Ruostumaton

Aloittelija

Pitääkö paikkansa, että ruostumatonta ja
sinkittyä ei voi käyttää yhdessä?

12

7725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä ui kultasormus sormes

      Täällä on muutama "tietoviisas" raportoimassa
      galvaanisesta parista. Rosterisakkeli sinkityssä
      ankkurissa esim kestää satoja vuosia ilman riskiä.

      • Galvanoitu veneilijä

        Rosterisakkeli kestää paljon kauemmin, kuin
        sinkitty ankkuri. Se on selvä se.
        Kannattaa kuitenkin opiskella a) fysiikkaa ja B)
        yleistietoja


      • Vappuhuiska hatussa
        Galvanoitu veneilijä kirjoitti:

        Rosterisakkeli kestää paljon kauemmin, kuin
        sinkitty ankkuri. Se on selvä se.
        Kannattaa kuitenkin opiskella a) fysiikkaa ja B)
        yleistietoja

        Sinkit ehkäisevät galvaanista korroosiota. Ilmiö
        on kemiaa eikä fysiikkaa.

        Se siitä yleistiedosta.


      • Katsastusmies
        Vappuhuiska hatussa kirjoitti:

        Sinkit ehkäisevät galvaanista korroosiota. Ilmiö
        on kemiaa eikä fysiikkaa.

        Se siitä yleistiedosta.

        Keskustelu ei varmaan tällaisena auta
        alkuperäistä kyselijää. Kiista on lähinnä
        koulutuksesta ja oppiarvoista. Siis käytäntöön:
        Sinkitty ankkuri esimerkiksi kestää haponkestävän
        sakkelin läheisyyttä siksi että ankkurin sinkitys
        on julman paksu ja hyvin tehty. Siitä ei voi
        vetää johtopäätöksiä yleiseen käyttöön.
        Haponkestävä karbiinihaka on laiturissani syönyt
        muutamassa vuodessa sinkityksen laiturin
        kiinnitysrenkaasta joka on pahasti ruostunut ja
        täytyy vaihtaa välittömästi. Miksi näin on
        käynyt? Kiinnitysrengas on kevyesti ja halvalla
        sinkitty, ei ns. raskaaseen käyttöön tarkoitettu,
        ja siksi haponkestävä karbiinihaka on sen
        pilannut. Siis arvoisa kyselijä, perussääntö on
        että haponkestävä ja sinkitty eivät merivedessä
        sovi yhteen. Poikkeuksena se että erittäin hyvin
        ja paksuksi tehty sinkitys kuten yleensä
        kalliissa ankkureissa ja joissakin
        kettinkilaaduissa saattaa kestää paremmin
        galvaanista korroosiota. Syöpyy sekin, mutta kun
        on niin paljon mitä syövyttää, niin aikaakin on
        enemmän kunnes haaveri on tapahtunut.


      • m-arthur
        Katsastusmies kirjoitti:

        Keskustelu ei varmaan tällaisena auta
        alkuperäistä kyselijää. Kiista on lähinnä
        koulutuksesta ja oppiarvoista. Siis käytäntöön:
        Sinkitty ankkuri esimerkiksi kestää haponkestävän
        sakkelin läheisyyttä siksi että ankkurin sinkitys
        on julman paksu ja hyvin tehty. Siitä ei voi
        vetää johtopäätöksiä yleiseen käyttöön.
        Haponkestävä karbiinihaka on laiturissani syönyt
        muutamassa vuodessa sinkityksen laiturin
        kiinnitysrenkaasta joka on pahasti ruostunut ja
        täytyy vaihtaa välittömästi. Miksi näin on
        käynyt? Kiinnitysrengas on kevyesti ja halvalla
        sinkitty, ei ns. raskaaseen käyttöön tarkoitettu,
        ja siksi haponkestävä karbiinihaka on sen
        pilannut. Siis arvoisa kyselijä, perussääntö on
        että haponkestävä ja sinkitty eivät merivedessä
        sovi yhteen. Poikkeuksena se että erittäin hyvin
        ja paksuksi tehty sinkitys kuten yleensä
        kalliissa ankkureissa ja joissakin
        kettinkilaaduissa saattaa kestää paremmin
        galvaanista korroosiota. Syöpyy sekin, mutta kun
        on niin paljon mitä syövyttää, niin aikaakin on
        enemmän kunnes haaveri on tapahtunut.

        Kaikkihan ihan oikeasti syöpyy, lahoaa ja
        mätänee. Kyse on vaan siitä ajasta...
        Katsastusmies o oikeessa kun puhuu paksusti
        sinkitystä/suojatusta aineesta. Mut miks
        sotkemaan materiaaleja keskenää mitkä ei yhteen
        kuulu ?


      • tepu
        Vappuhuiska hatussa kirjoitti:

        Sinkit ehkäisevät galvaanista korroosiota. Ilmiö
        on kemiaa eikä fysiikkaa.

        Se siitä yleistiedosta.

        Sinkki ei estä, vaan OSALLISTUU galvaaniseen
        korroosioon uhrautuvana metallina. Ja koska
        sinkki uhrautuu, muut korkeammalla galvaanisessa
        jännitesarjassa olevat metallit eivät syövy. Tämä
        sillä edellytyksellä, että sinkkiä vielä on
        sähköisesti kytkettynä näissä muissa metalleissa.
        (sähköisesti kytkettynä = metalli vasten
        metallia, ei eristystä välissä).

        Ruostumattoman teräksen kanssa sinkki ja rauta
        syöpyvät nopeasti, mutta haponkestävä teräs on
        usein "passivoitu", jolloin sen kanssa
        korroosioreaktio on hitaampi.


      • Vappuhuiska hatussa
        tepu kirjoitti:

        Sinkki ei estä, vaan OSALLISTUU galvaaniseen
        korroosioon uhrautuvana metallina. Ja koska
        sinkki uhrautuu, muut korkeammalla galvaanisessa
        jännitesarjassa olevat metallit eivät syövy. Tämä
        sillä edellytyksellä, että sinkkiä vielä on
        sähköisesti kytkettynä näissä muissa metalleissa.
        (sähköisesti kytkettynä = metalli vasten
        metallia, ei eristystä välissä).

        Ruostumattoman teräksen kanssa sinkki ja rauta
        syöpyvät nopeasti, mutta haponkestävä teräs on
        usein "passivoitu", jolloin sen kanssa
        korroosioreaktio on hitaampi.

        Sinkki on epäjaloin metalli. On totta, että sinkki
        ei ehkäise galvaanista korroosiota ilmiönä, vaan
        osallistuu siihen itse estäen tai vähintään
        merkittävästi hidastaen sitä suojattavassa
        kohteessa. Keskeistä on kuitenkin, että suojattava
        kohde säästyy.

        Parin muodostumiseen tarvitaan siis erilaiset
        metallit ja suolalios, johon nämä on upotettu.
        Tästä seuraa siis se, että makeassa vedessä sinkit
        eivät kaksisesti kulu, koska makeassa vedessä
        näitä suoloja ei ihmeemmin ole. Silti makeassa
        vedessä erityisesti suuret
        elektronegatiivisuuserot omaavat metallit tulisi
        suojata.

        Veneilyssä tärkein suojattava metalli on alumiini
        veneiden rungossa ja vetolaitteissa. Merkittävää
        on huomioida, että sinkin on oltava sähköisessä
        yhteydessä tuohon suolaliuokseen ja suojattavaan
        metalliin toimiakseen oikein. Likaantunut sinkki
        ei välttämättä toimi ja siksi itse hion
        teräsharjalla sinkit puhtaaksi aina veneen ollessa
        ylhäällä. Lisäksi on hyvä muistaa, että suolalla
        tarkoitetaan käsitettä kemiallisessa mielessä eikä
        vain meressä olevaa ruokasuolaa eli
        natriumkloridia. Makeassa vedessä esim.
        epäpuhtaudet saavat saman reaktion aikaan.

        Ottamatta kantaa terästen seostamisiin ja niiden
        ominaisuuksiin laajemmin erikseen, todettakoon,
        että ruostumattoman teräksen toinen nimi on
        kromiteräs ja haponkestävän teräksen jaloteräs.
        Nämä sotketaan usein keskenään. Joka tapauksessa
        tuo jaloteräs viittaa kirjoituksen alussa
        mainintaan metallien jaloudesta sillä sen
        ominaisuudet ovat vastaavanlaisia. Siksi
        jaloterästä ei ole "usein" passivoitu vaan se on
        haponkestävän perusominaisuus. Itse asiassa
        lähestymme juuri tässäkin keskustelussa metallien
        jalouden perusmääritelmiä. Kaikki metallit ovat
        jaloja, mutta toiset vain ovat enemmän kuin
        toiset. Suhdetta voisi kuvata kuten ympyrän ja
        ellipsin eroa eli ellipsi on kuin ympyrä, mutta ei
        ihan niin selvästi:-).

        Alumiinin ominaisuuksista veneilyssä
        passivoituminen on eräs keskeisimmistä. Alumiini
        nimittäin hapettuessaan muodostaa pinnalleen
        alumiinioksidikalvon, joka suojaa merkittävällä
        tavalla rakennetta. Tuo alumiinioksidi on muuten
        kemiallisesti ottaen pilkulleen sama aine, jota
        käytetään hiomalaikoissa ja puhtaimmillaan se on
        korukivi smaragdi. Smaragdi taas on timantin
        jälkeen kovin tunnettu aine eli voidaan sanoa
        alumiinin pinnoittavan itsensä automaattisesti
        smaragdikerroksella.

        Niin tai näin, galvaaninen korroosio on kemiaa
        eikä fysiikkaa eikä sitä pidä sekoittaa normaaliin
        hapettumiseen eli esim. raudasta puhuttaessa
        ruostumiseen tai em. alumiinin hapettumiseen.
        Luonnontieteen kannalta kyseessä on kaksi täysin
        erilaista ilmiötä.


      • KIO
        Vappuhuiska hatussa kirjoitti:

        Sinkki on epäjaloin metalli. On totta, että sinkki
        ei ehkäise galvaanista korroosiota ilmiönä, vaan
        osallistuu siihen itse estäen tai vähintään
        merkittävästi hidastaen sitä suojattavassa
        kohteessa. Keskeistä on kuitenkin, että suojattava
        kohde säästyy.

        Parin muodostumiseen tarvitaan siis erilaiset
        metallit ja suolalios, johon nämä on upotettu.
        Tästä seuraa siis se, että makeassa vedessä sinkit
        eivät kaksisesti kulu, koska makeassa vedessä
        näitä suoloja ei ihmeemmin ole. Silti makeassa
        vedessä erityisesti suuret
        elektronegatiivisuuserot omaavat metallit tulisi
        suojata.

        Veneilyssä tärkein suojattava metalli on alumiini
        veneiden rungossa ja vetolaitteissa. Merkittävää
        on huomioida, että sinkin on oltava sähköisessä
        yhteydessä tuohon suolaliuokseen ja suojattavaan
        metalliin toimiakseen oikein. Likaantunut sinkki
        ei välttämättä toimi ja siksi itse hion
        teräsharjalla sinkit puhtaaksi aina veneen ollessa
        ylhäällä. Lisäksi on hyvä muistaa, että suolalla
        tarkoitetaan käsitettä kemiallisessa mielessä eikä
        vain meressä olevaa ruokasuolaa eli
        natriumkloridia. Makeassa vedessä esim.
        epäpuhtaudet saavat saman reaktion aikaan.

        Ottamatta kantaa terästen seostamisiin ja niiden
        ominaisuuksiin laajemmin erikseen, todettakoon,
        että ruostumattoman teräksen toinen nimi on
        kromiteräs ja haponkestävän teräksen jaloteräs.
        Nämä sotketaan usein keskenään. Joka tapauksessa
        tuo jaloteräs viittaa kirjoituksen alussa
        mainintaan metallien jaloudesta sillä sen
        ominaisuudet ovat vastaavanlaisia. Siksi
        jaloterästä ei ole "usein" passivoitu vaan se on
        haponkestävän perusominaisuus. Itse asiassa
        lähestymme juuri tässäkin keskustelussa metallien
        jalouden perusmääritelmiä. Kaikki metallit ovat
        jaloja, mutta toiset vain ovat enemmän kuin
        toiset. Suhdetta voisi kuvata kuten ympyrän ja
        ellipsin eroa eli ellipsi on kuin ympyrä, mutta ei
        ihan niin selvästi:-).

        Alumiinin ominaisuuksista veneilyssä
        passivoituminen on eräs keskeisimmistä. Alumiini
        nimittäin hapettuessaan muodostaa pinnalleen
        alumiinioksidikalvon, joka suojaa merkittävällä
        tavalla rakennetta. Tuo alumiinioksidi on muuten
        kemiallisesti ottaen pilkulleen sama aine, jota
        käytetään hiomalaikoissa ja puhtaimmillaan se on
        korukivi smaragdi. Smaragdi taas on timantin
        jälkeen kovin tunnettu aine eli voidaan sanoa
        alumiinin pinnoittavan itsensä automaattisesti
        smaragdikerroksella.

        Niin tai näin, galvaaninen korroosio on kemiaa
        eikä fysiikkaa eikä sitä pidä sekoittaa normaaliin
        hapettumiseen eli esim. raudasta puhuttaessa
        ruostumiseen tai em. alumiinin hapettumiseen.
        Luonnontieteen kannalta kyseessä on kaksi täysin
        erilaista ilmiötä.

        ole smaragdi. Smaragdi on
        Beryliumoksidisilikaatti. Alumiinistä tulee
        alumiinioksidia joka on korundi, eli joko safiiri
        tai jos seosaineena on kromi, jolloin se on
        väriltään punainen niin rubini. Nämä ovat
        alumiinioksideja eivätkä sisällä tuota silikaatti
        ryhmää. ;=)


    • Kysyvä

      Voiko Bilteman sinkittyyn kettinkiin pistää
      rautaisen poijupainon? Ilmeisesti rst-pikalukkoja
      ei kannata käyttää, vai kuinka?

      Olen nähnyt poijun, jonka alalenkki oli lähes
      poikkiruostunut, olikohan käytetty rst-
      kiinnityksiä?

      • Paperiliittolainen

        niinpä.. miksi sekoittaa eri
        metalleja/pinnotteita... hankkii koko läjän
        hapokkaasta nysvättynä..


      • Lisää liksaa
        Paperiliittolainen kirjoitti:

        niinpä.. miksi sekoittaa eri
        metalleja/pinnotteita... hankkii koko läjän
        hapokkaasta nysvättynä..

        Sen vuoksi paperiteollisuudella menee niin
        saakelin huonosti kun veneilevät duunarit nussii
        kaikki prosessissa tarvittavat haponkestävät
        matskut, vai onko käyrät, putket sun muut
        firabelitekeleet palkanlisiä? =))))


    • Puuvene.net

      ...löytyy osoitteesta
      http://www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/ruostumat
      on.htm

      Kestäähän se oman aikansa, mutta ei välttämättä
      niin kauna kuin mitä kestäisi, jos koko paketti
      olisi sinkittyä. Rosteri kun syö sitä sinkkiä
      kiivaaseen tahtiin, yhteensopivat materiaalit
      kestäisivät hyvinkin yhdessä paremmin.

      pekka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe