Migreeni ja gluteeni!

Leivätön pöytä

Tässä vinkki, joka ei ehkä toimi kaikille, mutta saattaa joillekin tuoda suuren helpotuksen migreeneihin.

Itselläni on ollut säännöllsesti migreenejä 90-luvun alusta saakka, lääkkeenä kaksi eri triptaania, estolääkkeistä ei juurikaan apua. Viimeisen viiden vuoden aikana kohtaukset ovat pahentuneet, ja tänä talvena triptaaneja on mennyt tahtiin kolme viikossa.

Kunnes luin sattumalta joulun aikohin juttua gluteenin (viljat) ja migreenin yhteydestä sekä suomalaisilta että ulkomaisilta saiteilta. Itselleni viljat ovat aina aihettaneet reipasta turvotusta, mutta keliakiaa minulla ei todennäköisesti ole. Päätin silti aloittaa täysin gluteenittoman elämän vuoden alusta lähtien - vinkkejä ja apua sain keliakiaa sairastavalta ystävättäreltäni.

Ja ihme tapahtui. Toisena aloittamisen jälkeisenä päivänä tuli vielä yksi lievä kohtaus, mutta sen jälkeen ei ole tullut ainuttakaan - edes muutama päivä sitten alkaneet kuukautiset eivät laukaisseet kohtausta, kuten joka kerta aiemmin. Olen todella hämmästynyt, ja aion luonnollisestikin jatkaa koetta, sillä gluteenittomuus (täydellinen sellanen) on ollut yllätyksekseni helpompaa, kuin kuvittelin.

Kehotan siis muitakin migreenikkoja ainakin kokeilemaan gluteenittomuuden vaikutuksia sairauteensa. Yleensä vaikutukset kuulemma näkyvät vasta kuukauden päästä, ja joillekin ruokavaliosta ei ole apua lainkaan, mutta koskaan ei voi tietää, jollei kokeile!

22

5212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2-3 mig/vk

      Olen kiinnostunut kokeilemaan. Viitsisitkö laittaa tähän joitakin ystävättäresi vinkkejä,pliide1

    • Nainen 25

      Itse lopetin kaikkien viljojen ja tärkkelyksen syönnin jo 5 vuotta sitten, syinä migreenin useus ja vatsaongelmat joita siihen asti pidin normaaleina. Keliakiaa ei lääkärin mukaan "todennäköisesti" ole. En edes muista milloin olisi ollut edellinen migreeni (kopkop) ja olo on kaikin puolin paljon parempi. Välkkyvät valot ja pitkä syömättömyys ovat edelleen riskejä, mutta todella harvoin on noista migreeni nykypäivänä aiheutunut. Suosittelen, kohtausten karmeus on pysynyt muistissa.

      • 2.3migr/vk

        Mulla ei oo vatsaoireita,ainoana turvotus ja niitä seuraavat ilmavaivat. Aloitin gluteinittoman eilen, mutta en osannutkaan kieltäytyä ja selittää, kun töissä työnsivät kakkupalan käteen. Harmittaa, mut täytyy kehittää joku meriselitys. Kauraa ja kauraleseitä saa kai syödä?


      • sibyl

        Siis sua ei ole tähystetty? Mun ystäväni ainoa oire keliakiasta on päänsäryt. Hän ei saa mitään vatsaoireita. Kuitenkin tutkimuksissa selvisi, että hänellä tosiaan on keliakia.


      • 2-3migr./vk
        sibyl kirjoitti:

        Siis sua ei ole tähystetty? Mun ystäväni ainoa oire keliakiasta on päänsäryt. Hän ei saa mitään vatsaoireita. Kuitenkin tutkimuksissa selvisi, että hänellä tosiaan on keliakia.

        Ei oo tähystetty, ei ole tullut mieleenkään. Olipa uutispommi, että päänsäryt olis ainoa oire. Pelkään pahoin, et lääkärit ei tästä tiedä. Ei varmaan sais noilla edes lähetettä... Onko jotain muuta konstia todeta keliakiaa, esim . verinäyte tms.
        Sit tietääks kukaan noista kaurasta ja kauraleseistä? En oikein löytänyt vastausta netistäkään.
        Oon jo 56...Alkaa piisaamaan nää säryt. Kertoilen myöhemmin, tuleeko mitään muutosta.


      • sibyl
        2-3migr./vk kirjoitti:

        Ei oo tähystetty, ei ole tullut mieleenkään. Olipa uutispommi, että päänsäryt olis ainoa oire. Pelkään pahoin, et lääkärit ei tästä tiedä. Ei varmaan sais noilla edes lähetettä... Onko jotain muuta konstia todeta keliakiaa, esim . verinäyte tms.
        Sit tietääks kukaan noista kaurasta ja kauraleseistä? En oikein löytänyt vastausta netistäkään.
        Oon jo 56...Alkaa piisaamaan nää säryt. Kertoilen myöhemmin, tuleeko mitään muutosta.

        Se on kuulemma yksilöllistä, sopiiko kaura keliaakikolle. Tälle mun ystävälleni se ei sovi, mutta tiedän kyllä toisen henkilön, joka pystyy syömään. Ystäväni meni tähystykseen yksityiselle puolelle. Kunnallisella puolella ovat todella pihejä.


      • Leivätön pöytä
        2-3migr./vk kirjoitti:

        Ei oo tähystetty, ei ole tullut mieleenkään. Olipa uutispommi, että päänsäryt olis ainoa oire. Pelkään pahoin, et lääkärit ei tästä tiedä. Ei varmaan sais noilla edes lähetettä... Onko jotain muuta konstia todeta keliakiaa, esim . verinäyte tms.
        Sit tietääks kukaan noista kaurasta ja kauraleseistä? En oikein löytänyt vastausta netistäkään.
        Oon jo 56...Alkaa piisaamaan nää säryt. Kertoilen myöhemmin, tuleeko mitään muutosta.

        Apteekeissa myydään keliakian kotitestiä, ei edes ole hirmuisen kallis (18-20 euroa), mutta sen luotettavuudesta en ole saanut tarkkaa kuvaa. Testi pitäisi kuulemma tehdä silloin, kun vielä syö viljoja, eli itselläni se on nyt ehkä liian myöhäistä (en älynnyt tehdä sitä ennen aloitusta).

        Toivottavasti tästä löytyy apu - tai edes helpotus - sinullekin!


    • Leivätön pöytä

      Migreenitön elämä jatkuu yhä vaan. Edes tavallisia päänsärkyjä ei ole ollut ainuttakaan. En jaksa käsittää tätä; tuntuu, kuin olisi kokenut jonkin sortin ihmeen.

      Vinkkejä gluteenittomaan arkeen löytyy osoitteesta www.keliakialiitto.fi - ja kaurasta kyseleville voin vastata vain, että ainakin itse jätin myös sen pois kokonaan. Kuidun saannista en ole huolissani, sillä syön melko paljon kasviksia päivittäin (vatsankin temppuilut ovat nyt vähentyneet huomattavasti).

      Minulle gluteenittoman elämän aloittaminen oli ehkä helpompaa kuin monille muille, sillä en alun perinkään ole hirveästi välittänyt leivästä tai puuroista, ja työpaikkani ruokalasta löytyy aina myös gluteenittomia vaihtoehtoja. Tänään tein kotona kokeeksi pelkistä perunajauhoista kääretortun, joka onnistui hienosti ja oli hyvää (ohjeet löytää netistä, kun googlettaa gluteenittoman kääretortun), eli aivan kaikista leivonnaisiksi laskettavista herkuista ei todellakaan tarvitse luopua, jos ei halua.

      En edes muista, koska viimeksi olisin saanut olla yli 20 päivää ilman migreenikohtausta. Onnea matkaan teille muille kokeilijoille, ja muistutan vielä, että ne gluteenin piilolähteetkin kannattaa pitää mielessä, eli tuoteselosteiden lukeminen kannattaa aina. :)

      • 2-3migr./vk

        Siis nyt kaikki "leivättömän" pöydän ääreen. Musta tää on aika helppo tapa kokeilla särystä eroon pääsemiseen, eikä oo niin kallis kuin lukuisat muut kokeilut, mitä takana. Tosin kyl ne kiskoo, pari hassuu gluteenitonta sämppäriä lähes 5 egee.No, kaikki on suhteellista täsmä maksaa 4 egee, puhumattakaan siitä ilosta, jos välttää kohtauksen.
        Mä olen täysillä messissä ja tosi kiitollinen jo tässä vaihessa alkuperäiselle kirjoittajalle vinkistä ja Sybilille myös neuvoista.Perästä kuuluu :=D
        ps. kokeilen myös kääretorttua, on ollu vähä hankalaa juoda kahvii ilman pullaa. Keksin kyllä jätskin siihen tilalle.


      • Eakka
        2-3migr./vk kirjoitti:

        Siis nyt kaikki "leivättömän" pöydän ääreen. Musta tää on aika helppo tapa kokeilla särystä eroon pääsemiseen, eikä oo niin kallis kuin lukuisat muut kokeilut, mitä takana. Tosin kyl ne kiskoo, pari hassuu gluteenitonta sämppäriä lähes 5 egee.No, kaikki on suhteellista täsmä maksaa 4 egee, puhumattakaan siitä ilosta, jos välttää kohtauksen.
        Mä olen täysillä messissä ja tosi kiitollinen jo tässä vaihessa alkuperäiselle kirjoittajalle vinkistä ja Sybilille myös neuvoista.Perästä kuuluu :=D
        ps. kokeilen myös kääretorttua, on ollu vähä hankalaa juoda kahvii ilman pullaa. Keksin kyllä jätskin siihen tilalle.

        Voit itsekin leipoa gluteeinittomista jauhoista sämpylöitä! Ohjeita löytyy varmaan pussin kyljistäkin:)


    • erkkahei

      Itse olen kärsinyt ulostuksenlöysyydestä, vatsan turvotuksesta noin 10 vuotta. Olen joka aamu syönyt "terveellisesti" aamupuuron.Työterveyslääkärillän on asia ollut esillä useita kertoja, on joka kerta lähetetty labrakokeisinn, helikobakteeria aletaan tutkimaan ensimmäiseksi ja kun todetaan että ei ole, kaikki jää siihen. Viimeaikoina jokaisen aterian jälkeen on ollut tosi paha olo, sanoin kuvaamattoman paha olo, vatsa turvoksissa ja väsyttää. Helmikuun puolen välin paikkeilla päätin kokeilla itse että jätin sen 4-viljan aamupuuron ja ruisleivän syönnin pois ja ihme tapahtui jo kahdessa päivässä.
      Siitä lähtien on ruoan sulatus toiminut normaalisti, ei turvotusta, ei pahaa oloa, työteho kasvanut. Kuukausi gluteenitonta aikaa ja verikoetesti oli negatiivinen, mutta niinhän se pitääkin olla, olisi pitänyt käydä labrassa ennen gluteenitonta aikaa. Testipalan ottamiseenkaan tähystyksellä ohutsuolesta en näe enää tarpeelliseksi, kun kerran kaikki toimii ok! Miksi ei koululääketiede ota kokemuspeäistä tietoa netistä, netistä ihmisten kokemuksista tein itse päätelmät mikä vaivaa. Joku oli maininnut tuon pullan syömisen, se ei itselläni ole ongelma, koska en ole koskaan välittänyt ko.lisukkeista, enemmänkin 2 ensimmäistä viikkoa ilman ruisleipää teki kiusaa. Nyt on löytyneet jo leivälle ja puurolle korvikket, tattarista molemmat.

      • 3 migr./vk

        Mulla ei ikävä kyllä auttanuttää systeemi. Pitää tietysti iloita siitä, ettei ilmeisesti ole keliakiaa. Mulla pikemminkin paheni migreeni. Kiva kuulla, että Erkalla auttoi. Kokeilla kannattaa midenkin varmasti.


    • itse hoitaja

      ärtynyt paksusuoli todettiin minulla aikoinaan gastrokopiassa. olen itse välttänyt hiivaa, eli laktoositon,gluteeton leipä,esim.tattarisämpylää ja siirryin tavallisesta laktoosittomasta maidosta käyttämään kauramaitoa ja oloni ei ole ollenkaan niin ähky ja turvonnut kuin ennen. punaista lihaa en voi syödä, kanaa ja kalaa suosin. toivottavasti tästä on jollekin apua.migreeni on nykyisin harvoin, mutta en ole vakuuttunut, johtuuko se ravintomuutoksista.liikun myös paljon enkä juuri käytä alkoholia.kaljaa en uskalla juoda ollenkaan. uni on myös tärkeää hyvinvoinnin kannalta.terveyttä kaikille!

    • mona1979

      Hei!
      Olen jättänyt kotimaiset viljat kauraa lukuunottamatta pois. Olo on jotenkin kevyempi, vaikken kyllä laihtunut ole. Aloitin myös akupunktiohoidon, joten en tiedä mikä johtuu mistäkin. Itselläni on hormonaalinen migreeni, joten sitä tämä viljattomuus ei täysin ole poistanut, mutta ne kohtaukset jotka viime kuukautisten yhteydessä oli, olivat ihan siedettävät (ei tarvinnut oksentaa ja meni nopeammin ohi). Jotenkin on alkanut tuntumaan myrkyiltä nuo viljat, että siinä mielessä ei ole edes vaikeaa olla ilman vehnäpullaa jne...

    • Gluteiini

      Saattaa pitää paikkansa. Itsekin olen lähes gluteenittoman ruokavalion aloittamisen jälkeen selvinnyt useampien kuukautisten yli ilman migreenilääkkeitä, tavallisilla tulehduskipulääkkeillä tai kokonaan migreenittä. Gluteenittomaan vaihdoin vatsaoireiden vuoksi, vaikka en sairasta keliakiaa, ja samasta syystä syön joskus pieniä määriä vehnää tmv. gluteeiiniviljaa. Satunnainen käyttö ei aiheuta terveyshaittoja, kun ruokavalio on pääosin gluteeniton.

    • Yks vaan
    • Ei se pelkkä viljoista luopuminen auta migreeniin kaikilla. Myös valkaistu lisätty sokeri täytyy jättää pois.

    • migreenitön melkein

      Itse siirryin vähägluteeniselle linjalle iho- ja suolisto-ongelmien takia. Jonkin verran auttoi näihin vaivoihin mutta yllätyksekseni jopa pari krt viikossa vaivannut (onneksi lievä, siis lääkkeillä autettavissa oleva) migreeni on hävinnyt ties minne. Nyt on gluteenitonta aikaa takana pari kk ja on ollut vain yksi migreenikohtaus, sekin lievä.

    • Mielikin iloisempi

      Hienoa saada vahvistusta omalle kokeilulleni joka on kestänyt nyt kolmisen viikkoa.Se on ensimmäinen kolme viikkoa tänä vuonna ilman migreenikohtausta. Olen syönyt kyllä pari pullaa vierailulla jakson aikana (täytyy tosiaan opetella kieltäytymään voimakkaammin) ,mutta säästynyt migreeniltä. Minulla oli myös usein vatsan voimakasta turvotusta ja kipuakin vatsassa.Migreenikohtaukset olivat voimakkaita ;usein kolmekin päivää ja apua oli vain migreeni-lääkkeestä. Minulla migreeni paheni vaihdevuosien alettua viisi vuotta sitten. Gluteeniton ruokavalio on perusteltu kokeilu myös siksi ,että äidilläni on keliakia. Olen siis jo aikaisemmin korvannut leivonnaisissa jauhoja gluteenittomilla jauhoilla. Voit siis leipoa kakkuja ja piirakoita aivan normi-ohjeilla kun vain vaihdat jauhot gluteenittomiin jauhoihin. Ihmettelen vain miksi kukaan lääkäri ei ottanut tällaista ruokavalio-ehdotusta puheeksi! Tsemppiä meille kaikille ja Mukavaa Joulun Odotusta!

    • keliaakikko

      Itse keliaakikkona muistuttaisin, että käykää verikokeessa, ennenkuin alatte gluteenittomalle. Varmistuisi, että sairastatteko keliakiaa vai aiheuttaako gluteeni muuten oireita. Koska jos keliakia todetaan, ruokavalion on oltava silloin 100 % gluteeniton. Ja oltuanne muutaman viikon gluteenittomalla, keliakia ei enää näy verikokeessa.

    • ex-migreeni

      Itselläni on ollut migreenikohtaukset isona ongelmana, nuorempana ennen menkkoja niiden ekat päivät oli kohtauksia joka päivä, vaiva paheni vuosi vuodelta. Lopulta, kun kärsin pahoista kohtauksista (valoarkuus, aurat, oksentaminen, täysi toimintakyvyttömyys, lääkkeet ei auttaneet) lopetin pillerit ja kohtaukset tipahtivat ihan minimiin pitkäksi aikaa.

      Kunnes nyt viimeisen vuoden sisään niitä alkoi taas tulla silloin tällöin. Olen samalla kärsinyt myös loputtomista vatsavaivoista, kuten turvotuksesta, rajuista vatsakrampeista ja närästyksestä sekä refluksista/oksentelusta. Lisäksi käsivarret/kädet ovat täynnä kutisevaa ihottumaa, väsyttää ja olo on "sumuinen". Lisäksi olen kärsinyt jatkuvista tulehduksista.

      Ainoana esteenä karppaukselle tmv. oli rakkauteni pastaan, leipään ja vastaaviin. Juteltuani erään keliaakikon kanssa, ymmärsin kuinka "helppoa" gluteeniton elämä olisi ja tuntui, etten joutuisikaan luopumaan mistään. Olen nyt vietellyt gluteenitonta elämää ja muutokset alkoivat näkyä jo ensimmäisistä päivistä... hiivatulehdus katosi, olinkin paljon virkeämpi ja pahin, se sumuisuus pääkopasta oli kadonnut. Itse en myöskään kestä maitoa sellaisenaan, jogurttia kyllä. Olen muutamia kertoja kokeillut syödä esimerkiksi ruista ja tuloksena on ollut migreeni, seuraavaan päivään asti jatkuva päänsärky ja hirveä väsymys, eikä ajatuskaan kulje.

      Syitä näille ongelmille on varmasti lukuisia, mutta itsellänikin gluteenittomuus kyllä auttoi hurjasti.

    • Anonyymi

      Mm. Keliakialiiton sivuilta saa hyviä vinkkejä gluteenittomaan ruokavalioon. Itsellä auttanut tämä muutos todella paljon pahaan auralliseen migreeniin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe