puhutaampa

syömishäiriöistä...

sitä pitää ihmetellä että minkä takia ihmiset antaa nykysin laihtua itsensä luurangoiksi???
ja ihannoidaan laihuutta???

mitä järkeä tämmösessä on??? eikö jo järki sano että nyt pitää ruveta syömään ja syödä enenmmän vai onko se niin vaikeaa???

oletteko katsonee semmosta ohjelmaa kun dietit vaihtoon???

toinen ääripää on sitten lihavuus ja itsensä syöminen muodottomaksi mikä järki tämmösessä on???

asia on niin että jokainen voi syttää vaan itseään siitä että tulee liian laihaksi, ei se ole kenenkään muun syy kuin itsesnä!
niin laihtumista pystyy kumminkin hallitsemaan jos vain haluaa!

yksi syy on tähän se että näitä ongelmia on, on leffojen ja muotilehtien syytä ja sen syytä että ihannoidaan atleettisuutta ja urheilullisuutta ja sanotaan että urheilu on kaikki kaikessa.

sitten itketään kun on tullut syömishäiriöiseksi ja on sairas

mitä järkeä tämmösessä on että ei pidetä itsestään huolta ja syödä tarpeeksi ja niin että pysytään sopivina ja kunnossa vaan jätetään syömättä???

eiköhän jokaisen ole syytä mennä itseensä ja miettiä asioita???
taas nähdään se että vika onkin itsessä eikä muissa!

fakta on se että totuus sattuu aina jos ei ole puhtaat jauhot pussissa!

niin ja ihmisten vastauksista pystyy lukemaan rivien välistä ketä totuus on sattunut ja ketä ei se paljastuu vastauksen laadusta!

tähän voisi vielä lisätä tämän ketjun!

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9508475

7

416

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisätä vielä
    • lilac pompom

vaikka täältä vastauksia saisitkin, et varmaan pystyisi tajuamaan syömishäiriöisten mielenkiemuroita. sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä hyvältä näyttämisen, pukeutumisen ja lihavuuden kanssa (mitä nyt lihavuudenpelko, minkä jokainen jossain vaiheessa tajuaa turhaksi). en ihan tajua miksi linkität noita keskustelujasi, ja mitä kysymyksilläs ajat takaa.

• ketjun alottaja

ANTEEKSI jota olen loukannut ja satuttanut!

• varoittava esimerkki

Mitä järkeä on saada syöpä? Mitä järkeä on saada HIV? Mitä järkeä on saada sydänvika?

Luulisi että ihmiset tajuaisivat ettei sairauksilla ole mitään tekemistä järjen kanssa. Ja syömisHÄIRIÖ on sairaus koska HOMMA EI OLE HALLINNASSA!!!! Ennen syömishäiriötä kilpailin urheilussa kansallisella tasolla, olin koulussa luokkani priimus ja minulla oli hyviä ystäviä. Kroppa oli timmi, hoikka ja vahva ja kunto hyvä.

Nyt hampaat ovat pilalla, suusta ja nenästä valuu verta minkä ehtii, hiukset ovat varisseet, lihaksissa ja vatsassa on hirveät krampit 24/7, seisominen on raskasta, en voi enää aktiiviurheilla saati kilpailla, koulu on tuskaa ja koko elämä on tuskaa, olen hirvittävän yksinäinen ja onneton. Olen 25v enkä tällä menolla elä vanhaksi, kuolema on ollut jo tosi lähellä. Luuletko aloittaja että minä ja muut tuhannet kaltaiseni syömishäirion VALITSEMME???

En muuta teekään kuin menen itseeni, mietin asioita yms. Mutta eipä tämä miettimällä parane koska kyseessä on SAIRAUS! Olen hakenut apua, ollut hoidossa, yrittänyt parhaani mutten parantunut. Muotilehdet tai yhteiskunta eivät minua hetkauta, ahmin koska en voi olla ahmimatta, paastoan/en syö koska en uskalla ja oksennan koska en pysty pitämään ruokaa sisälläni.

V**uttaa nämä urpot jotka tulevat viisastelemaan ymmärtämättä asiasta mitään. Menetkö seuraavaksi vaikka huutamaan jollekin jalattomalle että ota p**kele itseäsi niskasta kiinni, nouse ylös ja kävele! Tuo olisi suunnilleen yhtä kehittävää kuin täällä syömishäiriöisten halventaminen ihan kuin olisimme tyhmiä saamattomia urpoja joille ei koskaan olisi tullut mieleen mitkään faktat.

• ketjun alottaja

kuka ymmärtää tämän?

niin kaun kaikki on omaa syytä kun pääsee arkkiin ja rakkaus ei ole oikeaa rakkautta!

anteeksi vielä kaikilta!

• lilac pompom

varmaan kaikki kellä on mikä tahansa syömishäiriö, on saanut kuulla pahempia loukkauksia kuin tuo viestisi, en sitä itse ottanut loukkauksena, mutta älä ota itseesi, jos joku ottaa. ennen syömishäiriötä monen itsetunnossa on ollut parantamisen varaa, johtuen kotioloista, koulukiusaamisesta, ehkä pojasta, joka ei hyväksynyt sellaisena kuin on. halu olla parempi, pelko epäonnistumisesta ja siitä, ettei hallitse elämäänsä, ottaa sitten käsiinsä sen, mihin pystyy helpoiten vaikuttamaan - oman kroppansa. en sano, että helppoa se olisi, mutta pitää olla vauva tai kädetön tai tosi huonossa jamassa, että joku pakkosyöttää - silloinkin voi aina sulkea suun, sylkeä tai oksentaa ruoan. tämä selittely tuskin auttaa, tiedonhalusi on näköjään suuri, mutta olisi varmaan parempi, jos tutkisit asiaa muualla. tällä palstalla (ja kaikkialla, missä syömishäiriöisiä/omaisia pyörii) nämä asiat on henkilökohtaisia ja satuttaneet, joten ei kaivata saarnaa ihmiseltä, jolla ei ole kokemusta eikä ymmärrystä asian suhteen. ehkä kirjoitustesi takana on se, että haluat oppia tuntemaan naisen ajatusmaailmaa, voisi olla paljon hedelmällisempää tutustua johonkin naiseen, kuin kirjoitella palstoille, joilla ei käsitellä niin yksinkertaisia asioita.

lue tuo ylempi viesti ja kuvittele asia omalla kohdallasi. toivottavasti et tule koskaan kokemaan samaa, mutta ajattele asia, joka rajoittaa elämääsi päivästä toiseen, vie kaiken aikasi, energiasi (fyysisen ja henkisen ehkä vielä enemmän) ja ajatuksesi, tuhoaa ihmissuhteesi ja vaikeuttaa jokapäiväisten, ihan normaalien asioiden kanssa pärjäämistä. vaikea sanoa mitään esimerkkiä. mieti vaikka, että sinulla olisi äärimmäinen sosiaalisten tilanteiden pelko, mikä johtaisi siihen, ettet saisi soitettua puhelua edes kriisipalveluun, et voisi asioida sossussa/kelassa/työkkärissä, pelkkä töiden/opiskelupaikan hakeminen kammottaisi saati sitten työnteko/opiskelu, kirjastoon meno ihan vain ajankuluksi olisi mahdotonta (astut ovesta, voit kohdata ihmisen, ihmisiä tulee vastaan kadulla, kuten siellä kirjastossakin, ihan liian lähelle sinua), kauppaan sun olisi turha mennä, koska rahaahan sinulla ei olisi ja luultavasti pelkosi takia varastaa et uskaltaisi (jos siis uskaltautuisit kauppaan asti), matkustaminen ja ihmisten tapaaminen (siis kaikki sosiaaliset tilanteet perheestä ystäviin) ei onnistuisi, harrastaa voisit vain oman kotisi seinien sisäpuolella - tietty kodin hankkimiseen vaaditaan jonkinlaista ihmiskontaktia. tahtoisit ulos vankilastasi, mutta et uskaltaisi, tarvitsisit tukea ja haluaisit ehkä jutella jonkun kanssa, mutta sairautesi estäisi sen etkä pääsisi siitä eroon.

esimerkkini on paska ja luultavasti myös turha, aika vähäistä omakohtaista kokemusta ko sairaudesta on, mutten nyt parempaa keksinyt. en tiedä miksi haluan selittää. mielestäni syömishäiriöpalsta kuuluisi henkisen hyvinvoinnin ja mielenterveyden palstoille - ei siis ole yksinkertainen juttu eikä yhtä päätettävissä kuin miten pikkujouluihin pukeutuu.

jaksamista sulle, varoittava esimerkki...

• Sumppi pk-seudulta

Ensiksikin pyydän sinua tutustumaan tähän sairauteen vaikka Syli ry:n kotisivujen kautta. Voin todeta, että syyllistäminen ei auta, syyllisti ketä tahansa. Silti jokin syy sairauteen on, se voi olla mikä tahansa, ehkä usean asian summa ja siihen sopivasti osuva sattuma, median "laihuuden autuaaksi tekemä info", nämä kaikki edellyttää sairauteen alttiiksi sopivan luonteen. Luonnetta meistä ei kukaan itselleen eikä lapselleen valitse. Kukaan järkevä ihminen ei päätä myöskään tulla sairaaksi, eli ei tietoisesti pyri siihen.

Sairastunutta ihmistä on tuettava, rakastettava, häntä ei saisi jättää yksin sairautensa kanssa. Kun ihminen on heikoimmillaan, hän tarvitsee tukea ja läheisiä eniten, mutta myös asiallista hoitoa. 13 - 14 vuotta sitten sairastunutta lastani en pysty parantamaan, olen äitinä liian läheinen. Minun "nappulani" sairauden ratkaisemiseen on kateissa, eikä niitä ilmeisesti ole, en ainakaan tiedä, mitkä ne olisi ja mistä niitä löytäisi.

Myös, esim. sinä aloittaja, et voi ymmärtää tätä sairautta, jos sitä ei ole kukaan läheisesi sairastanut, saati itse. Toivon, että et joudu henkilökohtaisesti sen sairauden pihteihin, sillä se vangitsee sinut kahleisiinsa, josta et näe tervein silmin ja ajatuksin itsesi ulkopuolelle niin, että pystyisit tervettä minääsi tottelemaan ja toteuttamaan.

Laihuus koetaan jonainen onnen lähteenä, mallit on kuin jotain idoleja, joilla elämä on pelkkää päivänpaistetta. Näin ei ole, se on pahimpia harhoja, mitä saattaa itselleen uskotella, se on siten itsepetosta samalla, joskin tiedostamatonta. Ymmärrän kyllä sen, koen viisaudeksi, että ei anna painonsa mennä huomattavasti ylipainon puolelle, sillä ei sekään ole hyväksi terveydelle eikä omalle olotilalle.
      Siksi järkevä syöminen turhaa herkuttelua välttäen on hyvästä kaikille. Tämä on teoriaa, johon pitäisi pyrkiä, mutta ihmisen mieli on heikko, tavoitteestaan lipsuu välillä yli, välillä alle. Mutta peräänkuulutan ARMOLLISUUTTA itseä kohtaan, emme ole täydellisiä. Kehomme on linnamme, meille läheisin, jota toivon, että kukin pitäisi kehostaan kuin kauniista kukasta, hoitaisi, hellisi ja rakastaisi. Meillä on oikeus rakastaa itseämme, olla itsellemme anteeksiantavia, armollisia. Kun kehomme voi hyvin, voi mielikin hyvin.

Kaikki kirjoittamani on teoriaa, mutta silti tuota armollisuutta ja rakkautta koen myös itse omaa kehoani kohtaan. Syön, jotta kehoni tuntisi sen, että pidän siitä huolta. Sallin itselleni välillä herkkuja, kunhan en elätä itseäni niillä. Liikun ja lenkkeilen, sekin on niin mieleni kuin kehonikin parhaaksi. Mutta pidän myös vapaata, emmehän käy joka päivä työssäkään, opiskele, on vapaa- ja lepopäiviä.

Toivon teille kaikille armoa ja rakkautta itseänne kohtaan! Yritetään kiinnittää huomiota lähestyvään jouluun, sen sanomaan, tunnelmaan. Elämähän on kehomme ulkopuolella, josta voimme nauttia. Yritetään nauttia kaikesta hyvästä, mitä elämä meille on suonut. Jospa joka päivä kirjoittaisitte ylös edes yhden hyvän asian, mitä itse kullakin elämässään on. Itse totean kiitollisena siitä, että minulla on kaksi tervettä kättä, jalkaa, näkevät silmät, kuulevat korvat. Aivot, joiden toivon tuottavan kannustavia sanoja tänne kirjoitettavaksi ja että ne tuottaisi edes pienen toivon pilkahduksen sairastavien arkeen. Elämä voittaa, ja syömishäiriöistä paranee, kun siihen jaksaa uskoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      105
      6903
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      480
      5019
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      130
      2949
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      153
      2478
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      15
      2213
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      36
      1214
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      72
      1133
    8. Luuletko, että löydetään vielä

Yhteys takaisin? En tiedä enää mitä tehdä... tuntuu jo että olen vieraantunut sinusta. Naiselta
      Ikävä
      53
      1060
    9. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      107
      1044
    10. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      59
      964
    Aihe