Hei,
mistä löytäisi porukan joka tekee matkoja Laatokan Karjalaan, Pitkärannan suuntaan esimerkiksi?
Haluaisin päästä sotiemme taistelupaikoille tuohon suuntaan, ja myös Laatokan koillisosiin veneellä.
Pitkärantaan
15
1792
Vastaukset
- pitkäranta
Onko petäjäsaari tuttu paikka näkyy Pitkäänrantaan lähiaikoina olis käyntiä kiinnostaako...
- JR64
Jeps,
Petäjäsaari on paikka jossa haluaisin käydä ja Vuoratsu, mutta ennen kaikkea Maksiman saari.
Milloin menossa, mikä porukka? - Pitkäranta
JR64 kirjoitti:
Jeps,
Petäjäsaari on paikka jossa haluaisin käydä ja Vuoratsu, mutta ennen kaikkea Maksiman saari.
Milloin menossa, mikä porukka?Ollaan pariskunta ja käytään omalla autolla siskoni mies kävi veteraanien kanssa pystyttämässä muistomerkin petäjäsaareen silloin he menivät sortavalasta laivalla mutta pitkärannasta pääse veneellä lyhintä reittiä...
ei ole päätetty ajankohtaa ehkä kesäkuun alussa...
kirjoittele... - JR64
Pitkäranta kirjoitti:
Ollaan pariskunta ja käytään omalla autolla siskoni mies kävi veteraanien kanssa pystyttämässä muistomerkin petäjäsaareen silloin he menivät sortavalasta laivalla mutta pitkärannasta pääse veneellä lyhintä reittiä...
ei ole päätetty ajankohtaa ehkä kesäkuun alussa...
kirjoittele...ok, itse ajattelin mennä katsomaan pappani kaatumispaikkaa Maksimaan. En tiedä onko Maksimaan viety muistomerkkejä.
Yritän löytää res.&veteraaniporukkaa, joka menisi sinne suuntaan. Kun olisi hyvä jos olisi mukana joku tapahtumiin perehtynyt vaikka sotapäiväkirjoja ja teoksiakin on saatavilla.
Hyvä kirja on muuten "Unohdettujen rintama"!, tekijää en nyt äkkiä muista. Kertoo talvisodan taisteluista saarissa parhaiten - varsinkin maaliskuun alun murtotapahtumista. Kannattaa lainata ja lukaista - ainakin Helsingin kirjastoista löytyi.
Maksimassa (ja varmaan Petäjässäkin) polttivat sinne jääneet ruumiit. Tästä kertoivat asian nähneet sotilaspastorit. Jos edes Maksiman porukan komentopaikkana toiminut perunakellarin kuoppa löytyisi...
Omalla autolla en taisa uskaltaa lähteä. Tunnen kyllä yhden paikallisen autoilijan täällä Suomessa, joka tekee kimppakuljetuksia sinne minne halutaan.
Onko Pitkärannassa jotain kortteeripaikkoja?
Mistäköhän ja mitenköhän saisi veneen Pitkärannasta?
Ajankohta ei minullakaan ole selvillä. Ehkä heinäkuussa aikaisintaan. Yritän saada paria serkkuani mukaani.
Olisi kiva kuulla kokemuksistasi. Kertoile kun olet käynyt tai kuullut lisää saarien nykytilasta. - Ressu
JR64 kirjoitti:
ok, itse ajattelin mennä katsomaan pappani kaatumispaikkaa Maksimaan. En tiedä onko Maksimaan viety muistomerkkejä.
Yritän löytää res.&veteraaniporukkaa, joka menisi sinne suuntaan. Kun olisi hyvä jos olisi mukana joku tapahtumiin perehtynyt vaikka sotapäiväkirjoja ja teoksiakin on saatavilla.
Hyvä kirja on muuten "Unohdettujen rintama"!, tekijää en nyt äkkiä muista. Kertoo talvisodan taisteluista saarissa parhaiten - varsinkin maaliskuun alun murtotapahtumista. Kannattaa lainata ja lukaista - ainakin Helsingin kirjastoista löytyi.
Maksimassa (ja varmaan Petäjässäkin) polttivat sinne jääneet ruumiit. Tästä kertoivat asian nähneet sotilaspastorit. Jos edes Maksiman porukan komentopaikkana toiminut perunakellarin kuoppa löytyisi...
