Työilmapiiri naisvaltaisella alalla

Laura___

Nyt on pakko vähän avautua tästä työilmapiiristä.. ja ala ei ole varmaankaan kenellekään epäselvä. Kamalaa paskanjauhantaa ja selkään puukottamista. Sitten kasvotusten ollaan, kuin ei mitään olisi tapahtunut, argggg!!!! Välillä meno yltyy hulluksi ja tuntuu siltä, että joukko narsisteja yrittää savustaa toisiaan kilpaa ulos! Uusille ihmisille ei ole mitään sijaa työyhteisössä. On oikeasti tosi pelottavaa ja surullistakin millaisia hoitajia meillä on. Toivottavasti en itse kuulu koskaan tuohon joukkoon.. jos niin käy, niin on todellakin aika vaihtaa alaa.
Alanvaihto on tosiaan ollut vahvasti mielessä, vaikkakin hoitotyöstä sinänsä tykkään. Mutta yksinäisen ääni ei kauas kuulu.. se on surullista.

Hieman helpotti tämä avautuminen

31

3066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todella paskaa

      Ite jo vaihdoin alaa, tulee hulluksi ja vit...maiseksi itekin, kun on tuollaisen keskellä kaiket pv:t. Sen opin, että mitä vanhempia ja pidempään samassa paikassa olleita naisia, sen pahempia. Menkää siis työpaikkaan, jossa nuorta väkeä, niin ilmapiiri on ok.

    • gernau

      Aloittaja on ikävä kyllä aika pitkälti oikeassa, itse miespuolinen opiskelija, tehnyt paljon sijaisuuksia, ikääkin kertynyt jo kohta puolivuosisataa.
      Mikä on oikeasti vikana "kanalaumassa", jatkuvaa kärhämöintiä, jopa aikuisopiskelijoiden aliarviointia (koskee myös nuorisopuolen keikkaa tekeviä.)
      Oikeesti tuntuu välillä, et ei oo minkäänlaista "psykoo" testattu monelta hoitajalta.
      Tiedän jokusen "hoitsun", mielenterveysongelmia, päihteiden väärinkäyttöä jne...
      Työt jatkuu, esimies/nainen ei puutu asiaan.
      MIKSI SOSIAALI- ja TERVEYSALALLA toimii NIIN paljon epäkypsiä naispuolisia ihmisiä?
      Ne harvat ÄIJÄT, jotka olen tavannut keikkaa tehdessäni, ovat olleet niitä parhaita.
      Älkää todellakaan ruikuttavat akat kuvitelko alan palkkojen nousevan, kun pidätte huolen ettei oikeita HOITAJIA alalle tule!

    • Ex-osastonsihteeri

      osastonsihteeri mutta lopetin aika pia n ihan pelkästään sen takia että en kestänyt hoitajien ilkeilyä. Kenenkään ei ole pakko uhrata terveyttään moisen piraijalauman "pureskelussa".
      Lääkärit olivat aiva ihania ja juttelivat niin kuin työkaverin kanssa jutellaan mutta hoitajat eivät sellaista sietäneet. Olivat NIIIIIN mustasukkaisia. Se hierarkia näkyi niin selvästi ja sihteerihän oli siellä alakastissa....:((

      • pomperipossa

        oon itse valmistunut lähihoitajaksi jo 15 vuotta sitten mutta en ole päivääkään tehnyt alan töitä koska jo opiskeluaikana näin mitä se porukka on. oon työskennellyt miesvaltaisella alalla koko ikäni eli n. 30 v. eikä ole koskaan tarvinnut työpaikalla riidellä eikä mua ole koskaan kohdeltu huonosti. aina olen saanut hyvän palkan eli saman kuin miehetkin, joten ei tulis mieleenkään vaihtaa naisvaltaiselle matalapalkka-alalle jossa ei todellakaan ole muuta kuin selkäänpuukottajia ja pahanpuhujia ja kateellisia ihmisiä, jotka vielä yleensä riitelee keskenään siitä kenen mies tienaa parhaiten. hei haloo naiset, onko mies teille vain elintason mittari jota ilman ei tule toimeen, muuten tulee elintason lasku.


      • Laura___
        pomperipossa kirjoitti:

        oon itse valmistunut lähihoitajaksi jo 15 vuotta sitten mutta en ole päivääkään tehnyt alan töitä koska jo opiskeluaikana näin mitä se porukka on. oon työskennellyt miesvaltaisella alalla koko ikäni eli n. 30 v. eikä ole koskaan tarvinnut työpaikalla riidellä eikä mua ole koskaan kohdeltu huonosti. aina olen saanut hyvän palkan eli saman kuin miehetkin, joten ei tulis mieleenkään vaihtaa naisvaltaiselle matalapalkka-alalle jossa ei todellakaan ole muuta kuin selkäänpuukottajia ja pahanpuhujia ja kateellisia ihmisiä, jotka vielä yleensä riitelee keskenään siitä kenen mies tienaa parhaiten. hei haloo naiset, onko mies teille vain elintason mittari jota ilman ei tule toimeen, muuten tulee elintason lasku.

        Mutta ajatelkaa oikeasti, me ollaan terveydenhuollon ammattilaisia!!! Kyllä sitä oikeasti odottaa, että tämän koulutuksen käyneillä on edes jonkinlaiset käytöstavat ja arvostus ihmisyyttä kohtaan. Olen oikeasti sitä mieltä, että se miten kohtelee työtoveria, heijastuu myös sinne hoitotyöhön ja tapaan kohdata asiakkaita. Nykyiset hoitoalan työyhteisöt ovat kuin lastentarhoja. En voi ymmärtää miten aikuiset ihmiset viitsivät kiusata ja satuttaa toisiaan, työtoveriaan. Sitten ollaan mukamas niin hyvää ja ammattitaitoista hoitajaa, että!!!
        Mutta ihan kuten noissa aikaisemmissa kommenteissa ilmenee; taustalla on tosi paljon kateutta. Toivottavasti tästä asiasta aletaan puhua myös laajemmin, koska kyllähän tämä selkeästi vaikuttaa hoitotyön laatuun ja potilasturvallisuuteen.
        Puuh.. mukavaa päivänjatkoa kaikille!


    • Sekä että

      Olen mies ja työskennellyt jo kymmeniä vuosia tällä alalla. Matkalle on mahtunut naisvaltaisia (somatiikka/psykiatria) ja miesvaltaisia (psykiatria) työyhteisöjä sekä työyksikköjä, joissa molempia sukupuolia on suurinpiirtein yhtä paljon. Jälkimmäisin vaihtoehto on selvästi paras. Silloin molempien sukupuolten huonot taipumukset pysyvät joten kuten kurissa, jos on pysyäkseen.

      Naisen pahin vihollinen työpaikalla ei ole mies vaan toinen nainen. Meno on naisvaltaisella osastolla yhtä politikointia ja toinen toisensa kampittamista. Naiset eivät kestä sitä, että toinen nainen on millään mittarilla itseä "parempi": kauniimpi, nuorempi, varakkaampi, hierarkiassa korkeampi, jossain asioissa taitavampi jne. jne..

      Miesvaltaisella osastolla vaanii yleisen laiskuuden ja vastuuttomuuden vaara. Meillä miehillä on keskenämme usein niin kivaa, että itse hommat tahtovat siitä kärsiä. On olemassa muita paljon mielenkiintoisempia asioita kuin työ, joita on mahdottoman mukava puida töissä. Kuten esimerkiksi urheilu ja politiikka.

      Kun molempia sukupuolia on työpaikalla yhtä paljon, niin työt luistavat yleensä paremmin ja paremmassa hengessä. Miehiä naiset eivät saa niin helposti mukaan sosiaalisiin peleihinsä, koska ne eivät miehiä kiinnosta pätkääkään. Toisaalta naiset "potkivat" miehiä työhön liittyvissä asioissa eteenpäin ja pitävät ne asiat esillä, joiden takia työpaikalle ollaan periaatteessa tultu.

      Se on vielä tähän lisättävä, että molemmissa sukupuolissa on toki olemassa "poikkeusyksilöitä". Eli naisia, joita ei kiinnosta kärhämöinti ja miehiä, joita ei kiinnosta spekuloida koko työvuoroa jonkun jalkapallopelaajan polvivammaa.

      • Entinen hoitsu

        Itse kouluttauduin muutama vuosi sitten lähihoitajaksi. Näitä töitä tein vuoden päivät. Sen sanon, että jos nämä hoitajat laitettaisiin muualle töihin, niin niitä ei työnantajat kauvaa kattelisi. Siinä lähtisi myös näiden lähiesimiehet tienpäälle. Ei mitään kunnioitusta toista kohtaan. Häikäilemättömiä ja häijyjä kaikki. Ammattimaisuus puuttuu. Voi kun omaiset vielä tietäisi, mitä hoitajien eettisyys on hoitotyössä. Olen sitä mieltä, että näiltä hoitajilta on eettisyys kaukana ja heillä on vain pyrkimys alistaa hoidettavat ja työkaverit. Lähiomaisilleni olen sanonut, että älkää laittako minua näiden petojen hoitoon kun aika tulee. Tässä työssä on todellakin työssä jaksaminen ja tukeminen kaukana. Ei ikinä enään lähihoitajan työtä. Työyhteisöt pers......tä.


    • Laura___

      Toivottavasti mahdollisimman moni hoitotyön ammattilaiseksi itseään kutsuva päätyy lukemaan näitä ajatuksia, joita tässä viestiketjussa on kirjoitettu. Taitaa olla peiliin katsomisen paikka! Voi kun itse saisi pidettyä päänsä kylmänä, eikä päätyisi tuohon pyöritykseen mukaan. Mutta niinhän se menee, että hyvät hoitajat lähtevät työyhteisöistä, koska eivät suostu katselemaan moista touhua. Moni päätyy vaihtamaan alaa. Mutta mitä jääkään jälkelle... Tämä joukko voikin nostaa nyt kätensä pystyyn ja huutaa, että hiphei ja hurraa!! Mielestäni on ihan turha valittaa, että hoitotyötä ei arvosteta. Ei todellakaan, jos ammattilaiset on tätä luokkaa!!!

    • Laura___

      Melkein vuosi on kulunut, kun kirjoitin tästä aiheesta. Ilokseni huomasin, että viestiketju on saanu laajempaakin huomiota ja sitä on käsitelty muun muassa Henry Laasasen blogissa aiheena kieroutunut sisarkunta. Ohessa linkki samaiseen blogiin.
      http://henrylaasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/52692-kieroutunut-sisarkunta

      Minun tarinani päättyi tänä syksynä niin, että päätin hakeutua muihin tehtäviin. En jaksanut enää taistella mahdotonta vastaan. Henkisesti aloin olla umpikujassa. Oli äänestettävä jaloillaan, omaa terveyttä ajatellen. Tosi paska fiilin kyllä on!! Liian moni hyvä hoitaja lähtee pois, mutta mitä jääkään jäljelle :(

      Hyvää syksyn jatkoa kaikille jotka tämän viitsivät lukea. Voimia vastarintaan!

      • Hyvä avaus

        Tsemppiä sinulle! Samanlainen työkaverien kampitus näkyy sosiaalialalla ja jopa järjestöissä. Eettiset periaatteet ja arvot nakataan ikkunasta ulos, kun naiset pääsevät tuhoamaan toisensa. Tosin joukkoon mahtuu niitä "terveitäkin" tapauksia, mutta heidän tilanteensa on lopulta kestämätön, kun he yrittävät keskittyä työntekoon ja siihen, mistä heille maksetaan. Osa näistä henkistä väkivaltaa kokevista naisista on juuri sosiaali- ja terveysalalla, koska miesten kanssa he eivät pärjää. Miehet kun ovat yleensä suoraviivaisempia eivätkä ala kiukkuisen naisen pompoteltaviksi. Tiedän kiusaajanaisen, joka suorastaan halveksi ja toisaalta pelkäsi miehiä, jopa pakkomielteisesti.

        Jaloillaan äänestäminen kannattaa ja työpaikasta puhuminenkin kollegoille. Luulisi, että työnantaja alkaa jossakin vaiheessa miettimään, missä vika, jos työntekijöitä ei löydy ja työsuhteessa olevatkin lähtevät. Hoitoalalla on hoitajan markkinat. Työpaikkansa voi valita hyvin pitkälle. Näistä asioista tulee puhua julkisestikin. Omaiset ansaitsevat tietää, minkälaisessa paikassa heidän rakkaansa ovat hoidossa ja ketkä heitä hoitavat.


    • jiujiu

      Varmaan tarkoitit henkistä väkivaltaa tekevät eivät usein tule miesten kanssa juttuun eikä sitä kokevat ?

      • hyvä avaus

        Juurikin näin!


    • nuorilähihoitaja3453

      On tullut koettua selän takana puhumiset ja arvostelut. Usein myös uusia työntekijöitä arvostellaan ja puhutaan selän takana heidän tullessa töihin uuteen paikkaan. Joku aikaisemmin mainitsikin, että kannattaa mennä paikkaan, jossa on nuorta väkeä töissä, niin ilmapiiri on ok. Se on totta! Mutta onneksi on myös niitä mukavia vanhempia ja kokeneempia hoitajia, jotka tykkäävät antaa neuvoja aloitteleville hoitajille.

    • jjjjjjjjoikujnbv

      Ihan oikeassa olet mitä kirjoitit, ja meillä on joka osastolla sellainen nainen joka on asettanut itsensä pomon asemaan, ja he laskevat mitä kukin tekee ja jättää tekemätä. ja aina saa kuulla mitä virheitä kukin on tehnyt, ja oi miten hyviä nämä naiset ovat olevinaan, vaikka tosiasiassa heillä on vaan suu joka toimii, työnteko jää vähemmälle.
      mutta ovat pärjänneet suunsoitolla aika hyville palkoillekkin ja pomo ei huomaa mitään, tai sitten ei ole huomaavinaan. joten naisvaltainen työpaikka on pahinta mitä tiedän, heillä ei ole kehittynyt se niin sanottu demokratia vaikka itse ovat huutamassa aina tasa arvoa naisille, kai tarkoittavat vaan itseään

    • This is gonna hurt

      Itse olen sairaanhoitajaksi opiskeleva, ja nyt viimeinen puolivuosi enää jäljellä. Tämän koulutuksen aikana olen päässyt harjoittelemaan usealle eri osastolle ja jokaiselta osastolta on löytynyt näitä hapannaamoja ja kusipäitä. Osa osastoista on ollut OK, mutta sitten löytyy näitä "kauhu"osastoja, joissa opiskelijatkin joutuvat vedetyiksi mukaan osaston sisäisiin ongelmiin.
      Pahinta koko touhussa on tämä seläntakana paskanpuhuminen. Välillä jopa väännetään naamaa ja irvistellään toisen seläntakana. Opiskelijana ei pysty sanomaan mitään, kun harjoittelun läpi pääseminen voi mahdollisesti vaikeutua. Positiivista tässä on se, että tietää mihinkä osastolle ei kannata ainakaan hakeutua töihin.

    • entinenlh

      Jaksoin toistakymmentä vuotta hoitoalalla ja viimeinen tikki oli joutuminen työpaikka-kiusatuksi. Menin uuteen työhön ja ehdin olla pari kuukautta kun kiusaaminen alkoi. Esimiehelle kun puhuin asiasta, sanoi hän ettei jaksa puuttua asiaan, oli juuri ennen tuloani läpikäynyt erään hoitajan ulos-savustuksen! Hammasta purren kävin töissä vielä muutaman kuukauden ja sen jälkeen päätin että hoitotyö oli tässä!
      Esimiehestä lähtien koko työyhteisö pompii muutaman häiriintyneen akan tahtiin, kukaan ei uskalla viheltää peliä poikki. Kanalauma seuraa näitä johtajia ja mielistelee ettei joudu itse kohteeksi. Ei uskoisi että on kysymys aikuisista ihmisistä.
      En suosittele hoitoalaa kenellekään!

