Pikaisesti vilkaistessa en huomannut samankaltaista aloitusta ainakaan muutamaan viimeiseen päivään, joten otanpa asiakseni.. Laitan tälle palstalle, kun mielenterveys tässä on pääasiana.
Eli, onko täällä ihmisiä, joille on arvauskeskuksessa oireiden perusteella vihjailemaan (tai sanomaaan suoraan), että teillä on jotain päässä vialla?
Hiljattain on tullut ilmi turhan paljon sellaisia tapauksia, joissa lääkäri ei usko mitä sanotaan, vihjaillaan tai sanotaan suoraan luulotaudiksi - ja kun potilas lähtee yksityiselle, joka a) kuuntelee mitä sanotaan ja b) näkee kuka sanoo eikä lue vain edellisen lääkärin illuusiota potilaasta - löytyykin ihan oikea ja usein vakava tauti.
Minä olen yksi heistä. Minut tuomittiin luulosairaaksi ja huomionhaukuiseksi ja vihjailtiin jopa kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, kun luettelin oireeni, jotka olisivat olleet selvät, jos lääkärillä ei olisi ollut huono päivä tai muuten vain omituinen asenne. Olin käytännössä vuodepotilaana puoli vuotta ja mietin melkein koko ajan, että tapahtuuko tämä todellla vai kuvittelenko..
Luettelin selvät oireet ja se, että se hemmetin hörökorva ei kuullut rahinaa ei tarkoittanut sitä, että minä olisin luulosairas. Ja se toinen pataääliö, joka soitteli samaa sävelmää "kun ei edelliselläkään kerralla kuulunut" ja "onko sinulla vaikea tilanne elämässä".. Ja se kolmas, joka lähetti minut fysioterapeutille, koska "henki voi ahdistua, jos selkä on pahasti jumissa".. Minulla oli keuhkokuume. KEUHKOKUUME, johon olisin voinut kuolla, mikäli en itse olisi tajunnut pitää itseäni sängyn pohjalla! KEUHKOKUUME, joka ehti kroonistua siinä välissä, kun minä pähkäilin, että olenko niin hullu etten edes tajua olevani hullu. Ja vielä toteamisen ja ensimmäisten lääkkeiden jälkeenkin valitin että ei olo parane, minua hyssyteltiin että siihen on annettu nyt lääkkeet ja se on hoidossa. NO EIPÄ OLLUT.
Ei ole oikeasti rahaa, mutta vaikka lainaan rahaa päästäkseni vastedes yksityiselle. Minua ette sinne v***n arvauskeskukseen enää ikinä saa.
Luulosairaustta, anyone?
8
312
Vastaukset
- valitettavasti. . ..
minulla oli monta kuukautta kuumetta. aina sama juttu terveyskeskuksessa: ei sinua mikään vaivaa, eihän verikokeistakaan mitään löytynyt. olet luulosairas ihminen. älä mittaa kuumetta joka päivä niin et kuvittele niin paljon. teet nyt kärpäsestä härkäsen. se on sinun normaali ruumiinlämpösi (n. 37,8) O_o
kuukausien sairastelun lomassa mietin, että kyllä minulla varmaan on luulosairaus ja masennus kun väsyttää niin paljon. ja ehkä en osaa katsoa kuumemittaria. ja ehkä on normaalia olla kuumeessa. ja tauti paheni koko ajan mitä enemmän luulin että olin luulosairas.
sitten tajusin mennä yksityiselle: heti diagnoosi, kiireellisesti leikkaussaliin ja siitä alkoi paraneminen. mukavaa huomata etten ole luulosairas. mutta vähemmän mukavaa oli kuulla, että jos en olisi jaksanut vääntäytyä yksityiselle, olisin todennäköisesti menehtynyt.- ,avutonta,
Usein jos potilaalla on terveyskeskuksen tiedostoissa merkintä masennuksesta ym mielensairaudesta et voi olla "oikeasti" sairas. Kaikki mitä sanot menee ns: hulluuden piikkiin. Jopa alkoholisoituneet ihmiset saavat parempaa hoitoa kun "hullunleiman" saaneet ihmiset. Olen tavannut monta ihmistä työni puolesta jotka ovat olleet hyvinkin sairaita, mutta hoitoa eivät ole saaneet jollei ole varaa maksaa siitä.
- WTH?
... minusta kaikkein törkein juttu oli yksi lääkäri, joka mentyäni valittamaan sydämen omituista käytösta (takykardia), huimausta ja hengitysvaikeuksia, sanoi että epäilee minulla olevan paniikkikohtauksen. Sanoin, että tiedän miltä paniikkikohtaus tuntuu kun olen kerran sellaisen saanut ja se kesti vain muutaman tunnin, ei koko viikonloppua.. Tuon sanottuani lääkäri sanoi, että voisi olla kyse jopa kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä.
No, kävi ilmi että uudehko lääke, jota otin sairauteeni (ei pienintäkään tekemistä mielen kanssa), aiheutti sivuvaikutuksena oireet. Lääkkeen käytön lopettaminen lopetti oikeet, mutta papereihin jäi merkintä kaksisuuntaisen mielenhäiriön epäilystä ja nyt mitään, mitä sanon ei oteta tosissaan.
Potilasasiamies ilmoitti, että merkintää ei voi poistaa, kun se kuuluu potilashistoriaan. - psykiatri
WTH? kirjoitti:
... minusta kaikkein törkein juttu oli yksi lääkäri, joka mentyäni valittamaan sydämen omituista käytösta (takykardia), huimausta ja hengitysvaikeuksia, sanoi että epäilee minulla olevan paniikkikohtauksen. Sanoin, että tiedän miltä paniikkikohtaus tuntuu kun olen kerran sellaisen saanut ja se kesti vain muutaman tunnin, ei koko viikonloppua.. Tuon sanottuani lääkäri sanoi, että voisi olla kyse jopa kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä.
No, kävi ilmi että uudehko lääke, jota otin sairauteeni (ei pienintäkään tekemistä mielen kanssa), aiheutti sivuvaikutuksena oireet. Lääkkeen käytön lopettaminen lopetti oikeet, mutta papereihin jäi merkintä kaksisuuntaisen mielenhäiriön epäilystä ja nyt mitään, mitä sanon ei oteta tosissaan.
Potilasasiamies ilmoitti, että merkintää ei voi poistaa, kun se kuuluu potilashistoriaan.Kuulostaa kovin hurjalta tuo WTH:n tarina.
Missäpäin tällaista tapahtuu? - parantumaton sairaus
psykiatri kirjoitti:
Kuulostaa kovin hurjalta tuo WTH:n tarina.
Missäpäin tällaista tapahtuu?Tuttuahan tuo..
Arvauskeskuksessa käymällä sitä saa vain ne "hullun" merkinnät papereihinsa ja sen jälkeen onkin käytännössä mahdotonta enää saada apua sairauteensa julkiselta puolelta.
Omalla kokemuksellani täysin aiheetoonkin merkintä masennuksesta tai muusta mielenterveysongelmasta vie potilaalta oikeuden julkisen terveydenhuollon palveluihin. Ei päästetä edes lääkärin vastaanotolle, kun paperit sanoo että on hullu.
Oma "hulluuteni" olikin sitten vakava parantumaton sairaus, joka etenee koko ajan. Sitkeällä työllä ja sinnikkyydellä sairaus tuli diagnosoitua, mutta eipä se enää hirveästi helpota, kun ei ole pahemmin enää mitään tehtävissä. - ja antibioottia.
parantumaton sairaus kirjoitti:
Tuttuahan tuo..
Arvauskeskuksessa käymällä sitä saa vain ne "hullun" merkinnät papereihinsa ja sen jälkeen onkin käytännössä mahdotonta enää saada apua sairauteensa julkiselta puolelta.
Omalla kokemuksellani täysin aiheetoonkin merkintä masennuksesta tai muusta mielenterveysongelmasta vie potilaalta oikeuden julkisen terveydenhuollon palveluihin. Ei päästetä edes lääkärin vastaanotolle, kun paperit sanoo että on hullu.
Oma "hulluuteni" olikin sitten vakava parantumaton sairaus, joka etenee koko ajan. Sitkeällä työllä ja sinnikkyydellä sairaus tuli diagnosoitua, mutta eipä se enää hirveästi helpota, kun ei ole pahemmin enää mitään tehtävissä.ne ovat terveyskeskuksessa niin avuttoman tyhmiä, jos eivät tiedä että mikä potilaalla on, niin pesevät kätensä siitä siten, että fyysisesti sairas ihminen luokitellaan luulosairaaksi, masentuneeksi, ynnä muuta mukavaa.. ja niiden mielestä joka asiaan auttaa burana ja antibiootti.
- valitettavasti
ja antibioottia. kirjoitti:
ne ovat terveyskeskuksessa niin avuttoman tyhmiä, jos eivät tiedä että mikä potilaalla on, niin pesevät kätensä siitä siten, että fyysisesti sairas ihminen luokitellaan luulosairaaksi, masentuneeksi, ynnä muuta mukavaa.. ja niiden mielestä joka asiaan auttaa burana ja antibiootti.
tapauksessani kävi, kun ensi kerran menin omalle lääkärille terveyskeskukseen. Jouduin pyytämään purentafysiologia varten "purentapaketin" röntgenkuvia (optg suu auki ja kiinni) ja lähetteen fysioterapiaan jumissa olevien hartioiden takia sekä akuuttiin kipuun kipupiikin. Käikki johtuivat alun perin hammaslääkärin toteamasta purentaviasta, eivät siis minun mielikuvitelmistani.
Lääkäri pähkäili, lopulta sain mitä pyysin, mutta potilastietoihin hän oli kirjoittanut, että minulla oli "vauhdikas vaihe" eli mania. Selitin kai liian paljon!!!
Ei oteta tosissaan ei! - WTH
psykiatri kirjoitti:
Kuulostaa kovin hurjalta tuo WTH:n tarina.
Missäpäin tällaista tapahtuu?Jyväskylä
Potilasasiamiehelle kantelu menossa, tuskin auttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1571972
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu131906- 1191333
- 971322
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4301183- 62899
- 50856
- 49851
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä221731Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa336698