Omalla autolla en taisa uskaltaa lähteä. Tunnen kyllä yhden paikallisen autoilijan täällä Suomessa, joka tekee kimppakuljetuksia sinne minne halutaan.
Ajankohta ei minullakaan ole selvillä. Ehkä heinäkuussa aikaisintaan. Yritän saada paria serkkuani mukaani.
Olisi kiva kuulla kokemuksistasi. Kertoile kun olet käynyt tai kuullut lisää saarien nykytilasta.Jos etsit jotain veteraaniporukkaa, niin kysele paikallisyhdistysten osoitteita esim. Suomen Sotaveteraaniliitosta, Sotainvalidien Veljeskiitosta tai Rintamamiesliitosta (myös nettiosoite). Järjestöillä on paikallisosastoja melkein joka kunnassa. Näissä osastoissa tehdään matkoja kesäisin vanhoille taistelupaikoille.
Itse olen käynyt bussimatkoilla ja omalla autolla mm. Pitkärannassa.
Pitkärannassa voi yöpyä hotelli Pitkärannassa, joka on vaatimaton hotelli Pitkärannan keskustassa. Kerrostalon yhden portaan huoneistot on rakennettu hotelliksi. Kyllä siellä voi asua muutaman yön ihan hyvin. Autoni säilyi hyvin hotellin pihassa. Respa "valvoi" yön ajan autoani.
Toinen hotelli on vastapuolella Aunuksen tietä, hoitolaitoksen yksi kerros on muutettu hotelliksi. Siellä en tosin ole yöpynyt.
Veneen saat varmasti kysymällä hotellista. Kyllähän Pitkärannassa tehdään myös kalastusmatkoja. (www.pitkaranta.ru)
Ennen Pitkärantaa Koirinojalla on Suomalais-Venäläinen muistomerkki - Surun risti - jolle myös suomalaiset laskevat kukkia ja seppeleitä sankarivainajien muistoksi. Muistomerkki sijaitsee Koirinojan risteyksestä noin 1,5 km (?)vasemmalle Suojärven suuntaan. Muistomerkin luota lähtee myös maantie Petroskoihin Vieljärven kautta. Tämän tien varrella on Venäläisten sotilaiden hautausmaa (oik.) noin 4 km:n päässä risteyksestä.
Saarista en tiedä sen kummemmin, muistan vaan hyvin kirjoista Petäjäsaaren ja Maksiman.
Kysele lisää, jos kiinnostaa. - Ressu
Ressu kirjoitti:
Jos etsit jotain veteraaniporukkaa, niin kysele paikallisyhdistysten osoitteita esim. Suomen Sotaveteraaniliitosta, Sotainvalidien Veljeskiitosta tai Rintamamiesliitosta (myös nettiosoite). Järjestöillä on paikallisosastoja melkein joka kunnassa. Näissä osastoissa tehdään matkoja kesäisin vanhoille taistelupaikoille.
Itse olen käynyt bussimatkoilla ja omalla autolla mm. Pitkärannassa.
Pitkärannassa voi yöpyä hotelli Pitkärannassa, joka on vaatimaton hotelli Pitkärannan keskustassa. Kerrostalon yhden portaan huoneistot on rakennettu hotelliksi. Kyllä siellä voi asua muutaman yön ihan hyvin. Autoni säilyi hyvin hotellin pihassa. Respa "valvoi" yön ajan autoani.
Toinen hotelli on vastapuolella Aunuksen tietä, hoitolaitoksen yksi kerros on muutettu hotelliksi. Siellä en tosin ole yöpynyt.
Veneen saat varmasti kysymällä hotellista. Kyllähän Pitkärannassa tehdään myös kalastusmatkoja. (www.pitkaranta.ru)
Ennen Pitkärantaa Koirinojalla on Suomalais-Venäläinen muistomerkki - Surun risti - jolle myös suomalaiset laskevat kukkia ja seppeleitä sankarivainajien muistoksi. Muistomerkki sijaitsee Koirinojan risteyksestä noin 1,5 km (?)vasemmalle Suojärven suuntaan. Muistomerkin luota lähtee myös maantie Petroskoihin Vieljärven kautta. Tämän tien varrella on Venäläisten sotilaiden hautausmaa (oik.) noin 4 km:n päässä risteyksestä.
Saarista en tiedä sen kummemmin, muistan vaan hyvin kirjoista Petäjäsaaren ja Maksiman.
Kysele lisää, jos kiinnostaa.Tässä suomenkielinen nettiosoite Pitkärannasta.
http://heninen.net/pitkaranta/suomeksi.htm - JR64
Ressu kirjoitti:
Tässä suomenkielinen nettiosoite Pitkärannasta.
http://heninen.net/pitkaranta/suomeksi.htmKiitos Ressu hyvistä vinkeistä!
Nyt pitää alkaa suunnittelmaan matkaa.
Tulkki vaan pitäisi löytää jostain. - Satu
JR64 kirjoitti:
Kiitos Ressu hyvistä vinkeistä!
Nyt pitää alkaa suunnittelmaan matkaa.
Tulkki vaan pitäisi löytää jostain.Niin millaista matkaa olette suunnittelemassa?
Isopappani oli taistelemassa JR64:ssä ja Pitkärannassa.
Kiinnostaa asia minuakin.
Onko kukaan teistä osallistunut kentälle jääneiden sankarivainajien etsintään? - Ressu
Satu kirjoitti:
Niin millaista matkaa olette suunnittelemassa?
Isopappani oli taistelemassa JR64:ssä ja Pitkärannassa.
Kiinnostaa asia minuakin.
Onko kukaan teistä osallistunut kentälle jääneiden sankarivainajien etsintään?Mene katsomaan niitä taistelutantereita.
Olen itse käynyt Laatokan-Karjalassa oikeastaan isäni jäljillä. Olen oikeastaan siinä mielessä aivan umpimetsässä.
Kentälle jääneiden sankarivainajien etsintää tukee opetusministeriö.
Etsintä on ollut tosi vaikeaa.
Olen sitä mieltä, että niitä etsintöjä ei enää kannattaisi jatkaa. Tulos on jo niin huono, koska ne yksittäisten sankarivainajien löydöt perustuvat enää vain asevelien muistikuviin.
Kannattaisi vaan ajatella, että ne kaatuneet ja kadonneet ihmiset ovat enää muistoissa tallella, mutta lohtuna se, että he ovat tehneet sen oman työnsä meidän elossa olevien hyväksi.
Muistot ovat ihmisen paras keino selviytyä sellaisita elämänkokemuksista. - JR64
Ressu kirjoitti:
Mene katsomaan niitä taistelutantereita.
Olen itse käynyt Laatokan-Karjalassa oikeastaan isäni jäljillä. Olen oikeastaan siinä mielessä aivan umpimetsässä.
Kentälle jääneiden sankarivainajien etsintää tukee opetusministeriö.
Etsintä on ollut tosi vaikeaa.
Olen sitä mieltä, että niitä etsintöjä ei enää kannattaisi jatkaa. Tulos on jo niin huono, koska ne yksittäisten sankarivainajien löydöt perustuvat enää vain asevelien muistikuviin.
Kannattaisi vaan ajatella, että ne kaatuneet ja kadonneet ihmiset ovat enää muistoissa tallella, mutta lohtuna se, että he ovat tehneet sen oman työnsä meidän elossa olevien hyväksi.
Muistot ovat ihmisen paras keino selviytyä sellaisita elämänkokemuksista.Hei,
joo näinhän se on - etsintä ei ehkä ole se, mitä ainakaan yksityisesti ei ole asiallista tehdä - , varsinkin kun esimerkiksi isoisäni tapahtumista tiedän sen, että kaikki mitä jäi jäljelle poltettiin. Mutta mielenkiintoista on mennä katsomaan itse paikkoja ja yrittää kuvitella siten kirjeissä ja sotapäiväkirjoissa kuvattuja asioita.
Sadulle: onko pappasi vielä elossa? Pääsikö ehjänä Pitkärannasta? Mikä oli hänen pataljoonansa/komppaniansa? Tiedoksesi, että www.sota-arkisto.fi :stä löytyvät sotiemme sankarivainajat ja heidän yksikkönsä, jos ei muutoin ole tiedossa. JR64:n vaiheita on kuvattu monessakin kirjassa. Rykmentti osallistui Raatteen tien tapahtumiin ja saapui Laatokan koillisalueelle tammikuun alussa. III/JR64 (joka oli ollut reservinä Suomussalmella) oli rykmentin alueen eteläisimpinä vastaten rantaviivan ja Maksimansaaren puolustuksesta.
Näistä kertovia kirjoja ovat ainakin mainitsemani "Unohdettujen rintama" ja Leevi Lakion "Kaikki eivät juosseet".
Yritän mennä sukulaisporukalla tutun suomalaiskuskin/matkanjärjestäjän kanssa. - Satu
JR64 kirjoitti:
Hei,
joo näinhän se on - etsintä ei ehkä ole se, mitä ainakaan yksityisesti ei ole asiallista tehdä - , varsinkin kun esimerkiksi isoisäni tapahtumista tiedän sen, että kaikki mitä jäi jäljelle poltettiin. Mutta mielenkiintoista on mennä katsomaan itse paikkoja ja yrittää kuvitella siten kirjeissä ja sotapäiväkirjoissa kuvattuja asioita.
Sadulle: onko pappasi vielä elossa? Pääsikö ehjänä Pitkärannasta? Mikä oli hänen pataljoonansa/komppaniansa? Tiedoksesi, että www.sota-arkisto.fi :stä löytyvät sotiemme sankarivainajat ja heidän yksikkönsä, jos ei muutoin ole tiedossa. JR64:n vaiheita on kuvattu monessakin kirjassa. Rykmentti osallistui Raatteen tien tapahtumiin ja saapui Laatokan koillisalueelle tammikuun alussa. III/JR64 (joka oli ollut reservinä Suomussalmella) oli rykmentin alueen eteläisimpinä vastaten rantaviivan ja Maksimansaaren puolustuksesta.
Näistä kertovia kirjoja ovat ainakin mainitsemani "Unohdettujen rintama" ja Leevi Lakion "Kaikki eivät juosseet".
Yritän mennä sukulaisporukalla tutun suomalaiskuskin/matkanjärjestäjän kanssa.Isopappani ei valitettavasti ole enää elossa.
Hän pääsi Pitkärannasta vahingoittumattomana.
En tiedä tällähetkellä muutakuin että hän taisteli JR 64:ssä ja JR29:ssä.
Paikat:Suomussalmi, Raate, Pitkäranta, Heinävaara, Värtsilä, Laaja, Yläjoki, Prokkoila, Niiniselkä, Teru, Vilga, Valjärvi ja Hiisjärvi.
Voitteko kertoa mitä tarkoittavat seuraavat lyhentee:
Krhm, Pstm ja stm. - JR64
Satu kirjoitti:
Isopappani ei valitettavasti ole enää elossa.
Hän pääsi Pitkärannasta vahingoittumattomana.
En tiedä tällähetkellä muutakuin että hän taisteli JR 64:ssä ja JR29:ssä.
Paikat:Suomussalmi, Raate, Pitkäranta, Heinävaara, Värtsilä, Laaja, Yläjoki, Prokkoila, Niiniselkä, Teru, Vilga, Valjärvi ja Hiisjärvi.
Voitteko kertoa mitä tarkoittavat seuraavat lyhentee:
Krhm, Pstm ja stm.Hei,
stm = sotamies
pstm = panssaritorjuntamies (talvisodassa)
krhm = kranaatinheitinmies - Satu
JR64 kirjoitti:
Hei,
stm = sotamies
pstm = panssaritorjuntamies (talvisodassa)
krhm = kranaatinheitinmiesKiitos vastauksestasi.
- jarna..
JR64 kirjoitti:
ok, itse ajattelin mennä katsomaan pappani kaatumispaikkaa Maksimaan. En tiedä onko Maksimaan viety muistomerkkejä.
Olisi kiva kuulla kokemuksistasi. Kertoile kun olet käynyt tai kuullut lisää saarien nykytilasta.Hei, suunnittelen juuri lähtöä saarille ja erityisesti maksimaan kesäkuussa
[email protected]
- JH
Onko kukaan lädössä Maksimasaarelle käymään lähiaikoina. Matka sinne kiinnostaa.
Tutkinut sukua ja sinne jäi isosetäni. Ilmoitelkaa jos joku käymässä sielläpäin.
Lisäksi JR64 jotain tietävät yhteyttä pitämään myös.
[email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k693769On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole382381Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi712348Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä602228Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.331994Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma711584- 761497
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?581061Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?681012Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40929