    • mr tee v,80

      Jaloillaan äänestäminen kannattaa ja työpaikasta puhuminenkin kollegoille. Luulisi, että työnantaja alkaa jossakin vaiheessa miettimään, missä vika, jos työntekijöitä ei löydy ja työsuhteessa olevatkin lähtevät. Hoitoalalla on hoitajan markkinat. Työpaikkansa voi valita hyvin pitkälle.

      Niinpä ja tähän kun lisätään se että hoitoala on ollut julkisen sektorin ala niin soppa on valmis. Eikä alalla ole pahemmin ollut kilpailevia firmoja. Mutta kun kerran alkaa olemaan työntekijän markkinat ja sukupolvi vaihtumaan, niin muustostakin on tapahtunut. Allekirjoittanut on miespuolinen hoitaja opiskelija Itä-Suomesta ja valmistuu kohta. Tuota uusien väheksyntää ja opiskelijoille vittuilua nyt on joka paikassa, siinä ei ole mitään ihmeellistä. Niin naisilla on usein valitettavasti tapana arvioida pärstäkertoime perusteella ja jos ei satu miellyttämään niin tie usein nousee pystyyn. Allekirjoittaneelle kävi tässä taannoisessa harjoittelussa seuraavasti: en miellyttänyt erästä vastavalmistunutta syvältä maakunnasta kotoisin olevaa vastavalmistunutta hoitsua, jota ei pahemmin ohjaaminen kiinnostanut. Niinpä vittuilua tuli hänen erään vanhemman hoitajan(joka luuli itsestään vähän liikoja) taholta koko ajan. Molemmiltya puuttuivat vieläpä suhteellisen triviaalit käytöstavatkin, osoittelua mm.sormella ja puhuttelua opiskelijaksi, pelkkänä ylimääräisenä käsioparina olemista, ei juurikaan ohjaamista tai asioiden aukiselittämistä, esimerkksi miksi tämä hoidetaan juuri näin, mitä sairauden taustalla on, eikä edes vinkattu opuksia mistä kannattaisi lukea. Nooh lopputuloksena oli että tämä maakunnan ruusuke kavereineen pääsi esimiehensä puhutteluun ja muiden asioiden puuttumisesta. Yleistää ei saa, mutta hoitoalan ongemana on usein itsestään liikoja luulevat ihmiset, jotka ovat usein kotoisin maakuntien tuppukylistä ja ajattelu jäänyt melko kapea-alaiseksi. Lisäksi alalla alkaa olemaan sitä vaihtuvuutta mm. kilapiluttamisen ym takia ja vanhat perinteet hierarkiasta ym muusta alkavat kadota. Itse toivoisin koko terveydenhuoltoalan yksityistämistä juuri tästä syystä. Kauhuosastot ja politikoivat kanalaumat saavat lähtöpassit.

    • ll1234567890.

      Minullakin on huonoja kokemuksia hoitoalalta. Lähes aina melkein jokapaikassa on ollut joku konflikti menossa.
      Ainut hyväpuoli hoittyössä on se, että on töitä ja työstä saa palkaa(tosin hoitajan palkka on pieni)
      Alaa ei juuri nyt kannata vaihtaa varsinkaan jos on vakituinentyöpaikka.
      Niistä suurista ikäluokista on jo puhuttu pitkään. Jäisivät jo eläkkeelle koko lauma.

      tässä omaa pohdintaanihoitoalan työpaikkojen ilman saastuttajista.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10292086

      • hoitajahoi

        Hei 123....
        Vaikuttaisiko oma asenteesi suuria ikäluokkia kohtaan siihen, että "lähes aina melkein jokapaikassa on ollut joku konflikti menossa..".
        Kannattaa vilkaista peiliin siitä, kuka ilmaa saastuttaa ;).


