Melatonin. 3mg eri hintaista eri apteekeissa?

Lääkkeen ostaja

Eikö reseptilääke Melatonin. 3mg kuulukaan valtioneuvoston lääketaksan piiriin? Miten Yliopiston apteekin valmistama lääke voi maksaa eri apteekeissa eri hintoja (ero yli 10€/100kpl prk)? Olen käsittänyt että saman valmistajan (oli se sitten tehdas tai apteekki) sama lääke pitää olla samanhintaista joka apteekissa.

Yliopiston apteekista ostettuna ko. lääkkeen hinta on vähän yli 15€/prk kun taas Länsikeskuksen apteekissa se maksoi yli 26€/prk. Hintaa perusteltiin sillä että he tilaavat lääkkeen Yliopiston apteekista, lisäksi hinta oli kuulemma juuri noussut. (tästä syystä en vielä apteekissa älynnyt ihmetellä hintaa kun luulin tietysti että se on noussut joka puolella) Miksi muut apteekit eivät ota ylihintaa vaikka myyvät samaa tuotetta?

No, tiedänpä mihin apteekkiin en ainakaan enää mene.

32

9323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikkonakko

      Taitaa olla niin, ettei se ole virallinen lääke vaan jonkinsortin erityislupavalmiste, jolloin se ei kuulu lääketaksaan.

      • vakikäyttäjä

        Niin. Ja jos ostan Yliopiston apteekin melatoniinia niin ostan sen Yliopiston apteekista enkä mistään muualta, koska se muu paikka ottaa siitä välistä rahaa tietysti.


      • nappinappi
        vakikäyttäjä kirjoitti:

        Niin. Ja jos ostan Yliopiston apteekin melatoniinia niin ostan sen Yliopiston apteekista enkä mistään muualta, koska se muu paikka ottaa siitä välistä rahaa tietysti.

        Ei ota. Apteekki ei saa periä asiakkaalta lääkkeiden hankkimiseen liittyviä kuluja, vaikka jäisi itse tappiolle.

        Melatoniinivalmisteita saattaa tehdä apteekki itse - tai ostaa muualta ns. sopimusvalmistuksena, jolloin hinta määritellään sen mukaan, mitä raaka-aineet ja työ maksaa. Joten näin ollen hinta voi vaihdella.

        Melatoniinia on myös Circadin 2 mg, mutta se ei ole korvattava.


      • yfgutdn
        nappinappi kirjoitti:

        Ei ota. Apteekki ei saa periä asiakkaalta lääkkeiden hankkimiseen liittyviä kuluja, vaikka jäisi itse tappiolle.

        Melatoniinivalmisteita saattaa tehdä apteekki itse - tai ostaa muualta ns. sopimusvalmistuksena, jolloin hinta määritellään sen mukaan, mitä raaka-aineet ja työ maksaa. Joten näin ollen hinta voi vaihdella.

        Melatoniinia on myös Circadin 2 mg, mutta se ei ole korvattava.

        mikään melatoniini-valmiste olla korvattava....


      • downshiftari
        nappinappi kirjoitti:

        Ei ota. Apteekki ei saa periä asiakkaalta lääkkeiden hankkimiseen liittyviä kuluja, vaikka jäisi itse tappiolle.

        Melatoniinivalmisteita saattaa tehdä apteekki itse - tai ostaa muualta ns. sopimusvalmistuksena, jolloin hinta määritellään sen mukaan, mitä raaka-aineet ja työ maksaa. Joten näin ollen hinta voi vaihdella.

        Melatoniinia on myös Circadin 2 mg, mutta se ei ole korvattava.

        Juuri näin. Moni apteekki ostaa melatoniinin sopimusvalmisteena Yliopiston Apteekilta ja siksi se on kalliimpaa monessa muussa apteekissa kuin Yliopiston Apteekissa.

        Mitä ensimmäisen kirjoittajan kysymykseen tulee, niin nämä apteekin valmistamat melatoniinitabletit eivät todella kuulu valtioneuvoston taksan piiriin samalla lailla kuin useimmat tablettivalmisteet, koska melatoniinitabletit rinnastetaan niihin valmisteisiin, jotka apteekissa valmistetaan lääkärin ex tempore reseptin mukaan, siis odottaessa (kuten esimerkiksi jotkut voideseokset, joita vielä tehdään apteekeissa). Koska tabletteja ei käytännössä voida tehdä vain esimerkiksi 100 kappaletta asiakkaan odottaessa, niitä tehdään valmiiksi varastoon tuhansia kappaleita ja ne odottavat sitten valmiina näitä lääkärien "ex tempore" reseptejä.

        Circadin-melatoniinivalmiste puolestaan on myyntiluvallinen valmiste, joka on sentilleen samanhintaista joka apteekissa. Jos sen hinta muuttuu yhdessä apteekissa, se muuttuu kaikissa muissakin apteekeissa täsmälleen samana päivänä, lääketaksan muutosten mukaan.

        Myyntiluvallinen valmiste siis tarkoittaa valmistetta, jolle valmistaja on hakenut myyntilupaa lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimealta tai keskitetysti EU:n lääkevirastolta EMEAlta ja näistä valmisteista hakijoiden on täytynyt toimittaa seikkaperäiset dokumentit valmisteiden tehosta ja turvallisuudesta.

        Koska ex tempore-valmisteet eivät ole myyntiluvallisia valmisteita, niistä ei tarvitse olla olemassa samanlaisia teho- ja turvallisuusdokumentteja vaan tehon ja turvallisuuden arviointi on lääkärin käsissä. Samasta syystä ex tempore-valmisteista (kuten apteekissa valmistetuista melatoniinivalmisteista) ei löydy pakkausselostetta eikä niistä löydy netistä valmisteyhteenvetoja yms.


    • vakikäyttäjä

      Unettomuutta voi hoitaa melatoniinilla, jolla ei ole sivuvaikutuksia, ei aiheuta riippuvuutta eikä toleranssi nouse. Suomessa on yksi laboratorio, joka edes mittaa elimistön melatoniinipitoisuutta, joten on oletettavaa, että tarkoitus on saada ihmiset syömään vain lääkkeitä unettomuuteen lähes ilmaisen "ravintolisän" sijaan. Yliopiston apteekin melatoniinia on 1,3 ja 5mg vahvuuksina tabletteina ja 100 kpl:n purkki maksaa n. 15€. Ulkomailla melatoniini on reseptivapaa luontaistuote.

    • melaton

      Töysän apteekin melatoniini 3mg maksaa vaan vähän yli 11e. Kannattaa kysyä sitä.

      • Kannattaako?

        Mutta mitä maksaa toimittaminen muualle Suomeen. Ilmeisesti saman kuin lähiapteekista ostaminen.


    • pippaliina3

      Tänään ostin YA:sta 3 100kpl purkkia ja maksoivat yhteensä 15,70e. Eli mitä enemmän otat niin aina halvemmaksi tulee. Apteekin täti kysy otanko kaikki 8 purkkia!!!! Kai se huomas kauhun mun naamalla, kun alkoii hintoja eli yks purkki oli 10,50e, 2 purkkia reilut 13e ja 3 purkkia oli ton 15,70e. Tyydyin kolmeen :D

      • --------------------

        Minkä milligramman vahvuista otit?

        . "Eli mitä enemmän otat niin aina halvemmaksi tulee. " Noin ei pitäisi olla......noin ei ole edes enää KELA-korvattavien lääkkeiden kohdalla...saati sitten ei-korvattavien

        Kyseessä ei ainakaan ole 3 mg:n suuruinen annos....

        Vuoden lääkkeet nähtävästi sinulle sitten kerralla kirjoitettiin? Eli Cx8...


        Pitääkin ottaa yht. YA:n


    • hinnoista

      Myös ex tempore -valmisteiden hinnat on määritelty lääketaksassa (Lääketaksa: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021087). Hinta koostuu raaka-aineiden hinnoista, pakkausmateriaalista, työn hinnasta (joka on määritelty lääketaksassa eikä siis ole mielivaltainen) ja verosta.

      Hintaero eri apteekkien valmistamien ex tempore -tuotteiden välillä on siis mahdollinen ainoastaan, jos raaka-aineet tai pakkausmateriaalit ovat olleet eri hintaisia, mutta tämä on harvinaista, sillä kaikki apteekit käyttävät samoja tukkuja, ja valitsevat usein raaka-aineen sieltä tukusta mistä sen halvimmalla saa.

      • apoteekkilainen

        Apteekkien hinnat voivat vaihtua kahden viikon välein. Ns. taksa ajetaan kuun 14. ja viimeinen päivä. Hintaerot voivat johtua myös tästä.


    • arvatkaasvaan

      Espoon apteekissa (sello) maksoin melatonin 3mg vähän päälle yksitoista euroa. Itäkeskuksessa taas saa maksaa 25e... Arvatkaas mistä ostan... :))))

      • apteekkilainen

        Meidän apteekissa (pohj.Suomi) YA:n 3 mg 100 tabl maksaa 10,56 ja Töysän apteekin valmistama sama mg ja tablettimäärä 12,74. Näissä hinnoissa on myös reseptin toimitusmaksu laskettu mukaan.


    • farm.Kaj.

      "Espoon apteekissa (sello) maksoin melatonin 3mg vähän päälle yksitoista euroa. Itäkeskuksessa taas saa maksaa 25e... Arvatkaas mistä ostan... :)))) "

      Kyseessä ei sitten ole sama pakkauskoko, mg-määrä ym., tuollaista hinnaneroa ei voi olla. Ei todellakaan.

      Onko tuo Sellossa oleva apteekki Yliopiston Apteekki??

      • .ed.

        ..jäi yksi sana pois...VAI oliko tuo jne.


    • arvatkaasvaan

      Hyvä Farm,Kaj
      Sellossa oleva ei ole YA, eikä itäkeskuksessa.
      Hintaero on juuri tuo!! Ihan outoa, kylläkin.
      Milligramma määrä sama 3mg, 100kpl.

    • YA:n kannattaja

      YA:ssa maksaa 15€

      Avainapteekissa 26€

      Eli hintaeroja on.

    • ´´´´

      Paljonko nykyään kesäkuussa 2013 on melatoniinin 3mg hinta?
      meen kohta apteekkiin kyseleen ja kerron sitten.

    • apuvaaa82

      11,21 oon saanut itäkeskuksen itäväylän apteekista.

    • iHerbYo

      Yliopiston Apteekin valmistama Melatonin. 3 mg / 100kpl.

      12-13eur 1 purkki
      15,01eur 2 purkkia.

    • 1å54o87

      Itse ostan melatoniin hyväksi havaitusta nettikaupasta. Hinnat ovat luokkaa £23.95 / 5 mg 180 tabl.

      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

        Paitsi että 5 mg:n melatoniineja kun tilaa syyllistyy lääkeainerikokseen, ne kun on meillä reseptillä...


      • uk_drugs
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Paitsi että 5 mg:n melatoniineja kun tilaa syyllistyy lääkeainerikokseen, ne kun on meillä reseptillä...

        Huomasit varmaan englannin punnan £ -merkin.

        Jos saat reseptin suomalaiselta tai virolaiselta lääkäriltä, voi sen toimittaa tilauksen yhteydessä JOIHINKIN englantilaisiin apteekkeihin ja lääkkeet tällöin EU-alueelta laillisesti reseptillä hankittuna.

        Nettiapteekki toiminta on hieman paremmalla mallilla UK:ssa, saisi suomikin ottaa oppia sieltä. Tämä ns. tietoyhteiskunnan edelläkävijä maa...


      • Hyrrälle 9mm kuulaan
        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        Paitsi että 5 mg:n melatoniineja kun tilaa syyllistyy lääkeainerikokseen, ne kun on meillä reseptillä...

        Täällä nyt syyllistyy lääkeainerikokseen mistä vain, kun tullin persaukot rakkeineen hyörivät kamapäissään ulkomaanterminaalissa.


    • 222
    • vakisyöjä

      1mg saa tilata iHerb.

      Vahvemmat on lääkkeitä eli ÄLÄ tilaa.

      Suomessa on myynnissä lyhytvaikutteista melatoniinia luontaistuotteena 1mg vahvuista, jota myydään apteekeissa, luontaistuotekaupoissa ja ruokauppojen luontaistuotehyllyissä.

      Lääkärin reseptillä on saatavana lyhytvaikutteista 1mg, 3mg ja 5mg vahvuista tablettia 100 kappaleen purkissa (Yliopiston apteekissa on edullisin melatoniini), sekä pitkävaikutteinen lähinnä vanhuksille tarkoitettu Circadin 2mg, joka on ylihinnoiteltu.

    • thykfillllll

      Lifesta sain 4e 30tabletti 1mg ja apteekissa 100kpl 1mg maksoi 13-14e eli oikeestaan aika samaa hinta luokkaa vaikka minulla oli resepti ja ne väitti että apteekista hakeminen tulee halvemmaksi. vaikka ihan samaa hinta luokkaa oli ja pakko kerralla ostaa isoja satseja. asioin nykyisin vaan lifessa enään..

      • Kannattaa_vertailla

        Melatoniinit ei taida olla mikään kelakorvattava. Muissakin lääkkeissä joita myydään reseptivapaasti, apteekki ehdottaa ostamaan ilman reseptiä. Minullakin on lääkäri kirjoittanut reseptin eräästä lääkkeestä ja apteekissa sanoivat että osta ilman reseptiä niin tulee halvemmaksi.
        Halvin ostospaikka lienee ison tavaratalon luontaistuotehylly.


      • vakisyöjä

        1mg vahvuista myydään vähän joka marketissa, mutta 3mg ja 5mg on LÄÄKE.

        Niitä saa repseptillä ja itse kun syön lopun ikääni 10mg joka ilta ja olen jo syönyt 10 vuotta, niin ostan koko vuoden melatoniinit kerralla YA:n apoteekista.

        Ne päättävät erikseen joka vuosi, mitä tämä iso satsi mulle maksaa.

        En muista, mitä viimeksi maksoin.


      • Katso_sieltä
        vakisyöjä kirjoitti:

        1mg vahvuista myydään vähän joka marketissa, mutta 3mg ja 5mg on LÄÄKE.

        Niitä saa repseptillä ja itse kun syön lopun ikääni 10mg joka ilta ja olen jo syönyt 10 vuotta, niin ostan koko vuoden melatoniinit kerralla YA:n apoteekista.

        Ne päättävät erikseen joka vuosi, mitä tämä iso satsi mulle maksaa.

        En muista, mitä viimeksi maksoin.

        Lääkepakkauksessa olevasta apteekin ohjelipukkeesta näet hinnan. YA:n lipukkeessa "häntäpäässä" poikittain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7831
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      79
      3876
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1333
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1095
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1042
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1017
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      124
      839
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      728
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      725
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      40
      689
    Aihe