Kuka/kuinka moni ruokkii koiransa markettiruualla?

Miksi ei ruokkisi

Eli ruokitko markettimuonalla ja miksi, miksi ei saisi ruokkia sillä, mitä siitä seuraa? Kun olen itse senverran pienituloinen etten pystyisi mahdolliselle pikkukoiralleni ostamaan "kunnon" eläinkaupan ruokaa, joten voinko silloin ollenkaan hankkia koiraa ja sairastuuko se esim.syöpään (tai johonkin muuhun, mihin?) jos ruokin markettiruualla, kaikki muut tarvikkeet löytyy jo entuudestaan, (ja vastaajien ei tarvitse olla huolissaan eläinlääkäri kuluista ja muista yllättävistä menoista, mulla on kyllä säästössä rahaa isoinkiin eläinlääkäri laskuihin, mutta säästöjä ei olisi järkeä pikkuhiljaa käyttää ruokintaan).

33

4739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cdrcdwecwe

Markettiruokaa ei suosita siksi, että se ei sisällä kaikkea koiran tarvitsemaa tarpeeksi, siihen pitää lisätä lisukkeita, jolloin se tulee ajanmyötä kalliimmaksi. Koirille tulee helposti iho, korva, silmä, anaali, ym vaivoja, jos eivät saa ruoasta kaikkea tarvitsemaansa, sitä myöten raha taas palaa. Vaikka laadukas ruoka kertaostona maksaa, niin sitä moneti annetaan suhteessa vähemmän ja koska lisukkeita ei tarvi, niin rahaa säästyy, ajankanssa säästyy myös lääkärimenoissa. Koira voi paremmin ja on onnellisempi, energisempi, jne

• Kirjoituksia

Minä olen ruokkinut koiriani marketti ruoilla ainakin 30v eikä meillä sairasteta mitään allergioita eikä keripukkia.Poikkeuksen teen vain pikkupennuille ja odottaville emoille.Enkä silloinkaan osta mitään,saa kaikkiravinteet ruokaa,vaan lisään papanoihin rasvasta lihaa,juustoa ym.Kyllä niitä täytyy jonkun muunkin koirilleen antaa,koska ne on joskus kaupasta loppu enkä minä niitä kaikkia ole käyttänyt.Onko joku niin hullu,että haluaa kehuskella koiransa kalliilla syömisillä.

• jlökajsödlfasj

Markettiruoat (nähtävästi tarkoitat koirille tarkoitettuja ruokia) sopivat suurimmalle osaa koiria vallan mainiosti. Ja jos allergioita ja oireiluja alkaa ilmetä, niin ehtiihän sitä hommaamaan sitä "laadukkaampaa" tavaraa vasta myöhemmin. Koiranmuonien vitamiini-, hivenaine- jne. pitoisuuksiin en paljoa tuijottele vaan annan koirilleni varsinaisten koiranmuonien lisäksi jos jonkinlaista ruokaa, kuten lihaa (yl. raakaa), kalaa (keitetettyä)jäätelöä, pizzaa, juustoa, makaronilaatikkoa, kastikkeen jämiä, jne. Eli monipuolisesti kaikenlaista. Siinä sivussahan ne tulee sitten koirille ne tarpeelliset ravintoaineetkin.

• kaksi pikkukoiraa

kotitaloudessa, ainakin meillä, pyörii ylijäämäänä aina senverran "ihmisruokaa"
      (lihaa, makkaraa, juustoa, puuroja jms.) että niitä markettiruokaan sekoitettuna ovat saaneet
      pikkukoiramme pidettyä hyväkuntoisina ja vauhdikkaina jo kymmenkunta vuotta.
      Markettiruokana tarkoitan Luppa-papanoita, Pirkka-, Hau-Hau- sekä Pedigree-tuotteita jms.
      Joskus juhlapäivinä saavat jotain erikoisherkkujakin.

• uskoa kaikkea

mitä lukee keskustelupalstalla. Koirasi ei tule sairastumaan syöpään vaikka syöttäisit sille markettiruokaa. Ihmetyttää tämä nykyinen hömpötys, vaikka ennen vanhaan suurin osa koirista söi market ruokaa, eikä tunnettu mitään allergioita ja koirat elivät pitkään ja olivat terveitä. Kannattaa vaan seurata kasvuvaiheessa, että pennun jalat kasvavat suoraan, eikä pennulle tule ylipainoa. Myös eläinkaupan ruoalla saa pennun jalat käyristymään väärin jos syöttää liikaa ruokaa. Itse syötän pennulleni ensimmäisen vuoden eläinkaupan ruokaa ja sen jälkeen olisi tarkoitus siirtyä halvempaan marketti ruokaan.

• Scarlet.

Itse olen löytänyt kompromissiratkaisun :) Osittain siksi, että koirani on vehnäallergikko ja herkkävatsainen ja markettiruuista ei taida olla kuin hauhau champion vehnätöntä ja tämä ei oman koirani vatsalle muuten sopinut. Koirani syö siis Agrimarketeissa myytävää Jahti&Vahtia, joka on laadukasta ruokaa, mutta ei niin kallista kuin eläinkaupan pöperöt. Ruoka on hieman kalliimpaa kun markettiruuat, mutta ei kovin merkittävästi. 15kg säkki Jahti&Vahti ruokaa maksaa muistaakseen jonkun vähän vajaa 28€ ja oma 40-kiloinen koirani syö kuukauden yhdestä säkistä.

Eläinkaupan ruokakaan ei ole aina avain onneen. Esim. oman koirani kohdalla kokeilimme useita ruokamerkkejä ennen kuin oikea löytyi. Joukossa oli myös kalliita eläinkaupan ruokia ja ne meidän kokeilemamme aiheuttivat joko voimakasta ripulia tai sitten ne eivät vain maistuneet koiralle. Itse olen pyrkinyt koiran ruokinnassa soveltamaan ennemmin maalaisjärkeä, kuin fanaattisuuteen menevää eläinkaupan ruuan palvontaa. Markettiruuat ovat koiralle ihan hyvää ravintoa, kun niitä muistaa ainakin välillä höystää jollain, että koira saa tarpeeksi kaikkia ravintoaineita. Suosittelisin kuitenkin markettiruokien kohdalla suosimaan sellaisia, jossa ne nappulat on sellaisia "luonnollisen" värisiä, eli siis sellaisia, jossa ei ole hirveästi väriaineita, koska väriaineet saattavat saada koiran mahan sekaisin melko helpostikin.

• Samalla tasolla

Jahti vahdin marketti ruokana ja olen kokeillutkin,jostain kumman syystä nuo meidän ahmatitkaan ei ihastuneet siihen kamalasti , varmasti ihan hyvä jos koira tykkää.

• Scarlet.
        Samalla tasolla kirjoitti:

Jahti vahdin marketti ruokana ja olen kokeillutkin,jostain kumman syystä nuo meidän ahmatitkaan ei ihastuneet siihen kamalasti , varmasti ihan hyvä jos koira tykkää.

Meillä ainakin ollut tosi hyvä ruoka :) Koiran vatsa toimii, turkki kiiltää ja koira on hyväkuntoinen ja sopusuhtainen. Ei ole myöskään ilmennyt missään vaiheessa mitään oireita puutostiloista yms. Että ainakin meillä on ollut hyvä ruoka :)

• täh?

Teillä menee kuukaudessa 15kg säkki 40 kiloiselle koiralle?

Meillä on 25kg pentukoira(puolvuotta) ja 15 kilon säkki menee kuukaudessa.

(ruokitaan 2x päivässä)

• ketä uskot?

Kuinka moni edes lukee viestisi ja vastaavatko tähän tod näköisemmin ne, jotka puoltavat marketti ruokaa. Aika tod näköistä on, että muut eivät vaivaudu väittelemään, koska kysymyksen asettelu on jo asenteellinen.

• Kokemusta lisää

No pikkupirpana puhuppas asiasta uudelleen kun ikää tulee lisää ja toivottavasti JÄRKEÄKIN

• Valdemarina

Itselläni on vajaa kolmevuotias iso sekarotuinen uroskoira. Sekarotuiset kai harvemmin saavat allergioita tai muitakaan "jalostus"- tauteja. (Tuntuu että tässä koiranruoka/-tarvike tohinassa ollaan menty samaan hysteriaan kuin lasten tarvikkeiden yms. kanssa.)
      Markkinavoimat syyllistävät ja antavat "superkoiraihmisille" ja pihan "paras" äiti -vertailuille polttoainetta. "Jos rakastat koiraasi, syötät sille satasen seteleitä"- voisi olla seuraava mainoslause.

Itse olen syöttänyt pojalle Jahti&Vahti Kana ja riisi kuivamuonaa sekä nykyisin olen ostanut tarjouksesta Hau Hau Championin kanaa ja riisiä, mikä tuntuu maistuvan. Pedigreetä ja pirkkaa jouduin joskus ostamaan hätätilanteessa, ja pedigreen totesin ainakin omalle koiralleni sopimattomaksi. Ulosteen väri meni kummalliseksi ja kaikki mitä meni sisään tuntui tulevan myös ulos.

Minua ei haittaa lisukkeiden lisääminen ruokaan, koska kokkailen paljon ja syötän tähteitä koiran ruuan mukana. Myös ostan luita (lihatiskillä kannattaa kysyä koiralle luita, halvempia ja tuoreempia kuin missään lemmikkieläinkaupassa, missä riistetään hysteerisiä "koiraihmisiä" muutenkin...) ja pötsiäkin saa usein tiskiltä tilattua esim. lähiteurastajalta edulliseen hintaan. Myös lampaan jauhelihaa koiralle jne. Aina kannattaa kysyä.
      Valmistan myös "keksit" ja makupalat itse. Jauhan esim. naudan maksaa, sekoitan siihen kananmunaa, tattarijauhoa, ohrajauhoja yms. mitä milloinkin kaapista löytyy ja pistän uunin pellille. Paistelen kunnes on kiinteää (koostumus vaihtelee koska en paljoa mittaile) ja leikkelen pieniksi kuutioiksi. Pakastan näitä koska ovat kovin riittoisia ja mieluisia. Niin ja edullisia.
      Sekoitan myös puuroa ja kylmäpuristettua öljyä ruokaan. Puuron valmistan liottamalla tattaria, ohraa ja riisiä yön yli vedessä, sitten keittelen hartaasti muutaman tunnin. Ripaus merisuolaa, kuivattua nokkosta ja merilevää ei haittaa myöskään. Porkkanaraastettakin lisäsin joskus, mutta jostain syystä tuo mammanpoika inhoaa porkkanaa.
      Joskus isken kuppiin vain muroja ja muussatun keitetyn perunan ja kananmunan. Mutta lopulta mieluumin säästän koiran kuivamuonassa ja tarjoan karvanaamallekin vaihtelua. Puuro on puoli-ilmaista ja kun liottaa hyvin, koira pystyy myös käyttämään hyväksi kaikki ravinteet, pakastettu jauheliha ja pötsi ovat riittoisia, eikä niitä tarvitse joka päivä syöttää. Öljyn täytyy olla kylmäpuristettua ja hyvälaatuista.

Sitäpaitsi, mitä olen vertaillut tuoteselosteita, niin ei kolme kertaa hintavammassa ruuassa useinkaan ole mitään kovin paljon kummoisempaa kuin halvemmassa. Sitten on tietenkin niitäkin markettiruokia mitkä ovat pelkkää höttöä. Silloin koiraa saa koko ajan kuljettaa paskalle ja kaikki tulee ulos, eikä ravinteet imeydy.
      Niin kauan kuin koirani voi hyvin ja on terve nykyisellä ruokintamallillaan, en aio alkaa syöttämään lemmikilleni kalliimpaa ruokaa kuin itse syön.
      Järki käteen.

• Scarlet.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä! Kuten jo aikaisemmin mainitsin niin myös meillä maistuu tuo Jahti&Vahti Kana ja riisi. Ja hyvin on pärjätty jo 3 vuotta. Oma koirani on ainakin sellainen, että kyllästyy nopeasti, jos syöttää pelkkiä nappuloita, joten mielestäni meidän tilanteessa on puppupuhetta, että halvat nappulat ja lisukkeet tulisivat yhtä kalliiksi tai kalliimmiksi kuin eläinkaupan kalliit ruuat. Siis jos syöttäisin koiralleni kalliita eläinkaupan nappuloita joutuisin joka tapauksessa laittamaan sekaan lisukkeita, kun koira muuten kyllästyy.

Mielestäni tärkein mittari koiran ruokaa valitessa on katsoa koiran terveyttä ja yleistä kuntoa eikä luottaa sokeasti siihen, että eläinkaupan ruoka on ainut oikea. Jos koira voi hyvin ja on hyväkuntoinen ja esim. turkki kiiltää yms. kun koiralle syöttää markettiruokaa, niin miksi ei?

• jahtiii
        Scarlet. kirjoitti:

Olen kanssasi täysin samaa mieltä! Kuten jo aikaisemmin mainitsin niin myös meillä maistuu tuo Jahti&Vahti Kana ja riisi. Ja hyvin on pärjätty jo 3 vuotta. Oma koirani on ainakin sellainen, että kyllästyy nopeasti, jos syöttää pelkkiä nappuloita, joten mielestäni meidän tilanteessa on puppupuhetta, että halvat nappulat ja lisukkeet tulisivat yhtä kalliiksi tai kalliimmiksi kuin eläinkaupan kalliit ruuat. Siis jos syöttäisin koiralleni kalliita eläinkaupan nappuloita joutuisin joka tapauksessa laittamaan sekaan lisukkeita, kun koira muuten kyllästyy.

Mielestäni tärkein mittari koiran ruokaa valitessa on katsoa koiran terveyttä ja yleistä kuntoa eikä luottaa sokeasti siihen, että eläinkaupan ruoka on ainut oikea. Jos koira voi hyvin ja on hyväkuntoinen ja esim. turkki kiiltää yms. kun koiralle syöttää markettiruokaa, niin miksi ei?

meillä j&v toimunu 3vuotta ilman ongelmia seropilla ja nyt labbispennulle j&v penturuokaa. pentuna toki myös maksalaatikkoa, puuroa, yms. kummatkin ovat oireettomia ja syövät ruuan mielissään. välillä sit sekaan kotiruuan tähteitä ja naudan raakoja luita. näissä "huippumerkeissä" maksaa vaan nimi. tärkeintä ei oo ostaa koiralle kallista ruokaa, vaan ruokaa mikä koiralle sopii. kaikista markettiruuista saa kaiken tarvittavan

• VähemmälläkinPärjää
        jahtiii kirjoitti:

meillä j&v toimunu 3vuotta ilman ongelmia seropilla ja nyt labbispennulle j&v penturuokaa. pentuna toki myös maksalaatikkoa, puuroa, yms. kummatkin ovat oireettomia ja syövät ruuan mielissään. välillä sit sekaan kotiruuan tähteitä ja naudan raakoja luita. näissä "huippumerkeissä" maksaa vaan nimi. tärkeintä ei oo ostaa koiralle kallista ruokaa, vaan ruokaa mikä koiralle sopii. kaikista markettiruuista saa kaiken tarvittavan

Melkein se ja sama mistä ostat täytesafkan jos lisäät joukkoon sitä mitä koira luonnossakin söisi. Raakaa lihaa, rasvaa, kalaa, kanaa, luita.. Hyvä siitä tulee.
        Ei liian vaikeaa eikä liian kallista. Ennen koirat ruokittiin tähteillä ja ne toimivat metsälläkin ihan hyvin.

Maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Koira on lihansyöjästä kehittynyt sekasyöjä. Mitä se söisi luonnossa? Raakaa ja mitä-nyt-tunkioilta-sattuisi-löytämään.

• winges
        VähemmälläkinPärjää kirjoitti:

Melkein se ja sama mistä ostat täytesafkan jos lisäät joukkoon sitä mitä koira luonnossakin söisi. Raakaa lihaa, rasvaa, kalaa, kanaa, luita.. Hyvä siitä tulee.
        Ei liian vaikeaa eikä liian kallista. Ennen koirat ruokittiin tähteillä ja ne toimivat metsälläkin ihan hyvin.

Maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Koira on lihansyöjästä kehittynyt sekasyöjä. Mitä se söisi luonnossa? Raakaa ja mitä-nyt-tunkioilta-sattuisi-löytämään.

Itse olen ennen ollut täysin markettiruokia vastaan, mutta toisaalta viime aikoina on marketteihinkin ilmestynyt kalliimpia ja laadukkaampia ruokia. Joukosta kuitenkin löytyy sitä ihan pohjasakkaakin. Itselläni on HYVIN allerginen koira (allergisoi mm. naudalle, sialle, lampaalle, porkkanalle jne.), joten markettiruuat ovat olleet täysin pannassa (kuten myös suurin osa lemmikkikauppojen ruuista). Suurin ongelma markettiruokien kanssa on nimenomaan se, ettei niiden ainesosaluettelot ole aina hirveän luotettavia :/ Olen mm. kuullut, kuinka nauta-allergisen koiran omistaja oli ostanut Pedigreen jänis-poro ym. herkkua koiralleen, josta oli tullut pahat allergiaoireet. Omistaja oli vihaisena soittanut Pedigreelle, josta oli vastattu tapaukseen, että tuoteselosteessa lukee "eläinperäiset tuotteet", joka tarkoitti, että herkut sisälsivätkin kaikista eniten naudanlihaa, jota ei oltu merkitty pakkaukseen...

Sitten tulivat markkinoille ne Hauhaun 100% liha herkkupalat, jotka ovat 100% kanaa, tonnikalaa tai ankkaa.. Ne olivat meille oikea pelastus, sillä vihdoin sai koirani jotain herkkupalojakin ja vähän enemmän proteiinia ruokavalioonsa. Olen myös metsästänyt lemikkikaupoista tuloksetta sopivaa purkkiruokaa, sillä yleensä purkkiruokien osuus on aika pieni kuivamuonavalikoimiin verrattuna, ja vaikka purkkiruuat ovatkin laadukkaita ja hyviä eläinkaupoissa, on niissä usein etiketit eri kielellä, ja monta kertaa olen myyjän kanssa koittanut kääntää kaikkia ainesosia, joista kuitenkin paljastuu joku allergisoiva ainesosa.. Yhden 100% seafish ruuan olen löytänyt, jossa ei ole muuta kuin kalaa ja riisiä, mutta koirani ei tykännyt siitä alkuunkaan..

Nyt olen kuitenkin löytänyt koiranmakkarahyllyltä marketista Hau-Haun Kana-riisimakkaraa, josta on tuoretta kanaa 97%, 2% riisiä ja 1% vitamiineja ja kivennäisaineita, eikä sisällä verta, soijaa ym. Markettiruokiinhan laitetaan usein soijaa, koska se on niin runsasproteiinista ja halvempaa kuin oikea liha, joten valmistajat säästävät näin, vaikka todellisuudessahan soija on yksi yleisimmistä allergisoivista ainesosista, mitä koirilla on. Mutta tämä makkara oli jälleen uusi löydös ruokavalioon, joka ei ollut lemmikkikaupasta vaan marketin hyllyltä. Varmuudeksi vielä pistin Hau-Haulle tuotekyselyn, että sisältääkö tämä ruoka mahdollisesti muuta eläinperäistä tuotetta kuin kanaa, ja vastasivat, että ei tosiaan sisällä.

Hienoa, että nykyisin mennään enemmän siihen suuntaan, että valmistajat eivät salaile ainesosia, varsinkin kun koirien allergiat ovat niin paljon yleistyneet.. Olen tehnyt Citymarketin hyllyltä myös bongauksen Nero Gold -kuivamuonasta, jossa ainoat hiilihydraattilähteet ovat riisi ja maissi, ja ainoa proteiininlähde kana. 2kg pussi maksoi 9e, mutta se sisältää ainoastaan ihmisravinnoksikin sopivaa lihaa, joten todellakin markettiruokien laatukin on alkanut parantua, kun koirien omistajat ovat nykyisin paljon tarkempia koiriensa ruokavaliosta ja terveydestä. Eläinlääkäritkään kun eivät nykypäivänä mitään halpoja ole. Mutta olisi kapeakatseista ajatella, että pelkästään Mustista ja Mirristä löytyisi laadukasta ruokaa, koska jokainen koira on yksilö, ja jokaisen koiran omistajan on katsottava mikä on parasta juuri hänen koiralleen.

• hfhffffff

koira nyt vaan ei oo mikään puuron syöjä..... ?

• ......

Itse ruokin, nyt jo edesmennyttä, sekarotuista, keskikokoista koiraani koko sen iän markettiruoalla. Välillä lisäsin joukkoon vaihtelua tarjotakseni (pelkkiä nappuloita kun on mielestäni koiran aika tylsä popsia) itseltä jääneitä ruoanjämiä tms. Koira eli 15-vuotiaaksi (ja olisi varmaan elänyt pidempäänkin, mutta katsoin silloin olevan aika päästää se autuaammille metsästysmaille), eikä sen tarvinnut ikänään käydä eläinlääkärissä kuin ns. pakolliset käynnit (rokotukset yms.). Se oli terve ja onnellinen, hyvinvoiva koira.

Ihan hyvin voit ruokkia koirasi ns. markettiruoalla, voisin jopa kuvitella että näin tekee jollei suurin niin ainakin varsin suuri osa koiranomistajista. Eihän nyt toki marketeissakaan koiranruokana mitä tahansa myrkkyä ja moskaa myydä voi, kyllä tässä maassa nyt sen verran valvonta näissä asioissa on. Unohda siis kaikenmaailman pelottelut ja huuhaa-tekstit syövistä jne. sairauksista jota ne ruoat muka aiheuttaisivat. Jos tuosta aiheesta olisi oikeasti yhtään oikeaksi todistettua väitettä tai tutkimustulosta niin tuskin niitä ruokia silloin enää siellä marketeissa kaupan olisi!

Sen rupeat vain suunnittelemaan eteenpäin sitä koiran hankintaa :)

• :))

Jahti&vahtia menee täälläkin kummallekkin, eikä ole pahan hintaista. Mainitaan viellä että ne useat ruuat joita täällä pidetään erityisen hyvänä, eläinkauppa ruokaa joka maksaa tuplasti enemmän kuin esimerkiksi Jahti&vahti, ne ovat monet siellä valmistus maassa sitä marketti ruokaa :)

• näin meillä

Minun aikaisempi koirani söi Pedigree kuivamuonaa, voi hyvin ja turkki oli upea. Nykyinen koirani syö eläinkaupan ruokaa, koska muu ruoka ei sovi. Eli koiran mukaan tuo ruokinta, jos sopii kaupan ruoka niin miksi ei voi syöttää. onhan se halvempaa, nykyisen koirani ruoka maksaa n.60€/15kg,mutta tämä voi tällä ruualla hyvin :)

• gurtfg

Kannattaa vähän vertailla ruokien tuoteselosteita. Kallis ei ole aina paras. Ja se että ruoka myydän eläinkaupasta ei todellakaan takaa ruuan laatua. Ex- eläinkauppa työntekijä.. Omista koirista toinen syö J&V ja toinen syö kallista Golden eaglea. Mietiskelen tässä juuri kalliin ruuan vaihtoa johonkin muuhun, kun koira kutisee mahdottomasti, vaikka ruoka nimenomaan on kutisevan ja turkki ongelmaisen ruokaa. Jahti&Vahti taas tuntuu tulevan tuosta nuoresta kaverista suoraan läpi. Tää on niin hankalaa. Nuoremmalle koiralle syötin pentuajan Roayl caninia. Säkki maksaa n. 71 euroa ja se säkillinen menisi nykyään kuukaudessa, joten siihen ei ole vara. Vanhemman koiran penturuokintaan en ole voinut vaikuttaa, hän kun tuli mulle 9kk ikäsenä. Vanhemmalle koiralle syötin aikasemmin marketti ruokaa, mutta kun pääsin eläinkauppaan töihin vaihdoin kalliimpaan. Allergisten koirien ruokinassa saa olla todella tarkka. E-kaupassa töissä ollessa huomasin, että esimerkiksi ruoka, jota myydään kanattomana, saattoi kuitenkin sisältää vaikka kananrasvaa.. Että näin. Ollaanpa tarkkoina.

• ellerim

Markettiruuasta ei mitään yleensä seuraa,sillä sekin on ruokaa! Tavalliset koiranruoka-valmistajat ovat sen valmistaneet, ja markkinakaupat niitä ostaneet.Tosiaan se voi olla hieman aliravintotäytteistä,eli siitä voi puuttua joku vitamiini tms.Mutta ei kaikki markettiruuat niin surkeita ole,itsekin oma koirani syö marketista ostettua kissanruokaa ja ihan hyvin pyyhkii! On kyllä eläinkaupoissankin halpoja tai jopa HALVEMPIA ruokia.Ennen ostin koiralleni 6 euron ruokaa,e.kaupasta ja markkinoilla myytiin 12eurolla koiranruokaa! Että sillai...Kysy koiran kasvattajalta neuvoja (joka yleensä antaa pennulle mukaan koiranruokaa jota ne ovat kasvattajalla syöneet) tai sitten e.lääkäriltä.

• hrthhtrh

Jos koiranruoka sisältää vehnää, sokeria, lihaprosentti vaikkapa alle 20% ja sitä saa kaikissa sateenkaaren väreissä, jotain on pakko olla vikana. Tosin näistä "markettiruuista" HauHau on hyvälaatuista, periaatteessa samaa tavaraa kun Jahti & Vahti, sekä hinnakkaampi Booster. Myös eläinkaupoissa myydään näitä huonoja ruokia, niissä maksaa merkki. Tottakai voi joillekin koirille sopia nämä sateenkaari-Bedigreet ja Friskiesit, mutta miettikääpäs miksi ne on niin halpoja ja mainostetaan superruokana? Ehkä juuri siksi, kun niiden tekemiseen ei olla nähty vaivaa. Itse olen "köyhä opiskelija", syötän koiralleni Jahti & Vahtia plus raa'at lihat, kanamunat, hylahapanmaitotuotteet ja mahdollisimman usein NEU:ta ja öljyjä. Mitä enemmän lihaa, sitä parempi :) Jos vaikka tekee makaronilaatikkoa niin jauhelihasta menee osa koiralle ja kissoille, sama muissakin liharuuissa. Valmistettua ruokaa en anna, koska mausteet ei tee eläimelle hyvää.

• mievann

Minä olen myös syöttänyt kahdelle koiralleni aina markettiruokaa.. melkein neljä vuotta jo. Ovat aina olleet terveitä eikä ole koskaan tarvinnut eläinlääkärillä käydä muutakuin rokottamassa:) Koirien turkit kiiltää, korvat aina ollut hyvässä kunnossa jne.. Turhaa huutoa vaan niistä markettiruuista..

• Markettimuona on OK

Itse olen ruokkinut edesmenneen- ja nykyisen koirani ihan marketti ruualla. Nappuloiden lisäksi tulee myöskin omien ruokien jämiä, jotka ovat hyväksi koiralle. Nyt 2-vuotias koirani on ollut täysin terveenä ja edellinen koirani eli 12 vuotta terveenä, vain jalka piti paikata ja korviin laittaa ainetta pari kertaa, ja nekin tulivat koiran vauhdikkaassa nuoruudessa. Onnellisen ja hyvän koiran elämä vain päättyi rekan alle. Voin siis sanoa, että koirani ovat täysin onnellisena syöneet markettimuonaa. Eikä tuo nuori koirakaan ole valittanut yhtään tai vaatinut kallista ruokaa, vaikka nykynuorisoa onkin. Mikäli joskus on tarpeellista ostaa jotain hulppeaa ruokaa, niin ostan sitä, mutta en kyllä muuten ala vaihtamaan ruokamerkkiä.

• rva 47

Jos koira sietää nappulaa, taitaa olla yks hailee, minkä hintasta ostat. Varsinkin jos syötät muutakin. Mutta jos koira oireilee, ei nappulamerkkiä vaihtamalla yleensä saada kuin hetken helpotus. Sit ei käy ne kalliitkaan, ei edes Hills'sit tai lääkäreiden suosittelemat erikoismuonat. Niin samanlaisia ovat kalliit ja halvat. Olen kuullut, että koiran suolisto-ongelmat olisikin keliakiaa, eikä niinkään allergiaa. Tuntuu ihan uskottavalta. Kaikissa nappuloissa on viljaa :(

• Una problema

Meillä menee kalliimpaa sapuskaa jostain syystä.. pedigreestä meni massu kuralle, muita ei ole tullut testattua. Nappuloiden lisäksi menee satunnaisesti raakana lohennahkaa/ruotoja, nautaa paistipalana, sydänpalana, maksana (maksaa harvemmin ettei liikaa a-vitamiinia - meneekö se samoin koiralla kun ihmisellä?), jauhelihaa eri muodoissa (raaka, pakastettu) sekä erinäisiä koiranmakkaroita/murekkeita marketin viileähyllyltä. Päivittäin saa paahdetun riistan kylkiluun.
      Tällä hetkellä syödään Faunatarin ANF -merkkistä, aiemmin royal caninia. Mutta siis yleensä nappuloiden seassa on muutakin sapuskata. Ja välillä lorautan himpun öljyä ruuan sekaan että turkki pysyy hyvänä, tai kanamunan sekoitan.
      Alle 2v urokseni on ehkä rotumääritelmän mukaan ns. alipainoinen, mutta ei kyllä tunnu tarvitsevankaan enempää ruokaa, useimmiten kuppiin jopa jää sapuskaa. Eli pitää linjoistaan huolen. Ollut aina vähän huono syömään. Lihaksisto ja luusto hyvässä kunnossa ja turkki kiiltää ja koira on enemmänkin ylihilpeä ja naureskelee kuin alakuloinen ja masentunut.

• EläHoppuile!

Kaikki ruuat eivät sisällä viljaa vaan joissakin on ns. lihan lisänä riisiä tai soijaa..
      Ja muistakaahan nyt kaikki, että kun vaihdatte koiranne ruokaa se täytyy tehdä vähitellen eikä niin että "eilen sait nuita nappuloita tänään ostin ihan jotain muuta", koska siitä se masu vasta sekaisin meneekin! Voihan se tosiaan tuntua että ei tuolle meidän murrelle mikään sovi kun kaikesta menee maha sekaisin vaikka vain maltillisella ruuan vaihtamisella olisi kaikki ruuat kelvanneet!

• Koira8

Sakemannini syö Orijen kuivamuonaa, jäi korvien töhnän valuminen pois ja itsensä kalvaminen, nyt voi hyvin. Aikaisempi koirani söi marketti ruokaa jok avoi siitä hyvin.

• Ahmattien omistaja

Meillä on ollut koiria aina, siis vuosikymmenien aikana varmaan 20 eri koiraa, metsästysrotuisia isohkoja koiria. Ja ovat aina syöneet "ihan kaikkea", eli perusmuona on halvat nappulat, mikä merkki nyt sattuu tarjouksessa olemaankin, sen lisäksi ruuantähteet menee koirille niin marjakiisseli kuin salaatin jämätkin, perunoitten ja kastikkeiden lisäksi. Lisäksi koirat saa esim. teurastustähteitä, tiloilta haettua lihaa ( esim. lopetettavaksi joutuneista tuotantoeläimistä, ei lääkittyjä tai itsestään kuolleita, vaan periaatteessa elinbtarvikekelpoista lihaa), kaupan -50% tuotteista esim. leipää ja lenkkimakkaraa ym. mitä vain löytyy, ja aina kelpaa. Yksikään koira ei ole ollut allerginen, eikä mahavaivoja ole ollut, vaikka syövätkin aika vaihtelevia eväitä, välillä runsaasti viljaa, välillä pelkkää lihaa päiväkausia. Vain broilerin luita emme syötä turvallisuussyistä, en sijaa lehmän koipiluita annetaan kaluttavaksi ja hirven selkärangan pätkiä. Eli kaikki kelpaa!

• näin se on

Kyllä, juurikin näin! Koira joka saa pennusta saakka monipuolista ruokaa on satavarmasti terveempi kuin nämä jotka joutuvat elämään "laadukkaalla" kuivamuonalla. Koiran suolisto tarvitsee hyviä bakteereita toimiakseen normaalisti. Pelkkä kuivamuona on liian steriiliä tähän tarkoitukseen joten ongelmia varmasti tulee. Kuten ennenkin koiria on syötetty, puuroa, lihaa (teurasjätteitä) kanamunia, piimää ruuantähteet yms. niin eipä tarvitse lääkäreissä ravata jos jonkinmoisen vaivan takia, valitettavan yleistä tänäpäivänä. Järkikäteen sen ruokinnan suhteen niin koiratkin voi paremmin. Uusavuttumuus ja suoranainen tyhmyys on se mihin tässäkin asiassa törmää tänäpäivänä niin kovin usein.

• öjpjphj

Typeriä vastauksia, mutta ei ne koiran ruoat netitä tilattuna ole kalliita, kalliimaksi tulee "marketista" ostaa... Tämä ei ole myöskään ilkeydellä sanottu, mutta ruoka saattaa olla halvinta koiran hankinnassa, sillä koira velvoittaa moniin muihin kuluihin. Rokotukset: 100 e/kerta, eläinlääkäri muutenkin saattaa vaivasta riippuen olla helpostikkin joskus vaikkapa 500 euroa. Itsllä on arviolta mennyt noin 5000e kuuden vuoden aikana vakavasti sairastuneeseen koiraani..Onneksi olin niin fiksu että olen pitänyt lääkäri rahastoa, mutta ilman sairastumistakin: rokotukset, punkkilääkkeet, trimmaus ehkä, lelut, kammat, kantoboksit, pedit yms. Koiraan pitää valitettavasti olla varaa:)

• Onnellinen omistaja

OHO...onpas jossain kalliit koiran rokotukset jos 100€/kerta :O Meillä maksaa 55€/kerta. Millä tavoin tulee kalliimmaksi ostaa netin kautta ruokaa kuin marketista?? ainakin mitä mä olen kattonut netin kautta tilattu on PALJONKIN kalliimpaa ja päälle tulee vielä postikulut tms.
        Kaikki ei myöskään tarvii koiralle trimmauksia, tai kantoboxeja tai erillistä ostettua petiä. Minun koiraani ei ainakaan tarvii trimmailla, ja se on niin iso ettei se tarvii kanto boxiakaan...ei ole pentunakaan tarvinnu. eikä sille tarvinnu erikseen ostaa petiäkään...vanha vauvan peitto sille on hyvin kelvannut pediksi, ei ole neiti muuta vaatinut :) Tähän mennessä koiraan on mennyt koiran hinta 250€ rokotukset 55€/kerta x3, sekä koiran ruoat yms. Hihnat ja kammat yms ja lelut oli jo valmiina, Sitten on vapaaehtoisia ostoksia tietysti jos haluaa ostella jotain erikoisia juttuja tai valjaita tms koiralleen, mutta ne ei ole mitenkään pakollosia ja ilman niitäkin koira tulee toimeen.

Ei sitä yleensä osteta koiraa jos ei ole siihen varaa, mutta ei todellakaan ole mikään pakko ostaa niitä kalliita eläinkaupan ruokia. Mun koiralleni eläinkaupan ruoat ei sopinut, joten tavan marketti ruoka on ollut ihan hyvää. Hauhauta ja friskierssiä ja joskus on ostettu pedikreetä. Kaikki menee. Joskus maksalaatikkoa tai makaroonilaatikkoa tai jotain lihoja ja kaloja mitä milloinkin sattuu olemaan ja jäämään. Terve tyttö ja iloinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      47
      2498
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2477
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2372
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      57
      2145
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1867
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      84
      1685
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1143
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1024
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1005
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      886
    Aihe