    • abcp76yhn

      Ei vaikuta oma-asenne heitä kohtaan, vaan heidän asenne minua, ja meutä muita nurempia kohtaan. Koska olemme nuoria ja kokemattomia, emmekä osaa mitään.

      Nämä samat vanhat hoitajat osaavat olla ystävällisiä potilaille mutta nuorille hoitajille ja opiskelijoille ovat p.iruja.

      60-luvulla syntyneistä hoitajista ei voi sanoa samaa, he osaavat mielestäni olla aika asiallisia ja myöskin sitä nuoremmat, toki poikkeuksiakin on...

      • Murrrrmurrrrrrrr

        Tämä pitää niin paikkansa! Olen vastavalmistunut sairaanhoitaja ja aluksi JOKA osastolla olen saanut tuntea ja kuulla kuinka osaamaton olen ja kuinka en tee mitään oikein, mutta kas kummaa, kun on ollut jonkin aikaa samalla osastolla niin kyllä alkaa asenne muuttumaan. Ollaan ystävällisiä, otetaan mukaan juttuihin jne. Tuntuu, että näillä vanhemmilla työntekijöillä on jonkinlainen "velvollisuus" olla aluksi töykeitä hirviöitä, jotta nähdään miten keltanokka kestää! :(

        Se töykeys heijastuu KAIKISTA vanhemmista työntekijöistä (hoitajista, sihteereistä, laikkareista...). Hoitajat urputtaa törkeällä sävyllä hoitotyöstä, sihteerit törkeällä sävyllä paperihommista/kirjaamisesta, laitoshuoltajat siisteydestä jne. Asioita ei ikään kuin voida sanoa nätisti vaan kaikesta pitää RAIVOTA ja aiheuttaa toiselle paha mieli!


      • :)
        Murrrrmurrrrrrrr kirjoitti:

        Tämä pitää niin paikkansa! Olen vastavalmistunut sairaanhoitaja ja aluksi JOKA osastolla olen saanut tuntea ja kuulla kuinka osaamaton olen ja kuinka en tee mitään oikein, mutta kas kummaa, kun on ollut jonkin aikaa samalla osastolla niin kyllä alkaa asenne muuttumaan. Ollaan ystävällisiä, otetaan mukaan juttuihin jne. Tuntuu, että näillä vanhemmilla työntekijöillä on jonkinlainen "velvollisuus" olla aluksi töykeitä hirviöitä, jotta nähdään miten keltanokka kestää! :(

        Se töykeys heijastuu KAIKISTA vanhemmista työntekijöistä (hoitajista, sihteereistä, laikkareista...). Hoitajat urputtaa törkeällä sävyllä hoitotyöstä, sihteerit törkeällä sävyllä paperihommista/kirjaamisesta, laitoshuoltajat siisteydestä jne. Asioita ei ikään kuin voida sanoa nätisti vaan kaikesta pitää RAIVOTA ja aiheuttaa toiselle paha mieli!

        Parhaiten selviät näiden piilotettua vihaa uhkuvien mausoleumien, siis vanhojen naishoitajien kanssa kun ihannoit heitä, olet samaa mieltä AINA heidän kanssaan sekä olet KILTTI lapsi, siis toivottavaa on, että olet mahdollisimman nuori itse sekä että jaksat kuunnella loputtomia pitkäpiimäisiä jaarituksia innostunut ilme kasvoillasi heidän hemmotelluista piskeistään...eli vahvistat aina ja jokahetki heidän haurasta minäkuvaansa. Tai vaihtoehtoisesti kestät loputtoman raivon/vihan, jonka he suuntaavat sinuun uskomattomalla voimalla ja kestävyydellä, kunnes ovat saaneet sinut savustettua ulos työyhteisöstä...ai niin, tämä viha sinua kohtaan ei laannu! Toisaalta onko terveempää asettaa rajat kuin suostua pönkittämään loputtomasti haurasta styrankia?


    • Gytte

      Ainakin kirjoitustaidossa on parantamisen varaa.

    • 000000000000000000

      .........

    • alanammattilainen

      Hoitoalalla näyttää tosiaankin olevan se toinenpuoli, että ollaan vihaisia ja katkeria. Ei siedetä toisia, etenkään uusia ja nuorempia työntekijöit.

      Opiskelijatkin joutuvat joskus syyttä kovaan pompotukseen, jos naama ei miellytä, tai jotain vanhoista hoitajista ärsyttää opiskelij/nuori uusi työntekijä. Saa tämä vanha hoitaja helposti läheskoko työryhmän kääntymään opiskelijaa/nuorta hoitajaa vastaan.

      Tiedän koska olen kokenut sen itse ja seurannut sivusta kun joillekkin on käynyt niin. Olen tosin itse ollut 97% tapahtumista sorretunpuolella, mutta eipä paljon yheden sanat vaikuta.

      • Mikä vaivaa!?!?

        Se on kyllä kauheaa katsottavaa miten juuri näitä NUORIA opiskelijoita kohdellaan. Vanhemmat opiskelijat sitten taas ovat samalla aaltopituudella näiden vanhojen katkerien naishoitajien kanssa, joten heitä kohdellaan siten kuin opiskelijaa kuuluukin kohdella - opastetaan ja annetaan sellainen kuva, että "olet tervetullut porukkaamme". Kyllä se tietysti sen kaiken kiireen keskellä on välillä stressaavaa, että siinä mukana on joku jota pitää ohjata ja neuvoa koko ajan, mutta mielestäni sitä ei todellakaan kuulu näyttää saatikka manata alimpaan helvettiin koska olet "tyhmä", "osaamaton" ja nuori opiskelija.

        Minä ainakin tykkään aina olla ystävällinen opiskelijoille ja muille uusille tulokkaille :) Kyllä sen sitten huomaa keneltä nämä opiskelijat mielellään pyytävät neuvoa ja kenen kanssa se homma oikeasti sujuu hyvin. Siinä on turha kenenkään alkaa äyskimään ja tiuskimaan toiselle hoitotyössä, koska se ei todellakaan johda mihinkään muuhun kuin mielen pahoittamiseen ja evvk-asenteeseen.

        Meidän osastolla on juurikin pari tällaista vanhempaa ja kiukkuista hoitajaa jotka valittavat AINA huonoista, tyhmistä ja osaamattomista opiskelijoista "jotka vaan seisovat hiljaa vieressä"... Kuitenkin nämä opiskelijat ovat suurimmaksi osaksi oikeasti hyviä ja motivoituneita jotka ottavat tietoa mielellään vastaan eli siinä saa joku muu kuin opiskelija katsoa peiliin, että miksei homma toimi.


    • jiihaavaa

      Itse olin aikuispuolen LH-opiskelijana eikä munkaan kohtelu kovin mairittelevaa kaikissa paikoissa ollut. Yhden harjoittelun jouduin jopa keskeyttämään, koska en saanut ohjausta olleenkaan, kun ei kukaan työntekijöistä vaivautunut mulle edes puhumaan, saatika sitten toimimaan ohjaajana.

      Kaikennäköistä hoitajaa on kyllä nähty opiskelijana ollessa ja normaali ystävällinen käytös on joillekin näköjään täysin mahdotonta. Ja nämä epäystävälliset kovaääniset hoitsut ovat tekevinään niiiiin kovasti töitä ja ovat olevinaan niiiiiin ammattilaisia, mutta todellisuudessa ovat niitä laiskimpia juoruajjia, jotka katoavat näkyvistä, kun pitäis jotain ihan oikeasti tehdä! Pomoja osaavat kyllä kutitella ja siksi homma vain jatkuu ja jatkuu...

      Itse nyt jo töissä olevana hoitajana (ja jatko-opiskelijana) olen kyllä kaikille ystävällinen, mutta takaisin sanon aika napakasti ja suoraan, koska muuten en tätä työtä jaksaisi. Aika rauhassa saan töitä tehdä, koska tädit sitten aukoo päätään jollekin muulle, ikävä kyllä. Pomo kyllä aina kohdatessa valittaa kaikesta, mutta se nyt on asia erikseen ja taidan olla jo turta tälle kohtelulle ;)

    • neitsyt Maria

      Se on yleensä vielä niin, että se huonohenki on ollut siellä työpaikassa pitkään. Jos kysymyksessä on uusi paikka missä on uudet työntekijät, osa vanhoja jotka ovat pitkään olleet alalla.

      Useimmista näistä vanhoista on vaikea ymmärtää että uudet tuulet puhaltaa. Muutoksia ei tapahdu, jos tehdään aina niinkuin on ennenkin tehty. Esim "näin teimme 25-vuotta sitten, tehdään niin nytkin."

      Olen myös huomannut, että jotkut vanhat naishoitajat iältää 50-yli (ei päde kaikkiin) ovat kateellisia nuorille ja kauneille naishoitajille.
      Jos on nuori ja kaunis, niin joutuu helposti vanhan haahkan hampaisiin, ihan epäolennaisista syistä.

      Vanhepi hoitaja puhuu pahaa nuoremman seläntakana. Mustamaalaa tätä joka käänteessä, muille työkavereille ja pomolle. Selkään puukottamista. Vanhempihoitaja osaa helposti itse leimautua uhriksi, jos on ollut törkeä nuorempaa kohtaan ja nuorempi sanookin takaisin. (kokemusta on) Eräänlainen Martyyrius kukoistaa useiden vanhojen hoitajien asenteissa. Luulevat osaavansa kaiken, eivätkä anna tilaa muille, vaikka nuorempi olisikin oikeassa. Esim. Joku asia on päivitetty, eikä enää toimita kuten 25-vuotta sitten

      Myös Eri leireihin jako on yleistä. Kuten mihin puolueseen kuuluu. Onko ay-toiminnasta mukana. Mitä mieltä on mistäkin asiasta. Tässäkin riidan syy: "Miksi tulee toimeen jonkun toisen hoitajan kanssa jonka kanssa ei itse tule...?"

      Naisilla on vaikeaa. Kyllä ne miehetkin osaavat keskenään riidellä, mutta heidän riitelynsä on toisenlaista. Ei sellaista selkäänpuukottamista ja pahanpuhumista. Miehet selvittävät yleensä asiat keskenään ja puhuvat toisilleen suoraan, eivät kuitenkaan kaikki...

      • Anonyymi

        Allekirjoitan edellä kirjoitetut tekstit. Olen laitoshuoltajan hoivakodissa Etelä-Pohjanmaalla.. siivousjäljestäni löytyy vikaa jos jonkinmoista. Hoitajien lauma koittaa jos jonkinmoista kapulaa laittaa rattaisiin. Jouduin jopa ylemmän tahon kokoukseen jossa minun työni haukuttiin maasta taivaisiin...siivoustyön iälleni ei riittä nyt millään mittakaavalla. Tästä paikasta sain osaksi sen kuvan. Ei voi mitään...akat ovat akkoja..tälle porukalle en koskaan tule antamaan anteeksi en koskaan.


    • Anonyymi

      Osuipa oikeaan tämä kommentti

    • Anonyymi

      Ei ne naiset. Kyllä miehetkin osaa.. ensihoidossa ei ole niin sukupuolesta kiinni kuka jauhaa paskaa. Osalla on mielestään "hyvä syy", mutta lapsellista ja ylimielistä.

      Onhan juoruiluun toki aihettakin, kun esimiestaso kierrättää hoitajia sängyissään työvuorojen aikana ja työntekijät haalii tyttö- ja poikaystäviä työvuoroihin pantaviksi. Tai kun työntekijöinä pidetään juoppoja, joita ei saada kuriin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe