AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  / maksa-arvojen nousu

maksa-arvojen nousu

5 Vastausta 564 Lukukertaa
Sain tänään tiedon että maksa-arot ovat nousseet. Olen syönyt lamictal 200mg* 2 ja keppraa 1500mg*2 vrk täydellä annoksella 2vuotta.
Joudun 3 viikon päästä uudelleen verikokeisiin.
Jos maksa-arvot eivät ole laskeneet , niin onko edessä lääkkeen vaihdos?? En huomannut sitä lekurilta kysyä.
Mitään sellaista en ollut ennen syönyt /juonut ennen verikokeita joka olisi arvoja nostanut.
pikkasen v****aa jos taas aloitetaan lääkityksen vaihtoa, jos näin kuitenkin käy niin joudunko sairauslomalle? KOhtaukset pysyvät tällä annoksella kurissa , mutta jos unohdan yhdenkin 500mg keppran ottamatta niin alkaa tulemaan poissaolokohtauksia..pelottaa koko ajatus lääkkeen vaihdosta :/
Mulla ainakin lääkitystä jouduttiin vaihtamaan, kun maksa-arvot olivat koko ajan nousussa ja yli normaali-arvojen. Tuli käynti sisätautilääkärillä ja lääkkeen vaihdos (joka auttoi). Mulla oli kyllä eri lääkitys kun sulla, Kepprasta mulla eivät ole maksa-arvot nousseet. Olisikohan syynä tuo lamictal? Jos ne arvot on vain vähän koholla eivätkä nouse lisää niin silloin varmaan harkitaan tapauskohtaisesti vaihdetaanko lääkitystä.

Ehkä

Voisin kuvitella, että jos maksa-arvojen nousu johtuu selkeästi lääkkeistä ja se on reilua, lääkitys vaihdetaan. Jos arvot ovat vain vähän koholla, ei ehkä välttämättä vaihdeta. Maksa-arvoja on yleensäkin olemassa ainakin (kai enemmänkin) 3 erilaista, niiden nousu - jos jätetään lääkkeet pois yhtälöstä - viittaa hyvinkin erilaisiin asioihin. Kai ensin pitäisi joka tapauksessa jotenkin selvittää, johtuuko nousu lääkkeistä vai jostain muusta. Jos kiinnostaa, katso vaikka terveyskirjasto.fi sivulta, laita hakukentään vaikka "maksa-arvo".
Ohops. Ikävää, jos yllärinä tulee? Seurattu aiemminkin? Muistan vain omilta Keppra-ajoiltani, ettei sen suoranaisesti pitäsi vaikuttaa maksa-arvoihin, koska suodattuu munuaisten kautta. Jos näin yksinkertaista (ei välttämättä), nousu voisi olla vain Lamictalin aiheuttamaa. Lääkäri tietää tämän varmasti ja paremmin mutta tästäkin kannattaisi ehkä kysyä...

Epilepsialääkkeet

Yliopiston apteekin maksatesti GGT on apteekin työntekijän mukaan kaikkien epilepsialääkkeiden takia koholla. GGT siis reagoi kaikkiin epilepsialääkkeisiin. Näin yliopiston apteekin työntekijä sanoi tulkitessaan tuloksiani.

ASAT, ALAT ja AFOS ovat aina minulla olleet viitearvojen sisällä.

olen viimeksi

ollut verikokeissa muistaakseni 4 vuotta sitten ja annos ollut paljon pienempi ja maksa-arvot siitä nousseet hurjasti kun lääkkeet ovat nostettu maksimi annoksiin.
En ole käynyt verikokeissa ollenkaan sen aikana kun lääkkeitä on nostettu..ei kuulemma ole ollut tarvetta , koska lekurin mukaan nämä molemmat rasittavat munuaisia. NYt kun sain uuden lekurin niin hän laittoi minut heti verikokeisiin .
Näin jälkeen päin kun mietin tätä maksajuttua , niin EHKÄ?? selittää miksi ihoani on kutittanut niin paljon..kun sain tästä tiedon niin kutina loppu kun seinään :D *kopkopkop*

s
 /   /  /  /  / maksa-arvojen nousu

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta