväksi.

      Turussa Pyhän Teresan ompeluseura aloitti toimintansa vuonna 1927. Helsingissä naisille tarkoitettu Pyhän Annan yhdistys oli perustettu vuonna 1906. Helsingin yhdistyksen suomenkieliset jäsenet ottivat sotien jälkeen omalle ryhmälleen nimen pyhän Teresan mukaan, ja Teresa-yhdistys perustettiin 1950-luvulla. Avustustyöllä on siis pitkät perinteet. Toivotaan, että sille löytyy edelleen jatkajia nuorista katolilaisista.
      Ainakin Kouvolassa ja Jyväskylässä teresoilla on vastaavaa toimintaa; en tiedä, kuinka laajaa ja aktiivista nykyisin. Turun ryhmä on pienentynyt ja ahkerat kädet käyneet vähiin viime vuosina. Ruusuja kaikille, jotka jaksavat edelleen aktiivisesti kerätä varoja hyvän tekemiseen.

    • huomioitsija

      Kiitos Katekeettisen keskuksen johtajalle ja piispalle selkeästä ja katolisten lasten eduista huolehtivasta lausunnosta, jonka he ovat antaneet opetus- ja kulttuuriministeriölle.
      Lausunto koskee ehdotuksia, joita valmisteleva työryhmä on antanut koulun uskonnonopetuksen tavoitteista ja tuntijaon uudistamisesta. Lausunto on luettavissa uusimmassa Fideksessä.

    • Marialainen

      Olen aina sanonut, että Espoon karmeliittaluostari on hiippakuntamme "sydän". Siellä rukoillaan meidän, hiippakuntamme, maamme ja koko maailman puolesta. Rukous kantaa ja tekee kaiken uudeksi.

      Parhaimmat ruusut rakkaille karmeliittasisarille!

      • huomioitsija

        Tähän kirjoittamaasi yhdyn täysin, Marialainen.


    • Karjalaisuus

      Meidän tulisi kiittää myös Jumalaa tästä, että saamme korjata kirkkomme kuntoon. Sitä ei tehdä pelkällä ihmisvoimalla, vaan myös Jumalan armosta. Jumala sanoo Sak. 4.6:ssa: Ei väellä eikä voimalla, vaan minun hengelläni.

      Olemme paljon ponnistelleet. Tehneet sitä väellä ja voimalla. Saaneet ihmisistä hermoraunioita kirkoa ylläpitäksemme. Riitelyä ja köydenvetoa. Nyt olisi myös aika tehdä hengellisestikin, jotta voimme palvella Jumalan armon alla. Köydenveto itsekeskeisesti ei ole Jumala siunausta. Sellainen on asettanut itsensä Jumalan, Jeesuksen ja Pyhien yläpuolelle, ja tekee sen oman lihansa tyydyttäkseen. Armo ja Jumalan suosio näkyy kirkon hyvinvoinnissa. Jos ei ole suosiota, ei ole menestystäkään. Armoa kuitenkin ylenpalttisesti löytyy. Sitä Jumala antaa, mutta siunausta hän ei voi sellaista, jossa ihmiset voivat pahoin. Sen opin viime aikoina.

    • Henricus

      Fides-lehteä haluan kehua ja kiittää ja erityisesti isä Frans Vossin hauskoja kolumneja, joissa on aina asiaa. Pääkirjoiitus oli jälleen erittäin hyvä ja ajatuksia herättävä. Meidän tulisi rakentaa tätä hiippakuntaa yhdessä ja iloisina.

      • huomioitsija

        Isä Fransia voisi kiittää monista ja monenlaisista hyvistä asioista, joita hän on pitkän Suomessa viettämänsä ajan kuluessa ideoinut ja toteuttanut. Kiitos antaumukselliselle papille, joka osaa ottaa asiat asioina ja ihmiset ihmisinä.
        Juuri nyt kiitos isä Fransille rukouskurssista, jonka hän vetää Stelliksessä erityisesti äskettäin kirkkoon otetuille marraskuisena viikonloppuna. Luvassa on "johdantoja eri aiheisiin, keskustelutilaisuuksia sekä käytännöllisiä harjoituksia". Hienoa, että tuoreita katolilaisia muistetaan ja heille tarjotaan mahdollisuus ohjattuun katolisuuteen oppimiseen vielä vahvistuksen sakramentin jälkeen.


      • Karjalaisuus
        huomioitsija kirjoitti:

        Isä Fransia voisi kiittää monista ja monenlaisista hyvistä asioista, joita hän on pitkän Suomessa viettämänsä ajan kuluessa ideoinut ja toteuttanut. Kiitos antaumukselliselle papille, joka osaa ottaa asiat asioina ja ihmiset ihmisinä.
        Juuri nyt kiitos isä Fransille rukouskurssista, jonka hän vetää Stelliksessä erityisesti äskettäin kirkkoon otetuille marraskuisena viikonloppuna. Luvassa on "johdantoja eri aiheisiin, keskustelutilaisuuksia sekä käytännöllisiä harjoituksia". Hienoa, että tuoreita katolilaisia muistetaan ja heille tarjotaan mahdollisuus ohjattuun katolisuuteen oppimiseen vielä vahvistuksen sakramentin jälkeen.

        Tuo on kiitoksen paikka. Vastaliittyneitä on hyvä opettaa katolilaisuuteen.


      • oppia kaikille
        Karjalaisuus kirjoitti:

        Tuo on kiitoksen paikka. Vastaliittyneitä on hyvä opettaa katolilaisuuteen.

        Heille vasta hulluja ajatuksia onkin, ja voivat aina perustella asian kuin asian fraasilla "minähän olen sentään oikea katolilainen, jo lapsena kirkkoon liittynyt, mitä te käännynnäiset täällä yritätte vouhota".

        Vastaliittyneiden on sentään pitänyt tutustua kirkon oppiin, mutta vanhoja katolilaisia ei aina ole opettanut kukaan.

        Esim. katkirkko-liikkeessä on hyvin paljon näitä "vanhoja katolilaisia".


      • Karjalaisuus
        oppia kaikille kirjoitti:

        Heille vasta hulluja ajatuksia onkin, ja voivat aina perustella asian kuin asian fraasilla "minähän olen sentään oikea katolilainen, jo lapsena kirkkoon liittynyt, mitä te käännynnäiset täällä yritätte vouhota".

        Vastaliittyneiden on sentään pitänyt tutustua kirkon oppiin, mutta vanhoja katolilaisia ei aina ole opettanut kukaan.

        Esim. katkirkko-liikkeessä on hyvin paljon näitä "vanhoja katolilaisia".

        Sinne sitten, mitä narisemaan. Jos haluaa oppia, silloin myös etsii tietoa.


    • huomioitsija

      Kiitos Gregorius-yhdistykselle (Societas Sancti Gregorii Magni). Yhdistys pyrkii meidänkin hiippakunnassamme edistämään paavi Benedictuksen hyväksymän vuoden 1962 messukirjan mukaisen messun viettoa sekä kirkon muun liturgisen perinteen pitämistä elävänä. Kiitos yhdistyksen jäsenille, jotka omalla kustannuksellaan ovat tukeneet vanhan messun viettoa. Kiitos yhdistyksen moderaattorille isä Antoine Lévylle OP.

      Olen iloinen, että pienillä resursseilla on pystytty tarjoamaan Suomessakin mahdollisuus tutustua perinteiseen katoliseen liturgiaan. Piispa Sippo on esittänyt toivomuksen, että vanhaa messua voitaisiin tulevaisuudessa viettää ainakin katedraalissa joka kuukausi. Toivon, että joku vakituisesti Suomessa toimiva pappi ottaisi toteuttaakseen tämän toivomuksen - on kestämätöntä, että vanhaa messua viettämään on tuotettava pappi ulkomailta. Kiitos niille papeille, jotka jo ovat vanhan messun viettämistä seurakunnissa harjoitelleet ja toteuttaneet.

      Tähdennän kuitenkin, että kiitokseni osoitan Gregorius-yhdistykselle ja sen kotisivuillaan esittelemille tavoitteille. Yhdistyksen yksittäisten jäsenten kaikkea epävirallista toimintaa (mukaan lukien blogit) en varauksettomasti kiitä. Nykyisin ensisijaisesti vietettävää "normaalia" messua ei saa halventaa, eikä siihen kuuluvia tapoja ja muotoja saa väittää vähemmän arvokkaiksi kuin vanhan messun muotoja.

      Ihan pikkuinen henkilökohtainen makuasia tässä vielä. Gregorius-yhdistyksen kotisivun otsikkokuva on aika kamala. Kuva esittänee paavi Gregorius Suurta, 1800-luvun (?) tyyliin kuvattuna. Kun kuvan alla (Perustietoja-sivulla) kerrotaan, että yhdistys haluaa “vaalia katolisen Kirkon rikasta liturgista perinnettä ja edistää sen käyttöä Kirkon sakramentaalisessa elämässä sekä osana suomalaista kansanhurskautta”. Tuo "suomalainen kansanhurskaus" johdatti minut ensisilmäyksellä olettamaan otsikkokuvan henkilön olevan, ei suinkaan paavi vaan Larin Paraske. Hämäävää yhdennäköisyyttä. Paavi Gregoriuksesta olisi varmasti mahdollista valita jokin tyylikkäämpi kuva nykyisen tilalle.

      • Konservatiivinen sie

        "Piispa Sippo on esittänyt toivomuksen, että vanhaa messua voitaisiin tulevaisuudessa viettää ainakin katedraalissa joka kuukausi."

        Piispan tehtävänä ei ole esittää toivomuksia, vaan edesauttaa, järjestää, kehittää ja elävöittää omalla panoksellaan hiippakunnan elämää. Mitä suuresti palvottu ekumeeninen Teemu-piispa on sitten itse tehnyt vanhan messun edistämiseksi? Totuus on: ei yhtikäs mitään.

        Muualla piispat ovat itse viettäneet vanhoja messuja sekä huolehtineet siitä, että hiippakunnissa vanha messu on tarjolla JOKAIKINEN sunnuntai ainakin jossakin seurakunnassa, ellei sitten katedraalissa. Enpä usko, että hiippakunnastamme löytyisi sellaista hullua, joka luulisi Teemu-piispan pystyvän samaan.

        Juuri niin. Sillä kaikkihan tietävät, ettei hän tee mitään.


    • 40-50

      “Huomioitsija”.kuka sina olet ? samoit etta olet ollut katollinen yli 40 vuotta, ei tarpeeksi, monet kiitokset olet sanonnut jokaiselle minun mielesta olet vain propagandan henkilo katolliselle kirkolle silla he tarvitsee paljon apua nykyaan. Et varmaan kiitottele jos tietaisit Suomen katolisen kirkon 40-50 luvun historiaa

      • huomioitsija

        Mitähän tarkoitat sanomalla, että olen "vain propagandan henkilö"? En ole "vain" mikään.
        Olen suomalainen katolilainen. Minun mielestäni meillä Suomen katolilaisilla on todella paljon kiitoksen aiheita. Katolisessa kirkossa ja omassa hiippakunnassa meillä on mittaamaton aarre.
        Rakastan kirkkoa. Tätä kiitosketjua en aloittanut kenekään toisen ideasta tai aloitteesta. Aloitin sen siksi, että olen kyllästynyt Katolilaisuus-palstan viimeaikaiseen negatiivisuuteen. Uskon, että aika moni muukin on.


    • huomioitsija

      Kiitokset kaikille niille, jotka auttavat seurakunnissa moninaisissa pienissä korjaus-, kunnostus- ja parannustöissä. Seurakuntien tiloissa on vuotavia hanoja siinä kuin kodeissakin. Eteisissä ja seurakuntasaleissa uusitaan naulakoita, ilmoitustauluja ripustetaan, nuhruisia seiniä ja sisäkattoja maalataan. Pappilaan on asennettava uusi tietokone. Kirkon ympäristössä on haravoitava, luotava lunta, hiekotettava, istutettava kevään kukkasipuleita. Monenlaisiin arkisiin töihin tarvitaan apua, ja sitä löytyy. Näistä epävirallisista talkkareista monet toimivat sunnuntaimessussa käyviltä piilossa, itsestään meteliä pitämättä. Ruusuja heille.

    • huomioitsija

      Tämä keskustelu on jatkunut pari viikkoa. Kiitokset nyt kaikille siihen osallistuneille!

      Tarkoitukseni ei ole olla kehuautomaatti. Aloitusviestissä sanoin, että aion ojentaa virtuaaliruusuja jollekin hiippakunnalliselle toimijalle tai ilmiölle joka päivä. Ehkä tämä toimintamalli alkaa pikku hiljaa näyttää turhan mekaaniselta. Joku eilen esitti, että toimin hiippakunnan tarkoituksellisen propagandan välineenä.
      Kiitoksia en tästä lähtien välttämättä kirjoita päivittäin, vaan silloin kun mieleen tulee taho, jota haluan muistaa. Tässä hiippakunnassa niitä ihmisiä, jotka ansaitsevat kiitoksen, on paljon. Jumala heitä siunatkoon.

      • Karjalaisuus

        Älä siitä välitä. On hienoa edes joskus lukea kehua mieluummin kuin Puhän Hengen pilkkaa. Valittaminen kuuluu P H pilkan alueelle, jos ymmärtää Raamattua. Joskus tuntuu, ettei Raamattu ole enää numero yksi meidän opaskirjana. Kiitos sinulle huomioitsija.


    • Henricus

      On ollut mahtavaa lukea tätä otsikkoaluetta. Huomioitsija on tuonut esille ihmisiä ja asioita, joita olen aina pitänyt tärkeinä hiippakunnassamme. Ilman näitä ihmisiä ei hiippakuntamme toimisi ja harvoin edes muistamme, ettei kirkko ole kuin automaatti. Kirkko tarvitsee aktiivisia maallikoita yhtä lailla kuin aktiivisia pappeja, mitään ei tapahdu jos kaikki vain odottavat.

      Haluan myös tässä kiittää piispa Teemu Sippoa, joka on rakentanut hyvät suhteet opiskeluajoistaan lähtien Saksaan. Saksa auttaa meitä taloudellisesti ja tuo apu on meille tärkeää pitääksemme esim. kirkkorakennuksemme kunnossa. Meillä on hyvä piispa, joka on valmis keskustelemaan hiippakuntalaisten kanssa.

      • Henrikiläinen

        "Haluan myös tässä kiittää piispa Teemu Sippoa, joka on rakentanut hyvät suhteet opiskeluajoistaan lähtien Saksaan. Saksa auttaa meitä taloudellisesti ja tuo apu on meille tärkeää pitääksemme esim. kirkkorakennuksemme kunnossa."

        Tuo jos mikä on pelkkää puppua jonkun ilmeisesti vastakääntyneen suusta. Sipolla ei ole mitään "hyviä suhteita Saksaan" vaan siellä omaan SCJ-sääntökuntaansa. Piste ja loppu. Jos olisit ollut pitempään katolilainen ja varsinkin henrikiläinen, tietäisit, että seurakuntamme oli hänen kirkkoherra-kaudellaan vararikon partaalla, mitään korjaus- ja uudistustöitä ei juurikaan tehty eikä mistään Saksan-rahoista ollut tietoakaan. Tietääkseni kaikki avustukset ulkomailta tulivat silloin piispa Paulin kautta. Sippo ei rahaa meille hankkinut. Onneksi sittemmin meillä on erinomaisen aktiivinen kirkkoherra, monsignore Marino Trevisini, joka on paitsi saanut seurakunnastamme katolisen myös pelastanut rakennushistoriallisesti arvokkaan katedraalikirkkomme ja sen sisustuksen siltä täystuholta, johon se olisi päätynyt, jos Sippo olisi täällä vieläkin.

        "Meillä on hyvä piispa, joka on valmis keskustelemaan hiippakuntalaisten kanssa."

        Ja meillä on hyv'ä presidentti, joka on valmis keskustelemaan kansalaisten kanssa. Tuollaiset lapselliset heitot ovat niin painoarvoltaan nollia, ettei niitä viitsisi edes kommentoida. Millä tavalla tähän mennessä on näkynyt se, että Sippo olisi yhtään valmis keskustelemaan hiippakuntalaisten kanssa? Ei millään. Hyvänpäivän-toivotukset kirkkokahveilla eivät vaadi mitään. Mutta sehän tietenkin sopii Sipolle ja hänen faneilleen. Kaikki on heistä hyvin, kun mitään ei tapahdu.


      • Karjalaisuus
        Henrikiläinen kirjoitti:

        "Haluan myös tässä kiittää piispa Teemu Sippoa, joka on rakentanut hyvät suhteet opiskeluajoistaan lähtien Saksaan. Saksa auttaa meitä taloudellisesti ja tuo apu on meille tärkeää pitääksemme esim. kirkkorakennuksemme kunnossa."

        Tuo jos mikä on pelkkää puppua jonkun ilmeisesti vastakääntyneen suusta. Sipolla ei ole mitään "hyviä suhteita Saksaan" vaan siellä omaan SCJ-sääntökuntaansa. Piste ja loppu. Jos olisit ollut pitempään katolilainen ja varsinkin henrikiläinen, tietäisit, että seurakuntamme oli hänen kirkkoherra-kaudellaan vararikon partaalla, mitään korjaus- ja uudistustöitä ei juurikaan tehty eikä mistään Saksan-rahoista ollut tietoakaan. Tietääkseni kaikki avustukset ulkomailta tulivat silloin piispa Paulin kautta. Sippo ei rahaa meille hankkinut. Onneksi sittemmin meillä on erinomaisen aktiivinen kirkkoherra, monsignore Marino Trevisini, joka on paitsi saanut seurakunnastamme katolisen myös pelastanut rakennushistoriallisesti arvokkaan katedraalikirkkomme ja sen sisustuksen siltä täystuholta, johon se olisi päätynyt, jos Sippo olisi täällä vieläkin.

        "Meillä on hyvä piispa, joka on valmis keskustelemaan hiippakuntalaisten kanssa."

        Ja meillä on hyv'ä presidentti, joka on valmis keskustelemaan kansalaisten kanssa. Tuollaiset lapselliset heitot ovat niin painoarvoltaan nollia, ettei niitä viitsisi edes kommentoida. Millä tavalla tähän mennessä on näkynyt se, että Sippo olisi yhtään valmis keskustelemaan hiippakuntalaisten kanssa? Ei millään. Hyvänpäivän-toivotukset kirkkokahveilla eivät vaadi mitään. Mutta sehän tietenkin sopii Sipolle ja hänen faneilleen. Kaikki on heistä hyvin, kun mitään ei tapahdu.

        Eikö näitä samaa jankuttavia ketjuja voitaisi yhdistää. Alkaa jo kiehua katilla tässä kristityssä, vaikkakin Raamattu pyytää sitomaan kattilan kannen kiinni. Mennään jo eteenpäin! Mietitään mitä voimme NYT tehdä. Historiaa ei voi muuttaa kuin paperilla, mutta tulevaisuutta voidaan muokata nyt. Mennyt on mennyt, nyt suuntaus Jumalan avulla uusiin hetkiin, jos tässä kirkossa on jumalaanuskovia enää. Lihaanuskovia tuntuu riittävän ainakin tässä palstalla.

        Kyllä piispa väistyy aikanaan, ei ketään ole 1000 vuotta, ei edes 50 vuotta, pystynyt istuinta yksin hallitsemaan. Tässä kirkossa tehdään NYT paljon. Niin paljon, että sitä auttavat ovat kovilla. Jos luterilaisuus istahtaa tänne kirkkoon, ei sitä Vatikaanissa hyvällä katsota. Kyllä maalaisjärkikin sen sanoo. Liirumit ja laarumit nyt kuriin, pyydän. Luultavammin monet täältä lähtenet kirjeet Vatikaaniin, ovat siellä olankohauksella ja päänpyörityksellä kuitattu. En ihmettelisi sitä yhtään, jos olisi. Sellaisia satuja olemme sinne kirjottaneet, jos tätä palstaa vähänkin pystyy tulkitsemaan. Luultavasti miettivät jo, kenen he seuraavaksi uskaltaa tuohonkin koloon lähettää, maa nimeltä Suoooo-mi. Ehkä rukoilevat jo uutta suomalaista pappia nousevaksi tähänkin hiippakuntaan, jonka voisivat äkkiä vihkiä piispaksi.

        Jos jollakin on heikko usko ja haluaa protestoida Vatikaania vastaan Suomessa, asettuu hän katolista kirkkoa vastaan koko maailmassa. Katolilaiset ovat kuulema vihattuin uskontokunta Euroopassa mitä tulee CNA:n artikkelin, joten tähänkin on totuttava, koska se näkyy jo Suomen palstoilla. Aamen.


      • Henricus
        Henrikiläinen kirjoitti:

        "Haluan myös tässä kiittää piispa Teemu Sippoa, joka on rakentanut hyvät suhteet opiskeluajoistaan lähtien Saksaan. Saksa auttaa meitä taloudellisesti ja tuo apu on meille tärkeää pitääksemme esim. kirkkorakennuksemme kunnossa."

        Tuo jos mikä on pelkkää puppua jonkun ilmeisesti vastakääntyneen suusta. Sipolla ei ole mitään "hyviä suhteita Saksaan" vaan siellä omaan SCJ-sääntökuntaansa. Piste ja loppu. Jos olisit ollut pitempään katolilainen ja varsinkin henrikiläinen, tietäisit, että seurakuntamme oli hänen kirkkoherra-kaudellaan vararikon partaalla, mitään korjaus- ja uudistustöitä ei juurikaan tehty eikä mistään Saksan-rahoista ollut tietoakaan. Tietääkseni kaikki avustukset ulkomailta tulivat silloin piispa Paulin kautta. Sippo ei rahaa meille hankkinut. Onneksi sittemmin meillä on erinomaisen aktiivinen kirkkoherra, monsignore Marino Trevisini, joka on paitsi saanut seurakunnastamme katolisen myös pelastanut rakennushistoriallisesti arvokkaan katedraalikirkkomme ja sen sisustuksen siltä täystuholta, johon se olisi päätynyt, jos Sippo olisi täällä vieläkin.

        "Meillä on hyvä piispa, joka on valmis keskustelemaan hiippakuntalaisten kanssa."

        Ja meillä on hyv'ä presidentti, joka on valmis keskustelemaan kansalaisten kanssa. Tuollaiset lapselliset heitot ovat niin painoarvoltaan nollia, ettei niitä viitsisi edes kommentoida. Millä tavalla tähän mennessä on näkynyt se, että Sippo olisi yhtään valmis keskustelemaan hiippakuntalaisten kanssa? Ei millään. Hyvänpäivän-toivotukset kirkkokahveilla eivät vaadi mitään. Mutta sehän tietenkin sopii Sipolle ja hänen faneilleen. Kaikki on heistä hyvin, kun mitään ei tapahdu.

        Tällä otsikkoalueella ei aloittajan toivomuksesta ole tarkoitus väitellä eikä varsinkaan esittää arvosteluja toisen kirjoittajan mielipiteistä. Jokaisella meillä on oma mielipiteemme ja sitä tulee kunnioittaa. Väittelyä ei Henrikläinen saa kanssani aikaan. En ole vastakääntynyt kuten Henrikläinen väittää, katolinen elämäni on alkanut 70-luvulla.

        Haluan myös kiittää piispa Paul Verschurenia siitä, että hän loi hyvät suhteet Saksaan ja elimme pitkään Saksan antamilla avustuksilla. Nykyinen piispamme jatkaa samoilla linjoilla suhteet ovat hyvät, kiitos pitkäjänteisen työn ja erinomaisten ystävyyssuhteiden.


      • huomioitsija
        Henricus kirjoitti:

        Tällä otsikkoalueella ei aloittajan toivomuksesta ole tarkoitus väitellä eikä varsinkaan esittää arvosteluja toisen kirjoittajan mielipiteistä. Jokaisella meillä on oma mielipiteemme ja sitä tulee kunnioittaa. Väittelyä ei Henrikläinen saa kanssani aikaan. En ole vastakääntynyt kuten Henrikläinen väittää, katolinen elämäni on alkanut 70-luvulla.

        Haluan myös kiittää piispa Paul Verschurenia siitä, että hän loi hyvät suhteet Saksaan ja elimme pitkään Saksan antamilla avustuksilla. Nykyinen piispamme jatkaa samoilla linjoilla suhteet ovat hyvät, kiitos pitkäjänteisen työn ja erinomaisten ystävyyssuhteiden.

        Kiitos Henricus järkevistä ja maltillisista kirjoituksistasi tässä keskustelussa.
        Olen iloinen siitä, että arvostus ja luottamus piispa Sippoa kohtaan on vankkaa - tosielämässä niissä katolisissa ympyröissä, joissa minä pyörin. Tällä palstalla purkaa tunteitaan muutama henkilö, joilla on henkilökohtaisen historian takia antipatiaa piispaa kohtaan. Piispan hyvä ja asiallinen viranhoito ei taida hevin tätä asennetta muuttaa, valitettavasti.
        Sellaista tilannetta emme täällä maan päällä voi saavuttaa, että kaikki olisivat täysin tyytyväisiä, mutta toivon kaikkien katolilaisten kykenevän käyttämään järkeään. Järki sanoo, ettei jatkuva kielteisyys ja valitus edistä mitään. Toivon, että voisimme kaikki ainakin rukouksin tukea piispa Sippoa hänen pyrkimyksissään, hiippakunnan hyväksi ja siten yhteiseksi eduksemme.


      • Syntyperäinen Töölös
        huomioitsija kirjoitti:

        Kiitos Henricus järkevistä ja maltillisista kirjoituksistasi tässä keskustelussa.
        Olen iloinen siitä, että arvostus ja luottamus piispa Sippoa kohtaan on vankkaa - tosielämässä niissä katolisissa ympyröissä, joissa minä pyörin. Tällä palstalla purkaa tunteitaan muutama henkilö, joilla on henkilökohtaisen historian takia antipatiaa piispaa kohtaan. Piispan hyvä ja asiallinen viranhoito ei taida hevin tätä asennetta muuttaa, valitettavasti.
        Sellaista tilannetta emme täällä maan päällä voi saavuttaa, että kaikki olisivat täysin tyytyväisiä, mutta toivon kaikkien katolilaisten kykenevän käyttämään järkeään. Järki sanoo, ettei jatkuva kielteisyys ja valitus edistä mitään. Toivon, että voisimme kaikki ainakin rukouksin tukea piispa Sippoa hänen pyrkimyksissään, hiippakunnan hyväksi ja siten yhteiseksi eduksemme.

        "Olen iloinen siitä, että arvostus ja luottamus piispa Sippoa kohtaan on vankkaa - tosielämässä niissä katolisissa ympyröissä, joissa minä pyörin."

        Ne katoliset ympyrät, joista puhut, taitavat olla vastakääntyneiden maallikkodehoniaanien tai vaihtoehtoisesti katkirkkolaisten parissa. Muualla tyytymättömyys Sippoa kohtaan senkuin kasvaa.

        "Piispan hyvä ja asiallinen viranhoito ei taida hevin tätä asennetta muuttaa, valitettavasti."

        Kerrotko edes yhden konkreettisen esimerkin Sipon "hyvästä ja asiallisesta viranhoidosta"?

        "Sellaista tilannetta emme täällä maan päällä voi saavuttaa, että kaikki olisivat täysin tyytyväisiä, mutta toivon kaikkien katolilaisten kykenevän käyttämään järkeään. Järki sanoo, ettei jatkuva kielteisyys ja valitus edistä mitään."

        Eivät myöskään perusteettomat fanittaminen, kehuminen ja hurskastelu, joista mikään ei kuulu aitoon katolilaisuuteen.

        "Toivon, että voisimme kaikki ainakin rukouksin tukea piispa Sippoa hänen pyrkimyksissään, hiippakunnan hyväksi ja siten yhteiseksi eduksemme."

        Kunpa saisimme noista "pyrkimyksistä" edes yhden näkyvän merkin! Toistaiseksi sellaista ei ole tullut.


      • huomioitsija
        Syntyperäinen Töölös kirjoitti:

        "Olen iloinen siitä, että arvostus ja luottamus piispa Sippoa kohtaan on vankkaa - tosielämässä niissä katolisissa ympyröissä, joissa minä pyörin."

        Ne katoliset ympyrät, joista puhut, taitavat olla vastakääntyneiden maallikkodehoniaanien tai vaihtoehtoisesti katkirkkolaisten parissa. Muualla tyytymättömyys Sippoa kohtaan senkuin kasvaa.

        "Piispan hyvä ja asiallinen viranhoito ei taida hevin tätä asennetta muuttaa, valitettavasti."

        Kerrotko edes yhden konkreettisen esimerkin Sipon "hyvästä ja asiallisesta viranhoidosta"?

        "Sellaista tilannetta emme täällä maan päällä voi saavuttaa, että kaikki olisivat täysin tyytyväisiä, mutta toivon kaikkien katolilaisten kykenevän käyttämään järkeään. Järki sanoo, ettei jatkuva kielteisyys ja valitus edistä mitään."

        Eivät myöskään perusteettomat fanittaminen, kehuminen ja hurskastelu, joista mikään ei kuulu aitoon katolilaisuuteen.

        "Toivon, että voisimme kaikki ainakin rukouksin tukea piispa Sippoa hänen pyrkimyksissään, hiippakunnan hyväksi ja siten yhteiseksi eduksemme."

        Kunpa saisimme noista "pyrkimyksistä" edes yhden näkyvän merkin! Toistaiseksi sellaista ei ole tullut.

        En väittele tässä ketjussa piispa Siposta.

        Koska mimä ja minun piirini sinua pohdituttivat, niiden osalta vastaan sinulle muutamalla lauseella. Tunnen joitakin maallikkodehoniaaneja, samoin joitakin maallikkodominikaaneja, joitakin maallikobirgittalaisia ja pari maallikkofransiskaania. En tarkoittanut edellä olevassa viestissä erityisesti maallikkodehoniaaneja. Mikähän heissä muuten on sinulle ongelmallista? He ovat katolilaisia, varmasti ihan yhtä katolilaisia kuin me sitoutumattomat.
        En tarkoittanut vastakääntyneitä. Omissa piireissäni on se valitettava puute (haluaisin sen korjata), ettei niihin kuulu vastakääntyneitä.
        En tarkoittanut katkirkkolaisia. Missähän he mahtavat pyöriä? En tiedä.
        Minä pyörin ihan tavallisten seurakuntalaisten parissa. Joukossa on syntyperäisiä ja on käännynnäisiä. On paljon sellaisia, joita yllä olen halunnut muistaa, mm. kuorolaisia, seurakuntalehtiaktiiveja, AC:n jäseniä, ritareita (joita en olekaan vielä huomannut kiittää heidän hyväntekeväisyystyöstään), caritaslaisia, uskonnonopetuksen piirissä toimivia ym.

        Ihan viimeksi eli tänään olen keskustellut piispasta erään ulkomailla syntyneen mutta Suomessa viitisenkymmentä vuotta asuneen kehtokatolilaisen kanssa. Hänkin pitää piispa Sippoa suuressa arvossa.


      • Turun srk:n jäsen
        huomioitsija kirjoitti:

        En väittele tässä ketjussa piispa Siposta.

        Koska mimä ja minun piirini sinua pohdituttivat, niiden osalta vastaan sinulle muutamalla lauseella. Tunnen joitakin maallikkodehoniaaneja, samoin joitakin maallikkodominikaaneja, joitakin maallikobirgittalaisia ja pari maallikkofransiskaania. En tarkoittanut edellä olevassa viestissä erityisesti maallikkodehoniaaneja. Mikähän heissä muuten on sinulle ongelmallista? He ovat katolilaisia, varmasti ihan yhtä katolilaisia kuin me sitoutumattomat.
        En tarkoittanut vastakääntyneitä. Omissa piireissäni on se valitettava puute (haluaisin sen korjata), ettei niihin kuulu vastakääntyneitä.
        En tarkoittanut katkirkkolaisia. Missähän he mahtavat pyöriä? En tiedä.
        Minä pyörin ihan tavallisten seurakuntalaisten parissa. Joukossa on syntyperäisiä ja on käännynnäisiä. On paljon sellaisia, joita yllä olen halunnut muistaa, mm. kuorolaisia, seurakuntalehtiaktiiveja, AC:n jäseniä, ritareita (joita en olekaan vielä huomannut kiittää heidän hyväntekeväisyystyöstään), caritaslaisia, uskonnonopetuksen piirissä toimivia ym.

        Ihan viimeksi eli tänään olen keskustellut piispasta erään ulkomailla syntyneen mutta Suomessa viitisenkymmentä vuotta asuneen kehtokatolilaisen kanssa. Hänkin pitää piispa Sippoa suuressa arvossa.

        Olen tullut siihen johtopäätökseen, että piispan liiallinen kehuminen tällä palstalla koituu piispan itsensä vahingoksi.

        Erityisen haitallista on, että piispaa ylistetään vailla mitään perusteita tai sitten niin ylimalkaisilla perusteilla, että niitä voitaisiin soveltaa melkein mihin tahansa henkilöön. Väittämät siitä, että piispa tahtoo olla vuorovaikutuksessa hiippakunnan kanssa, että häneen luotetaan, että hän nauttii suurta arvostusta, että hän on hyvä piispa jne. ovat tällaisia ylimalkaisia väittämiä. Niitä ei perustella, koska niitä ei voida perustella saatikka todistaa tosiksi.

        Olisin toivonut jostakusta muusta piispaa. Nyt kuitenkin piispana on Teemu Sippo. Tämä on tosiasia, johon katolilainen suhtautuu realistisesti ja luottamuksella. Sitä ei tarvitse paisutella, eikä hehkutella. On parempi, että piispaa ja ennen muuta hänen viranhoitoaan arvostellaan ja tarvittaessa kehutaan asiaperustein. Mutta ei ylimalkaisesti eikä hehkutellen.


      • Marialainen
        Turun srk:n jäsen kirjoitti:

        Olen tullut siihen johtopäätökseen, että piispan liiallinen kehuminen tällä palstalla koituu piispan itsensä vahingoksi.

        Erityisen haitallista on, että piispaa ylistetään vailla mitään perusteita tai sitten niin ylimalkaisilla perusteilla, että niitä voitaisiin soveltaa melkein mihin tahansa henkilöön. Väittämät siitä, että piispa tahtoo olla vuorovaikutuksessa hiippakunnan kanssa, että häneen luotetaan, että hän nauttii suurta arvostusta, että hän on hyvä piispa jne. ovat tällaisia ylimalkaisia väittämiä. Niitä ei perustella, koska niitä ei voida perustella saatikka todistaa tosiksi.

        Olisin toivonut jostakusta muusta piispaa. Nyt kuitenkin piispana on Teemu Sippo. Tämä on tosiasia, johon katolilainen suhtautuu realistisesti ja luottamuksella. Sitä ei tarvitse paisutella, eikä hehkutella. On parempi, että piispaa ja ennen muuta hänen viranhoitoaan arvostellaan ja tarvittaessa kehutaan asiaperustein. Mutta ei ylimalkaisesti eikä hehkutellen.

        "Erityisen haitallista on, että piispaa ylistetään vailla mitään perusteita tai sitten niin ylimalkaisilla perusteilla, että niitä voitaisiin soveltaa melkein mihin tahansa henkilöön."

        Kerrankin vastuullinen puheenvuoro tällä palstalla. Minusta on myös valitettavaa, että muutamat kirkkoomme liittyneet yrittävät tuoda hiippakuntaamme jonkinlaista piispan henkilökulttia ja luoda hänestä perusteetonta sankaritarinaa. Sellainen ei kuulu katolilaisuuteen, eikä minusta koko kristinuskoon, vaikka sellaista erilaisissa pienemmissä lahkoissa ja herätysseurakunnissa kaiketi harrastetaankin. Meidän uskomme ydin on Kolmiyhteinen Jumala, eivät hänen palvelijansa maan päällä.

        Piispan toimenkuvaan kuuluu se, että hän hiippakunnan johtajana on näkyvällä paikalla. Korkealla tuulee aina. Piispan on se kestettävä ja yritettävä ottaa kritiikistä opikseen. Jos hän ei siihen kykene tai ei sitä halua, sitten hänen olisi mietittävä tarkalleen miksi hän ylipäätään otti koko piispantehtävän vastaan. Kieltäytyäkin olisi voinut.


      • vähän kummastuttaa
        Turun srk:n jäsen kirjoitti:

        Olen tullut siihen johtopäätökseen, että piispan liiallinen kehuminen tällä palstalla koituu piispan itsensä vahingoksi.

        Erityisen haitallista on, että piispaa ylistetään vailla mitään perusteita tai sitten niin ylimalkaisilla perusteilla, että niitä voitaisiin soveltaa melkein mihin tahansa henkilöön. Väittämät siitä, että piispa tahtoo olla vuorovaikutuksessa hiippakunnan kanssa, että häneen luotetaan, että hän nauttii suurta arvostusta, että hän on hyvä piispa jne. ovat tällaisia ylimalkaisia väittämiä. Niitä ei perustella, koska niitä ei voida perustella saatikka todistaa tosiksi.

        Olisin toivonut jostakusta muusta piispaa. Nyt kuitenkin piispana on Teemu Sippo. Tämä on tosiasia, johon katolilainen suhtautuu realistisesti ja luottamuksella. Sitä ei tarvitse paisutella, eikä hehkutella. On parempi, että piispaa ja ennen muuta hänen viranhoitoaan arvostellaan ja tarvittaessa kehutaan asiaperustein. Mutta ei ylimalkaisesti eikä hehkutellen.

        En huomannut, että piispaa olisi tässä keskustelussa "ylistetty vailla mitään perusteita". Suhtaudut itse häneen "realistisesti ja luottamuksella". Se lienee hyvä tapa suhtautua. Jos nyt joku sanoo "kiitos piispa, kun kuuntelet", se ei ole ylistämistä.
        Ei sana "kiitos" poispilaa eikä mitenkään vahingoita. Kiittäminen ei valitettavasti ole kovin suomalaista.


      • huomioitsija
        Marialainen kirjoitti:

        "Erityisen haitallista on, että piispaa ylistetään vailla mitään perusteita tai sitten niin ylimalkaisilla perusteilla, että niitä voitaisiin soveltaa melkein mihin tahansa henkilöön."

        Kerrankin vastuullinen puheenvuoro tällä palstalla. Minusta on myös valitettavaa, että muutamat kirkkoomme liittyneet yrittävät tuoda hiippakuntaamme jonkinlaista piispan henkilökulttia ja luoda hänestä perusteetonta sankaritarinaa. Sellainen ei kuulu katolilaisuuteen, eikä minusta koko kristinuskoon, vaikka sellaista erilaisissa pienemmissä lahkoissa ja herätysseurakunnissa kaiketi harrastetaankin. Meidän uskomme ydin on Kolmiyhteinen Jumala, eivät hänen palvelijansa maan päällä.

        Piispan toimenkuvaan kuuluu se, että hän hiippakunnan johtajana on näkyvällä paikalla. Korkealla tuulee aina. Piispan on se kestettävä ja yritettävä ottaa kritiikistä opikseen. Jos hän ei siihen kykene tai ei sitä halua, sitten hänen olisi mietittävä tarkalleen miksi hän ylipäätään otti koko piispantehtävän vastaan. Kieltäytyäkin olisi voinut.

        En tunne masinitsemaasi ilmiötä "että muutamat kirkkoomme liittyneet yrittävät tuoda hiippakuntaamme jonkinlaista piispan henkilökulttia ja luoda hänestä perusteetonta sankaritarinaa". Enhän minä ihmisiä joka suunnalla tunne, niin että voi noin ollakin. Ei minulla ole syytä epäillä sanaasi. Kovin näkyvää tuollainen ei kuitenkaan hiippakunnassa liene. Tällä palstalla muutamat yliampuvat kirjoitukset voivat yhtä hyvin (tai todennäköisemminkin) olla tahallista provoilua kuin vakavasti otettavia kannanottoja.

        Kirjoitat, että korkealla tulee ja että piispan on kestettävä kritiikkiä. Totta kai noin on. Ja sitä negatiivista kritiikkiä aina tulee, kun jotakin tekee. Mutta ei kai positiivisen kritiikin eli kiitosten antamisen kanssa tarvitse olla sen pidättyväisempi?

        Piispa ei ole pelkkä ammattijohtaja. Piispuus on paimenena toimimista. Hyvä paimen antaa kaikkensa paimennettavien puolesta. Niinpä maallikotkin luonnollisesti suhtautuvat piispaan monimutkaisemmin kuin vain arvioiden hänen kykyjään ja saavutuksiaan. Emme alaisina suhtaudu firman pomoon kovin tunnevaltaisesti, mutta paavia ja piispaa kohtaan meillä on ja saa olla tunteita.
        Paavia rakastetaan, hänelle huiskutetaan lippuja ja huudetaan hurraata ja hänelle on netissä fanisivuja. Kyllä: tämä on katolista, ja ei: tämä ei ole sopimatonta henkilökulttia. On yhtä luonnollista ja katolista, että rakastamme piispaamme ja myös ilmaisemme iloa ja arvonantoa esimerkiksi hänen vieraillessaan seurakunnassamme. Ei niinkään hänen henkilönsä takia vaan ihan sen takia, että hän on meidän paimenemme, kuuntelee meitä ja että me uskomme hänen haluavan toimia parhaansa mukaan meidän yhteiseksi hyväksemme.


      • Henricus
        huomioitsija kirjoitti:

        En tunne masinitsemaasi ilmiötä "että muutamat kirkkoomme liittyneet yrittävät tuoda hiippakuntaamme jonkinlaista piispan henkilökulttia ja luoda hänestä perusteetonta sankaritarinaa". Enhän minä ihmisiä joka suunnalla tunne, niin että voi noin ollakin. Ei minulla ole syytä epäillä sanaasi. Kovin näkyvää tuollainen ei kuitenkaan hiippakunnassa liene. Tällä palstalla muutamat yliampuvat kirjoitukset voivat yhtä hyvin (tai todennäköisemminkin) olla tahallista provoilua kuin vakavasti otettavia kannanottoja.

        Kirjoitat, että korkealla tulee ja että piispan on kestettävä kritiikkiä. Totta kai noin on. Ja sitä negatiivista kritiikkiä aina tulee, kun jotakin tekee. Mutta ei kai positiivisen kritiikin eli kiitosten antamisen kanssa tarvitse olla sen pidättyväisempi?

        Piispa ei ole pelkkä ammattijohtaja. Piispuus on paimenena toimimista. Hyvä paimen antaa kaikkensa paimennettavien puolesta. Niinpä maallikotkin luonnollisesti suhtautuvat piispaan monimutkaisemmin kuin vain arvioiden hänen kykyjään ja saavutuksiaan. Emme alaisina suhtaudu firman pomoon kovin tunnevaltaisesti, mutta paavia ja piispaa kohtaan meillä on ja saa olla tunteita.
        Paavia rakastetaan, hänelle huiskutetaan lippuja ja huudetaan hurraata ja hänelle on netissä fanisivuja. Kyllä: tämä on katolista, ja ei: tämä ei ole sopimatonta henkilökulttia. On yhtä luonnollista ja katolista, että rakastamme piispaamme ja myös ilmaisemme iloa ja arvonantoa esimerkiksi hänen vieraillessaan seurakunnassamme. Ei niinkään hänen henkilönsä takia vaan ihan sen takia, että hän on meidän paimenemme, kuuntelee meitä ja että me uskomme hänen haluavan toimia parhaansa mukaan meidän yhteiseksi hyväksemme.

        Tuntuu jotenkin aivan uskomattomalta, että heti, kun tänne Suomi 24:n sivustolle kirjoittaa sanat: piispa Teemu Sippo, alkaa minkä tahansa otsikkoalueen kirjoitusketjuun tulla toisen ihmisen mielipiteistä piittaamattomia kirjoittajia. Tämän nimim. huomioitsijan aloittamassa ketjussa on ollut tarkoitus kiittää ja kehua niitä ihmisiä, joihin kukin on ollut tyytyväinen ja joita harvoin edes muistetaan kiittää. Jos minä pidän tietyistä näkyvillä olevista ihmisistä hiippakunnassamme, se on minun ja ainoastaan minun mielipiteeni asiasta. Sanon vielä kerran, että pidän nykyisestä piispastamme, kuten olen pitänyt hänen edeltäjistäänkin. Mielipiteeni ei muutu, vaikka joku muu olisi eri mieltä asiasta. En myöskään tuomitse millään tavoin niitä ihmisiä, joilla on erilainen mielipide asiasta. Perusteluja minun ei tarvitse esittää. Ihmissuhteet ovat jokaiselle erilaiset ja niin on myös ihmisten arvomaailma.


      • ex-Rivikatolilainen
        huomioitsija kirjoitti:

        En tunne masinitsemaasi ilmiötä "että muutamat kirkkoomme liittyneet yrittävät tuoda hiippakuntaamme jonkinlaista piispan henkilökulttia ja luoda hänestä perusteetonta sankaritarinaa". Enhän minä ihmisiä joka suunnalla tunne, niin että voi noin ollakin. Ei minulla ole syytä epäillä sanaasi. Kovin näkyvää tuollainen ei kuitenkaan hiippakunnassa liene. Tällä palstalla muutamat yliampuvat kirjoitukset voivat yhtä hyvin (tai todennäköisemminkin) olla tahallista provoilua kuin vakavasti otettavia kannanottoja.

        Kirjoitat, että korkealla tulee ja että piispan on kestettävä kritiikkiä. Totta kai noin on. Ja sitä negatiivista kritiikkiä aina tulee, kun jotakin tekee. Mutta ei kai positiivisen kritiikin eli kiitosten antamisen kanssa tarvitse olla sen pidättyväisempi?

        Piispa ei ole pelkkä ammattijohtaja. Piispuus on paimenena toimimista. Hyvä paimen antaa kaikkensa paimennettavien puolesta. Niinpä maallikotkin luonnollisesti suhtautuvat piispaan monimutkaisemmin kuin vain arvioiden hänen kykyjään ja saavutuksiaan. Emme alaisina suhtaudu firman pomoon kovin tunnevaltaisesti, mutta paavia ja piispaa kohtaan meillä on ja saa olla tunteita.
        Paavia rakastetaan, hänelle huiskutetaan lippuja ja huudetaan hurraata ja hänelle on netissä fanisivuja. Kyllä: tämä on katolista, ja ei: tämä ei ole sopimatonta henkilökulttia. On yhtä luonnollista ja katolista, että rakastamme piispaamme ja myös ilmaisemme iloa ja arvonantoa esimerkiksi hänen vieraillessaan seurakunnassamme. Ei niinkään hänen henkilönsä takia vaan ihan sen takia, että hän on meidän paimenemme, kuuntelee meitä ja että me uskomme hänen haluavan toimia parhaansa mukaan meidän yhteiseksi hyväksemme.

        "Paavia rakastetaan, hänelle huiskutetaan lippuja ja huudetaan hurraata ja hänelle on netissä fanisivuja. Kyllä: tämä on katolista, ja ei: tämä ei ole sopimatonta henkilökulttia."

        Paavi on Kristuksen sijainen kirkon näkyvänä johtajana. Sitä ei tavallinen piispa ole.
        Paavi on erehtymätön henkilönä "ex cathedra". Sitä ei tavallinen piispa ole.
        Paavi on uskon ja moraalin ylin auktoriteetti. Sitä ei tavallinen piispa ole.

        Jokaikiselle normaalille katolilaiselle on päivänselvää miksi paaville huiskutetaan ja jollekin tavalliselle ekumeeniselle Teemu-piispalle taas ei.


      • huomioitsija
        ex-Rivikatolilainen kirjoitti:

        "Paavia rakastetaan, hänelle huiskutetaan lippuja ja huudetaan hurraata ja hänelle on netissä fanisivuja. Kyllä: tämä on katolista, ja ei: tämä ei ole sopimatonta henkilökulttia."

        Paavi on Kristuksen sijainen kirkon näkyvänä johtajana. Sitä ei tavallinen piispa ole.
        Paavi on erehtymätön henkilönä "ex cathedra". Sitä ei tavallinen piispa ole.
        Paavi on uskon ja moraalin ylin auktoriteetti. Sitä ei tavallinen piispa ole.

        Jokaikiselle normaalille katolilaiselle on päivänselvää miksi paaville huiskutetaan ja jollekin tavalliselle ekumeeniselle Teemu-piispalle taas ei.

        "Jokaikiselle normaalille katolilaiselle on päivänselvää --"

        Voiko noin sanoa? Katolilaisia on yli miljardi. Persoonallisuuksia ja asenteita ja ajattelutapoja on lukemattomia.
        On aika helppoa tehdä omasta itsestään normi - minä ja minun tapaiseni olemme normaaleja. Samalla toisin ajattelevista tai käyttäytyvistä tulee kummallisia, epänormaaleja, epäkatolisia. Se on väärin. Meidän ei tule suvaita sitä, mikä oikeasti on pahaa ja syntiä, mutta sitä pitää suvaita, mikä ei ole pahaa, on vain erilaista. Katolisuudelle on aina ollut ominaista ykseys moninaisuudessa.
        Väitän, että on aivan normaalia katolisuutta sydämestään arvostaa sellaisia piispoja kuin Paul Verschuren, Józef Wróbel ja Teemu Sippo. Kaikki ovat olleet erilaisia ihmisinä. Kaikki ovat ottaneet (aikamuoto perfekti-preesens-futuuri) tehtävänsä vakavasti. He ovat tienneet vastaavansa Helsingin hiippakunnasta ja sen jäsenistä Jumalalle, Kristuksen palvelijoina.
        Ei siitä tarvitse meille muistuttaa, että piispa on vain ihminen eikä jumala. Hänen virkaansa kirkon ylimpänä edustajana Suomessa saa ja tulee silti kunnioittaa. Hänestä ihmisenä saa pitää, ja sen saa osoittaa eri tavoin. Hänen vierailujaan seurakunnassa saa juhlistaa ja niistä iloita, hänelle saa kohdistaa arvostusta ja kiitosta. Ei ole keneltäkään pois, jos hänelle joskus hurrataan ja heilutellaan lippujakin.
        Piispa on ihminen, ja olen varma että hän saa iloa ja voimaa hiippakuntalaisten kiitoksista, niin kuin kuka tahansa. Mieluiten tietysti ihan ihmisen kiitoksena ihmiselle, mutta ei aito kiitos nimimerkillä netissä ole arvoton sekään.

        Ja asia on niin kuin Henricus jo sanoi: tässä ketjussa saa jaella kiitoksia ihan omien arvostusten ja tuntemusten mukaan, piispalle ja keille tahansa tässä hiippakunnassa, eikä niitä kiitoksia pitäisi kenekään katolilaisen ruveta kiistämään.


      • Konservatiivinen sie
        huomioitsija kirjoitti:

        "Jokaikiselle normaalille katolilaiselle on päivänselvää --"

        Voiko noin sanoa? Katolilaisia on yli miljardi. Persoonallisuuksia ja asenteita ja ajattelutapoja on lukemattomia.
        On aika helppoa tehdä omasta itsestään normi - minä ja minun tapaiseni olemme normaaleja. Samalla toisin ajattelevista tai käyttäytyvistä tulee kummallisia, epänormaaleja, epäkatolisia. Se on väärin. Meidän ei tule suvaita sitä, mikä oikeasti on pahaa ja syntiä, mutta sitä pitää suvaita, mikä ei ole pahaa, on vain erilaista. Katolisuudelle on aina ollut ominaista ykseys moninaisuudessa.
        Väitän, että on aivan normaalia katolisuutta sydämestään arvostaa sellaisia piispoja kuin Paul Verschuren, Józef Wróbel ja Teemu Sippo. Kaikki ovat olleet erilaisia ihmisinä. Kaikki ovat ottaneet (aikamuoto perfekti-preesens-futuuri) tehtävänsä vakavasti. He ovat tienneet vastaavansa Helsingin hiippakunnasta ja sen jäsenistä Jumalalle, Kristuksen palvelijoina.
        Ei siitä tarvitse meille muistuttaa, että piispa on vain ihminen eikä jumala. Hänen virkaansa kirkon ylimpänä edustajana Suomessa saa ja tulee silti kunnioittaa. Hänestä ihmisenä saa pitää, ja sen saa osoittaa eri tavoin. Hänen vierailujaan seurakunnassa saa juhlistaa ja niistä iloita, hänelle saa kohdistaa arvostusta ja kiitosta. Ei ole keneltäkään pois, jos hänelle joskus hurrataan ja heilutellaan lippujakin.
        Piispa on ihminen, ja olen varma että hän saa iloa ja voimaa hiippakuntalaisten kiitoksista, niin kuin kuka tahansa. Mieluiten tietysti ihan ihmisen kiitoksena ihmiselle, mutta ei aito kiitos nimimerkillä netissä ole arvoton sekään.

        Ja asia on niin kuin Henricus jo sanoi: tässä ketjussa saa jaella kiitoksia ihan omien arvostusten ja tuntemusten mukaan, piispalle ja keille tahansa tässä hiippakunnassa, eikä niitä kiitoksia pitäisi kenekään katolilaisen ruveta kiistämään.

        "Väitän, että on aivan normaalia katolisuutta sydämestään arvostaa sellaisia piispoja kuin Paul Verschuren, Józef Wróbel ja Teemu Sippo."

        Miten edes kehtaat verrata piispoja Verschuren ja Wróbel Sippoon? Edelliset olivat tohtoristason kirkonmiehiä. Jälkimmäinen toimi kappalaisena, kun hänestä tuli piispa.

        "Kaikki ovat olleet erilaisia ihmisinä. Kaikki ovat ottaneet (aikamuoto perfekti-preesens-futuuri) tehtävänsä vakavasti."

        Kerrotko vihdoinkin edes yhden konkreettisen esimerkin siitä, että Sippo ottaisi tehtävänsä vakavasti?

        "He ovat tienneet vastaavansa Helsingin hiippakunnasta ja sen jäsenistä Jumalalle, Kristuksen palvelijoina."

        Ovatko he itse kertoneet sinulle tuon? Taas kerran Sippo-fanien sepittämää puppua, jolla ei ole mitään todellisia perusteita.


    • Marialainen

      Tämän keskustelun aloitusviestin arviona oli -14 ainakin kaksi viikkoa. Sitten tänään sunnuntaina 26.9. tämä sama luku hypähti muutaman tunnin kuluessa lukuun 574. On ilmiselvää, että tempauksen takana on yksi tai kaksi häiriintynyttä (vai sanoisinko sairasta?) yksilöä, jotka omasta mielestään yrittävät mukamas "pelastaa" hiippakuntamme kritiikiltä. Pelkästään lapsellista ja tyhmää.

      Itse vastustan näitä viestien arvioita. JOKAINEN mielipide on minusta tärkeä, vaikka en olisi siitä samaa mieltä. Mielipidettä ei voida arvioida numeroin. Sitä arvioidaan mietiskellen ja vastaten. Minun puolestani suomi24 voisi saman tien luopua näiden mielipiteiden arviointimahdollisuudesta. Ketä sellainen hyödyttää ylipäätään?

      Jos näen mielipiteellä numeroarvion, yritän saada sen takaisin nollaksi. Näin jokaisella mielipiteellä on sama arvo ja jokaisella kirjoittajalla sama oikeus omaan näkemykseensä. Sen arvo olkoon minun puolestani kaikille sama eli 0.

      Suomi24:n pitäisi havahtua myös sille, että näitä laskureita voidaan myös manipuloida. Ei ole uskottavaa, että parin tunnin kuluessa lähes kuusisataa ihmistä olisi antanut positiivisen arvion tästä "keskustelusta".

      • Myös marialainen

        Minun ruudullani arvio on juuri nyt -14. Systeemi tuntuu siis olevan immuuni vedätysyrityksille, ainakin jos niistä protestoidaan.

        Toinen juttu sitten onkin, kenen mielestä olemme niin huonoja ihmisiä, että kenestäkään koko hiippakunnassa ei saisi puhua hyvää. Vai pitäisikö kysyä, kenen maailma on niin musta.


      • Turun srk:n jäsen
        Myös marialainen kirjoitti:

        Minun ruudullani arvio on juuri nyt -14. Systeemi tuntuu siis olevan immuuni vedätysyrityksille, ainakin jos niistä protestoidaan.

        Toinen juttu sitten onkin, kenen mielestä olemme niin huonoja ihmisiä, että kenestäkään koko hiippakunnassa ei saisi puhua hyvää. Vai pitäisikö kysyä, kenen maailma on niin musta.

        Itsekin havaitsin tuon 575 tai jotakin eilen iltapäivällä. Systeemi on kuin onkin huijattavissa. Ilmeisesti ylläpito pystyi poistamaan samasta IP:stä tulleet arviot.

        Jos arvostelee jonkin viestin, se ilmeisesti lähettää omalle koneelle keksin, jonka takia saman viestin uudelleenarvioiminen ei ainakaan ihan heti onnistu. Joku oli vain keksinyt keinon keksin kiertämiseksi tai kumoamiseksi jonkin softwaren avulla.

        Minustakin viestien arvioiminen on paitsi turhaa ja typerää, myös keskustelijoita loukkaavaa. Olen samaa mieltä Marialaisen kanssa siitä, että jokaisen mielipide on tärkeä ja arvokas.


    • Lut. sivuhuomautus

      Annan ruusuni Irja-piispallemme.

      Vaikka Teemu-piispa meni haukkumaan hänet julkisesti pataluhaksi heti valinnan jälkeen, Irja-piispa päinvastoin korosti avoimuutta ja ekumeenisuutta katolilaisten kanssa. Vaikka Teemu-piispa ei suvainnut osallistua edes virkasisarensa vihkijäisiin, silti Irja-piispalta on jatkuvasti riittänyt positiivisia ajatuksia ja hengellistä näkemystä ekumeniaa ja katolilaisia kohtaan. Tällaiset toimet koituivat lopulta Teemu-piispan ja katolilaisten itsensä vahingoksi ja Irja-piispan voitoksi. Syytä on myös muistaa, että Irja valittiin piispaksi pitkälti demokraattisesti, Teemu taas kulissien takana vehkeillen ja salaillen.

      Nykyiseen katoliseen kirkkoon en voisi koskaan liittyä, ellei sitten koko katolinen kirkko "katkirkkolaistu".

      • Myös marialainen

        En tiedä, miksi jatkat väitettäsi, että Teemu-piispa haukkui Irja-piispan pataluhaksi, kun hän ei niin tehnyt. Hän ei ylipäätään lausunut hänestä henkilönä poikkipuolista sanaa.

        Olen tästä aikaisemminkin huomauttanut ja asia on tiedossasi, joten epäilen onko tästäkään hyötyä, mutta kerran vielä: piispa Teemu Sippo kertoi, mikä on katolinen opetus pappis- ja piispuusasiasta. Se on hänen tehtävänsä, ja sen hän teki.

        Haluatko vieläkin puhua Irja-piispan "haukkumisesta"?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe