"Herramme Tulee" Orginali h.herätyksen laulukija!

Mohikaani_27

* Selasin ja lauleskelin tätä upeaa laulukirjaa, siinä on Hengen sanomaa edelleen. Osui sieltä eräs aikoinaan hyvin suosittu laulu, joskus 5-60 luvullla, kun luterilaiset ja kirkon isät suorastaan vainosivat helluntailaisia, silloin oli tämä laulu "hitti", nyky kielellä!

Laulu: nro. 334 Herramme Tulee-laulukirja!

Mestari, myrsky on suuri,
ja mahtavat laineet käy.
On taivaskin mustana juuri,
Ei apua mistään näy.
Mestari, sallitko meidän kurjain hukkua?
- Joka tuokio uhkaa Meit' aaltoihin haudaten.

*** Kerto:
Mä tyveneks aallot ja tuulet saan,
Rauha vaan! Raivotkoon viha siis aaltojen,
Tai henkien taikkapa ihmisten,
Ei hätää kun tullut jo laivahan,
On Mestari maan, meren, taivahan.
Ne kaikki saan kauniisti taipumaan: - Rauha vaan,
Rauha vaan!
Ne kaikki saan kauniisti taipumaan: Rauha vaan!

Mestari, tuska mun valtaa, Ja murhe mun näännyttää,
Ei tyyntyä syömmeni malta,
Se viel yhä myrskyää.
Synnin ja surujen kuohut Käy hamaan sieluhun -
Ja mä hukun - mä hukun - ah, Herra!
Oi, riennä jo apuhun!

Mestari, vaara jo väistyi,
Kyt kaikk' on niin tyyntä vain.
Syvyydessä aurinko välkkyy ja taivas mun tunnossain!
Siunattu, voimakas Herra, ain ole kanssani,
Kunnes saavun mä satamaan kerran,
ja päättyvi matkani!

- Tekijää en tiedä - tuntematon-!

56

4071

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aamen.

laulu. Tänä aamuna herätessäni hengessäni oli jälleen muistutus, että vain rauha ja rakkaus tuovat oikeat materiaalit rakentaa Jumalan valtakuntaa. Viha ja kiivastus olkoon kaukana meistä. Maailma vainoaa, mutta meidän ei tarvitse käydä maailman tavalla vastaamaan, vaan saamme kulkea rehellisin ja levollisin mielin.

• gottench

ylistää riemuiten, eikä enää suosita vanhoja Viipurin aikaisia mollivoittoisia itkuvirsiä.

Helluntaiherätyksessä osataan ylistää tämän ajan hengessä, voittoisia ja voimallisia ylistyslauluja laulamalla.

• pakis_

tuo laulu oli "hitti" 50-60-luvulla.

Anna esimerkki, kiitos (jos osaat) mollivoittoinen Viipurin aikainen itkuvirsi:DD

• Rakastan Jeesusta!

Muista ystäväiseni että pelkkä ylistyksen kupla ei vie sinua perille vaan erottautuminen Jeesukselle ja antamalla hänen käsiinsä KOKO ELÄMÄSI. Silloin elämäsi on turvallisemmissa käsissä kuin milloinkaan muuten. Ristin kantaminen, risti joka juurruttaa sinua Jeesukseen ja hänen pyhään sanaansa kunnes huomaat että kaiken muun romahtaessa ainoa toivosi ja turvasi on JEESUS. - risti joka on jollakin lailla jokaisen Jeesuksen seuraajan osa tässä elämässä ja jonka itse Jumala asettaa parhaaksi katsomallaan tavalla jokaiselle Jeesuksen aidolle opetuslapselle, eli hinta jonka Jeesus tulee ihmiseltä vaatimaan. Katsoppas meidän Jeesuksemmekin kulki kärsimystiensä loppuun asti ja niin on myös hänen opetuslastensa ja seuraajansa tie oleva.Ensin risti,sitten kruunu. Ja sen sanon sinulle rakas ystäväiseni että nykyisessä ajassa on olemassa kaksi evankeliumia.On olemassa se helpompi tie jossa ei oteta ristiä ja joka ei ole aitoa eikä alkuperäistä veren evankeliumia ja joka ei vie perille ja joka on vain tunnepitoista heilumista ja ylistämistä.Sitten on olemassa se vanhanaikainen julistus Jeesuksen verestä jossa Jeesus kutsuu syntisiä parannukseen ja kaidalle tielle kulkemaan hänen kanssaan käsi kädessä ja se tie vie kerran helmiportista sisälle kotiin Jeesuksen kanssa käsi kädessä. Mieti rakas ystäväiseni sitä kun elämän koetukset tulevat ja hengelliset juuresi eivät ole juurtuneet Jumalan sanan pohjalle vaan haihtuvaan tunnepitoiseen ylistykseen et tule kestämään. Sanoohan Jeesuskin sanassaan että joka ei ota ristiään ja seuraa minua se ei ole minulle sovelias. Jeesus-nimessä on pelastus ja turva!

• Jeesus on tie

Vai tämän ajan hengessä? Olipa hyvin sanottu eksytyksestä, et tainnut itsekään tietää mitä sanoit? Tällaista on hurmahenkinen uskonnollisuus jossa etsitään lihasta "uskolle" aineksia. Todellinen uskon kohde on tuolloin viihde.

Jeesukseen uskovilla on tänäänkin kokonaan erilainen Henki. Daavid aikanaan veisasi samalla tavalla kun mekin tänään.

Ps. 31:25 Olkaa lujat, ja olkoon teidän sydämenne rohkea, te kaikki, jotka Herraa odotatte.

Ps. 32:1 Daavidin mietevirsi. Autuas se, jonka rikokset ovat anteeksi annetut, jonka synti on peitetty!
        Ps. 32:2 Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue hänen pahoja tekojansa ja jonka hengessä ei ole vilppiä!

Ps. 32:3 Kun minä siitä vaikenin, riutuivat minun luuni jokapäiväisestä valituksestani.
        Ps. 32:4 Sillä yötä päivää oli sinun kätesi raskaana minun päälläni; minun nesteeni kuivui niinkuin kesän helteessä. Sela.

Ps. 32:5 Minä tunnustin sinulle syntini enkä peittänyt pahoja tekojani; minä sanoin: "Minä tunnustan Herralle rikokseni", ja sinä annoit anteeksi minun syntivelkani. Sela.

Ps. 32:6 Sentähden rukoilkoot sinua kaikki hurskaat aikana, jona sinut löytää voidaan. Vaikka suuret vedet tulvisivat, eivät ne heihin ulotu.

• Minä vaan 2

Mollivoittoinen itkuvirsi? Tämä laulu on duurisävellajissa :)

Ja on myös mahtavaa ylistystä. Lue sanat läpi ihan ajatuksen kanssa :)

• pakis_ kirjoitti:

tuo laulu oli "hitti" 50-60-luvulla.

Anna esimerkki, kiitos (jos osaat) mollivoittoinen Viipurin aikainen itkuvirsi:DD

* Niinpä, ja kun Paavali nimeomaan varoittaa, " Älkää mukautuko ajan hengen mukaan." Ja nytkö sitten kuitenkin pitäisi, vastoin Raamatun opetusta?

• ja tykkää

Mohikaanille on tyypillistä haukkua myös veljeään Tapani 1:stäkin, vaikka kertoo tykkäävänsä Mormonien lauluista.

• pakis_

helluntailaisten ikioma laulukirja. Saattavathan sitä Smithin jälkeläiset käyttävän: yhteinen päämäärä.

• armonaika

Mary Ann Baker oli baptisti, kuinka mormonit kehtasivatkaan varastaa baptistien laulun.

Todella törkeää!

• pakis_ kirjoitti:

helluntailaisten ikioma laulukirja. Saattavathan sitä Smithin jälkeläiset käyttävän: yhteinen päämäärä.

kristityt olivat jotakuinkin yhtä johon kuuluivat myös uudet mormonit joilla oli katolilainen tai protestanttinen tausta ja kristillinen musiikkikin oli yhteistä, kyseisen laulunkin päätyessä ensimmäisenä mormonien laulukirjaan.

Silloin ei ollut vielä helluntailaisia.

Nykyään meillä Suomessa useimmat kristityt halveeraa mormoneita vaikka mormonien oppi on paljon lähempänä Raamatun Jeesuksen oppeja.

• jackosn
        Pe.ku kirjoitti:

kristityt olivat jotakuinkin yhtä johon kuuluivat myös uudet mormonit joilla oli katolilainen tai protestanttinen tausta ja kristillinen musiikkikin oli yhteistä, kyseisen laulunkin päätyessä ensimmäisenä mormonien laulukirjaan.

Nykyään meillä Suomessa useimmat kristityt halveeraa mormoneita vaikka mormonien oppi on paljon lähempänä Raamatun Jeesuksen oppeja.

sillä perusteella että ateistit puhuvat Jeesuksesta jopa enemmän kuin useimmat tuntemani helluntailaiset. Pe.ku on yhtä paljon kristitty, kuin kuka tahansa mormonikin. Tosin teologit ovat tästä asiasta eri mieltä, heidän mielestään mormonit eivät ole kristittyjä, eivätkä ateistitkaan. Kumpaa nyt uskoisimme, Pe.kua vaiko teologeja ?

• pakis_
        Pe.ku kirjoitti:

halveerata, mutta kappas vain täällä uskovat halveeraavat toistensa uskoa. Mitä se semmoinen usko, ekumenia, kristittyjen keskinäinen rakkaus on.

Minä olen synnitön enkä halveeraa ketään!

• päämäärätietoinen
        pakis_ kirjoitti:

'Herrame tulee' OLI helluntailaisten oma laulukirja. Se ei ole enää yleisessä käytössä.
        Jo vuonna 1970 Suomen Vapaitten Kristittyjen Neuvosto sai tehtäväkseen uudistaa vapaiden suuntien yhteiset laulut uudeksi yhteiseksi laulukirjaksi. Niin syntyi 'Hengellinen laulukirja', joka on käytössä helluntailaisilla, baptisteilla, adventisteilla ja vapaakirkollisilla kristityillä Suomessa. Myös pieni uskovien yhteisö 'Helluntaiystävät' on ollut muistaakseni edustettuna laulukirjan laatimiskomiteassa.

Muistelen, että alussa Hengellisen laulukirjan lauluista puolet oli valittu yhteisestä aineistosta ja toinen puoli kunkin ryhmittymän omista eniten käytetyistä lauluista. Hengellinen laulukirja otettiin heti ilmestymisen jälkeen käyttöön vapaissa suunnissa ja se korvasi mm. helluntailaisten 'Herramme tulee'- kirjan ja vapaakirkollisten 'Harpunsäveliä'-laulukirjan.

Hengellinen musiikki kuten muutkaan musiikin lajit sanoituksineen eivät tunne valtakuntien eivätkä suuntausten rajoja. Hengellisessä laulukirjassa on paljon myös luterilaisesta perinteestä tulevia virsiä ja hengellisiä lauluja. Kirjan nykyversiosta löytyy uudempia, tunnettujen uskovien nykymuusikoiden säveltämiä ja sanoittamia ja erikoisesti nuorison suosimia lauluja.

Sen, että muutkin kuin vain jonkun laulukirjan laatijat käyttävät samoja lauluja ei pitäisi olla kiistan aihe.
        Musiikki on universaalia ja jos joku tuntee sanoituksetkin omakseen, niin mikä estää laulamasta samoja lauluja. Ketään ei siitä syystä saisi kutsua varkaaksi. Mormoneilla on samat oikeudet kuin muillakin eikä helluntailainen muutu mormoniksi tai päinvastoin laulamalla samaa laulua.

• päämäärätietoinen kirjoitti:

'Herrame tulee' OLI helluntailaisten oma laulukirja. Se ei ole enää yleisessä käytössä.
        Jo vuonna 1970 Suomen Vapaitten Kristittyjen Neuvosto sai tehtäväkseen uudistaa vapaiden suuntien yhteiset laulut uudeksi yhteiseksi laulukirjaksi. Niin syntyi 'Hengellinen laulukirja', joka on käytössä helluntailaisilla, baptisteilla, adventisteilla ja vapaakirkollisilla kristityillä Suomessa. Myös pieni uskovien yhteisö 'Helluntaiystävät' on ollut muistaakseni edustettuna laulukirjan laatimiskomiteassa.

Muistelen, että alussa Hengellisen laulukirjan lauluista puolet oli valittu yhteisestä aineistosta ja toinen puoli kunkin ryhmittymän omista eniten käytetyistä lauluista. Hengellinen laulukirja otettiin heti ilmestymisen jälkeen käyttöön vapaissa suunnissa ja se korvasi mm. helluntailaisten 'Herramme tulee'- kirjan ja vapaakirkollisten 'Harpunsäveliä'-laulukirjan.

Hengellinen musiikki kuten muutkaan musiikin lajit sanoituksineen eivät tunne valtakuntien eivätkä suuntausten rajoja. Hengellisessä laulukirjassa on paljon myös luterilaisesta perinteestä tulevia virsiä ja hengellisiä lauluja. Kirjan nykyversiosta löytyy uudempia, tunnettujen uskovien nykymuusikoiden säveltämiä ja sanoittamia ja erikoisesti nuorison suosimia lauluja.

Sen, että muutkin kuin vain jonkun laulukirjan laatijat käyttävät samoja lauluja ei pitäisi olla kiistan aihe.
        Musiikki on universaalia ja jos joku tuntee sanoituksetkin omakseen, niin mikä estää laulamasta samoja lauluja. Ketään ei siitä syystä saisi kutsua varkaaksi. Mormoneilla on samat oikeudet kuin muillakin eikä helluntailainen muutu mormoniksi tai päinvastoin laulamalla samaa laulua.

Toisten lauluja saa laulella ja eikös se ole toivottavaakin.

Nykyiset tekijänoikeus-lait saattavat rajoittaa sitä missä julkaistaan tai miten esitetään.
        1800-luvulla ei kuitenkaan ollut kyseisiä lakeja.

• * Etkö sinä Pe.ku osaa lukea, laulu on "HERRAMME TULEE" laulukirjasta. Jos mormoonit matkii, niin se ei ole sitä, että laulu olisi heidän, ja tuskinpa sama laulu onkaan. Luulet ja päättelet tuttuun tapaan omiasi !

• jackosn kirjoitti:

sillä perusteella että ateistit puhuvat Jeesuksesta jopa enemmän kuin useimmat tuntemani helluntailaiset. Pe.ku on yhtä paljon kristitty, kuin kuka tahansa mormonikin. Tosin teologit ovat tästä asiasta eri mieltä, heidän mielestään mormonit eivät ole kristittyjä, eivätkä ateistitkaan. Kumpaa nyt uskoisimme, Pe.kua vaiko teologeja ?

* Ei ainakaan Pe.kua ! Mormonit ei ole kristittyjä, heillä on meille helluntailaisille täysin vieras oma raamattunsa, ei siis oikea Raamattu, vaan joku mormonikirja !

• 10*10*
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Ei ainakaan Pe.kua ! Mormonit ei ole kristittyjä, heillä on meille helluntailaisille täysin vieras oma raamattunsa, ei siis oikea Raamattu, vaan joku mormonikirja !

Joo. Täällä aivan silmät kirkkaina valehdellaan, eli eksytetään ihmisiä, annetaan perätöntä tietoa. Myöskään adventistit eivät ole kristittyjä, vaan jonkinlainen juutalaisia leikkivä omituinen lainnoudattajajoukko.

Mormoniuskonto sai alkunsa Joseph Smithin heinätöissä helteellä saamista harhoista. Ettei Smith ollut peräti alunperin amishi? Se joukko ei kantanut auringonpiston ja nälän vaivaamaa hourivaa miestä sairaalaan, vaan Smithin isä sanoi: "tämän täytyy olla Jumalasta". No ei täytynyt, eikä ollut.

Mutta laajalle levinneen harhan saivat aikaan Smith ja varsinkin hänen rahantunteva isänsä.
        .

• 1234567...
        10*10* kirjoitti:

Joo. Täällä aivan silmät kirkkaina valehdellaan, eli eksytetään ihmisiä, annetaan perätöntä tietoa. Myöskään adventistit eivät ole kristittyjä, vaan jonkinlainen juutalaisia leikkivä omituinen lainnoudattajajoukko.

Mormoniuskonto sai alkunsa Joseph Smithin heinätöissä helteellä saamista harhoista. Ettei Smith ollut peräti alunperin amishi? Se joukko ei kantanut auringonpiston ja nälän vaivaamaa hourivaa miestä sairaalaan, vaan Smithin isä sanoi: "tämän täytyy olla Jumalasta". No ei täytynyt, eikä ollut.

Mutta laajalle levinneen harhan saivat aikaan Smith ja varsinkin hänen rahantunteva isänsä.
        .

Nimimerkille 10*10*. . . . Ovatko lain, kymmenenkäskyn kumoajat kristittyjä ?

Totuutta löytyy ! 1700 luvun Luterilaisen virsikirjan virret kertovat. Virsi 135.1. Nää käskysanaa kymmenen, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti. Ah Herra armahda.
        136. 1. Ken tahtoo olla kristitty ja kristittynä kuolla, ei sille outo, peitetty, saa Herran laki olla, jonk' antoi itse Jumala.

Adventistien hengellinen laulukirja. 80.1. On Herra, kaikki käskysi Vakaat ja oikeat. On täydellinen lakisi, sanasi vanhurskaat.
        86.1. Lakisi Herra, täydellinen on, Sen neuvoista ei puutu mitään hyvää. Saa siitä virvoituksen lohduton ja viisautta puhtahinta, syvää.

Raamatussa: Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole.

• Anonyymi
        päämäärätietoinen kirjoitti:

Nyt ei ole Hengellinen laulukirjakaan käytössä, kun torontolaisuus toi tappavan ylistysmusiikin ja seurakuntalaulu loppui ja kuoli!

Prkleen tekosia!

• paljonkin näitä Mormonien lauluja?

Oletko aikeissa liittyä Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkkoon? Heilläkin on ihan omia "kirjakääröjä".

Ystävällisin terveisin sinun väittämäsi mukaan jehovalainen ja areiolainen.
      Jonah

• on uskovillakin

Tuli vain mieleeni tuo Salatut Elämät TV ohjelmasarja.

• päämäärätietoinen

Jos joku lyö sinua poskelle, sinun ei ehkä kannattaisi lyödä takaisin.
        Terveisesi eivät vaikuta kovin ystävällisiltä, vaikka niin sanot.

Toisaalta:
        Mikä minä olen puuttumaan väleihinne, vaikka en olekaan suuttunut.

Sananl. 26:17
        Kulkukoiraa korviin tarttuu se, joka syrjäisten riidasta suuttuu.

• * Mitäs tuollaisia valehtelet, se on totta, että oppisi on jt. ja areiolaisutta. mutta muu onkin viestissäsi potaskaa, sun tapaista, kun harhoissasi olet täysin pois evankeliumin osallisuudesta. Jeesus on JUMALA ! Sitä ei sinun valheesi muuta miksikään ! Tekisit jo vihdoin totista parannusta, niin Kristus voisi sinuakin valaista, nyt olet täydellisessä pimeydessä Raamatun totuuteen nähden ?

• Mohikaani valehtelee

Mohikaani on menestysteologian kannattaja! Luulee, että "kerran pelastettu on aina pelastettu". Kun on kerran uskoon tullut, niin saa sitten elää vaikka millaisessa synnissä. Nälviä ja loukata toista, vihata, olla katkera, katumaton. Luulee pääsevänsä taivaseen sillä, että on kerran ratkaisun tehnyt. Todella pimeää valhetta tuollainen on! Oikean uskovan on luovuttava kaikesta synnistä ja vääryydestä, mieli kerran perille taivaaseen päästä. Ei edes kielen- ja mielenalueen syntejä saa olla. Niitähän mohikaani hellii ja paapoo!

• * Osoittaa katkeraa mieltäsi minua kohtaan, teidät kyllä, että olen helluntailainen. Sinä olet lähempänä mormoreita kuin kukaan muu. Olet jehovantodistaja opiltasi, eikä se kauas vie mormeneista. Mutta kummatkin on harhoja, että aivan sama kumpaa noista edustat tai vaikka molempia, taivastie on silti hukassa sinulta Johan !

• Horatio Richmond

Baptisti Horatio Richmond Palmer sävelsi laulun: Master the Tempest is Raging (Mestari, myrsky on suuri.)

Laulun sanat laati baptisti Mary Ann Baker v. 1874. Laulu oli tarkoitettu käytettäväksi Baptistien pyhakoulussa.

• Mormonit olivat pääosin silloin perustusvaiheessaan entisiä baptisteja upotuskasteineen ihan kuten helluntailaiset myöhemmin.
        Upotuskaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on yksi mormonien tärkeimmistä asioista.

Baptisteja on edelleenkin enemmän maailmassa kuin helluntailaisia.

• Pe.ku kirjoitti:

Mormonit olivat pääosin silloin perustusvaiheessaan entisiä baptisteja upotuskasteineen ihan kuten helluntailaiset myöhemmin.
        Upotuskaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on yksi mormonien tärkeimmistä asioista.

* Aloitukseni ei viitannut mormoneihin millään tavalla. Sinä se pe.ku söhläät ja tolitat kaikki asiat pois alkuperäisestä aiheesta, sellainen tolittaja sinä sinä Pe.ku olet, parantumaton sekoilija !

• päämäärätietoinen
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Aloitukseni ei viitannut mormoneihin millään tavalla. Sinä se pe.ku söhläät ja tolitat kaikki asiat pois alkuperäisestä aiheesta, sellainen tolittaja sinä sinä Pe.ku olet, parantumaton sekoilija !

Kas, kun osuikin silmiini tämä viimevuotinen aloitus, johon olen osallistunut tuolloin nimimerkillä "päämäärätietoinen". Käytän nyt samaa nimimerkkiä.

Mohikaanille

Aloituksesi on hyvä.
        Parempi olisi kuitenkin ollut jatkossa nimittelemättä ketään ja erikoisesti Pe.ku:a. Minusta hän on kirjoittanut ainakin tässä ketjussa aivan asiallisesti.
        Keskustelut rönsyilevät joskus otsikkoaiheesta poiketen, mutta en näe siinä mitään erikoista. Niin käy välillä ihmisten välisissä suullisissa keskusteluissakin. Se on normaalia, ja ainahan voi palata takaisin aiheeseen sättimättä muita. Mutta omapa on asiasi.

Aiheeseen palatakseni:
        Mainitset aloituksessa, että laulu "Mestari myrsky on suuri" oli 50-60 luvuilla hitti. Hyvä laulu se on, mutta se ei kerro helluntailaisiin luterilaisten ja "kirkkoisien" taholta kohdistuneista vainoista, vaan yksinkertaisesti uskovien ihmisten kokemasta taistelusta syntiä vastaan ja sisäisestä ahdistuksesta sen johdosta. Jeesus ei luvannut meille helppoa tietä, vaan ristin kantamisen tien. Maailmassa meillä on monenlaista ahdistusta, mutta voimme turvallisin mielin luottaa Jeesuksen lupaukseen, että Hän on kanssamme loppuun asti. Se antaa rauhan, niin kuin kyseisessä laulussakin todetaan. Hankitut kuormat voivat olla raskaita kantaa, mutta Jeesuksen ies on sopiva ja Hänen kuormansa keveä.

Kaikille ja erikoisesti nimimerkille "leahim (ei kirj.)" sanon, että laulussa on upea sävel eikä se ole laulettuna ollenkaan niin melankolinen kuin ehkä päältä näyttää. Jos lukee sanatkin tarkemmin, huomaa, että niiden pohjavire myrskyisistä osista huolimatta on erittäin luottavainen ja positiivinen.
        Elämä yleisesti ottaen on sekä tyyntä että myrskyä. Parempi ajoittainen tuulenvire ja myrskykin elämän matkalla kuin ainainen täystyven. Luoviminen ei matkaa jouduta, vaikka on joskus pakollista.

Kontrasteista syntyy aina kauniimpi kuvio. Niin Mohikaanin esittelemässä otsikkolaulussakin, jonka sävel on nouseva ja laskeva muuttuen fortesta aina pianissimoon asti.

Toinen vanha laulu kertoo toisin sanoin samasta aiheesta:

PAUHATKOONPA ELON MERI
        Sanat: Aatu Heiskanen (1886-1941)

Pauhatkoonpa elon meri, purten kestää sen.
        Turvan antaa pyhä veri, siksi pelkää en.

Purtenani ompi armo, armo ikuinen.
        Turhaan uhkaa meren tarmo, viima vihainen.

Johdossa saan olla Herran, taivaan kuninkaan.
        Hänpä voitti meren kerran, hältä avun saan.

Vaaroja on paljon kyllä, mutta pelkää en.
        Taivashan on meren yllä, hallitsija sen.

Puhdistaahan myrsky purren, painot pudottaa.
        Kulkisinko sitten surren, vaikka aaltoaa?

Rauhan ranta silmiin siintää. Sinne ikävöin.
        Sinne mielen aina kiitää päivin sekä öin.

Laulussa on samaa luottamusta kuin "Mestari myrsky on suuri"- laulussakin.
        Laulu löytyy nykyisestä Hengellisestä laulukirjastakin, mutta taitaa olla seurakunnissa nykyisin vähemmän laulettu.

• Tiedoittaja
        Pe.ku kirjoitti:

Mormonit olivat pääosin silloin perustusvaiheessaan entisiä baptisteja upotuskasteineen ihan kuten helluntailaiset myöhemmin.

Pekulle tietoa!

Kirjoitit:
        >>Baptisteja on edelleenkin enemmän maailmassa kuin helluntailaisia.

• päämäärätietoinen kirjoitti:

Kas, kun osuikin silmiini tämä viimevuotinen aloitus, johon olen osallistunut tuolloin nimimerkillä "päämäärätietoinen". Käytän nyt samaa nimimerkkiä.

Mohikaanille

Aloituksesi on hyvä.
        Parempi olisi kuitenkin ollut jatkossa nimittelemättä ketään ja erikoisesti Pe.ku:a. Minusta hän on kirjoittanut ainakin tässä ketjussa aivan asiallisesti.
        Keskustelut rönsyilevät joskus otsikkoaiheesta poiketen, mutta en näe siinä mitään erikoista. Niin käy välillä ihmisten välisissä suullisissa keskusteluissakin. Se on normaalia, ja ainahan voi palata takaisin aiheeseen sättimättä muita. Mutta omapa on asiasi.

Aiheeseen palatakseni:
        Mainitset aloituksessa, että laulu "Mestari myrsky on suuri" oli 50-60 luvuilla hitti. Hyvä laulu se on, mutta se ei kerro helluntailaisiin luterilaisten ja "kirkkoisien" taholta kohdistuneista vainoista, vaan yksinkertaisesti uskovien ihmisten kokemasta taistelusta syntiä vastaan ja sisäisestä ahdistuksesta sen johdosta. Jeesus ei luvannut meille helppoa tietä, vaan ristin kantamisen tien. Maailmassa meillä on monenlaista ahdistusta, mutta voimme turvallisin mielin luottaa Jeesuksen lupaukseen, että Hän on kanssamme loppuun asti. Se antaa rauhan, niin kuin kyseisessä laulussakin todetaan. Hankitut kuormat voivat olla raskaita kantaa, mutta Jeesuksen ies on sopiva ja Hänen kuormansa keveä.

Kaikille ja erikoisesti nimimerkille "leahim (ei kirj.)" sanon, että laulussa on upea sävel eikä se ole laulettuna ollenkaan niin melankolinen kuin ehkä päältä näyttää. Jos lukee sanatkin tarkemmin, huomaa, että niiden pohjavire myrskyisistä osista huolimatta on erittäin luottavainen ja positiivinen.
        Elämä yleisesti ottaen on sekä tyyntä että myrskyä. Parempi ajoittainen tuulenvire ja myrskykin elämän matkalla kuin ainainen täystyven. Luoviminen ei matkaa jouduta, vaikka on joskus pakollista.

Kontrasteista syntyy aina kauniimpi kuvio. Niin Mohikaanin esittelemässä otsikkolaulussakin, jonka sävel on nouseva ja laskeva muuttuen fortesta aina pianissimoon asti.

Toinen vanha laulu kertoo toisin sanoin samasta aiheesta:

PAUHATKOONPA ELON MERI
        Sanat: Aatu Heiskanen (1886-1941)

Pauhatkoonpa elon meri, purten kestää sen.
        Turvan antaa pyhä veri, siksi pelkää en.

Purtenani ompi armo, armo ikuinen.
        Turhaan uhkaa meren tarmo, viima vihainen.

Johdossa saan olla Herran, taivaan kuninkaan.
        Hänpä voitti meren kerran, hältä avun saan.

Vaaroja on paljon kyllä, mutta pelkää en.
        Taivashan on meren yllä, hallitsija sen.

Puhdistaahan myrsky purren, painot pudottaa.
        Kulkisinko sitten surren, vaikka aaltoaa?

Rauhan ranta silmiin siintää. Sinne ikävöin.
        Sinne mielen aina kiitää päivin sekä öin.

Laulussa on samaa luottamusta kuin "Mestari myrsky on suuri"- laulussakin.
        Laulu löytyy nykyisestä Hengellisestä laulukirjastakin, mutta taitaa olla seurakunnissa nykyisin vähemmän laulettu.

* Laulu ei tosin kerro , mutta se kertoo siitä, että helluntailaiset olivat siihen aikaan kirkon vainon kohteena, muistan kyllä ihan tarkaan, miten kirkontaholta ei hyväksytty helluntailaisten kotikokouksia, eikä muutakaan toimintaa. Siksi tuo laulu sopi senaikaiseen tilanteesseen, koska kylmät viimat puhalsi valtion kirkon saarnapöntöistä.
        * Ja mitä Pe.kun kommentteihin tulee, niin hän vetää aina ja kakki pois asiayhteydestä, ja siinä hänen "sanomassaan" huokuu aina ilkeyden ja kiusan henki, jos et sitä koe, niin ei oo hengentuntemisen lahjaa.
        * Kiitos muuten positiivisesta palautteesta, sitä kun Mohikaani_27 ei useinkaan saa, viesteistäni löydetään aina jotain sanomista, vaikka siinä ei yleensä oo kuin Jumalan sanaan perustuvaa evankeliumia, mutta evankeliumi ei olekaan mieluista tälle maailmalle.
        * Ja koska vauvakasteessa ns. uudestisyntyneet eivät ole oikeasti sitä, niin kaikki mikä Sanassa kehoittaa tekemään Jumalan tahdon mukaisesti, siihen loukkaanutaan.

• leahim(ei kirj.)

Kamala miten masentava ja surullinen laulu!
      Miksi ei voisi olla iloinen asia tuo usko?
      Vai oletko aina NOIN melankolinen Mohis?
      Tuntuu kun uskosi olisi raskas kantaa......

• * Parempi näin, kuin että elää väärässä valhe rauhassa oman tekouskonsa varassa. Niinhän sinä elät luulouskossa huolettomana ja väärä rauha sydämessäsi ?

• Lopeta mohikaani
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Parempi näin, kuin että elää väärässä valhe rauhassa oman tekouskonsa varassa. Niinhän sinä elät luulouskossa huolettomana ja väärä rauha sydämessäsi ?

Ja sinulla mohikaani se väärä rauha vasta onkin sydämmessäsi, kun olet noin kamalana vihassa ja katkeruudessa elävä. Moitit jokaista muuta kirjoittajaa joka ei hymistele sinun kirjoituksillesi. Sinun asenteesi on todella törkeää ja ei edistä tippaakaan Junmalanvaltakunnatyötä. Päin vastoin olet suuri este ja tulppa siihen, että se ei menesty. Ja asenteellasi saat aikaan sen, ettei kukaan joka sinun tekstejäsi lukee halua tullakan moiseen uskoon. Teepä jo parannus ja lopeta väärä luulottelusi siitä, että Kerran peastettu, aina pelastettu, kuten menestysteologia opettaa. Sinähän olet yksi heistä!

• Lopeta mohikaani kirjoitti:

Ja sinulla mohikaani se väärä rauha vasta onkin sydämmessäsi, kun olet noin kamalana vihassa ja katkeruudessa elävä. Moitit jokaista muuta kirjoittajaa joka ei hymistele sinun kirjoituksillesi. Sinun asenteesi on todella törkeää ja ei edistä tippaakaan Junmalanvaltakunnatyötä. Päin vastoin olet suuri este ja tulppa siihen, että se ei menesty. Ja asenteellasi saat aikaan sen, ettei kukaan joka sinun tekstejäsi lukee halua tullakan moiseen uskoon. Teepä jo parannus ja lopeta väärä luulottelusi siitä, että Kerran peastettu, aina pelastettu, kuten menestysteologia opettaa. Sinähän olet yksi heistä!

* Lopeta luuleminen ! Ala kuulemaan, ota Sana vastaan, voit vaikka uudestisyntyä, ja pääset vauvakaste harhastasi viimein vihdoin.

• Anonyymi
        Lopeta mohikaani kirjoitti:

Jokainen tulee raamatun mukaan "Uskollaan autuaaksi". Vai miten se menikään? Sallitaan siis kaikki mielipiteet kasvattavana kokemuksena.

• matkalainen.

Oi Jeesus auta tiellä kilvoituksen
      mä, että kerran voiton perisin
      ja läpi myrskyävän elon meren
      satamaan turvattuun mä saapuisin.

On monta vaaraa tiellä vaanimassa
      ja monta kiusaa matkaajalla maan.
      On vihollinen houkutuksinensa
      valmiina turmioon mua johtamaan.

Mä luotan Jeesus alkamaasi työhön
      ja sulle annan itsein kokonaan.
      Sun valos loistaa synkinpäänkin yöhön
      ja viittoo tietä ikikunniaan.

Siis kiitos Jeesus, kanssasi saan kerran
      mä juhlaan suureen, loppumattomaan.
      Saan siellä laulaa ylistystä Herran
      vapaana taisteluista synnin maan.

• * Kiitos "matkalainen", kauniista laulusta, on myös minun lempilaulujani, laualan tätäkin harva se päivä, siinä on Hengen sanomaa, koska se on saatu Hengessä, eikä vaan mekaanisesti sanoitettu ja sävelletty, Hengen voitelu siinä säilyy!

• taas opettamassa
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Kiitos "matkalainen", kauniista laulusta, on myös minun lempilaulujani, laualan tätäkin harva se päivä, siinä on Hengen sanomaa, koska se on saatu Hengessä, eikä vaan mekaanisesti sanoitettu ja sävelletty, Hengen voitelu siinä säilyy!

Voitko laulaa tuotakaan laulua sydämesi pohjasta mohikaani. Nääs elät yhä vihan, katkeruuden, kaunaisuuden, juonittelun, toisten loukkaamisen, valehtelun, huudon, rakkaudettomuuden, jne... mielen- ja kielenalueen synneissä. Sinun tekstisi ja vastauksesi on esim. pekulle tosi törkeää kirjoittamista aina! Milloin meinaat tehdä parannuksen synneistäsi, joissa vaellat näin julkisesti? Et ole matkalla taivaaseen, ellet tee parannusta KAIKISTA SYNNEISTÄSI. Ei ole armoa synnin teon yli ja taivaaseen ei mennä synnit tunnolla, sillä sinne ei astu saastainen eikä sinne pääse mitään epäpyhää. Lopeta uskottelusi, että "Kerran pelastettu, aina pelastettu". Se on menstysteologiaoppia, joka on lähtöisin pimeydestä!

• taas opettamassa kirjoitti:

Voitko laulaa tuotakaan laulua sydämesi pohjasta mohikaani. Nääs elät yhä vihan, katkeruuden, kaunaisuuden, juonittelun, toisten loukkaamisen, valehtelun, huudon, rakkaudettomuuden, jne... mielen- ja kielenalueen synneissä. Sinun tekstisi ja vastauksesi on esim. pekulle tosi törkeää kirjoittamista aina! Milloin meinaat tehdä parannuksen synneistäsi, joissa vaellat näin julkisesti? Et ole matkalla taivaaseen, ellet tee parannusta KAIKISTA SYNNEISTÄSI. Ei ole armoa synnin teon yli ja taivaaseen ei mennä synnit tunnolla, sillä sinne ei astu saastainen eikä sinne pääse mitään epäpyhää. Lopeta uskottelusi, että "Kerran pelastettu, aina pelastettu". Se on menstysteologiaoppia, joka on lähtöisin pimeydestä!

No katsos " nääs", kun ei ole menestysteologialla mitään tekemistä uskomani Raamatun teologian kanssa. Mistä tuollaisen harhan ja valheen keksitkin, niin kuin joku muukin nimttelee tuollaisella, hyi häpee !

• Katsokoon vain

kukin oman nuttunsa alle !

Jokainen tekee kerran tiliä VAIN itsestään.

Nimim. taas opettamassa - jättäisit jo Mohikaanin rauhaan.
      Sinun kehoituksesi kun eivät ole kristillisessä rakkaudessa
      kirjoitettuja ja palstalla on kyllä riittämiin heitä, jotka ottavat
      Mohikaanin kirjoitukset väärin - kirjoitti hän mitätahansa !

• hengellinen1

Hei,kuka tietäisi,ken on levyttänyt laulun,Palmut kaukaiset hiljaa tuulessa huminoi?Se on Herramme Tulee laulukirjassa numero 214.Olisi kiva kuulla se joskus,radio Deissä olen sen joskus kuullut,mutta en pitkään aikaan.

• 19*56*

Palmut kaukaiset hiljaa, on HT:ssä laulu nro 477.
        Laulu 214 on Maan mä tiedän ihanan, jonne täältä halajan....

Kummankaan tekijä ei ilmene.
        ;

• hengellinen1
        19*56* kirjoitti:

Palmut kaukaiset hiljaa, on HT:ssä laulu nro 477.
        Laulu 214 on Maan mä tiedän ihanan, jonne täältä halajan....

Kummankaan tekijä ei ilmene.
        ;

Kyllä laulu Palmut kaukaiset hiljaa on vuoden 1976 Herramme Tulee kirjassa.Uudessa painoksessa se voi olla muukin numero,mutta olennaista on,että kuka sen on levyttänyt ja milloin,koska olen sen kuullut monta kertaa ja nyt ei kukaan mukamasti ole koskaan kuullet kyseistä laulua.Jos joku tietää niin voisikko ystävällisesti laitta tietoa tänne?

• 19*56*
        hengellinen1 kirjoitti:

Kyllä laulu Palmut kaukaiset hiljaa on vuoden 1976 Herramme Tulee kirjassa.Uudessa painoksessa se voi olla muukin numero,mutta olennaista on,että kuka sen on levyttänyt ja milloin,koska olen sen kuullut monta kertaa ja nyt ei kukaan mukamasti ole koskaan kuullet kyseistä laulua.Jos joku tietää niin voisikko ystävällisesti laitta tietoa tänne?

Rakas (?) ystävä: kirjoitat Hengellisestä Laulukirjasta, jonka numerona se on 214.
        Minä Herramme Tulee-laulukirjasta, joka itselläni tosin on vuodelta 1962.

Mitä ihmettä te miinustelette, kun olen oikeassa?

• hengellinen1
        19*56* kirjoitti:

Rakas (?) ystävä: kirjoitat Hengellisestä Laulukirjasta, jonka numerona se on 214.
        Minä Herramme Tulee-laulukirjasta, joka itselläni tosin on vuodelta 1962.

Mitä ihmettä te miinustelette, kun olen oikeassa?

Rakas Ystävä Herrassa,minä tahtoisin vaan tietää sen laulun tekijän,en missään tapauksessa ala kinastelemaan kenenkään kanssa jonkun laulun muista jutuista,kuin tahtoisin kuulla sen laulun,mutta taitaa olla liisn tuntematon laulu.Hyvää kesän jetkoa vaan kaikille.

• kukkahöperö
        hengellinen1 kirjoitti:

Rakas Ystävä Herrassa,minä tahtoisin vaan tietää sen laulun tekijän,en missään tapauksessa ala kinastelemaan kenenkään kanssa jonkun laulun muista jutuista,kuin tahtoisin kuulla sen laulun,mutta taitaa olla liisn tuntematon laulu.Hyvää kesän jetkoa vaan kaikille.

Hei,eikö todellakaan ole Suomen maassa tietoa laulusta,Palmut kaukaiset hiljaa.Tahtoisin niin saada tietoa laulusta ja sen tekijästä.Kyllä minä sen tiedän,että se on puhallinorkesterin soittamana levyllä nimellä Hetki kerrallaan.Mutta kyllä sen pitäisi löytyä myös laulettuna,koska kuulin sen viime talvena Radiodein tauottomana musiikkina yöllä.Mutta sielläkään eivät muista kyseistä laulua.Onko niin että kaikki sen muistavat ihmiset on jo kuollet,vai miksi ei kukaan tiedä?

• vaikea oli muistaa
        kukkahöperö kirjoitti:

Hei,eikö todellakaan ole Suomen maassa tietoa laulusta,Palmut kaukaiset hiljaa.Tahtoisin niin saada tietoa laulusta ja sen tekijästä.Kyllä minä sen tiedän,että se on puhallinorkesterin soittamana levyllä nimellä Hetki kerrallaan.Mutta kyllä sen pitäisi löytyä myös laulettuna,koska kuulin sen viime talvena Radiodein tauottomana musiikkina yöllä.Mutta sielläkään eivät muista kyseistä laulua.Onko niin että kaikki sen muistavat ihmiset on jo kuollet,vai miksi ei kukaan tiedä?

>> Onko niin että kaikki sen muistavat ihmiset on jo kuollet,vai miksi ei kukaan tiedä?

• hengellinen1
        vaikea oli muistaa kirjoitti:

>> Onko niin että kaikki sen muistavat ihmiset on jo kuollet,vai miksi ei kukaan tiedä?

Hei.kuka taitaa tälläisen laulun?Uuden taivaan sekä uuden maan,nähdä mä kerran saan.Kaupunki sen suuri loistossaan ,jaspis muurit,kadut kullan hohtavat.Päivä suuri ,ihmeinen kun saan nähdä kaupungin,tuon uuden Jerusalemin,jonne täältä kaipasin.Aurinkona siellä Jeesus on,Hän mi johti armohon,antoi mulle uuden elämän,poisti kaikki synnit sydänverellään.Niinpä puhtaana mä saan nähdä uuden taivaan maan.Se sä myöskin suurta armoa on vaan ,ei ansiosta ollenkaan.Kaikki entinen on siellä pois,mikä täällä tuskaa toi.Vajavaisuus täysin loppunut .tädellisyys ikuinen on alkanut.Siell ei enää kiusoja,sairautta pelkoa,ei pimeyttä laisinkaan.uus on taivas,uusi maa.Taivaaseen sä myöskin kaipailet,sitä usein aattelet.Mutta tiedäthän ,ei syntiä taivaaseen voi viedä mukanaan.Jeesus kuoli tähtesi,antaa anteeks syntisi.Saat valkovaatteet lahjaksi,taivaan kirjaan nimesi.

• Uuden taivaan sekä
        hengellinen1 kirjoitti:

Hei.kuka taitaa tälläisen laulun?Uuden taivaan sekä uuden maan,nähdä mä kerran saan.Kaupunki sen suuri loistossaan ,jaspis muurit,kadut kullan hohtavat.Päivä suuri ,ihmeinen kun saan nähdä kaupungin,tuon uuden Jerusalemin,jonne täältä kaipasin.Aurinkona siellä Jeesus on,Hän mi johti armohon,antoi mulle uuden elämän,poisti kaikki synnit sydänverellään.Niinpä puhtaana mä saan nähdä uuden taivaan maan.Se sä myöskin suurta armoa on vaan ,ei ansiosta ollenkaan.Kaikki entinen on siellä pois,mikä täällä tuskaa toi.Vajavaisuus täysin loppunut .tädellisyys ikuinen on alkanut.Siell ei enää kiusoja,sairautta pelkoa,ei pimeyttä laisinkaan.uus on taivas,uusi maa.Taivaaseen sä myöskin kaipailet,sitä usein aattelet.Mutta tiedäthän ,ei syntiä taivaaseen voi viedä mukanaan.Jeesus kuoli tähtesi,antaa anteeks syntisi.Saat valkovaatteet lahjaksi,taivaan kirjaan nimesi.

http://www.youtube.com/watch?v=rujFuZuB7yc

• vaikea oli muistaa kirjoitti:

* Eeva Vaija on myös sanoittaja. Tämä kaunis lähetyslaulu löytyy toki " HENGELLISESTÄ LAULKIRJASTA" , nuottipainoksesta nr: 214, nuotteineen. Olkaa hyvä !

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* Eeva Vaija on myös sanoittaja. Tämä kaunis lähetyslaulu löytyy toki " HENGELLISESTÄ LAULKIRJASTA" , nuottipainoksesta nr: 214, nuotteineen. Olkaa hyvä !

* Edelliseen. Sanoitus ja sävellys v.1945.

• Anonyymi

Ennen oli laivat puuta ja miehet rautaa. Kyllä ennen lauluissa oli sentään sanomaa.

KIRKAS AAMU PIAN KOITTAA

JÄLKEEN AIKOJEN YÖN
      PÄIVÄ VARJOT VOITTAA
      KAUTTA GOLGATAN TYÖN
      HUOMENKELLOJEN SOITON KAIKU SIELUSSA SOI
      MEILLE KERTOEN VOITON
      JEESUS MATKAAMME TOI

TAIVASKOTIHIN JOHTAA KAITA ELÄMÄNTIE

HERRA LASTANSA KOHTAA
      KANTAIN PERILLE VIE
      TÄÄLTÄ KATSEENI NOSTAA
      YLÖS VUORILLE SAAN
      SIELTÄ SIELUUNI LOISTAA
      VALO TAIVAHAN MAAN

OI NYT TAIVAISEN SAATON

NÄÄN MÄ RIEMULLISEN
      JEESUS NIMESSÄ VOITON SAIVAT VOIMALLISEN
      HEIDÄN KANSSANSA ASTUN MAAHAN KIRKKAUDEN
      SILLOIN PERILLE SAAVUN
      JOUKKOON VOITTAJIEN

• Anonyymi

Ko. vauvakasteellisille vihamielinen laulu. Vesipesee uskossa, ko. laulua ei voi laulaa, koska siinä uskossa laulu ei kerro sitä, että yön ja päivä varjojen voitto pitäisi olla vesikasteessa pesuvoitto.
        Nyt laulu on harhainen, että pitää Golgatantyöhön uskoa. Veren sovintoanteeksiantoon.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe